Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3279 - RIA
Offentligt
1454063_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17342/13
(OR. en)
PRESSE 534
PR CO 64
PRESSEMEDDELELSE
3279. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Bruxelles, den 5. og 6. december 2013
Formænd
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Indenrigsminister
Juozas BERNATONIS
Justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
17342/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0002.png
5. og 6. december 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indenrigsministrene noterede sig torsdag Europa-Kommissionens meddelelse om
fri bevægelighed
for EU-borgere
og deres familiemedlemmer og konkluderede, at arbejdet kører videre med
medlemsstaterne på grundlag af de fem foranstaltninger, der skitseres i meddelelsen.
Dailis Alfonsas Barakauskas, den litauiske indenrigsminister, sagde følgende:
"Fri bevægelighed er en grundlæggende EU-værdi, som vi i høj grad skal værne om. Denne
rettighed skal ledsages af forpligtelser for EU's borgere, og ethvert forsøg på at misbruge denne
rettighed og de sociale sikkerhedssystemer bør imødegås med en passende og effektiv reaktion."
I forbindelse med bekæmpelsen af terrorisme havde Rådet en dybtgående drøftelse om spørgsmålet
om
krigere fra Europa,
der krydser grænsen til Syrien for at kæmpe, og den sikkerhedstrussel, de
kan udgøre i EU, når de vender tilbage. Indenrigsministrene blev enige om at optrappe arbejdet på
grundlag af de prioriteter, der identificeres i rapporten fra EU-antiterrorkoordinatoren.
Rådet, der mødtes i
Det Blandede Udvalg
(EU plus Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz),
drøftede Kommissionens meddelelse om arbejdet i
Taskforcen vedrørende Middelhavet
og hilste en
række foranstaltninger i dokumentet velkommen. Det drøftede også den fulde anvendelse af
Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien
og besluttede at tage dette spørgsmål op igen snarest
muligt.
Rådet havde fredag en dybtgående drøftelse om forslaget til forordning om en generel EU-ramme
for
databeskyttelse.
Under drøftelsen blev der fokuseret på mekanismen med et centralt
kontaktpunkt og dertil knyttede spørgsmål om domstolskontrol og domstolsprøvelse.
Juozas Bernatonis, den litauiske justitsminister, sagde følgende:
"Databeskyttelsesreformen har været nøgleprioriteten for det litauiske formandskab på
retsområdet, og vi har gjort vores yderste for at opnå fremskridt. Vi har drøftet det på alle
ministermøder og 20 ekspertmøder, og medlemsstaterne har i dag kunnet konstatere, hvor store
fremskridt vi har gjort. Vi foretrækker en solid frem for en hurtig aftale, og vi må arbejde på at
sikre en passende balance mellem erhvervsinteresser og borgernes grundlæggende rettigheder."
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til udkastet til forordning om indførelse af en
europæisk kendelse til sikring af bankindeståender
med henblik på at lette grænseoverskridende
gældsinddrivelse på det civil- og handelsretlige område og til et forslag til forordning om ændring
af forordningen om
retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på
det civil- og handelsretlige område.
Begge tekster vil udgøre grundlaget for forhandlingerne med
Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed om den endelige tekst til forordningen.
17342/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0003.png
5. og 6. december 2013
Ministrene havde en orienterende debat om forslaget til en forordning om ændring af forordningen
om
konkurs
med henblik på at fastlægge en række retningslinjer for det fremtidige arbejde.
Rådet vedtog desuden konklusioner om
bekæmpelse af hadforbrydelser,
om
rapporten om
unionsborgerskab 2013
og om
evaluering af Den Europæiske Unions Agentur for
Grundlæggende Rettigheder.
Endelig udvekslede justits- og indenrigsministrene for retlige og indre anliggender synspunkter om
de
fremtidige muligheder inden for retlige og indre anliggender,
som skal danne grundlag for de
videre drøftelser om perioden efter 2014 under det græske formandskab.
17342/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0004.png
5. og 6. december 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER .................................................................................................................... 8
Fri bevægelighed for personer ............................................................................................................. 8
Bekæmpelse af terrorisme: Udenlandske krigere og hjemvendte ........................................................ 9
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 10
Schengenudvidelse: Bulgarien og Rumænien.................................................................................... 11
RETLIGE ANLIGGENDER ............................................................................................................. 12
Databeskyttelse .................................................................................................................................. 12
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender .......................................................................... 13
Konkurs .............................................................................................................................................. 14
Retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område ....................................................................... 14
En fælles EU-købelov ........................................................................................................................ 15
Hadforbrydelser–
Rådets konklusioner
.............................................................................................. 15
Rapport om unionsborgerskab –
Rådets konklusioner
....................................................................... 16
Evaluering af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder –
Rådets
konklusioner
....................................................................................................................................... 17
Det europæiske semester - Resultattavle for retsområdet .................................................................. 18
EU's tiltrædelse af EMRK .................................................................................................................. 18
E-justice ............................................................................................................................................. 19
Den fremtidige udvikling af RIA-området......................................................................................... 20
Eventuelt ............................................................................................................................................ 20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17342/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. december 2013
DET BLANDEDE UDVALG ........................................................................................................... 23
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen ........................................................................... 23
Taskforce vedrørende Middelhavet ................................................................................................... 23
Situationen i Schengenområdet.......................................................................................................... 23
Overvågning af situationen i landene i det vestlige Balkan efter visumliberaliseringen ................... 23
Eventuelt ............................................................................................................................................ 24
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
PNR-aftale mellem EU og Canada ........................................................................................................................ 25
Visumlempelsesaftale - Marokko .......................................................................................................................... 25
Sisnets budget ........................................................................................................................................................ 25
Rapport om gennemførelsen af SIS-reglerne vedrørende stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne
motorkøretøjer ....................................................................................................................................................... 26
Indberetninger om oprettelse, drift og brug af SIS II -
konklusioner
..................................................................... 26
EU og det vestlige Balkan: bekæmpelse af narkotika ........................................................................................... 26
Serbien - Europol................................................................................................................................................... 26
Albanien - Europol ................................................................................................................................................ 26
Masseevakuering i tilfælde af katastrofer i EU -
konklusioner
.............................................................................. 27
Minimering af risici hvad angår sikkerhed og offentlig orden i forbindelse med sportsbegivenheder -
konklusioner
.......................................................................................................................................................... 27
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Armenien .............................................................................................................................. 27
Forbindelserne med Aserbajdsjan ......................................................................................................................... 27
Forbindelserne med Georgien ............................................................................................................................... 27
Associeringsaftale med Georgien .......................................................................................................................... 28
HANDELSPOLITIK
Fødevaresikkerhed, forvaltning af toldkontingenter og overvågningsmekanismen .............................................. 28
17342/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0006.png
5. og 6. december 2013
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Bulgarien:
Zinaida ZLATANOVA
Tsvetlin YOVCHEV
Den Tjekkiske Republik:
Martin PECINA
Daniel VOLÁK
Danmark:
Morten BØDSKOV
Tyskland:
Hans-Peter FRIEDRICH
Ole SCHRÖDER
Peter TEMPEL
Estland:
Hanno PEVKUR
Matti MAASIKAS
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Charalambos ATHANASIOU
Nikolaos DENDIAS
Ioannis MICHELAKIS
Spanien:
Jorge FERNÁNDEZ DIAZ
Alberto RUIZ-GALLARDÓN JIMÉNEZ
Frankrig:
Manuel VALLS
Philippe ETIENNE
Kroatien:
Orsat MILJENIĆ
Mato ŠKRABALO
Italien:
Angelino ALFANO
Giuseppe BERRETTA
Cypern:
Ionas NICOLAOU
Socrates HASIKOS
Letland:
Jānis BORDĀNS
Ilze JUHANSONE
Litauen:
Juozas BERNATONIS
Dailis Alfonsas BARAKAUSKAS
Paulius GRICIŪNAS
Elvinas JANKEVICIUS
Luxembourg:
Félix BRAZ
Christian BRAUN
Vicepremierminister samt indenrigs- og
ligestillingsminister
Justitsminister
Statssekretær for asyl og migration, social integration og
bekæmpelse af fattigdom under justitsministeren
Vicepremierminister og justitsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Første vicejustitsminister
Justitsminister
Forbundsindenrigsminister
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Justits- og ligestillingsminister samt forsvarsminister
Justitsminister og minister for åbenhed og
menneskerettigheder
Minister for offentlig orden og borgerbeskyttelse
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Vicepremierminister og indenrigsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
17342/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0007.png
5. og 6. december 2013
Ungarn:
Károly KONTRÁT
Tibor NAVRACSICS
Malta:
Emanuel MALLIA
Owen BONNICI
Nederlandene:
Ivo OPSTELTEN
Fred TEEVEN
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Rafał TRZASKOWSKI
Marek PRAWDA
Portugal:
Miguel MACEDO
Fernando SANTO
Rumænien:
Radu STROE
Bogdan TOHĂNEANU
Robert-Marius CAZANCIUC
Slovenien:
Senko PLIČANIČ
Gregor VIRANT
Slovakiet:
Marián SALOŇ
Monika JANKOVSKA
Ivan KORČOK
Finland:
Tiina ASTOLA
Päivi RÄSÄNEN
Pilvi-Sisko VIERROS-VILLENEUVE
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Parlamentarisk statssekretær, Indenrigsministeriet
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Minister for indre anliggender og national sikkerhed
Statssekretær for retlige anliggender, Ministeriet for Indre
Anliggender og National Sikkerhed
Sikkerheds- og justitsminister
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Fast repræsentant
Forvaltnings- og digitaliseringsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Statssekretær for forvaltning af Justitsministeriets ejendom
Indenrigsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Justitsminister
Vicepremierminister, indenrigsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Migrationsminister
Lordkansler og justitsminister
Indenrigsminister
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
17342/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0008.png
5. og 6. december 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INDRE ANLIGGENDER
Fri bevægelighed for personer
Rådet noterede sig Europa-Kommissionens meddelelse om fri bevægelighed for EU-borgere og
deres familiemedlemmer (16930/13) og konkluderede, at arbejdet kører videre med
medlemsstaterne på grundlag af de fem foranstaltninger, der skitseres i meddelelsen. Rådet vil om
nødvendigt vende tilbage til dette spørgsmål på et senere tidspunkt.
Et overvældende flertal af medlemsstater var enigt om, at fri bevægelighed for personer er et
centralt princip i Den Europæiske Union og en grundlæggende rettighed for alle EU-borgere, som
bør opretholdes og fremmes. De var også enige om, at enkeltsager om misbrug skal bekæmpes
inden for den eksisterende retlige ramme og i samarbejde med lokale myndigheder i
medlemsstaterne.
Endvidere udsendte Visegradlandene (Den Tjekkiske Republik, Ungarn, Polen og Slovakiet) en
fælles erklæring om dette spørgsmål (17395/13), hvori de erklærede, at medlemsstaternes selektive
anvendelse af de grundlæggende friheder fører til en udhuling af det indre marked.
I sin meddelelse analyserer Kommissionen retten til fri bevægelighed og den retlige situation
vedrørende mobile EU-borgeres rettigheder og dens indvirkning på værtslandets velfærdssystem.
Det fremgår af dokumentet, at de fleste EU-borgere flytter til en anden medlemsstat for at arbejde,
og at de er mere tilbøjelige til at være økonomisk aktive end statsborgerne og mindre tilbøjelige til
at søge om sociale ydelser.
For at hjælpe de nationale og lokale myndigheder med effektivt at anvende EU's bestemmelser om
fri bevægelighed fremlægges der i dokumentet fem konkrete foranstaltninger, som skal
gennemføres sammen med medlemsstaterne:
hjælpe medlemsstaterne med at bekæmpe proformaægteskaber (håndbog)
hjælpe myndighederne med at anvende EU's regler om koordinering af de sociale
sikringsordninger (praktisk vejledning)
hjælpe myndighederne med at løfte udfordringerne ved social integration (finansiering)
udveksle bedste praksis mellem lokale myndigheder
uddanne og støtte lokale myndigheder i anvendelsen af EU's bestemmelser om fri
bevægelighed.
17342/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. december 2013
Bekæmpelse af terrorisme: Udenlandske krigere og hjemvendte
Rådet havde en dybtgående drøftelse om spørgsmålet om krigere fra Europa, der krydser grænsen
til Syrien for at kæmpe, og den sikkerhedstrussel, de kan udgøre i EU, når de vender tilbage.
Drøftelsen tog udgangspunkt i et dokument udarbejdet af EU-antiterrorkoordinatoren i tæt samråd
med Europa-Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten. Indenrigsministrene blev enige om at
optrappe arbejdet på grundlag af de prioriteter, der identificeres i rapporten:
forebyggelse
udveksling af oplysninger/identifikation og sporing af rejser
strafferetlig respons
samarbejde med tredjelande.
I juni 2013 gav Rådet allerede udtryk for bred støtte til en pakke af foranstaltninger, som EU-
antiterrorkoordinatoren havde foreslået, og pålagde de relevante grupper om nødvendigt at
udarbejde gennemførelsesforanstaltninger. Det opfordrede også antiterrorkoordinatoren til at
forelægge en rapport om gennemførelsen af de foreslåede foranstaltninger på samlingen i Rådet for
Retlige og Indre Anliggender i december 2013.
Forslagene vedrører følgende:
behovet for en fælles vurdering af fænomenet med unge europæere, der rejser til Syrien for
at udkæmpe jihad, og behovet for at danne sig et bedre billede af de forskellige grupper,
der kæmper i Syrien
foranstaltninger til at forhindre unge i at rejse til Syrien eller til at yde bistand, når de
vender hjem
sporing af mistænkelige rejsebevægelser og den strafferetlige respons
samarbejde med tredjelande.
Strømmen af udenlandske krigere, der rejser til Syrien fra EU og andre lande, er imidlertid endnu
ikke mindsket. Antallet synes tværtimod at være stigende.
17342/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0010.png
5. og 6. december 2013
Taskforce vedrørende Middelhavet
Rådet drøftede Kommissionens meddelelse om arbejdet i Taskforcen vedrørende Middelhavet
(17398/13) og hilste en række foranstaltninger i dokumentet velkommen.
Taskforcen identificerede fem hovedindsatsområder, som der i de kommende måneder vil blive
arbejdet aktivt videre med:
tiltag i samarbejde med tredjelande
regional beskyttelse, genbosættelse og flere muligheder for at komme lovligt til Europa
bekæmpelse af menneskehandel, smugling og organiseret kriminalitet
styrket grænseovervågning, som kan bidrage til at forbedre situationsbilledet til søs og til at
beskytte og redde migranters liv i Middelhavet
bistand og solidaritet med medlemsstater, der oplever et stort migrationspres.
Formandskabet aflægger rapport herom til Det Europæiske Råd i december.
Taskforcen vedrørende Middelhavet blev oprettet efter mødet i RIA-Rådet den 7.-8. oktober 2013
med henblik på at indkredse de værktøjer, som EU har til rådighed, og som kunne bruges på mere
effektiv vis for at forhindre de tragiske begivenheder ud for Lampedusas kyst.
På mødet den 24.-25. oktober blev
Det Europæiske Råd
enigt om at træffe passende foranstaltninger
for at forebygge og forhindre, at sådanne tragedier sker igen, med udgangspunkt i den bydende
nødvendighed af forebyggelse og beskyttelse og styret af princippet om solidaritet og en rimelig
ansvarsfordeling.
Det Europæiske Råd opfordrede Taskforcen vedrørende Middelhavet til, under ledelse af
Kommissionen og med inddragelse af medlemsstaterne, EU-Udenrigstjenesten og en række EU-
agenturer, at udpege prioriterede tiltag for en mere effektiv anvendelse af europæiske politikker og
redskaber på kort sigt. Det anmodede Kommissionen om at aflægge rapport om arbejdet i
Taskforcen vedrørende Middelhavet til Rådet den 5. december 2013 med henblik på at træffe
operationelle beslutninger. Det anmodede også formandskabet om at rapportere til Det Europæiske
Råd i december 2013.
17342/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. december 2013
Schengenudvidelse: Bulgarien og Rumænien
Rådet havde en drøftelse om den fulde anvendelse af Schengenreglerne i Republikken Bulgarien og
Rumænien. Formandskabet sammenfattede drøftelsen således:
Rådet er vendt tilbage til spørgsmålet om Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen, sådan
som Det Europæiske Råd havde anmodet om i december 2012 og RIA-Rådet i marts 2013.
Rådet erindrede om resultatet af Det Europæiske Råds møde i december 2012 samt alle relevante
konklusioner fra tidligere møder i Det Europæiske Råd og samlinger i RIA-Rådet.
Det besluttede at tage dette spørgsmål op igen snarest muligt med henblik på at overveje det videre
forløb på basis af en fremgangsmåde i to trin.
17342/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0012.png
5. og 6. december 2013
RETLIGE ANLIGGENDER
Databeskyttelse
Rådet havde en grundig drøftelse om forslaget til forordning om en generel EU-ramme for
databeskyttelse. Under drøftelsen blev der fokuseret på den mekanisme med et centralt
kontaktpunkt, der fastsættes i Kommissionens forslag (kapitel VI og VII), og dertil knyttede
spørgsmål om domstolskontrol og domstolsprøvelse (17025/13).
Rådet gav allerede i oktober 2013 udtryk for sin generelle støtte til princippet om, at forordningen i
vigtige grænseoverskridende tilfælde bør etablere en mekanisme med et centralt kontaktpunkt med
henblik på at træffe en enkelt tilsynsafgørelse, der bør være hurtig, sikre ensartet anvendelse, skabe
retssikkerhed og mindske den administrative byrde.
Det blev også noteret, at det videre ekspertarbejde bør fortsætte efter en model, hvor en enkelt
tilsynsafgørelse træffes af "hovedvirksomhedens" tilsynsmyndighed, mens denne myndigheds
enekompetence muligvis begrænses til udøvelsen af visse beføjelser. Rådet mente også, at
eksperterne bør undersøge mulighederne for at forbedre "nærheden" mellem fysiske personer og
tilsynsmyndigheden med beslutningskompetence ved at inddrage "lokale" tilsynsmyndigheder i
beslutningsprocessen.
Det blev dog under drøftelserne på ekspertniveau bestemt, at der er grænser for, i hvor høj grad der
kan sikres nærhed for de registrerede, samtidig med at der sikres et centralt tilsyn for virksomheder
i det indre marked. Behovet for at forene disse to vigtige mål var kernen i dagens drøftelser.
Rådets Juridiske Tjeneste påpegede, at modellen som følge af det hidtidige tekniske arbejde vil
stille de registrerede over for en så kompliceret ordning, at det ikke vil være foreneligt med retten til
adgang til effektive retsmidler. Det vil kunne afhjælpes ved at overdrage visse beføjelser til Det
Europæiske Databeskyttelsesråd i bestemte grænseoverskridende tilfælde, hvor de lokale
myndigheders kontrol ikke er effektiv nok.
Efter en lang debat konkluderede formandskabet, at der er forskellige holdninger til, hvorvidt
hovedvirksomhedens tilsynsmyndighed bør have begrænset enekompetence til at vedtage
korrigerende foranstaltninger, og at arbejdet bør fortsætte på teknisk niveau. Det bemærkede
endvidere, at det er vigtigt, at tilsynsmyndighederne samarbejder om håndhævelsen af
databeskyttelsesreglerne.
Formandskabet konkluderede også, at det i det videre arbejde på teknisk niveau bør undersøges,
hvorvidt det i visse tilfælde er muligt at give Det Europæiske Databeskyttelsesråd beføjelse til at
vedtage bindende afgørelser vedrørende korrigerende foranstaltninger.
17342/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0013.png
5. og 6. december 2013
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til udkastet til forordning om indførelse af en
europæisk kendelse til sikring af bankindeståender med henblik på at lette grænseoverskridende
gældsinddrivelse på det civil- og handelsretlige område (16991/13
ADD1).
De resterende
betragtninger skal drøftes yderligere på teknisk niveau. Denne generelle indstilling vil udgøre
grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed om den
endelige tekst til forordningen.
Formålet med den foreslåede forordning (13260/11) er at lette grænseoverskridende
gældsinddrivelse ved at indføre en ensartet europæisk procedure, der fører til udstedelsen af en
europæisk kendelse til sikring af bankindeståender ("kontosikringskendelse"). Denne europæiske
procedure vil være til rådighed for borgere og virksomheder som et alternativ til nationale
procedurer, men vil ikke træde i stedet for nationale procedurer. Den vil kun finde anvendelse i
grænseoverskridende tilfælde.
Ved hjælp af denne nye europæiske procedure vil en kreditor kunne opnå en sikringskendelse, der
blokerer debitors indeståender på en bankkonto i en medlemsstat, og derved forhindre debitor i at
sprede sådanne midler for at forpurre kreditors bestræbelser på at inddrive sin fordring.
Kontosikringskendelsen er tilgængelig for kreditor i to situationer: 1) før han opnår en retsafgørelse
(dvs. både inden anlæggelse af selve hovedsagen og under sagens behandling), og 2) efter at han har
opnået et grundlag for sagens substans.
For at sikre kontosikringskendelsens overraskelseseffekt skal den udstedes ved ex parte-procedurer,
dvs. uden forudgående høring af debitor. For at kompensere for denne manglende forudgående
høring af debitor indfører den foreslåede forordning en række redskaber, så debitor kan anfægte
kendelsen, så snart han er blevet underrettet om, at hans konti er blokeret. Den foreslåede
forordning vil også indeholde yderligere sikkerhedsforanstaltninger, navnlig en harmoniseret
minimumsregel om kreditors hæftelse for enhver skade, som debitor måtte lide som følge af
kontosikringskendelsen.
Kommissionen forelagde sit forslag den 25. juli 2011.
17342/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0014.png
5. og 6. december 2013
Konkurs
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til en forordning om ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 1346/2000 om konkurs. Formålet med debatten var at fastlægge en række retningslinjer for
det fremtidige arbejde (17304/13).
Rådet noterede sig, at de fleste delegationer kan tilslutte sig mange af retningslinjerne i dokumentet.
Et par delegationer har imidlertid fortsat problemer med visse forslag. Rådet opfordrede derfor til,
at arbejdet skal fortsætte på teknisk niveau.
Formålet med forordningsforslaget er at nå frem til en mere effektiv regulering af
grænseoverskridende insolvensbehandlinger for at få det indre marked til at fungere bedre og styrke
dets modstandskraft over for økonomiske kriser. Dette mål er også i tråd med EU's aktuelle
overordnede politiske mål om at fremme økonomisk genopretning og bæredygtig vækst, øgede
investeringer og bevarelse af arbejdspladser, som fastsat i Europa 2020-strategien, samt at bidrage
til virksomhedernes overlevelse, som anført i Small Business Act.
Den foreslåede forordning vil også bringe den nuværende konkursforordning på linje med den
udvikling, der er sket i de nationale konkurslovgivninger, siden den trådte i kraft i 2002.
Forslaget blev forelagt af Kommissionen i december 2012 og drøftet af justitsministrene på det
uformelle møde den 18. januar 2013 i Dublin. Rådet havde en offentlig debat om dette forslag den
6. juni 2013 og blev enigt om de politiske retningslinjer for det videre arbejde (10050/13).
Retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til et forslag til forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1215/2012 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (omarbejdning) (16982/13
+
ADD1).
Denne
generelle indstilling vil udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med
henblik på at nå til enighed om den endelige tekst til forordningen.
Den 12. december 2012 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet forordning (EU) nr. 1215/2012 om
retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område (se
pressemeddelelse).
Den 19. februar 2013 undertegnede 25 medlemsstater en aftale om en fælles patentdomstol (se
pressemeddelelse).
Oprettelsen af en sådan domstol blev nødvendig efter vedtagelsen af to
forordninger med henblik på at gennemføre et forstærket samarbejde om indførelse af
enhedspatentbeskyttelse og om oversættelsesordningerne i den forbindelse (se
pressemeddelelse).
17342/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0015.png
5. og 6. december 2013
I henhold til patentdomstolsaftalens artikel 31 fastlægges Den Fælles Patentdomstols internationale
kompetence i henhold til forordning (EU) nr. 1215/2012 eller i givet fald Luganokonventionen af
2007. Artikel 89 i patentdomstolsaftalen knytter ikrafttrædelsen af denne aftale til ikrafttrædelsen af
ændringerne til forordning (EU) nr. 1215/2012 vedrørende forholdet mellem disse to instrumenter.
Det er derfor nødvendigt at ændre forordning (EU) nr. 1215/2012 og navnlig indføre bestemmelser
om, hvordan Den Fælles Patentdomstol kan udøve sin internationale kompetence.
Kommissionen forelagde sit forslag i juli 2013. Selv om forslagets hovedformål er at regulere
forholdet mellem forordning (EU) nr. 1215/2012 og patentdomstolsaftalen, tages der også hensyn til
Beneluxdomstolen og udøvelsen af dennes internationale kompetence i specifikke spørgsmål, der er
omfattet af forordning (EU) nr. 1215/2012.
En fælles EU-købelov
Formandskabet orienterede Rådet om situationen vedrørende forslaget til forordning om en fælles
EU-købelov.
Den foreslåede forordning sigter mod at afhjælpe de hindringer på det indre marked, der skyldes
forskelle i de nationale aftaleretlige bestemmelser. Den foreslås som en valgfri og alternativ
aftaleretlig ordning, som de kontraherende parter frit kan vælge som gældende for deres
købskontrakter. Den er udformet som en parallel lovgivning til medlemsstaternes nationale
lovgivning ("2. ordning").
Formålet med forslaget er at styrke vækst og handel på det indre marked på grundlag af aftalefrihed
og en høj grad af forbrugerbeskyttelse, idet det forudsættes, at dette alternative regelsæt vil
stimulere handelen over landegrænserne.
Kommissionen forelagde sit forslag i oktober 2011
(15429/11).
Hadforbrydelser–
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af hadforbrydelser (17057/13).
EU's indsats for at bekæmpe hadforbrydelser, racisme, antisemitisme, fremmedhad og homofobi har
været i fokus i hele 2013, der startede med det uformelle møde mellem justits- og
indenrigsministrene den 17.-18. januar 2013 i Dublin. Den 6. juni vedtog Rådet konklusioner
(10168/13) om grundlæggende rettigheder og retsstaten og om Kommissionens beretning fra 2012
om anvendelsen af Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, der i punkt 8
omhandler hadforbrydelser og behovet for at vurdere effektiviteten ved de eksisterende retsregler i
EU til bekæmpelse af hadforbrydelser.
17342/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0016.png
5. og 6. december 2013
En konference om bekæmpelse af hadforbrydelser i EU, der blev arrangeret af agenturet for
grundlæggende rettigheder i samarbejde med formandskabet og fandt sted den 12.-13. november
2013 i Vilnius, samlede mere end 400 beslutningstagere og fagfolk fra nationale regeringer,
internationale organisationer, civilsamfundet og EU's institutioner og organer.
Konklusionerne fra konferencen (16278/13) opfordrede EU's institutioner til at styrke indsatsen for
at forebygge og bekæmpe hadforbrydelser, bl.a. ved at udvide beskyttelsen til også at omfatte andre
former for forskelsbehandling end dem, der er omhandlet i rammeafgørelse 2008/913/RIA, og ved
at forbedre koordineringen og samarbejdet mellem institutioner og agenturer. Medlemsstaterne blev
tilskyndet til at tage særlige hensyn til ofre for hadforbrydelser og til at sikre passende bistand og
beskyttelse.
Rådets konklusioner afspejler disse opfordringer. De sigter mod at øge bevidstheden om
hadforbrydelser og fremsætte konkrete forslag, der skal forbedre bekæmpelsen af hadforbrydelser
både på europæisk og nationalt plan. Et andet vigtigt element er at sikre, at ofre for hadforbrydelser
får den rette bistand, støtte og beskyttelse.
Rapport om unionsborgerskab –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om rapporten om unionsborgerskab 2013 (16783/13).
Den 8. maj 2013 forelagde Kommissionen sin anden rapport om unionsborgerskab, som var
ledsaget af en rapport i medfør af artikel 25 i TEUF om fremskridt hen imod et effektivt
unionsborgerskab (9590/13). Formålet med rapporten er at informere unionsborgerne om deres
rettigheder og sikre, at de kan gøre brug af dem i deres dagligdag uden at blive mødt med
unødvendige hindringer.
Rapporten om unionsborgerskab 2013 indeholder 12 nye initiativer på seks nøgleområder, der skal
gøre det lettere for borgerne at gøre brug af deres EU-rettigheder, navnlig i grænseoverskridende
situationer:
fjernelse af hindringer for arbejdstagere, studerende og praktikanter i EU
bekæmpelse af bureaukrati i medlemsstaterne
beskyttelse af de mere udsatte grupper i EU
fjernelse af hindringer for handel i EU
målrettet og tilgængelig information i EU
deltagelse i det demokratiske liv i EU.
17342/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0017.png
5. og 6. december 2013
Maastrichttraktaten (1993) indførte et unionsborgerskab og tildelte alle unionsborgere en række
rettigheder. Lissabontraktaten (afsnit II i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde) og
EU's charter om grundlæggende rettigheder (kapitel V) styrkede unionsborgernes rettigheder
yderligere.
2013 markerer tyveåret for indførelsen af unionsborgerskabet og er blevet udpeget til borgernes
Europaår for at fremme debatter og øge bevidstheden om de rettigheder og pligter, der er forbundet
med unionsborgerskabet. Det afsluttende arrangement for borgernes Europaår afholdes den 12.-13.
december 2013 i Vilnius.
Den første rapport om unionsborgerskab blev udarbejdet i 2010.
Evaluering af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder –
Rådets
konklusioner
Rådets vedtog konklusioner (16622/13) om evalueringen af Den Europæiske Unions Agentur for
Grundlæggende Rettigheder (FRA).
Den 18. juni 2013 sendte Kommissionen formandskabet
den endelige rapport om den eksterne
evaluering
sammen med
henstillingerne fra FRA's bestyrelse
om FRA's arbejdsmetoder og dets
mandatområde.
Formålet med konklusionerne er at give input til Kommissionens refleksionsproces forud for
fremsættelsen af forslag til ændring af FRA-forordningen
1
.
I forordningen bestemmes det, at agenturet senest den 31. december 2011 skal foranledige en
uafhængig ekstern evaluering af resultaterne af de første fem års aktiviteter. Den præciserer
ligeledes, at bestyrelsen skal gennemgå evalueringens konklusioner og retter i givet fald
henstillinger til Kommissionen om ændringer i agenturet, dets arbejdsgange og dets kommissorium.
Herefter skal Kommissionen sende evalueringsrapporterne og henstillingerne til EU's institutioner
og kan, efter at have vurderet disse dokumenter, fremsætte de forslag til ændring af forordningen,
som den måtte finde nødvendige.
1
Rådets forordning (EF) nr. 168/2007 af 15. februar 2007 om oprettelse af Den Europæiske
Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder
(EUT L 53 af 22.2.2007, s. 1).
17
17342/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0018.png
5. og 6. december 2013
Det europæiske semester - Resultattavle for retsområdet
Rådet fik en mundtlig redegørelse fra Kommissionen og havde en drøftelse om de retsrelaterede
aspekter af det europæiske semester og udarbejdelsen af resultattavlen for retsområdet for 2014.
Rådet konkluderede, at retsområdet har betydning for væksten, men at der er behov for
præciseringer vedrørende forbindelsen mellem politikken vedrørende retlige anliggender og den
makroøkonomiske politik. Medlemsstaterne har givet udtryk for ønske om at indgå i en dialog med
Kommissionen om de retsrelaterede aspekter i den europæiske semesterproces for 2014, herunder
udarbejdelsen af resultattavlen for retsområdet. De fleste medlemsstater var enige om at anvende
data og metoder fra
CEPEJ under Europarådet.
Rådet opfordres til at udveksle synspunkter herom igen i marts 2014.
Det
europæiske semester
er en cyklus i den økonomiske og finanspolitiske koordinering i EU.
Semesteret omfatter en klar tidsplan, hvorefter medlemsstaterne modtager vejledning på EU-plan
("retningslinjer") og derefter fremlægger deres politiske planer ("nationale reformprogrammer" og
"stabilitets- eller konvergensprogrammer"), der skal vurderes på EU-plan. Efter evalueringen får
medlemsstaterne individuelle henstillinger ("landespecifikke henstillinger") vedrørende deres
nationale budget- og reformpolitikker.
Det europæiske semester 2014 blev indledt den 18. november 2013 med Kommissionens
meddelelse om den årlige vækstundersøgelse 2014, der skal fastsætte prioriteterne for det fjerde
europæiske semester, som skal drøftes i de forskellige rådssammensætninger (15803/13).
I april 2013 udarbejdede Kommissionen EU's resultattavle for retsområdet, der er et værktøj til
fremme af effektive retssystemer og vækst (8201/13). Målet er at hjælpe EU og medlemsstaterne
med at skabe mere effektive retssystemer ved at tilvejebringe objektive, pålidelige og
sammenlignelige data om retssystemernes funktionsmåde.
EU's tiltrædelse af EMRK
Rådet blev orienteret af formandskabet om status vedrørende EU's tiltrædelse af den europæiske
konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder (EMRK).
Lissabontraktaten indeholder retsgrundlaget for EU's tiltrædelse af EMRK. Det hedder i artikel 6,
stk. 2, i TEU, at: "Unionen tiltræder den europæiske konvention til beskyttelse af
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder". Ifølge Stockholmprogrammet er dette
"meget vigtigt". Der opfordredes i programmet ligeledes til, at "Unionen hurtigt tiltræder" EMRK.
17342/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0019.png
5. og 6. december 2013
I juni 2010 vedtog Rådet et forhandlingsmandat, og der er ført forhandlinger siden da.
På det sidste forhandlingsmøde (den 3.-5. april 2013) blev der indgået en aftale på
forhandlerniveau. Efterfølgende anmodede Kommissionen i juli 2013 EU-Domstolen om at afgive
en udtalelse om aftalens forenelighed med EU-traktaterne. EU-Domstolen har endnu ikke afgivet
denne udtalelse. I mellemtiden vil medlemsstaterne gerne drøfte de tilpasninger til EU-retten, der
skal opnås enighed om inden tiltrædelsen.
Rådet skal i overensstemmelse med artikel 218 i TEUF træffe afgørelse med enstemmighed efter
Europa-Parlamentets godkendelse. Derudover vil afgørelsen om indgåelse af aftalen først træde i
kraft, efter at alle medlemsstaterne har ratificeret den. Den skal også ratificeres af samtlige
parlamenter i Europarådets 47 medlemsstater.
E-justice
Rådet vedtog strategien for europæisk e-justice 2014-2018 (17006/13) og noterede sig rapporten fra
Gruppen vedrørende E-lovgivning (e-justice) om det arbejde, der er udført i dette halvår inden for
europæisk e-justice (16269/13).
I november 2008 vedtog Rådet handlingsplanen for europæisk e-justice 1. Denne handlingsplan
indeholdt et flerårigt arbejdsprogram inden for europæisk e-justice og indførte en struktur til
koordinering af indsatsen på EU-plan inden for e-justice.
Den eksisterende handlingsplan udløber ved udgangen af 2013, og arbejdet under det litauiske
formandskab i Gruppen vedrørende E-lovgivning (e-justice) har i vidt omfang været centreret
omkring forberedelserne af den nye strategi, der skal danne grundlaget for det videre arbejde på
området efter 2013.
Efter vedtagelsen af strategien vil der under det græske formandskab i det første halvår af 2014
blive udarbejdet en særskilt handlingsplan, der fastlægger en specifik arbejdsplan med konkrete
projekter.
1
EUT C 75 af 31.3.2009.
17342/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0020.png
5. og 6. december 2013
Den fremtidige udvikling af RIA-området
Justits- og indenrigsministrene udvekslede synspunkter om den fremtidige udvikling inden for
retlige og indre anliggender, som skal danne grundlag for de videre drøftelser om perioden efter
2014 under det græske formandskab. Ministrene blev enige om, at de fremtidige retningslinjer skal
være præcise og resultatorienterede. Det bør ikke være en liste over initiativer, men et dokument
med fokus på kvalitet.
I december 2009 vedtog Det Europæiske Råd
Stockholmprogrammet,
et flerårigt redskab for
udvikling af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed for årene 2010-2014.
Siden Lissabontraktaten indførte store ændringer på området med frihed, sikkerhed og retfærdighed,
bør den fremtidige udvikling på området drøftes på baggrund af artikel 68 i TEUF, der fastsætter, at
Det Europæiske Råd "udformer strategiske retningslinjer for den lovgivningsmæssige og
operationelle programudformning" i denne henseende.
I sine konklusioner af 27.-28. juni 2013 gav Det Europæiske Råd de fremtidige formandskaber
mandat til at indlede drøftelser om de fremtidige strategiske retningslinjer på området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed med henblik på topmødet i juni 2014. Det litauiske formandskab indledte
som det første formandskab efter vedtagelsen af konklusionerne denne drøftelse med en debat
blandt ministrene den 18.-19. juli 2013 på det uformelle ministermøde i Vilnius.
Eventuelt
Rådet blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
FFR med hensyn til indre anliggender (Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden, Fonden
for Intern Sikkerhed - politi, Fonden for Intern Sikkerhed - grænser og den horisontale
forordning)
forslagene vedrørende lovlig migration (sæsonarbejderdirektivet, direktivet om
virksomhedsinternt udstationerede og direktivet vedrørende studerende og forskere)
forordningen om Europol
den seneste udvikling med hensyn til Cepols hjemsted
17342/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0021.png
5. og 6. december 2013
initiativet fra Kongeriget Belgien, Republikken Bulgarien, Republikken Estland,
Kongeriget Spanien, Republikken Østrig, Republikken Slovenien og Kongeriget Sverige
med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om den europæiske
efterforskningskendelse i straffesager
Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO)
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Unions Agentur for
Strafferetligt Samarbejde (Eurojust)
direktivet om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold i Den
Europæiske Union
direktivet om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation
forordningen om programmet for rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab for perioden
2014 til 2020
forordningen om programmet for retlige anliggender for perioden 2014 til 2020
forordningen om fremme af den frie bevægelighed for borgere og virksomheder gennem en
forenkling af accepten af visse offentlige dokumenter i Den Europæiske Union og om
ændring af forordning (EU) nr. 1024/2012
Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
i sager vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller
Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
i sager vedrørende de formueretlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber.
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af mødet mellem EU's og USA's justits- og
indenrigsministre, der fandt sted den 18. november 2013 i Washington (se den fælles
pressemeddelelse
16418/13).
Rådet blev også orienteret af EU-medformændene om de vigtigste resultater af rapporten fra Ad
hoc-gruppen mellem EU og USA om databeskyttelse (16987/13).
De græske ministre orienterede Rådet om det kommende græske EU-formandskabs prioriteter inden
for retlige og indre anliggender.
17342/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. december 2013
En af hovedprioriteterne vil være at fokusere på den videre udvikling på området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed. Formandskabet agter at arbejde intensivt i samarbejde med Europa-
Kommissionen og i samråd med Europa-Parlamentet hen imod udformningen af strategiske mål og
EU's generelle politiske retningslinjer for den lovgivningsmæssige og operationelle
programudformning for perioden efter Stockholmprogrammet. Formandskabet sigter mod at
fremlægge og vedtage disse strategiske retningslinjer som opfølgning på Stockholmprogrammet på
Det Europæiske Råds møde i juni 2014.
På retsområdet vil formandskabet aktivt bidrage til, at der gøres fremskridt med foranstaltninger og
initiativer inden for konceptet "retfærdighed for vækst", og er besluttet på at gøre fremskridt med
hensyn til databeskyttelse og initiativer på det strafferetlige område.
For så vidt angår indre anliggender vil der blive lagt særlig vægt på migration, såvel lovlig som
ulovlig, grænsekontrol samt visum– og asylpolitik. Der vil desuden blive lagt vægt på
medlemsstaternes politi– og toldsamarbejde.
17342/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0023.png
5. og 6. december 2013
DET BLANDEDE UDVALG
Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse af Schengen
Udvalget havde en udveksling af synspunkter om den fulde anvendelse af Schengenreglerne i
Republikken Bulgarien og Rumænien.
Se punktet ovenfor.
Taskforce vedrørende Middelhavet
Udvalget drøftede Europa-Kommissionens rapport om arbejdet i Taskforcen vedrørende
Middelhavet.
Se punktet ovenfor.
Situationen i Schengenområdet
Udvalget drøftede Kommissionens fjerde halvårlige rapport om, hvordan Schengenområdet
fungerer (1. maj - 31. oktober 2013) (16933/13), og så med tilfredshed på det arbejde, der er gjort
de seneste måneder med at styrke Schengenområdet og fremme den gensidige tillid.
Det Europæiske Råd erklærede i sine konklusioner fra juni 2011, at det er nødvendigt at styrke den
politiske styring og samarbejdet i Schengenområdet yderligere og fremme den gensidige tillid
mellem medlemsstaterne. Rådet vedtog den 8. marts 2012 konklusioner (7417/12) om retningslinjer
for en styrket politisk styring i Schengensamarbejdet. Rådet var i konklusionerne enigt om at have
drøftelser på ministerplan om dette spørgsmål en gang under hvert formandskab og hilste det
velkommen, at Kommissionen i denne forbindelse agter at forelægge regelmæssige rapporter om
spørgsmålet.
Overvågning af situationen i landene i det vestlige Balkan efter visumliberaliseringen
Udvalget drøftede Kommissionens fjerde rapport om efterkontrol af visumliberaliseringen for
landene på det vestlige Balkan (17144/13
).
Borgere i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien og i Montenegro og Serbien har siden
den 19. december 2009 kunnet rejse visumfrit til EU. Visumliberaliseringen blev udvidet til også at
omfatte borgere fra to andre lande i det vestlige Balkan, Albanien og Bosnien-Hercegovina, med
virkning fra den 15. december 2010.
17342/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. og 6. december 2013
Ved vedtagelsen i november 2010 af forordningen om visumliberalisering for Albanien og Bosnien-
Hercegovina fremsatte Kommissionen en erklæring om oprettelse af en mekanisme til efterkontrol
af visumliberaliseringen med hensyn til en effektiv gennemførelse af de foranstaltninger, som
landene i det vestlige Balkan har truffet for på varig vis at opfylde kriterierne i køreplanerne om
visumliberaliseringsprocessen.
Eventuelt
Udvalget blev orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
forslaget til ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 (suspensions- og
gensidighedsmekanismer), som blev vedtaget som et A-punkt på samlingen
forslaget til ændring af forordning (EF) nr. 539/2001 (overførsel af tredjelande til
positivlisten)
pakken vedrørende intelligente grænser
Frontex' operationer til søs
FFR med hensyn til indre anliggender: horisontal forordning og Fonden for Intern
Sikkerhed - grænser
databeskyttelsesdirektivet.
Den schweiziske delegation fremsatte en erklæring i forbindelse med femåret for Schweiz'
deltagelse i Schengensamarbejdet.
*
*
*
I tilknytning til Rådets samling blev der undertegnet en fælles erklæring om oprettelse af et
mobilitetspartnerskab mellem Aserbajdsjan og Den Europæiske Union og dens medlemsstater.
17342/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0025.png
5. og 6. december 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
PNR-aftale mellem EU og Canada
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af aftalen mellem Canada og Den Europæiske Union
om overførsel og behandling af passagerlisteoplysninger (12653/13). Europa-Parlamentet skal give
sin godkendelse, inden Rådet kan vedtage afgørelsen om indgåelse af aftalen.
PNR er et register over de til rejsen krævede oplysninger vedrørende den enkelte passager, som er
nødvendige for, at luftfartsselskaberne kan behandle og kontrollere reservationer (herunder navn,
rejsedatoer og rejserute, billetoplysninger, adresse og telefonnumre, anvendte betalingsmidler,
kreditkortnummer, rejsebureau, sædenummer og bagageoplysninger).
Visumlempelsesaftale - Marokko
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om
indgåelse af en aftale mellem Den Europæiske Union og Marokko om lempelse af udstedelsen af
visa til kortvarigt ophold.
Sisnets budget
De stater
1
, der deltager i projektet vedrørende oprettelse og drift af kommunikationsinfrastrukturen i
Schengensammenhæng ("Sisnet"), forsamlet i Rådet, vedtog budgettet herfor for 2014 (15871/13).
Budgetbeløbet for 2014 er 750 000 EUR.
De stater, der deltager i projektet, godkendte anlægsudgifterne for C.SIS, som var genstand for en
positiv udtalelse fra Gruppen vedrørende Schengenspørgsmål (SIS/Sirene) i andet kvartal af 2013,
jf. (15822/13), og meddelte også decharge for gennemførelsen af budgettet for 2012 (15832/13).
Sisnets budget er styret af en specifik finansforordning vedtaget ved Rådets afgørelse
2000/265/EF
2
.
1
2
Belgien, Danmark, Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Italien, Luxembourg,
Nederlandene, Østrig, Portugal, Finland, Sverige, Island, Norge og Liechtenstein.
EUT L 85 af 6.4.2000.
17342/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0026.png
5. og 6. december 2013
Rapport om gennemførelsen af SIS-reglerne vedrørende stjålne, ulovligt handlede eller
forsvundne motorkøretøjer
Rådet vedtog en rapport om gennemførelsen af artikel 102A i konventionen om gennemførelse af
Schengenaftalen (SGK) i 2012 (11911/2/13
REV 2).
Rapporten vil nu blive forelagt Europa-
Parlamentet.
Artikel 102A i SGK giver registreringsmyndighederne i EU-medlemsstaterne adgang til
Schengeninformationssystemet (SIS) med henblik på at kontrollere, at køretøjer, der ønskes
registreret, ikke er stjålet, ulovligt handlet eller forsvundet, og at de personer, der ansøger om en
registreringsattest, ikke bruger stjålne, ulovligt handlede eller forsvundne identitetspapirer eller
registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
Indberetninger om oprettelse, drift og brug af SIS II -
konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om indberetninger i henhold til artikel 26 i forordning (EF) nr.
1987/2006 om oprettelse, drift og brug af SIS II (17112/13).
EU og det vestlige Balkan: bekæmpelse af narkotika
Rådet godkendte et udkast til erklæring om opdatering af EU's og det vestlige Balkans tilsagn om
bekæmpelse af narkotika (16403/13) og fremsendte det til ministermødet mellem EU og det vestlige
Balkan den 19.-20. december 2013 i Budva, Montenegro, til godkendelse.
Serbien - Europol
Rådet godkendte udkastet til aftale om operationelt og strategisk samarbejde mellem Republikken
Serbien og Den Europæiske Politienhed (15021/13) med henblik på at lade Europol indgå denne
aftale.
Albanien - Europol
Rådet godkendte udkastet til aftale om operationelt og strategisk samarbejde mellem Republikken
Albanien (15040/13) og Den Europæiske Politienhed med henblik på at lade Europol indgå denne
aftale.
17342/13
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0027.png
5. og 6. december 2013
Masseevakuering i tilfælde af katastrofer i EU -
konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om masseevakuering i tilfælde af katastrofer i Den Europæiske Union
(16155/13).
Minimering af risici hvad angår sikkerhed og offentlig orden i forbindelse med
sportsbegivenheder -
konklusioner
Rådet godkendte konklusionerne om vedtagelse af EU-arbejdsprogrammet for 2014-2016 om
minimering af risici hvad angår tryghed, sikkerhed og offentlig orden i forbindelse med
sportsbegivenheder, især fodboldkampe, med en international dimension (16373/13).
UDENRIGSANLIGGENDER
Forbindelserne med Armenien
Rådet fastlagde Den Europæiske Unions holdning med henblik på fjortende møde i
Samarbejdsrådet EU-Armenien den 9. december 2013. Mødet vil give lejlighed til at drøfte
forbindelserne mellem EU og Armenien med særlig fokus på det østlige partnerskab og
gennemførelsen af ENP-handlingsplanen for EU og Armenien.
Forbindelserne med Aserbajdsjan
Rådet fastlagde Den Europæiske Unions holdning med henblik på fjortende møde i
Samarbejdsrådet EU-Aserbajdsjan den 9. december 2013. Mødet vil give lejlighed til at drøfte
forbindelserne mellem EU og Aserbajdsjan med særlig fokus på det østlige partnerskab og
gennemførelsen af ENP-handlingsplanen for EU og Aserbajdsjan.
Forbindelserne med Georgien
Rådet fastlagde Den Europæiske Unions holdning med henblik på fjortende møde i
Samarbejdsrådet EU-Georgien den 12. december 2013. Mødet vil give lejlighed til at drøfte
forbindelserne mellem EU og Georgien med særlig fokus på det østlige partnerskab og
gennemførelsen af ENP-handlingsplanen for EU og Georgien.
Forhandlingerne om en associeringsaftale mellem EU og Georgien, herunder en vidtgående og bred
frihandelsaftale, blev afsluttet i juli 2013, og aftalen blev paraferet på det østlige partnerskabs
topmøde den 29. november 2013 i Vilnius.
17342/13
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454063_0028.png
5. og 6. december 2013
Associeringsaftale med Georgien
Rådet vedtog to afgørelser og en protokol om de generelle principper for Georgiens deltagelse i
Unionens programmer. Afgørelserne henviser til indgåelsen af en protokol, EU's godkendelse af
undertegnelsen og den midlertidige anvendelse.
HANDELSPOLITIK
Fødevaresikkerhed, forvaltning af toldkontingenter og overvågningsmekanismen
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, som Den Europæiske Union skal
indtage på Verdenshandelsorganisationens 9. ministerkonference vedrørende fødevaresikkerhed,
forvaltning af toldkontingenter og overvågningsmekanismen.
17342/13
DA
28