Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3264 - økofin Bilag 1
Offentligt
1284556_0001.png
Enhed
INTOKO, Interna-
tional Økonomi
Sagsbehandler
[Adressatkode]
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 15.10.2013
1.
Forberedelse af Det Europæiske Råd 24.-25- oktober 2013 –
Styrket økonomisk samarbejde (indikatorer og politikområder)
- Udveksling af synspunkter
KOM(2012) 777
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forberedelse af Det Europæiske Råd 24.-25- oktober 2013 –
Fælles EU-EIB investeringsinitiativer målrettet SMV’er
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet i
samarbejde med Erhvervs- og Vækstministeriet, og Finansministe-
riet
Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 10.-12. okto-
ber 2013
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på det europæiske semester 2013
- Udveksling af synspunkter
KOM(2013) 337, KOM(2013) 345
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet i samarbejde med
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Makrofinansiel assistance til Jordan
-
Tidlig forelæggelse (sagen er ikke på dagsordenen for
ECOFIN 15. oktober 2013)
KOM(2013) 242
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2013-09836
Doknr.
147233
Versionsnr.
1
Dato
30-09-2013
2.
Side 5
3.
Side 8
4.
Side 10
5.
Side 12
6.
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Forberedelse af Det Europæiske Råd (DER) 24.-25. oktober
2013 - Styrket økonomisk samarbejde (indikatorer og politikområder)
KOM(2012)777
Resumé
Som opfølgning på DER’s arbejde med styrkelse af den økonomiske og monetære
union (ØMU’en) siden sommeren 2012 og DER’s konklusioner herom 27.-28. juni
2013, vil der frem mod DER i oktober og december 2013 være fokus på enkelte kon-
krete nye tiltag. Det gælder 1) forhåndskoordinering af større økonomiske reformer, 2)
kontraktuelle aftaler om reformer og ordninger for økonomisk støtte til gennemførelse
af reformer samt 3) arbejdet med ØMU’ens sociale dimension.
DER 24.-25. oktober 2013 ventes navnlig at drøfte indikatorer og politikområder, som
bør tages særligt i betragtning i en styrkelse af det økonomiske samarbejde og i
ØMU’ens sociale dimension. Som input hertil forventes ECOFIN at drøfte sagen på
det kommende møde.
Baggrund
DER-konklusionerne fra 27.-28. juni 2013 lægger op til, at DER i oktober og december
2013 skal fortsætte drøftelserne om 1) forhåndskoordinering af større reformer, 2)
kontraktuelle aftaler om reformer og ordninger for økonomisk støtte til gennemførelse
af reformer samt 3) arbejdet med ØMU’ens sociale dimension.
DER 24.-25. oktober 2013 ventes navnlig at drøfte indikatorer og politikområder, som
bør tages særligt i betragtning i en styrkelse af det økonomiske samarbejde og i
ØMU’ens sociale dimension. Der lægges op til at træffe beslutninger om mere konkre-
te tiltag på DER i december. Der er lagt op til, at de nævnte tiltag vil være frivillige for
ikke-eurolande og i fuld overensstemmelse med det indre marked.
Indhold
For så vidt angår forhåndskoordinering af større økonomiske reformer lægges op til en
mekanisme for koordinering af større reformer i de enkelte lande forud for national
vedtagelse, primært for at give mulighed for i fællesskab at drøfte nationale reformer,
som kan have afsmittende effekter på andre lande, inden det pågældende lands ende-
lige vedtagelse af reformerne. Finanspagten indeholder også bestemmelser om for-
håndskoordinering af reformer, som endnu ikke er operationaliseret.
For så vidt angår kontraktuelle aftaler drøftes muligheden for kontrakter mellem det
enkelte land og Kommissionen/Rådet fx med udgangspunkt i de landespecifikke anbe-
falinger (som udarbejdes som led i det europæiske semester), eller en delmængde
heraf, fx de anbefalinger, som knytter sig til analysen af eventuelle makroøkonomiske
ubalancer i de enkelte lande. Der er overvejelser om en form for økonomisk støtte
(solidaritetsmekanisme) for at understøtte efterlevelsen af sådanne kontrakter, fx for at
dække eventuelle kortsigtede omkostninger ved gennemførelsen af reformer.
For så vidt angår ØMU’ens sociale dimension er det endnu uklart, hvilke konkrete
tiltag dette kan indebære. Det kan dreje sig om dels tiltag til fremme af beskæftigelse
og bekæmpelse af ledighed (inkl. fx styrket arbejdskraftmobilitet på tværs af grænser-
ne), dels tiltag i form af fx fattigdomsbekæmpelse eller investeringer i uddannelse og
opkvalificering. Disse forhold drøftes allerede i regi af de landespecifikke anbefalinger
og Europa 2020-strategien mv. Herudover forventes fokus på muligheder for øget
inddragelse af arbejdsmarkedets parter og sociale NGO’er o.l. i drøftelsen af økono-
misk politik, i tillæg til den dialog som allerede foregår på nationalt plan og på EU-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0003.png
niveau. Spørgsmålet om ØMU’ens sociale dimension drøftes særligt i regi af beskæf-
tigelsesministerrådet (EPSCO).
For så vidt angår indikatorer og politikområder er formålet at sikre et snævrere fokus
på og prioritering af de centrale politikområder, der er vigtigst for en velfungerende
ØMU, samt de indikatorer, som er centrale for at følge udviklingen på disse prioritere-
de politikområder. Der eksisterer allerede en række fælles aftalte indikatorer som led i
de eksisterende EU-processer, herunder det europæiske semester, EU2020-
strategien og proceduren for makroøkonomiske ubalancer. Desuden indebærer fx
europluspagten (konkurrenceevnepagten) fra 2011 allerede en udpegning af de væ-
sentligste politikområder (konkurrenceevne, beskæftigelse, finanspolitisk holdbarhed
og finansiel stabilitet) samt konkrete indikatorer, som er centrale for at måle udviklin-
gen på disse fire områder. Der foreligger endnu ikke konkrete forslag til nye indikato-
rer eller udpegning af særlige indikatorer blandt de eksisterende indikatorer, eller til
udpegning af konkrete nye politikområder, som skal være i fokus.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er løbende orienteret om drøftelsen af spørgsmål vedr. en
styrkelse af ØMU’en, bl.a. i forbindelse med ECOFIN 14. maj 2013.
Holdning
Dansk holdning
Hovedfokus for arbejdet med en styrket ØMU bør være på implementeringen af de
allerede besluttede reformer af det økonomiske samarbejde og den finansielle regule-
ring samt initiativerne vedr. styrket banksamarbejde mv.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0004.png
Danmark kan generelt støtte, at ØMU-arbejdet derudover fokuserer på få, konkrete
tiltag, som kan skabe merværdi i forhold til de allerede besluttede og gennemførte
styrkelser af det økonomiske samarbejde, herunder særligt at prioritere det økonomi-
ske samarbejde på de politikområder hvor udfordringerne er størst.
Danmark indgår åbent og konstruktivt i drøftelserne og vil løbende afveje fordele og
ulemper for Danmark ved konkrete forslag, herunder i forhold til eventuel dansk delta-
gelse i de tiltag, som måtte være relevante og åbne for ikke-eurolande. En præcis
dansk holdning må afvente konkrete forslag.
Det er generelt vigtigt for Danmark, at de konkrete nye initiativer forankres i det eksi-
sterende EU-samarbejde og særligt processerne i det europæiske semester (herunder
den sociale dialog som led heri), mhp. at sikre integriteten af EU28 og det indre mar-
ked. Desuden er det generelt vigtigt for Danmark at bevare en passende balance mel-
lem fælles forpligtelser og nationalt ejerskab – evt. landedifferentieret – herunder til-
strækkelige frihedsgrader vedr. de konkrete politikmidler, man kan anvende nationalt
til at opnå de givne mål og anbefalinger. Eventuelle fælles støttemekanismer bør i den
forbindelse sikre grundlæggende sunde incitamenter.
Andre landes holdning
Der ventes generel enighed om at arbejde videre med de overordnede initiativer ved-
rørende koordinering af reformer, kontrakter mv., men der er forskellige holdninger
mellem landene, navnlig hvad angår kontrakter og solidaritetsmekanisme. Der ventes
generel enighed om at styrke fokus på og prioritering af de politikområder, der er vig-
tigst for en velfungerende ØMU.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0005.png
Dagsordenspunkt 2: Forberedelse af Det Europæiske Råd 24.-25- oktober 2013 –
Fælles EU-EIB investeringsinitiativer målrettet SMV’er
Resumé
På ECOFIN d. 15. oktober 2013 ventes en drøftelse af en samlet model for implemen-
tering af nye fælles EU-investeringsinstrumenter, der har til hensigt at styrke finansie-
ringsmulighederne for små- og mellemstore virksomheder (SMV) i EU. Kommissionen
og den Europæiske Investeringsbank (EIB) har præsenteret tre optioner for nye fælles
investeringsinstrumenter. På baggrund af drøftelsen på ECOFIN ventes ECOFIN-
formanden at sende et brev til stats- og regeringscheferne med henblik på at de kan
drage konklusioner vedr. investeringsinstrumenterne på DER den 24.-25. oktober
2013.
Baggrund
Kommissionen og EIB præsenterede d. 20. juni 2013 en rapport der 1) redegjorde for
investeringsaktivitet i EIB som foranlediget af kapitaludvidelsen af EIB på 10 mia. eu-
ro, jf. vækst- og beskæftigelsespagten fra juni 2012, og 2) indeholdt tre optioner for
nye fælles EU-EIB investeringsinstrumenter, der ville kunne styrke investeringskapaci-
teten for EIB mhp. at øge udlånet til SMV’er.
De tre forslag indebærer overordnet et fælles investeringsinstrument for nye SMV-lån
(model 1), et fælles investeringsinstrument for nye og eksisterende SMV-lån (model 2)
og et fælles investeringsinstrument for nye og eksisterende SMV-lån med risiko-
pooling (model 3). Deltagelse i investeringsinstrumentet er frivilligt, men det medfinan-
sieres af alle EU-lande via EU's budget under strukturfondsmidlerne.
På DER den 27.-28. juni 2013 blev det besluttet, at ECOFIN skal specificere en hen-
sigtsmæssig model, der kan øge EIB’s mulighed for at yde finansiering til SMV’er, som
endeligt skal endosseres af DER på mødet den 24.-25. oktober 2013. Det er hensig-
ten, at en model for et eller flere nye investeringsinstrumenter skal være operationel
og i funktion fra januar 2014.
Indhold
Kommissionen og EIB har i et fælles udspil præsenteret tre forslag til et nyt fælles EU
investeringsinstrument. For alle tre forslag gælder, at midler fra EIB, den Europæiske
Investeringsfond (EIF) puljes med strukturfondsmidler fra EU’s budget. Det ventes, at
de samlede midler fra EU’s budget vil udgøre op til 10,4 mia. euro. Det er frivilligt og op
til de enkelte medlemslande om de vil benytte det nye investeringsinstrument gennem
egne strukturfondsmidler.
I alle tre modeller gøres brug af sekuritisering, der indebærer at lån til små og mellem-
store virksomheder samles og omdannes til standardiserede finansielle værdipapirer.
Sekuritisering gør det nemmere at sælge (skaffe finansiering til) og risikoafdække
individuelle lån. Alle tre modeller ventes at kræve ændringer i forhold til EU-
regelsættet (Common Provision Regulation, CRP) vedr. struktur- og investeringsfonde
(EU Structural Investment Fund, ESIF).
Model 1: Fælles investeringsinstrument for nye SMV-lån
Model 1 er et investeringsinstrument til nye lån målrettet små og mellemstore virk-
somheder. Medlemsstaternes lokale banker skal være låneformidlere og skal bidrage
til den direkte finansiering samt bidrage til den generelle garantistillelse for det fælles
investeringsinstrument. I modellen vil midlerne fra EIB, EIF og EU’s budget primært
blive målrettet direkte garantistillelse for udlån og kun en mindre del (25 procent) vil
blive målrettet garantistillelse ifm. sekuritisering. EIB og Kommissionen vurderer, at
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0006.png
model 1 vil kunne generere udlån på mellem 55 – 58 mia. EUR og gavne 580.000
SMV’er.
Model 2: Fælles investeringsinstrument for nye og eksisterende SMV-lån
Model 2 er et investeringsinstrument til nye og eksisterende lån målrettet små og mel-
lemstore virksomheder. Medlemsstaternes lokale banker bidrager ikke til den direkte
finansiering (i modsætning til model 1), men skal medfinansiere garantistillelsen. Med-
lemsstaternes lokale banker vil dermed primært være formidlere af lån gennem det
nye investeringsinstrument. I modellen vil midlerne fra EIB, EIF og EU’s budget i langt
overvejende grad blive målrettet garantistillelse ifm. sekuritisering. Kommissionen og
EIB vurderer, at model 2 vil kunne generere udlån på omkring 65 mia. EUR (heraf en
større andel direkte EU midler) og gavne 650.000 SMV’er.
Model 3: Fælles investeringsinstrument for nye og eksisterende SMV-lån med risi-
kopooling
I model 3 er model 2 videreudbygget ved at pulje risikoen (”risk pooling”) fra de sekuri-
tiserede låneporteføljer. Fordelen ved at pulje risikoen er at den individuelle lånerisiko
omdannes til en samlet lånerisiko for en samlet fond af udlån. Ved at pulje risikoen på
mange lån fra forskellige brancher og lande skabes øget spredning af risikoen for de
enkelte lån, hvilket bidrager til en højere sikkerhed for investorerne og bedre mulighed
for lån for de små og mellemstore virksomheder. Kommissionen og EIB vurderer, at
model 3 vil kunne generere udlån på op mod 100 mia. EUR og gavne 1 mio. små- og
mellemstore virksomheder. Medlemsstaternes lokale banker har samme rolle som i
model 2, og er primært formidlere af lån gennem det nye låneinstrument. Samtidig vil
gearingen kunne øges på grund af den øgede risikospredning.
Generelt er der i de tre forslag til investeringsinstrumenter en positiv sammenhæng
mellem rækkeviden af investeringsinstrumentet og risikoen for de involverede midler
fra EIB, EIF og EU’s budget. En højere grad af sekuritisering og mulighed for risiko-
spredning (”risk pooling”) forøger gearingen, og dermed det potentielle låneomfang af
midlerne fra EIB, EIF og EU’s budget, men forøger samtidig den samlede risiko for
investeringsinstrumentet som helhed gennem bl.a. en større finansiel kompleksitet og
en højere mængde lån, som garanteres af midlerne fra EIB, EIF og EU’s budget.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Et nyt EU-EIB fælles investeringsinstrument medfører en risiko for tab mht. de involvere-
de midler fra EU og EIB. Danmark skal bidrage til at finansiere de op til 10,4 mia. euro fra
EU's budget, herunder gennem strukturfondsmidler. Danmark finansierer ca. 2 pct. af
EU's budget. Dermed skal Danmark bidrage med op til 1,5 mia. kr. til det nye fælles inve-
steringsinstrument. Det er frivilligt og op til de enkelte medlemslande om de vil benytte
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0007.png
det nye investeringsinstrument gennem de strukturfondsmidler som tildeles via EU's
budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er forventningen at et nyt fælles EU investeringsinstrument kan have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser i EU og dermed Danmark via en potentielt øget investe-
ringsaktivitet, om end størrelsen af effekterne er usikker.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om indførelsen af nye EU-EIB investeringsinstrumenter har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side er regeringen positivt indstillet over for nye tiltag, der kan styrke finan-
sieringsmulighederne for små og mellemstore virksomheder (SMV), herunder gennem
nye investeringsinstrumenter. Fra dansk side ventes man at kunne støtte den løsning
for indførelsen af nye investeringsinstrumenter, som medlemslandene måtte kunne
opnå enighed om, idet man fra dansk side som udgangspunkt foretrækker en løsning
baseret på en indfasning af model 1, evt. kombineret med en parallel eller løbende
indfasning af andre modeller (model 2 eller model 3).
En dansk benyttelse af nye fælles EU-EIB investeringsinstrumenter afhænger af en
række faktorer i forhold til det konkrete instrument, herunder rentevilkår, rækkevidde
mv., der ikke på nuværende tidspunkt er specificeret.
Andre landes holdning
Generelt er der enighed om indførelsen af nye fælles EU-EIB investeringsinstrumen-
ter. En række lande har tilkendegivet støtte til forskellige optioner og løsningsmulighe-
der, idet mange lande synes at være åbne over for at arbejde videre med en løsning,
der kombinerer de forskellige optioner for indførelsen af nye EU-EIB investeringsin-
strumenter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0008.png
Dagordenspunkt 3: Opfølgning på IMF- og G20-møder i Washington den 10.-12.
oktober 2013
Resumé
Formandskabet og Kommissionen ventes at afrapportere fra G20- og IMF-møderne i
forbindelse med IMF’s årsmøde 10.-13. oktober. Både G20- og IMF-møderne ventes
at fokusere på den aktuelle økonomiske og finansielle situation, herunder landenes
udfordringer i forhold til sikringen af en holdbar og balanceret genopretning af ver-
densøkonomien. Endvidere ventes møderne at fokusere på status for styrkelse af
finansiel regulering og tilsyn samt på de igangværende reformer af IMF.
Baggrund
I forbindelse med IMF og Verdensbankens årsmøde den 10.-13. oktober 2013 afhol-
des møder blandt G20-landenes økonomi- og finansministre samt centralbankchefer
den 10.-11. oktober og møder i IMF’s ministerkomité, International Monetary and Fi-
nancial Committee (IMFC), den 11.-12. oktober.
På både G20- og IMFC-møderne ventes fokus at være på den aktuelle økonomiske
situation, herunder krisehåndteringen i Europa, den aftagende vækst i en række ud-
viklingsøkonomier samt håndteringen af de betydelige finanspolitiske udfordringer i
særligt USA og Japan. Derudover ventes status for implementering af reformer til styr-
kelse af finansiel regulering og tilsyn samt IMF-reformer at være på dagsorden.
EU vil på G20-mødet være repræsenteret ved det litauiske formandskab og Kommis-
sionen. I IMFC vil EU-landene være repræsenteret via deres respektive IMF-
valgkredse. EU-landene ventes endvidere at fremlægge en fælles skriftlig erklæring til
IMFC-mødet.
Indhold
Der ventes på G20- og IMFC-møderne at være enighed om, at
verdensøkonomien
viser moderate positive tegn, særligt i de avancerede økonomier, men at væksten
fortsat er beskeden. Der er fortsat en række negative risici, som fortsat tynger genop-
retningen, herunder lavere vækst i emerging markets. Fra EU’s side ventes man på
møderne at lægge vægt på, at EU har taget yderligere skridt med henblik på at styrke
den europæiske genopretning, herunder i form af strukturelle reformer til styrkelse af
vækst, konkurrenceevne og beskæftigelse, finanspolitiske konsolideringer tilpasset de
nationale omstændigheder, og taget vigtige skridt i retning af en bankunion.
Får så vidt angår den finansielle reformdagsorden ventes EU på IMFC og G20-
møderne at lægge vægt på, at EU er tæt på at have gennemført alle de
reformer til
styrkelse af finansiel regulering og tilsyn,
som er aftalt i G20 over de seneste år. Det
gælder særligt implementering af de nye likviditets- og kapitalkrav i Basel III i form af
den nye kapitalkravsregulering (CRR/CRD IV), men også styrket regulering og tilsyn
med handel med afledte finansielle produkter (derivater) og nye rammer for afvikling af
banker. Fra EU’s side ventes man endvidere at lægge vægt på vigtigheden af interna-
tionalt samarbejde i forhold til den finansielle regulering.
Der ventes på G20- og IMFC-møderne en drøftelse af status for de igangværende
reformer af IMF.
Der ventes at være enighed om, at implementering af reformerne fra
2010 er vigtigste prioritet på nuværende tidspunkt, og at yderligere forsinkelser bør
undgås. Der ventes endvidere at være enighed om, at arbejdet på en ny formel til
bestemmelse af IMF-medlemslandenes kvoter i IMF bør afsluttes sammen med en
tilpasning af medlemslandenes kvoter og stemmer. Fra EU’s side ventes man at læg-
ge vægt på, at en aftale om kvoteformlen og fordelingen af kvoter og stemmer i IMF
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0009.png
bør betragtes som en pakke, der vedtages samlet. Forhandlingerne herom bør foran-
kres i IMF’s organer, hvor alle IMF-medlemslande er repræsenteret.
Det er muligt, at der på G20-mødet også vil være en opfølgende drøftelse på enighe-
den på G20-topmødet 5.-6. september om udviklingen af en fælles global ramme for
automatisk informationsudveksling
på skatteområdet og håndtering af internationale
skattely og ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner. På G20-topmødet opnåedes enighed
om vedtagelse af en global standard for informationsudveksling i februar 2014 med
færdiggørelse af de tekniske modaliteter for automatisk informationsudveksling i mid-
ten af 2014 mhp. iværksættelse af den gensidige automatiske informationsudveksling
inden udgangen af 2015.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i denne sag.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Overord-
net ventes G20- og IMF-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser i det omfang, at det understøtter global økonomisk vækst og beskæfti-
gelse samt finansiel stabilitet.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side forventes man at kunne tage afrapporteringen fra IMF- og G20-
møderne til efterretning.
Andre landes holdning
Landene ventes generelt at tage afrapporteringen fra IMF- og G20-møderne til efter-
retning.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0010.png
Dagsordenspunkt 4: Opfølgning på det europæiske semester 2013
KOM(2013) 337, KOM(2013) 345
Resumé
ECOFIN ventes at følge op på det europæiske semester 2013 med en drøftelse af
mulige forbedringsforslag for afviklingen af det europæiske semester 2014, herunder
særligt forslag til en mere effektiv overvågning af implementeringen at de strukturre-
former, der er omtalt i de landespecifikke anbefalinger.
Baggrund og indhold
Det europæiske semester udgør rammen om koordineringen af EU-landenes økono-
miske politik. Det europæiske semester 2013 blev afsluttet med generel tilslutning til
de landespecifikke anbefalinger på Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2013 og
efterfølgende formel vedtagelse på ECOFIN den 9. juli 2013. De landespecifikke an-
befalinger danner herefter grundlag for landenes vedtagelse af national økonomisk
politik, reformer mv., herunder de nationale finanslove for 2014.
Som led i forberedelsen og planlægningen af det europæiske semester for 2014 ven-
tes ECOFIN den 15. oktober, baseret på erfaringerne fra dette års semester, at drøfte
mulige forbedringsforslag. Disse ventes i høj grad at fokusere på behovet for at sikre
en mere effektiv overvågning af implementeringen af de landespecifikke anbefalinger
og særligt den fælles overvågning af landenes opfølgning på deres respektive anbefa-
linger. Forslagene ventes at bygge på allerede eksisterende rammer og processer for
koordinering af medlemslandenes økonomiske politik. Der ventes lagt op til løbende
over året at se nærmere på medlemslandenes implementeringsindsats bl.a. gennem
brugen af tematiske gennemgange af implementeringen af anbefalinger på udvalgte
politikområder, forhåndskoordinering af større reformer, opfølgning overfor medlems-
lande med uforholdsmæssigt store makroøkonomiske ubalancer samt en mere gene-
rel horisontal vurdering af implementeringsindsatsen på basis af Kommissionens årli-
ge vækstundersøgelse.
Drøftelserne ventes også at vedrøre spørgsmålet om balancen mellem hensynet til
anbefalinger, som er konkrete og målrettede, og som i et vist omfang vedrører både
mål og midler, og hensynet til at sikre tilstrækkelig metodefrihed, således at medlems-
landene selv kan vælge relevante politiktiltag. Særligt pensionsområdet ventes frem-
hævet som et eksempel på udfordringerne med at finde denne balance.
Derudover kan der i drøftelserne blive sat mere fokus på behovet for at styrke den
multilaterale dimension af overvågningen og sikre bredere diskussioner på ministerni-
veau, øget nationalt ejerskab og et mere effektivt ’kollegialt pres’ for reformer.
Hjemmelsgrundlag
Landespecifikke anbefalinger har hjemmel i traktatens artikel 121 stk. 2 og artikel 148,
stk. 4. For så vidt angår anbefalinger på baggrund af processen vedr. makroøkonomi-
ske ubalancer, har dette endvidere hjemmel i forordning 1179/2011.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om de landespecifikke anbefalinger.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0011.png
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national øko-
nomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne bidrage til
sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i lan-
dene og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte forslag, der sikrer en mere effektiv overvågning af
implementeringen af de landespecifikke anbefalinger under det europæiske semester.
Det er generelt vigtigt for Danmark, at overvågningen og eventuelt nye initiativer for-
ankres i de allerede eksisterende rammer og processer for koordinering af medlems-
landenes økonomiske politik, herunder særligt i det europæiske semester.
Regeringen støtter, at de landespecifikke anbefalinger målrettet fokuserer på de ud-
fordringer og reformer, der er mest relevante for vækst og beskæftigelse i de enkelte
lande, og at der sikres en balance mellem et stærkt økonomisk samarbejde i EU og
det nationale ejerskab, hvor der skelnes mellem lande med relativt store og relativt
moderate udfordringer.
Andre landes holdning
Der ventes generelt opbakning til forslag der kan sikre en bedre og mere effektiv afvik-
ling af det europæiske semester 2014, herunder særligt forslag, der kan sikre en mere
effektiv overvågning af implementeringen af de landespecifikke anbefalinger.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0012.png
Dagsordenspunkt 5: Klimafinansiering
Resumé
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner om klimafinansiering på rådsmødet den
15. oktober. I konklusionerne bekræfter EU-landene deres støtte til de udviklede lan-
des mål om at mobilisere 100 mia. USD årligt fra 2020 til klimainvesteringer i udvik-
lingslandene. Disse penge skal komme fra flere forskellige kilder, herunder offentlige,
private og såkaldte innovative kilder.. Konklusionerne fremhæver desuden, at EU har
levet op til sin forpligtelse i forhold til FN’s Klimakonvention (UNFCCC) om at levere
7,2 mia. euro i perioden 2010-2012, og at medlemslandene under COP18 i Doha gav
tilsagn om 5,5 mia. euro i offentlig klimafinansiering fremadrettet. Endelig pointerer
konklusionerne behovet for en definition af privat klimafinansiering og udviklingen af
redskaber til at ”tracke” privat klimafinansiering.
Baggrund
Rådskonklusionerne skal ses i lyset af forhandlingerne i UNFCCC-regi og især
COP19 i Warszawa (11.-22. november 2013), der finder sted kort tid efter vedtagelsen
af konklusionerne. Mødet i Warszawa vil bl.a. have fokus på klimafinansiering, som
led i forsøget på at få en global klimaaftale i 2015. Emnet vil eksempelvis blive taget
op under en såkaldt ”High-level Ministerial Dialogue on Climate Finance” arrangeret af
det polske COP-formandskab.
Indhold
Konklusionerne forventes at fremhæve betydningen af klimafinansiering for målet om
at holde den globale temperaturstigning på under 2 grader. Konklusionerne vil også
gentage, at EU er villige til at bidrage til de udviklede landes målsætning fra Cancún
om at mobilisere 100 mia. USD årligt fra 2020.
Konklusionerne forventes desuden at gentage, at EU har mere end levet op til sin
forpligtelse om at levere såkaldt ”Fast Start Finance” til en værdi af 7.2 mia. euro i
perioden fra 2010-2012.
Endvidere indeholder konklusionerne en opfordring om at gøre klimamålsætninger til
en del af internationale finansielle institutioners investeringsovervejelser således, at
deres strategier inkorporerer investeringernes eventuelle påvirkning af klimaet.
Konklusionerne ser derudover frem til den såkaldte ”High-level Ministerial Dialogue on
Climate Finance” under COP19 i Warszawa.
I forhold til privat klimafinansiering nævnes det i konklusionerne, at EU ser dette som
en væsentlig kilde til at opnå målet om en maksimal temperaturstigning på 2 grader.
Det understreges dog, at privat finansiering ikke er en substitut for offentlig finansie-
ring. Det fremgår derudover af konklusionerne, at der er behov for at etablere et sy-
stem, som gør det muligt at ”tracke” klimafinansiering, dvs. et system, der gør det
muligt at få et overblik over de finansielle strømme, som kan tælles med i de udviklede
landes mål om at mobilisere 100 mia. USD fra 2020.. EU-landene giver i den sam-
menhæng deres støtte til arbejdet i OECD.
I forlængelse heraf efterlyser EU-landene større klarhed om definitionen på privat
klimafinansiering og opfordrer til dialog om emnet for at afklare, hvilke finansielle
strømme, som kan tælle med i de udviklede landes mål om at mobilisere 100 mia.
USD fra 2020.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0013.png
Endelig forventes konklusionerne at indeholde et afsnit, der fremhæver behovet for at
få operationaliseret den Grønne Klimafond. Desuden fremgår det, at flere EU-lande er
klar til at bidrage til fonden, når den er operationel.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om rådskonklusionerne.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv retsvirkning i forhold til dansk lov.
Statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne, men offentlig
klimafinansiering efter 2013 vil have statsfinansielle konsekvenser. På forslaget til
Finanslov for 2014 fastsættes et niveau for klimafinansiering på 500 mio. kr., svarende
til bidraget i 2013.
I det omfang EU på et senere tidspunkt specificerer et samlet niveau for EU's klimafi-
nansiering, i forbindelse med de udviklede landes fælles mål om at mobilisere 100
mia. USD fra 2020, kan det få statsfinansielle konsekvenser, idet det understreges, at
klimafinansieringsbidrag efter 2012 kan komme fra flere kilder, herunder også fra den
private sektor.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Udmøntningen af en fremtidig langsigtet klimafinansiering kan være forbundet med
samfundsøkonomiske omkostninger. Omfanget heraf afhænger bl.a. af, hvordan den
langsigtede klimafinansiering implementeres.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringen kan generelt støtte udkastet til rådskonklusioner.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0014.png
Dagsordenspunkt 6: Makrofinansiel assistance til Jordan
KOM(2013) 242
Resumé
EU-kommissionen har i april 2013 fremsat forslag om makrofinansiel assistance
(MFA) til Jordan på op til 180 mio. EUR i form af lån. Sagen er ikke på dagsordenen
for ECOFIN den 15. oktober 2013.
Baggrund og indhold
EU-kommissionen har i april 2013 fremsat forslag om makrofinansiel assistance
(MFA) til Jordan på op til 180 mio. EUR i form af lån og at denne stilles til rådighed for
en toårig periode.
1
Jordan er omfattet af EU’s naboskabspolitik og er dermed beretti-
get til MFA.
Kommissionen begrunder forslaget med, at Jordans økonomi siden begyndelsen af
2011 har været væsentligt påvirket af begivenhederne i forbindelse med det arabiske
forår og den fortsatte uro i regionen, navnlig i nabolandene Egypten og Syrien. Jordan
er således blevet påvirket af intensiveringen af krisen i Syrien gennem tilstrømningen
af flygtninge og de budgetmæssige konsekvenser heraf.
Forslaget begrundes også af Kommissionen med, at Jordan har oplevet en markant
forværring af betalingsbalancen og den budgetmæssige situation som følge af lavere
turismeindtægter og udenlandske direkte investeringer, højere internationale energi-
priser og gentagne afbrydelser af forsyningen af gas fra Egypten, som har tvunget
Jordan til at erstatte gasimporten fra Egypten med dyrere erstatningsbrændstof, sær-
ligt olie.
Ifølge Kommissionen har Jordan på den baggrund et betydeligt finansieringsbehov for
betalingsbalancen de kommende år som også skønnet af IMF i forbindelse med Jor-
dans IMF-program fra august 2012.
2
Rådets kompromis
Rådet nåede til enighed om et kompromis om forslaget på teknisk niveau i juli 2013.
Trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet forventes afviklet i oktober 2013.
Rådets enighed fastholder overordnet Kommissionens forslag, herunder at assistan-
cen kan være på op til 180 mio. EUR i form af lån og stilles til rådighed for en toårig
periode.
Indhold
Økonomisk udvikling i Jordan, herunder betalingsbalancesituation
Efter et årti med en solid økonomisk vækst på gennemsnitligt 6,5 pct. om året, faldt
Jordans BNP-vækst markant til 2,3 pct. i 2010,
jf. tabel 1.
Væksten har holdt sig på
omtrent 3 pct. siden da. Jordans stilling over for udlandet er blevet markant forværret
siden begyndelsen af 2011. Underskuddet på betalingsbalancen (inklusive gavebi-
stand) nåede således ca. 18 pct. af BNP i 2012, en stigning fra 7,1 pct. af BNP i 2010.
MFA er et instrument i EU’s eksterne samarbejde med tredjelande, som er geografisk, politisk og økono-
misk tæt på EU. MFA er et krisefinansieringsinstrument, som skal lette kortvarige betalingsbalancevanske-
ligheder for modtagerlande. MFA kan tage form af enten låne- eller gavebistand eller en kombination heraf.
MFA skal supplere og på visse områder sikre egen merværdiskabelse ved EU-involvering ift. IMF- og Ver-
densbankprogrammer. MFA søger merværdiskabelse gennem initiativer, der kan understøtte makroøkono-
misk stabilitet, herunder en holdbar betalingsbalanceudvikling.
2
Kommissionen har i juli opdateret sit skøn for Jordans betalingsbalancesituation og finder fortsat, at Jor-
dan har et betydeligt finansieringsbehov for betalingsbalancen.
1
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0015.png
Det forventes, at betalingsbalanceunderskuddet vil falde til i niveauet 11 pct. i 2013 og
yderligere i 2014.
Tabel 1
Jordan, makroøkonomiske indikatorer, 2010-2014
2010
BNP pr. indbygger (USD)
Real BNP-vækst (pct.)
Indbyggertal (mio.)
Arbejdsløshedsrate (pct.)
4.323
2,3
6,11
12,5
2011
4.618
2,6
6,25
12,9
2012 2013 (forven-
tet)
4.883
3,0
6,40
13,1
5.213
3,0
6,54
-
2014 (forven-
tet)
-
-
-
-
Offentlige indtægter og udgifter
Offentlig gæld (pct. af BNP)
Samlede indtægter inkl. bistand (pct. af BNP)
Samlede udgifter (pct. af BNP)
Offentlig saldo (pct. af BNP)
Offentlig saldo ekskl. bistand (pct. af BNP)
67,1
24,9
30,4
-5,6
-7,7
70,7
26,4
33,2
-5,7
-11,7
79,4
24,4
31,6
-7,2
-10,7
83,5
25,7
31,2
-5,5
-9,3
-
-
-
-
-
Eksterne indikatorer
Betalingsbalancens løbende poster inkl. bistand
(pct. af BNP)
Betalingsbalancens løbende poster ekskl.
bistand (pct. af BNP)
Internationale reserver (USD mia.)
Internationale reserver (i måneders import)
Direkte udenlandske investeringer (pct. af BNP)
Nominel valutakurs (knyttet til USD, jordanske
Dinarer per USD)
-7,1
-11,3
12,4
7,4
6,3
1,41
-12,0
-19,0
10,8
5,9
5,0
1,41
-18,1*
-22,9*
5,3*
2,9*
4,5*
1,41
-11,0*
-18,6*
9,1*
4,9*
4,7*
1,41
-9,9*
-15,1*
10,4*
5,6*
5,6*
-
Kilde: EU-kommissionen og IMF
Anm.:Tal anført med ’*’ er fra juli 2013. De resterende tal er fra april 2013. Tak hvor ’inkl. bistand’ er anført, inklude-
rer gavebistand fra bl.a. Golfstaternes Samarbejdsråd (GCC)
3
, USA og EU.
Ifølge Kommissionen vil MFA bidrage til at dække Jordans resterende behov for finan-
siering af betalingsbalanceunderskuddet i 2013 og 2014.
4
Ifølge Kommissionens skøn
vil MFA kunne dække i niveauet 6 pct. af Jordans resterende finansieringsbehov for
perioden 2013-15. Ud over MFA fra EU forudses Jordans resterende finansieringsbe-
hov for betalingsbalancen ifølge Kommissionen dækket af lån og/eller gavebistand fra
særligt de lande, som er medlem af Golfstaternes Samarbejdsråd samt af USA, Japan
og Frankrig.
MFA vil ifølge Kommissionen kunne understøtte en holdbar betalingsbalanceudvikling
og de reformer i Jordan, som er aftalt med IMF og Verdensbanken, samt de reformer,
der aftales med EU som betingelse for assistancen.
Retningslinjer for MFA
Det er Kommissionens opfattelse, at de politiske og økonomiske betingelser for at give
MFA til Jordan er opfyldt. Kommissionen vurderer således, at forslaget om MFA til
Jordan er i overensstemmelse med de retningslinjer som gælder herfor, de såkaldte
Genval-kriterier, herunder at assistancen vil være af ekstraordinær karakter, komple-
3
Golfstaternes Samarbejdsråd (Gulf Cooperation Council - GCC) består af landene Bahrain, Kuwait, De
Forenede Arabiske Emirater, Oman, Qatar og Saudi-Arabien.
4
Det eksterne finansieringsbehov for Jordan er betalingsbalancen korrigeret for den udvikling i valutareser-
ven, som er lagt til grund for vurderingen af finansieringsbehovet. Det resterende finansieringsbehov er det
eksterne finansieringsbehov korrigeret for finansiering fra IMF og Verdensbanken.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0016.png
mentere finansiering fra IMF og Verdensbanken, være betinget på opfyldelsen af
nærmere fastlagte økonomisk-politiske betingelser, eksistensen af særlige politiske
forudsætninger, herunder demokratiske værdier, respekt for menneskerettigheder og
retsstatsprincipper, og stærk finansiel disciplin.
Økonomisk-politiske betingelser forbundet med MFA
MFA til Jordan er betinget af eksistensen og den løbende opfyldelse af Jordans IMF-
program fra august 2012. MFA stilles til rådighed for Jordan for en toårig periode. MFA
og den løbende udbetaling af assistancen er betinget af efterlevelsen af nærmere
økonomisk-politiske betingelser fastlagt i et aftalememorandum (”Memorandum of
Understanding” (MoU)), som aftales mellem Jordan og EU.
Aftalememorandummet forventes at fokusere på Jordans gennemførelse af strukturel-
le reformer, som understøtter vækst og beskæftigelse og finanspolitisk konsolidering.
Det ventes også at fokusere på bedre styring af de offentlige finanser, herunder frem-
me af effektivitet, gennemsigtighed og ansvarlighed i styringen af de offentlige finan-
ser.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 212 og vedtages af Rådet og Europa-
Parlamentet efter den almindelige lovgivningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet støtter generelt forslaget om MFA til Jordan i sin udtalelse fra juli
2013.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslag om MFA har statsfinansielle konsekvenser gennem indvirkningen på EU’s
budget inden for rammerne af EU-forpligtelsesbevillingerne.
Ved MFA til Jordan i form af lån på op til 180 mio. EUR får Kommissionen tildelt befø-
jelser til at optage lån på kapitalmarkederne på vegne af EU, som vil kunne viderefor-
midle låneprovenuet til Jordan på lignende vilkår.
Et beløb svarende til 9 pct. af lånebeløbet til Jordan tilføres garantifonden på EU-
budgettet i overensstemmelse med Rådets forordning nr. 480/2009 om oprettelse af
en garantifond for aktioner i forhold til tredjelande. Tilførsel af midler til garantifonden
sker med to års forskydning ift. lånetilsagnet.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget må forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Jor-
dan, i det omfang forslaget bidrager til at understøtte den makroøkonomiske og finan-
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1284556_0017.png
sielle stabilitet, herunder bl.a. sikrer en holdbar betalingsbalanceudvikling. I det om-
fang forslaget bidrager til en tættere økonomisk integration mellem Jordan og EU, kan
forslaget potentielt også have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i med-
lemslandene.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen kan støtte Kommissions forslag om MFA til Jordan på op til 180 mio. EUR
i form af lån.
Regeringen lægger vægt på en effektiv programimplementering som en forudsætning
for MFA og at Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) konsulteres i forbindelse
med Kommissionens implementering af MFA til Jordan.
Andre landes holdning
Rådet nåede til enighed om forslaget på teknisk niveau i juli 2013. Medlemslandene
støtter generelt MFA til Jordan.
17