Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3275 - Uddannelse m.v.
Offentligt
1454059_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16753/13
(OR. en)
PRESSE 499
PR CO 59
PRESSEMEDDELELSE
3275. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 25. og 26. november 2013
Formænd
Dainius PAVALKIS
Litauens uddannelses- og videnskabsminister
Algimanta PABEDINSKIENĖ
Litauens social- og arbejdsminister
Šarūnas BIRUTIS
Litauens kulturminister
Alfonsas Dailis BARAKAUSKAS
Litauens indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16753/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0002.png
25. og 26. november 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Uddannelse
Rådet vedtog konklusioner om
effektiv ledelse på uddannelsesområdet
og om
den globale
dimension af europæisk videregående uddannelse.
Det havde også under den offentlige forhandling en debat om
åbne uddannelsesressourcer og
digital læring.
Ungdom
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af
den sociale inklusion af unge, der ikke er i
beskæftigelse eller under uddannelse.
Under den offentlige forhandling drøftede ministrene den fremtidige
EU-arbejdsplan for ungdom.
Kultur og det audiovisuelle område
Rådet nåede frem til en generel indstilling vedrørende forslaget til direktiv om
tilbagelevering af
kulturgoder,
som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område.
Rådet vedtog konklusioner om
mediefrihed og -pluralisme i det digitale miljø.
Rådet havde en debat om emnet
"opkoblede borgere: seernes ændrede adfærd i det konvergerede
mediemiljø".
Sport
Rådet vedtog en henstilling om
fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet
på tværs af
sektorer.
Rådet vedtog konklusioner om
sportens bidrag til EU's økonomi
og navnlig til at bekæmpe
ungdomsarbejdsløshed og skabe social inklusion.
Rådet drøftede også
god forvaltningspraksis inden for sport.
16753/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0003.png
25. og 26. november 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE ................................................................................................................................... 8
Ledelse på uddannelsesområdet ........................................................................................................... 8
Europæisk videregående uddannelse ................................................................................................... 9
Åbne uddannelsesressourcer og digital læring................................................................................... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Cypriotiske data i OECD-undersøgelser ............................................................................................................... 11
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 12
UNGDOM .......................................................................................................................................... 13
Unge, der ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse .................................................................. 13
EU-arbejdsplan for ungdom ............................................................................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
EU's ungdomskonference ...................................................................................................................................... 14
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 15
KULTUR OG DET AUDIOVISUELLE OMRÅDE......................................................................... 16
Tilbagelevering af kulturgoder........................................................................................................... 16
Mediefrihed og -pluralisme ................................................................................................................ 17
Opkoblede borgere ............................................................................................................................. 18
Eventuelt ............................................................................................................................................ 19
1
På vej mod en kulturel strategi i den digitale tidsalder .......................................................................................... 19
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16753/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. og 26. november 2013
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 20
SPORT ............................................................................................................................................... 21
Sundhedsfremmende fysisk aktivitet ................................................................................................. 21
Sportens bidrag til EU's økonomi ...................................................................................................... 21
God forvaltningspraksis inden for sport............................................................................................. 22
Eventuelt ............................................................................................................................................ 24
Verdenskonferencen om antidoping ...................................................................................................................... 24
100-året for julevåbenhvilen 1914 ......................................................................................................................... 24
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 25
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's indsats mod spredning af håndvåben og lette våben ..................................................................................... 26
De oversøiske landes og territoriers associering med Den Europæiske Union ..................................................... 26
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik ............................................................................................................. 26
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Visumlempelsesaftale mellem EU og Aserbajdsjan .............................................................................................. 26
HANDELSPOLITIK
Handelsbestemmelser EU-Guatemala – Midlertidig anvendelse .......................................................................... 27
UDVIKLING
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond .......................................................................................................... 27
TRANSPORT
Galileo – samarbejde med Ukraine ....................................................................................................................... 27
MILJØ
Attende ordinære møde for de kontraherende parter i Barcelonakonventionen .................................................... 28
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 28
16753/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0005.png
25. og 26. november 2013
DELTAGERE
Belgien:
Olivier PAASCH
Fadila LAANAN
Philippe MUYTERS
Pascal SMET
Bulgarien:
Mariana GEORGIEVA
Ivan KRUSTEV
Vasil VASILEV
Den Tjekkiske Republik:
Jiří BALVÍN
Jindřich FRYČ
Danmark:
Christine ANTORINI
Marianne JELVED
Tyskland:
Helge BRAUN
Martina MUENCH
Guido PERUZZO
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Ruairí QUINN
Frances FITZGERALD
Jimmy DEENIHAN
Michael RING
Grækenland:
Panagiotis PANAGIOTOPOULOS
Symeon KEDIKOGLOU
Panagiotis KANELLOPOULOS
Ioannis PANAGIOTOPOULOS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Monserrat GOMENDIO KINDELAN
José Pascual MARCO MARTINEZ
Frankrig:
Vincent PEILLON
Aurélie FILIPPETTI
Valérie FOURNEYRON
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
�½eljko JOVANOVIĆ
Andrea ZLATAR VIOLIĆ
Goran ŠTEFANIĆ
Undervisnings-, erhvervsuddannelses- og
beskæftigelsesminister for det tysksprogede fællesskab
Minister for kultur, audiovisuelle medier, sundhed og
ligestilling for det franske fællesskab
Flamsk minister for finanser, budget, beskæftigelse, fysisk
planlægning og sport
Flamsk minister for undervisning, ungdom, ligestilling og
Bruxelles
Ungdoms- og sportsminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Vicekulturminister
Kulturminister
Første viceminister for uddannelse
Børne- og undervisningsminister
Kulturminister
Statssekretær under forbundsministeren for uddannelse og
forskning, medlem af Forbundsdagen
Minister for uddannelse, delstaten Brandenburg
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse og kvalifikationer
Børne- og ungdomsminister
Minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Viceminister med ansvar for turisme og sport, Transport-,
Turisme- og Sportsministeriet
Minister for kultur og sport
Statssekretær for uddannelse og trossamfund
Generalsekretær for ungdomsspørgsmål, Ministeriet for
Uddannelse og Trossamfund
Generalsekretær for medier, Generalsekretariatet for
Medier
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for uddannelse, erhvervsuddannelse og
universiteter
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister
Kultur- og kommunikationsminister
Minister for sport, ungdom, voksenundervisning og
foreningsliv
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for videnskab, uddannelse og sport
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
16753/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0006.png
25. og 26. november 2013
Italien:
Maria Chiara CARROZZA
Cécile KYENGE
Graziano DELRIO
Marco PERONACI
Cypern:
Kyriakos KENEVEZOS
Letland:
Sanda LIEPIŅA
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Dainius PAVALKIS
Algimanta PABEDINSKIENE
Šarūnas BIRUTIS
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Luxembourg:
Mady DELVAUX-STEHRES
Georges FRIDEN
Ungarn:
Rózsa HOFFMANN
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Evarist BARTOLO
Nederlandene:
Sander DEKKER
Wepke KINGMA
Østrig:
Claudia SCHMIED
Gerald KLUG
Harald GÜNTHER
Polen:
Grzegorz KARPIŃSKI
Maciej JAKUBOWSKI
Monika SMOLEŃ-BROMSKA
Portugal:
Nuno CRATO
Jorge BARRETO XAVIER
Pedro LOMBA
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Remus PRICOPIE
Daniel Constantin BARBU
Cristian COSMIN
Carmen TOCALĂ
Slovenien:
Jernej PIKALO
Uroš GRILC
Slovakiet:
Marek MAĎARIČ
Alexander MICOVČIN
Finland:
Marianne HUUSKO-LAMPONEN
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Minister uden portefølje med ansvar for integration
Minister uden portefølje med ansvar for regionale
anliggender og selvstyre
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og kulturminister
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse og Videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Social- og arbejdsminister
Kulturminister
Indenrigsminister
Minister for uddannelse og erhvervsuddannelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for uddannelse, Ministeriet for
Menneskelige Ressourcer
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og beskæftigelsesminister
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for uddannelse, kunst og kultur
Forbundsforsvars- og forbundssportsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Sports- og Turismeministeriet
Understatssekretær, Uddannelsesministeriet
Understatssekretær, Ministeriet for Kultur og den
Nationale Kulturarv
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for kultur
Statssekretær attacheret den attacherede minister og
ministeren for regionaludvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister
Kulturminister
Statssekretær for ungdomsspørgsmål
Statssekretær for sport
Minister for uddannelse, videnskab og sport
Kulturminister
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
16753/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0007.png
25. og 26. november 2013
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Lena ADELSOHN LILJEROTH
Ulrika STUART HAMILTON
Det Forenede Kongerige:
Ed VAIZEY
Ken SKATES
Vicestatsminister, uddannelsesminister
Kultur- og sportsminister
Statssekretær under ligestillingsministeren
Minister for kultur, kommunikation og kreative industrier
Viceminister for kvalifikationer og teknologi (den
walisiske regering)
Kommissionen:
Neelie KROES
Androulla VASSILIOU
Næstformand
Medlem
16753/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0008.png
25. og 26. november 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
Inden Rådet tog fat på dagsordenspunkterne, gjorde minister Pavalkis status over behandlingen af to
vigtige sager på uddannelsesområdet:
erklæringen om
den europæiske alliance for lærlingeuddannelser
(14986/13), der er et
fælles beskæftigelses- og uddannelsesinitiativ, som EPSCO-Rådet vedtog den 15. oktober
2013, og som tager sigte på at støtte ungdomsbeskæftigelse ved at fremme arbejdsbaseret
læring
Erasmus+-programmet,
som Europa-Parlamentet vedtog på sit plenarmøde i sidste uge. Efter
Rådets formelle vedtagelse af det nye program i begyndelsen af december, skulle det
kunne starte som planlagt den 1. januar 2014. Det vil nyde godt af en betydelig forhøjelse
af finansieringen på over 40 % målt realt i forhold til de programmer, det afløser.
Ministeren understregede, at i en økonomisk vanskelig tid med knappe ressourcer er dette
udtryk for, at udgifter til uddannelse udgør en vital investering i job og vækst. Det sender
også et klart signal om, at Den Europæiske Union fortsat er forpligtet på at støtte unge og
tilbyde dem andre muligheder for at forbedre deres livsudsigter.
Endelig ajourførte formandskabet ministrene om finansieringssituationen for så vidt angår
udstationering af lærere ved Europaskolerne,
der var et informationspunkt på sidste rådssamling
i maj. Efter flere diskussionsrunder nåede Europaskolernes Øverste Råd i sidste uge til enighed om
et nyt sæt omkostningsdelingsprincipper.
Ledelse på uddannelsesområdet
Rådet vedtog konklusioner om effektiv ledelse på uddannelsesområdet (15587/13), hvori
medlemsstaterne opfordres til at gøre uddannelsesledelse mere attraktiv og især til at støtte
uddannelsesinstitutionernes og uddannelsesledernes selvbestemmelse med hensyn til pædagogiske
spørgsmål og den interne tildeling af ressourcer, samtidig med at det sikres, at de har de nødvendige
midler til effektivt at tilpasse sig til og reagere på specifikke og skiftende lokale forhold.
Formandskabet understregede, at blandt de skolerelaterede faktorer, som er afgørende for en
vellykket uddannelse, er det kun kvaliteten af undervisningen, der anses for at være vigtigere end
skoleledelse. Ledelse er helt klart en vigtig faktor, når det drejer sig om at hæve aspirationsniveauet
og yde elever, forældre og personale støtte og dermed fremme bedre resultater.
16753/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0009.png
25. og 26. november 2013
I konklusionerne opfordres også til udvikling af innovative tilgange til uddannelsesledelse, f.eks.
gennem de strategiske partnerskabsaktioner i Erasmus+-programmet, herunder ved at tilskynde
uddannelsesledere til at samarbejde med virksomheder, civilsamfundsorganisationer og
uddannelsesinstitutioner på forskellige niveauer, både internationalt og i lokalsamfundet.
Kommissionen udtalte endvidere, at det er vigtigt at lette ledernes administrative byrde, så de kan
bruge mere af deres tid på grundlæggende spørgsmål såsom læringskvalitet, læseplanernes indhold
og de ansattes resultater. Dette vil selvfølgelig også indebære større ansvarlighed.
Den franske delegation gjorde opmærksom på, at den vigtigste faktor for effektiv skoleledelse og
vellykket uddannelse efter dens mening ikke er skolernes administrative selvbestemmelse, men
derimod deres selvbestemmelse på det pædagogiske område.
Europæisk videregående uddannelse
Rådet vedtog også konklusioner om
den globale dimension af europæisk videregående
uddannelse
(15117/1/13), hvori der især opfordres til en omfattende strategisk tilgang hen imod
internationalisering i samråd med de relevante interessenter inden for tre hovedområder: mobilitet
blandt studerende og personale, internationalisering af studieordninger og digital læring samt
strategisk samarbejde, partnerskaber og kapacitetsopbygning.
Hovedformålet med internationaliseringen er at forbedre kvaliteten af videregående uddannelser og
i højere grad forberede de studerende i Europa på at leve i en global verden og arbejde i en global
økonomi. Moderniseringen og internationaliseringen af videregående uddannelser ses også som
afgørende for at øge EU's indsats for vækst og job gennem innovation og forskning
1
.
Formandskabet understregede, at styrken ved Europas systemer for videregående uddannelse ligger
i leveringen af uddannelse og forskning af høj kvalitet, i dets institutioners diversitet og i dets støtte
til samarbejde på områder, hvor det tilfører merværdi, såsom programmer for fælles og dobbelte
grader, skoler og studier på ph.d.-niveau og internationale partnerskaber.
Kommissionen gjorde opmærksom på, at det nye Erasmus+-program spiller en stor rolle for
studerendes og læreres mobilitet, men understregede, at dette er en meget kompleks proces, og at
"one size fits all" ikke kan bruges her. Den fremhævede også, at ikke kun studerende, men også
universitetslærere vil nyde godt af de muligheder, som det nye program tilbyder.
1
Se også
– Kommissionens meddelelse om de europæiske videregående uddannelser over for resten
af verden (12453/13)
– Rådets konklusioner om moderniseringen af videregående uddannelser
(16746/11).
16753/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0010.png
25. og 26. november 2013
Åbne uddannelsesressourcer
1
og digital læring
Ministrene blev opfordret til under debatten at skitsere den hovedtilgang, der benyttes på nationalt
plan, når det gælder digital læring og herunder Massive Open Online Courses (MOOC), og til at
dele deres synspunkter med hensyn til, hvordan man kan tackle spørgsmål som kvalitetsvurdering
og anerkendelse af færdigheder og kompetencer, der opnås med sådanne midler. Ministrene blev
også opfordret til at angive, hvordan foranstaltninger på EU-plan kan skabe merværdi i denne
proces.
Debatten blev indledt af en af gæstetalerne, erhvervskonsulent
Uschi SCHREIBER,
der i udstrakt
grad har arbejdet i Fjernøsten. Uschi Schreiber understregede, at digital læring ikke er en
valgmulighed, den er allrede en realitet, især i lande som Kina og i Sydøstasien; f.eks. er
grundskoler i Sydkorea allerede fuldt udstyret med moderne teknologi og læringen fuldt
digitaliseret.
Hun understregede, at arbejdsgivere i stigende grad vil efterspørge personale, der ikke blot har e-
færdigheder, men for hvem digital kunnen er en naturlig ting. EU-medlemsstaterne er nødt til at
tage hensyn hertil i deres uddannelsessystemer, især i de videregående uddannelser. På dette
område er EU allerede bagud i forhold til andre regioner i verden.
Professor
AZZONE,
rektor på Politecnico di Milano, beskrev sin institution – der er en pioner
inden for fjernundervisning i Italien – som et "traditionelt" universitet, der står over for den
dobbelte udfordring MOOC og globalisering. Han argumenterede, at europæiske universiteter ikke
bør forsøge at kopiere amerikanske investeringsniveauer, når det gælder onlinekurser, men at de i
stedet bør søge at satse på områder, hvor Europa har bedre resultater og giver merværdi.
Han forklarede, at det er meget dyrt og tidkrævende at udvikle onlinekurser, hvilket giver særlige
problemer for mange offentlige universiteter i Europa, som har en høj lærer-studerende-ratio og
begrænset finansiering. Han er under alle omstændigheder af den opfattelse, at MOOC alene ikke
kan erstatte "traditionelle" former for uddannelse, og gav et konkret eksempel fra sin institution:
fuldførelsesprocenten for kurser i det traditionelle fysiske klasseværelse er 70 %, hvorimod den for
onlinekurser blot er 12 %.
MOOC kan eventuelt kombineres med mere traditionelle former for undervisning og læring for at
skabe en ny uddannelsesmodel. Åbne uddannelsesressourcer af denne art kan eventuelt ikke blot
fokusere på det saglige indhold på det tekniske eller videnskabelige område, men også bruges til at
udvikle tværkulturelle og tværfaglige færdigheder samt innovationsfærdigheder.
1
Undervisnings-, lærings- og forskningsværktøjer til fri, offentlig anvendelse.
16753/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0011.png
25. og 26. november 2013
Kommissionen var enig i, at den digitale revolution allerede har holdt sit indtog i skolerne, men
mente, at vi måske endnu ikke er helt parate til at tilpasse os til disse nye læringsmetoder. Der er
brug for innovative løsninger, og det nye Erasmus+-program kan understøtte denne overgang.
Alle europæiske klasseværelser bør være digitale senest i 2020, udtalte kommissær Vassiliou, men
gjorde dog opmærksom på, at under 30 % af alle børn for øjeblikket undervises af digitalt erfarne
lærere, og at 50 % af dem slet ikke har været i kontakt med digital læring. Ikke desto mindre er e-
færdigheder nærmest uundværlige på dagens arbejdsmarked, og EU-medlemsstaterne er nødt til at
sikre, at arbejdsstyrken har tilstrækkelige IT-færdigheder til at besætte den million ledige job, der
skønnes at være i IKT-sektoren.
Ministrene erkendte generelt, at digitale fjernundervisningsværktøjer giver betydelige muligheder:
bredere adgang til uddannelse, hvilket kommer isolerede samfund og ugunstigt stillede studerende
til gode, større omkostningseffektivitet og fremme af innovation på uddannelsesområdet. Af den
grund har de fleste medlemsstater allerede udviklet eller er ved at udvikle initiativer på dette
område.
De fleste ministre var imidlertid af den opfattelse, at denne udvikling rejser vigtige spørgsmål, både
på nationalt og europæisk niveau. Flere ministre gjorde opmærksom på, at den nødvendige
infrastruktur ikke er til rådighed overalt, og at adgangen til åbne ressourcer ikke altid er gratis. Der
er også mange vigtige spørgsmål i forbindelse med materialets kvalitet, anerkendelse af kompe-
tencer, der opnås på denne måde, og virkningerne for uddannelsen af undervisere samt juridiske
spørgsmål vedrørende ophavsret og intellektuel ejendomsret.
En række ministre understregede også, at digital læring ikke bør være den eneste tilgang til
uddannelse. Digital læring og mere traditionelle former for undervisning udelukker ikke hinanden.
Efter manges opfattelse, er uddannelsen af undervisere og behovet for, at studerende og
færdiguddannede er i besiddelse af kritisk dømmekraft, af afgørende betydning.
Endelig fandt en række ministre – herunder nogle fra lande med omfattende erfaring på området
digital læring – at vi endnu ikke har nok oplysninger om virkningen af MOOC, og at det derfor
stadig er for tidligt at begynde at drøfte en eventuel europæisk strategi på dette område. Mange af
dem fremhævede, at det er nyttigt at udveksle god praksis på europæisk plan og at gøre bedst mulig
brug af både Erasmus+- og Horisont 2020-programmet.
EVENTUELT
Cypriotiske data i OECD-undersøgelser
Rådet noterede sig den cypriotiske delegations orientering om, hvilke vanskeligheder Cypern har
med at blive medlem af OECD (15903/13). Delegationen anmodede om EU-partnernes støtte for at
få sikkerhed for, at der gives ligebehandling i forbindelse med OECD-aktiviteter på uddannelses-
området, og at cypriotiske data i fremtiden behandles på samme måde som alle andre EU-
medlemsstaters data.
16753/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. og 26. november 2013
Den franske, græske og rumænske delegation støttede Cypern. Kommissionen gav udtryk for
solidaritet med Cypern og oplyste ministrene om, at den har sendt OECD's generalsekretær en
skrivelse om spørgsmålet og bedt ham finde en løsning på problemet.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig den græske delegations orientering om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der bl.a. indeholder følgende prioriteter:
Udvikling af færdigheder gennem innovativ uddannelse
Reduktion af skolefrafald
Kendskab til fremmedsprog
Fremme af erhvervsuddannelse
Førskoleundervisning
Kvalitetssikring på alle uddannelsesniveauer.
16753/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0013.png
25. og 26. november 2013
UNGDOM
Unge, der ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af den
sociale inklusion af unge, der ikke er i
beskæftigelse eller under uddannelse
(15770/13),
der søger at tage fat på problemet med unge,
der ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse, på mere systematisk vis ved inddragelse af en
række politiktiltag inden for forebyggelse, uddannelse, ikkeformel læring, frivillige aktiviteter,
overgang fra uddannelse til beskæftigelse og beskæftigelse i sig selv.
Ministrene anerkendte, at dette er en vigtig prioritet for EU, eftersom unge arbejdsløses udelukkelse
fra retten til social sikring i stigende grad også udgør et stadig alvorligere socialt problem.
Kommissionen mindede om, at EU allerede har iværksat flere væsentlige ordninger og initiativer til
at bekæmpe ungdomsarbejdsløshed. Kommissæren understregede, at unge, der ikke er i
beskæftigelse eller under uddannelse, ikke udgør en homogen gruppe, så foranstaltninger til at løse
problemet bør tilpasses i forhold hertil.
Flere ministre mindede også om, at ungdomsarbejde - selvom det ikke kan erstatte lønnet
beskæftigelse - kan bidrage til at mindske social udstødelse og øge beskæftigelsesegnetheden.
EU-arbejdsplan for ungdom
Under debatten anerkendte de fleste ministre, at den økonomiske og finansielle krise, som siden
2008 har rystet ungdomsområdet dramatisk, har ændret hele det miljø, som ungdomspolitik
fungerer i. Derfor bør EU og dets medlemsstater hurtigst muligt tage fat på de høje ungdoms-
arbejdsløshedsprocenter
1
og konsekvenserne af den nuværende krise for unge, navnlig fordi der er
sandsynlighed for, at ungdomsarbejdsløsheden fortsat vil være høj i de kommende år.
1
Over 5,7 mio. unge (23,6 %) i EU stod uden arbejde i januar 2013, og 30 % af de
arbejdsløse under 25 i Unionen har været arbejdsløse i mere end et år. De økonomiske
omkostninger af denne situation i form af udbetalte ydelser, tabte skatteindtægter og tabt
fortjeneste har EU's agentur Eurofound vurderet til 153 mia. pr. år eller 1,2 % af EU's BNP.
16753/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0014.png
25. og 26. november 2013
Ministrene var generelt enige om, at der er et klart behov for at udarbejde en struktureret plan på
mellemlang sigt med et begrænset antal vigtige initiativer inden for specifikke områder på
ungdomspolitikområdet, der skal gennemføres inden for realistiske tidsplaner. Denne plan skal gøre
det muligt at reagere hurtigt på tendenser, der påvirker unge, og fokusere på social inklusion. Den
bør også tilpasse de ungdomspolitiske mål til målene for Europa-2020-strategien
1
.
Mange ministre mente, at det sektoroverskridende samarbejde bør styrkes og iværksættes på alle
niveauer, navnlig inden for områderne uddannelse og beskæftigelsespolitik.
En række ministre opfordrede også til en positiv tilgang til ungdomspolitikken: Unge bør være
kernen i Europas opbygning, og de bør inddrages i det demokratiske liv i deres lande. Flere ministre
mindede om udfordringerne i forbindelse med immigration.
En af prioriteterne i arbejdsplanen bør være udvikling af nyttige kompetencer for unge, og derfor
bør der ligeledes ske en stigning i praktikophold og lærlingeuddannelser samt en anerkendelse af
uformel og ikkeformel læring.
En række ministre understregede vigtigheden af at investere i erhvervsuddannelse, og flere andre
ministre mente, at der også bør tages højde for spørgsmål inden for sundhed og trivsel. Der bør
ligeledes tilskyndes til iværksætterånd blandt unge.
Det blev foreslået af mange, at EU-arbejdsplanen for ungdom bør udgøre et instrument til at
fremskynde den praktiske gennemførelse af nuværende initiativer, såsom ungdomsgarantiordningen
og ungdomsbeskæftigelsespakken.
Eventuelt
EU's ungdomskonference
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af EU's ungdomskonference
(14177/13),
der blev
afholdt den 9.-12. september i Vilnius med det generelle tema om social inddragelse af unge, der
ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse.
EU's ungdomskonference er et led i processen for den strukturerede dialog, der samler unge og
beslutningstagere i Den Europæiske Union for i fællesskab at drøfte og præge udformningen af
ungdomspolitikker på nationalt og europæisk plan.
1
Se også: Rådets konklusioner om maksimal udnyttelse af ungdomspolitikkens potentiale i
håndteringen af målene for Europa 2020-strategien
(8576/13).
16753/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. og 26. november 2013
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den græske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
social inklusion (navnlig gennem kultur og iværksætterånd)
fremme af adgang til nye teknologier, navnlig i fjerntliggende områder
16753/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0016.png
25. og 26. november 2013
KULTUR OG DET AUDIOVISUELLE OMRÅDE
Inden Rådet tog fat på dagsordenspunkterne,
ønskede minister Šarūnas Birutis at gøre status over
flere vigtige sager på dette område:
Europa-Parlamentet vedtog programmet Kreativt Europa på sit plenarmøde i sidste uge.
Efter Rådets formelle vedtagelse af det nye program i december skulle det kunne starte
som planlagt den 1. januar 2014.
Sidste uge gav Europa-Parlamentet også sin godkendelse af programmet
Europa for
Borgerne.
Programmet vil forhåbentlig stadig træde i kraft i år, men to medlemsstater har
fortsat til gode at afslutte deres nationale procedurer for at kunne vedtage forordningen.
Forhandlingerne med Parlamentet om afgørelsen vedrørende de
Europæiske
Kulturhovedstæder
(2020-2033) er næsten afsluttet. Der er kun et spørgsmål, der endnu
ikke er afgjort.
Tilbagelevering af kulturgoder
Rådet vedtog en generel indstilling
(16027/13)
til forslaget til et direktiv
om tilbagelevering af
kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område
(10471/13 +
ADD1
+ ADD2),
der reviderer direktiv 93/7/EØF
1
.
Formålet med forslaget er at forbedre effektiviteten af de mekanismer, der sikrer hurtig
tilbagelevering af kulturgoder, der er klassificeret som nationale skatte
2
og fjernet ulovligt fra en
medlemsstat før den 1. januar 1993. Behovet for at beskytte nationale skatte var knyttet til
afskaffelsen af EU's indre grænser, der trådte i kraft den 1. januar 1993.
Rådet accepterede generelt de væsentligste ændringer af den nuværende lovgivning, som indføres
ved Kommissionens forslag, såsom:
fjernelsen af bilaget, der specificerer kategorier af kulturgoder, der skal tilbageleveres
sammen med tærskler for værdi og alder. Således skal enhver kulturgode, der er
klassificeret som en national skat af en medlemsstat, kunne tilbageleveres
1
2
EFT L 74 af 27.3.1993.
I henhold til artikel 36 i TEUF.
16753/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0017.png
25. og 26. november 2013
forlængelsen af frister, således at medlemsstaterne vil have fem måneder i stedet for de
nuværende to måneder til at kontrollere, at kulturgoden, der er fundet i en anden
medlemsstat er en national skat, og tre år i stedet for et år til at indlede søgsmål om
tilbagelevering ved en kompetent national ret
bevisbyrden tillægges besidderen i forbindelse med kompensationsspørgsmål
anvendelsen af informationssystemet for det indre marked
1
med henblik på at forbedre
administrativt samarbejde og informationsudveksling mellem nationale myndigheder.
På baggrund af forslaget om at fjerne bilaget er henvisningen til Udvalget for Udførsel og
Tilbagelevering af Kulturgoder, der var ansvarligt for dets anvendelse, slettet. Rådet ønskede dog at
bevare en platform for udveksling af erfaring og bedste praksis på dette område og anmodede
Kommissionen om at oprette en ekspertgruppe til dette formål. Rådet forlængede endvidere
perioden for direktivets gennemførelse i national ret til 18 måneder i stedet for de 12 måneder, som
Kommissionen havde foreslået.
Kommissionen understregede, at oprettelsen af en ekspertgruppe er i modstrid med dens
institutionelle beføjelser. Den ønsker også at bevare de oprindelige 12 måneder, som den havde
foreslået til gennemførelsesperioden.
Vedtagelsen af den generelle indstilling har banet vejen for, at det kommende græske formandskab
kan indlede uformelle forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at vedtage forslaget
inden udgangen af det nuværende Parlaments valgperiode. Afstemningen om forslaget i Europa-
Parlamentets kompetente udvalg (CULT) er planlagt til den 21. januar 2014.
Mediefrihed og -pluralisme
Rådet vedtog konklusioner om
mediefrihed og -pluralisme i det digitale miljø
(15774/13), der
hovedsagelig omhandler tre hovedpunkter: sikring af gennemsigtighed med hensyn til medieejer-
skab, beskyttelse af journalister mod utilbørlig (politisk og økonomisk) påvirkning og beskyttelse af
journalistiske kilder samt audiovisuelle reguleringsmyndigheders uafhængighed.
1
EUT L 316 af 14.11.2012.
16753/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0018.png
25. og 26. november 2013
I konklusionerne understreges det, at sikringen af en høj grad af mediefrihed og -pluralisme udgør
en af hjørnestenene i demokratiske systemer - en af de kerneværdier, på hvilke EU bygger - og det
er også et princip, der er indskrevet i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettig-
heder. Det er endvidere også afgørende for EU, at det fremstår troværdigt i forbindelse med
forhandlingen af disse spørgsmål med tiltrædende lande og i internationale fora.
Kommissionen udtrykte tilfredshed med Rådets opfordring til at støtte Observatoriet for
Mediepluralisme (uafhængigt overvågningsværktøj til evaluering af risici for mediepluralisme i EU)
og til at forbedre beskyttelsen af journalister. For at imødekomme Rådets opfordring til at styrke
samarbejdet mellem nationale audiovisuelle reguleringsmyndigheder meddelte Kommissionen, at
den vil formalisere den nuværende arbejdsgruppe på dette område. Med hensyn til gennemsigtig-
heden inden for medieejerskab anførte Kommissionen, at den vil undersøge spørgsmålet nærmere.
Endelig understregede Kommissionen, at det arbejde, den udfører på dette område, henhører under
dens kompetence.
Opkoblede borgere
Ministrene havde en debat om emnet "Opkoblede
borgere: seernes ændrede adfærd i det
konvergerede mediemiljø"
inden for rammerne af revisionen af direktivet om audiovisuelle
medietjenester, der er planlagt til næste år, og ligeledes i lyset af Kommissionens grønbog
"Forberedelse på en fuldt ud konvergeret audiovisuel verden"
(8934/13).
For at fremme en mere dynamisk og fri debat havde formandskabet indbudt en gæstetaler,
Dean
Donaldson,
der er en velkendt ekspert og forsker på området for konvergerede medier. Han er
navnlig kendt for sit forbrugerorienterede perspektiv.
Dean Donaldson mener, at det ikke længere giver mening at skelne mellem lineære og ikkelineære
udbydere. De traditionelle mønstre inden for medieforbrug har ændret sig radikalt i de sidste par år.
Understøttet af en meget dynamisk audiovisuel præsentation gjorde han gældende, at
88 % af seere kigger på et andet apparat samtidig med at de ser tv
86 % af tv-kanaler bliver aldrig set, de fleste personer ser videoer på deres pc'er
afsætningen af pc'er er for første gang faldet med 13 %
16753/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0019.png
25. og 26. november 2013
hastigheden, hvorved der downloades stiger fortsat
tv, smartphones og tabletter kan allerede opkobles.
Den nuværende tendens inden for audiovisuelt forbrug kan resumeres i sloganet:
"Hvad som helst,
når som helst, hvor som helst!"
Generelt enedes ministrene om, at der er visse værdier, der skal bevares uanset mediet, såsom
kulturel mangfoldighed, mediepluralisme, forbrugerbeskyttelse, navnlig beskyttelse af børn,
fremme af europæiske audiovisuelle produktioner og fair konkurrence mellem indholdsleve-
randører.
Mens medlemsstaterne generelt delte Dean Donaldsons mening om, at det er forældet at have
forskellige regelsæt for lineære og ikkelineære medietjenester, var der forskellige meninger om,
hvilke skridt, der skal tages med hensyn til regulering.
Nogle medlemsstater fandt, at direktivet om audiovisuelle medietjenester
1
fra 2010 - der fastsætter
strenge regler i forhold til programsat fjernsyn, men færre og mindre strenge regler i forhold til
onlinetjenester - ikke længere er tilpasset til det nye digitale miljø, mens andre medlemsstater
mente, at det måske blot med et par få ændringer stadig kan udgøre det væsentligste regelsæt.
Nogle medlemsstater fremførte, at internettet er et globalt marked og således meget svært at
kontrollere, og yderligere regulering bør være "intelligent" og eventuelt fokusere på reklame og
beskyttelsen af mindreårige. I denne forbindelse insisterede en række medlemsstater på vigtigheden
af at fremme mediekendskab.
Flere medlemsstater understregede, hvor vigtigt det er for EU at lægge vægt på indhold af høj
kvalitet samt at tilbyde mere diversificerede tjenester, der giver seerne flere valgmuligheder , og
sikre lige adgang til alle typer medier.
Eventuelt
På vej mod en kulturel strategi i den digitale tidsalder
Rådet noterede sig de oplysninger, der blev fremlagt af den franske delegation
(15806/1/13),
som
opfølgning på Det Europæiske Råd om "Innovation og den Digitale Dagsorden" den 24.-25. oktober
og på baggrund af, at EU's arbejdsplan på kulturområdet 2011-2014 udløber næste år.
1
EUT L 95 af 15.4.2010.
16753/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. og 26. november 2013
Hovedmålet for den foreslåede strategi er at gøre det muligt for Den Europæiske Union og dens
medlemsstater at udvikle tiltag og instrumenter, der er tilpasset til målet om at fremme kulturel
mangfoldighed i det nye digitale miljø. Strategien bør muliggøre en effektiv integration af den
kulturelle dimension i alle Unionens politikker, som f.eks. det indre marked, skattesystemer,
konkurrence, statsstøtte, handel osv.
Flere ministre udtrykte tilfredshed med det franske forslag og viste vilje til at undersøge det
nærmere, mens andre medlemsstater understregede, at de fleste af disse spørgsmål er underlagt
national kompetence.
Ministrene var generelt enige om, at det franske indlæg indeholder mange væsentlige spørgsmål. De
understregede navnlig behovet for at anvende den samme momssats på trykte bøger og e-bøger,
hvilket vil fremme læsning blandt borgerne. Med hensyn til ophavsret enedes ministrene om, at den
europæiske retlige ramme for ophavsret kan være nyttig, hvis den formår at finde den rette ligevægt
mellem brugeres adgang til indhold, økonomiens behov og godtgørelse til skabere.
Kommissionen fandt det nødvendigt at agere på tværs af sektorer med henblik på at støtte kulturelle
og kreative sektorer i overensstemmelse med Europa 2020. I denne sammenhæng mindede den om,
at det nye program Et Kreativt Europa allerede tager overgangen til den digitale verden i
betragtning.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den græske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
direktivet om tilbagelevering af kulturgoder og afgørelsen om de Europæiske
Kulturhovedstæder 2020-2033 (afslutning af forhandlinger)
kulturarven med fokus på innovative midler til finansiering og publikumsudvikling
de kulturelle og kreative sektorer med fokus på iværksætterånd
kulturen i EU's eksterne forbindelse med fokus på dialog på tværs af kulturer og religioner
den europæiske filmskat i den digitale tidsalder.
16753/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0021.png
25. og 26. november 2013
SPORT
Sundhedsfremmende fysisk aktivitet
Rådet vedtog en henstilling om
fremme af sundhedsfremmende aktiviteter
(15575/13),
der tager
sigte på at udvikle en tværsektoriel strategi, der involverer politikområder såsom sport, sundhed,
uddannelse, miljø og transport. Den fastsætter en monitoreringsramme med et sæt minimums-
indberetningskrav om generelle aspekter ved fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet, der
kan benyttes af alle medlemsstater. Den vil blive gennemført i tæt synergi og samarbejde med
Verdenssundhedsorganisationen (WHO), hvorved der undgås dobbeltarbejde i forbindelse med
dataindsamlingen.
Fysisk aktivitet som anbefalet af WHO er en forudsætning for en sund livsstil og en sund
arbejdsstyrke og bidrager således til opnåelsen af de centrale målsætninger, der er defineret i
Europa 2020-strategien, især for så vidt angår vækst, produktivitet og sundhed.
Undersøgelser for hele EU, herunder Eurobarometerundersøgelsen om sport og fysisk aktivitet fra
2010, viser imidlertid, at 60 % af EU-borgerne hævder, at de sjældent eller aldrig dyrker nogen
fysisk aktivitet. Tilgængelige data på nationalt plan bekræfter denne generelle tendens og viser, at
der er markante forskelle mellem medlemsstaterne.
To medlemsstater mente, at initiativets grænseoverskridende komponent ikke var tilstrækkelig
omfattende, og derfor fandt de ikke, at der er behov for handling på EU-plan. Disse spørgsmål bør
forblive medlemsstaternes kompetence.
Sportens bidrag til EU's økonomi
Rådet vedtog konklusioner om
sportens bidrag til EU's økonomi
og navnlig til at bekæmpe
ungdomsarbejdsløshed og skabe social inklusion (15757/13). I konklusionerne understreges det, at
sporten kan spille en vigtig rolle, når det gælder om at skabe incitament til økonomisk genopretning
og tackle det presserende ungdomsarbejdsløshedsproblem. Derfor tilskyndes der til strategiske
investeringer i sporten ved at gøre mere effektiv brug af mulighederne i EU's finansieringsinstru-
menter, herunder EU's strukturfonde og Erasmus+-programmet.
16753/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0022.png
25. og 26. november 2013
Formandskabet understregede, at der i stigende grad er bevis for, at sporten er en vigtig drivkraft for
vækst og beskæftigelse, der samtidig sikrer social samhørighed og velfærd, hvorved der tages et
betragteligt skridt hen imod at nå målene i Europa 2020-strategien. Sporten har potentialet til at
skabe arbejdspladser og støtter den økonomiske udvikling på lokalt plan f.eks. gennem opførelse og
vedligeholdelse af sportsanlæg, tilrettelæggelse af sportsbegivenheder, markedsaktiviteter inden for
sportsartikler og serviceerhverv og relaterede aktiviteter i andre sektorer.
Kommissionen understregede, at langtidsledighed kan øge marginalisering for unge og føre til
fattigdom og større risiko for social udstødelse. Gennem deltagelse i breddeidrætten og frivillige
aktiviteter i sporten
1
kan unge tilegne sig specifikke personlige og faglige kvalifikationer og
kompetencer, der vil forbedre deres beskæftigelsesegnethed og bidrage positivt til deres selvtillid og
det lokalsamfund, de lever i.
Flere medlemsstater understregede, at forholdsvis begrænsede offentlige investeringer i lokale
sportsanlæg og/eller støtte til lokalt baserede sportsklubber kan generere enorme fordele med
hensyn til stærkere og mere trygge lokalsamfund med større sammenhængskraft og sikre lavere
niveauer for vandalisme og kriminalitet.
God forvaltningspraksis inden for sport
Inden minister Dailis Alfonsas Barkauskas åbnede debatten orienterede han kort Rådet om de
væsentligste konklusioner af frokostdrøftelsen med repræsentanter fra sportsbevægelsen:
God forvaltningspraksis inden for sport er en forudsætning for, at sportsorganisationerne
kan være uafhængige og regulere sig selv.
Uddannelse og oplysning om sportsværdier for alle aldersgrupper.
Principper for god forvaltningspraksis bør ikke kun gennemføres og overvåges af
medlemsstaterne og EU, men også af medierne og ikkestatslige organisationer.
Væsentlighed af gennemsigtighed navnlig i forbindelse med lønninger, regnskaber,
transfers og ejerskab.
1
Ifølge en Eurobarometerundersøgelse fra 2011 er næsten en fjerdedel af de frivillige (24 %)
aktive på idrætsområdet.
16753/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. og 26. november 2013
Repræsentanterne fra sportens verden mente også, at der i forbindelse med de problemer, som
sporten står over for (aftalt spil, doping, ulovlige væddemål), er behov for fælles og koordinerede
indsatser fra medlemsstaterne, EU, sportsorganisationer, faglige sammenslutninger og
spillersammenslutninger på lokalt og regionalt niveau.
Kommissionen mindede om de væsentligste principper for god forvaltningspraksis: demokrati,
gennemsigtighed, ansvarlighed, gennemførelse af effektive, bæredygtige og forholdsmæssige regler
inden for sporten, fuld repræsentation af interessenter. Fremme af god forvaltningspraksis er også
en af prioriteterne i Erasmus+-programmets sportsdel.
Debatten blev indledt af gæstetaleren, Sylvia SCHENK, der er ledende rådgiver inden for sport ved
"Transparency International" og på nuværende tidspunkt voldgiftsmand ved Den Internationale
Sportsdomstol (CAS) i Lausanne.
Sylvia SCHENK gjorde gældende, at der er en kløft mellem sportens image og virkeligheden: Der
tilskyndes på den ene side til fairplay, disciplin og solidaritet, mens der på den anden side kæmpes
med aftalt spil, som finder sted på alle niveauer og tager forskellige former, doping, skatteunddra-
gelse, politisk (mis)brug.
Ifølge taleren er de væsentligste hindringer for god forvaltningspraksis i sporten navnlig ressource-
mangel. strukturelle mangler, afhængighed af frivillige, foruroligende tætte forbindelser til
erhvervslivet og medierne, "indavls"-kultur.
Sylvia SCHENK understregede dog også, at sporten ligeledes inspirerer og motiverer mange
mennesker, er en integrationsfaktor og har stor indvirkning på ungdomsværdier, da den viser
vigtigheden af regler.
Sylvia SCHENK afsluttede med at foreslå nogle henstillinger, der kan medvirke til bedre
forvaltningspraksis inden for sporten, navnlig:
Gennemførelse af god forvaltningspraksis er et langsigtet projekt.
Skabelse af den rette balance mellem støtte og pres, undgåelse af overregulering.
Deltagelse af personer udefra i den sportsmæssige ledelse for at undgå enkelte dårlige
vaner.
Statuering af eksempel "ovenfra".
Professionelle ligaer bør ligesom virksomheder have overensstemmelsesprogrammer.
16753/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0024.png
25. og 26. november 2013
Generelt mente medlemsstaterne, at sportsorganisationernes uafhængighed bør respekteres. Nogle
af dem erklærede dog, at der bør gribes ind, hvis disse organisationer modtager offentlige midler
eller ikke overholder principperne for god forvaltningspraksis.
Mange medlemsstater understregede også, at de offentlige myndigheder bør anvende en streng
tilgang i forbindelse med at håndtere anliggender inden for antidoping og aftalt spil, og de
understregede vigtigheden af uddannelse og forebyggelse, navnlig i forbindelse med mindreårige.
Flere medlemsstater mindede om, at de nationale sportsorganisationer også er del af internationale
forbund, så EU kan udgøre en merværdi i forbindelse med varetagelsen af internationale
anliggender.
De fleste medlemsstater var enige om, at et tæt samarbejde på alle niveauer mellem regeringer,
sportsorganisationer og EU er et afgørende element for gennemførelse af principperne for god
forvaltningspraksis.
Eventuelt
Verdenskonferencen om antidoping
Formandskabet orienterede ministrene om resultatet af Det Internationale Antidopingagenturs
(WADA's) seneste møder, der blev afholdt den 12.-15. november i Johannesburg i forbindelse med
den igangværende revision af den internationale antidopingkodeks. EU har været en meget vigtig
bidragyder til den nye kodeks, der blev godkendt og vil træde i kraft i 2015.
Det Internationale Antidopingagentur (WADA), som blev etableret i 1999, er et privatretligt organ,
hvis mission er at fremme, koordinere og overvåge kampen mod doping inden for alle typer
sportsgrene. Dets hovedopgaver omfatter videnskabelig forskning, uddannelse, udvikling af
færdigheder til bekæmpelse af doping og overvågning af den internationale antidopingkodeks.
100-året for julevåbenhvilen 1914
Rådet noterede sig oplysningerne fra den franske delegation
(15813/13)
om højtideligholdelsen af
100-året for de fodboldkampe, der fandt sted i skyttegravene i julen 1914.
16753/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. og 26. november 2013
UEFA planlægger at afholde en mindekamp, der involverer nationale ungdomsteam, som er
planlagt til at finde sted på stadionet i Ypres i december 2014. UEFA håber, at flere statsover-
hoveder eller regeringschefer vil kunne deltage, og den franske delegation opfordrede Rådet for
Den Europæiske Union til at give sin støtte til dette initiativ.
Flere medlemsstater hilste det franske initiativ varmt velkommen og gav udtryk for, at de er rede til
at deltage i mindehøjtidelighederne.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den græske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram for det næste halvår, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
vedtagelse af EU's arbejdsplan for sport (2014-2017)
fremme af sundhed og ligestilling mellem kønnene i sporten
fortsættelse af bekæmpelsen af doping
fremme af dobbelte karrierer
tilskyndelse til bedre brug af infrastrukturer for udøvelse af sport på nationalt og
internationalt niveau.
16753/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0026.png
25. og 26. november 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's indsats mod spredning af håndvåben og lette våben
Rådet nåede til enighed om at støtte en global rapporteringsmekanisme vedrørende ulovlige
håndvåben, lette våben og andre ulovlige konventionelle våben og ammunition hertil for at mindske
risikoen for ulovlig handel hermed. Formålet med projektet er at oprette et brugervenligt globalt
informationsstyringssystem for omledte eller ulovligt handlede våben ("iTrace") og at udføre
feltforskning inden for våben og ammunition hertil, der er i omløb i konfliktramte områder. Der er
bevilget 2,32 mio. EUR fra EU's budget.
De oversøiske landes og territoriers associering med Den Europæiske Union
Rådet reviderede afgørelsen, der danner grundlaget for associeringen mellem EU og de oversøiske
lande og territorier (OLT), der udgør et partnerskab til støtte for OLT's bæredygtige udvikling og til
fremme af Unionens værdier og standarder i den øvrige verden.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
Rådet vedtog konklusioner om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik med henblik på Det
Europæiske Råd i december. Teksten findes
her.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Visumlempelsesaftale mellem EU og Aserbajdsjan
Rådet vedtog en afgørelse (15553/13), hvorved det godkendte undertegnelsen af en aftale med
Aserbajdsjan om lempelse af reglerne for udstedelse af visa, med forbehold af senere formel
indgåelse (15554/13).
Aftalen vil gøre det muligt at udstede visum til aserbajdsjanske statsborgere for et forventet ophold
på EU's område på højst 90 dage for hver given periode på 180 dage.
I overensstemmelse med EU-bestemmelserne deltager Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige
ikke i vedtagelsen af afgørelsen og er derfor ikke omfattet af den.
16753/13
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0027.png
25. og 26. november 2013
HANDELSPOLITIK
Handelsbestemmelser EU-Guatemala – Midlertidig anvendelse
Rådet besluttede at underrette Guatemala om den midlertidige anvendelse fra den 1. december af
del IV vedrørende handelsanliggender i associeringsaftalen mellem EU og Mellemamerika
1
efter, at
Guatemala i juni meddelte, at det havde afsluttet sine egne interne procedurer.
På vegne af EU tillod Rådet i juni 2012 undertegnelsen af aftalen og i afventning af dens
ratifikation den midlertidige anvendelse af del IV vedrørende handelsanliggender. Aftalen blev
underskrevet i Tegucigalpa den 29. juni 2012.
UDVIKLING
Bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond
Rådet fastsatte de finansielle bidrag, der skal betales af medlemsstaterne med henblik på
finansiering af Den Europæiske Udviklingsfond (EUF), herunder det årlige bidragsbeløb for 2014,
den første indbetaling for 2014 og loftet for medlemsstaternes årlige bidragsbeløb for 2015.
TRANSPORT
Galileo – samarbejde med Ukraine
Rådet godkendte indgåelsen af en aftale mellem EU og Ukraine, der blev undertegnet i december
2005, og som tager sigte på at fremme samarbejdet om et civilt globalt satellitnavigationssystem
(GNSS) (afgørelse om indgåelse:
6373/13,
teksten til aftalen:
13242/05).
Samarbejdssektorerne er: radiofrekvenser, videnskabelig forskning og uddannelse,
industrisamarbejde, handel og markedsudvikling, standarder, certificering og forskrifter, udvikling
af globale og regionale jordbaserede GNSS-forstærkningssystemer, sikkerhed, erstatningsansvar og
dækning af omkostninger.
1
Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Panama.
16753/13
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454059_0028.png
25. og 26. november 2013
MILJØ
Attende ordinære møde for de kontraherende parter i Barcelonakonventionen
Rådet vedtog en afgørelse om fastsættelse af den holdning, der skal indtages på vegne af EU ved det
attende ordinære møde for de kontraherende parter i Barcelonakonventionen om beskyttelse af
havmiljø og kystområder i Middelhavet mod forurening, for så vidt angår forslaget om ændring af
bilag II og III til protokollen om særligt beskyttede områder og den biologiske mangfoldighed i
Middelhavet og med henvisning til forslaget til vedtagelse af en regional handlingsplan for
havaffald.
Mødet vil blive afholdt den 3.-6. december 2013 i Istanbul (Tyrkiet). Yderligere oplysninger kan
findes på følgende
websted.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Jānis VĪTOLIŅŠ (Letland) til medlem af Regionsudvalget for den resterende del
af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(16227/13).
16753/13
DA
28