Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3257 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454051_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13854/13
(OR. en)
PRESSE 378
PR CO 43
PRESSEMEDDELELSE
3257. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 23. september 2013
Formand
Vigilijus JUKNA
Litauens landbrugsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
13854/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0002.png
23. september 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til landbrug afholdt Rådet en offentlig debat om status for
reformpakken for den
fælles landbrugspolitik,
efter at der i juni blev opnået enighed med de andre institutioner.
Formandskabet meddelte ministrene, at for så vidt angår
direkte betalinger
og
udvikling af
landdistrikter
er Europa-Parlamentet af den opfattelse, at visse
spørgsmål i tilknytning til den
flerårige finansielle ramme (FFR) 2014-2020
ikke udgør en del af den politiske enighed om
reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik. Formandskabet understregede behovet for at
nå frem til en aftale med Europa-Parlamentet, som ikke bringer hele den politiske enighed om
reformen af den fælles landbrugspolitik, der blev opnået i juni måned, i fare, og som landbrugere
og andre interesseparter i hele EU's fødevarekæde længe har ventet på. På baggrund heraf foretog
ministrene en endelig justering af Rådets mandat angående de udestående spørgsmål og forberedte
de næste skridt hen imod færdiggørelsen og vedtagelsen af reformpakken af den fælles
landbrugspolitik i de kommende dage.
Endelig blev ministrene orienteret om en række andre emner, herunder den af Kommissionen
foreslåede
nye skovstrategi for EU
samt spørgsmål i forbindelse med den
internationale handel
med landbrugsprodukter.
13854/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0003.png
23. september 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 8
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 8
Eventuelt .............................................................................................................................................. 9
Afrikansk svinepest i EU ......................................................................................................................................... 9
Det integrerede veterinærinformationssystem (Traces) ......................................................................................... 10
Ny EU-skovstrategi ............................................................................................................................................... 10
Spørgsmål i forbindelse med den internationale handel med landbrugsprodukter ................................................ 11
33. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne .......................................................................... 11
Kongres om økologisk landbrug............................................................................................................................ 12
Konference om produktionen af proteinafgrøder .................................................................................................. 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Partnerskabsaftale mellem EU og Indonesien om ulovlig skovhugst .................................................................... 14
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Tadsjikistan ........................................................................................................................... 14
Den Internationale Rådgivende Bomuldskomité ................................................................................................... 14
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
1
Makrofinansiel bistand til Kirgisistan ................................................................................................................... 15
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13854/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23. september 2013
HANDELSPOLITIK
Antisubsidier – polyethylenterephthalat – Pakistan............................................................................................... 15
Beslutningsprocedurer: Omnibus I og II ............................................................................................................... 15
BUDGETTER
Dagpenge og rejseudgifter – Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg* .................................................. 16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
FN's dialog på højt plan om migration og udvikling ............................................................................................. 16
Aftalememorandum mellem Eurojust og Frontex ................................................................................................. 16
Anlægsudgifterne for C.SIS .................................................................................................................................. 17
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Decharge – den finansielle forvaltning af 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond ............................................ 17
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
FSFP-missioner i Den Demokratiske Republik Congo ......................................................................................... 17
MILJØ
Kontrol med Kommissionens gennemførelsesbeføjelser ...................................................................................... 18
Minamatakonventionen om kviksølv .................................................................................................................... 19
FØDEVARELOVGIVNING
Sundhedsanprisninger og fødevaretilsætningsstoffer ............................................................................................ 19
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af elmotorer og ovne til husholdningsbrug ............................................................... 20
Forbud mod kernevåben i Latinamerika og Vestindien - forhandlingsdirektiver .................................................. 20
TRANSPORT
Tekniske specifikationer for europæiske jernbaners interoperabilitet ................................................................... 21
Galileo - samarbejde med Schweiz ....................................................................................................................... 21
Regelsamarbejde mellem EU og USA inden for civil luftfartssikkerhed - EU's holdning i Det Bilaterale
Tilsynsudvalg ........................................................................................................................................................ 21
TOLDUNIONEN
Konventionen om en fælles forsendelsesprocedure - Kroatiens tiltrædelse af EU ................................................ 22
Aftale mellem EU og Schweiz om forenkling af kontrol og formaliteter ............................................................. 22
13854/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23. september 2013
SPORT
Manipulation med sportsresultater ........................................................................................................................ 22
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Italien .............................. 23
KULTUR
Udvalg for Kulturelt Samarbejde mellem EU og Korea........................................................................................ 23
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 24
Det Økonomiske og Sociale Udvalg ..................................................................................................................... 24
SKRIFTLIG PROCEDURE
Cypern - makroøkonomisk tilpasningsprogram .................................................................................................... 24
Retten for EU-personalesager - udnævnelse af en dommer................................................................................... 25
Aktindsigt i Rådets dokumenter ............................................................................................................................ 25
13854/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0006.png
23. september 2013
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Bulgarien:
Dimitar GREKOV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav TOMAN
Danmark:
Karen HÆKKERUP
Tyskland:
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Italien:
Nunzia DE GIROLAMO
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Zsolt FELDMAN
Malta:
Roderick GALDES
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Minister for liberale erhverv, SMV'er,
selvstændige og landbrug
Landbrugs- og fødevareminister
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsudenrigsministeriet
og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer
og skovbrug
Landbrugsminister
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Understatssekretær
Statssekretær for landbrug, fiskeri
og dyrs rettigheder
Landbrugsminister
13854/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0007.png
23. september 2013
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
José DIOGO ALBUQUERQUE
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Statssekretær for landbrug
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og miljøminister
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktspørgsmål og miljø
Minister for naturressourcer og fødevarer
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Medlem
13854/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0008.png
23. september 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Rådet havde en offentlig debat om status for reformen af den fælles landbrugspolitik, efter at der i
juni måned blev opnået politisk enighed med Europa-Parlamentet og Kommissionen om hele
reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik.
For Europa-Parlamentet udgør visse udestående spørgsmål i tilknytning til den flerårige finansielle
ramme (FFR) 2014-2020, såsom nedsættelse af og loft over de direkte betalinger, fleksibilitet
mellem søjler og medfinansieringssatsen for landdistriktsudvikling, ikke en del af den politiske
enighed om reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik.
Formandskabet aflagde rapport til Rådet om dets deltagelse i et trepartsmøde den 17. september,
hvor Parlamentet gjorde rede for sin holdning. Formandskabet pegede ligeledes på behovet for at nå
frem til en aftale med Europa-Parlamentet, som ikke bringer hele den politiske enighed om
reformen af den fælles landbrugspolitik, der blev opnået i juni måned, i fare, idet denne reform er
længe ventet af både landbrugere og af hele EU's fødevarekæde. Ministrene besluttede at foretage
endelige justeringer af formandskabets mandat med henblik på at fuldende den politiske enighed
med Europa-Parlamentet på det uformelle trepartsmøde, der skal afholdes den 24. september.
For yderligere oplysninger se pressemeddelelsen om dette emne (13927/13).
Reformpakken vedrørende den fælles landbrugspolitik omfatter fire vigtige tekster, nemlig
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
(forordningen om direkte betalinger) (13294/13). Forordningen om direkte betalinger søger
at målrette støtten bedre mod specifikke tiltag, områder eller støttemodtagere og at bane
vejen for konvergens hvad angår støtten inden for og mellem medlemsstaterne
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter (13369/13).
Forordningen om en fælles markedsordning (FMO) sigter mod at strømline, udvide og
forenkle de nuværende bestemmelser om offentlig intervention, privat oplagring,
ekstraordinære foranstaltninger eller nødforanstaltninger og støtte til specifikke sektorer og
mod at lette samarbejdet gennem producent- og brancheorganisationer
13854/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0009.png
23. september 2013
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om
udvikling af landdistrikterne) (13349/13). Forordningen om udvikling af landdistrikterne
omfatter frivillige foranstaltninger for udvikling af landdistrikterne, der er tilpasset
nationale og regionale særpræg, hvorved medlemsstaterne udarbejder og medfinansierer
flerårige programmer under en fælles ramme i samarbejde med EU
forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik (den horisontale forordning) (13387/13). Den horisontale forordning
fastsætter regler vedrørende udgifter, bedriftsrådgivningsordningen, de forvaltnings- og
kontrolsystemer, som medlemsstaterne skal indføre, krydsoverensstemmelsesordningen og
regnskabsafslutning.
Formandskabet afklarede med Parlamentet, at drøftelserne blandt EU's institutioner vil dække visse
specifikke spørgsmål angående direkte betalinger og udvikling af landdistrikterne, hvorimod
drøftelserne om forslagene til forordninger om en fælles markedsordning (FMO) og den horisontale
forordning nu er afsluttet.
Eventuelt
Afrikansk svinepest i EU
Den polske delegation orienterede Rådet om risikoen for en mulig spredning af afrikansk svinepest i
EU og om behovet for en koordineret indsats
(13393/13).
Eftersom udbrud af afrikansk svinepest for nyligt blev opdaget nær EU's grænse til Hviderusland og
til Den Russiske Føderation, støttede flere delegationer den polske anmodning til Kommissionen
om en koordinering af forebyggende tiltag for at undgå spredning af denne meget smitsomme
sygdom ind på EU's område. Det er endvidere nødvendigt at sikre finansielle ressourcer til at dække
eventuelle direkte og indirekte tab som følge af sygdommen.
Kommissionen påpegede, at der var afsat et rammebeløb på 2,5 mio. EUR til Polen, Letland og
Litauen med det formål at etablere forebyggende veterinære foranstaltninger for at undgå, at
afrikansk svinepest spredes til EU. Desuden eksisterer der allerede en særlig landbrugsfond, der i
tilfælde af, at sygdommen breder sig til EU, kan kompensere for enhver forstyrrelse af markedet.
13854/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0010.png
23. september 2013
Det integrerede veterinærinformationssystem (Traces)
Den nederlandske delegation anmodede Kommissionen om at maksimere gennemsigtigheden i og
offentlighedens adgang til oplysningerne om samhandelen med levende dyr i det integrerede
veterinærinformationssystem (Traces) (13460/13).
Kommissionen mindede om, at Kommissionen allerede inden for fortrolighedsgrænserne havde
givet adgang til en stor del af oplysningerne i Traces, og at enhver medlemsstat har adgang til de
oplysninger, som den har registreret i systemet. Den meddelte desuden, at der den første uge af
oktober vil blive afholdt et møde mellem Kommissionens og medlemsstaternes Traceseksperter.
Traces er et informationssystem forvaltet af Kommissionen til meddelelse, certificering og
overvågning af sendinger af levende dyr og visse animalske produkter, som importeres, eksporteres
eller transporteres inden for EU.
Ny EU-skovstrategi
Rådet blev orienteret om en meddelelse med titlen "En ny EU-skovstrategi: for skove og den
skovbaserede sektor", som Kommissionen vedtog den 20. september (13834/13).
Mange medlemsstater støttede de rammer, som Kommissionen har foreslået til fornyelse af
skovstrategien med henblik på bedre at koordinere indsatsen på EU-plan, idet denne politik stadig
er et nationalt ansvarsområde. En arbejdsgruppe i Rådet vil arbejde med denne meddelelse, og der
vil muligvis blive udarbejdet konklusioner på dette grundlag.
Rådets resolution af 15. december 1998 om en skovbrugsstrategi for Den Europæiske Union udstak
allerede en ramme for skovrelaterede tiltag til støtte for bæredygtig skovdrift på grundlag af
koordination af medlemsstaternes skovbrugspolitikker og EU-politikkerne og -initiativerne
vedrørende skove og skovbrug.
13854/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0011.png
23. september 2013
Strategien fremhæver den betydning, som skoves multifunktionelle rolle og bæredygtig skovdrift
har for samfundsudviklingen, og fastlægger en række centrale faktorer for gennemførelsen af
strategien. Det anføres, at selv om skovpolitik er medlemsstaternes kompetence, kan EU bidrage til
gennemførelse af bæredygtig skovdrift via fælles politikker på grundlag af nærhedsprincippet og
begrebet fælles ansvar. Der lægges også vægt på gennemførelse af de internationale forpligtelser,
principper og henstillinger.
På forslag af Rådet blev der i 2006 fastlagt en EU-skovhandlingsplan for 2007-2011 med fire mål:
konkurrencedygtighed, opretholdelse og styrkelse af den biologiske mangfoldighed, bidrag til
livskvaliteten og forbedring af koordinationen. En efterfølgende evaluering i 2011-2012 af
skovhandlingsplanen understregede behovet for en ny skovstrategi med en ny tilgang til skove, der
sikrer sammenhæng mellem politikkerne i alle sektorer, herunder landbrug. Ifølge meddelelsen skal
dette mål nås gennem strategiske retningslinjer.
Spørgsmål i forbindelse med den internationale handel med landbrugsprodukter
Kommissionen orienterede Rådet om situationen vedrørende spørgsmålene i forbindelse med den
internationale handel med landbrugsprodukter.
Mange medlemsstater fremførte, at der er behov for afbalancerede internationale landbrugsaftaler.
De bemærkede, at afslutningen af de igangværende forhandlinger med Canada vil danne præcedens
for andre bilaterale forhandlinger. Desuden mener de, at spørgsmål såsom beskyttelse af
geografiske betegnelser, fødevaresikkerhed og dyrevelfærd er afgørende elementer, som
karakteriserer EU's landbrug.
Kommissionen forklarede, at EU er inddraget i mange igangværende internationale handels- og
landbrugsforhandlinger, hvor Kommissionen deltager på vegne af EU. De vigtigste af disse
forhandlinger, nemlig WTO's Doharunde og de bilaterale forhandlinger med Canada og USA om
det transatlantiske handels- og investeringspartnerskab (TTIP), kan få stor betydning for EU's
landbrug.
33. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne
Den irske delegation forelagde konklusionerne fra 33. konference mellem direktørerne for EU-
betalingsorganerne, der fandt sted den 25.-26. april 2013 i Dublin (Irland) (13330/13).
Konferencens hovedtema var betydningen af forslagene til reform af den fælles landbrugspolitik for
betalingsorganerne. Der blev afholdt tre særskilte workshopper.
13854/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23. september 2013
For så vidt angår de nye krav vedrørende lovlighed og formel rigtighed mente direktørerne, at den
fulde pakke af regler og retningslinjer ikke vil være færdigbehandlet inden for op til et år, hvilket vil
indebære, at den udviklede strategi må ændres, især med hensyn til revision med henblik på
regnskabsattestering. For så vidt angår forgrønnelse konkluderede gruppen, at det er nødvendigt
ikke blot for betalingsorganerne, men også for landbrugerne, at forstå den nye ordning fuldt ud for
at undgå usikkerhed og at ændre deres praksis for at opfylde forgrønnelsesforpligtelserne. For så
vidt angår den høje fejlhyppighed i forbindelse med landdistriktsudviklingsforanstaltninger mente
gruppen, at jo enklere en foranstaltning er, desto lettere er det at kontrollere den, og desto lavere er
fejlrisikoen. Når landdistriktsudviklingsordningerne skal udformes i den nye
programmeringsperiode, bør alle aktører arbejde tæt sammen fra begyndelsen af programlægningen.
34. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne finder sted den 23.-25. oktober 2013
i Vilnius.
Kongres om økologisk landbrug
Formandskabet orienterede Rådet om de vigtigste spørgsmål, der blev drøftet på den syvende
internationale kongres "Den fælles udformning af Europas økologiske fremtid – indflydelse på EU's
økologiske lovgivning inden for den fremtidige fælles landbrugspolitik", som blev afholdt den 2.-
4. juli 2013 i Vilnius, Litauen (13773/13).
Denne kongres fandt sted i forbindelse med revisionen af EU's lovgivning og politik vedrørende
økologiske fødevarer og økologisk landbrug. Europa-Parlamentet og Rådet vil måske i slutningen af
2013 få forelagt et lovforslag til ændring af den gældende forordning (EF) nr. 834/2007 om
økologisk landbrug. EU's handlingsplan for økologisk landbrug fra 2004 bliver muligvis også
ajourført. Kongressen gav mulighed for at drøfte de nye politiske rammer for økologiske fødevarer
og økologisk landbrug i EU i tilknytning til den aktuelle proces med reform af den fælles
landbrugspolitik.
Konference om produktionen af proteinafgrøder
Den slovenske delegation forelagde Rådet de vigtigste konklusioner fra en international konference
om fremme af produktionen af proteinafgrøder i Donauregionen og den sydeuropæiske region, som
fandt sted den 23. august 2013 i Moravske Toplice (Slovenien) (13670/13).
En række medlemsstater støttede Sloveniens initiativ til at styrke produktionen af proteinafgrøder
for at begrænse EU's afhængighed af importeret foder. Nogle af dem var enige i idéen om at
fremme mærkning af proteinafgrøder til foder, som ikke er genetisk modificeret.
Kommissionen mindede om de foreslåede foranstaltninger i den reformerede fælles
landbrugspolitik til at øge produktionen af proteinafgrøder i EU, blandt andre indførelse af
specifikke koblede betalinger og hensyntagen hertil i forgrønnelsesforanstaltningerne.
13854/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23. september 2013
På konferencen viste det sig, at øget selvforsyning med proteinafgrøder er vigtig for EU, som i
øjeblikket er næsten helt afhængigt af import af proteinafgrøder, især soja fra USA, Brasilien og
Argentina. Langt størstedelen af den importerede soja til foder er genetisk modificeret, og
offentligheden efterspørger i dag flere gmo-frie produkter.
På denne baggrund blev der i januar 2013 iværksat et initiativ til fremme af gmo-fri soja i Donau-
regionen af 13 lande, heriblandt Slovenien. Konferencen gav mulighed for at udveksle oplysninger
om gennemførelsen af initiativet. Ved konferencens afslutning vedtog de deltagende lande en fælles
erklæring.
13854/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0014.png
23. september 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Partnerskabsaftale mellem EU og Indonesien om ulovlig skovhugst
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne af en frivillig partnerskabsaftale mellem
EU og Republikken Indonesien om retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på
skovbrugsområdet med træ og træprodukter til EU (FLEGT) (11768/2/13 og
11769/1/13).
Forhandlingerne med Indonesien er afsluttet, og denne aftale mellem EU og Indonesien om
retshåndhævelse, god forvaltningspraksis og handel på skovbrugsområdet med træ og træprodukter
til EU blev paraferet den 4. maj 2011. Aftalen skal undertegnes den 30. september 2013.
Rådet vedtog i oktober 2003
1
konklusioner om en EU-handlingsplan for FLEGT forelagt af
Kommissionen, hvori der opfordres til foranstaltninger til at bekæmpe ulovlig skovhugst gennem
udvikling af frivillige partnerskabsaftaler med træproducerende lande. EU har allerede undertegnet
FLEGT-partnerskabsaftaler med Ghana, Congo, Cameroun, Liberia og Den Centralafrikanske
Republik.
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Tadsjikistan
Rådet fastlagde EU's holdning med henblik på tredje møde i Samarbejdsrådet EU-Tadsjikistan, der
skal finde sted den 1. oktober 2013 i Bruxelles.
Den Internationale Rådgivende Bomuldskomité
Rådets gav Kommissionen bemyndigelse til på EU's vegne at forhandle om EU's tiltrædelse af Den
Internationale Rådgivende Bomuldskomité (ICAC). Komitéens opgave er at tilvejebringe
gennemsigtighed på verdensmarkedet for bomuld ved at tjene som diskussionsforum for
bomuldsspørgsmål af international betydning.
1
EUT C 268 af 7.11.2003, s. 1.
13854/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0015.png
23. september 2013
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Makrofinansiel bistand til Kirgisistan
Rådet godkendte sin holdning til udkastet til afgørelse om makrofinansiel bistand til Kirgisistan,
idet det indarbejdede alle de ændringer, som det havde aftalt med Europa-Parlamentet i juni
(11703/13
+
12764/13).
Det er planlagt at yde støtte på højst 30 mio. EUR til økonomisk stabilisering og dækning af
Kirgisistans betalingsbalancebehov som fastlagt i dets aktuelle IMF-program.
Nu da Rådet har vedtaget sin førstebehandlingsholdning, forventes Parlamentet at acceptere den
uden yderligere ændringer.
Rådet godkendte også sin begrundelse (11703/13
ADD 1 REV 1).
HANDELSPOLITIK
Antisubsidier – polyethylenterephthalat – Pakistan
Rådet ændrede forordning (EU) nr. 857/2010 om indførelse af en endelig udligningstold og endelig
opkrævning af den midlertidige told på importen af visse typer polyethylenterephthalat med
oprindelse i Iran, Pakistan og De Forenede Arabiske Emirater
(13143/13).
Beslutningsprocedurer: Omnibus I og II
Rådet bekræftede den politiske aftale, som det den 5. juni indgik med Europa-Parlamentet om
"Omnibus I og II"-forslagene til de beslutningsprocedurer, der skal anvendes inden for EU's fælles
handelspolitik.
De to udkast til forordning tager sigte på at ændre en række forordninger, der blev vedtaget mellem
1972 og 2009, for at tilpasse dem til beslutningsprocedurerne i Lissabontraktaten, som trådte i kraft
i december 2009.
Forslaget vil blive vedtaget ved førstebehandlingen efter jurist-lingvisternes endelige udformning.
13854/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0016.png
23. september 2013
BUDGETTER
Dagpenge og rejseudgifter – Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg*
Rådet vedtog en afgørelse om reform af ordningen for ydelse af dagpenge og om godtgørelse af
rejseudgifter til medlemmerne af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (13122/13
+
11355/13).
Afgørelsen fastsætter navnlig godtgørelse af rejsebilletter udelukkende på grundlag af faktiske
omkostninger, hvorved den nuværende ordning med betaling af faste beløb ophæves. De dagpenge,
der ydes til medlemmerne som kompensation for den tid, som de bruger på at udføre deres opgaver,
og de tilknyttede administrative omkostninger tilpasses dem, der ydes til medlemmerne af Europa-
Parlamentet og Regionsudvalget.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
FN's dialog på højt plan om migration og udvikling
Rådet vedtog konklusioner fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer
forsamlet i Rådet om FN's dialog på højt plan i 2013 om migration og udvikling og om en øget
sammenhæng mellem udvikling og migration (12415/13).
Konklusionerne fastlægger EU's og dets medlemsstaters tilgang til FN's dialog på højt plan i 2013
om migration og udvikling, som finder sted den 3.-4. oktober på 68. samling i FN's
Generalforsamling.
Aftalememorandum mellem Eurojust og Frontex
Rådet godkendte aftalememorandummet
(12823/13)
mellem Eurojust og Frontex (Det Europæiske
Agentur for Forvaltning af det Operative Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser),
som har til formål at fremme og forbedre samarbejdet mellem Eurojust og Frontex for at støtte
bekæmpelsen af grov grænseoverskridende kriminalitet, såsom menneskesmugling og
menneskehandel.
13854/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0017.png
23. september 2013
Anlægsudgifterne for C.SIS
Medlemsstaterne forsamlet i Rådet godkendte de flerårige oversigter over godkendte anlægsudgifter
for C.SIS (Schengeninformationssystemet) vedrørende kvartalsrapporterne for 2012 (12774/13
+
COR 1
+
COR 2)
og første kvartal af 2013
(9029/13).
Medlemsstaterne forsamlet i Rådet vedtog også formelt den flerårige oversigt over udgifterne
til C.SIS per 31. december 2012
(8117/12).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Decharge – den finansielle forvaltning af 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog sine henstillinger om Europa-Parlamentets meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af transaktionerne under 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond for 2011
(5190/13,
5191/13
og
5192/13).
Desuden godkendte Rådet en erklæring om Revisionsrettens revi-
sionserklæring om 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfonds aktiviteter for regnskabsåret 2011
(5848/13).
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
FSFP-missioner i Den Demokratiske Republik Congo
Rådet forlængede EU's politimission i Den Demokratiske Republik Congo (EUPOL RD Congo) i
en afsluttende overgangsfase indtil den 30. september 2014. Det tildelte også et budget på
6,32 mio. EUR for perioden fra den 1. oktober 2013 til den 30. september 2014.
Samtidig forlængede Rådet EU's rådgivnings- og bistandsmission vedrørende reform af
sikkerhedssektoren i Den Demokratiske Republik Congo (EUSEC RD Congo) i en afsluttende
overgangsfase indtil den 30. september 2014. Budgettet for perioden fra den 1. oktober 2013 til den
30. september 2014 er på 8,45 mio. EUR.
Se pressemeddelelse
13731/13
for yderligere oplysninger.
13854/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0018.png
23. september 2013
MILJØ
Kontrol med Kommissionens gennemførelsesbeføjelser
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende lovgivningsmæssige retsakter fra
Kommissionen inden for miljøpolitik:
en afgørelse om ændring af beslutning 2007/742/EF for at forlænge gyldigheden af miljøkriterierne
for tildeling af EU's miljømærke til varmepumper, der er drevet ved el, gas eller
gasabsorption (12622/13)
en afgørelse om opstilling af miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til
skylletoiletter og urinaler (12624/13)
en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1005/2009 hvad angår ansøgninger om
import- og eksporttilladelser til produkter og udstyr, der indeholder eller kun kan fungere
ved hjælp af haloner, til kritiske anvendelser i fly (12674/13)
en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1005/2009 for så vidt angår indsendelse
af oplysninger om methylbromid (12675/13)
en forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1031/2010 om det tidsmæssige og
administrative forløb af auktioner over kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i
forbindelse med sådanne auktioner i medfør af direktiv 2003/87/EF om en ordning for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet, med særlig henblik på
optagelse på listen af en auktionsplatform, der agtes udpeget af Tyskland (12711/13)
en forordning om fastsættelse af internationale kreditanvendelsesrettigheder i henhold til
direktiv 2003/87/EF (12794/13)
en afgørelse om ændring af afgørelse 2010/2/EU og 2011/278/EU for så vidt angår de
sektorer og delsektorer, der anses for at være udsat for en betydelig risiko for carbon
leakage (12795/13).
Kommissionens lovgivningsmæssige retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med
kontrol. Dette betyder, at nu, hvor Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage
dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
13854/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0019.png
23. september 2013
Minamatakonventionen om kviksølv
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af
Minamatakonventionen om kviksølv (13321/13,
11995/13 ADD 1).
Dette globale juridisk bindende
instrument om kviksølv vil blive åbnet for undertegnelse på en diplomatkonference i Kumamoto i
Japan den 7.-11. oktober 2013.
Formålet med denne konvention er at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod antropogene
emissioner og udledning af kviksølv og kviksølvforbindelser.
Yderligere oplysninger findes på Minamatakonventionens
websted.
FØDEVARELOVGIVNING
Sundhedsanprisninger og fødevaretilsætningsstoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende seks kommissionsforordninger:
to forordninger om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem,
der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (12446/13
+
12608/13)
en forordning om ændring af forordning nr. 432/2012 om fastlæggelse af en liste over
andre tilladte sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret
risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (12448/13)
en forordning om ændring af bilag II til forordning nr. 1333/2008 med henblik på
udvidelse af tilladelsen til at anvende sødestofferne acesulfamkalium (E 950),
cyclaminsyre og dens Na- og Ca-salte (E 952), saccharin og dets Na-, K- og Ca-salte
(E 954), sucralose (E 955), neohesperidindihydrochalcon (E 959) og steviolglycosider
(E 960) i alle energireducerede smørbare frugt- eller grøntsagsprodukter; i øjeblikket er det
kun tilladt at anvende dem i energireduceret syltetøj, gelé og marmelade (12488/13)
en forordning om ændring af bilag II til forordning nr. 1333/2008 med henblik på tilladelse
til at anvende fødevaretilsætningsstofferne diphosphater (E 450), triphosphater (E 451) og
polyphosphater (E 452) til konservering af vådsaltet fisk (12673/13)
13854/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0020.png
23. september 2013
en forordning om ændring af bilag II til forordning nr. 1333/2008 med henblik på tilladelse
til at anvende natriumphosphater (E 339) som surhedsregulerende middel til at forbedre de
mekaniske egenskaber for tarme til pølser (12706/13).
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at når Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af elmotorer og ovne til husholdningsbrug
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende to kommissionsforordninger:
en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 640/2009 om gennemførelse af direktiv
2005/32/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af elmotorer (12878/13)
en forordning om gennemførelse af direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til
miljøvenligt design af ovne, kogeplader og emhætter til husholdningsbrug (12880/13).
Kommissionens forordninger er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Dette
betyder, at når Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Forbud mod kernevåben i Latinamerika og Vestindien - forhandlingsdirektiver
Rådet vedtog en henstilling til en afgørelse om udstedelse af direktiver til Kommissionen med
henblik på forhandlinger om de foreslåede ændringer af protokol 1 og 2 til overenskomsten mellem
Det Forenede Kongerige, Det Europæiske Atomenergifællesskab (Euratom) og Den Internationale
Atomenergiorganisation (IAEA) om gennemførelse af kontrolforanstaltninger inden for rammerne
af traktaten om forbud mod kernevåben i Latinamerika og Vestindien.
http://www.euratom.org/
http://www.iaea.org/
13854/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0021.png
23. september 2013
TRANSPORT
Tekniske specifikationer for europæiske jernbaners interoperabilitet
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af to forordninger og en afgørelse
om ajourføring af de tekniske specifikationer for interoperabilitet i det europæiske jernbanesystem.
Forordningerne vedrører trafiktelematik for persontrafikken (12530/13) og rullende materiel for
godsvogne (12541/13), og afgørelsen omhandler drift og trafikstyring (12540/13).
Udkastene til retsakt er omfattet af forskriftproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Galileo - samarbejde med Schweiz
Rådet godkendte en afgørelse om undertegnelse og foreløbig anvendelse af samarbejdsaftalen
mellem Den Europæiske Union og Schweiz om de europæiske satellitnavigationsprogrammer
(13452/12). Aftalen gør det muligt for Schweiz at deltage i de europæiske
satellitnavigationsprogrammer og fastsætter dets finansielle bidrag til programmerne.
Regelsamarbejde mellem EU og USA inden for civil luftfartssikkerhed - EU's holdning i Det
Bilaterale Tilsynsudvalg
Rådet fastlagde den holdning, der skal indtages af EU i Det Bilaterale Tilsynsudvalg i henhold til
aftalen mellem Amerikas Forenede Stater og Det Europæiske Fællesskab om regelsamarbejde inden
for civil luftfartssikkerhed vedrørende en ændring af bilag 1 til aftalen (12300/13).
Når ændringen er vedtaget af Det Bilaterale Tilsynsudvalg og undertegnet af parterne, indføres der
en reduktionsfaktor for de gebyrer og afgifter, som opkræves af Det Europæiske
Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) i forbindelse med valideringen af amerikanske
luftfartsprodukter.
13854/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0022.png
23. september 2013
TOLDUNIONEN
Konventionen om en fælles forsendelsesprocedure - Kroatiens tiltrædelse af EU
Rådet godkendte den holdning, der skal indtages i Den Blandede Kommission EU-EFTA,
vedrørende et udkast til ændring af konventionen om en fælles forsendelsesprocedure for at tage
hensyn til Kroatiens tiltrædelse af EU (12173/13).
Toldforsendelsesproceduren åbner mulighed for friere varebevægelser og forenkler
toldformaliteterne. Den har form af en midlertidig suspension af de afgifter og skatter, der normalt
pålægges varer, som indføres på toldområdet. Proceduren bygger på en konvention mellem EU og
landene i Den Europæiske Frihandelssammenslutning (EFTA).
Aftale mellem EU og Schweiz om forenkling af kontrol og formaliteter
Rådet vedtog den holdning, der skal indtages af EU i Den Blandede Kommission EU-Schweiz
vedrørende fastlæggelsen af de tilfælde, der fritages for kravet om at videregive de oplysninger,
som er omhandlet i aftalen mellem EU og Schweiz om forenkling af kontrol og formaliteter i
forbindelse med godstransport og om toldsikkerhedsforanstaltninger.
I henhold til aftalen kan Den Blandede Kommission EU-Schweiz fastlægge de tilfælde, hvor det
ikke er nødvendigt at videregive visse oplysninger i forbindelse med godstransport, forudsat at det
ikke berører det sikkerhedsniveau, der garanteres ved aftalen.
SPORT
Manipulation med sportsresultater
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU's vegne i
forhandlingerne om en international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af manipulation af
sportsresultater for så vidt angår spørgsmål vedrørende samarbejde i straffesager og
politisamarbejde (10180/13)
1
. Rådet godkendte også, at erklæringerne fra Kommissionen og Det
Forenede Kongerige optages i protokollen.
1
Det Forenede Kongerige og Irland har meddelt, at de ikke ønsker at deltage i vedtagelsen af
afgørelsen.
13854/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0023.png
23. september 2013
Efter udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste, som fastslår, at afgørelsen vedrører områder, der
henhører under både afsnit V i TEUF og andre afsnit i traktaterne, og bygger på retsgrundlag fra
disse afsnit, blev den oprindelige afgørelse, som Kommissionen havde foreslået (16214/12), opdelt i
to afgørelser, den ene i henhold til afsnit V og den anden i henhold til Unionens øvrige
kompetencer.
TTE-Rådet vedtog på samlingen den 10. juni 2013 den første af afgørelserne (10178/13).
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen til fordel for Italien
Rådet vedtog to afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 3,76 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (Globaliseringsfonden) til støtte for afskedigede
arbejdstagere i Italien.
Et beløb på 2,60 mio. EUR tildeles til afskedigede arbejdstagere fra virksomheden De Tomaso
Automobili S.p.A., som har lidt under et konstant fald i EU's markedsandel af verdensproduktionen
af motorkøretøjer i de senere år som følge af stærk konkurrence fra de største bilproducenter på
verdensplan. Et beløb på 1,16 mio. EUR anvendes til tidligere arbejdstagere fra to italienske
virksomheder i sektoren for ikt og elektroniske komponenter, der er blevet tvunget til at lukke som
følge af stærk konkurrence fra lavomkostningslande og trods omorganisering.
KULTUR
Udvalg for Kulturelt Samarbejde mellem EU og Korea
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne i Udvalget for
Kulturelt Samarbejde, der er nedsat ved frihandelsaftalen mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater på den ene side og Republikken Korea på den anden side, med hensyn til
vedtagelsen af udvalgets forretningsorden
1
(12825/13).
Nedsættelsen af et udvalg for kulturelt samarbejde er hjemlet i artikel 3 i protokollen om kulturelt
samarbejde, der udgør en del af frihandelsaftalen, som blev undertegnet den 6. oktober 2010. For at
sætte udvalget i stand til at varetage sine opgaver, der bl.a. omfatter tilsynet med gennemførelsen af
protokollen, skal udvalget vedtage sin forretningsorden på sit første møde, der foreløbig er
berammet til december 2013.
1
EUT L 127 af 14.5.2011.
13854/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0024.png
23. september 2013
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Jana VAŇHOVÁ, Martin PŮTA og Miroslav NOVÁK (Tjekkiet) som
medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den
25. januar 2015 (13558/13).
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Den 16. september beskikkede Rådet ved skriftlig procedure Jonas BERGGREN (Sverige) til
medlem af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af
mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2015 (13380/13).
SKRIFTLIG PROCEDURE
Cypern - makroøkonomisk tilpasningsprogram
Rådet vedtog den 13. september en afgørelse om gennemgang af Cyperns makroøkonomiske
tilpasningsprogram i lyset af, at der træder bestemmelser i kraft med henblik på skærpelse af den
økonomiske og budgetmæssige overvågning af medlemsstater i euroområdet, der er omfattet af
finansiel bistand fra EFSM, EFSF, ESM
1
eller IMF (i henhold til forordning nr. 472/2013 i den
anden pakke om økonomisk styring).
Afgørelsen indeholder ingen ændringer af det makroøkonomiske tilpasningsprogram, der blev
godkendt ved afgørelse 2013/236/EU, men indarbejder resultaterne af den første gennemgang, som
trojkaen (Kommissionen, ECB og IMF) har foretaget af gennemførelsen af de aftalte
foranstaltninger. Som et resultat heraf er aftalememorandummet blevet opdateret for så vidt angår
reformen inden for den finansielle sektor, den finanspolitiske reform og de strukturelle reformer,
navnlig med hensyn til den gradvise lempelse af kapitalkontrollen, en handlingsplan for
bekæmpelse af hvidvaskning af penge og en kompensationsordning for den sociale fond og
pensionsfonde, der havde indskud i Cyprus Popular Bank.
1
Den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM), den europæiske finansielle
stabilitetsfacilitet (EFSF) og den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM).
24
13854/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454051_0025.png
23. september 2013
Retten for EU-personalesager - udnævnelse af en dommer
Den 16. september vedtog Rådet ved skriftlig procedure en afgørelse om udnævnelse af Jesper
Svenningsen (Danmark) som dommer ved Retten for EU-personalesager for perioden fra den
1. oktober 2013 til den 30. september 2019 (12233/13).
Aktindsigt i Rådets dokumenter
Den 18. september 2013 vedtog Rådet ved skriftlig procedure svaret på genfremsat begæring
16/c/01/13, idet den danske, estiske, nederlandske, slovenske, finske og svenske delegation stemte
imod, og den tyske delegation undlod at stemme, jf. dok. 12969/13. Den bulgarske og den ungarske
delegation stemte desuden imod udkastet til svar.
13854/13
DA
25