Europaudvalget 2013-14
Det Europæiske Råd 19-20/12-13 Bilag 11
Offentligt
1318401_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 20. december 2013
(OR. en)
EUCO 217/13
CO EUR 15
CONCL 8
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariatet for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
19.-20. DECEMBER 2013
KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (19.-20. december 2013).
______________________
EUCO 217/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0002.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
For første gang siden Lissabontraktatens ikrafttræden havde Det Europæiske Råd en tematisk
drøftelse om forsvar. Det indkredsede prioriterede tiltag med henblik på et stærkere samarbejde.
Forud for denne drøftelse var der et møde med NATO's generalsekretær. Han forelagde sin
vurdering af nuværende og fremtidige sikkerhedsudfordringer og udtrykte tilfredshed med de
fortsatte bestræbelser og tilsagn fra EU's og dets medlemsstaters side som værende forenelige
med og gunstige for NATO.
Det Europæiske Råd så med tilfredshed på den generelle indstilling, som Rådet nåede til enighed
om, vedrørende den fælles afviklingsmekanisme, som vil udgøre en hjørnesten i bankunionen.
Det Europæiske Råd gennemgik den økonomiske situation og fremskridtene med at gennemføre
pagten for vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. Det Europæiske Råd identificerede også de
væsentligste aspekter af partnerskaberne for vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne, der skal
støtte strukturreformer, med henblik på at afslutte drøftelserne inden udgangen af oktober næste
år.
I.
1.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Forsvar er vigtigt. En effektiv fælles sikkerheds- og forsvarspolitik hjælper til med at fremme
europæiske borgeres sikkerhed og bidrager til fred og stabilitet i vores naboskabsområde og i
verden generelt. Men Europas strategiske og geopolitiske forhold forandrer sig hurtigt.
Forsvarsbudgetterne i Europa er begrænsede, hvilket begrænser evnen til at udvikle,
deployere og opretholde militære kapaciteter. Fragmenterede europæiske forsvarsmarkeder
skader Europas forsvars- og sikkerhedsindustris bæredygtighed og konkurrenceevne.
EUCO 217/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0003.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
2.
EU og dets medlemsstater skal udvise større ansvar som svar på disse udfordringer, hvis de
ønsker at bidrage til opretholdelsen af fred og sikkerhed gennem den fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik (FSFP) sammen med vigtige partnere, som f.eks. De Forenede Nationer og
NATO. FSFP skal fortsat udvikles i fuld komplementaritet med NATO inden for den
vedtagne ramme for det strategiske partnerskab mellem EU og NATO og i overensstemmelse
med hver parts beslutningsautonomi og procedurer. Dette kræver, at de nødvendige midler er
til rådighed, og at der opretholdes et tilstrækkeligt investeringsniveau. I dag giver Det
Europæiske Råd et stærkt tilsagn om den videre udvikling af en troværdig og effektiv FSFP i
overensstemmelse med Lissabontraktaten og de muligheder, som den giver. Det Europæiske
Råd opfordrer medlemsstaterne til at uddybe forsvarssamarbejdet ved at forbedre kapaciteten
til at udføre missioner og operationer og ved at gøre fuld brug af synergier for at forbedre
udviklingen og tilgængeligheden af de nødvendige civile og militære kapaciteter, støttet af en
mere integreret, bæredygtig, innovativ og konkurrencedygtig teknologisk og industriel basis
for det europæiske forsvar (EDTIB). Dette vil også bringe fordele med sig i form af vækst,
beskæftigelse og innovation for den europæiske industrisektor generelt.
3.
Som reaktion på Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2012 har Kommissionen,
den højtstående repræsentant, Det Europæiske Forsvarsagentur og medlemsstaterne
gennemført et vigtigt arbejde. Rådet vedtog væsentlige konklusioner den 25. november 2013,
som Det Europæiske Råd slutter op om.
4.
På det grundlag har Det Europæiske Råd udpeget en række prioriterede aktioner, der er
bygget op omkring tre akser: forøgelse af FSFP's effektivitet, synlighed og virkning, fremme
af udviklingen af kapaciteter og styrkelse af den europæiske forsvarsindustri.
EUCO 217/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0004.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
a)
Forøgelse af FSFP's effektivitet, synlighed og virkning
5.
I de senere år er der gjort fremskridt på en række områder i forbindelse med FSFP. De mange
civile og militære krisestyringsmissioner og -operationer i hele verden er et håndgribeligt
udtryk for Unionens engagement i international fred og sikkerhed. Unionen har i dag i kraft af
FSFP udsendt mere end 7 000 medarbejdere til 12 civile missioner og fire militæroperationer.
Den Europæiske Union og dens medlemsstater kan bibringe den internationale scene en
enestående evne til på en sammenhængende måde at kombinere politikker og værktøjer, der
går fra diplomati, sikkerhed og forsvar til finans, handel, udvikling og retsvæsen. Det
prioriteres højt, at der sker en yderligere forbedring af effektiviteten og effekten af denne
samlede EU-tilgang, herunder som den gælder for EU's krisestyring. I denne forbindelse
hilser Det Europæiske Råd fremlæggelsen af den fælles meddelelse fra Kommissionen og den
højtstående repræsentant velkommen.
6.
Unionen er fortsat fast besluttet på at arbejde nært sammen med sine globale, transatlantiske
og regionale partnere. Et sådant samarbejde bør udvikles yderligere i en ånd af gensidig
forstærkning og komplementaritet.
7.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af at støtte partnerlande og regionale
organisationer ved at stille uddannelse, rådgivning, udstyr og ressourcer til rådighed, hvor det
er hensigtsmæssigt, således at de i stigende grad selv kan forebygge eller styre kriser. Det
Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne, den højtstående repræsentant og Kommissionen
til at sikre den størst mulige sammenhæng mellem Unionens og medlemsstaternes aktioner i
den forbindelse.
EUCO 217/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0005.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
8.
EU og dets medlemsstater skal kunne planlægge og deployere de rigtige civile og militære midler
hurtigt og effektivt. Det Europæiske Råd understreger behovet for at forbedre EU's kapacitet til
hurtig reaktion, herunder gennem mere fleksible og deployerbare EU-kampgrupper, såfremt
medlemsstaterne beslutter dette. De finansielle aspekter af EU's missioner og operationer bør
undersøges hurtigt, herunder inden for rammerne af revisionen af Athenamekanismen, med
henblik på at forbedre ordningen for finansiering heraf på grundlag af en rapport fra den
højtstående repræsentant. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen, den højtstående
repræsentant og medlemsstaterne til at sikre, at procedurerne og reglerne for civile missioner gør
Unionen i stand til at være mere fleksibel og fremskynde deployeringen af EU's civile missioner.
9.
Nye sikkerhedsudfordringer bliver ved at dukke op. Europas interne og eksterne
sikkerhedsdimensioner er stadig mere indbyrdes forbundne. For at sætte EU og dets
medlemsstater i stand til at reagere i overensstemmelse med NATO's indsats opfordrer Det
Europæiske Råd til
en ramme for EU's politik for forsvar mod cyberangreb i 2014 på grundlag af et forslag fra
den højtstående repræsentant i samarbejde med Kommissionen og Det Europæiske
Forsvarsagentur
en maritim sikkerhedsstrategi for EU senest i juni 2014 på grundlag af en fælles meddelelse
fra Kommissionen og den højtstående repræsentant under hensyntagen til medlemsstaternes
holdninger og efterfølgende udarbejdelse af handlingsplaner for at imødegå udfordringer til
søs
øgede synergier mellem FSFP og aktører på området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
for at tackle horisontale spørgsmål såsom ulovlig migration, organiseret kriminalitet og
terrorisme
fremskridt med hensyn til udvikling af FSFP-støtte til tredjelande og regioner i tredjelande
for at hjælpe dem med at forbedre grænseforvaltningen
yderligere styrkelse af samarbejdet med henblik på at tackle udfordringerne med hensyn til
energisikkerhed.
Det Europæiske Råd opfordrer den højtstående repræsentant til i nært samarbejde med
Kommissionen at vurdere virkningerne af ændringer i det globale miljø og aflægge rapport til
Rådet i løbet af 2015 om de udfordringer og muligheder, der opstår for Unionen, på baggrund af
høring af medlemsstaterne.
EUCO 217/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0006.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
b)
Fremme af udviklingen af kapaciteter
10.
Samarbejde på området militær kapacitetsudvikling er afgørende for at opretholde centrale
kapaciteter, afhjælpe mangler og undgå redundans. Sammenlægning af efterspørgsel,
konsolidering af krav og opnåelse af stordriftsfordele vil gøre det muligt for medlemsstaterne
at forbedre en effektiv brug af ressourcer og sikre interoperabilitet, herunder med centrale
partnerorganisationer som f.eks. NATO. Samarbejdstilgange, hvorefter medlemsstater eller
grupper af medlemsstater, der ønsker det, udvikler kapaciteter på grundlag af fælles
standarder eller træffer afgørelse om fælles brug, vedligeholdelse eller uddannelsesordninger,
samtidig med at de har adgang til sådanne kapaciteter, vil gøre det muligt for deltagerne at
opnå stordriftsfordele og øget militær effektivitet.
11.
Det Europæiske Råd er fortsat besluttet på at levere vigtige kapaciteter og tackle kritiske
mangler gennem konkrete projekter, der gennemføres af medlemsstaterne og støttes af Det
Europæiske Forsvarsagentur. Det Europæiske Råd, der minder om, at kapaciteterne ejes og
styres af medlemsstaterne, udtrykker tilfredshed med:
udviklingen af fjernstyrede flysystemer (RPAS) inden for tidsrammen 2020-2025:
forberedelse af næste generation af et europæisk program for Medium Altitude Long
Endurance RPAS og oprettelse af et RPAS-brugerfællesskab blandt de deltagende
medlemsstater, der ejer og opererer med disse RPAS'er, tætte synergier med Europa-
Kommissionen om regulering (med henblik på en indledende integrering af RPAS i det
europæiske luftfartssystem senest i 2016) og passende finansiering fra 2014 af FoU-
aktiviteter
EUCO 217/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0007.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
udviklingen af luft-til-luft-tankningskapacitet: fremskridt i retning af at øge den samlede
kapacitet og reducere fragmentering, navnlig for så vidt angår etableringen af en
kapacitet af multifunktionelle tanktransportfly, med synergier på området for
certificering, kvalificering, intern servicering og uddannelse
satellitkommunikation: forberedelse af næste generation af statslig
satellitkommunikation gennem et snævert samarbejde mellem medlemsstaterne,
Kommissionen og Det Europæiske Forsvarsagentur; der bør oprettes en brugergruppe i
2014
cyberspørgsmål: udarbejdelse af en køreplan og konkrete projekter med fokus på
uddannelse og øvelser, forbedring af civilt/militært samarbejde på grundlag af EU's
strategi for cybersikkerhed samt beskyttelse af aktiverne under EU-missioner og
-operationer.
12.
Samarbejdet bør lettes gennem øget gennemsigtighed og udveksling af oplysninger om
forsvarsplanlægning for at gøre det muligt for nationale planlæggere og beslutningstagere at
overveje større konvergens mellem kapacitetsbehov og tidsfrister. For at fremme mere
systematisk og langsigtet samarbejde opfordrer Det Europæiske Råd den højtstående
repræsentant og Det Europæiske Forsvarsagentur til at fremlægge en passende politikramme
inden udgangen af 2014 i fuld overensstemmelse med NATO's eksisterende
planlægningsprocesser.
13.
Det Europæiske Råd hilser de eksisterende samarbejdsmodeller, f.eks. den europæiske
lufttransportkommando (EATC), velkommen og tilskynder medlemsstaterne til at undersøge,
hvordan EATC-modellen kan kopieres på andre områder.
EUCO 217/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0008.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
14.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på de fremskridt, der er gjort i samarbejdet gennem
Det Europæiske Forsvarsagenturs adfærdskodeks for sammenlægning og deling. Det
tilskynder til yderligere udvikling af incitamenter og innovative tilgange til et sådant
samarbejde, herunder ved at undersøge finanspolitiske foranstaltninger, der ikke er
markedsfordrejende, i overensstemmelse med gældende EU-ret. Det opfordrer Det
Europæiske Forsvarsagentur til at undersøge, hvordan medlemsstaterne kan samarbejde mere
effektivt og virkningsfuldt i forbindelse med sammenlagte udbudsprojekter med henblik på at
aflægge rapport til Rådet inden udgangen af 2014.
15.
I betragtning af at der ofte gennemføres missioner af civil karakter, opfordrer Det Europæiske
Råd til øget udvikling af civile kapaciteter og understreger betydningen af fuldt ud at
gennemføre planen for udvikling af civil kapacitet.
c)
Styrkelse af den europæiske forsvarsindustri
16.
Europa har brug for en mere integreret, bæredygtig, innovativ og konkurrencedygtig
teknologisk og industriel basis for forsvaret (EDTIB) for at udvikle og bevare
forsvarskapaciteter. Dette kan også styrke Europas strategiske autonomi og evne til at agere
med partnere. EDTIB bør styrkes for at sikre operativ effektivitet og forsyningssikkerhed,
samtidig med at den forbliver globalt konkurrencedygtig og stimulerer beskæftigelse,
innovation og vækst i hele EU. Denne indsats bør være inklusiv med muligheder for
forvarsindustrien i EU, afbalanceret og i fuld overensstemmelse med EU-retten. Det
Europæiske Råd understreger behovet for yderligere at udvikle de nødvendige kvalifikationer,
der er udpeget som afgørende for den europæiske forsvarsindustris fremtid.
EUCO 217/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0009.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
17.
Et velfungerende forsvarsmarked baseret på åbenhed, ligebehandling og lige muligheder samt
gennemsigtighed for alle europæiske leverandører er af afgørende betydning. Det Europæiske
Råd hilser Kommissionens meddelelse "Hen imod en mere konkurrencedygtig og effektiv
forsvars- og sikkerhedssektor" velkommen. Det noterer sig, at Kommissionen har til hensigt i
nært samarbejde med den højtstående repræsentant og Det Europæiske Forsvarsagentur at
udarbejde en køreplan for gennemførelsen. Det understreger betydningen af at sikre fuld og
korrekt gennemførelse og anvendelse af de to forsvarsdirektiver fra 2009, bl.a. med henblik
på at åbne markedet for underleverandører fra hele Europa, sikre stordriftsfordele og give
bedre mulighed for fri bevægelighed for forsvarsprodukter.
Forskning med dobbelt formål
18.
For at sikre den europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne på lang sigt og sørge for de
nødvendige moderne kapaciteter er det afgørende at bibeholde ekspertise inden for forskning
og teknologi (F&T) på forsvarsområdet, navnlig med hensyn til kritiske forsvarsteknologier.
Det Europæiske Råd opfordrer medlemsstaterne til at øge investeringerne i
forskningssamarbejdsprogrammer, navnlig samarbejdsinvesteringer, og maksimere
synergierne mellem national forskning og EU-forskning. Civil forskning og forsvarsforskning
styrker hinanden, herunder i forbindelse med vigtige støtteteknologier og
energieffektivitetsteknologier. Det Europæiske Råd ser derfor med tilfredshed på, at
Kommissionen har til hensigt at evaluere, hvordan resultaterne under Horisont 2020 også kan
komme industrielle forsvars- og sikkerhedskapaciteter til gavn. Det opfordrer Kommissionen
og Det Europæiske Forsvarsagentur til at arbejde tæt sammen med medlemsstaterne om at
udarbejde forslag med henblik på at stimulere forskning med dobbelt formål yderligere. Der
vil blive udarbejdet forberedende foranstaltninger vedrørende FSFP-relateret forskning,
samtidig med at der søges synergier med nationale forskningsprogrammer, når det er muligt.
EUCO 217/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0010.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Certificering og standardisering
19.
Udarbejdelse af standarder og certificeringsprocedurer for forsvarsmateriel reducerer
omkostningerne, harmoniserer efterspørgslen og øger interoperabiliteten. Det Europæiske
Forsvarsagentur og Kommissionen skal udarbejde en køreplan for udviklingen af
industristandarder på forsvarsområdet senest medio 2014 uden at overlappe eksisterende
standarder, navnlig NATO's standarder. Sammen med Kommissionen og medlemsstaterne
skal Det Europæiske Forsvarsagentur også skabe muligheder for at mindske omkostningerne
ved militær certificering, herunder ved at øge den gensidige anerkendelse mellem EU's
medlemsstater. Det skal aflægge rapport til Rådet om begge emner senest medio 2014.
SMV'er
20.
SMV'er er et vigtigt element i forsvarsforsyningskæden, en kilde til innovation og vigtige
katalysatorer for konkurrenceevnen. Det Europæiske Råd understreger betydningen af
grænseoverskridende markedsadgang for SMV'er og understreger, at der bør gøres fuld brug
af de muligheder, som EU-retten giver for underleverancer og generelle licenser til
overførsler, og opfordrer Kommissionen til at undersøge mulighederne for yderligere
foranstaltninger med henblik på at åbne forsyningskæder for SMV'er fra alle medlemsstater.
Støtte til regionale SMV-netværk og strategiske klynger har også kritisk betydning. Det
Europæiske Råd ser med tilfredshed på Kommissionens forslag om at fremme øget adgang for
SMV'er til forsvars- og sikkerhedsmarkeder og tilskynde til en høj grad af inddragelse af
SMV'er i EU's fremtidige finansieringsprogrammer.
EUCO 217/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0011.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Forsyningssikkerhed
21.
Det Europæiske Råd understreger forsyningssikkerhedsordningers betydning for udviklingen
af langsigtet planlægning og samarbejde og for funktionen af det indre marked for
forsvarsmateriel. Det ser med tilfredshed på, at der for nylig inden for Det Europæiske
Forsvarsagentur er vedtaget en styrket rammeordning for forsyningssikkerhed, og opfordrer
Kommissionen til sammen med medlemsstaterne og i samarbejde med den højtstående
repræsentant og Det Europæiske Forsvarsagentur at udarbejde en køreplan for en samlet
ordning for forsyningssikkerhed i hele EU, som tager hensyn til kritiske forsyningskæders
globaliserede karakter.
d)
Vejen frem
22.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet, Kommissionen, den højtstående repræsentant, Det
Europæiske Forsvarsagentur og medlemsstaterne til inden for rammerne af deres respektive
beføjelser at tage beslutsomme og verificerbare skridt for at gennemføre ovenstående
retningslinjer. Det Europæiske Råd vil vurdere konkrete fremskridt med hensyn til alle
spørgsmål i juni 2015 og udstikke yderligere retningslinjer på grundlag af en rapport fra
Rådet, der bygger på input fra Kommissionen, den højtstående repræsentant og Det
Europæiske Forsvarsagentur.
EUCO 217/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0012.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
II.
23.
DEN ØKONOMISKE POLITIK OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIKKEN
Det Europæiske Råd hilser den årlige vækstundersøgelse for 2014 og rapporten om
varslingsmekanismen som forelagt af Kommissionen velkommen. Det erkender, at selv om den
økonomiske genopretning stadig er beskeden, uensartet og skrøbelig, bliver de økonomiske
udsigter gradvis mere positive. Der gøres yderligere fremskridt både med differentieret og
vækstfremmende finanspolitisk konsolidering, intern rebalancering og genopretning af bankernes
balance. Arbejdsløsheden har stabiliseret sig, om end på uacceptabelt høje niveauer. En
målbevidst og ambitiøs gennemførelse af de aftalte politikker vil understøtte den økonomiske
genopretning og jobskabelsen i 2014 og 2015.
24.
Medlemsstaterne og Den Europæiske Union vil fortsat gøre en målbevidst indsats for at fremme
bæredygtig vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne i overensstemmelse med de fem prioriteter,
der er fastsat i den årlige vækstundersøgelse.
EUCO 217/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0013.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
25.
Den årlige vækstundersøgelse identificerer områder, hvor der fortsat er betydelige udfordringer,
og hvor der er behov for yderligere fremskridt. Der bør lægges særlig vægt på styrkelse af
funktionen og fleksibiliteten i forbindelse med det indre marked for varer og tjenesteydelser,
forbedring af erhvervsmiljøet og yderligere genopretning af bankernes balance for at tackle den
finansielle fragmentering og genetablere normal långivning til økonomien. Det bør prioriteres at
forbedre konkurrenceevnen, støtte jobskabelsen og bekæmpe arbejdsløsheden, særlig
ungdomsarbejdsløsheden, herunder gennem fuldstændig gennemførelse af ungdomsgarantien, og
opfølgning af reformer af arbejdsmarkedernes funktion.
Politikkerne bør navnlig fokusere på:
- styrkelse af skatteincitamenterne og de andre incitamenter til jobskabelse, herunder flytning af
beskatningen væk fra arbejde
- forlængelse af arbejdslivet, forøgelse af deltagelsen på arbejdsmarkedet, optrapning af aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger og fortsat modernisering af uddannelsessystemerne, herunder
livslang læring og erhvervsuddannelse
- sikring af, at udviklingen i arbejdskraftomkostninger er i overensstemmelse med
produktivitetsforøgelserne
- tackling af misforholdet mellem udbudte og efterspurgte kvalifikationer
- forøgelse af arbejdskraftens mobilitet.
Politikker, der fremmer innovation og fører til produktivitetsforøgelser, er fortsat afgørende.
EUCO 217/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0014.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Gennemførelse af vækst- og beskæftigelsespagten
26.
Vækst- og beskæftigelsespagten, som blev vedtaget i juni 2012, er fortsat et af EU's vigtigste
redskaber til igen at sætte gang i væksten, investeringerne og beskæftigelsen samt til at gøre
Europa mere konkurrencedygtigt. Gennemførelse af pagten er stadig det centrale element for
at nå disse mål. Selv om der er gjort væsentlige fremskridt på en række områder, bør
indsatsen videreføres for at sikre, at potentialet i pagten udnyttes i fuldt omfang. Rådet bør
løbende tage dette op til revision. Det Europæiske Råd ser også med tilfredshed på
vedtagelsen af den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 og de tilknyttede finansielle
programmer, som støtter gennemførelsen af Europa 2020-strategien.
Bekæmpelsen af ungdomsarbejdsløshed er fortsat en central målsætning for EU's strategi til
fremme af vækst, konkurrenceevne og beskæftigelse. I denne forbindelse opfordrer Det
Europæiske Råd de medlemsstater, der endnu ikke har forelagt deres plan for gennemførelse
af ungdomsgarantien, til straks at gøre dette. Det minder om sit tilsagn om at gøre
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet fuldt operationelt senest i januar 2014.
EUCO 217/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0015.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Genetablering af normal långivning til økonomien, særlig til SMV'er, har fortsat høj prioritet.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på gennemførelsen af EIB's kapitalforhøjelse, der
tillader banken at øge sine udlån i hele EU med 38 % til 62 mia. EUR i år. Det ser også med
tilfredshed på støtten fra EIB-Gruppen i 2013 på 23,1 mia. EUR til små og mellemstore
virksomheder og mid cap-selskaber i hele EU 28. Det Europæiske Råd gentager i
overensstemmelse med sine konklusioner fra oktober 2013 sin opfordring til at iværksætte
SMV-initiativet i januar 2014, mens arbejdet med at videreudvikle redskaber til brug i
fremtiden bør fortsætte. Det opfordrer de medlemsstater, der deltager i SMV-initiativet, til
inden årets udgang at underrette Kommissionen og EIB om deres bidrag. Det ser på den
baggrund med tilfredshed på EIB's nye mandat til Den Europæiske Investeringsfond (EIF) på
op til 4 mia. EUR og opfordrer Kommissionen og EIB til ved hjælp af en kapitalforhøjelse at
øge EIF's kapacitet yderligere med henblik på at nå til endelig enighed senest i maj 2014.
Det Europæiske Råd opfordrer til en øget indsats, især med hensyn til hurtig vedtagelse af den
resterende lovgivning i medfør af akten for det indre marked I og II og hurtig gennemførelse
af foranstaltningerne heri. Det opfordrer specifikt medlovgiverne til hurtigt at nå til enighed
om de to sidste udestående lovgivningsforslag i medfør af akten for det indre marked I
("udstationering af arbejdstagere" og "e-identifikation").
Det Europæiske Råd opfordrer også til en yderligere indsats for at begrænse regelbyrden ved
hjælp af gennemførelse og videreudvikling af Refitprogrammet og ser frem til at godkende
yderligere skridt i denne retning på sit møde i juni. Det vil vende tilbage til spørgsmålet en
gang om året som led i det europæiske semester.
EUCO 217/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0016.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
27.
Det Europæiske Råd, som minder om sine konklusioner fra maj 2013, opfordrer til yderligere
fremskridt på verdensplan og i EU med bekæmpelse af skattesvig og skatteunddragelse,
aggressiv skatteplanlægning, udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud (BEPS)
samt hvidvaskning af penge. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på det arbejde, der er
foregået i OECD-regi og i andre internationale fora for at imødegå udfordringen på
beskatningsområdet og sikre skattesystemernes retfærdighed og effektivitet, især udvikling af
en global standard for automatisk udveksling af oplysninger for at sikre ensartede vilkår. Det
Europæiske Råd bygger på momentum i retning af større gennemsigtighed i
beskatningsspørgsmål og opfordrer Rådet til at nå til enstemmig politisk enighed om
direktivet om administrativt samarbejde i begyndelsen af 2014. Det opfordrer til intensivering
af forhandlingerne med europæiske tredjelande og anmoder Kommissionen om på Det
Europæiske Råds møde i marts 2014 at forelægge en fremskridtsrapport. På denne baggrund
vil det reviderede rentebeskatningsdirektiv blive vedtaget senest i marts 2014. Det
Europæiske Råd noterer sig Rådets rapport til Det Europæiske Råd om beskatningsspørgsmål,
hilser det velkommen, at Kommissionen har nedsat en ekspertgruppe på højt plan vedrørende
beskatning af den digitale økonomi, og opfordrer Kommissionen til at foreslå effektive
løsninger, som er forenelige med det indre markeds funktion, under hensyn til arbejdet i
OECD, og til at aflægge rapport til Rådet snarest muligt. Der bør også hurtigt gøres fremskridt
i retning af enighed om ændring af direktivet om moder- og datterselskaber.
Det Europæiske Råd opfordrer til yderligere fremskridt med hensyn til store koncerners
offentliggørelse af ikkefinansielle oplysninger.
EUCO 217/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0017.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
III. DEN ØKONOMISKE OG MONETÆRE UNION
28.
Siden forelæggelsen i december sidste år af rapporten "Hen imod en egentlig økonomisk og
monetær union" er der gjort fremskridt i arbejdet med de vigtigste byggesten til at styrke Den
Økonomiske og Monetære Unions (ØMU'ens) arkitektur. Det Europæiske Råd har
koncentreret sine drøftelser om bankunionen og den økonomiske union. Denne proces bygger
på EU's institutionelle ramme med fuld hensyntagen til det indre markeds integritet, samtidig
med at der sikres lige vilkår for EU-medlemsstaterne. Processen vil være åben og
gennemsigtig for de medlemsstater, der ikke anvender den fælles valuta.
Bankunionen
29.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på lovgivernes endelige enighed om direktivet om
indskudsgarantiordninger og direktivet om genopretning og afvikling. Det ser også med
tilfredshed på den generelle indstilling til og de specifikke konklusioner om den fælles
afviklingsmekanisme, som Rådet nåede til enighed om. Sammen med den fælles
tilsynsmekanisme, der allerede er vedtaget, vil den fælles afviklingsmekanisme udgøre et
afgørende skridt hen imod gennemførelsen af bankunionen. Det Europæiske Råd opfordrer
lovgiverne til at vedtage den fælles afviklingsmekanisme inden udløbet af den nuværende
valgperiode.
EUCO 217/13
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0018.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Partnerskaber for vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne
30.
Der er gjort betydelige fremskridt med den økonomiske styring i de senere år. Europa 2020-
strategien og det europæiske semester udgør en integreret proces af politiksamordning, der
skal fremme intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst i Europa. I euroområdet skal
samordningen af de økonomiske politikker styrkes yderligere for at sikre både konvergens
inden for ØMU'en og bæredygtig vækst på højere niveauer. Tættere samordning af de
økonomiske politikker vil bidrage til at påvise økonomiske svagheder på et tidligt tidspunkt
og gøre det muligt at rette op på dem i tide.
31.
For at opnå dette er det væsentligt at øge niveauet af engagement i, ejerskab til og
gennemførelse af de økonomiske politikker og reformer i euroområdets medlemsstater
understøttet af en stærk demokratisk legitimitet og ansvarliggørelse på det niveau, hvor
beslutningerne træffes og gennemføres.
32.
I denne forbindelse er det afgørende at lette og støtte medlemsstaternes reformer på områder,
der er af central betydning for væksten, konkurrenceevnen og beskæftigelsen, og som er
væsentlige for, at ØMU'en samlet set fungerer godt. Partnerskaber, der bygger på et system af
indbyrdes aftalte kontraktordninger og tilhørende solidaritetsmekanismer, skal bidrage til at
lette og støtte sunde politikker, inden landene står over for alvorlige økonomiske
vanskeligheder.
EUCO 217/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0019.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
33.
Dette system vil indgå i det europæiske semester, være åbent for medlemsstater uden for
euroområdet og i alle henseender være fuldt foreneligt med det indre marked. Systemet skal
finde anvendelse på alle medlemsstaterne i euroområdet, undtagen de medlemsstater, der er
omfattet af et makroøkonomisk tilpasningsprogram.
34.
De indbyrdes aftalte kontraktordninger vil omfatte en bred vifte af vækst- og
beskæftigelsesfremmende politikker og foranstaltninger, herunder arbejdsmarkedets og
varemarkedets funktion, den offentlige sektors effektivitet samt forskning og innovation,
uddannelse og erhvervsuddannelse, beskæftigelse og social inklusion. De skal afspejle de
prioriteter for den økonomiske politik, der er fastlagt i Det Europæiske Råds fælles analyse af
den økonomiske situation i medlemsstaterne og euroområdet som sådan, og tage hensyn til de
landespecifikke henstillinger.
35.
Partnerskabssystemet vil omfatte tilhørende solidaritetsmekanismer, der om nødvendigt
tilbyder støtte til medlemsstater, som deltager i indbyrdes aftalte kontraktordninger, hvilket
bidrager til investeringer i vækst- og beskæftigelsesfremmende politikker.
EUCO 217/13
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0020.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
36.
Arbejdet vil blive videreført med udgangspunkt i følgende hovedelementer:
De indbyrdes aftalte kontraktordninger skal være nationale tilsagn, som udgør
partnerskaber mellem medlemsstaterne, Kommissionen og Rådet. Det nationale
reformprogram, som hver medlemsstat forelægger i forbindelse med det europæiske
semester, skal danne grundlag for de indbyrdes aftalte kontraktordninger, bl.a. under
hensyntagen til de landespecifikke henstillinger. De indbyrdes aftalte kontraktordninger
vil blive skræddersyet til de enkelte medlemsstaters behov og fokusere på et begrænset
antal væsentlige løftestænger for bæredygtig vækst, konkurrenceevne og jobskabelse.
De målsætninger og foranstaltninger vedrørende den økonomiske politik, som de
indbyrdes aftalte kontraktordninger omfatter, bør udformes af medlemsstaterne i
overensstemmelse med deres institutionelle og forfatningsmæssige ordninger og bør
sikre fuldt nationalt ejerskab gennem passende inddragelse af de nationale parlamenter,
arbejdsmarkedets parter og andre relevante interessenter. De bør drøftes og indbyrdes
aftales med Kommissionen, inden de forelægges Rådet til godkendelse. Kommissionen
skal være ansvarlig for at overvåge den aftalte gennemførelse af de indbyrdes aftalte
kontraktordninger på grundlag af tidsplaner, der er aftalt i fællesskab.
For så vidt angår de tilhørende solidaritetsmekanismer vil arbejdet fortsætte for
nærmere at undersøge alle muligheder med hensyn til den nøjagtige art (f.eks. lån,
tilskud eller garantier), den institutionelle form og støttens størrelse, samtidig med at det
sikres, at disse mekanismer ikke indebærer forpligtelser for de medlemsstater, der ikke
deltager i systemet med indbyrdes aftalte kontraktordninger og tilhørende
solidaritetsmekanismer, at de ikke bliver til indkomstudligningsredskaber eller får
indvirkning på den flerårige finansielle ramme, og at de er i overensstemmelse med
medlemsstaternes budgetmæssige suverænitet. Aftaler om finansiel støtte, der er
tilknyttet indbyrdes aftalte kontraktordninger, vil være af juridisk bindende art.
Formanden for EIB tilknyttes dette arbejde.
EUCO 217/13
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0021.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
37.
Det Europæiske Råd opfordrer formanden for Det Europæiske Råd til i tæt samarbejde med
formanden for Europa-Kommissionen at fortsætte arbejdet med et system af indbyrdes aftalte
kontraktordninger og tilhørende solidaritetsmekanismer på baggrund af ovenstående
retningslinjer og aflægge rapport til Det Europæiske Råd i oktober 2014 med henblik på at nå
til generel enighed om begge disse elementer. Medlemsstaterne vil blive tæt inddraget i dette
arbejde.
ØMU'ens sociale dimension
38.
Det Europæiske Råd gentager vigtigheden af den beskæftigelsesmæssige og sociale udvikling
i det europæiske semester. På grundlag af Rådets arbejde bekræfter Det Europæiske Råd
relevansen af at anvende en resultattavle med vigtige beskæftigelsesmæssige og sociale
indikatorer som beskrevet i den fælles beskæftigelsesrapport.
39.
Der skal desuden hurtigt arbejdes videre med anvendelsen af beskæftigelsesmæssige og
sociale indikatorer i henhold til de retningslinjer, som Kommissionen har foreslået, med
henblik på at anvende disse nye instrumenter i det europæiske semester 2014. Anvendelsen af
denne bredere vifte af indikatorer skal udelukkende have til formål at give mulighed for en
mere generel forståelse af den sociale udvikling.
40.
Yderligere foranstaltninger for at forbedre den sociale dimension i euroområdet er frivillige
for dem, der står uden for den fælles valuta, og vil i alle henseender være i fuld
overensstemmelse med det indre marked.
EUCO 217/13
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0022.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
IV. MIGRATIONSSTRØMME
41.
Det Europæiske Råd drøftede formandskabets rapport om arbejdet i Taskforcen vedrørende
Middelhavet efter de nylige tragedier ud for Lampedusas kyst. Det Europæiske Råd gentager,
at det er fast besluttet på at nedbringe risikoen for yderligere tragedier af denne art i
fremtiden.
Det Europæiske Råd hilser meddelelsen fra Kommissionen, der skitserer 38 operationelle
foranstaltninger, velkommen. Det Europæiske Råd opfordrer til, at alle kræfter mobiliseres for
at gennemføre de foranstaltninger, der foreslås i meddelelsen, med en klar tidsramme, som
Kommissionen angiver. Øget kontakt med tredjelande for at undgå, at migranter begiver sig
ud på farefulde rejser til Den Europæiske Union, bør være en prioritet. Oplysningskampagner,
regionale beskyttelsesprogrammer, mobilitetspartnerskaber og en effektiv
tilbagesendelsespolitik er vigtige led i denne samlede tilgang. Det Europæiske Råd gentager,
at det lægger vægt på genbosættelse af personer, der har behov for beskyttelse, og på at
bidrage til den globale indsats på dette område. Det opfordrer også til styrkelse af Frontex'
grænseovervågningsoperationer og -foranstaltninger til bekæmpelse af menneskesmugling og
-handel og til sikring af, at der udvises passende solidaritet med alle medlemsstater, som er
udsat for et stort migrationspres.
42.
Det Europæiske Råd opfordrer Rådet til regelmæssigt at overvåge gennemførelsen af
foranstaltningerne. Det vil vende tilbage til asyl- og migrationsspørgsmålet på mødet i
juni 2014 i et bredere og mere langsigtet politikperspektiv, hvor der vil blive fastlagt
strategiske retningslinjer for den videre lovgivningsmæssige og operationelle planlægning på
området frihed, sikkerhed og retfærdighed. Kommissionen opfordres til forud for dette møde
at aflægge rapport til Rådet om gennemførelsen af foranstaltningerne i meddelelsen.
EUCO 217/13
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0023.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
V.
43.
UDVIDELSEN OG STABILISERINGS- OG ASSOCIERINGSPROCESSEN
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på og støtter de konklusioner, som Rådet vedtog den
17. december om udvidelsen og stabiliserings- og associeringsprocessen.
VI. EKSTERNE FORBINDELSER
WTO's 9. ministerkonference
44.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på det vellykkede resultat af WTO's 9.
ministerkonference på Bali. Navnlig den nye aftale om lettelse af samhandelen vil medføre
betydelige fordele for alle WTO-medlemmer og bidrage til at skabe nye arbejdspladser og
vækst. Dette resultat omfatter også vigtige beslutninger, der skal fremme integrationen af
udviklingslande, navnlig LDC-lande, i verdenshandelssystemet. Det Europæiske Råd gentager
sin støtte til det multilaterale handelssystem og ser frem til en yderligere fremskyndelse af
forhandlingerne med henblik på at afslutte Doharunden.
EUCO 217/13
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0024.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Syrien
45.
Det Europæiske Råd noterer sig, at FN's generalsekretær Ban Ki-Moon har meddelt, at han vil
indkalde til en konference om Syrien den 22. januar 2014 for at opnå en ægte og inklusiv
demokratisk overgang i Syrien som angivet i Genèvekommunikéet af 30. januar 2012. Det er
dybt bekymret over den fortsat katastrofale humanitære situation i Syrien og krisens alvorlige
konsekvenser for nabolandene. Med henblik på donorkonferencen om Syrien den 15. januar
2014 i Kuwait minder Det Europæiske Råd om EU's førende rolle i spidsen for den
internationale bistandsindsats, hvorved der er mobiliseret over 2 mia. EUR siden krisens
begyndelse. EU støtter arbejdet i de humanitære organisationer, navnlig FN's agenturer. Det
Europæiske Råd glæder sig over undertegnelsen i denne uge af den største enkeltstående
humanitære finansielle EU-tildeling nogensinde. Det bekræfter EU's tilsagn om fortsat at
arbejde for humanitær adgang i Syrien for at hjælpe de nødlidende og at mobilisere
tilstrækkelige midler med udgangspunkt i en samlet bistandsstrategi og opfordrer til
yderligere foranstaltninger for at forbedre EU-støttens effektivitet. Det Europæiske Råd
opfordrer også andre større internationale donorer til at øge indsatsen og påtage sig deres
ansvar.
EUCO 217/13
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0025.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
Den Centralafrikanske Republik
46.
Det Europæiske Råd er dybt bekymret over den til stadighed forværrede krise i Den
Centralafrikanske Republik og over dens alvorlige humanitære følger og følger for
menneskerettighedssituationen. Det ser med tilfredshed på den afgørende franske militære
intervention, der bygger på FN's Sikkerhedsråds resolution 2127 (2013) til støtte for de
afrikanske styrker i deres bestræbelser på at genetablere sikkerheden samt de afrikanske
partneres vedvarende engagement i en stabilisering af situationen. Inden for rammerne af en
samlet tilgang bekræfter Rådet, at EU er parat til at undersøge anvendelsen af de relevante
instrumenter for at bidrage til de igangværende bestræbelser med henblik på stabilisering af
landet, herunder inden for den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP), både i dens
militære og civile dimension. Det opfordrer den højtstående repræsentant til at fremlægge et
forslag til en afgørelse herom, der træffes på samlingen i Rådet for Udenrigsanliggender i
januar 2014.
Det østlige partnerskab
47.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på, at Georgien og Republikken Moldova har
paraferet associeringsaftalerne, herunder vidtgående og brede frihandelsområder, på topmødet
i det østlige partnerskab den 28.-29. november 2013 i Vilnius. Det Europæiske Råd bekræfter
på ny EU's vilje til at undertegne disse aftaler snarest muligt og ikke senere end slutningen af
august 2014.
48.
Den Europæiske Union er fortsat parat til at undertegne associeringsaftalen, herunder et
vidtgående og bredt frihandelsområde, med Ukraine, så snart Ukraine er parat. Den
Europæiske Union opfordrer til tilbageholdenhed, respekt for menneskerettighederne og de
grundlæggende frihedsrettigheder og en demokratisk løsning på den politiske krise i Ukraine,
der kan imødekomme det ukrainske folks forhåbninger. Det Europæiske Råd fremhæver alle
suveræne staters ret til at træffe deres egne udenrigspolitiske afgørelser uden unødigt udefra
kommende pres.
EUCO 217/13
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1318401_0026.png
Konklusioner - den 19.-20. december 2013
VII. ANDRE PUNKTER
Energi
49.
Det Europæiske Råd hilser Rådets rapporter om henholdsvis gennemførelsen af det indre
energimarked og eksterne energiforbindelser velkommen. I denne forbindelse understreger
det, at der hurtigt skal træffes foranstaltninger til gennemførelse af Det Europæiske Råds
retningslinjer fra maj 2013, herunder intensiveringen af arbejdet med elektricitetsnet. Det
Europæiske Råd vil vende tilbage til energipolitikken på mødet i marts.
EU-strategi for Alperegionen
50.
Det Europæiske Råd, som minder om sine konklusioner fra juni 2011 og Rådets konklusioner
om merværdien af makroregionale strategier fra oktober 2013, opfordrer Kommissionen til i
samarbejde med medlemsstaterne at udarbejde en EU-strategi for Alperegionen senest i juni
2015.
________________________
EUCO 217/13
25
DA