Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3288 - Udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1320355_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 9. januar 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 20. januar 2014
SAMLENOTAT
1. Syrien .............................................................................................................................................2
2. Mellemøsten .................................................................................................................................5
3. Iran sanktioner ..............................................................................................................................7
4. Afghanistan ................................................................................................................................. 10
5. Forberedelse af EU-Rusland topmøde ....................................................................................... 12
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0002.png
1. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet vil diskutere udviklingen i relation til Syrien med fokus på forberedelserne af Geneve II-konferencen, der
ifølge planen skal finde sted to dage senere den 22. januar 2014. Det forventes, at man ligeledes vil drøfte
OPCW’s og FN’s arbejde med at indsamle og destruere Syriens kemiske våbenarsenal. Endelig forventes det, at
man vil drøfte den humanitære situation og den netop afholdte (15. januar) donorkonference i Kuwait.
2. Baggrund
Geneve II
I relation til
Syrien
er det planlagt, at Geneve II-konferencen skal finde sted i Montreux/Geneve
fra den 22. januar 2014. Konferencen skal forsøge at sætte rammerne for en politisk løsning ba-
seret på Geneve-kommunikéet, der blev vedtaget på Geneve I-konferencen i juni 2012 med del-
tagelse af de permanente medlemmer af Sikkerhedsrådet, Tyrkiet, EU og Den Arabiske Liga.
Kernen i Geneve-kommunikéet er udnævnelsen af en overgangsregering, hvis medlemmer kan
accepteres af begge parter.
Konferencen indledes med et højniveaumøde den 22. januar med deltagelse af udenrigsministre.
30 lande ventes inviteret, herunder Danmark. Irans eventuelle deltagelse diskuteres fortsat. Efter
ministermødet vil de egentlige fredsforhandlinger mellem de syriske delegationer begynde under
ledelse af FN. Der er ikke på nuværende tidspunkt fastlagt en tidsramme for forhandlingerne.
Sammensætningen af de syriske delegationer er fortsat uafklaret. Den syriske oppositionskoaliti-
on har tidligere formelt erklæret sig parat til at deltage i konferencen - dog under forudsætning af,
at forhandlingerne resulterer i oprettelsen af en overgangsregering uden deltagelse af Assad eller
andre fra regimets inderkreds. Flere oppositionsgrupper har dog erklæret sig skeptiske overfor
Geneve II, ligesom der er betydelig intern uenighed i koalitionen. Således var koalitionen ikke i
stand til at nå til enighed om formatet for deltagelse i Geneve II ved den netop afholdte general-
forsamling (5.-7. januar 2014). Beslutningen er nu udskudt til den 17. januar 2014. Regimet har
tilkendegivet, at de deltager i Geneve II-konferencen, men har endnu ikke meldt sammensætnin-
gen af deres delegation ud.
Kemiske våben
Danmark bidrager til den fælles FN-OPCW mission i Syrien med et C-130 transportfly på 96
timers beredskab, et personbeskyttelseshold (fra forventeligt 1. marts 2014) samt med et Ro/Ro
transportskib med fregateskorte. Danmark varetager desuden ledelsen af den samlede maritime
transport af kemiske stoffer fra Syrien. De første kemiske stoffer fra Syrien blev udført den 7.
januar 2013 og befinder sig nu ombord på et dansk transportskib.
Den humanitære situation
De humanitære forhold i Syrien er under stadig forværring. FN’s seneste estimater peger på, at
op mod 9,3 mio. mennesker i Syrien har behov for humanitær assistance, og at 6,5 mio. er internt
fordrevne. Samtidig er der mange civile ofre blandt de mere end 100.000 dræbte under konflik-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0003.png
ten, herunder omkring 11.500 børn. Med en fortsat intensivering i kampene og vinterens indtog
er der ingen bedring i sigte. Såvel ernærings- som sundhedssituationen er under stadig forvær-
ring. FN vurderer samtidig, at omkring 2,5 mio. syrere opholder sig i områder uden adgang for
humanitære organisationer som følge af vedvarende kampe eller manglende tilladelser fra kon-
fliktens parter. Udover det syriske styres mange forhindringer er det bekymrende, at al-Qaeda
affilierede grupper særligt i den nordlige del af Syrien vinder terræn og modsætter sig levering af
nødhjælp. FN’s Sikkerhedsråd vedtog den 2. oktober en formandskabsudtalelse med krav til kon-
fliktens parter og særligt det syriske styre om at beskytte civilbefolkningen samt tillade humanitær
adgang på tværs af konfliktlinjer og på tværs af grænser hvor nødvendigt. Dette momentum for
forbedret humanitær hjælp og adgang har imidlertid kun haft ringe indvirkning, og adgangen er
stadig stærkt begrænset samtidig med, at bl.a. skoler og hospitaler bliver udsat for angreb. På den
anden side har Rusland og Kina fornylig givet udtryk for, at de gennem deres kanaler også vil
arbejde for øget humanitær adgang. Den 15. januar holdes et omfattende donormøde i Kuwait,
hvor Danmark forventes at give tilsagn om yderligere humanitær støtte på 150 mio. kr. Det vil
bringe den samlede danske humanitære støtte til Syrien-konflikten op på 621 mio. kr.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i Syrien herunder forberedelserne til Geneve II-
konferencen den 22. januar 2014. Man vil også drøfte OPCW’s og FN’s arbejde med at indsamle
og destruere Syriens kemiske våbenarsenal. Endelig vil man drøfte den humanitære situation.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Syrien forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes udtrykt opbakning til de fortsatte bestræbelser på at afholde Geneve-II konferen-
cen den 22. januar 2014 og til en politisk løsning baseret på Geneve-kommunikéet. Det er ligele-
des forventningen, at flere medlemslande vil anerkende FN og OPCW’s arbejde med at identifi-
cere Syriens kemiske våben og samtidig påpege behovet for fuld implementering af aftalen om
destruktion af de syriske kemiske våben. Endelig vil man i forlængelse af diskussionen af den
humanitære situation tage den netop afholdte donorkonference i Kuwait (den 15. januar 2014) i
betragtning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0004.png
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien med fokus på Geneve II. Danmark har
igennem hele konflikten arbejdet for en politisk løsning og støtter bestræbelserne på at afholde
fredskonferencen den 22. januar 2014. Gennem sin deltagelse ved konferencen kan Danmark
bidrage aktivt og konkret til arbejdet med at finde en politisk løsning på konflikten i Syrien. For-
ventningerne til udkommet af Geneve II er begrænsede, men det er centralt, at bestræbelserne på
at sikre tilstedeværelse af både regimet og oppositionen fastholdes. Danmark fastholder, at man
må være realistisk om, hvad det vil være muligt at opnå på den korte bane. Konflikten i Syrien er
meget kompleks, og det bliver en lang og svær proces at nå frem til en politisk løsning. Men det
internationale samfund skylder den syriske befolkning at presse på og gøre, hvad man kan for, at
Geneve II bliver det første skridt mod fred. Konkret vil Danmark fortsætte sit arbejde med at
bakke op om og styrke den syriske oppositionskoalition samtidig med, at man opfordrer Koaliti-
onen til at danne fælles front og engagere sig konstruktivt i Geneve II-processen.
Danmark yder en bredspektret indsats i forhold til krisen i Syrien. Den 15. januar holdes et om-
fattende donormøde i Kuwait, hvor Danmark forventes at give tilsagn om yderligere humanitær
støtte på 150 mio. kr. Det vil bringe den samlede danske humanitære støtte til Syrien-konflikten
op på 621 mio. kr. Derudover er der afsat 100 mio. kr. til udviklingsindsatser med særligt fokus
på støtte til initiativer til fremme af en politisk løsning, menneskerettighedsprojekter og stabilise-
ring i de oppositionskontrollerede områder i Syrien. Sidstnævnte sker i samarbejde med den mo-
derate syriske opposition. Danmark har desuden udnævnt en særlig repræsentant til den modera-
te syriske opposition. Derudover bidrager Danmark pt. til Syriens kemiske afvæbning gennem
udsendelsen af bl.a. et maritimt transportbidrag samt et eskortefartøj til den fælles FN-OPCW
mission. Dertil er et C-130 transportfly på beredskab. Danmark lægger vægt på, at Syriens kemi-
ske våben arsenal destrueres så hurtigt og sikkert som muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Syrien har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. december
2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0005.png
2. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af de igangværende fredsforhandlinger mellem Israel og
Palæstina. I den forbindelse vil der være fokus på EU’s rolle i fredsprocessen.
2. Baggrund
Fredsforhandlingerne blev indledt den 29. juli 2013 i Washington med USA´s udenrigsminister
John Kerry som vært for et møde med forhandlingsrepræsentanter for Israel og Palæstina. For-
handlingerne har i første omgang fået en tidsramme på ni måneder. De to forhandlingsparter har
siden indledningen i Washington mødtes løbende i henholdsvis Israel og Palæstina, lige som
udenrigsminister Kerry har besøgt parterne ved flere lejligheder, senest lige efter nytår. Det er
forventningen, at Kerry på denne baggrund i løbet af januar 2014 vil præsentere de to parter for
et udkast til rammeaftale for de videre forhandlinger, som vil indeholde klare målsætninger for
løsning af de centrale problemstillinger, herunder bl.a. sikkerhed, flygtninge, Jerusalem, og frem-
tidige grænser. Indholdet heraf er endnu ikke kendt.
Begge parter må også derfor opfordres til og understøttes i at gøre deres yderste for at skabe et
godt og tillidsfuldt forhandlingsklima og afstå fra provokationer, der kan underminere forhand-
lingerne. Fra israelsk side har man i forbindelse med gennemførelsen af de aftalte løsladelser af
104 palæstinensiske fanger frem mod udløbet af den ni måneders forhandlingsperiode, løsladt
tredje omgang af disse fanger dvs. yderligere 26 i forbindelse med nytåret. Det er forventningen,
at Israel, som ved de tidligere løsladelser vil fremkomme med yderligere bosættelsesannoncerin-
ger parallelt hermed. EU vedtog i december 2013 rådskonklusioner, hvori man bl.a. klart formu-
lerede støtte til fredsforhandlingerne og i den forbindelse udtrykte parathed til i tilfælde af en
fredsaftale at indgå i et tæt og udvidet samarbejde med begge parter.
Danmark og EU ønsker aktivt at kunne bistå, så forhandlingerne føres til ende med den to-
statsløsning, som både Israel og Palæstina har erklæret som målet.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsforhandlingerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0006.png
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er i samarbejde med det interna-
tionale samfund at understøtte de igangværende fredsforhandlinger med henblik på realisering af
en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred. Fra dansk side støtter man det palæ-
stinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsopbygning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet den 16. decem-
ber 2013 til orientering.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0007.png
3. Iran sanktioner
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Udenrigsrepræsentanten ventes at redegøre for ikrafttrædelse af den midlertidige aftale samt at orientere om status
for arbejdet med opnåelse af en endelig aftale. Der arbejdes hen mod vedtagelse af rådsbeslutning samt rådsforord-
ning, der skal suspendere EU’s sanktioner indenfor de relevante områder. Suspenderingen af sanktionerne forven-
tes at træde i kraft, når IAEA har bekræftet, at de nødvendige betingelser er opfyldt fra iransk side, og at dette
bakkes op af udenrigsrepræsentanten.
2. Baggrund
Efter mange års dødvande og manglende fremskridt har de seneste forhandlinger i Geneve om
Irans atomprogram mellem E3+3 (Frankrig, Tyskland og UK plus Kina, Rusland og USA) og
Iran været præget af en konstruktiv og åben dialog og ledte den 24. november frem til en midler-
tidig aftale (Joint Programme of Action) mellem E3+3 og Iran. EU og særligt udenrigsrepræsen-
tanten fremhæves som havende spillet en nøglerolle i forhandlingerne. Også i forhandlingerne
mellem Iran og IAEA har der været fremdrift, og den 11. november indgik parterne en samar-
bejdsaftale. Denne aftale skal styrke samarbejdet og dialogen mellem IAEA og Iran og skal være
med til at give sikkerhed for, at Irans atomprogram udelukkende har et fredeligt formål.
Der er med den midlertidige aftale, hvis den gennemføres som forudset, tale om et diplomatisk
gennembrud, der detaljeret og grundigt adresserer det internationale samfunds berettigede be-
kymringer over det iranske atomprogram. Aftalen kan være et skridt på vejen til at forhindre, at
Iran udvikler atomvåben. Overordnet skal aftalen sikre, at Iran ikke fortsætter udviklingen af et
militært atomprogram mod suspension af enkelte delelementer af USA og EU’s sanktioner, mens
selve sanktionsregimet opretholdes. Et helt centralt element er aftalens monitoreringsmekanisme,
som forestås af IAEA, der får en afgørende rolle i forhold til at verificere, at der sker reel efterle-
velse fra iransk side. Aftalen omfatter endvidere etablering af en fælles kommission, der skal
overvåge implementeringen af aftalen og dermed sikre den gensidige overholdelse af aftalen. Der
er i udgangspunktet tale om en aftale af 6 måneders varighed, der skal lede frem til en endelig,
omfattende aftale, som man vil søge færdigforhandlet og implementeret inden for et år. Efter
fuld og tilfredsstillende implementering af den endelige aftale vil det iranske atomprogram overgå
til at blive behandlet på lige fod med andre ikke-atommagter under ikke-spredningstraktaten.
På rådsmødet den 16. december 2013 blev der vedtaget rådskonklusioner, der hilser den positive
udvikling i atomforhandlingerne velkommen, og som støtter den midlertidige aftale mellem
E3+3 og Iran vedr. Irans atomprogram. På baggrund heraf vil der blive udarbejdet de relevante
retsakter for suspension af de i aftalen anførte sanktioner. Den midlertidige aftale forventes at
træde i kraft i januar, når IAEA har bekræftet, at de nødvendige betingelser er opfyldt fra iransk
side, og at dette bakkes op af udenrigsrepræsentanten.
Rådsforordningen, der skal suspendere de i aftalen anførte sanktioner, forventes at fokusere på
suspension af EU’s sanktioner ift.:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsikring og transport der knytter sig til det tilladte salg af iransk råolie.
Import af iranske petrokemikalier samt sanktioner for alle dertil knyttede serviceydelser,
herunder forsikring og transportydelser.
Handel med guld og ædelmetaller samt alle dertil relaterede serviceydelser, herunder for-
sikring og transportydelser. Den midlertidige lempelse omfatter ikke handel med diaman-
ter.
En vis adgang til leasing af fartøjer m.v. til transport af olie og petrokemiske produkter.
En mindre justering af adgang til brug af frosne midler ift. det iranske Ministry of Petro-
leum.
Mulighed for udmøntning af kontrakter relateret til import, køb af og transport af petro-
kemikaliske produkter, der stammer fra eller er importeret fra Iran
EU’s beløbsgrænse for hvornår, der skal indhentes tilladelse til pengeoverførsler relateret
til ikke-sanktioneret handel, hæves til det tidobbelte. Der skal således ikke indhentes tilla-
delse til transaktioner, der knytter sig til handel med fødevarer, sundhedspleje, medicinsk
udstyr eller for humanitære- eller landbrugsmæssige formål under 1.000.000 euro. Det
samme gør sig gældende for personlige pengeoverførsler under 400.000 euro. Den rele-
vante myndighed skal dog adviseres, hvis transaktionen er over 10.000 euro.
3. Formål og indhold
Som opfølgning på indgåelsen af den midlertidige aftale mellem E3+3 og Iran vedr. Irans atom-
program og de efterfølgende rådskonklusioner, der blev vedtaget den 16. december, ventes uden-
rigsrepræsentanten at redegøre for forventningerne til implementeringen af aftalen, afrapporte-
ring fra IAEA om iransk efterlevelse af de nødvendige betingelser samt de juridiske retsakter der,
i henhold til aftaleteksten, skal suspendere de relevante sanktioner. Yderligere forventes uden-
rigsrepræsentanten at orientere om status for arbejdet med og de næste skridt mod opnåelsen af
en endelig aftale.
Efter at IAEA har bekræftet, at Iran har opfyldt de nødvendige betingelser, og at dette bakkes op
af udenrigsrepræsentanten, er forventningen, at der vil blive vedtaget rådsbeslutning og rådsfor-
ordning, der skal suspendere EU’s sanktioner indenfor de relevante områder. Fra EU’s side er
der bl.a. tale om suspension af sanktioner for handel med guld og ædelmetaller, import af iranske
petrokemikalier samt sanktioner for associerede serviceydelser herunder forsikring og transport.
Suspension af sanktioner for associerede forsikring og transportydelser, der knytter sig til det
tilladte oliesalg. Samt at hæve EU’s beløbsgrænse for, hvornår der skal indhentes tilladelse til
pengeoverførsler relateret til ikke-sanktioneret handel til det tidobbelte.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have yderligere lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
De nuværende sanktioner har statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes
administration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt fi-
nansielle overførsler. Sanktionsforordningen implementeres og håndhæves efter den gældende
ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Der kan forventes behov for øget vejledning til
danske virksomheder, der har vist interesse for aftalens konsekvenser for øget samhandel.
Ved implementering af den midlertidige aftale er der alene tale om 6 måneders suspension af
delelementer af EU’s sanktioner. Der har været forskellige estimater, men det vurderes, at de
fremsatte lempelser vil omfatte ca. 5% af de samlede sanktioner, mens selve sanktionsregimet
med den midlertidige aftale opretholdes.
Lempelsen af sanktionerne forudses i relation til erhvervslivet at have en begrænset økonomisk
gevinst i forhold til virksomheder inden for de berørte sektorer.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed og opbakning til den midlertidige aftale. Forhandlingerne har været ledet af
udenrigsrepræsentanten og Storbritannien, Frankrig og Tyskland har siddet med ved forhand-
lingsbordet. Alle medlemslande forventes at bakke op om implementering af aftalen, herunder
vedtagelsen af de nødvendige retsakter i EU-regi. Forventningen er, at de relevante rådsbeslut-
ninger og -forordninger vedtages, efter at IAEA har bekræft, at Iran har opfyldt de nødvendige
betingelser, og at dette bakkes op af udenrigsrepræsentanten.
10. Regeringens generelle holdning
Der er international enighed om, at sanktionsregimet har ført Iran tilbage til forhandlingsbordet,
og fra dansk side fastholder regeringen støtten til to-sporspolitikken, hvor forhandlinger kombi-
neres med et fortsat sanktionsregime, idet en yderligere lempelse af sanktionerne bør afhænge af
Irans konkrete skridt for at leve op til sine internationale forpligtelser. Fra dansk side vil man
arbejde for, at de nødvendige retsakter for suspension af de i aftalen anførte sanktioner vedtages,
når Iran har opfyldt de nødvendige betingelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Indgåelsen af den midlertidige aftale mellem E3+3 og Iran vedr. Irans atomprogram og suspen-
sion af EU-sanktioner inden for de i aftalen anførte områder har været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg den 13. december 2013 til orientering.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0010.png
4. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes diskuteret Afghanistan ved rådsmødet den 20. januar 2014, herunder vedtaget rådskonklusioner
med henblik på at anmode den Fælles Udenrigstjeneste og Kommissionen om at fremkomme med forslag til EU’s
Afghanistan-strategi 2014-2016.
2. Baggrund
Trods væsentlige fremskridt på en række områder står Afghanistan stadig over for store udfor-
dringer i de kommende år. De omfatter følgende tre parallelle transitionsprocesser, hvis håndte-
ring vil være afgørende: a) den politiske transitionsproces frem mod præsidentvalget i foråret
2014, hvor der skal vælges en afløser for præsident Karzai, b) sikkerhedstransitionsprocessen,
hvor de afghanske myndigheder vil overtage det fulde sikkerhedsansvar inden udgangen af 2014
og c) den økonomiske transitionsproces, hvor Afghanistan på sigt vil skulle stå på egne ben på
bæredygtig vis. Hertil kommer udfordringen med at lade Taliban og de øvrige oprørsgrupper
indgå i en politisk aftale, så der kan skabes grundlag for en varig fred.
EU’s og det internationale samfunds indsats har i de seneste år fokuseret på at gøre de afghanske
myndigheder parate til at få overdraget det fulde ansvar på alle områder. For at denne overdra-
gelse skal blive succesfuld, er afghansk ejerskab afgørende.
Der pågår i øjeblikket forhandlinger om en bilateral sikkerhedsaftale (BSA) mellem Afghanistan
og USA. En BSA vil være en forudsætning for USA’s og NATO’s – hvor USA er den største
bidragsyder – militære tilstedeværelse i Afghanistan efter 2014.
Ved rådsmødet (udenrigsanliggender) 24. juni sidste år blev der vedtaget rådskonklusioner, der
bl.a. angav, at Rådet i andet halvår af 2013 skulle have en drøftelse af EU’s fremtidige rolle i Af-
ghanistan de kommende år. Dette skulle lede til formuleringen af en ny strategi for EU’s enga-
gement i Afghanistan 2014-16 som erstatning for EU’s Action Plan fra 2009. Strategien forven-
tes godkendt af Rådet i tredje kvartal 2014.
3. Formål og indhold
Der vil være en drøftelse af Afghanistan, og der ventes vedtaget rådskonklusioner, herunder om
den politiske situation frem mod præsidentvalget og perspektivet for tiden efter 2014. Derudover
ventes konklusioner vedrørende EU’s fremtidige engagement i Afghanistan.
Der forventes bred enighed om at fastholde EU’s langsigtede engagement i Afghanistan med
vægt på gennemførelsen af
Tokyo Mutual Accountability Framework
(gensidigt bindende aftale mel-
lem det internationale samfund og Afghanistan om udviklingssamarbejde), støtte til forberedel-
serne og afholdelsen af præsidentvalget i 2014, fremme af menneskerettigheder, øget økonomisk
udvikling, opbakning til øget regionalt samarbejde, indgåelsen af en EU-Afghanistan aftale om
partnerskab og udvikling, og styrkelsen af afghansk politi og retssektor (bl.a. via EU’s politimis-
sion, EUPOL). På den baggrund ventes der på rådsmødet at være enighed om at bede FUT’en
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og Kommissionen om at præsentere et forslag til en sammentænkt og bredspektret strategi for
EU’s engagement i Afghanistan fra 2014 til 2016. Denne strategi ventes at blive diskuteret og
godkendt af Rådet i tredje kvartal 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om fortsat engagement i Afghanistan, idet der dog blandt EU-landene
kan ventes forskellige betoninger i forhold til omfanget af EU’s engagement efter 2014.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser behov for at sikre en stærk, proaktiv, koordineret og langsigtet EU-rolle i Afgha-
nistan, herunder en øget samtænkning og samordning af EU og medlemsstaternes indsatser. Re-
geringen vil arbejde for et stærkt EU-engagement med hensyn til at holde den afghanske regering
fast på de gensidige forpligtelser i
Tokyo Mutual Accountability Framework.
Regeringen bakker op
om, at EU fastholder sine bestræbelser på at styrke det afghanske politi og det afghanske retssy-
stem bl.a. via EUPOL. Desuden bakker regeringen op om, at EU’s indsats i Afghanistan efter
2014 tilrettelægges og gennemføres med vægt på strategiske mål som øget sikkerhed, demokrati-
fremme, økonomisk og social udvikling, fremme af provinsernes kapacitet og budgetkompetence
samt styrkelsen af retssikkerhed og menneskerettigheder med vægt på kvinders rettigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Afghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 21. juni 2013.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1320355_0012.png
5. Forberedelse af EU-Rusland topmøde
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte forberedelsen af EU-Rusland topmødet, der afholdes den 27.-28. januar 2014.
2. Baggrund
Rusland er en vigtig strategisk partner for EU. Der afholdes to årlige topmøder med Rusland,
hvilket ikke er tilfældet i forhold til noget andet tredjeland. Det seneste blev afholdt i Jekaterin-
burg den 3.-4. juni 2013.
Grundlaget for EU-Rusland-samarbejdet er Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen (PCA) fra 1994.
Forhandlingerne om en ny EU-Rusland samarbejdsaftale til erstatning for den delvis forældede
PCA er et væsentligt spørgsmål i EU-Rusland relationerne. Forhandlingerne, der blev indledt
medio 2008, er vanskelige. Forhandlingerne er afsluttet på de fleste områder, men har siden 2010
været i hårdknude på grund af Ruslands manglende vilje til at inkludere substantielle kapitler om
handel og investeringer, herunder energi-spørgsmål. EU’s hensigt er, at en ny samarbejdsaftale
skal etablere et retligt bindende samarbejde med Rusland inden for alle væsentlige områder. Afta-
len bør styrke den økonomiske integration og rammevilkårene for handel og investeringer mel-
lem EU og Rusland ved bestemmelser, der går videre end WTO-regelsættet.
EU og Rusland har på en lang række områder et godt samarbejde mellem EU og Rusland, her-
under ift. implementeringen af FN’s sikkerhedsråds-resolution 2118 om destruktion af Syriens
kemiske våbenlagre ift. E3+3 forhandlingerne med Iran og ift. Afghanistan, Nordkorea og Mel-
lemøst-fredsprocessen. Det samme gælder håndteringen af grænseoverskridende udfordringer
såsom global opvarmning og international terrorisme. Siden sidste topmøde har forholdet til
Rusland dog også været præget af det anspændte forløb op til topmødet om EU’s Østlige Part-
nerskab i Vilnius i november 2012, hvor Rusland lagde et stærkt pres på særligt Ukraine, Moldo-
va og Armenien mhp. at påvirke disse lande til ikke at indgå associerings- og frihandelsaftaler
med EU. EU tog stærkt afstand fra dette russiske pres. Også den indenrigspolitiske udvikling i
Rusland har påkaldt reaktioner fra EU, som har udtrykt bekymring og kritik af udviklingen, hvad
angår Ruslands respekt for retsstatsprincipper og civilsamfundets rolle som en drivkraft bag poli-
tisk modernisering. Disse spørgsmål har blandt andet været rejst i EU’s halvårlige menneskeret-
tighedsdialog med Rusland.
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte forberedelserne af det forestående EU-Rusland-topmøde den 27.-28. januar
2014. Der foreligger endnu ingen konkret dagsorden for topmødet, men det forventes, at drøf-
telserne bl.a. vil fokusere på de udestående kapitler i en ny EU-Rusland-samarbejdsaftale, på de
økonomiske relationer mellem EU og Rusland og udfordringerne ift. Ruslands overholdelse af
landets WTO-forpligtelser, på menneskerettigheder samt på aktuelle internationale sager som
Iran, Syrien og fredsprocessen i Mellemøsten. Samtidig forventes en drøftelse af EU’s fremtidige
linje ift. den russisk-kasakhisk-hviderussiske toldunion.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdet
med Rusland inden for den brede vifte af områder af fælles interesse. Samtidig forventes en fast-
holdelse af EU’s kritiske linje ift. Ruslands pres mod EU’s Østlige Nabolande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den brede
vifte af områder af fælles interesse. Danmark arbejder aktivt for, at EU arbejder for at fremme
Ruslands respekt for menneskerettigheder. Danmark arbejder aktivt for EU’s bestræbelser på at
forbedre markedsadgangen til og rammevilkårene på det russiske marked på grundlag af blandt
andet Ruslands WTO-medlemskab. Fra dansk side er man åben over for at undersøge mulighe-
derne for fra EU’s side at fremme forhandlingerne om de udestående kapitler om handel og in-
vesteringer i den nye samarbejdsaftale, samt at der skabes grundlag for indgåelsen af en bred afta-
le med mulighed for afvejning af de forskellige hensyn mhp. at skabe flere og bedre resultater ift.
Rusland.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13