Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3258 - konkurrenceevne
Offentligt
1454050_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13910/13
(OR. en)
FORELØBIG UDGAVE
PRESSE 380
PR CO 44
PRESSEMEDDELELSE
3258. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 26. og 27. september 2013
Formænd
Evaldas Gustas
Litauens økonomiminister
Dainius Pavalkis
Litauens uddannelses- og videnskabsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
13910/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0002.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ministrene havde en orienterende debat om de vigtigste tiltag til støtte for de europæiske
små og
mellemstore virksomheder
(SMV'er). De noterede sig den udvikling, der har fundet sted siden
iværksættelsen af initiativet "Small Business Act", som fastsatte tiltag til at tackle de udfordringer,
den økonomiske krise har medført, og undersøgte metoder til yderligere at forbedre
virksomhedernes vækstkapacitet.
Ministrene udvekslede desuden synspunkter vedrørende rammevilkårene for en konkurrencedygtig
industri
i Europa, herunder konkurrencemæssige aspekter af andre EU-politikker såsom energi-,
klima-, forsknings- og handelspolitik. Resultatet af debatten danner grundlaget for udarbejdelsen af
Rådets konklusioner, der skal vedtages på Konkurrenceevnerådets samling i december. Desuden
fokuserede debatten på en række strategiske industrisektorer, navnlig
forsvarsindustrien,
i
overensstemmelse med den handlingsplan, som Kommissionen forelagde i juli forud for Det
Europæiske Råds møde i december.
Den seneste handlingsplan til støtte for
stålindustrien
blev også behørigt drøftet.
Rådet havde en orienterende debat om status for strategien Innovation i EU og om de næste skridt
hen imod gennemførelsen af et fælles
europæisk forskningsrum.
I den forbindelse noterede Rådet sig en fremlæggelse af en ny generation af
offentlige og private
partnerskaber,
som vil gennemføre vigtige aspekter af Innovation i EU og andre relevante EU-
strategier med henblik på at stimulere skabelsen af vækst og beskæftigelse. Disse partnerskaber vil
gøre det muligt at udføre langsigtede og omfattende innovationsaktiviteter inden for rammerne af
"Horisont
2020"
– EU's næste rammeprogram for forskning.
Det foreslås, at fem privat-offentlige partnerskaber oprettes eller videreudvikles som fælles
teknologiinitiativer på områderne biobaserede industrier, luftfart, elektronik,
brændselsceller og brint samt innovative lægemidler.
Det foreslås, at fire offentlig-offentlige partnerskaber videreudvikles vedrørende
forskningsprogrammer, der iværksættes af medlemsstaterne i fællesskab med deltagelse af
EU på områderne et aktivt liv længst muligt i eget hjem ("active and assisted living"),
kliniske forsøg i afrikanske lande, metrologi og forskningsintensive SMV'er.
Rådet vedtog uden drøftelse en ajourføring af
EU-toldkodeksen.
13910/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0003.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED og INDUSTRI .............................................................................................. 7
Støtte til SMV'ers konkurrenceevne .................................................................................................... 7
Rammevilkår for en konkurrencedygtig industri ................................................................................. 8
Forsvarsindustri ....................................................................................................................................................... 9
Stålindustri ............................................................................................................................................................ 10
FORSKNING og INNOVATION ..................................................................................................... 11
Status for Innovation i EU og det europæiske forskningsrum ........................................................... 11
Private og offentlige partnerskaber inden for forskning og innovation ............................................. 12
EVENTUELT .................................................................................................................................... 14
Tobaksprodukter ................................................................................................................................ 14
Statsstøtte: Generel gruppefritagelsesforordning ............................................................................... 14
Jordovervågningsprogrammet "Copernicus" 2014-2020 ................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TOLDUNIONEN
Fladskærme ........................................................................................................................................................... 15
Ajourføring af EU-toldkodeksen ........................................................................................................................... 15
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
1
Den spanske centralbank – ekstern revisor............................................................................................................ 16
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13910/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0004.png
FORELØBIG UDGAVE
UDENRIGSANLIGGENDER
26. og 27. september 2013
Republikken Fiji – relevante foranstaltninger ....................................................................................................... 16
Republikken Moldova – restriktive foranstaltninger ............................................................................................. 16
HANDELSPOLITIK
Associeringsaftale med Mellemamerika – Costa Rica og El Salvador .................................................................. 16
ÅBENHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
FN's dialog på højt plan om migration og udvikling ............................................................................................. 17
Dagsorden for migration og mobilitet mellem EU og Nigeria .............................................................................. 17
Mobilitetspartnerskab mellem EU og Aserbajdsjan .............................................................................................. 18
FØDEVARELOVGIVNING
Morgenmadsdirektiverne – Kommissionens gennemførelsesbeføjelser................................................................ 18
13910/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0005.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
DELTAGERE
Belgien:
Céline FREMAULT
Jean-Claude MARCOURT
Bulgarien:
Dragomir STOYNEV
Ivan KRASTEV
Den Tjekkiske Republik:
Milan HOVORKA
Dalibor ŠTYS
Danmark:
Morten ØSTERGAARD
Ole TOFT
Tyskland:
Georg SCHÜTTE
Guido PERUZZO
Estland:
Jaak AAVIKSOO
Clyde KULL
Irland:
Seán SHERLOCK
John PERRY
Grækenland:
Konstantinos HATZIDAKIS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Carmen VELA OLMO
Luis VALERO
Frankrig:
Arnaud MONTEBOURG
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Dražen PROS
Goran ŠTEFANIĆ
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Flavio ZANONATO
Maria Chiara CARROZZA
Cypern:
Stelios D. HIMONAS
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Vjačeslavs
DOMBROVSKIS
Juris ŠTĀLMEISTARS
Minister med ansvar for beskæftigelse, økonomi,
udenrigshandel og videnskabelig forskning
Viceministerpræsident samt minister for økonomi,
SMV'er, udenrigshandel og nye teknologier
Økonomi- og energiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Viceindustri- og vicehandelsminister
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Minister for forskning, innovation og videregående
uddannelser
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister med ansvar for forskning og innovation,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet samt
Ministeriet for Uddannelse og Kvalifikationer
Viceminister med ansvar for mindre virksomheder,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet
Minister for udvikling og konkurrenceevne
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Statssekretær for industri og små og mellemstore
virksomheder
Minister for genopretning af produktiviteten
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for entreprenørskab og håndværk
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for økonomisk udvikling
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Statssekretær, Energi-, Handels-, Industri- og
Turismeministeriet
Fungerende stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
13910/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0006.png
FORELØBIG UDGAVE
Litauen:
Evaldas GUSTAS
Dainius PAVALKIS
Rasa NOREIKIENE
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Georges FRIDEN
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Christian CARDONA
Stefan BUONTEMPO
Nederlandene:
Wepke KINGMA
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Jacek GULIŃSKI
Andrzej DYCHA
Portugal:
Nuno CRATO
Pedro GONÇALVES
Rumænien:
Bogdan Nicolae BADEA
Mihnea Cosmin COSTOIU
Slovenien:
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Alexander MICOVČIN
Finland:
Lauri IHALAINEN
Marja RISLAKKI
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Annie LÖÖF
Det Forenede Kongerige:
Stephen GREEN, Lord Green of Hurstpierpoint
Shan MORGAN
26. og 27. september 2013
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Viceøkonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister og minister for investeringer og små
virksomheder
Statssekretær for forskning, innovation, unge og sport,
Ministeriet for Uddannelse og Beskæftigelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Videregående Uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for innovation, investeringer og
konkurrenceevne
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Minister med ansvar for videregående uddannelse,
videnskabelig forskning og teknologisk udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Vicestatsminister, uddannelsesminister
Erhvervsminister
Viceminister for handel og investeringer, Ministeriet for
Udenrigs- og Commonwealthanliggender og Ministeriet
for Erhverv, Innovation og Erhvervskompetencer
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Neelie KROES
Antonio TAJANI
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Tonio BORG
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
13910/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0007.png
FORELØBIG UDGAVE
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED og INDUSTRI
Støtte til SMV'ers konkurrenceevne
26. og 27. september 2013
Ministrene havde en orienterende debat om de vigtigste tiltag til støtte for de europæiske små og
mellemstore virksomheder (SMV'er). De noterede sig den udvikling, der har fundet sted siden
iværksættelsen af initiativet "Small Business Act".
En række vigtige konkrete og prioriterede tiltag blev behandlet med henblik på at styrke små
virksomheders vækstpotentiale, såsom udviklingen af et erhvervsvenligt miljø i det digitale indre
marked og det indre marked for tjenesteydelser, forenklingen af de lovgivningsmæssige rammer for
innovative virksomheder og en bedre håndhævelse af "Small Business Act"-initiativet.
Resultatet af debatten vil indgå i forberedelsen af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. oktober.
Under drøftelserne nævnte mange delegationer adgangen til finansiering som en af de mest
hastende vanskeligheder, SMV'er står overfor, samt behovet for at undersøge og anvende
alternativer kilder til at lette større SMV-finansiering såsom risikokapitalmarkeder og EU-
finansieringsinstrumenter.
Samtlige delegationer var enige om den vigtige rolle, som det indre marked for tjenesteydelser
spiller i udviklingen af SMV'er, men mange beklagede, at de muligheder, der tilbydes, endnu ikke
udnyttes fuldt ud, og opfordrede til, at unødvendige forhindringer, der hæmmer
grænseoverskridende transaktioner mellem medlemsstaterne, fjernes. Denne udfordring blev især
fremhævet i forbindelse med onlineaktiviteter inden for rammerne af udviklingen af et digitalt indre
marked.
Der blev skitseret en række foranstaltninger af afgørende betydning med henblik på at udnytte den
digitale økonomi, der kan skabe nye virksomhedsmodeller, stimulere virksomhedsopstart og
fremme innovation. Hvis der arbejdes videre med den digitale dagsorden, vil det betyde hurtige
fremskridt på visse områder såsom initiativer vedrørende e-handel, e-autentificering og e-
fakturering, interoperabilitet, systemer til sikker elektronisk betaling, databeskyttelse, intellektuelle
ejendomsrettigheder, oprettelse og udvidelse af relevante infrastrukturer osv.
Der var bred enighed om, at en forenkling af den administrative praksis og begrænsning af den
lovgivningsmæssige byrde i samspil med anvendelse af initiativer vedrørende "intelligent"
regulering også kan fremme et gunstigt miljø for EU-virksomheder og mindske virksomhedernes
omkostninger.
Mange ministre efterspurgte desuden en mere systematisk anvendelse af princippet om "tænk småt
først", som indgår i "Small Business Act"-initiativet.
13910/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0008.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
Udviklingen af en moderne offentlig administration, som imødekommer små virksomheders behov,
blev også anset som værende en vigtig metode til at hjælpe SMV'er.
Endelig nåede ministrene til enighed om at forbedre overvågningen af SMV-relaterede politikker
gennem netværket af SMV-repræsentanter
1
i medlemsstaterne, herunder ved at opfordre dem til at
rapportere til Konkurrenceevnerådet.
Initiativet "Small Business Act" (SBA) blev iværksat af Europa-Kommissionen og godkendt af Det
Europæiske Råd i 2008
2
. Det omfatter et sæt fælles principper på ti forskellige områder med
henblik på at gøre forskellige politikker mere SMV-venlige og opstiller omfattende politiske
rammer for EU og dets medlemsstater. En central målsætning for SBA er at opnå de bedst mulige
betingelser for SMV'er på grundlag af princippet om "tænk småt først".
Gennemgangen af SBA i 2011 fremhævede fire prioriterede områder med det formål at tackle de
udfordringer, som den økonomiske krise har medført, og yderligere forbedre vækstkapacitet:
adgang til finansiering, markedsadgang, intelligent regulering/bekæmpelse af bureaukrati og
iværksætterånd.
Rammevilkår for en konkurrencedygtig industri
Ministrene udvekslede synspunkter vedrørende de nuværende rammevilkår og udsigterne for den
europæiske industri
i forbindelse med konkurrencemæssige aspekter af andre EU-politikker såsom
energi-, klima-, forsknings- og handelspolitik.
Debatten fokuserede også på en række strategiske industrisektorer, navnlig
forsvarsindustrien.
Den seneste handlingsplan til støtte for
stålindustrien
(10900/13) blev også behørigt drøftet.
Resultatet af debatten danner sammen med bidrag fra Kommissionen grundlaget for udarbejdelsen
af Rådets konklusioner, der skal vedtages på Konkurrenceevnerådets samling i december. Det
forventes, at disse konklusioner indeholder henstillinger om en bred vifte af spørgsmål, der berører
den industrielle konkurrenceevne.
På baggrund af en note fra formandskabet
(13593/13)
fremhævede ministrene en række prioriterede
tiltag, som kan forbedre de nuværende rammevilkår betragteligt og fremme industrielt samarbejde
mellem medlemsstaterne, særlig inden for markedsadgang (både det indre marked og tredjelandes
markeder), standardiseringer og interoperabilitet, innovation, færdigheder og menneskelig kapital,
adgang til finansiering, energimarkeder og adgang til råvarer.
1
2
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/small-business-act/sme-envoy/.
"Small Business Act" for Europa.
13910/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0009.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
Der blev lagt vægt på, at der anlægges en generel tilgang med hensyn til at fremme EU's
industripolitik, herunder i drøftelserne om foranstaltninger på andre politikområder, der berører
EU's industri.
Ministrene understregede, at industriel konkurrenceevne er en sund bestanddel i EU's politikker
(f.eks. mål, politiske valgmuligheder osv.) og i fremtidige internationale forhandlinger om disse
spørgsmål.
I december vedtog Rådet konklusioner om ajourføring af industripolitikken og dens bidrag til vækst
og økonomisk genopretning
(17566/12).
I konklusionerne lægges der vægt på fire søjler:
stimulering af investeringer i innovativ og ny teknologi, bidrag til, at EU-virksomheder får størst
muligt udbytte af det indre marked og de internationale markeder, forbedring af adgangen til
finansiering samt øgede investeringer i mennesker og kvalifikationer.
I den forbindelse understregede Rådet betydningen af at fremskynde tiltag i strategiske sektorer
med et stærkt potentiale for at støtte konkurrenceevne og jobskabelse samt lette overgangen til en
ressourceeffektiv lav-CO
2
-økonomi.
Forsvarsindustri
Rådet havde en debat om en handlingsplan for en mere konkurrencedygtig og effektiv forsvars- og
sikkerhedssektor, som Kommissionen fremlagde den 24. juli (12773/13).
Resultatet af debatten vil indgå i forberedelserne til Det Europæiske Råds tematiske møde om den
fælles forsvarspolitik, som er planlagt til den 19.-20. december.
Debatten tog udgangspunkt i en note fra formandskabet
(13458/13).
Den nye handlingsplan fastsætter en bred vifte af tiltag, der har til formål at fremme sektorens
konkurrenceevne og effektivitet.
Mange delegationer fremhævede en række nøgletiltag til styrkelse af den europæiske
forsvarssektors konkurrenceevne, herunder:
at styrke det indre marked ved at tage fat på markedsfordrejninger og forbedre
forsyningssikkerheden
at fremme fælles standardisering og certificering samt
at udnytte civile/militære synergier, navnlig i forskning, med henblik på at støtte
udviklingen af flere produkter og kapaciteter med dobbelt anvendelse.
13910/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0010.png
FORELØBIG UDGAVE
Stålindustri
26. og 27. september 2013
Ministrene så med tilfredshed på den handlingsplan, som Kommissionen har udarbejdet til støtte for
stålindustrien i Europa
(10900/13).
Handlingsplanen for stål, som blev fremlagt i juni, er udarbejdet i samråd med industrien,
fagforeninger og interessenter.
Den indeholder en lang række foranstaltninger på kort, mellemlang og lang sigt med henblik på at
overvinde de nuværende vanskeligheder i sektoren og hjælpe med at konsolidere og udvikle dens
konkurrenceevne.
Flere områder af særlig betydning for stålsektorens konkurrenceevne er blevet udpeget som
indsatsområder, herunder international konkurrence (herunder protektionisme og illoyal
handelspraksis), adgang til råvarer, administrative byrder, gennemførelse af EU's klimapolitik,
energiomkostninger, mangel på kvalificeret arbejdskraft, produktionskapacitet, forskning og
innovation og foranstaltninger på efterspørgselssiden.
Inden for 12 måneder vil Kommissionen foretage en vurdering af, hvordan gennemførelsen af
handlingsplanen har påvirket stålindustriens konkurrenceevne.
EU er i øjeblikket verdens næststørste stålproducent.
13910/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0011.png
FORELØBIG UDGAVE
FORSKNING og INNOVATION
Status for Innovation i EU og det europæiske forskningsrum
26. og 27. september 2013
Rådet havde en orienterende debat om status for strategien Innovation i EU og om fremskridtet hen
imod gennemførelsen af et fælles europæisk forskningsrum.
Resultatet af debatten vil indgå i forberedelsen af Det Europæiske Råds møde den 24.-25. oktober.
Rådet noterede sig desuden tre relevante rapporter, som Kommissionen har fremlagt:
Meddelelsen "State of the Innovation Union 2012 – Accelerating change"
1
, som giver et
overblik over status for gennemførelsen af flagskibsinitiativet Innovation i EU og beskriver
de fremskridt, der er gjort med hensyn til at øge konkurrenceevnen gennem innovation og
skabe flere og nye gunstige beskæftigelsesmuligheder. Desuden fremhæver rapporten
forberedelserne til EU's kommende forsknings- og innovationsprogram "Horisont 2020"
2
,
som omfatter hele værdiskabelseskæden med større fokus på innovation.
Den første statusrapport over det europæiske forskningsrum (EFR)
(13812/13),
som
omfatter de fremskridt, der er gjort på de fem prioriterede EFR-områder: mere effektive
nationale forskningssystemer, optimalt tværnationalt samarbejde og konkurrence, et åbent
arbejdsmarked for forskere, ligestilling mellem kønnene og integration af
ligestillingsaspektet inden for forskningsverdenen og optimal formidling af, adgang til og
overførsel af videnskabelig viden.
Meddelelsen "Måling af innovationsresultater i Europa: en ny indikator"
(13759/13),
som
foreslår et nyt værktøj til politikudformning gennem brug af en indikator til måling af
innovationsresultater. Formålet med indikatoren er at vurdere, hvordan de forskellige
stærke og svage punkter i medlemsstaterne og EU indvirker på deres samlede præstationer.
Innovationsindikatoren bygger på fire komponenter: teknologisk innovation målt ved
patenter, hvordan en højt kvalificeret arbejdsstyrke bidrager til den økonomiske struktur i
et land, handel med videnintensive varer og tjenesteydelser samt hurtigtvoksende
virksomheders bidrag til jobskabelse.
Samtlige delegationer hilste de tre rapporter velkommen og kunne generelt tilslutte sig strategierne
og de næste skridt i EFR-rapporten.
1
2
http://ec.europa.eu/research/state_of_the_innovation_union_report_2012.pdf
.
http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm
.
13910/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0012.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
Under debatten, som blev gennemført med udgangspunkt i en note fra formandskabet (13471/13),
henviste ministrene også til en række afgørende elementer i det europæiske forskningsrum, som vil
fremme forskning og innovation med det endelige mål at skabe økonomisk vækst og give mulighed
for at skabe ny beskæftigelse, herunder:
forbedret og øget brug af offentlige administrationsværktøjer til fremme af innovation,
navnlig gennem procedurer for offentligt udbud
tættere og dybere samarbejde mellem industrien og universiteter og højere
uddannelsesinstitutioner
fremme af særlige færdigheder for unge i de nationale uddannelsessystemer med henblik
på at imødekomme efterspørgslen fra arbejdsmarkedet
mere målrettet finansiering af fremtidsorienterede projekter, idet der også tages hensyn til
disses omdannelse til kommercielle løsninger
bedre udbredelse af data og resultater fra forskningsprojekter, som kan have
multiplikatoreffekt
styrkelse af koordineringen af nationale forskningsprogrammer.
Samtlige delegationer anså den nye innovationsindikator for et meget nyttigt værktøj, der bygger på
relevante komponenter. Imidlertid foreslog mange delegationer, at den anvendes sammen med
andre parametre og indikatorer for at give et bedre billede af forskningsprojekters konsekvenser for
realøkonomien.
Endelig fremhævede mange delegationer de private og offentlige innovationspartnerskabers store
potentiale for udformningen af EFR, da disse partnerskaber opfordres til at tackle nogle af de
kommende store fælles samfundsmæssige udfordringer.
Private og offentlige partnerskaber inden for forskning og innovation
På en offentlig samling noterede Rådet sig en fremlæggelse ved Kommissionen af en ny generation
af offentlige og private partnerskaber, som vil gennemføre vigtige aspekter af Innovation i EU og
andre relevante EU-strategier med henblik på at stimulere skabelsen af vækst og beskæftigelse.
Disse partnerskaber vil gøre det muligt at udføre langsigtede og omfattende innovationsaktiviteter
inden for rammerne af Horisont 2020 – EU's næste rammeprogram for forskning og innovation.
13910/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0013.png
FORELØBIG UDGAVE
26. og 27. september 2013
Det foreslås, at fem privat-offentlige partnerskaber oprettes eller videreudvikles som fælles
teknologiinitiativer på følgende områder:
biobaserede industrier: med henblik på at udvikle nye og konkurrencedygtige biobaserede
værdikæder, der erstatter behovet for fossile brændsler og har stor betydning for
udviklingen af landdistrikterne (12355/13);
luftfart ("Clean Sky 2"): med henblik på at mindske den næste generation af luftfartøjers
miljøpåvirkning (12347/13)
elektronik: med henblik på at sikre Europas førerposition inden for elektronikkomponenter
og -systemer og hurtigere bygge bro over kløften mellem forskning og udnyttelse
(12375/13)
brændselsceller og brint: med henblik på at udvikle kommercielt levedygtige og rene
løsninger, der bruger brint som energivektor og brændselsceller som energiomdannere,
(12378/13) og
innovative lægemidler ("IMI 2"): med henblik på at forbedre de europæiske borgeres
sundhed og velfærd ved at sikre nye og mere effektive diagnoser og behandlinger såsom
nye antimikrobielle behandlinger (12370/13).
Af Kommissionens meddelelse "Offentlig-private partnerskaber under Horisont 2020: et stærkt
redskab til at sikre innovation og vækst i Europa"(12344/13) fremgår det, at disse fem fælles
teknologiinitiativer forventes at mobilisere en samlet investering på over 17 mia. EUR, hvoraf EU's
budget vil bidrage med op til 6,4 mia. EUR.
Det foreslås, at fire offentlig-offentlige partnerskaber videreudvikles vedrørende
forskningsprogrammer, der iværksættes af medlemsstaterne i fællesskab med deltagelse af EU på
følgende områder:
et aktivt liv længst muligt i eget hjem ("active and assisted living"): med henblik på at
forbedre livskvaliteten for de ældre og øge tilgængeligheden af teknologibaserede
produkter og tjenesteydelser (12367/13)
kliniske forsøg i afrikanske lande: med henblik på at bidrage til at mindske den sociale og
økonomiske byrde, som skyldes fattigdomsrelaterede sygdomme (12369/13)
metrologi: med henblik på at skabe formålstjenlige metrologiløsninger samt
måleteknologier til tackling af samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. energi, miljø
og sundhed (12372/13) og
forsknings- og udviklingsintensive små og mellemstore virksomheder ("Eurostars-2"-
programmet): med henblik på at stimulere innovative SMV'ers konkurrenceevne
(12336/13).
Kommissionen opfordrede Europa-Parlamentet og Rådet til at træffe de nødvendige
lovgivningsmæssige beslutninger, så disse partnerskaber kan iværksættes ved begyndelsen af
Horisont 2020-programmet.
13910/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0014.png
FORELØBIG UDGAVE
EVENTUELT
Tobaksprodukter
26. og 27. september 2013
Rådet noterede sig oplysninger fra den polske delegation
(13795/13)
vedrørende udkastet til
direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobak og tobaksrelaterede produkter
(18068/12).
Den polske delegation henledte opmærksomheden på konkurrenceaspekterne i forslagene og de
potentielle følger for de økonomiske aktører.
Den 21. juni nåede EU's sundhedsministre til enighed om en generel indstilling til udkastet til
direktiv
(11388/13).
Europa-Parlamentet forventes at stemme herom på en kommende
plenarforsamling.
Statsstøtte: Generel gruppefritagelsesforordning
Rådet noterede sig oplysninger fra den tjekkiske delegation
(13809/13)
om forberedelserne til
ajourføring af den generelle gruppefritagelsesforordning vedrørende statsstøtteforanstaltninger, som
gør det muligt for Kommissionen at erklære visse kategorier af statsstøtte forenelige med det indre
marked.
Flere delegationer mindede om muligheden for at forbedre statsstøttesystemet i forbindelse med
gennemførelsen af den generelle reform.
Gennemgangen af forordningen er et led i den bredere reform med henblik på modernisering af
reglerne for statsstøtte, som blev igangsat i 2012.
Den har til formål at sikre, at medlemsstaterne og
interessenter fra 2014 har et klart sæt regler, der kan bruges som referencegrundlag for udviklingen af
deres politikker og støtteaktiviteter.
Jordovervågningsprogrammet "Copernicus" 2014-2020
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen vedrørende forslaget om finansiering og drift
af det europæiske jordovervågningsprogram "Copernicus" for perioden 2014-2020.
Forslaget om oprettelse af Copernicus
(10275/1/13),
som er det nye navn for Europa-
Kommissionens jordovervågningsprogram, der tidligere gik under navnet GMES (global miljø- og
sikkerhedsovervågning), er i øjeblikket ved at blive gennemgået.
Kommissionen opfordrede kraftigt medlemsstaterne til at øge indsatsen sammen med Europa-
Parlamentet, så programmet kan vedtages snarest muligt og kan begynde at løbe fra 2014.ANDRE
PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
13910/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0015.png
FORELØBIG UDGAVE
TOLDUNIONEN
Fladskærme
26. og 27. september 2013
Rådet ændrede forordning EØF nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles
toldtarif med henblik på autonomt at give toldfri behandling af fladskærme, som med et acceptabelt
funktionsniveau kan vise signaler fra automatiske databehandlingsanlæg (13418/13 og
13861/13
ADD1).
Ajourføring af EU-toldkodeksen
Rådet vedtog en omarbejdet udgave af EU-toldkodeksen med henblik på at ajourføre den
nuværende toldkodeks, som er fastsat i henhold til forordning EF nr. 450/2008 (PE-CONS
36/13
og
13770/13 ADD1 REV2).
De fleste af bestemmelserne i den nuværende lovgivning er blevet berørt af ændringer, enten som
følge af behovet for at tilpasse bestemmelser til Lissabontraktaten, som trådte i kraft den
1. december 2009, eller på grund af udviklingen i den relevante EU-lovgivning og internationale
lovgivning.
Den nye kodeks vil medføre øget retssikkerhed for virksomheder og nationale toldmyndigheder.
Desuden vil den fremme brugen af elektroniske procedurer og en mere ensartet anvendelse af
lovgivningen i forbindelse med toldkontrollen ved EU's ydre grænser og vil derved bidrage til
effektive og enkle toldbehandlingsprocedurer, som fremmer handelen og mindsker omkostningerne
for virksomheder.
Europa-Parlamentet stemte for den nye EU-toldkodeks den 11. september.
Unionens grundlag er en toldunion. Kodeksen samler den nuværende toldlovgivning, hvilket er i
både de økonomiske operatørers og EU's toldmyndigheders interesse. På grundlag af konceptet om
det indre marked indeholder kodeksen generelle regler og procedurer, der sikrer gennemførelsen af
toldtariffen og andre fælles politikforanstaltninger, som er indført på EU-plan som led i
varehandelen mellem Unionen og lande eller områder uden for Unionens toldområde.
13910/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0016.png
FORELØBIG UDGAVE
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Den spanske centralbank – ekstern revisor
26. og 27. september 2013
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af KPMG Auditores til ekstern revisor
for den spanske centralbank for regnskabsårene 2013-2017.
UDENRIGSANLIGGENDER
Republikken Fiji – relevante foranstaltninger
Rådet forlængede EU's relevante foranstaltninger over for Republikken Fiji, der har været gældende
siden oktober 2007 som følge af et militærkup i 2006, frem til den 31. marts 2015. Samtidig
ændrede Rådet foranstaltningerne og opfordrede Fijis regering til at indgå i en styrket politisk
dialog, jf. artikel 8 i AVS-EU-partnerskabsaftalen.
Republikken Moldova – restriktive foranstaltninger
Rådet forlængede de restriktive foranstaltninger over for lederne i Transdnestrienområdet i
Republikken Moldova indtil den 30. september 2014.
HANDELSPOLITIK
Associeringsaftale med Mellemamerika – Costa Rica og El Salvador
Rådet besluttede at sende meddelelse til Costa Rica og El Salvador ved udgangen af september om
fastsættelse af den 1. oktober 2013 som startdato for den midlertidige anvendelse af
associeringsaftalen mellem EU og Mellemamerika for de to lande.
Dette sker, efter at EU har vurderet, at de to lande har opfyldt kravene for midlertidig anvendelse.
ÅBENHED
Aktindsigt
Den 26. september 2013 godkendte Rådet svaret til genfremsat begæring nr. 17/c/01/13 fra
fru Berthier, idet den estiske, finske og svenske delegation stemte imod, jf. dok.
13113/13.
13910/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0017.png
FORELØBIG UDGAVE
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
FN's dialog på højt plan om migration og udvikling
a)
26. og 27. september 2013
Rådet godkendte erklæringen om FN's dialog på højt plan i 2013 om migration og
udvikling og om en øget sammenhæng mellem udvikling og migration, der bygger på de
seneste rådskonklusioner om dette spørgsmål (12415/13). Erklæringen vil blive fremsat af
Kommissionen med undtagelse af det stykke, der vedrører arbejdskraftmobilitet, som vil
blive fremsat af formandskabet.
Den første dialog på højt plan om migration og udvikling fandt sted i september 2006, og
denne anden dialog finder sted i New York den 3. og 4. oktober under FN's
Generalforsamlings 68. samling.
Formålet med dialogen på højt plan om migration og udvikling er at identificere konkrete
foranstaltninger, der kan styrke sammenhæng og samarbejde på alle niveauer, således at
både migranter og lande i højere grad kan drage nytte af international migration og den
vigtige sammenhæng med udvikling, samtidig med at de negative virkninger mindskes.
b)
Fælles erklæring fra Den Europæiske Union og AVS-landene
Rådet godkendte den fælles erklæring fra Den Europæiske Union og landene i Afrika,
Vestindien og Stillehavet (AVS) om dialogen på højt plan om international migration og
udvikling med henblik på FN's møde på højt plan i New York.
Dagsorden for migration og mobilitet mellem EU og Nigeria
Rådet godkendte den fælles erklæring om en fælles dagsorden for migration og mobilitet mellem
Republikken Nigeria og Den Europæiske Union og dens medlemsstater. Den fælles dagsorden er
den nye ramme, som EU og dets medlemsstater kan anvende sammen med allerede eksisterende
rammer, navnlig mobilitetspartnerskaberne, til at udvikle samarbejdet med relevante partnerlande
på migrationsområdet.
Se desuden Kommissionens meddelelse "En samlet strategi for migration og mobilitet" (17254/11).
13910/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454050_0018.png
FORELØBIG UDGAVE
Mobilitetspartnerskab mellem EU og Aserbajdsjan
26. og 27. september 2013
Rådet godkendte den fælles erklæring om et mobilitetspartnerskab mellem Den Europæiske Union
og Republikken Aserbajdsjan inden for rammerne af gennemførelsen af EU's samlede strategi for
migration.
Mobilitetspartnerskaber oprettes i de tilfælde, hvor de kan tilføre både EU og det pågældende
tredjeland merværdi med hensyn til forvaltning af migrationsstrømme.
FØDEVARELOVGIVNING
Morgenmadsdirektiverne – Kommissionens gennemførelsesbeføjelser
Rådet vedtog en forordning, der tilpasser Kommissionens eksisterende gennemførelsesbeføjelser for
fem såkaldte morgenmadsdirektiver til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF), nærmere betegnet til artikel 290 om delegerede retsakter (31/13). Dette sker på baggrund
af den enighed med Europa-Parlamentet, der blev nået ved førstebehandlingen.
De fem morgenmadsdirektiver omhandler:
kaffe- og cikorieekstrakt
kakao- og chokoladevarer
sukkerarter
marmelade
inddampet mælk.
Artikel 290 i TEUF gør det muligt for EU's medlovgivere (dvs. Rådet og Europa-Parlamentet) at
delegere beføjelse til Kommissionen til at ændre eller supplere visse ikkevæsentlige bestemmelser i
lovgivningsmæssige retsakter. De såkaldte delegerede retsakter omfatter stort set samme type
foranstaltninger, som de retsakter, der hidtil er vedtaget i henhold til "forskriftsproceduren med
kontrol" (som Rådet indførte i "komitologiafgørelsen" i 2006).
I henhold til de betingelser, der gælder for delegationen, kan Rådet og Europa-Parlamentet beslutte
at tilbagekalde denne delegation eller gøre indsigelse mod en delegeret retsakt fra Kommissionen.
Delegationens specifikke formål, indhold, omfang og varighed skal fastsættes i hver basisretsakt.
13910/13
DA
18