Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3267 - Udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
16. oktober 2013
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (udenrigsanliggender) den 21.
oktober 2013
Dagsordenen for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 21. oktober 2013
vedrører Det østlige partnerskab, Sydlige naboer samt Myanmar/Burma.
Punkterne forelægges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering.
Der henvises i øvrigt til vedlagte samlenotat.
Det østlige partnerskab
- Forberedelse af topmødet i Vilnius
På udenrigsministermødet ventes en drøftelse af forberedelserne af top-
mødet med EU’s østlige partnerlande, der finder sted i Vilnius den 28.-
29. november. Rådet forventes at gøre status for udkast til erklæring fra
topmødet, som p.t. forhandles med partnerlandene. Det er en af det li-
tauiske formandskabs hovedprioriteter at få paraferet associerings- og
frihandelsaftaler med Georgien og Moldova samt om muligt at under-
tegne aftalen med Ukraine på topmødet.
Regeringen er positivt stemt overfor en parafering af associerings- og
frihandelsaftalerne med Moldova og Georgien. Aftalerne og de forplig-
telser der følger med, er en afgørende ramme for fortsat reformfremdrift
i landene og tilnærmelse til EU-værdier. Aftalerne sigter på at styrke god
regeringsførelse, demokrati og retsstatsprincipper, og styrker samarbejdet
med EU på grænseoverskridende områder som bl.a. miljø-, energi- og
transportområdet. Aftalerne vil desuden skabe øget frihandel med de
pågældende lande, med positiv indvirkning på landenes stadige integrati-
on i den europæiske økonomi til gavn for vækst og beskæftigelse.
Hvad angår aftalen med Ukraine, vil en beslutning om undertegnelse ske
på grundlag af fremskridt på de tre områder, EU fremlagde i 2012: Rets-
området, valgområdet, samt en generel videreførelse af reformdagsorde-
nen.
Ukraine har påbegyndt en reformdagsorden og leveret konkrete tiltag,
herunder beslutning om omvalg i 5 valgdistrikter, implementering af ny
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
retsplejelov, fremskridt i forhold til retsvæsensreform, vedtagelse af ny
anti-korruptionslov og udvidelse af Regnskabsrådets beføjelser.
Der er samtidig en række områder, hvor der gerne ses yderligere frem-
drift fra ukrainsk side. Det drejer sig bl.a. om vedtagelse af en ny valglov
og lov om anklagemyndigheden. Parallelt med at presset på Ukraine op-
retholdes helt op til Vilnius for at gøre så mange fremskridt som muligt
på de tre områder, nærmer tiden sig også for en beslutning i EU-kredsen.
På udenrigsministermødet forventes Kommissionen og den Fælles
Udenrigstjeneste at give en statusorientering og vurdering af Ukraines
fremskridt på de tre områder efterfulgt af en kort indledende drøftelse
herom. Danmark vil på baggrund af denne tage stilling til, om der samlet
set er sket tilstrækkelige fremskidt til at kunne undertegne aftalen. Rege-
ringens beslutning vil blive truffet i overensstemmelse med forelæggelsen
af forhandlingsoplægget den 7. oktober 2011.
Udover Kommissionens og den Fælles Udenrigstjenestes samlede sta-
tusorientering, kan spørgsmålet om en løsning på Timosjenko-sagen evt.
blive bragt op under drøftelsen på rådsmødet. EU og Danmark har lø-
bende udtrykt stærk bekymring for den selektive justits, der sås med rets-
sagerne mod politiske opponenter, heriblandt Julia Timosjenko, og un-
derstreget behovet for at undgå gentagelser, og vil fortsat presse på for at
finde løsninger på de politisk motiverede retssager.
De handelsmæssige aspekter af associerings- og frihandelsaftalerne for-
ventes drøftet på handelsministermødet den 18. oktober.
Sydlige naboer
- Syrien
På mødet forventes en drøftelse af den seneste udvikling i relation til
Syrien, herunder FN’s sikkerhedsrådsresolution 2118 og godkendelsen af
en fælles OPCW-FN mission til Syrien, der skal identificere og destruere
Syriens kemiske våbenarsenal. Efter planen skal destruktionen af de ke-
miske våben være tilendebragt den 1. juni 2014.
Der er tale om en svær opgave inden for en ambitiøs tidsramme, men fra
dansk side bakker vi fuldt op om OPCW og FN. Konkret har Danmark
besluttet at bidrage med 2 millioner kroner til OPCW’s trust fund, som
skal finansiere missionens arbejde. Yderligere danske bidrag kan komme
på tale, når der er klarhed over missionens egentlige behov. Der er også
bred opbakning i EU til OPCW’s og FN’s arbejde, og det er forventnin-
gen, at man på rådsmødet vil drøfte, hvordan såvel EU som de enkelte
medlemslande kan støtte den videre proces.
Det er fra dansk side glædeligt, at der med beslutningen i OPCW og sik-
kerhedsrådsresolution 2118 er løsnet op i den politiske hårdknude, som
gennem lang tid har blokeret for handling i Sikkerhedsrådet. Det er imid-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
lertid vigtigt at huske på, at Syrien-konflikten ikke er løst med disse afta-
ler om fjernelse af landets kemiske våben. Der er behov for at skabe
yderligere fremdrift i det politiske spor i retning af en Geneve-II freds-
konference. Der er stadig bred enighed i EU om, at dette er den eneste
vej frem. Konflikten kan kun løses politisk. Det forventes derfor, at man
på rådsmødet tillige vil drøfte perspektiverne for yderligere politiske
fremskridt. I den sammenhæng vil man fra dansk hold fremhæve den
danske ikke-humanitære støtte på 95 millioner kroner, der blandt andet
går til at fremme mulighederne for en politisk løsning, herunder gennem
støtte til oppositionen, og til en stabilisering af de oppositionskontrolle-
rede områder.
For så vidt angår situationen inde i Syrien, så fortsætter kamphandlinger-
ne med uformindsket styrke. Flere end 100.000 mennesker har mistet
livet, og de tilspidsede humanitære behov har drevet mindst 2,1 millioner
på flugt til nabolandene, mens 4,25 millioner er internt fordrevne. Samlet
set har 7 millioner mennesker inde i Syrien behov for nødhjælp. Ingen af
parterne har det militære overtag, og Syrien fremstår stadig som opdelt i
henholdsvis regime- og oppositionskontrollerede områder. Flere områ-
der inde i Syrien er uden for nødhjælpens rækkevidde pga. den proble-
matiske sikkerhedssituation.
På rådsmødet forventes en diskussion af den humanitære situation. Man
vil blandt andet drøfte, hvordan EU kan bidrage til FN’s bestræbelser på
at forbedre den humanitære adgang inde i Syrien såvel som over græn-
serne fra nabolandene.
- Egypten
På mødet forventes en drøftelse af situationen i Egypten med udgangs-
punkt i HR/VP Ashtons nylige besøg i Kairo samt opfølgning på kon-
klusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde den 21. august, herunder
review af EU’s bilaterale bistand til Egypten.
Selvom en vis orden i Egypten er genetableret, og tidsplanen for det så-
kaldte ’road map’ for tilbagevenden til civilt styre følges, giver den meget
polariserede og anspændte politiske situation fortsat anledning til bekym-
ring. Det Muslimske Broderskab omtales som terrorister, ligesom en la-
vere retsinstans har kendt organisationen ulovlig, og Broderskabets avis
er blevet lukket. Broderskabet anlægger dog også selv en uforsonlig linje
og synes uvillig til at indgå i dialog, så længe ledende medlemmers fængs-
ling opretholdes, og så længe Morsi ikke genindsættes som præsident.
Fra regeringens side arbejdes for en balanceret og pragmatisk linje ift.
den politiske situation i Egypten. På den ene side bør der fra EU’s side
gives udtryk for bekymring ift. den nuværende politiske proces, hvor der
ønskes en mere inklusiv tilgang. Der bør også udtrykkes bekymring for
udsatte mindretal, herunder den kristne befolkningsgruppe. På den an-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
den side bør der fra EU's side udtrykkes klart ønske om fortsat dialog og
samarbejde med Egypten.
Ved det ekstraordinære rådsmøde den 21. august blev det besluttet at
give EU’s Fælles Udenrigstjeneste og Kommissionen til opgave at lave et
review af EU’s bistand til Egypten. Det blev samtidigt vedtaget, at bi-
standen til den socio-økonomiske sektor skulle fortsætte for at afbøde
den negative effekt af den stærkt forringede økonomiske situation i lan-
det for de dårligst stillede egyptere. Det forventes, at HR/VP Ashton vil
afrapportere om udkommet af reviewet på rådsmødet.
- Libyen
Der kan også ventes en kort drøftelse af den politiske og sikkerhedsmæs-
sige situation Libyen i lyset af de seneste begivenheder i landet, herunder
bortførelsen af Libyens premierminister den 10. oktober.
Myanmar/Burma
Nobelpristager, partileder og medlem af Myanmar/Burmas parlament,
Aung San Suu Kyi, vil deltage i EU-udenrigsministrenes frokost med
henblik på en drøftelse af situationen i Myanmar/Burma. Myan-
mar/Burmas politiske- og økonomiske reformproces har gennem de
seneste to år skabt synlige og positive forandringer mod mere demokrati
og flere reformer. Udfordringerne er dog fortsat mange og komplekse,
herunder ikke mindst i forhold til at finde en løsning på de voldelige,
etniske og religiøst betingede konflikter og overgreb, etablering af en
velfungerende retsstat og opbygning af et velfungerende embedsapparat.
EU vil i overensstemmelse med rådskonklusioner vedtaget i juli, der fast-
lægger de overordnede rammer og prioriteter for EU’s engagement i My-
anmar/Burma frem mod valget i 2015, fortsat bakke op om demokrati-
og reformprocessen.
Nick Hækkerup
Punktet henhører under Udenrigsministeriets ressort