Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3269 - Alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1292530_0001.png
Samlenotat vedr. formandskabets EU-budgetkompromispakke
KOM(2013, 518), KOM (2013, 669, 2013) og KOM (2013, 691)
Nyt notat.
Resume
Det litauiske formandskab har indkaldt til et ekstraordinært rådsmøde (almindelige anliggen-
der) den 30. oktober 2013 i Bruxelles. Eneste punkt på dagsordenen er vedtagelse af en række
ændringsbudgetter (nr. 8, 9 og den årlige såkaldte ”samlede overførsel”) i form af en kompro-
mispakke. Punktet forventes vedtaget uden drøftelse (såkaldt a-punktsvedtagelse).
Kommissionens oprindelige ændringsbudgetter i pakken øger det samlede danske EU-bidrag med
672 mio. kr., mens formandskabets kompromispakke øger det samlede danske EU-bidrag med
614 mio. kr. Der er et snævert kvalificeret flertal for kompromispakken, idet en række budget-
restriktive lande – herunder Danmark – dog er imod kompromispakken. Den formelle vedta-
gelse af kompromispakken er betinget af Europa-Parlamentets godkendelse af den flerårige fi-
nansielle ramme for 2014 – 2020 og ændringsbudget nr. 9.
Danmark støtter ikke den samlede kompromispakke, idet Danmark er imod formandskabets
forslag til ændringsbudget nr. 8 (anden tranche af ændringsbudget nr. 2 på 3,9 mia. euro).
Danmark kan dog acceptere det andet element i kompromispakken. Forslagene er fremsat med
hjemmel i artikel 314. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Baggrund og indehold
Det litauiske formandskab har indkaldt til et ekstraordinært rådsmøde (almindelige
anliggender) den 30. oktober 2013 i Bruxelles. Eneste punkt på dagsordenen er
vedtagelse af en række ændringsbudgetter (nr. 8, 9 og den årlige såkaldte ”samlede
overførsel”) i form af en kompromispakke. Der forventes at være tale om en så-
kaldt A-punktsvedtagelse, dvs. uden drøftelse.
Formandskabet har set sig nødsaget til at indkalde til et ekstraordinært rådsmøde,
da én medlemsstat, der før har modsat sig punkternes vedtagelse på et tidligere
rådsmøde, har modsat sig formandskabets forslag om en skriftlig procedure. Rå-
det kan i særlige tilfælde, hvis det haster, træffe beslutninger i skriftlig procedure.
Det er normalt, at ændringsbudgetter vedtages gennem denne procedure. Iværk-
sættelse af en skriftlig procedure i Rådet kræver enstemmighed. Såfremt det på-
gældende land accepterer en skriftlig procedure, vil det ekstraordinære rådsmøde
blive aflyst. Der er et kvalificeret flertal for pakken af ændringsbudgetter, og resul-
tatet vil derfor være det samme, hvad end pakken vedtages i skriftlig procedure
eller på et rådsmøde.
Kommissionen fremlagde i efteråret ændringsbudget nr. 8 og ændringsbudget nr.
9. Formandskabet har valgt at samle ændringsbudgetterne i en kompromispakke
for at kunne opnå et kvalificeret flertal for ændringsbudgetterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1292530_0002.png
2
Overordnet indeholder formandskabets kompromispakke en samlet reduktion i
udgiftsniveauet på 401 mio. euro ift. Kommissionens oprindelige forslag. Kom-
missionens oprindelige forslag ville samlet set øge det samlede danske EU-bidrag
med 672 mio. kr., mens formandsskabets kompromispakke vil øge det samlede
danske EU-bidrag med 614 mio. kr.
Tabel 1 giver et overblik over ændringsbudgetterne, der indgår i formandskabets
kompromispakke.
Tabel 1
Oversigt over kompromispakken
Indeholder
Kommissionens oprindelige
forslag
Formandskabets kompromisfor-
slag
Konsekvens for
Konsekvens for
Konsekvens for
Konsekvens for
betalingsniveauet samlet dansk EU- betalingsniveauet samlet dansk EU-
(mio. euro)
bidrag (mio. kr.)
(mio. euro)
bidrag (mio. kr.)
Ændringsbudget 8
Anden tranche af
ændringsbudget
nr. 2
Midler fra solida-
ritetsfonden til
DE, AT og CZ
+3.940
+614
+3.925
+614
Ændringsbudget 9
I alt
+401
+4.341
+58
+672
0
+3.925
0
+614
Nedenfor gennemgås de enkelte elementer i kompromispakken.
Ændringsbudget nr. 8
Kommissionens ændringsforslag nr. 8 til EU's 2013-budget er på i alt 3,9 mia.
euro i øgede betalinger, svarende til et øget dansk EU-bidrag på ca. 614 mio. kr.
Ændringsforslaget vedrører de resterende 3,9 mia. euro, som Rådet ikke vedtog
ifbm. behandlingen af Kommissionens ændringsforslag nr. 2 på i alt 11,2 mia.
euro. Rådet vedtog et ændringsbudget på 7,3 mia. euro uden dansk opbakning.
Formålet med ændringsforslaget er, at bringe betalingsniveauet op på det niveau,
som Kommissionen foreslog i ændringsbudget nr. 2 for at kunne dække udestå-
ende betalinger på tidligere indgåede forpligtigelser.
Forslaget til ændringsbudget nr. 8 ledsages af et forslag til en samlet intern over-
førsel, hvor Kommissionen foreslår at omfordele 509,8 mio. euro til at dække
yderligere finansieringsbehov fsva. budgetposter, hvor der kun er få eller ingen
betalingsbevillinger tilbage. Teknisk set er der tale om en årligt tilbagevendende
øvelse, hvor Kommissionen identificerer budgetlinjer, hvor implementeringen er
lav og anmoder om, at overskydende betalinger på disse linjer i stedet overføres til
andre budgetlinjer, hvor der er et behov.
Formandskabet har i sit kompromisforslag foreslået, at 400,5 mio. euro i den sam-
lede overførsel anvendes til at finansiere ændringsbudget nr. 9 i stedet for at blive
omfordelt til andre budgetlinjer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Formandskabet har desuden reduceret Kommissionens forslag med 14,8 mio.
euro så det holdes inden for det vedtagne betalingsloft. Samlet set reducerer for-
mandskabet dermed Kommissionens oprindelige ændringsbudget nr. 8 med 416
mio. euro.
Ændringsbudget nr. 9
Kommissionens ændringsforslag nr. 9 til EU’s 2013-budget vedrører anvendelse
af et beløb fra EU's Solidaritetsfond på 400,5 mio. euro i forpligtigelses- og beta-
lingsbevillinger på grund af virkningerne af tørke og skovbrande i Rumænien i
sommeren 2012, samt kraftige regnfald i Tyskland, Østrig og Tjekkiet i maj og
juni 2013. Forslaget er ikke ledsaget af forslag om omprioriteringer. Kommissio-
nens forslag indebærer derfor merudgifter på EU-budgettet på 400,5 mio. euro
samt en deraf følgende stigning i det danske EU-bidrag på 58 mio. kr. i 2013.
Kommissionen foreslår, at finansieringen af instrumentet sker udover forpligtigel-
ses- og betalingsloftet i 2013.
I formandskabets kompromispakke foreslås ændringsbudget nr. 9 finansieret ved
at anvende 400,5 mio. euro af den samlede overførsel (som i alt er på 509,8 mio.
euro). Formandskabets kompromisforslag vedr. ændringsbudget nr. 9 er derved
udgiftsneutral.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Vedtages formandskabets samlede kompromisforslag vil det samlede danske EU-
bidrag blive forøget med 614 mio. kr.
Høring
Ikke relevant.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at kompromispakken vil kunne støttes af et tilstrækkeligt antal
medlemslande, således at pakken kan vedtages med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Regeringens generelle holdning
Danmark kan ikke støtte formandskabets samlede kompromispakke, idet man fra
dansk side ikke støtter Kommissionens eller formandskabets forslag til ændrings-
budget nr. 8 på 3,9 mia. euro.
Regeringen henholder sig til det mandat, der blev givet i FEU d. 8. maj 2013 vedr.
ændringsbudget nr. 2, hvoraf det fremgår, at Danmark kun er villig til at diskutere
et ændringsbudget, der vedrører akutte og veldokumenterede udeståender fra
2012. Kommissionens og formandskabets forslag til ændringsbudget nr. 8 ligger
udover dette niveau.
Fsva. forslaget til ændringsbudget nr. 9 er Danmark imod Kommissionens oprin-
delige forslag, idet finansieringen af midlerne til Solidaritetsfonden lå udover beta-
lingsloftet i 2013. Danmark støtter dog formandskabets forslag til ændringsbudget
nr. 9, idet Danmark generelt støtter Solidaritetsfondsanmodninger, som er velbe-
grundede og i overensstemmelse med tildelingskriterierne. Forslaget er desuden
udgiftsneutralt og ligger under betalingsloftet i 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den samlede kompromispakke har ikke tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg.
Folketingets Europaudvalg blev d. 8. maj forelagt ændringsbudget nr. 2 til for-
handlingsoplæg. Idet Ændringsbudget nr. 8 består af ”anden tranche” af æn-
dringsbudget nr. 2, agerer regeringen ud fra det mandat, der blev givet d. 2. maj
vedr. ændringsbudget nr. 2.
Folketingets Europaudvalg blev d. 15. maj skriftligt orienteret om udfaldet af for-
handlingerne om ændringsbudget nr. 2.