Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3276 - konkurrenceevne
Offentligt
1454074_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
17141/1/13 REV 1
(OR. en)
PRESSE 517
PR CO 61
DA
PRESSEMEDDELELSE
3276. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 2. og 3. december 2013
Formænd
Evaldas Gustas
Litauens økonomiminister
Dainius Pavalkis
Litauens uddannelses- og videnskabsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6715 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
17141/1/13 REV 1
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0002.png
2. og 3. december 2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om et udkast til direktiv om
elektronisk
fakturering på området for offentlige udbud.
Det nåede også til enighed om en generel indstilling om et udkast til direktiv om søgsmål angående
erstatning for overtrædelser af kartellovgivning,
der har til formål at gøre det lettere for ofre for
overtrædelser af kartellovgivning at gøre erstatningskrav gældende og gøre det muligt for dem at
modtage fuld erstatning.
Rådet udvekslede synspunkter om det
europæiske semester 2014
for samordning af de økonomiske
politikker. I denne forbindelse godkendte det konklusioner om
industripolitik, politikken for det
indre marked og intelligent regulering.
Ministrene noterede sig fremskridtene hen imod modernisering af EU's
varemærkesystem,
hvilket
omfatter forbedret tilgængelighed for EU-virksomheder, lavere omkostninger samt øget hastighed
og forudsigelighed.
Rådet noterede sig den foreløbige aftale med Europa-Parlamentet om et udkast til direktiv om
kollektiv forvaltning af
ophavsret
og multiterritoriale licenser for rettigheder til
onlinemusik.
På den del af samlingen, der omhandlede forskning, nåede Rådet til enighed om en generel
indstilling til ni
offentlige og private partnerskaber,
der vil gøre det muligt at gennemføre store,
langsigtede innovationsaktiviteter inden for rammerne af
Horisont 2020,
EU's næste
rammeprogram for forskning.
Rådet nåede til politisk enighed med henblik på at ændre beslutningen om oprettelse af et
europæisk
fællesforetagende for ITER
(benævnt "Fusion for Energy") for at skabe et bedre
grundlag for finansieringen af fællesforetagendets aktiviteter i perioden 2014-2020.
Forskningsministrene havde en drøftelse om, hvordan den
offentlige sektor kan blive mere
innovativ.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om
Copernicusprogrammet,
rumprogrammet til
overvågning af jorden fra rummet, med henblik på at indlede forhandlinger med Europa-
Parlamentet med tanke på rettidig vedtagelse heraf. Rådet noterede sig også fremskridtene med
forslaget til oprettelse af en europæisk
overvågnings- og sporingstjeneste til ruminfrastrukturer.
En række andre lovgivningsmæssige retsakter blev formelt vedtaget uden debat, herunder
forordningen om fastsættelse af
EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020, Horisont 2020-
pakken
og programmet
Erasmus+.
17141/1/13 REV 1
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0003.png
2. og 3. december 2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED og INDUSTRI .............................................................................................. 8
Offentligt udbud: elektronisk fakturering ............................................................................................ 8
Kartellovgivning: søgsmål angående erstatning .................................................................................. 9
Det europæiske semester 2014: industripolitik, det indre marked og intelligent regulering ............. 10
industripolitik ........................................................................................................................................................ 10
det indre marked .................................................................................................................................................... 11
intelligent regulering ............................................................................................................................................. 11
Revision af varemærkesystemet......................................................................................................... 12
FORSKNINGS- OG INNOVATIONSPOLITIK .............................................................................. 13
Private og offentlige partnerskaber inden for forskning og innovation ............................................. 13
Forsøgsreaktoren ITER: fællesforetagendet "Fusion for Energy" ..................................................... 14
En mere innovativ offentlig sektor..................................................................................................... 15
RUMPOLITIK ................................................................................................................................... 16
Copernicusrumprogrammet for 2014-2020 ....................................................................................... 16
Program for overvågning og sporing i rummet .................................................................................. 16
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
1
Forsvarsindustrier .................................................................................................................................................. 18
Produktsikkerheds- og markedsovervågningspakken ............................................................................................ 19
Kollektiv forvaltning af ophavsret og multiterritoriale licenser for onlinemusik .................................................. 19
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17141/1/13 REV 1
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. og 3. december 2013
Enhedspatentbeskyttelsesordning .......................................................................................................................... 20
Statsstøtte: generel gruppefritagelsesforordning ................................................................................................... 20
Det kommende græske formandskabs arbejdsprogram ......................................................................................... 20
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 .................................................................................................... 22
ØKONOMI OG FINANS
Fælles tilsynsmekanisme: aftalememorandum ...................................................................................................... 23
FORSKNING
Forskningsinfrastruktur ......................................................................................................................................... 23
HORISONT 2020: forskningsprogram for 2014-2020 .......................................................................................... 24
HANDELSPOLITIK
Told på import af solcellepaneler fra Kina ............................................................................................................ 24
WTO-aftalen om offentlige indkøb ....................................................................................................................... 25
WTO: moratorier for told på elektroniske overførsler........................................................................................... 25
Yemen - tiltrædelse af WTO ................................................................................................................................. 25
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Mobilitetspartnerskaber - Aserbajdsjan - Tunesien ............................................................................................... 25
UDDANNELSE
Programmet Erasmus+ .......................................................................................................................................... 26
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen - Finland, Danmark og Tyskland ........ 26
LANDBRUG
Sukkersektoren: for meget betalte afgifter ............................................................................................................ 27
FØDEVARELOVGIVNING
Kosttilskud ............................................................................................................................................................ 27
TRANSPORT
Dokumenter for internationale bustjenester........................................................................................................... 28
17141/1/13 REV 1
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. og 3. december 2013
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 28
17141/1/13 REV 1
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0006.png
2. og 3. december 2013
DELTAGERE
Belgien:
Johan VANDE LANOTTE
Olivier BELLE
Bulgarien:
Aneliya KLISAROVA
Anna YANEVA
Den Tjekkiske Republik:
Pavel ŠOLC
Tomas HRUDA
Jakub DURR
Danmark:
Morten ØSTERGAARD
Ole TOFT
Tyskland:
Stefan KAPFERER
Guido PERUZZO
Estland:
Juhan PARTS
Clyde KULL
Irland:
John PERRY
Seán SHERLOCK
Vicepremierminister samt økonomiminister og minister
for forbrugerbeskyttelse og Nordsøen
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Viceminister for økonomi og energi
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceuddannelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for forskning, innovation og videregående
uddannelser
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister med ansvar for mindre virksomheder,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet
Viceminister med ansvar for forskning og innovation,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet samt
Ministeriet for Uddannelse og Kvalifikationer
Minister for udvikling og konkurrenceevne
Generalsekretær for forskning og teknologi
Statssekretær for Den Europæiske Union
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Statssekretær for industri og små og mellemstore
virksomheder
Minister for genopretning af produktiviteten
Minister for videregående uddannelser og forskning
Minister for entreprenørskab og håndværk
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Statssekretær, Energi-, Handels-, Industri- og
Turismeministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Kommunikation og
Offentlige Arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Grækenland:
Konstantinos HATZIDAKIS
Christos VASILAKOS
Spanien:
Íñigo MÉNDEZ DE VIGO Y MONTOJO
Carmen VELA OLMO
Luis VALERO
Frankrig:
Arnaud MONTEBOURG
Geneviève FIORASO
Kroatien:
Gordan MARAS
Saša ZELENIKA
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Maria Chiara CARROZZA
Cypern:
Stelios D. HIMONAS
Alecos MICHAELIDES
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Vjačeslavs DOMBROVSKIS
Juris ŠTĀLMEISTARS
17141/1/13 REV 1
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0007.png
2. og 3. december 2013
Litauen:
Evaldas GUSTAS
Dainius PAVALKIS
Luxembourg:
Georges FRIDEN
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Stefan BUONTEMPO
Nederlandene:
Sander DEKKER
Wepke KINGMA
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Grażyna HENCLEWSKA
Jacek GULIŃSKI
Portugal:
António PIRES DE LIMA
Nuno CRATO
Rumænien:
Andrei-Dominic GEREA
Mihnea Cosmin COSTOIU
Slovenien:
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Dušan ČAPLOVIČ
Alexander MICOVČIN
Finland:
Lauri IHALAINEN
Marja RISLAKKI
Sverige:
Håkan EKENGREN
Peter HONETH
Det Forenede Kongerige:
Shan MORGAN
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for parlamentariske anliggender og
økonomisk strategi, Økonomiministeriet
Statssekretær for forskning, innovation, unge og sport,
Ministeriet for Uddannelse og Beskæftigelse
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Videregående Uddannelse
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Økonomiminister
Minister med ansvar for videregående uddannelse,
videnskabelig forskning og teknologisk udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, videnskab, forskning og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Statssekretær (med ansvar for erhvervsudvikling,
konkurrenceudvikling og innovation)
Statssekretær med ansvar for videregående uddannelse og
forskning, Uddannelsesministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Joaquin ALMUNIA
Antonio TAJANI
Michel BARNIER
Neven MIMICA
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Günther OETTINGER
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
17141/1/13 REV 1
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0008.png
2. og 3. december 2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED og INDUSTRI
Offentligt udbud: elektronisk fakturering
Efter en offentlig debat nåede Rådet til enighed om en generel indstilling
1
med henblik på at
etablere e-fakturering på området for offentlige udbud (16162/13).
Det opfordrede formandskabet til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet på grundlag af
den generelle indstilling med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen.
Formålet med forslaget er at indføre en europæisk e-faktureringsstandard, der mindsker
hindringerne for markedsadgangen i forbindelse med tværnationale offentlige udbud, der skyldes
utilstrækkelig interoperabilitet mellem elektroniske tekniske standarder.
EU tager endnu et skridt hen imod digitalisering af offentlige kontrakter ved at benytte e-fakturering
i sådanne procedurer. Det supplerer den nye reform, der er gennemført efter vedtagelsen af de tre
nye direktiver til modernisering af offentlige udbud.
Vedtagelsen af e-fakturering i forbindelse med offentlige udbud i EU kan give besparelser på op til
2,3 mia. EUR pr. år. På nuværende tidspunkt er udbredelsen af e-fakturering meget lav og tegner sig
kun for 4-15 % af alle fakturaer.
E-fakturering i forbindelse med offentlige udbud bør forbedre det indre markeds funktion, mindske
hindringerne for markedsadgang, navnlig for SMV'er, og løse problemet med kompatibilitet mellem
forskellige e-faktureringssystemer i forskellige medlemsstater. Procedurerne bliver hurtigere og
meget billigere.
Selv om de fleste medlemsstater tilbyder en platform for elektronisk offentliggørelse af offentlige
kontrakter, vilkår for tilbudsproceduren og bud fra tilbudsgivere, anvendes disse muligheder i
praksis stadig ikke fuldt ud. Erhvervslivet hilste initiativet om anvendelse af e-fakturering i
forbindelse med offentlige udbud velkommen og anerkendte, at det vil være meget fordelagtigt for
virksomhederne.
Dette er en del af den igangværende modernisering af sektoren for offentlig forvaltning og
udviklingen af den europæiske digitale dagsorden, som omfatter fremme af tværnational
onlinehandel. Det vil også have stor betydning i forbindelse med etableringen af et fælles
eurobetalingsområde (SEPA).
Yderligere oplysninger:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-614_en.htm?locale=en
1
En generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen af
Europa-Parlamentets udtalelse.
17141/1/13 REV 1
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0009.png
2. og 3. december 2013
Kartellovgivning: søgsmål angående erstatning
Efter en offentlig høring nåede Rådet til enighed om en generel indstilling om et udkast til direktiv
om søgsmål angående erstatning for overtrædelser af kartellovgivningen. Enigheden bygger på
formandskabets kompromisforslag (15983/13).
Det opfordrede formandskabet til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet på grundlag af
den generelle indstilling med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen.
Initiativet har til formål at gøre det lettere for ofre for overtrædelser af EU's konkurrenceregler at
gøre et erstatningskrav gældende. Det vil harmonisere og sikre effektiv håndhævelse af
kartelreglerne i EU og dermed gøre det muligt for ofre for et kartel at modtage fuld erstatning for
både det lidte tab og tabt fortjeneste.
Selv om retten til fuld erstatning er sikret i EU-traktaten, er det ofte vanskeligt eller nærmest
umuligt at udøve denne ret i praksis på grund af de forskellige gældende nationale regler og
procedurer. På trods af nye forbedringer har de fleste ofre for overtrædelser af EU's
konkurrenceregler indtil videre ikke i praksis kunnet opnå skadeserstatning.
Effektiviteten af nuværende bødenedsættelsesordninger, som udgør et vigtigt element af
håndhævelsen af EU's konkurrencelovgivning, bør bevares efter vedtagelse af direktivet.
Overtrædelser af EU's konkurrencelovgivning som f.eks. karteller eller misbrug af dominerende
markedsstilling kan forvolde alvorlig skade, ikke alene på økonomien samlet set, men også på
virksomheder og forbrugere.
Yderligere oplysninger:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-531_en.htm
17141/1/13 REV 1
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0010.png
2. og 3. december 2013
Det europæiske semester 2014: industripolitik, det indre marked og intelligent regulering
Ministrene for konkurrenceevne havde en drøftelse om det europæiske semester 2014 for
samordning af økonomisk politik med fokus på det indre markeds rolle og de reformer, der skal
skabe vækst og beskæftigelse. I denne forbindelse godkendte de tre sæt konklusioner om
industripolitik, politikken for det indre marked og intelligent regulering.
Resultatet af drøftelserne og konklusionerne vil indgå i de kommende drøftelser i Det Europæiske
Råd vedrørende det europæiske semester og gennemførelsen af dagsordenen for vækst.
Drøftelserne fulgte efter Kommissionens forelæggelse af den nye meddelelse om den årlige
vækstundersøgelse for 2014 (16171/13). Den årlige vækstundersøgelse indleder det europæiske
semester for 2014 for samordning af de økonomiske politikker, der sikrer, at medlemsstaterne
tilpasser deres budgetpolitikker og økonomiske politikker til stabilitets- og vækstpagten og Europa
2020-strategien for vækst og beskæftigelse.
Drøftelsen blev struktureret ved hjælp af politikspørgsmål stillet af formandskabet (16173/13).
Ministrene fremhævede de områder, der hører under Rådet (konkurrenceevne), hvor tættere
samordning af de økonomiske politikker vil indvirke positivt på den europæiske konkurrenceevne.
Disse omfattede den effektive samordning af industripolitikken, fremme af innovation, hensyntagen
til andre politikområders (såsom energi, miljø, handel eller uddannelse) indvirkning på økonomiens
konkurrenceevne, yderlige uddybning af det indre marked, udvikling af det digitale marked, lettelse
af virksomhedernes adgang til finansiering, navnlig for SMV'er, og etablering af et gunstigt miljø
for EU-virksomheder.
industripolitik
Rådet vedtog konklusioner om industripolitik (17202/13). Konklusionerne formulerer forud for Det
Europæiske Råds møde i februar 2014 henstillinger om en bred vifte af spørgsmål, der berører den
industrielle konkurrenceevne, såsom innovation, foranstaltninger til at lette adgangen til
finansiering, bedre markedsbetingelser (det indre marked, tredjelandes markeder, energimarkeder,
herunder lige vilkår for tredjelandes energiproducenter og adgang til råvarer) samt menneskelig
kapital.
Konklusionerne omfatter resultaterne af drøftelserne i den sidste samling i Rådet (konkurrenceevne)
den 26. september (13593/13), det arbejde, der er udført af nationale eksperter under det litauiske
formandskab, og bidrag fra Kommissionen.
17141/1/13 REV 1
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0011.png
2. og 3. december 2013
det indre marked
Rådet vedtog konklusioner om de tre vigtigste elementer, der vil føre til et mere velfungerende
indre marked: forvaltning af det indre marked, skridt til at frigøre tjenesteydelsessektorens fulde
potentiale og tiltag til fremme af overgangen til elektroniske udbud (16443/13).
Kommissionen forelagde desuden anden udgave af den årlige udgave af rapporten om integration af
det indre marked (16171/13).
intelligent regulering
Rådet vedtog konklusioner om behovet for at sikre, at EU-reguleringen er gennemsigtig, enkel og
opnås med færrest mulige omkostninger, samtidig med at konkurrenceevnen og jobskabelsen
fremmes, og at der hele tiden tages hensyn til beskyttelse af borgerne (17227/1/13).
De dækker navnlig aspekter som f.eks. revision af hele EU-lovgivningen og udviklingen af en
systematisk analyse på grundlag af evalueringer og kvalitetskontrol, reduktion af reguleringsbyrden
for SMV'er og mikrovirksomheder, kvaliteten af gennemførelsen og anvendelsen af EU-direktiver i
national lovgivning og gennemsigtighed og let adgang til information.
17141/1/13 REV 1
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0012.png
2. og 3. december 2013
Revision af varemærkesystemet
Rådet noterede sig formandskabets rapport om status for den igangværende reform af EF-
varemærkesystemet (16218/13).
Reformen tager sigte på at modernisere rammen for varemærker for at forbedre betingelserne for
erhvervslivets innovationsmuligheder. Den vil på den måde gøre EF-varemærkeordningen mere
tilgængelig for SMV'er og beskyttelsen af varemærker mere effektiv. Den vil desuden forbedre
samarbejdet mellem Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (OHIM), der er ansvarligt for
registrering og forvaltning af EF-varemærker, og de nationale kontorer.
I løbet af årene har der været en støt stigning i handelsværdien og antallet af varemærker. Der blev i
2012 indgivet et rekordstort antal EF-varemærkeansøgninger, og OHIM, der startede sine aktiviteter
i 1996, rundede i 2011 den første million ansøgninger. Denne udvikling har været ledsaget af en
øget forventning fra de berørte parter med hensyn til mere strømlinede og højkvalitative
varemærkeregistreringssystemer, som er mere konsistente, offentligt tilgængelige og teknisk up-to-
date.
Etableringen af OHIM har derfor været en stor succes og bidraget markant til at styrke
konkurrenceevnen i EU. OHIM ligger i Alicante, Spanien.
EF-varemærket etablerede et separat system til registrering af ensartede rettigheder med samme
retsvirkning i hele EU. Et varemærke anvendes til at kendetegne en virksomheds varer og
tjenesteydelser. Det er i kraft af sit mærke, at en virksomhed kan tiltrække og fastholde kunder og
dermed skabe værdi og vækst. Mærket fungerer som generator for innovation og har en positiv
indvirkning på beskæftigelsen. Systemet var udformet til at eksistere side om side med de nationale
varemærkesystemer, hvilket stadig er nødvendigt for de virksomheder, som ikke ønsker at beskytte
deres varemærker på EU-plan.
Yderligere oplysninger:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-291_en.htm?locale=en
17141/1/13 REV 1
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0013.png
2. og 3. december 2013
FORSKNINGS- OG INNOVATIONSPOLITIK
Private og offentlige partnerskaber inden for forskning og innovation
Rådet nåede til enighed om generelle indstillinger til en ny generation af offentlige og private
partnerskaber, som vil gennemføre vigtige aspekter af Innovation i EU og andre relevante EU-
strategier med henblik på at stimulere skabelsen af vækst og beskæftigelse.
Disse partnerskaber vil gøre det muligt at udføre langsigtede og omfattende innovationsaktiviteter
inden for rammerne af Horisont 2020 – EU's næste rammeprogram for forskning.
Det foreslås, at fem privat-offentlige partnerskaber oprettes eller videreudvikles som fælles
teknologiinitiativer på følgende områder:
biobaserede industrier: med henblik på at udvikle nye og konkurrencedygtige biobaserede
værdikæder, der erstatter behovet for fossile brændsler og har stor betydning for
udviklingen af landdistrikterne (16540/13)
luftfart ("Clean Sky 2"): med henblik på at mindske den næste generation af luftfartøjers
miljøpåvirkning (16551/13)
elektronik: med henblik på at sikre Europas førerposition inden for elektronikkomponenter
og -systemer og hurtigere bygge bro over kløften mellem forskning og marked (16542/13)
brændselsceller og brint: med henblik på at udvikle kommercielt levedygtige og rene
løsninger, der bruger brint som energivektor og brændselsceller som energiomdannere,
(16544/13), og
innovative lægemidler ("IMI 2"): med henblik på at forbedre de europæiske borgeres
sundhed og velfærd ved at sikre nye og mere effektive diagnoser og behandlinger såsom
nye antimikrobielle behandlinger (16547/13).
Af Kommissionens meddelelse "Offentlig-private partnerskaber under Horisont 2020: et stærkt
redskab til at sikre innovation og vækst i Europa"(12344/13) fremgår det, at disse fem fælles
teknologiinitiativer forventes at mobilisere en samlet investering på over 17 mia. EUR, hvoraf EU's
budget vil bidrage med op til 6,4 mia. EUR.
17141/1/13 REV 1
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0014.png
2. og 3. december 2013
Det foreslås, at fire offentlig-offentlige partnerskaber videreudvikles vedrørende
forskningsprogrammer, der iværksættes af medlemsstaterne i fællesskab med deltagelse af EU på
følgende områder:
et aktivt liv længst muligt i eget hjem ("active and assisted living"): med henblik på at
forbedre livskvaliteten for de ældre og øge tilgængeligheden af teknologibaserede
produkter og tjenesteydelser (16549/13)
kliniske forsøg i afrikanske lande: med henblik på at bidrage til at mindske den sociale og
økonomiske byrde, som skyldes fattigdomsrelaterede sygdomme (16535/13)
metrologi: med henblik på at skabe formålstjenlige metrologiløsninger samt
måleteknologier til tackling af samfundsmæssige udfordringer inden for f.eks. energi, miljø
og sundhed (16548/13), og
forsknings- og udviklingsintensive små og mellemstore virksomheder ("Eurostars-2"-
programmet): med henblik på at stimulere innovative SMV'ers konkurrenceevne
(16533/13).
Kommissionen opfordrede Europa-Parlamentet og Rådet til at vedtage de nødvendige
lovgivningsmæssige beslutninger, så disse partnerskaber kan iværksættes ved begyndelsen af
Horisont 2020-programmet.
Forsøgsreaktoren ITER: fællesforetagendet "Fusion for Energy"
Rådet nåede til politisk enighed med henblik på at ændre beslutningen om oprettelse af et europæisk
fællesforetagende for ITER (benævnt "Fusion for Energy") for at skabe et bedre grundlag for
finansieringen af fællesforetagendets aktiviteter i perioden 2014-2020 under Euratomtraktaten
(16536/13).
Aftalen vil formelt blive vedtaget af Rådet på en kommende samling.
Efter konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013, hvori det hed, at den
internationale termonukleare forsøgsreaktor (ITER) ville blive finansieret over EU's almindelige
budget for 2014-2020, forelagde Kommissionen et forslag den 28. august.
Til forskel fra tilgangen i syvende forskningsrammeprogram (2007-2013) er forslaget ikke
udarbejdet som et forskningsprogram i henhold til Euratomtraktatens artikel 7. Det er i stedet
baseret på artikel 47 og henviser til Euratoms deltagelse i finansieringen af fællesforetagendet.
17141/1/13 REV 1
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0015.png
2. og 3. december 2013
Formålet med forslaget er at overføre midler fra Kommissionen til Fusion for Energy med henblik
på det europæiske bidrag til ITER uden de krav, der gælder specifikt for forskningsprogrammer.
Europa, der er den største bidragyder, og som bidrager med omkring 45 % af hele investeringen, har
et særligt ansvar for, at ITER bliver vellykket.
ITER er et nyskabende globalt samarbejdsprojekt, som sigter mod at opføre og drive en
forsøgsreaktor, der kan påvise, at det er videnskabeligt og teknologisk muligt at udnytte
fusionsenergi til fredelige formål.
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/research/energy/euratom/index_en.cfm?pg=fusion&section=iter
En mere innovativ offentlig sektor
Ministrene havde en orienterende debat om, hvordan den offentlige sektor kan gøres mere
innovativ. De udvekslede synspunkter om bedste praksis i den offentlige sektor i de forskellige
medlemsstater.
De hilste generelt en rapport fra en uafhængig ekspertgruppe velkommen, men påpegede, at der
ville være behov for en nærmere gennemgang af dens henstillinger (16066/13).
Mange delegationer fremhævede betydningen af en mere effektiv anvendelse af offentlige
udbudsprocedurer som en måde at forbedre adgangen til offentlige ydelser på og bidrage til at
forbedre virksomhedernes konkurrenceevne.
Integration og anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi blev også nævnt som en
mere omkostningseffektiv måde at levere ydelser på.
En række andre elementer, der ville bidrage til at modernisere de offentlige forvaltninger, blev
nævnt: digitalisering og e-forvaltning, mindre bureaukrati, udvikling af onlineinfrastruktur på
centralt og decentralt niveau, uddannelse af embedsmænd og fremme af prækommercielle udbud.
En række delegationer mente, at samordning på EU-niveau om tværgående emner kunne have
merværdi med henblik på at fremme de nationale reformbestræbelser, idet de dog anerkendte, at
reformer af den offentlige sektor hører under national kompetence.
Emnet blev drøftet på det uformelle møde i Konkurrenceevnerådet i juli 2013 i Vilnius (Litauen). I
den forbindelse drøftedes betydningen af at gøre de offentlige forvaltninger mere lydhøre over for
SMV'ernes behov og den rolle, som digitale offentlige forvaltninger kan spille for at fremme
væksten.
Det Europæiske Råd i oktober 2013 fremførte, at moderniseringen af de offentlige forvaltninger
burde fortsætte gennem hurtig gennemførelse af e-services såsom e-sundhed, e-fakturering og e-
udbud.
17141/1/13 REV 1
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0016.png
2. og 3. december 2013
RUMPOLITIK
Copernicusrumprogrammet for 2014-2020
Under en offentlig debat nåede Rådet til enighed om en generel indstilling til "Copernicus", det
europæiske satellitjordovervågningsprogram (17235/13).
Copernicus vil være en væsentlig støtte for en bred vifte af områder såsom landbrug og fiskeri,
arealanvendelse og byplanlægning, bekæmpelse af skovbrande, katastrofeberedskab, søtransport
eller overvågning af luftforurening. Det bidrager også til den økonomiske vækst ved at fremme de
kommercielle applikationer (de såkaldte downstream-tjenester) i mange forskellige sektorer.
Sammen med satellitnavigationssystemet "Galileo" vil det spille en central rolle med hensyn til at
sikre, at Europa har uafhængig adgang til rummet.
Copernicus, der før var kendt som GMES (global miljø- og sikkerhedsovervågning), vil give
Europa løbende, uafhængig og pålidelig adgang til observationsdata og -informationer.
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/space/copernicus/index_en.htm
Program for overvågning og sporing i rummet
Rådet noterede sig en statusrapport om et udkast til afgørelse om oprettelse af et støtteprogram for
overvågning og sporing i rummet.
Oprettelsen af et europæisk støtteprogram for overvågning og sporing i rummet vil bidrage til
ruminfrastrukturers sikkerhed, der i stigende grad trues af risikoen for sammenstød på grund af det
øgede antal satellitter og den stigende mængde rumaffald. De økonomiske tab for europæiske
satellitoperatører ved sammenstød eller dyre og risikable manøvrer for at undgå sammenstød
vurderes i øjeblikket til ca. 140 mio. EUR om året, og tallet er stigende.
17141/1/13 REV 1
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0017.png
2. og 3. december 2013
For at mindske risikoen for sammenstød er det nødvendigt at identificere og overvåge satellitter og
rumskrot, katalogisere deres positioner og spore deres bevægelser, når en risiko for sammenstød er
blevet identificeret, så satellitoperatørerne kan blive varslet om, at de skal flytte deres satellitter.
Da der ikke findes operationelle SST-tjenester på europæisk plan, er europæiske satellitoperatører i
dag i vid udstrækning afhængige af amerikanske SST-oplysninger.
Yderligere oplysninger:
http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_type=251&lang=en&item_id=6463
17141/1/13 REV 1
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0018.png
2. og 3. december 2013
EVENTUELT
Forsvarsindustrier
Under en uformel arbejdsfrokost udvekslede ministrene synspunkter om det europæiske forsvars
teknologiske og industrielle basis (EDTIB) i forbindelse med drøftelserne forud for det næste møde
i Det Europæiske Råd. Mødet i Det Europæiske Råd den 19.-20. december kommer til at dreje sig
om den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP).
Ministrene fremhævede, at en konkurrencedygtig EDTIB er en forudsætning for at stimulere
innovation, vækst og beskæftigelse og sikre tidssvarende kapaciteter.
Et centralt element i styrkelsen af såvel EDTIB som det indre marked for forsvarsmateriel er at
sikre forsyningssikkerhed mellem medlemsstaterne. De væbnede styrker skal som slutbrugere og
kunder kunne stole på, at deres forsyninger leveres i tide, uanset om deres leverandører er etableret i
deres egen eller en anden medlemsstat.
Mange delegationer fremhævede SMV'ernes afgørende rolle i forsvarsforsyningskæden, idet disse
normalt har adgang til markederne for forsvarsmateriel som underleverandører for store
hovedkontrahenter.
Andre vigtige elementer til styrkelse af EDTIB blev nævnt, navnlig når forsvarsbudgetterne er
under pres, f.eks. en undersøgelse af, hvordan synergierne mellem de civile og militære sektorer kan
forbedres både på nationalt niveau og på EU-plan.
Konkurrenceevnerådet drøftede den 26. september 2013 den foreslåede handlingsplan i
Kommissionens meddelelse "Hen imod en mere konkurrencedygtig og effektiv forsvars- og
sikkerhedssektor".
Rådet vedtog den 25. november 2013 konklusioner om FSFP
1
. Konklusionerne opfordrede bl.a.
Kommissionen til at sikre fuld gennemførelse af de to EU-direktiver på forsvarsområdet om indkøb
og overførsel inden for EU.
1
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/EN/foraff/139719.pdf
17141/1/13 REV 1
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0019.png
2. og 3. december 2013
Produktsikkerheds- og markedsovervågningspakken
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om status vedrørende to forslag til forordninger om
markedsovervågning (5890/13) og om forbrugerproduktsikkerhed (5892/13), der i øjeblikket drøftes
i Rådets forberedende organer (16872/13).
Rapporten viser en høj grad af samlet konvergens i synet på pakken. Den peger imidlertid også på et
fortsat uløst spørgsmål i pakken, nemlig den foreslåede bestemmelse om indførelse af obligatorisk
mærkning af oprindelsesland for nonfoodprodukter.
Et antal delegationer fandt, at denne bestemmelse ville forbedre produkters sporbarhed og
forbrugeroplysningerne. Andre delegationer fremførte derimod, at en bestemmelse om obligatorisk
angivelse af oprindelsesland ikke var begrundet og kunne vise sig byrdefuld for de økonomiske
operatører. Nogle delegationer pegede på den fuldstændige mangel på en præcis økonomisk analyse
af de potentielle konsekvenser af denne bestemmelse.
Europa-Parlamentets Udvalg om det Indre Marked vedtog sine betænkninger den 17. oktober 2013.
Kollektiv forvaltning af ophavsret og multiterritoriale licenser for onlinemusik
Rådet noterede sig den foreløbige enighed, der var opnået med Europa-Parlamentet om de nye
regler for kollektiv forvaltning af ophavsret og beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser
for rettigheder til musikværker med henblik på onlineanvendelse
1
.
Enigheden, der er et resultat af tre runder med forhandlinger, som blev afsluttet den 4. november,
vil blive udmøntet i et direktiv, som forfølger to komplementære mål:
forbedre rettighedshaverorganisationernes funktion i det indre marked og
fremme licensering på tværs af grænserne af ophavsret inden for onlinemusik.
Se også pressemeddelelse
17205/13.
1
http://www.eu2013.lt/en/news/pressreleases/lithuanian-presidency-successfully-concluded-
negotiations-with-european-parliament-on-collective-management-of-copyright-and-
licencing-music-online-
17141/1/13 REV 1
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0020.png
2. og 3. december 2013
Enhedspatentbeskyttelsesordning
Rådet noterede sig fremskridtene i de to udvalg, som har ansvar for forberedelserne til oprettelsen
og iværksættelsen af enhedspatentbeskyttelsesordningen og Den Fælles Patentdomstol (15819/13).
"Den Særlige Komité" er oprettet inden for rammerne af Den Europæiske Patentorganisation og
består af repræsentanter for de 25 EU-medlemsstater, der deltager i et forstærket samarbejde med
henblik på indførelsen af enhedspatentbeskyttelse, med Kommissionen som observatør.
"Den Forberedende Komité" står for oprettelsen af Den Fælles Patentdomstol.
www.unified-patent-
court.org.
Arbejdet i de to komitéer er tæt kædet sammen for at sikre en konsekvent tilgang.
Statsstøtte: generel gruppefritagelsesforordning
Rådet noterede sig oplysninger fra den tjekkiske delegation om forberedelserne til ajourføring af
den generelle gruppefritagelsesforordning vedrørende statsstøtteforanstaltninger, som gør det muligt
for Kommissionen at erklære visse kategorier af statsstøtte forenelige med det indre marked.
Flere delegationer gjorde opmærksom på, at det ville være en god idé at forbedre statsstøttesystemet
i forbindelse med gennemførelsen af den generelle reform.
Gennemgangen af forordningen er et led i den bredere reform med henblik på modernisering af
reglerne for statsstøtte, som blev igangsat i 2012. Den har til formål at sikre, at medlemsstaterne og
interessenter fra 2014 har et klart sæt regler, der kan bruges som referencegrundlag for udviklingen
af deres politikker og støtteaktiviteter.
Det kommende græske formandskabs arbejdsprogram
Den græske delegation orienterede ministrene om det græske formandskabs arbejdsprogram for så
vidt angår konkurrenceevne for første halvdel af 2014.
Med hensyn til det indre marked og industri har det græske formandskab blandt sine topprioriteter
at gøre fremskridt med og færdiggøre udestående lovgivningsinitiativer i pakke I og II om det indre
marked. Det vil også i særlig grad hellige sig samordning af industripolitikken og måder at lette
adgangen til finansiering for SMV'er på.
17141/1/13 REV 1
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0021.png
2. og 3. december 2013
For så vidt an går forskning agter det kommende formandskab at fokusere indsatsen på indgåelse af
offentlige og private innovationspartnerskaber, så de kan igangsættes hurtigst muligt.
Afslutning af forhandlingerne om Copernicusrumprogrammet vil også være en hovedprioritet.
Arbejdsprogrammet for så vidt angår konkurrenceevne er i overensstemmelse med det
attenmånedersprogram, som EU-formandskabstrioen har udarbejdet i fællesskab (17426/12).
17141/1/13 REV 1
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0022.png
2. og 3. december 2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Den flerårige finansielle ramme for 2014-2020
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme (FFR) for årene
2014-2020 (11791/7/13), der bemyndiger Den Europæiske Union til at bruge indtil 959,99 mia.
EUR i forpligtelsesbevillinger og 908,4 mia. EUR i betalingsbevillinger over de kommende syv år.
Dette følger efter Europa-Parlamentets godkendelse den 19. november.
Rådet godkendte endvidere:
udkastet til interinstitutionel aftale (IIA) om budgetdisciplin, om samarbejde på
budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning, der har til formål at lette den
årlige budgetprocedure og supplere bestemmelserne i FFR-forordningen, navnlig for så
vidt angår særlige instrumenter, der ikke indgår i den flerårige finansielle ramme
(11838/13), og
erklæringerne som led i den i slutningen af juni opnåede politiske enighed om FFR
(15997/13
ADD 1).
FFR-forordningen og den interinstitutionelle aftale udmønter juridisk den politiske enighed, som
blev opnået mellem Rådet og Europa-Parlamentet den 27. juni 2013. Udgiftslofterne for de næste
syv år er de samme som i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 8. februar 2013
(37/13
+
COR 1;
oversigt over konklusionerne),
idet teksterne på fire områder (fleksibilitet, fornyet
gennemgang/revision, budgetpolitisk enhed og egne indtægter) tager hensyn til Europa-
Parlamentets ønsker (11732/13).
Yderligere oplysninger findes i
15259/1/13 REV 1.
17141/1/13 REV 1
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0023.png
2. og 3. december 2013
ØKONOMI OG FINANS
Fælles tilsynsmekanisme: aftalememorandum
Rådet nåede til enighed om at bemyndige formandskabet til på Rådets vegne at undertegne et
aftalememorandum med Den Europæiske Centralbank om samarbejde om procedurer vedrørende
den fælles tilsynsmekanisme (15963/13).
Aftalememorandummet omhandler ECB's ansvarlighed og rapporteringsforpligtelser over for Rådet
og Eurogruppen i henhold til forordning (EU) nr. 1024/2013 om overdragelse af tilsynsopgaver til
ECB.
Yderligere oplysninger om den fælles tilsynsmekanisme findes i pressemeddelelse
14044/13.
FORSKNING
Forskningsinfrastruktur
Rådet ændrede rammebestemmelserne for et konsortium for en europæisk forskningsinfrastruktur
(ERIC) for at gøre det lettere for associerede lande at deltage i et ERIC (15660/13).
ERIC-forordningen blev vedtaget i 2009 for at lette etableringen og driften af europæiske
forskningsinfrastrukturer.
Se også:
http://ec.europa.eu/research/infrastructures/index_en.cfm?pg=eric.
17141/1/13 REV 1
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0024.png
2. og 3. december 2013
HORISONT 2020: forskningsprogram for 2014-2020
Rådet vedtog "Horisont 2020"-programmet for forskning og innovation for årene 2014-2020 (PE-
CONS 67/13).
Horisont 2020 erstatter EU's 7. forskningsrammeprogram (RP7), der løber til udgangen af 2013. I
forhold til RP7 forventes det nye program yderligere at nedbryde fragmenteringen inden for
videnskabelig forskning og innovation.
Horisont 2020, der har et budget på ca. 77 mia. EUR, skal støtte målsætningerne i Europa 2020-
strategien for vækst og beskæftigelse samt målet om at styrke Europas videnskabelige og
teknologiske grundlag ved at bidrage til gennemførelse af et europæisk forskningsrum med fri
bevægelighed for forskere samt videnskabelig og teknologisk viden.
Horisont 2020 sætter fokus på tre prioriteter, nemlig at frembringe videnskabelig topkvalitet for at
styrke Unionens fremragende position på verdensplan og gøre Unionens forsknings- og
innovationssystem mere konkurrencedygtigt, fremme industrielt lederskab for at fremskynde
udviklingen af teknologier til støtte for erhvervsliv og innovation, herunder mindre virksomheder,
og håndtere samfundsmæssige udfordringer med henblik på at reagere på de prioriteter, der peges
på i Europa 2020-strategien, ved at støtte aktiviteter, der dækker hele kæden fra forskning til
markedsføring.
Se også pressemeddelelse
16939/13.
HANDELSPOLITIK
Told på import af solcellepaneler fra Kina
Rådet vedtog antidumping- og subsidieudligningsforordninger om told på import af solcellepaneler
fra Kina (15702/13
og
15706/13).
Forordningerne kommer efter forliget mellem Kommissionen og
Kina i sagen om solcellepaneler i august.
De nye importtariffer gælder i to år.
Den 6. juni 2013 indførte Kommissionen en midlertidig told på importen af solcellepaneler fra
Kina.
Efter vedtagelsen af de midlertidige antidumpingforanstaltninger afgav en gruppe af
samarbejdsvillige eksporterende producenter sammen med det kinesiske handelskammer et fælles
pristilsagn i overensstemmelse med EU's regler. Det fælles pristilsagn var også støttet af de
kinesiske myndigheder og blev accepteret af Kommissionen.
Se også pressemeddelelse
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-1190_en.htm.
17141/1/13 REV 1
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0025.png
2. og 3. december 2013
WTO-aftalen om offentlige indkøb
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse på EU's vegne af en protokol om ændring af WTO-
aftalen om offentlige udbud (7917/13
+
7918/13).
Det vedtog også en afgørelse om fastlæggelse af
EU's holdning for så vidt angår afgørelser om gennemførelse af visse bestemmelser i protokollen
(7921/13
+
7997/13).
Forhandlingerne om revisionen af aftalen fra 1994 om offentlige udbud blev indledt i januar 1999.
Det blev opnået politisk enighed på ministerplan i december 2011.
WTO: moratorier for told på elektroniske overførsler
Rådet vedtog en afgørelse, ifølge hvilken den holdning, EU skal indtage på WTO's
Ministerkonference, bør være at støtte en forlængelse indtil den næste ministerkonference af
moratoriet for told på elektroniske overførsler ("e-handelsmoratoriet") og moratoriet for "non-
violation complaints" og "situation complaints".
Yemen - tiltrædelse af WTO
Rådet og medlemsstaternes repræsentanter vedtog en afgørelse, ifølge hvilken den holdning, EU
skal indtage på WTO's Ministerkonference, bør være at godkende Yemens tiltrædelse af WTO.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Mobilitetspartnerskaber - Aserbajdsjan - Tunesien
Rådet bekræftede enigheden om fælles erklæringer om mobilitetspartnerskaber med Aserbajdsjan
og Tunesien, som skal undertegnes den 5. december 2013 i tilknytning til samlingen i Rådet for
Retlige og Indre Anliggender.
17141/1/13 REV 1
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0026.png
2. og 3. december 2013
UDDANNELSE
Programmet Erasmus+
Rådet vedtog en forordning om oprettelse af "Erasmus+": EU-programmet for uddannelse, ungdom
og idræt for perioden 2014-2020
(PE-CONS
63/13).
Det samler i et enkelt program aktiviteter, der
tidligere var omfattet af en række særskilte programmer (herunder programmet for livslang læring,
Erasmus Mundus og Aktive Unge), og det omfatter også aktiviteter inden for det nye europæiske
kompetenceområde, nemlig sport.
Det nye program har et samlet budget på omkring 14,7 mia. EUR, hvilket udgør en stigning på
40 % i forhold til det tidligere budget. Dets vigtigste operationelle prioriteter er forenkling af
procedurer og en præstationsbaseret tildeling af midler samt tættere forbindelser mellem sektorerne
for formel, uformel og ikkeformel uddannelse og læring.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
17184/13.
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen - Finland, Danmark
og Tyskland
Rådet vedtog tre afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 18,5 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte for afskedigede arbejdstagere i Finland,
Danmark og Tyskland.
Der blev tildelt 9,8 mio. EUR til 4 509 arbejdstagere, der var blevet afskediget af den finske
mobiltelefonproducent Nokia, Nokia Siemens networks og 30 underleverandører, som var nødt til at
reducere sine investeringer og antallet af ansatte i Europa som følge af gennemgribende strukturelle
ændringer i verdenshandelsmønstrene. Der blev anvendt 6,4 mio. EUR på 611 tidligere
arbejdstagere hos den danske koncern Vestas, der producerer vindmøller. Som følge af stærk
konkurrence fra asiatiske producenter og især fra Kina mistede Vestaskoncernen en betydelig
markedsandel på det europæiske marked. Der blev ydet yderligere 2,3 mio. EUR til 1 244
arbejdstagere, der var blevet afskediget af den tyske solcellemodulproducent, Solar Manufacturing
GmbH. Virksomheden blev nødt til at lukke sine anlæg i Europa, fordi stærk konkurrence fra
asiatiske producenter, navnlig fra Kina, havde ført til et drastisk fald i priserne.
EGF bistår arbejdstagerne med at finde nye jobs og udvikle nye færdigheder, når de har mistet deres
arbejde som følge af ændringer i verdenshandelsmønstrene, f.eks. når en stor virksomhed lukker,
eller en fabrik bliver flyttet uden for EU. EGF's bistand består i at finansiere foranstaltninger såsom
hjælp til jobsøgning, karriererådgivning, skræddersyet uddannelse og omskoling, mentorordninger
og fremme af iværksætterånd. Den yder også tidsbegrænset, individuel engangsstøtte som f.eks.
tilskud til jobsøgning, mobilitetstilskud og tilskud til at deltage i livslang læring og
uddannelsesaktiviteter.
17141/1/13 REV 1
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0027.png
2. og 3. december 2013
LANDBRUG
Sukkersektoren: for meget betalte afgifter
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse af nye produktionsafgifter for produktionsårene
2001/2002 til 2005/2006, i medfør af hvilke medlemsstaterne vil kunne beregne uretmæssigt
udbetalt støtte i sukkersektoren i perioden 2001-2006 og tilbagebetale denne med renter.
(16233/13).
Se også pressemeddelelse
17160/13.
Spiritus - ændring af listen over geografiske betegnelser
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens ændringer af bilag II and III
til forordning nr. 110/2008 om definition, betegnelse, præsentation og mærkning af samt beskyttelse
af geografiske betegnelser for spiritus (15404/13;
15405/13).
Med ændringen af bilag II tilpasses definitionen af nogle spirituskategorier såsom gin eller
destilleret gin. Desuden tilføjes der med ændringerne af bilag III ny spiritus til listen over produkter,
der er beskyttet af en geografisk betegnelse (frugtbrændevin fra Ungarn, polsk eller litauisk
aromatiseret vodka og rom fra Guatemala).
Disse forordninger fra Kommissionen er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol.
Det betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningerne,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
FØDEVARELOVGIVNING
Kosttilskud
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om tilladelse til, at
ChromoPrecise®-chromgær kan anvendes til fremstilling af kosttilskud, og at chrom(III)lactat,
trihydrat, kan tilsættes til fødevarer, forudsat at bestemte betingelser overholdes (15294/13).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
17141/1/13 REV 1
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454074_0028.png
2. og 3. december 2013
TRANSPORT
Dokumenter for internationale bustjenester
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
gennemførelsesbestemmelser til forordning (EF) nr. 1073/2009 hvad angår transportdokumenter
vedrørende international personbefordring med bus og om ophævelse af Kommissionens forordning
(EF) nr. 2121/98 (14424/13).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at da
Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-
Parlamentet gør indsigelse.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Den 2. december 2013 godkendte Rådet:
svaret på genfremsat begæring nr. 22/c/02/13 (15831/13 +
COR 1)
det nye svar på genfremsat begæring nr. 1/c/01/09 (16166/13).
17141/1/13 REV 1
DA
28