Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3268 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1286513_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 3. oktober 2013
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 22. oktober 2013
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013 ...................................................2
2. Det Europæiske Semester ............................................................................................................4
3. Merværdien af EU’s makroregionale strategier ...........................................................................7
4. Udvidelse: Optagelsesforhandlinger med Tyrkiet – Kapitel 22: regional politik og
koordination af strukturinstrumenter...............................................................................................9
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286513_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 20. september 2012. Nye afsnit er marke-
ret med streg i margin.
1. Resumé
På mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013 ventes en temadrøftelse om digital økonomi, innova-
tion og tjenesteydelser; samt drøftelser om vækst, konkurrenceevne og job og Den økonomiske og monetære Union.
Endvidere vil det østlige partnerskabstopmøde i Vilnius i november 2013 blive præsenteret.
2. Baggrund
I henhold til gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæi-
ske Råd
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. oktober 2013 vil ministrene drøfte udkast til
konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd den 24. – 25. oktober 2013. Mødet har følgende
punkter på dagsorden: 1) Digital økonomi, Innovation og Tjenesteydelser; 2)Vækst, konkurren-
ceevne og job; samt 3) Den økonomiske og monetære union. Endvidere vil det østlige partner-
skabstopmøde i Vilnius i november 2013 blive præsenteret, og afhængigt af den internationale
udvikling kan andre aktuelle eksterne emner blive drøftet.
Temadrøftelse: Digital økonomi, Innovation og Tjenesteydelser
Det Europæiske Råd ventes at have en temadrøftelse om digital økonomi, innovation og tjene-
steydelser. Diskussionen vil fokusere på status på udviklingen af den digitale dagsorden og på
færdiggørelsen af det digitale indre marked i 2015.
Som opfølgning på Det Europæiske Råd i februar 2011 vil fremskridt inden for innovationsom-
rådet blive vurderet med fokus på udviklingen af det europæiske forskningsrum og den fremtidi-
ge udvikling af ”Innovation Union”. Herudover vil der blive fulgt op på eftersynet af servicedi-
rektivet samt processen for ”Licences for Europe”.
Vækst, Beskæftigelse og Job
Det ventes, at Det Europæiske Råd vil gøre status over implementeringen af bestræbelserne på at
styrke konkurrenceevne, beskæftigelse og vækst i Europa. Konkret ventes fokus at være på:
Implementeringen af Investeringsplanen for Europa som besluttet på Det Europæiske
Råd i juni 2013. Drøftelsen vil basere sig på en rapport udarbejdet af Europa-
Kommissionen og den Europæiske Investeringsbank om implementering af instrumenter
for finansiering af økonomien med særligt fokus på små og mellemstore virksomheder.
Fremskridt inden for Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet med implementering i januar 2014
for øje.
Evaluering af indsatsen for lempelse af administrative byrder på EU- og medlemsstatsni-
veau.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286513_0003.png
Økonomisk og Monetær Union
Det Europæiske Råd vil gøre status over arbejdet med de fire byggesten til styrkelsen af
ØMU’en. Der vil især blive sat fokus på koordineringen af den økonomiske politik samt den so-
ciale dimension af ØMU’en. Det forventes, at der skal træffes beslutning om disse på Det Euro-
pæiske Råd i december. Det ventes, at Det Europæiske Råd vil drøfte fremskridtet med færdig-
gørelsen af bankunionen, herunder afviklingsmekanismen.
Andre emner
Det litauiske formandskab vil informere om forberedelserne til det østlige partnerskabstopmøde
i Vilnius den 28. – 29. november. Det Europæiske Råd vil muligvis også adressere specifikke eks-
terne relationer i lyset af den internationale udvikling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Det ventes ikke, at mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013 i sig selv indebærer
statsfinansielle konsekvenser eller direkte konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdning kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens støtter Det Europæiske Råds fokus på den digitale dagsorden, vækst og beskæftigel-
se samt en styrket ØMU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den 20. september 2013
til orientering.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286513_0004.png
2. Det Europæiske Semester
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det Europæiske Semester er på dagsordenen for Rådet (almindelige anliggender) den 22. oktober 2013. Det
litauiske formandskab har lagt op til at udveksle erfaringer med udgangspunkt i en endnu ikke fremlagt syntese-
rapport for semesteret som del af den styrkede Stabilitets- og Vækstpagt. Formålet er at drøfte mulige forbedringer
af den bagvedliggende proces for det Europæiske Semester. Fra dansk side er man åben for en drøftelse af erfarin-
ger og eventuelle forbedringer.
2. Baggrund
Det Europæiske Semester har til formål at styrke ex-ante koordinationen af den økonomiske
politik, dvs. at have integrerede drøftelser af landenes økonomiske politik og vedtagelse af anbe-
falinger forud for vedtagelsen af national politik. Semestret udgør den overordnede ramme for
den praktiske gennemførelse af processerne i EU’s økonomiske samarbejde, der håndteres af
ECOFIN. Semesteret indeholder to faser; først en horisontal del knyttet til DER’s forårstopmø-
de og vedtagelsen af økonomisk-politiske retningslinjer, dernæst en landespecifik del knyttet til
Det Europæiske Råds møde i juni, hvor der vedtages landespecifikke anbefalinger. Landene for-
ventes herefter at tage højde for anbefalingerne i det efterfølgende arbejde med den økonomiske
politik.
Et indikativt forløb for det økonomisk-politiske samarbejde ifm. det Europæiske Semester i et
”normalt år” er skitseret herunder:
Ved årsskiftet: Det Europæiske Semester indledes med Kommissionens Årlige Vækstun-
dersøgelse samt en ”varslingsrapport” i relation til processen for makroøkonomiske uba-
lancer
Marts: DER vedtager på sit årlige økonomiske topmøde overordnede anbefalinger til EU
som helhed, euroområdet og grupper af lande mht. finans- og strukturpolitik. Det gælder
også forhold vedr. Konkurrenceevnepagten.
I løbet af april: EU-landene afleverer Stabilitets- eller Konvergensprogrammer samt Nati-
onale Reformprogrammer.
Marts-juni: Kommissionen fremlægger dybdegående analyser mht. makroøkonomiske
ubalancer af de lande identificeret i varslingsrapporten.
Maj: Kommissionen fremlægger udkast til rådsudtalelser om de enkelte landes stabilitets-
og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer samt udkast til landespecifik-
ke anbefalinger på baggrund af landenes programmer. Det gælder også forpligtelserne un-
der Konkurrenceevnepagten.
Juni-juli: ECOFIN vedtager rådsudtalelser om landenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer, og landespecifikke anbefalinger under Trakta-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tens artikel 121 (og artikel 136 for eurolandene), herunder også vedr. evt. makroøkonomi-
ske ubalancer.
Juni-juli: DER vil endossere de landespecifikke anbefalinger.
2. halvår: Landene færdiggør deres nationale finanslove iht. de sædvanlige nationale pro-
cedurer.
Sideløbende hermed vil der fortsat være en løbende opfølgning på efterlevelsen af de henstillin-
ger og pålæg, der måtte være givet under Stabilitets- og Vækstpagten (jf. proceduren for ufor-
holdsmæssigt store underskud) og ift. det makroøkonomiske samarbejde (jf. proceduren for
uforholdsmæssigt store ubalancer). Det Europæiske Råd godkendte de landespecifikke anbefa-
linger den 27.-28. juni 2013, som herefter blev formelt vedtaget af ECOFIN den 9. juli 2013. Til
afslutning af det europæiske semester i 2013 drøfter Rådet (almindelige anliggender) indhøstede
erfaring med udgangspunkt i den årlige synteserapport. Rapporten færdiggøres efter drøftelse i
EPSCO og ECOFIN den 15. oktober i år. Denne vil skulle lægge til grund for semesteret i 2014,
hvor der også vil skulle tages højde for den såkaldte ”two-pack” om økonomisk regeringsførelse.
3. Formål og indhold
Det litauiske formandskab har lagt op til en evaluering og drøftelse på GAC den 22. oktober af
optimering af det europæiske semester, herunder hvilke elementer der fungerede godt, og hvor
der skønnes at være plads til forbedringer. Der ventes på rådsmødet en kortere præsentation af
udfordringer og indhøstede resultater fra synteserapporten. Drøftelsen kommer til at afslutte en
længere proces, hvorunder erfaringerne er drøftet i forskellige rådsformationer, herunder
EPSCO og ECOFIN, og som vil danne grundlag for den førnævnte synteserapport.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national økonomisk poli-
tik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer, nationale reformprogrammer samt landenes indmeldinger under Konkurrenceevne-
pagten, vil kunne bidrage til sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende
økonomier i landene og generelt skulle understøtte konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse i
EU og Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdning kendes ikke på nuværende tidspunkt, men der ventes generelt opbakning
til forslag, der kan sikre en bedre og mere effektiv afvikling af det europæiske semester 2014.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet overfor processen for Det Europæiske Semester og initiativer der
kan styrke semesteret. Regeringen afventer samtidigt indholdet i den pågældende synteserapport
for en konkret stillingtagen. Regeringen er positiv overfor styrket økonomisk samarbejde i EU
som et vigtigt instrument til at understøtte konsolidering, strukturreformer og sikring af bæredyg-
tige økonomiske politikker.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286513_0007.png
3. Merværdien af EU’s makroregionale strategier
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes på rådsmødet (almindelige anliggender) den 22. oktober at vedtage Rådskonklusioner om med-
værdien af EU’s makroregionale strategier.
2. Baggrund
I rådkonklusioner af 13. april 2011 blev Kommissionen opfordret til at præcisere konceptet for
EU’s makro-regionale strategier, at vurdere deres merværdi og at forelægge resultatet for Rådet i
juni 2013. Det har Kommissionen fulgt op på med to rapporter – den ene vedrørende EU-s stra-
tegi for Donau-regionen af 8. april 2013 og den anden om merværdien af makro-regionale strate-
gier af 27. juni 2013. Med dette som udgangspunkt er der udarbejdet udkast til Rådskonklusio-
ner, som ventes vedtaget af Rådet.
3. Formål og indhold
Det europæiske Råd besluttede i oktober 2009 at lancere en strategi for Østersø-regionen. Det
var EU’s første makro-regionale strategi. I juni 2010 blev en tilsvarende strategi for Donau-
regionen vedtaget. Begge strategier er interne EU-strategier, som sigter på at tilvejebringe en bed-
re og mere sammenhængende koordination af politik og projekter i regionen. De er begge base-
ret på princippet om at udnytte eksisterende lovgivning, eksisterende finansielle midler og eksi-
sterende institutioner i gennemførelsen. Østersøstrategien er et værktøj til at styrke samarbejdet
mellem Østersøstaterne med henblik på at forbedre miljøbeskyttelse, vækst og infrastruktur. Do-
nau-strategien danner ramme for et tilsvarende samarbejde mellem Donau-kyststaterne.
I udkastet til Rådskonklusioner hilses det præciserede koncept for de makroregionale strategier
for det første velkomment som en integreret ramme for lande i samme geografiske område til at
møde fælles udfordringer og drage nytte af styrket samarbejde med henblik på at øge økonomisk,
socialt og territorialt samhørighed. Det konstateres endvidere, at de makroregionale strategier har
bevist deres merværdi både politisk og strategisk som ramme for styrket integrering af de berørte
medlemsstater, mobilisering af eksisterende finansielle ressourcer og forbedring af eksisterende
samarbejdsmekanismer. Der åbnes samtidig op for etablering af fremtidige makro-regionale stra-
tegier for andre geografiske områder under visse betingelser, herunder krav om merværdi.
For det andet fremhæves behovet for styrket ejerskab hos medlemsstaterne, deres regioner og
lokale aktører i gennemførelsen af strategierne. Disses succes vil være baseret både på politisk
ejeskab og bedre inddragelse af sociale og økonomiske partnere, herunder den private sektor og
civilsamfundet. Der opfordres til at fastholde Kommissionens ledende rolle i udmøntningen af
strategierne, og medlemsstaterne tilskyndes til at styrke deres nationale strukturer med henblik på
effektivt at kunne levere på strategiernes målsætninger.
For det tredje understreges betydningen af at samtænke eksisterende finansielle midler med stra-
tegiernes målsætninger og gennemførelsesplaner, ligesom medlemsstaterne tilskyndes til at tage
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
højde for strategimålsætningerne ved programmeringen for den kommende programmeringspe-
riode 2014 – 2020.
For det fjerde betones det, at medlemsstaterne og Kommissionen i fællesskab bør arbejde på at
etablere konkrete resultatmål inden for de enkelte prioritetsområder i strategierne. Det konstate-
res videre, at aktiviteter, der i alvorlig grad ikke formår at levere resultater målt i forhold til forud
fastsatte kriterier, bør indstilles.
For det femte opfordres der til øget synergi og erfaringsudveksling såvel mellem aktører under de
to eksisterende strategier som med aktører under kommende makroregionale strategier. Endvi-
dere understreges nødvendigheden af at fremme samarbejdet med interesserede ikke-EU lande.
For det sjette opfordres Kommissionen til inden udgangen af 2014 at rapportere til Rådet vedrø-
rende spørgsmålet om forbedret styring af de makroregionale strategier, ligesom der ses frem til
Kommissionens fremlæggelse af en EU-strategi for det adriatiske hav inden slutningen af 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig udkastet til rådkonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1286513_0009.png
4. Udvidelse: Optagelsesforhandlinger med Tyrkiet – Kapitel 22: regional politik og ko-
ordination af strukturinstrumenter
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (GAC) ventes at bekræfte sin fælles holdning til åbning af kapitel 22 (regional politik) i optagelsesfor-
handlingerne med Tyrkiet og fastlægge en dato for afholdelsen af en regeringskonference (IGC). Fra dansk side
anser man EU-forhandlingerne som den bedste ramme for en dialog med Tyrkiet, herunder om demokrati- og
rettighedsspørgsmål, og man støtter på den baggrund åbning af yderligere forhandlingskapitler.
2. Baggrund
Rådet (GAC) traf i juni beslutning om at åbne kapitel 22 (regional politik) i optagelsesforhandlin-
gerne med Tyrkiet efter fransk af-blokering af kapitlet tidligere på året. Kapitlet er officielt åbnet,
men den formelle åbning kan dog først ske efter præsentation af Kommissionens fremskridts-
rapport om Tyrkiet den 16. oktober og en efterfølgende drøftelse i GAC-regi, hvor Rådet vil
skulle bekræfte sin fælles holdning og fastlægge en dato for afholdelsen af en regeringskonferen-
ce (IGC).
Normalt er åbning af forhandlingskapitler og afholdelse af regeringskonferencer et teknisk anlig-
gende, som behandles på GAC uden drøftelse. På baggrund af GAC-beslutningen i juni er punk-
tet ekstraordinært sat på som et dagsordenspunkt, men der forventes ikke en egentlig substans-
drøftelse.
3. Formål og indhold
Forventningen er, at GAC, uden egentlig substansdrøftelse, vil bekræfte sin fælles holdning om
åbning af kapitel 22 og fastsætte en dato for afholdelse af en regeringskonference (IGC).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande forventes at bakke op om åbningen af kapitel 22.
10. Regeringens generelle holdning
Folketinget vedtog den 2. maj 2006 beslutning om EU’s optagelsesforhandlinger med Tyrkiet
med et bredt flertal og bekræftede denne beslutning den 26. marts 2009.
I overensstemmelse hermed arbejder regeringen for at grundlaget for forhandlingerne er Køben-
havnskriterierne og en opstrammet og forsvarlig forhandlingsramme, som fastlagt af Rådet for
Den Europæiske Union på mødet den 3. oktober 2005, samt at målsætningen er tyrkisk medlem-
skab af EU, men at forhandlingerne er en åben proces, hvis resultat ikke er givet på forhånd og
hvor der også skal tages hensyn til EU's evne til at optage nye medlemmer (absorptionskapacitet).
Fra dansk side anser man EU-forhandlingerne som det mest effektive instrument til at påvirke
forandringer i Tyrkiet og som den bedste ramme for en dialog med Tyrkiet. Optagelsesforhand-
lingerne, som blev åbnet i 2005, er gået trægt, men en åbning af kapitel 22 giver håb om fornyet
fremdrift.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10