Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3273 - udenrigsanl.
Offentligt
1454066_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16364/13
(OR. en)
PRESSE 482
PR CO 57
PRESSEMEDDELELSE
3273. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 18. og 19. november 2013
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16364/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0002.png
18. og 19. november 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet gjorde status over forberedelserne af topmødet om
det østlige partnerskab
den 28.-
29. november i Vilnius. Topmødet kan udmunde i paraferingen af associeringsaftalerne med
Republikken Moldova og med Georgien samt undertegnelsen af aftalen med Ukraine. Ministrene
drøftede Ukraines fremskridt med hensyn til at gennemføre EU's benchmarks for en mulig
undertegnelse af associeringsaftalen som fastlagt i Rådets konklusioner af december 2012.
Efter mødet understregede EU's højtstående repræsentant, at den vigtigste udestående sag af
selektiv retfærdighed skal drøftes, og at Rådet stadig støtter Europa-Parlamentets
observatørmissions bestræbelser med henblik herpå.
Under frokosten drøftede ministrene migrationsspørgsmål i
Middelhavsområdet,
som opfølgning af
mødet i Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober.
Desuden drøftede Rådet de seneste begivenheder i
Libyen.
Det gav udtryk for EU's bekymring over
den betydelige forringelse af både den politiske og den sikkerhedsmæssige situation i Libyen og
fordømte volden i Tripoli den 15. november, der resulterede i et tragisk tab af menneskeliv blandt
civilbefolkningen.
Rådet drøftede den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP)
forud for Det Europæiske Råds
møde i december.
For at gøre det muligt for EU at påtage sig et stadig større ansvar med henblik på at opretholde
international fred og sikkerhed gennem FSFP er der blevet arbejdet inden for tre områder:
forøgelse af FSFP's effektivitet, synlighed og virkning, fremme af udviklingen af forsvarskapaciteter
og styrkelse af Europas forsvarsindustri.
EU's ledere er fast besluttet på at måle fremskridtene på disse tre områder og udstikke yderligere
retningslinjer under Det Europæiske Råds møde den 19.-20. december.
16364/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0003.png
18. og 19. november 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det østlige partnerskab......................................................................................................................... 7
Bosnien-Hercegovina ........................................................................................................................... 7
Kina ...................................................................................................................................................... 7
De sydlige nabolande ........................................................................................................................... 7
Migration............................................................................................................................................ 12
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.......................................................................................... 12
Operationer......................................................................................................................................... 12
Det Europæiske Forsvarsagentur - Budget 2014 ............................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Jordan.................................................................................................................................... 13
Samarbejde med Europarådet ................................................................................................................................ 13
Støtte til Verdenssundhedsorganisationen ............................................................................................................. 13
Forbindelserne med Den Kirgisiske Republik ....................................................................................................... 13
Tunesien ................................................................................................................................................................ 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16364/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Partnernes deltagelse i EU's krisestyringsoperationer ........................................................................................... 16
Rapport fra Det Europæiske Forsvarsagentur........................................................................................................ 16
Udvikling af EU's militære kapaciteter ................................................................................................................. 16
EU's udrykningsberedskab og EU's kampgrupper ................................................................................................. 16
EU's krisestyringsøvelse ........................................................................................................................................ 16
16364/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0005.png
18. og 19. november 2013
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant:
Catherine ASHTON
Belgien:
Didier REYNDERS
Michel-Etienne TILEMANS
Bulgarien:
Kristian VIGENIN
Ivan IVANOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Daniel KOŠTOVAL
Danmark:
Christian FRIIS BACH
Nicolai WAMMEN
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Peter TEMPEL
Estland:
Matti MAASIKAS
Harri TIIDO
Irland:
Eamon GILMORE
Alan SHATTER
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Dimitrios TOULOUPAS
Spanien:
Gonzalo DE BENITO SECADES
Pedro MORÉNES EULATE
Frankrig:
Thierry REPENTIN
Jean-Yves LE DRIAN
Kroatien:
Joško KLISOVIĆ
Višnja TAFRA
Italien:
Emma BONINO
Mario MAURO
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Spyros ATTAS
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Artis PABRIKS
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Viceforsvarsminister
Udenrigsminister
Viceforsvarsminister
Minister for udviklingssamarbejde
Forsvarsminister
Forbundsudenrigsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Forsvarsminister
Viceminister under udenrigsministeren, med ansvar for
Europaspørgsmål
Forsvarsminister
Viceudenrigs- og viceeuropaminister
Viceforsvarsminister
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Fast repræsentant
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Vicepremierminister, forsvarsminister
16364/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0006.png
18. og 19. november 2013
Litauen:
Linas A. LINKEVIČIUS
Juozas OLEKAS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Stephan MÜLLER
Ungarn:
János MARTONYI
Csaba HENDE
Malta:
George VELLA
Alan BUGEJA
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Jeanine HENNIS-PLASSCHAERT
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Gerald KLUG
Polen:
Radosław SIKORSKI
Robert KUPIECKI
Portugal:
Rui MACHETE
Maria Graça MIRA GOMES
Rumænien:
Titus
CORLĂȚEAN
Mircea DUŞA
Slovenien:
Karl ERJAVEC
Roman JAKIČ
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Miloš KOTEREC
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Marcus RANTALA
Sverige:
Carl BILDT
Karin ENSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
David LIDINGTON
Andrew MURRISON
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicekansler og forbundsminister for europæiske og
internationale spørgsmål
Forbundsminister for forsvar og sport
Udenrigsminister
Vicestatssekretær, Forsvarsministeriet
Ministro de Estado og udenrigsminister
Ambassadør, repræsentant i Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister
Forsvarsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær, Forsvarsministeriet
Udenrigsminister
Statssekretær
Udenrigsminister
Forsvarsminister
Viceeuropaminister, Ministeriet for Udenrigs- og
Commonwealthanliggender
Minister for international sikkerhedsstrategi
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Michel BARNIER
Štefan FÜLE
Antonio TAJANI
Medlem
Medlem
Medlem
Næstformand
16364/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0007.png
18. og 19. november 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det østlige partnerskab
Rådet gjorde status over forberedelserne af topmødet om det østlige partnerskab, der afholdes i
Vilnius den 28.-29. november.
Topmødet kan udmunde i paraferingen af associeringsaftalerne med Republikken Moldova og med
Georgien samt undertegnelse af aftalen med Ukraine. Ministrene udvekslede synspunkter om
Ukraines fremskridt med hensyn til at opfylde betingelserne for en mulig undertegnelse af
associeringsaftalen mellem EU og Ukraine. Der er behov for målrettet handling og markante
fremskridt inden for tre områder: overholdelse af internationale standarder i forbindelse med
parlamentsvalgene i 2012, imødegåelse af problemet med selektiv retfærdighed og forebyggelse af
fænomenets tilbagevenden samt gennemførelse af de reformer, der er vedtaget i fællesskab i
associeringsdagsordenen.
Efter mødet lagde EU's højtstående repræsentant vægt på, at det vigtigste udestående tilfælde af
selektiv retfærdighed skal drøftes, og at Rådet stadig støtter Europa-Parlamentets
observatørmissions bestræbelser med henblik herpå.
Bosnien-Hercegovina
Rådet gjorde status over situationen i Bosnien-Hercegovina (BiH).
Efter drøftelserne fremhævede EU's højtstående repræsentant ministrenes støtte til Kommissionens
og EU's særlige repræsentants arbejde med henblik på at gøre fremskridt med Sejdić/Finci-sagen.
Hun understregede, at Bosnien-Hercegovinas fremtid ligger i Den Europæiske Union. Samtidig
understregede hun, at det er landets politiske ledere, der bærer hovedansvaret for, at der sker
fremskridt.
Den 21. oktober udtrykte Rådet dyb bekymring over, at det tredje møde i forbindelse med dialogen
på højt plan om EU-tiltrædelsesprocessen i oktober 2013 ikke havde givet de forventede resultater,
og navnlig det faktum, at Bosnien-Hercegovinas politiske ledere fortsat undlader at efterkomme
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
dom i Sejdić/Finci-sagen
(se
Rådets konklusioner).
Kina
EU's højtstående repræsentant orienterede ministrene om status i forberedelserne af det 16. topmøde
mellem EU og Kina den 21. november.
De sydlige nabolande
- Egypten
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om den seneste udvikling i Egypten.
16364/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
- Libyen
Ministrene drøftede situationen i Libyen. Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
EU er bekymret over den betydelige forringelse af både den politiske og den
sikkerhedsmæssige situation i Libyen og fordømmer volden i Tripoli den 15. november,
der resulterede i et tragisk tab af menneskeliv blandt civilbefolkningen. EU opfordrer
indtrængende alle parter til at undgå yderligere blodsudgydelser og afstå fra yderligere
voldshandlinger. EU understreger, at det er indstillet på at støtte de libyske myndigheder
og påpeger, at den libyske regering og Nationalkongressen er nødt til samarbejde inden for
aftalte institutionelle rammer med udgangspunkt i den forfatningsmæssige erklæring for at
nå frem til en fredelig og demokratisk overgang til et forenet Libyen. Det anmoder alle
relevante aktører om at undgå at hindre landets økonomiske udvikling gennem ulovlige
handlinger og understreger vigtigheden af, at alle parter respekterer grundlæggende
værdier såsom ytrings- og forsamlingsfrihed.
EU minder om, at det er indstillet på at støtte overgangen til demokrati i Libyen og ser
frem til det kommende valg til den forfatningsgivende forsamling og til at påbegynde
udformningen af den nye og demokratiske libyske forfatning. EU understreger
betydningen af en inklusiv og troværdig valgproces, hvor alle libyere, herunder minoriteter
og kvinder, i fællesskab arbejder frem mod opfyldelsen af revolutionens demokratiske
forhåbninger. EU udtrykker tilfredshed med de eksisterende initiativer og er af den
opfattelse, at en samlet og inklusiv national dialog vil være bedst egnet til at bidrage til en
vellykket afslutning på den aftalte overgangsfase og danne grundlag for forsoning. EU vil
også fortsat støtte de næste skridt i genopbygningen og styrkelsen af den libyske stat med
udgangspunkt i, at alle parter nøje overholder retsstatsprincippet.
EU anmoder indtrængende de libyske myndigheder om at følge op på beretninger om
menneskerettighedskrænkelser, herunder mod migranter, og at retsforfølge de ansvarlige.
EU anerkender de betydelige fremskridt på dette område, men opfordrer den libyske
regering til at afslutte processen med at bringe alle tilbageholdelsessteder under fuld
kontrol. Det vil desuden fortsætte med at støtte de nødvendige reformer af
fængselsvæsenet. EU tilskynder de libyske myndigheder til at fortsætte samarbejdet med
Den Internationale Straffedomstol efter FN's Sikkerhedsråds resolution (UNSCR) 1970
(2011), hvori FN's Sikkerhedsråd indbragte situation i Libyen for Domstolen.
Sikkerhedssituationen i Libyen er fortsat en alvorlig udfordring for det libyske folk og de
statslige institutioner, som bør være i stand til at skabe sikkerhed for alle borgere i hele
landet. I den forbindelse tilskynder EU de libyske myndigheder til at fortsætte
bestræbelserne på at sikre den gradvise integration af medlemmerne af de revolutionære
brigader gennem de nødvendige programmer for afvæbning, demobilisering og
reintegration, herunder civil uddannelse og beskæftigelse. EU vil fortsat bistå med støtte og
ekspertise i denne proces i samråd med det internationale samfund.
2.
3.
4.
16364/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
5.
De eksisterende usikrede lagre af våben og ammunition fra Gaddafiæraen udgør en
væsentlig trussel mod stabiliteten og sikkerheden i Libyen, de sydlige nabolande og andre
steder. EU er overbevist om, at en omfattende international indsats bedst vil imødegå
denne form for trussel, støtter den libyske regerings og De Forenede Nationers
bestræbelser på at sikre alle våbenlagre i overensstemmelse med UNSCR 2017 (2011) og
understreger behovet for om nødvendigt at forsætte med at ødelægge dem. EU gentager, at
det er villigt til i samråd med FN at øge bistanden til den libyske regering på dette område.
Efter de seneste tragedier i Middelhavet understreger EU sin bekymring over tabet af
menneskeliv og den destabiliserende virkning af de illegale menneskevandringer i Libyen
og over dets grænser. EU erkender også, at illegal migration kræver en omfattende tilgang,
hvor Libyen spiller en vigtig rolle. De udfordringer, som tragedien i Lampedusa
fremhævede, herunder i forhold til Libyen, vil også blive behandlet på omfattende vis
inden for rammerne af Taskforcen vedrørende Middelhavet under Europa-Kommissionens
ledelse. I betragtning af, at etableringen af sikre og stabile grænser er afgørende for at sikre
en hensigtsmæssig forvaltning af migrationsstrømmene og beskytte migranters
grundlæggende rettigheder, forpligter EU sig til at øge samarbejdet med og støtten til den
libyske regering med henblik på at forbedre Libyens kapacitet til at forvalte sikkerheden
ved alle landets grænser og bekæmpe menneskesmugling og -handel, ulovlig smugling af
varer og våben og bekæmpelse af terrorisme. EU vil imødegå disse udfordringer med alle
egnede instrumenter. Et vigtigt element i EU's omfattende svar på Libyens behov er EU-
grænsebistandsmissionen (EUBAM Libya), hvorigennem EU vil bidrage til de libyske
grænsemyndigheders kapacitetsopbygning. EU er af den opfattelse, at et øget samarbejde
med nabolandene også er af afgørende betydning, og udtrykker i den sammenhæng
tilfredshed med alle tiltag, der sigter mod at fremme det regionale samarbejde, herunder
konferencen i Rabat til opfølgning af den regionale konference om grænser, der blev
afholdt i Tripoli i marts 2012.
Med henblik på at etablere langsigtede forbindelser til gensidig fordel er EU fast besluttet
på at styrke sit engagement med alle dele af det libyske samfund, herunder gennem den
europæiske naboskabspolitik, og at genoptage forhandlingerne om rammeaftalen mellem
EU og Libyen. EU understreger det libyske civilsamfunds betydning, herunder
menneskerettighedsforkæmpere, unge, kvinder, lokale myndigheder og medier, for
Libyens fremtid og vil fortsætte støtten hertil. EU understreger endvidere sin støtte til
regionale initiativer som f.eks. Middelhavsunionen, 5+5-forummet for det vestlige
Middelhav samt Den Arabiske Maghrebunion. EU tilskynder til en yderligere indsats med
henblik på regional integration og samarbejde i Maghreb.
EU understreger nødvendigheden af en reaktion, der bygger på tæt koordinering med
internationale partnere, og gentager sin støtte til det arbejde og de aktiviteter, som FN's
støttemission i Libyen (UNSMIL) har påtaget sig. Endelig erklærer EU sig på ny fast
besluttet på at sikre en fredelig, demokratisk og fremgangsrig fremtid for det libyske folk."
6.
7.
8.
16364/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
- Syrien
Ministrene drøftede situationen i Syrien. Rådet vedtog følgende konklusioner om de regionale
virkninger af krisen i Syrien:
"1.
EU gentager sin alvorlige bekymring over de humanitære, sociale, økonomiske, politiske
og sikkerhedsmæssige virkninger af krisen i Syrien på hele regionen, navnlig Libanon og
Jordan. EU er opmærksom på de hidtil usete virkninger, som krisen har på stabiliteten i
nabolandene og på deres naturressourcer og økonomiske ressourcer, uddannelsessystemer,
sundhedsvæsen og arbejdsmarkeder.
EU er alvorligt bekymret over den kendsgerning, at 9,3 millioner syrere i Syrien har
voldsomt behov for ekstern bistand. Navnlig gentager EU sin bekymring over den skæbne,
der er overgået de 6,5 millioner internt fordrevne syrere og de mere end 2 millioner
flygtninge i nabolandene, som alle har behov for ekstern bistand. EU er alvorligt bekymret
over den kommende vinters indvirkning på de mest sårbare og over polioudbruddet i
Syrien og opfordrer kraftigt til rettidige vaccinationer, hvilket kræver, at alle parter i
konflikten giver fuld adgang til de sundhedsteam, der deltager i
poliovaccinationskampagnen i hele landet.
EU påskønner myndighederne og befolkningen i navnlig Libanon og Jordan, men også i
Tyrkiet og Irak, for at støtte og udvise ekstraordinær generøsitet over for de mennesker, der
flygter fra konflikten i Syrien og minder, om hvor vigtigt det er at opretholde de åbne
grænsers politik. EU erkender den destabiliserende virkning, som denne tilstrømning af
flygtninge har på værtssamfundene, især i Libanon og Jordan. Det påskønner også andre
lande, der fungerer som værter for det stigende antal syriske flygtninge, for deres generøse
støtte til dem. EU tilskynder alle disse lande til at holde fast ved deres internationale
forpligtelser.
EU bekræfter på ny sit tilsagn om som den største donor i forbindelse med den syriske
krise at støtte regeringer, værtssamfund og modtagere i lande med flest flygtninge. Det
hilser planerne om en donorkonference i begyndelsen af 2014 velkommen (Kuwait II). EU
vil gøre sit yderste for yderligere at styrke sit engagement og opfordrer alle internationale
partnere til at øge den humanitære og økonomiske støtte til de mest berørte i Syrien og de
omkringliggende lande. Alle donorlande bør for deres vedkommende i overensstemmelse
med principperne om byrdefordeling sikre opfyldelsen af allerede afgivne tilsagn.
EU roser de lande, der holder deres grænser åbne for at tilvejebringe et sikkert tilflugtssted
og beskyttelse for de personer, der flygter fra volden i Syrien, herunder palæstinensere.
Samtidig med at EU anerkender den enorme byrde, der placeres på nabolandene,
understreger det betydningen af at støtte de lokale værtssamfund gennem sociale og
økonomiske foranstaltninger for at mindske flygtningeproblemet og at bistå værtslandene
finansielt, så de kan imødekomme flygtningenes voksende humanitære behov. Alle parter
bør lette leveringen af bistand på grundlag af humanitære principper om
medmenneskelighed, upartiskhed, uafhængighed og neutralitet.
2.
3.
4.
5.
16364/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
6.
EU minder også om behovet for øget humanitær, udviklingsmæssig og makrofinansiel
bistand på kort og mellemlang sigt i hele regionen i henhold til en omfattende strategi for
indsatsen, der skal baseres på en omfattende fælles behovsanalyse udført af FN og
internationale finansielle institutioner. EU forpligter sig til at arbejde tæt sammen med
nationale myndigheder, De Forenede Nationer, hjælpeorganisationer, udviklingsaktører og
internationale finansielle institutioner, idet en af hovedprioriteterne er styrkelse af de lokale
kapaciteter, så de kan klare både flygtninges og berørte lokalbefolkningers grundlæggende
behov.
EU gentager sin alvorlige bekymring over den begrænsede humanitære adgang i Syrien,
som også bidrager til udstrømningen af syrere, der i mange tilfælde også står over for en
stadig større mangel på fødevarer, til nabolandene. Derfor opfordrer EU alle parter, og
navnlig den syriske regering, til straks fuldt ud at gennemføre FN's Sikkerhedsråds
formandserklæring af 2. oktober med henblik på at sikre udbredelsen af de humanitære
hjælpeoperationer, ophæve bureaukratiske hindringer og andre forhindringer samt lette
sikker, uhindret og øjeblikkelig humanitær adgang til befolkninger med behov for bistand i
hele det syriske område, herunder på tværs af konfliktgrænser og på tværs af landegrænser
til nabolande. EU opfordrer alle parter i konflikten til at give mulighed for lokale
våbenstilstande med henblik på at lette det humanitære arbejde og til at overholde alle
forpligtelser i henhold til de internationale menneskerettigheder og den humanitære
folkeret. Alle, der overtræder disse forpligtelser, skal stilles til ansvar.
EU opfordrer desuden alle parter, navnlig den syriske regering, som har det største ansvar
for at muliggøre humanitær adgang, til at forpligte sig til omgående og fuldt ud at åbne alle
besatte og omringede områder og give civile, der ønsker at forlade området, lov til at gøre
det.
EU opfordrer FN's Sikkerhedsråd til at undersøge mulighederne for en humanitær
resolution på grundlag af FN's Sikkerhedsråds formandserklæring af 2. oktober 2013, hvis
denne erklæring ikke fører til en forbedring af den humanitære situation på stedet.
8.
EU opfordrer alle relevante parter til at afbryde deres støtte til udenlandske kombattanter,
der er aktive i Syrien, og som også har en destabiliserende virkning på nabolandene.
EU opfordrer til hurtig udryddelse af Syriens arsenal af kemiske våben. EU vil fortsat
støtte denne indsats, også for at fremme den regionale stabilitet.
9.
EU understreger, at de ødelæggende afsmittende virkninger af den syriske konflikt i
regionen gør det så meget desto mere presserende at bringe al vold til ophør i Syrien og
finde en politisk løsning, der opfylder det syriske folks legitime forventninger. EU
gentager, at det er vigtigt hurtigt at indkalde til Genève II-konferencen med henblik herpå.
EU, som minder om Rådets konklusioner fra oktober 2013 om Syrien, glæder sig over Den
Nationale Koalition af de Syriske Revolutions- og Oppositionsstyrkers nylige positive
holdning til deltagelse i konferencen og ser den som et opmuntrende skridt. Kun en politisk
løsning, der resulterer i et forenet, inklusivt og demokratisk Syrien, kan bringe både de
frygtelige blodsudgydelser og den hidtil usete trussel for den regionale stabilitet til ophør."
7.
16364/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0012.png
18. og 19. november 2013
Migration
Under frokosten drøftede ministrene migrationsspørgsmål og kom ind på migrationsstrømme på
tværs af både Middelhavsområdet og EU's landegrænser.
Det Europæiske Råd af 24. og 25. oktober gav udtryk for dyb bedrøvelse over den seneste tids
tragiske begivenheder i Middelhavet, hvor hundreder af mennesker har mistet livet. Det besluttede
at intensivere Unionens indsats for at forhindre, at sådanne tragedier gentager sig, og understregede
behovet for at tage fat på hovedårsagerne ved at styrke samarbejdet med oprindelses- og
transitlandene. En taskforce vedrørende Middelhavet, som ledes af Europa-Kommissionen og
involverer medlemsstaterne, arbejder med at udpege prioriterede aktioner for en mere effektiv
anvendelse af europæiske politikker og redskaber på kort sigt. Det Europæiske Råd vender på
mødet i juni 2014 tilbage til asyl- og migrationsspørgsmålene i et bredere og mere langsigtet
politisk perspektiv (se
Det Europæiske Råds konklusioner).
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
Under et fælles møde blandt udenrigs- og forsvarsministrene udvekslede Rådet synspunkter om den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Drøftelserne fandt sted i forbindelse med forberedelserne til Det Europæiske Råds møde i
december, hvis dagsorden vil omfatte sikkerheds- og forsvarsspørgsmål. Der er blevet arbejdet
inden for tre områder: forøgelse af FSFP's effektivitet, synlighed og virkning, fremme af
udviklingen af forsvarskapaciteter og styrkelse af Europas forsvarsindustri.
Derudover holdt udviklingsministrene deres halvårlige møde i Rådet. De drøftede forberedelserne
af Det Europæiske Råds møde i december, der fokuserer på aktioner til støtte for den europæiske
forsvarsindustri.
For yderligere oplysninger om Det Europæiske Råds møde i december, se
websiden,
der vedrører
dets sikkerheds- og forsvarsaspekter.
Operationer
Rådet gjorde status over EU's igangværende militæroperationer. Det drøftede EU's mission om
antipiratoperationer i Adenbugten og ud for Somalias kyst (EU NAVFOR Atalanta), og EU's
uddannelsesmission i Mali (EUTM Mali).
Det Europæiske Forsvarsagentur - Budget 2014
Rådet nåede til enighed om at fastlægge 2014-budgettet for Det Europæiske Forsvarsagentur til 30,5
mio. EUR. Den formelle vedtagelse af EDA's budget følger snarest.
16364/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0013.png
18. og 19. november 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Jordan
Rådet godkendte indgåelsen af en protokol til associeringsaftalen med Det Hashemitiske Kongerige
Jordan om de generelle principper for Jordans deltagelse i EU's programmer. Dette følger efter
undertegnelsen af den nævnte protokol den 19. december 2012 og Europa-Parlamentets
godkendelse den 10. oktober 2013.
Samarbejde med Europarådet
Rådet vedtog EU's prioriteter for samarbejdet med Europarådet i 2014-2015.
Støtte til Verdenssundhedsorganisationen
Rådet nåede til enighed om at støtte Verdenssundhedsorganisationens aktiviteter med hensyn til
biosikkerhed og biosikring inden for rammerne af Den Europæiske Unions strategi mod spredning
af masseødelæggelsesvåben.
Der er bevilget et budget på 1 727 mio. EUR til arbejde, der bidrager til styrkelsen og
gennemførelsen af konventionen om forbud mod udvikling, fremstilling og oplagring af
bakteriologiske (biologiske) våben og toksinvåben samt om disse våbens tilintetgørelse (BTWC).
Forbindelserne med Den Kirgisiske Republik
Rådet fastlagde EU's holdning med henblik på 12. møde i Samarbejdsrådet EU-Den Kirgisiske
Republik, der finder sted den 21. november 2013 i Bruxelles.
16364/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
Tunesien
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Den Europæiske Union (EU) gentager sin støtte til overgangsprocessen i Tunesien. Den
tilskynder alle aktører til at fortsætte den nationale dialog, således at der i landets interesse
opnås en aftale, der muliggør en hurtig vedtagelse af den nye, demokratiske forfatning og
afholdelse inden for en rimelig frist af et nyt inklusivt, gennemsigtigt og troværdigt valg til
parlamentet, der er i overensstemmelse med det tunesiske folks legitime ønsker om
demokrati.
EU ser med tilfredshed på den indsats, alle de implicerede parter yder for at sikre en
vellykket overgang til demokrati. I den forbindelse bør det fremhæves, at civilsamfundet
og navnlig mæglerne fra Kvartetten har spillet en konstruktiv rolle som igangsættere af den
inklusive proces, der gennemføres som led i den nationale dialog. Af hensyn til landets
demokratiske overgang er det desuden af afgørende betydning, at denne proces
gennemføres under overholdelse af de allerede godkendte bestemmelser om demokratiets
funktion, og at alle parter forpligter sig til at søge at nå målet om national konsensus.
Under iagttagelse af ånden og principperne i den nye europæiske naboskabspolitik
bekræfter EU sit engagement i at støtte Tunesien i landets demokratiseringsproces, der
tager sigte på at opbygge en retsstat, der overholder borgernes grundlæggende rettigheder i
overensstemmelse med principperne om værdighed, frihed og retfærdighed, der var
grundlaget for revolutionen i 2011. EU bekræfter, at det er rede til at øge sin støtte
afhængigt af Tunesiens behov og de fremskridt, som landet gør med gennemførelsen af sit
reformprogram.
EU påpeger på ny sit tilsagn om at støtte Tunesiens bestræbelser på at løse landets vigtigste
socioøkonomiske udfordringer, navnlig som led i bekæmpelsen af arbejdsløshed, særlig
ungdomsarbejdsløshed, eller af uligheder med hensyn til den regionale udvikling. I en
situation med økonomisk sårbarhed tilskynder EU myndighederne til at indlede de
strukturreformer, der er nødvendige for en holdbar og inklusiv økonomisk og social
udvikling. EU påpeger på ny sit tilsagn om at støtte en gradvis integration af den tunesiske
økonomi i det europæiske marked og følge op på denne proces som led i de reformer,
Tunesien indleder.
2.
3.
4.
16364/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18. og 19. november 2013
5.
EU fordømmer de nylige terrorangreb og udtrykker solidaritet med ofrene og det tunesiske
folk. I en situation med regional ustabilitet står Tunesien over for betydelige
sikkerhedsmæssige udfordringer i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme og
radikalisering, organiseret kriminalitet og grænseoverskridende ulovlig handel, således
som det fremgik af de nylige begivenheder. EU bekræfter sin støtte til Tunesiens
bestræbelser på at imødegå alle disse udfordringer, navnlig en effektiv bekæmpelse af
terrorisme i overensstemmelse med lovgivningen. Det tilskynder de tunesiske myndigheder
til at styrke de strukturer og mekanismer, der kendetegner en retsstat, og til at fortsætte
bestræbelserne på at sikre en hurtig afslutning på efterforskningen af de politiske mord
samt en retfærdig og gennemsigtig rettergang. En hurtig afslutning på den peerevaluering
af sikkerhedssektoren, der foregår i øjeblikket, vil kunne gøre det muligt for EU at gå
sammen med Tunesien om en reel reform af sikkerhedssektoren. EU glæder sig over
Tunesiens engagement med sine naboer i forbindelse med bekæmpelse af fælles trusler,
navnlig samarbejdet om sikre grænser, og peger på den rolle, som EUBAM Libya
potentielt kan spille i den forbindelse.
EU og Tunesien har forpligtet sig til at styrke deres samarbejde om migration og asyl.
Forhandlingerne om et mobilitetspartnerskab mellem EU og Tunesien er afsluttet, og de
interne procedurer er iværksat med henblik på forestående undertegnelse. Desuden vil de
udfordringer, der følger af tragedien ved Lampedusa, blive behandlet under ét, herunder
inden for rammerne af Taskforcen vedrørende Middelhavet, som ledes af Europa-
Kommissionen.
Mere generelt er EU som led i det privilegerede partnerskab med Tunesien fortsat rede til
at styrke sin dialog med de tunesiske myndigheder for at anvende de disponible
europæiske instrumenter bedst muligt."
6.
7.
16364/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454066_0016.png
18. og 19. november 2013
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Partnernes deltagelse i EU's krisestyringsoperationer
Rådet besluttede at undertegne og indgå en aftale, der giver Republikken Chile mulighed for at
deltage i EU's krisestyringsoperationer. Rådet besluttede at undertegne og indgå en aftale, der
fastsætter en ramme for Georgiens deltagelse i EU's krisestyringsoperationer.
Rapport fra Det Europæiske Forsvarsagentur
Rådet noterede sig en rapport fra lederen af Det Europæiske Forsvarsagentur til Rådet
Udvikling af EU's militære kapaciteter
Rådet noterede sig den samlede fremskridtsrapport om udviklingen af EU's militære kapaciteter fra
november 2012 til oktober 2013.
EU's udrykningsberedskab og EU's kampgrupper
Rådet vedtog en note om EU's udrykningsberedskab og EU's kampgrupper, som fastlægger
udviklingen i EU's udrykningsberedskab og EU's kampgrupper med henblik på at styrke Unionens
evne til at reagere på kriser og på at styrke kampgruppernes anvendelighed.
Desuden nåede Rådet til enighed om en erklæring, der forlænger ordningerne om afholdelse af de
ekstra transportomkostninger i forbindelse med deployering med kort varsel af kampgrupper ad
land-, sø- og luftvejen til det fælles indsatsområde. På visse betingelser kan disse omkostninger
betragtes som fælles omkostninger og afholdes af Athenas finansieringsmekanisme.
EU's krisestyringsøvelse
Rådet godkendte øvelsesspecifikationerne for MILEX 14-krisestyringsøvelsen.
16364/13
DA
16