Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3262 - miljø Bilag 2
Offentligt
1286444_0001.png
S AM L E N O T AT
Klima-. Energi- og Bygningsministeriet
30. september 2013
Rådsmøde (miljø) den 14. oktober 2013
Dagsorden
3.
(evt.) CO2-emissioner
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF)
nr. 443/2009 for at fastlægge betingelserne for at nå 2020-målet om at reducere nye per-
sonbilers CO2-emissioner (førstebehandling)
b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
nr. 510/2011 for at fastlægge betingelserne for at nå 2020-målet om at reducere nye lette
erhvervskøretøjers CO2-emissioner (førstebehandling)
Side
2
8
- Analyse af den endelige kompromistekst med henblik på enighed
4.
Forberedelse af FN’s klimakonference COP19/CMP9, Warszawa, Polen, 11.-22.
november 2013.
- Vedtagelse af rådskonklusioner
5.
Kommissionens forslag til forordning om overvågning, rapportering og verifikati-
on af CO2-emissioner fra søtransport og forslag om ændring af forordningen og
meddelelse om integrering af emissioner fra søtransport.
-
Tidlig forelæggelse
18
14
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0002.png
3. (evt.) CO2-emissioner
a. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 443/2009 for at fastlægge betingelserne for at nå 2020-målet om at reducere nye
personbilers CO2-emissioner (førstebehandling)
- Analyse af den endelige kompromistekst med henblik på enighed
COM(2012) 393, 11. juli 2012
1. Resumé
Ændringsforslaget fastsætter de nødvendige tiltag, der skal sikre et gennemsnitligt emissions-
loft på 95 g CO2/km i 2020 for nye personbiler, og det pålægges EU-Kommissionen, inden
udgangen af 2014, at vurdere mulige tiltag og reduktionsmål for perioden efter 2020.
Medlemsstaterne har forud for forhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen gi-
vet det tidligere irske formandskab mandat til forhandlingerne. Der blev i juni indgået en
uformel aftale med de øvrige institutioner. Forslaget er sat på som et muligt punkt til vedta-
gelse på dagsordenen for rådsmødet (miljø) d. 14. oktober 2013.
Det kan ikke udelukkes, at en eller flere medlemsstater op til miljørådsmødet vil arbejde for
en ændring af kompromisforslaget, der vil medføre øget fleksibilitet og delvist lempeligere
krav, der især kan have betydning for bilproducerende medlemsstater.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 443/2009.
Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012.
Det cypriotiske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport på rådsmødet (miljø) den 17.
december 2012.
Det irske formandskab prioriterede forslaget og arbejdede for, at der blev indgået en første-
læsningsaftale.
Det nuværende litauske formandskab har sat forslaget på som et muligt punkt til vedtagelse på
dagsordenen for rådsmødet (miljø) d. 14. oktober 2013.
3. Formål og indhold
Med forordning 443/2009 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samt-
lige nyregistrerede personbiler på 130 g CO2/km fra 2015 og en bindende målsætning om 95
g CO2/km fra 2020.
Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets egenvægt således, at
tunge køretøjer må udlede mere end 130 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede mindre.
Sammenholdes emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, fås en
gennemsnitlig udledning på 130 g CO2/km. Såfremt emissionsloftet overskrides af den enkel-
te fabrikant, skal denne betale en bøde af pønal karakter, som fra 2019 udgør 95 euro/gram
gange antallet af køretøjer, der sælges i EU.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0003.png
Med nærværende forslag fastsættes de nødvendige tiltag og midler, der skal sikre, at det gen-
nemsnitlige emissionsloft på 95 g CO2/km fra 2020 kan nås, og EU-Kommissionen pålægges
at vurdere tiltag og emissionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.
Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens egenvægt ved fastsættelsen af
emissionsloftet.
Herudover undtages fabrikanter, der producerer op til 500 køretøjer om året, for forslagets be-
stemmelser om emissionsloft, rapportering m.v.
Som følge af Lissabon-traktaten ajourføres komitologiprocedurerne i den oprindelige forord-
ning.
Som noget nyt foreslår EU-Kommissionen superkreditter for personbiler, der udleder mindre
end 35 g CO2/km i perioden 2020-23. Superkreditten betyder, at disse køretøjer vægtes med
faktor 1,3, når de skal indregnes i den enkelte bilfabrikants gennemsnitlige udledning. Udover
at der er tale om en tidsbegrænset foranstaltning, er der ligeledes et loft på 20.000 køretøjer
over perioden, der må omfattes af superkreditter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget har været behandlet i Parlamentets miljøkomite og industri- og transportkomite.
Forslaget har ikke været til afstemning i Parlamentet, men er foreløbig planlagt til 14. januar
2014.
Parlamentet har indgået i uformelle forhandlinger med Rådet og Kommissionen (trilog) i juni
2013. Der blev i forhandlingerne opnået enighed om et kompromis. Kompromisset indebærer
et målet om 95g CO2/km i 2020, en mekanisme for superkreditter, at Kommissionen senest i
2015 skal fremsætte et forslag om et mål for 2025 og at der indføres testprocedurer, der for-
bedrer bilers faktiske forbrug.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om et ændringsforslag til en eksisterende retsakt, som er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Området er reguleret ved tidligere EU-forordning 5443/2009, som er umiddelbar gældende i
dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke nogen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om en
retsakt, som er umiddelbart gældende.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
EU-Kommissionen anfører, at målet på 95 g CO2/km i 2020 vil medføre en brændstofbespa-
relse på 27 pct. i forhold til målet for 2015. For et gennemsnitligt køretøj betyder det en be-
sparelse på ca. 2.500 kr. det første år og op til ca. 29.000 kr. i hele køretøjets levetid (13 år).
Fremstillingsomkostninger ved produktion af et køretøj forventes at stige med ca. 8.300 kr.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0004.png
Sammenfattende vurderer EU-Kommissionen således en akkumuleret besparelse hos forbru-
geren over bilens samlede levetid.
For Danmarks vedkommende er afgiften på en person- og varebil i høj grad bestemt af bilens
brændstofforbrug (CO2-udledning). En reduktion af CO2-udledningen må derfor forventes at
reducere provenuet fra bilafgifterne samt fra brændstofafgifterne, hvilket potentielt kan med-
føre et tab for statskassen.
Det er imidlertid vanskeligt at opgøre de præcise konsekvenser, idet regeringsgrundlaget an-
giver, at der skal gennemføres en provenuneutral omlægning af afgifterne på personbiler, som
skal understøtte klima og miljø. Et evt. mindreprovenu vil skulle samles op i forbindelse med
fremskrivninger af 2020-planen.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da Danmark ikke har nogen produktion af personbiler, vil der ikke være administrative kon-
sekvenser som følge af forslaget.
Beskyttelsesniveauet
EU-Kommissionen anfører i materialet, der ledsager forslaget, at et bindende mål på 147 g
CO2/km for lette erhvervskøretøjer og 95 g CO2/km for personbiler frem til 2030 vil give en
samlet besparelse på 420 mio. ton CO2. I opgørelsen sondres der ikke mellem personbiler og
lette erhvervskøretøjer.
8. Høring
Forslaget har været i høring blandt danske interessenter og ved høringsfristens udløb var der
modtaget otte høringssvar:
Forbrugerrådet, WWF, Danmarks Naturfredningsforening, Økologisk Råd og Greenpeace
Interessenterne ønsker en skærpelse af reduktionsmålet til 80 g CO2/km. Samtidig anbefales
et reduktionsmål på 60 g CO2/km i 2025 og at indeværende forslag indeholder en frist for
fastlæggelse af et mål for 2030.
Endvidere bør der arbejdes for, at grænseværdikurven – som fastsætter emissionsloftet ud fra
køretøjets vægt – bør ændres således at tunge biler pålægges et højere reduktionskrav.
Der efterlyses mulighed for at anvende fodaftryk (akselafstand x sporvidde) ved fastsættelsen
af CO2-loftet for det enkelte køretøj.
Der udtrykkes generelt modstand mod brugen af superkreditter af bekymring for at disse ud-
vander reduktionsindsatsen. I det omfang superkreditterne skal fremme introduktion af elbiler,
opridses konkrete krav som er indeholdt i forslaget. Der redegøres for at ECO-innovations
(grønne teknologier som jf. moderforordningen kan godskrives med 7 g CO2/km i det omfang
de ikke afspejles i testcyklus) bør begrænses til 3 g CO2/km og endelig, at bødestørrelsen af
overskridelse af emissionsloftet øges til 150 euro/ g CO2.
I forbindelse med høring i specialudvalget har Greenpeace og Det Økologiske Råd fremsendt
alternative forslag til de af EU-Kommissionen foreslåede superkreditter og anbefaler regerin-
gen at modsætte sig forsøg på at udvande målet på 95 g CO2/km.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0005.png
CO-Industri
Forslaget ses som et skridt i den rigtige retning, men anfører at bødeniveauet bør hæves og
samtidig bør der sættes emissionsmål for 2025 og 2030.
Dansk Elbil Alliance (DEA)
DEA ser gerne, at der sættes strammere mål for CO2-udledningen fra 2020 og, at forslaget in-
deholder fremtidig langsigtede mål. Endvidere ses gerne at bøden ved overskridelse af emis-
sionsloftet øges fra de nuværende 95 EURO pr. g/CO2 og endelig at der stille krav til bilfa-
brikanter om at producere zero-emissions vehicles. Endelig anses superkreditter som et inci-
tament til udvikling af grønne teknologier, og ser bl.a. gerne, at kreditterne indføres før 2020.
3F
Forbundet støtter EU-Kommissionens forslag.
VedvarendeEnergi
Der ønskes en skærpelse af reduktionsmålet til 80 g CO2/km og, at der stilles strammere re-
duktionskrav til tungere køretøjer.
Endvidere efterlyses et reduktionsmål på 60 g CO2/km fra 2025 og en øget bødestørrelse, der
skal sikre overholdelse af emissionslofterne.
Dansk Erhverv
Der bakkes op om CO2 reduktionsindsats i det omfang den er realistisk og ikke medfører
uforholdsmæssig fordyrelse af køretøjer. Dansk Erhverv kan ikke vurdere hvorvidt redukti-
onsmålet er teknisk muligt.
Sagen blev behandlet på Klima- Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 28. oktober
2012. Følgende bemærkninger blev fremført:
Det Økologiske Råd opfordrede til, at Danmark skulle modstå pres fra at udhule forslaget ved
fleksible mekanismer og vurderede, at superkreditter kunne risikere at sænke ambitionsni-
veauet.
DI kunne tilslutte sig den danske holdning og så gerne, at man også ændrede den danske regi-
streringsafgift.
VedvarendeEnergi kunne tilslutte sig principperne i de høringssvar som var blevet udarbejdet
af WWF, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Forbrugerrådet og Danmarks Naturfredningsfor-
ening.
Sagen blev behandlet i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 22. november
2012, hvor følgende blev fremført:
Det Økologiske Råd udtrykte tilfredshed med forslaget og anbefalede, at der bliver foretaget
en uafhængig analyse, der ser på muligheden for at promovere alternative superkreditter, idet
der er brug for yderligere substans.
Greenpeace støttede den danske holdning.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0006.png
Forslaget blev d. 26. september sendt i høring blandt danske interessenter og ved fristens ud-
løb d. 30. september 2013 var der modtaget følgende kommentarer:
Det Økologiske Råd tilsluttede sig regeringens holdning, og mente ikke det ville være fornuf-
tigt eller acceptabelt at genåbne forhandlingerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er afholdt fem møder i rådets arbejdsgruppe under det cypriotiske og irske formandskab.
Forhandlingerne fokuserer fortrinsvis på ambitionsniveauet, og lande med betydelige interes-
ser i produktionen af personbiler anser EU-Kommissionens forslag for at være ambitiøst,
mens andre opfordrer til højere ambitioner.
Medlemsstaterne har forud for forhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen gi-
vet det tidligere irske formandskab mandat til forhandlingerne. Der blev i juni indgået en
uformel aftale med de øvrige institutioner. Forslaget er sat på som et muligt punkt til vedta-
gelse på dagsordenen for rådsmødet (miljø) d. 14. oktober 2013.
Det kan ikke udelukkes, at en eller flere medlemsstater op til miljørådsmødet vil arbejde for
en ændring af kompromisforslaget, der vil medføre øget fleksibilitet og delvist lempeligere
krav, der især kan have betydning for bilproducerende medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser transportsektoren som en af de store udfordringer for at nå Danmarks klima-
og energimål. Samtidig konstaterer regeringen, at fabrikanterne af personbiler med vedtagel-
sen af EU-emissionsnormer i 2009 har formået at reducere udledningen betragteligt. Til ek-
sempel vurderes EU-reguleringen at have bidraget til, at den gennemsnitlige udledning i
Danmark allerede nu er nede på 125 g CO2/km. Dette viser, at systemet, hvor bilfabrikanterne
skal betale bøder, hvis bilerne udleder for meget CO2, virker efter hensigten. Bilfabrikanterne
har udviklet biler, der overholder EU’s CO2-målsætninger, i stedet for at betale bøder.
Med vedtagelsen af forslaget vil EU samtidig have de skrappeste krav til CO2-udledningen
fra personbiler og herigennem understøtte forskning og udvikling inden for grønne teknologi-
er, hvilket anses som en investering i en grøn økonomi, samt nedbringe de sundhedsskadelige
effekter fra transportsektoren.
Fra dansk side ses ambitiøse målsætninger for de langsigtede CO2-emissioner, som f.eks.
2025 målsætninger som vigtige for at fastholde den positive udvikling, og man vil være posi-
tiv for tiltag, der bidrager til at fremme langsigtede målsætninger. Men også gerne, at EU-
Kommissionens vurdering af fremtidige tiltag og emissionslofter fremrykkes fra den nuvæ-
rende frist den 31. december 2014. Det lægges til grund at bindende langsigtede målsætninger
underlægges en nærmere analyse med henblik på at vurdere de statsfinansielle og samfunds-
økonomiske konsekvenser.
Regeringen noterer sig endvidere, at brugen af superkreditter, med deres større vægtning i bil-
fabrikanternes gennemsnitlige CO2-udledning, på den ene side indirekte begunstiger produ-
center af køretøjer med en højere udledning end gennemsnittet, mens de på den anden side gi-
ver et incitament til at producere køretøjer med lave emissioner.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0007.png
Det er regeringens vurdering, at et gennembrud i udbredelsen af lavemissionskøretøjer som
elbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler m.fl., forudsætter storskaladrift. Med forslaget gives der
et incitament til storskala, såfremt superkreditterne udnyttes. Herigennem bidrages til en grøn
omstilling af transportsektoren.
Danmark vil i de forventede drøftelser af superkreditter være positiv over for tiltag, der kan
fremme grønne køretøjers markedsandele.
Danmark arbejder for en vedtagelse af kompromisset fra juni 2013. Regeringen vil arbejde
for, at niveauet i det opnåede kompromisforslag opretholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til forordningen blev forelagt Folketingets Europaudvalg d. 8. februar 2013 til for-
handlingsoplæg.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0008.png
b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning
(EU) nr. 510/2011 for at fastlægge betingelserne for at nå 2020-målet om at reducere nye
lette erhvervskøretøjers CO2-emissioner (førstebehandling)
- Analyse af den endelige kompromistekst med henblik på enighed
COM(2012) 394, 11. juli 2012
1. Resumé
Ændringsforslaget bekræfter, at det gennemsnitlige emissionsmål for nye lette erhvervskøre-
tøjer på 147 g CO2/km i 2020 er gennemførligt, og det pålægges EU-Kommissionen at vurde-
re mulige tiltag og reduktionsmål for perioden efter 2020.
Medlemsstaterne har forud for forhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen gi-
vet det tidligere irske formandskab mandat til forhandlingerne. Der blev i juni indgået en
uformel aftale med de øvrige institutioner. Forslaget er sat på som et muligt punkt til vedta-
gelse på dagsordenen for rådsmødet (miljø) d. 14. oktober 2013.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 11. juli 2012 fremlagt ændringsforslaget til forordning 510/2011.
Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juli 2012.
Det cypriotiske formandskab fremlagde en fremskridtsrapport på rådsmødet (miljø) den 17.
december 2012.
Det irske formandskab prioriterede forslaget og arbejdede for, at der blev indgået en første-
læsningsaftale.
Det nuværende litauske formandskab har sat forslaget på som et muligt punkt til vedtagelse på
dagsordenen for rådsmødet (miljø) d. 14. oktober 2013.
3. Formål og indhold
Med forordning 510/2011 blev der fastsat et bindende gennemsnitligt emissionsloft for samt-
lige nyregistrerede lette erhvervskøretøjer på 175 g CO2/km fra 2017 og en tentativ målsæt-
ning om 147 g CO2/km fra 2020.
Emissionsloftet for det enkelte køretøj fastsættes på baggrund af dets køreklare vægt således,
at tunge køretøjer må udlede mere end 175 g CO2/km, mens lettere køretøjer må udlede min-
dre. Sammenholdes emissionerne ud fra denne fordeling mellem tunge og lette køretøjer, må
den gennemsnitlige udledning ikke overstige 175 g CO2/km i 2017. Såfremt emissionsloftet
overskrides af den enkelte fabrikant, skal denne betale en bøde af pønal karakter, som fra
2019 udgør 95 euro/gram gange antallet af køretøjer, der sælges i EU.
Med nærværende forslag gøres målet på 147 g CO2/km fra 2020 bindende, og der fastlægges
tiltag og midler, der skal sikre målet. Herudover pålægges EU-Kommissionen at vurdere tiltag
og nye emissionslofter for perioden efter 2020 inden udgangen af 2014.
Forslaget lægger til grund, at der fortsat tages afsæt i bilens køreklare vægt ved fastsættelsen
af emissionsloftet, og at bøden forbliver på 95 euro/gram gange antallet af køretøjer, der sæl-
ges i EU.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0009.png
Forslaget undtager samtidig fabrikanter, der producerer op til 500 køretøjer om året, for for-
slagets bestemmelser om emissionsloft, rapportering m.v.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget har været behandlet i Parlamentets miljøkomite og industri- og transportkomite.
Forslaget har ikke været til afstemning i Parlamentet, men er foreløbig planlagt til 14. januar
2014.
Parlamentet har indgået i uformelle forhandlinger med Rådet og Kommissionen (trilog) i juni
2013. Der blev i forhandlingerne opnået enighed om et kompromis. Kompromisset indebærer
en fastholdelse af målet om 147g CO2/km i 2020, en mekanisme for superkreditter, at Kom-
missionen skal fremsætte forslag om et mål for 2025 i forbindelse med en gennemgang af
forordningen, og at der indføres testprocedurer, der forbedrer bilers faktiske forbrug.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om et ændringsforslag til en eksisterende retsakt, som er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Området er reguleret ved tidligere EU-forordning 510/2011, som er umiddelbar gældende i
dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke nogen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da der er tale om en
retsakt, som er umiddelbart gældende.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
EU-Kommissionen anfører, at målet på 147 g CO2/km i 2020 vil medføre en brændstofbespa-
relse på 16 pct. i forhold til målet i 2017 på 175 g CO2/km. For et gennemsnitligt køretøj be-
tyder det en besparelse på ca. 3.000 kr. det første år og op til 34.000 kr. i hele køretøjets leve-
tid (13 år). Fremstillingsomkostninger ved produktion af et køretøj forventes at stige med ca.
3.400 kr. Sammenfattende vurderer EU-Kommissionen således en akkumuleret besparelse hos
forbrugeren.
For Danmarks vedkommende er afgiften på en person- og varebil i høj grad bestemt af bilens
brændstofforbrug (CO2-udledning). En reduktion af CO2-udledningen må derfor forventes at
reducere provenuet fra bilafgifterne samt fra brændstofafgifterne, hvilket potentielt kan med-
føre et tab for statskassen.
Det er imidlertid vanskeligt at opgøre de præcise konsekvenser, idet regeringsgrundlaget an-
giver, at der skal gennemføres en provenuneutral omlægning af afgifterne på personbiler, som
skal understøtte klima og miljø. Et evt. mindreprovenu vil skulle samles op i forbindelse med
fremskrivninger af 2020-planen.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0010.png
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da Danmark ikke har nogen produktion af lette erhvervskøretøjer, vil der ikke være admini-
strative konsekvenser som følge af forslaget.
Beskyttelsesniveauet
EU-Kommissionen anfører i materialet, der ledsager forslaget, at et bindende mål på 147 g
CO2/km for lette erhvervskøretøjer og 95 g CO2/km for personbiler frem til 2030 vil give en
samlet besparelse på 420 mio. ton CO2. I opgørelsen sondres der ikke mellem personbiler og
lette erhvervskøretøjer.
8. Høring
Forslaget har været i høring blandt danske interessenter og ved fristens udløb var der modta-
get kommentarer fra otte interessenter:
Forbrugerrådet, WWF, Det økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening og Greenpea-
ce
Overordnet ses forslaget som et skridt i den rigtige retning, men der savnes et højere ambiti-
onsniveau til gavn for klimaet, forsyningssikkerheden og samfundsøkonomien. Såfremt ambi-
tionsniveauet skulle svare til EU reguleringen for personbiler skulle det langsigtede mål være
på 118 g CO2/km, og interessenterne vurderer, at et mål på 110 g CO2/km fra 2020 er inden
for rækkevidde.
Endvidere ser interessenterne gerne, at der med forslaget sættes et emissionsmål for lette er-
hvervskøretøjer for 2025 og samtidig en frist for opstilling af et mål for 2030.
CO-industri
Forslaget anses som et skridt i den rigtige retning, men målet på 147 g CO2/km er ikke til-
strækkeligt ambitiøst. Endvidere ønskes en forhøjelse af bødestørrelsen, og at der sættes emis-
sionsmål for 2025 og 2030.
Dansk Transport og Logistik
Bestræbelserne og måltallene for at reducere klimabelastningen fra transportsektoren aner-
kendes. Der lægges vægt på at tiltagene holder fokus på omkostningseffektivitet og minime-
ring af omkostninger for bilproducenterne.
Dansk Elbil Alliance (DEA)
DEA ser gerne, at der sættes strammere mål for CO2-udledningen fra 2020 og, at forslaget in-
deholder fremtidige langsigtede mål. Endvidere ses gerne at bøden ved overskridelse af emis-
sionsloftet øges fra de nuværende 95 EURO pr. g/CO2 og endelig at der stilles krav til bilfa-
brikanter om at producere nul-emissions køretøjer.
Københavns Kommune
Kommunen efterlyser reduktionskrav, der svarer til reduktionskravene for personbiler. Endvi-
dere foreslås, at reguleringen indeholder andre reduktionstiltag som fx et pointsystem, der be-
lønner yderligere CO2-reduktioner og, at der stilles CO2 krav til brugte biler.
3F
Målet på 147 g CO2/km støttes.
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0011.png
Sagen blev behandlet på Klima- Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 28. oktober
2012. Følgende bemærkninger blev fremført:
Det Økologiske Råd opfordrede til, at Danmark skulle modstå pres fra at udhule forslaget ved
fleksible mekanismer og vurderede at superkreditter kunne risikere at sænke ambitionsni-
veauet.
DI kunne tilslutte sig den danske holdning og så gerne, at man også ændrede den danske regi-
streringsafgift.
Organisation for Vedvarende Energi kunne tilslutte sig principperne i de høringssvar som var
blevet udarbejdet af WWF, Det Økologiske Råd, Greenpeace, Forbrugerrådet og Danmarks
Naturfredningsforening
Sagen blev behandlet i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 22. november
2012, hvor følgende blev fremført:
Det Økologiske Råd udtrykte tilfredshed med forslaget og anbefalede, at der bliver foretaget
en uafhængig analyse, der ser på muligheden for at promovere alternative superkreditter, idet
der er brug for yderligere substans.
Greenpeace støttede den danske holdning.
Forslaget blev d. 26. september sendt i høring blandt danske interessenter og ved fristens ud-
løb d. 30. september 2013 var der modtaget følgende kommentarer:
Det Økologiske Råd tilsluttede sig regeringens holdning, og mente ikke det ville være fornuf-
tigt eller acceptabelt at genåbne forhandlingerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er afholdt fem møder i rådets arbejdsgruppe under det cypriotiske og irske formandskab.
Forhandlingerne fokuserer fortrinsvis på ambitionsniveauet, og lande med betydelige interes-
ser i produktionen af varebiler anser EU-Kommissionens forslag for at være ambitiøst, mens
andre opfordrer til højere ambitioner.
Medlemsstaterne har forud for forhandlinger med Europa-Parlamentet og Kommissionen gi-
vet det tidligere irske formandskab mandat til forhandlingerne. Der blev i juni indgået en
uformel aftale med de øvrige institutioner. Forslaget er sat på som et muligt punkt til vedta-
gelse på dagsordenen for rådsmødet (miljø) d. 14. oktober 2013.
Der er i forbindelse med forslaget om personbiler mulighed for at kompromisforslaget vil bli-
ve åbnet. Det anses ikke for værende sandsynligt for lette erhvervskøretøjer, men det kan ikke
udelukkes.
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anser transportsektoren som en af de store udfordringer for at nå klima- og ener-
gimålene. Samtidig konstaterer regeringen, at fabrikanterne med vedtagelsen af EU-
emissionsnormer for køretøjer – særligt personbiler – har formået at reducere udledningen be-
tragteligt. Dette viser, at systemet, hvor bilfabrikanterne skal betale bøder, hvis bilerne udle-
der for meget CO2, virker efter hensigten. Bilfabrikanterne har udviklet biler, der overholder
EU’s CO2-målsætninger i stedet for at betale bøder.
Med vedtagelsen af forslaget vil EU samtidig have de skrappeste krav til CO2-udledningen
fra lette erhvervskøretøjer og herigennem understøtte forskning og udvikling inden for grønne
teknologier, hvilket anses som en investering i en grøn økonomi, samt nedbringe de sund-
hedsskadelige effekter fra transportsektoren.
Regeringen noterer sig, at EU-Kommissionen parallelt med nærværende forslag har fremsat et
forslag om et emissionsloft for personbiler i 2020, svarende til en reduktion på 27 pct. i for-
hold i 2015. For lette erhvervskøretøjer sættes et mål, der svarer til en reduktion på 16 pct. i
forhold til 2017. Regeringen ser gerne, at man øger ambitionerne for reduktionsniveauet med
afsæt i ambitionsniveauet for personbiler. Således kunne reduktionsmålet fra 2020 sættes til
eksempelvis højst 135 g CO2/km svarende til EU-Kommissionens oprindelige forslag til den
oprindelige forordning.
Fra dansk side ses ambitiøse målsætninger for de langsigtede CO2-emissioner, som f.eks.
2025 målsætninger som vigtige for at fastholde den positive udvikling, og man vil være posi-
tiv for tiltag, der bidrager til at fremme langsigtede målsætninger. Man ser også gerne, at EU-
Kommissionens vurdering af fremtidige tiltag og emissionslofter fremrykkes fra den nuvæ-
rende frist den 31. december 2014. Det lægges til grund, at bindende langsigtede målsætnin-
ger underlægges en nærmere analyse med henblik på at vurdere de statsfinansielle og sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om et emissionsloft for personbiler, som er fremlagt parallelt med dette forslag, in-
deholder en såkaldt superkreditmekanisme, der i en treårig periode tilgodeser køretøjer, der
udleder op til 35 g CO2/km, ved, at de må indregnes med større vægt i opgørelsen af bilfabri-
kantens gennemsnitlige CO2-udledning.
Den større vægtning i bilfabrikanternes gennemsnitlige CO2-udledning betyder, at disse su-
perkreditter på den ene side anses for indirekte at begunstige producenter af køretøjer med en
højere udledning end gennemsnittet, mens de på den anden side giver et incitament til at pro-
ducere køretøjer med lave emissioner.
Det er regeringens vurdering, at et gennembrud i udbredelsen af lavemissionskøretøjer som
elbiler, plug-in hybridbiler, brintbiler m.fl., forudsætter storskala drift. Med personbilsforsla-
get gives der et incitament til storskala, såfremt superkreditterne udnyttes. Herigennem bidra-
ges til en grøn omstilling af transportsektoren.
Danmark vil i de kommende forhandlinger af forslaget for lette erhvervskøretøjer være positiv
over for tiltag som superkreditter, der kan fremme grønne køretøjers markedsandele, såfremt
disse indgår som element i fastlæggelsen af et øget reduktionsmål i 2020.
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0013.png
Danmark arbejder for en vedtagelse af kompromisset fra juni 2013. Regeringen vil arbejde
for, at niveauet i det opnåede kompromisforslag opretholdes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til forordningen blev forelagt Folketingets Europaudvalg d. 8. februar 2013 til for-
handlingsoplæg.
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Forberedelse af FN’s klimakonference COP19/CMP9, Warszawa, Polen, 11.-22.
november 2013
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Dok. DS 1683/1/13.
1. Resumé
På rådsmødet den 14. oktober 2013 lægger det litauiske formandskab op til vedtagelse af
rådskonklusioner til forberedelse af FN’s klimakonference i Warszawa til november. Konklu-
sionsudkastet fokuserer på implementering af beslutninger fra tidligere partskonferencer.
Dette gælder især i forhold til beslutningen fra COP17 i Durban om at forhandle en juridisk
bindende global klimaaftale med virkning for alle til vedtagelse i 2015 og ikrafttrædelse i
2020, samt et arbejdsprogram for at øge ambitionsniveauet for reduktioner frem mod 2020
(Durban Platform for øget handling). Der forventes ikke større uenigheder om rådskonklusi-
onerne. Drøftelserne forventes primært at fokusere på vinklingen af EU’s budskaber om Dur-
ban Platformen for øget aktion. Endvidere forventes drøftelser af, hvor stærkt et signal EU
skal sende om klimafinansiering.
2. Baggrund
Det litauiske formandskab har udarbejdet udkast til rådskonklusioner som forberedelse til
FN’s klimakonference (COP19/CMP9) i Warszawa, Polen, der afholdes 11.-22. november
2013. På COP18, der afholdtes i Doha, Qatar, i november-december 2012, vedtog parterne en
ny forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen løbende fra 2013 til 2020. Endvidere opnåede
man enighed om at omlægge en række forhandlingsprocesser ift. primært tekniske emner.
Som følge heraf vil de kommende års klimaforhandlinger i høj grad være centreret om
arbejdet med at udforme en ny klimaaftale samt øge reduktionsindsatsen frem mod 2020.
3. Formål og indhold
Generelt
Formålet med rådskonklusionerne er at fastlægge EU’s forhandlingsposition til COP19.
Det understreges, at resultatet på COP19 i EU’s optik bør være en balanceret aftalepakke, der
tager højde for implementeringen af hidtidige beslutninger, herunder ift. forhandlingerne om
en ny klimaaftale og forøgelse af reduktionsindsatsen frem mod 2020. Rådskonklusionerne
fremhæver betydningen af tilpasning til klimaforandringer, og understreger vigtigheden af
hurtig global handling, hvis 2-gradersmålsætninegn skal nås. Endvidere fremhæves, at de
eksisterende markedsmekanismer bør forbedres, samt at man bør vedtage modaliteter og
procedurer for den nye markedsmekanisme. Herudover finder EU, at der i relevant omfang
bør skabes en sammenhæng med den internationale udviklingsdagsorden, og betydningen af
et aktivt og fokuseret EU-klimadiplomati fremhæves.
I forhold til anden forpligtelsesperiode under Kyotoprotokollen understreges, at EU og
medlemsstaterne agter at gennemføre ratifikation så hurtigt, som det lader sig gøre. I den
forbindelse gøres opmærksom på, at EU via eksisterende lovgivning (Klima- og
Energipakken) allerede implementerer sine forpligtelser under Kyotoprotokollen.
Durban Platformen for øget handling
For så vidt angår forhandlingerne om et øget ambitionsniveau før 2020 understreges, at denne
indsats skal bringes videre hvis 2-gradersmålsætningen skal nås. Det fremhæves, at der er en
række fordele ved at øge det globale ambitionsniveau, bl.a. i forhold til økonomisk udvikling,
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
energisikkerhed, luftforurening og sundhed. EU opfordrer i rådskonklusionerne til, at
eksisterende reduktionstilsagn øges samt at lande, der endnu ikke har fremlagt
reduktionstilsagn, gør dette. EU gentager i den forbindelse villighed til at øge eget
reduktionsmål frem mod 2020 fra 20 til 30 pct. reduktion ift. 1990-niveau som led i processen
for vedtagelse af en ny global klimaaftale og forudsat, at andre ilande forpligter sig til et
sammenligneligt ambitionsniveau. Herudover opfordres til at den nuværende
reduktionsindsats frem mod 2020 suppleres med internationale komplementære initiativer.
Dette kan fx være i form af energieffektiviseringstiltag, udfasning af subsidier til fossile
brændsler, øget udbredelse af vedvarende energi samt vedtagelse af reduktionsmål for
udledninger fra international skibs- og luftfart. Endelig ønsker EU, at parterne på COP19 enes
om at anmode Montrealprotokollen om at adressere en udfasning af hydrofluorocarbon (HFC-
gasser).
I forhold til forhandlingerne om en ny klimaaftale til vedtagelse i 2015 understreges, at en
fremtidig aftale skal være ambitiøs, juridisk bindende og gælde for alle parter. Der skal dog
være en vis fleksibilitet i forhold til graden af forpligtelser afspejlende parternes formåen. EU
finder, at parterne på COP19 bør opnå enighed om en proces og tidshorisont for, hvornår i
processen frem mod 2015 parterne skal fremlægge reduktionsmål, og hvordan disse kan
analyses inden indskrivning i en ny aftale. EU ønsker, at parterne fremlægger foreløbige
reduktionsmål i løbet af 2014. Herudover bør en ny aftale indeholde en mekanisme, som gør
det muligt løbende at vurdere og justere ambitionsniveauet. Aftalen bør endvidere indeholde
robuste regnskabsregler for rapportering, måling og verifikation af parternes forpligtelser.
Klimafinansiering
Det litauiske formandskab forbereder særskilt konklusionstekst om klimafinansiering i de
kommende ECOFIN-konklusioner. På den baggrund lægges alene op til, at
miljørådskonklusionerne indeholder en understregning af, at EU og medlemsstaterne vil
bidrage til at nå målet om mobilisering af 100 mia. US dollars i 2020. Det understreges, at
dette skal modsvares af en meningsfuld reduktionsindsats, gennemsigtighed og
implementering i ulandene. Der henvises til ECOFIN-rådets kommende konklusioner samt til
EU’s partsindlæg til UNFCCC af 2. september 2013 om strategier for opskalering af
mobiliseret klimafinansiering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om rådskonklusioner, som ikke har umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv konsekvenser for statsfinanserne. Det kan på
nuværende tidspunkt ikke forudses, om udmøntning af Durban- og Dohakonferencernes
resultater vil have konsekvenser for statsfinanser og samfundsøkonomi. Et nyt globalt
klimaregime kan således være forbundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser for de
ilande, der deltager i dette regime, herunder Danmark. Omfanget vil selvsagt afhænge af en
sådan aftales nærmere udformning, såvel som af en intern byrdefordeling i EU af sådanne
konsekvenser.
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0016.png
8. Høring
Sagen blev forelagt Klima-, Energi- og Bygningspolitisk specialudvalg d. 23. september
2013. Følgende bemærkninger fremkom under mødet:
WWF opfordrede regeringen til, at man fra dansk side arbejder for, at EU opgiver sin støtte til
en operationalisering af den nye markedsbaserede mekanisme (NMM). WWF anførte som
begrundelse herfor, at man ikke vurderer, at markedsmekanismen vil medføre reelle reduktio-
ner. WWF opfordrede endvidere til, at regeringen ikke støtter formuleringer i rådskonklusio-
nerne om, at niveauet for de globale udledninger skal toppe ”senest i 2020”. Som begrundelse
herfor anførte WWF, at de globale udledninger bør toppe tidligere end 2020, hvis 2-graders
målsætningen skal nås, og at dette bl.a. er fastslået i UNEP’s The Emissions Gap Report fra
2012.
Greenpeace noterede sig EU’s position om udfasning af subsidier til fossile brændsler og øn-
skede oplyst, hvilke subsidier dette konkret vedrørte i en dansk kontekst. Endvidere opfordre-
de Greenpeace til, at det af samlenotatet fremgår, at regeringen arbejder for, at EU skal øge sit
eget reduktionsmål frem mod 2020 fra 20 til 30 pct. reduktion ift. 1990-niveau uafhængigt af,
at andre ilande forpligter sig til et sammenligneligt ambitionsniveau.
9. Forhandlingssituation
Udkastet har været drøftet i Rådets arbejdsgruppe for miljø. Disse drøftelser har vist, at der
ikke er store uenigheder om udkastet. Drøftelserne er primært fokuseret på vinklingen af EU’s
budskaber ift. forhandlingerne om Durban Platform for øget handling. Dette gælder både
forhandlingerne om at øge ambitionsniveauet før 2020 og om en global klimaaftale. Det må
forventes, at en del medlemsstater vil lægge vægt på, at det af rådskonklusionerne fremgår, at
EU ønsker en proces og tidshorisont for forhandlingerne, der kan sikre vedtagelse af en
ambitiøs global aftale i 2015. Herudover forventes uenighed i forhold til, hvor stærkt et signal
EU skal sende om klimafinansiering i miljørådskonklusionerne, herunder om vigtigheden af
at fortsætte klimafinansiering i 2014 samt spørgsmålet om opskalering frem mod 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte udkastet. Det er regeringens holdning, at resultatet på COP19 i
bør være balanceret og tage højde for implementering af hidtidige beslutninger.
I forhold til reduktionsindsatsen frem mod 2020 er det regeringens holdning, at de nuværende
reduktionstilsagn for perioden skal bringes videre og suppleres med yderligere og nye tiltag.
Herudover finder regeringen, at reduktionsindsatsen bør suppleres med internationale
komplementære initiativer. Regeringen støtter, at udkastet indeholder en reference til EU’s
vilje til at hæve sit eget reduktionsmål fra 20 til 30 pct. i 2020 som led i processen for
vedtagelse af en ny global klimaaftale og forudsat, at andre ilande forpligter sig til et
sammenligneligt ambitionsniveau.
I forhold til forhandlingerne om en global klimaaftale er det regeringens holdning, at EU på
COP19 skal gå efter vedtagelse af en ambitiøs proces og tidshorisont frem mod 2015.
Regeringen støtter, at EU arbejder for, at parterne fremlægger foreløbige reduktionsmål i
løbet af 2014. Derved kan de fremlagte reduktionsmål undergå en international analyseproces
inden indskrivning i en aftale i 2015. Regeringen støtter endvidere, at det i
rådskonklusionerne tydeliggøres, at en global aftale skal være juridisk bindende og gælde for
alle parter. Samtidig skal der være en vis fleksibilitet i forhold til graden af forpligtelser
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afspejlende parternes formåen.
I forhold til klimafinansiering er det regeringens holdning, at der i rådskonklusionerne bør
være en henvisning til vigtigheden af at fortsætte klimafinansiering i perioden efter 2013 med
henvisning til ECOFIN rådets arbejde med klimafinansiering. Den danske regering arbejder i
regi af ECOFIN for, at EU kan sende et signal om, at medlemsstaterne fortsat vil levere
klimafinansiering efter 2013. Regeringen finder endvidere, at ECOFIN bør videreudvikle
EU’s position i forhold til øvrige finansieringsspørgsmål, herunder spørgsmålet om
opskalering frem mod 2020 samt operationalisering og kapitalisering af Den Grønne Fond.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Kommissionens forslag til forordning om overvågning, rapportering og
verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og forslag om ændring af forordningen
og meddelelse om integrering af emissioner fra søtransport.
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2013) 480 endelig og KOM (2013) 479 endelig
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen har d. 28. juni 2013 fremsat et forslag til forordning om overvågning, rappor-
tering og verifikation af skibes CO2-udledning som led i EU’s klimaindsats.
Forslaget indebærer, at ejere af skibe på over 5000 bruttotons fra 2018 skal overvåge CO2-
emissioner for hvert skib, der ankommer og afgår fra en europæisk havn og årligt rapportere
disse til Kommissionen og myndighederne i de relevante flagstater. De indsendte rapporter
skal forinden verificeres af et uafhængigt akkrediteret selskab (verifikator). Medlemsstaterne
skal fastsætte et sanktionssystem for manglende opfyldelse af bestemmelserne.
Kommissionen vurderer, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.,
idet overvågningen vil bibringe og synliggøre oplysninger om skibes energieffektivitet.
Forslaget behandles i Rådet (miljø). Forslaget til forordning ledsages af en meddelelse, der
udbygger baggrunden for forslaget. Det meddeles, at det som led i EU’s reduktionsforpligti-
gelse kan overvejes, at nærværende forslag efterfølges af fastsættelsen af reduktionsmål for
sektoren og afslutningsvis etableringen af en markedsbaseret foranstaltning.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 28. juni 2013 fremsendt forslag til forordning om overvågning,
rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af forordning
(EU) nr 525/2013. Forslaget er samtidig oversendt i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat
med hjemmel i TEUF artikel 192, stk. 1 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Kommissionen henviser i forslaget til, at der globalt er enighed om at reducere de globale
drivhusgasudledninger, så temperaturen ikke øges med over 2 grader i forhold til før-
industrialiseringsperioden – den såkaldte 2-gradersmålsætning. Dette indebærer, at udviklede
lande skal reducere deres udledning med 80-95 pct. i 2050.
Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet er enige om, at alle sektorer skal bidrage til re-
duktionen af CO2-udledningen herunder international søtransport, som er den eneste trans-
portform, der ikke er omfattet af en EU reduktionsforpligtigelse. Søtransport er globalt set an-
svarlig for ca. 3 pct. af de samlede globale drivhusgasudledninger. Med vedtagelsen af EU’s
klima- og energipakke i 2009 blev Rådet og Europa-Parlamentet enige om, at Kommissionen
skulle fremsætte et forslag vedr. international søfarts CO2-udledning, med mindre der forelå
en international aftale ved udgangen af 2011.
Trods tiltag i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i form af bindende krav til nye
skibes energieffektivitet forventes sektorens udledninger fortsat at stige i takt med øget efter-
spørgsel og samhandel.
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen vurderer, at målet om reduktionsbidrag fra søtransportsektoren bedst nås
ved i første omgang at fastsætte harmoniserede regler for overvågning, rapportering og verifi-
cering af sektorens CO2-udledninger og herigennem kvalificere vidensgrundlaget for efterføl-
gende at fastsætte reduktionsmål og endelig etablere markedsbaserede foranstaltninger.
3. Formål og indhold
Forslaget pålægger skibe over 5000 bruttotons, som udgør 60 pct. af flåden og 90 pct. af ud-
ledningerne, at rapportere allerede eksisterende data, der knytter sig til skibenes CO2-
udledning og energiforbrug.
Til formålet skal skibsejer udarbejde en overvågningsplan med angivelse af en metode for
overvågningen og rapporteringen, som inden udgangen af august 2017 skal forelægges til
godkendelse hos en akkrediteret verifikator.
Fra 2018 skal skibsejer årligt for hvert enkelt skib og for hver enkelt rute registrere oplysnin-
ger som: CO2-udledning, tilbagelagte distancer og forbrug af brændstof.
Fra 2019 skal skibsejer årligt indsende rapporter for det foregående kalenderår til Kommissi-
onen og myndigheder i den pågældende flagstat, efter at rapporteringsformatet og de faktiske
udledninger er blevet godkendt af en akkrediteret verifikator, som udsteder en overensstem-
melseserklæring. Denne skal være om bord på skibene.
Forslaget fastsætter konkrete krav til verifikatoren og dennes forpligtigelser, herunder at veri-
fikatoren skal være uafhængig af skibsselskabet og skal godkendes efter gældende EU-regler.
Kommissionen kan ved delegerede retsakter ændre og præcisere kravene til verifikatorerne og
deres rolle.
Det påhviler medlemsstaterne at sikre, at skibsejer overholder rapporteringsforpligtigelserne,
herunder at det ved skibsinspektionen sikres, at overensstemmelseserklæringen foreligger.
Herudover skal medlemsstaterne fastsætte sanktioner ved manglende overholdelse og sikre en
smidig informationsudveksling med de øvrige medlemsstater.
Kommissionen skal årligt offentliggøre udledningen fra de enkelte skibsejere.
Kommissionen skal holde IMO og andre relevante internationale organer informeret om nær-
værende regulering. Ved en international aftale om globale tiltag til reduktion af sektorens ud-
ledning, skal Kommissionen revidere MRV-forordningen.
Kommissionen bemyndiges til ved gennemførelsesretsakter at fastsætte nærmere regler for
tekniske standarder for dataudveksling og rapporteringsformatet for overvågningsplanerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da harmo-
niseret overvågning, rapportering og verificering forudsætter et initiativ på EU-niveau, lige-
som de overordnede klimaforpligtelser fastsættes på EU-niveau. Kommissionen anfører end-
Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0020.png
videre, at foranstaltninger på EU-plan vurderes at være mere effektive end nationale foran-
staltninger, samt at det vil hindre konkurrenceforvridning i det indre marked gennem ens mil-
jømæssig regulering på tværs af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Der er i dag ingen danske regler for overvågning, rapportering og verificering af sektorens ud-
ledninger eller sanktionsbestemmelser.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Det følger af TEUF artikel 288, at en forordning er almengyldig og bindende i alle enkelthe-
der og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Der vurderes dog at være behov for at sikre hjemmel til myndighedsopgaverne. Endvidere er
det muligt, at der kan blive behov for at udmønte sanktionsbestemmelser.
Administrative konsekvenser for staten.
Forslaget medfører en myndighedsforpligtigelse til at sikre håndhævelse af bestemmelserne
omkring monitorering og håndhævelse.
Fsva. angår monitorering vil staten sikre overensstemmelse med forordningens bestemmelser
for ca. 35 skibsejere, der skal indsende verificerede emissionsrapporter for skibe under dansk
flag. Det drejer sig pt. om ca. 310 skibe. På baggrund af foreløbige tilkendegivelser fra EU-
Kommissionen lægges til grund, at verifikatorerne har det løbende ansvar for monitorerings-
planerne, herunder indkaldelse, verifikation og udstedelse af overensstemmelseserklæring,
hvorved statens administrative byrde formodes at være begrænset på dette område.
Der lægges til grund at håndhævelse alene indebærer at sikre, at der foreligger en overens-
stemmelseserklæring på skibene, og at denne kontrol vil kunne foretages som led i den almin-
delige havnestatskontrol, som omfatter ca. 600 skibe årligt. Således vurderes byrden også be-
grænset hertil. Eventuelle udgifter vil blive afholdt inden for ressortministeriets/-ernes egne
ramme/-er.
Der tages generelt forbehold for, at fastsættelsen af de administrative byrder kan ændres under
forhandlingerne.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes, at forslaget vil påføre danske skibsselskaber mindre omstillingsomkostninger i
forbindelse med udarbejdelse og indsendelse af overvågningsplaner samt anskaffelse og op-
sætning af udstyr til automatiske dataudvekslingssystemer. Forslaget vurderes desuden at på-
lægge skibsselskaberne løbende administrative omkostninger i relation til indsendelse af en
række oplysninger til verifikatorerne. Af oplysninger vil der bl.a. være tale om overvågning
og rapportering af emissioner og brændstofforbrug samt relevante overvågningsdata. Rederi-
erne indsamler i forvejen de pågældende data, og den administrative omkostning vil derfor
alene bestå i at trække tallene ud af deres databaser, indsætte dem i et dokument og indsende
dem.
Side 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0021.png
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes umiddelbart at være beskedne statsfinansielle og samfundsøkonomiske konse
kvenser for Danmark. Eventuelle statslige merudgifter vil blive afholdt inden for ressortmini-
steriets/-ernes egne ramme/-er. Kommissionen anslår, at forslaget fra 2030 vil føre til en årlig
besparelse på 9 mia. kr. til brændstof på EU-niveau som følge af, at der ved monitoreringen
bliver mere opmærksomhed om skibenes faktiske brændstofforbrug.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionen anfører, at forslaget kan medføre en reduktion af CO2-udledningen på 2 pct.
8. Høring
Ved høringsfristens udløb den 16. august 2013, var der indkommet høringssvar fra nedenstå-
ende aktører.
Dansk Metal og CO-industri bakker op om forslaget, som anses for at understøtte vækst og
beskæftigelse. Endvidere støttes, at MRV forslaget tænkes ind i en global kontekst, som kan
fremme en international implementering via IMO.
Vedvarende Energi hilser velkomment, at der etableres en overvågnings- og rapporteringsme-
kanisme. Samtidig efterlyses en regulering af skibes CO2-udslip - fx ved brændselsafgifter
og/eller effektivitetskrav til skibe.
DANAK peger på uoverensstemmelse mellem den engelske og danske sprogudgave omkring
verifikatorer og anbefaler, at akkrediteringskrav til verifikatorer på søfartsområdet harmonise-
res med eksisterende EU lovgivning.
Danmarks Rederiforening hilser forslaget velkomment og EU-Kommissionens fokus på, at en
regulering forankres globalt. Der henvises til behovet for at tydeliggøre om det er den kom-
mercielle operatør eller skibsejeren, der har rapporteringsforpligtigelse, hvortil det bemærkes,
at det er den kommercielle operatør, der har ansvaret for det faktiske brændstofforbrug og
dermed incitamentet til at optimere. Herudover foreslås en række tekstnære justeringer af for-
slaget, som eksempelvis hvordan man definerer anløb for tankskibe, da de typisk omlader til
søs, metodevalg ved emissionsopgørelser m.v.
Københavns Kommune hilser forslaget velkomment og efterlyser en fritagelse på strøm til
landstrømsanlæg på skibe.
På specialudvalgsmødet den 23. september 2013 bemærkede Greenpeace, at man gerne så
implementeringen fremskyndet. Danmarks Rederiforening gentog støtte til forslaget og be-
mærkede i forlængelse af høringssvaret, at monitoreringen alene skulle forholde sig til CO2.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Rådets arbejdsgruppe for miljø, hvor forslaget generelt er blevet
vel modtaget, under hensyn til at en global regulering er at foretrække. Der har dog ikke været
en egentlig substansdrøftelse af forslaget for indeværende.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan principielt støtte forslaget.
International skibsfart står globalt for omkring 3 pct. af verdens CO2-udledning. Regeringen
Side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286444_0022.png
finder i det lys, at skibsfarten bør påtage sig sin del af klimaansvaret.
Regeringen vurderer, at såvel branchen som klimaet er bedst tjent med en global løsning, som
der ligeledes arbejdes for. Regeringen vil støtte EU-initiativer vedr. monitorering, verificering
og rapportering af CO2-udledning, der kan understøtte den globale indsats. Det er således
også vigtigt, at forslaget ikke underminerer arbejdet for en global løsning.
Fra dansk side er der nogle grundlæggende principper, der skal efterleves for en global
regulering, herunder at en regulering skal sikre en klimagevinst, være flagneutral og ikke være
konkurrenceforvridende. De samme principper skal så vidt muligt gøre sig gældende for en
EU-regulering.
Fra dansk side vil man være særligt opmærksom på, at forslaget spiller konstruktivt sammen
med det igangværende arbejde i IMO. Forslaget kan danne inspiration for de videre
forhandlinger i IMO, så dobbeltregulering undgås. Derudover vil man fra dansk side også
være særligt opmærksom på, at de administrative og økonomiske byrder for såvel stat som
redere står i forhold til, at der alene er tale om et monitoreringsprogram.
Fra dansk side vil der også blive lagt vægt på, at der med forslaget sikres en ensartet
håndhævelse på tværs af EU, således at forslaget ikke kan give anledning til
konkurrenceforvridning på tværs af EU-landene. Endelig arbejder Danmark for, at forslaget
udmøntes hurtigst muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 22