Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3291 - udenrigsanl.
Offentligt
1454077_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6264/14
(OR. en)
PRESSE 56
PR CO 3
PRESSEMEDDELELSE
3291. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 10. februar 2014
Formand
Catherine Ashton
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender
og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
6264/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0002.png
10. februar 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ukraine
Rådet drøftede de seneste begivenheder i Ukraine. EU følger situationen og den fortsatte politiske
krise i Ukraine og forbliver rede til at reagere hurtigt på enhver forværring på stedet. Rådet så med
tilfredshed på de seneste skridt, navnlig afgørelsen om at tilbagekalde de love, der unødigt
begrænsede udøvelsen af de grundlæggende frihedsrettigheder. Der er brug for yderligere
bestræbelser på at finde frem til en holdbar løsning på den aktuelle politiske krise.
EU er fortsat forpligtet på at støtte Ukraines reformkurs. Rådet gentog også sit tilsagn om
undertegnelse af associeringsaftalen, herunder et vidtgående og bredt frihandelsområde, så snart
Ukraine er klar, og er overbevist om, at denne aftale ikke er det endelige mål i samarbejdet mellem
EU og Ukraine.
Cuba
Rådet vedtog forhandlingsdirektiver med henblik på en aftale om politisk dialog og samarbejde med
Republikken Cuba. EU’s højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik,
Catherine Ashton, så med tilfredshed på beslutningen og sagde: "Jeg er overbevist om, at disse
forhandlinger vil bidrage til at konsolidere vores engagement med Cuba. Dette er ikke nogen
ændring af den hidtidige politik. Præcis som vi ønsker at støtte reformer og modernisering i Cuba,
har vi konsekvent taget menneskerettighedsspørgsmål op, og de vil fortsat indtage en central plads i
vores forbindelser."
Den Centralafrikanske Republik
Rådet oprettede EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik, som vil bidrage til et
sikkert miljø i Banguiregionen i op til seks måneder med henblik på overdragelse af opgaverne til
afrikanske partnere. EUFOR RCA skal deployeres hurtigst muligt.
Samtidig er Rådet fortsat alvorligt bekymret over den sikkerhedsmæssige og humanitære krise i
Den Centralafrikanske Republik og fordømte den eskalerende spiral af voldshandlinger og
repressalier. Det så med tilfredshed på de nye overgangsmyndigheder i Den Centralafrikanske
Republik og gav på ny udtryk for sin vilje til at støtte dem i deres bestræbelser på at gennemføre
overgangsaftalen, genoprette den offentlige orden og opfylde befolkningens behov.
6264/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0003.png
10. februar 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det østlige partnerskab......................................................................................................................... 7
Den syriske konflikt ............................................................................................................................. 8
De sydlige nabolande ......................................................................................................................... 10
- Egypten ............................................................................................................................................ 10
- Libyen .............................................................................................................................................. 13
- Tunesien........................................................................................................................................... 13
Yemen ................................................................................................................................................ 14
Den Centralafrikanske Republik ........................................................................................................ 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's menneskerettighedspolitik ............................................................................................................................ 19
Euro-Middelhavs-industrisamarbejde ................................................................................................................... 24
Aftale om politisk dialog og samarbejde med Cuba .............................................................................................. 24
EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben .................................................................................... 24
Restriktive foranstaltninger - Syrien...................................................................................................................... 24
Forbindelserne med Libanon ................................................................................................................................. 24
Restriktive foranstaltninger med henblik på at bekæmpe terrorisme .................................................................... 24
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6264/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik ..................................................................................... 25
EU's uddannelsesmission i Mali ............................................................................................................................ 25
Det Europæiske Forsvarsagenturs budget for 2014 ............................................................................................... 25
EU's Institut for Sikkerhedsstudier ........................................................................................................................ 25
SKRIFTLIG PROCEDURE
Direkte udenlandske investeringer - voldgift mellem investorer og stater ............................................................ 25
6264/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0005.png
10. februar 2014
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Kristian VIGENIN
Den Tjekkiske Republik:
Lubomir ZAORÁLEK
Danmark:
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Frank-Walter STEINMEIER
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Eamon GILMORE
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
Gonzalo DE BENITO SECADES
Frankrig:
Thierry REPENTIN
Kroatien:
Vesna PUSIĆ
Italien:
Emma BONINO
Cypern:
Ioannis KASOULIDES
Letland:
Edgars RINKĒVIČS
Litauen:
Linas A. LINKEVIČIUS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
János MARTONYI
Malta:
George VELLA
Nederlandene:
Frans TIMMERMANS
Østrig:
Sebastian KURZ
Polen:
Radosław SIKORSKI
Portugal:
Rui MACHETE
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister (Tánaiste) samt udenrigs- og
handelsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Minister for Europaspørgsmål
Første vicepremierminister samt udenrigs- og
Europaminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Udenrigsminister
Ministro de Estado og udenrigsminister
6264/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0006.png
10. februar 2014
Rumænien:
Titus CORLĂȚEAN
Slovenien:
Karl ERJAVEC
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
William HAGUE
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Førsteminister, udenrigs- og Commonwealthminister
Kommissionen:
Štefan FÜLE
Medlem
6264/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0007.png
10. februar 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det østlige partnerskab
Under frokosten gjorde ministrene status over udviklingen af EU's østlige partnerskab og
forbindelserne med Republikken Moldova og Georgien. Efter en debriefing fra EU’s højtstående
repræsentant om hendes besøg i Kiev for nylig, udvekslede ministrene synspunkter om de seneste
begivenheder i
Ukraine.
Rådet vedtog følgende konklusioner om Ukraine:
"1.
EU følger med stor bekymring situationen og den fortsatte politiske krise i Ukraine og er
stadig rede til at reagere hurtigt på enhver forværring på stedet. Rådet er foruroliget over
menneskerettighedssituationen, herunder volden, tilfælde af forsvundne personer, tortur og
intimidering, og beklager de døde og sårede, der har været på alle sider. Rådet opfordrer
alle aktører til at afstå fra anvendelse af vold og tage afstand fra radikale handlinger.
Myndighederne bør træffe alle de nødvendige foranstaltninger for at respektere og beskytte
de ukrainske borgeres grundlæggende rettigheder. Enhver demonstration bør gennemføres
med fredelige midler. De gentagne tilfælde af målrettede aktioner mod organisatorerne af
og deltagerne i fredelige protester samt mod journalister skal straks ophøre. Rådet
opfordrer stadig myndighederne til behørigt at efterforske alle voldelige handlinger på en
gennemsigtig og upartisk måde og retsforfølge gerningsmændene. Den nuværende
atmosfære af straffrihed, som tillader, at sådanne handlinger finder sted, skal ændres. EU
opfordrer endvidere den ukrainske regering til straks at udnævne sit medlem til
Europarådets rådgivende udvalg om efterforskning.
Rådet ser med tilfredshed på de nylige skridt, navnlig afgørelsen fra det ukrainske
parlament Radaen den 28. januar om at tilbagekalde de love, der unødigt begrænsede
udøvelsen af de grundlæggende frihedsrettigheder. Der er brug for yderligere bestræbelser
på at finde frem til en holdbar løsning på den nuværende politiske krise. EU opfordrer alle
sider til gennem en inklusiv dialog at finde frem til en demokratisk løsning, der kan
imødekomme det ukrainske folks forhåbninger. EU opfordrer Ukraine til at tage imod
hjælp fra internationale kriseløsningsmekanismer. En ny og inklusiv regering samt en
forfatningsreform, der bringer en bedre magtfordeling tilbage, tillige med forberedelserne
af et frit og retfærdigt præsidentvalg, vil bidrage til at bringe Ukraine tilbage på en
bæredygtig reformvej. EU er rede til at yde ekspertstøtte på alle områder, der vurderes til
være nyttige, og opfordrer Ukraine til også at trække på ekspertisen fra internationale
organisationer, som f.eks. Europarådet, OSCE og FN. EU anerkender OSCE-formandens
bestræbelser samt organisationens tilbud om støtte.
2.
6264/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0008.png
10. februar 2014
3.
EU er stadig forpligtet på at støtte Ukraines reformkurs. Med udgangspunkt i en ny
ukrainsk regering, der iværksætter økonomiske og politiske reformer, er EU parat til at
fortsætte sine bestræbelser sammen med det internationale samfund og de internationale
finansielle institutioner for i overensstemmelse med veletablerede betingelser at bistå
Ukraine med at finde en bæredygtig vej ud af landets svære økonomiske situation. Rådet
opfordrer den højtstående repræsentant og Kommissionen til at fortsætte deres bestræbelser
med henblik herpå.
Rådet fremhæver den højtstående repræsentants og Kommissionens utrættelige indsats
med henblik på at lette dialogen mellem aktørerne i Ukraine. EU forbliver aktivt engageret
med Ukraine og opretholder sin tilstedeværelse på højt niveau med henblik på at bistå
interessenterne i deres bestræbelser på at stabilisere situationen og bringe Ukraine ud af
den nuværende krise.
Rådet, der minder om sine konklusioner af 10. december 2012 og om Det Europæiske
Råds konklusioner af 19.-20. december 2013, gentager sit tilsagn om at undertegne
associeringsaftalen, herunder et vidtgående og bredt frihandelsområde, så snart Ukraine er
klar. Rådet fremhæver alle suveræne staters ret til at træffe deres egne udenrigspolitiske
afgørelser uden unødigt udefra kommende pres. Rådet er overbevist om, at denne aftale
ikke er det endelige mål i samarbejdet mellem EU og Ukraine."
4.
5.
Den syriske konflikt
Rådet drøftede den seneste udvikling i forbindelse med den syriske konflikt, navnlig Genève II-
fredsforhandlingerne, der startede den 22. januar. Det udvekslede også synspunkter om de regionale
virkninger af krisen i Syrien og vedtog følgende konklusioner om
Irak:
"1.
EU gentager sit tilsagn om at støtte Iraks overgang til demokrati og erindrer om, at Iraks
nationale enhed og territoriale integritet er afgørende for at opbygge en sikker og
fremgangsrig stat for alle dets borgere og indføre stabilitet i hele regionen. EU er dybt
bekymret over den forværrede sikkerhedssituation i Irak, den øgede terrortrussel, som
landet står over for, og den markante stigning i volden, som har resulteret i tabstal, der ikke
er set siden 2008. EU fordømmer på det kraftigste den seneste række bombeangreb i Irak,
herunder på udenrigsministeriet, og har udtrykt sin medfølelse og sympati med de
pårørende til de mange ofre.
EU mener, at den interne politiske splittelse og de sekteriske spændinger i høj grad har
medvirket til en forværret sikkerhedssituation i Irak, som ikke kan løses med en
sikkerhedsindsats alene. EU gentager sin opfordring til alle Iraks politiske og religiøse
ledere om at etablere en dialog og fordømme sekterisme og vold. Det tilskynder den
irakiske regering til at styrke retsstaten og træffe afgørende foranstaltninger for at fremme
inddragelse og forsoning, da varig sikkerhed og stabilitet i Irak afhænger af en inklusiv
politisk proces.
2.
6264/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
3.
EU følger udviklingen i Anbarprovinsen nøje, herunder i byerne Ramadi og Fallujah, og
tilskynder den irakiske regering til at styrke samarbejdet mellem dets sikkerhedsstyrker og
lokale stammer i Anbar. EU er dybt bekymret over det store antal internt fordrevne
personer, der flygter fra konfliktområderne og fremhæver betydningen af at beskytte
civilbefolkningen. EU tilskynder også den irakiske regering til at sikre ydelsen af
væsentlige tjenester og de humanitære organisationers adgang til områder, der er berørt af
kampene.
EU tilkendegiver sin støtte til de irakiske myndigheders bekæmpelse af terror og er rede til
at samarbejde med Irak om en samlet løsning på denne globale trussel under overholdelse
af menneskerettighederne og den humanitære folkeret.
EU erkender, at den syriske konflikt har negative konsekvenser for sikkerheden i Irak og
gentager sit tilsagn om at fortsætte samarbejdet med den irakiske regering, der har en
konstruktiv rolle at spille, og med andre for at finde en politisk løsning på krisen. EU roser
Irak for at modtage civile, der flygter fra volden i Syrien og erindrer om betydningen af
fortsat at føre en politik med åbne grænser. EU tilbyder sin fortsatte støtte til at bringe
humanitær nødhjælp til de berørte befolkningsgrupper.
EU ser med tilfredshed på vedtagelsen af ændringer til Iraks valglov i november, der har
banet vejen for parlamentsvalget, der efter planen skal finde sted den 30. april. EU
understreger, at disse valg er af allerstørste betydning for den fortsatte demokratiske
omstilling i Irak og opfordrer alle aktører til at sikre, at de er inklusive, gennemsigtige og
troværdige, og at de afholdes til tiden. EU hilser Iraks anmodning om støtte til valget
velkommen og er ved at undersøge samtlige muligheder for at bistå Irak.
EU ser med tilfredshed på de store fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af
partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og Irak, herunder den vellykkede
afholdelse af flere møder på ekspertniveau i oktober og november 2013 og af det første
møde i Samarbejdsrådet EU-Irak den 20. januar 2014. EU vil fortsat styrke sine
forbindelser med Irak og fremme samarbejdet på alle områder af gensidig interesse ved at
yde målrettet hjælp på fælles vedtagne områder. EU vil også fortsat bistå Irak med at
fremme demokratiet, menneskerettighederne, god regeringsførelse og retsstatsprincippet,
herunder ved at bygge på erfaringer og resultater fra EUJUST LEX-IRAQ-missionen.
EU er bekymret over det alarmerende antal henrettelser, gentager, at det tager klart afstand
fra dødsstraf og opfordrer de irakiske myndigheder til at indføre et moratorium.
4.
5.
6.
7.
8.
6264/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0010.png
10. februar 2014
9.
EU støtter de bestræbelser, som FN's bistandsmission for Irak og FN-generalsekretærens
særlige repræsentant udfolder for at bistå den irakiske regering med at styrke sine
demokratiske institutioner og procedurer, fremme retsstatsprincippet, lette den regionale
dialog, forbedre ydelsen af basale tjenester og sikre beskyttelsen af
menneskerettighederne."
De sydlige nabolande
Rådet drøftede begivenhederne i EU's sydlige nabolande.
- Egypten
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Der er gået tre år, siden egyptere fra alle samfundslag gjorde oprør mod et undertrykkende
styre og krævede frihed, menneskelig værdighed, social retfærdighed og en bedre
økonomi. EU betragter Egypten som en vigtig nabo og partner og har stået ved det
egyptiske folks side gennem hele overgangsperioden og bekræfter sin støtte til det.
EU bekræfter atter betydningen af sine forbindelser med Egypten og den fortsatte støtte,
som EU yder til det egyptiske folk i dets ønske om at etablere et demokratisk og velstående
samfund, som værner om værdighed, retsstatsprincippet og overholdelsen af
grundlæggende frihedsrettigheder og menneskerettigheder.
EU noterer sig med tilfredshed vedtagelsen af den nye forfatning ved en folkeafstemning
den 14. og 15. januar. Et vigtigt led i køreplanen er blevet opnået. EU beklager imidlertid
fraværet af en fuldt ud inklusiv proces, manglen på forsøg på at overvinde polariseringen
af samfundet og lukningen af det politiske rum for afvigende holdninger før og under
folkeafstemningen. Det er nu vigtigt, at de resterende led i køreplanen gennemføres,
navnlig ved afslutning af valgcyklussen, færdiggørelse af det etiske kodeks for medierne,
styrkelse af ungdommens rolle i den politiske proces og nedsættelse af en komité på højt
plan for national forsoning.
2.
3.
6264/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
4.
EU ser med tilfredshed på, at den nye forfatning knæsætter menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder, herunder ytringsfrihed, forsamlingsfrihed og kvinders
rettigheder. Nuværende og fremtidig national lovgivning skal i fuldt omfang overholde og
gennemføres i overensstemmelse med forfatningen og internationale standarder. EU
opfordrer de egyptiske midlertidige myndigheder til at samarbejde med Kontoret for FN's
Højkommissær for Menneskerettigheder og ser frem til åbningen af et regionalt kontor i
Egypten. Forfatningen bør anvendes på en måde, der sikrer fuld civil kontrol med alle dele
af regeringen, og civile bør til enhver tid retsforfølges ved civile domstole.
EU fordømmer helt utvetydigt alle voldshandlinger. EU har derfor med stor bekymring
fulgt de seneste voldelige begivenheder, og det beklager tabet af liv under
folkeafstemningen om forfatningen og i forbindelse med treårsdagen for den egyptiske
revolution, herunder som følge af den uforholdsmæssige magtanvendelse og brugen af
skarp ammunition. I den sammenhæng noterer EU sig, at drabene på demonstranter og
sikkerhedsstyrker i forbindelse med voldelige begivenheder efter den 30. juni 2013 ikke er
blevet undersøgt, og opfordrer den egyptiske midlertidige regering til at lade handling
følge ord og fuldføre en gennemsigtig og uafhængig undersøgelse.
EU fordømmer på det skarpeste terrorangrebene i Sinai og andre dele af Egypten, hvor et
antal civile og sikkerhedspersonale blev dræbt eller såret. Ingen sag kan retfærdiggøre
terroristisk vold. EU bekræfter sit tilsagn om at støtte stabilitet og sikkerhed i Egypten.
EU gentager sine opfordringer til alle egyptere om at stoppe bølgen af vold og afholde sig
fra enhver handling, der kan opildne til yderligere vold, f.eks. provokationer og hadefulde
udtalelser – herunder mod kristne og andre trossamfund – og fra politiske udtalelser, som
kun tjener til at øge polariseringen. Først da vil der kunne opnås varig stabilitet og
økonomisk genopretning.
EU ser med tilfredshed på meddelelsen om, at der vil blive afholdt valg, og gentager, at
kun en inklusiv politisk proces vil føre til en demokratisk valgt regering og en fair
repræsentation af forskellige politiske synspunkter i det fremtidige parlament. EU gentager
også, at det er rede til at observere det kommende valg, såfremt betingelserne herfor er
opfyldt, og opfordrer de egyptiske midlertidige myndigheder til at sikre forhold, der
fremmer et inklusivt, gennemsigtigt og troværdigt valg, herunder lige vilkår i valgkampen.
På baggrund af den seneste udvikling minder Rådet om, at ingen politiske grupper bør
udelukkes eller forbydes, så længe de giver afkald på vold og respekterer de demokratiske
principper. Det minder også om, at afgørelser om partiers lovlighed skal baseres på klare
beviser og en retfærdig procedure.
5.
6.
7.
8.
6264/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
9.
Opbygningen af et rodfæstet og holdbart demokrati vil kun lykkes ved oprettelse af
demokratiske, gennemsigtige og ansvarlige institutioner, der beskytter hele befolkningen i
Egypten og dens grundlæggende rettigheder. EU er bekymret over den forværrede
menneskerettighedssituation, herunder den vilkårlige tilbageholdelse af politiske
oppositionelle og aktivister. Ytringsfriheden, forsamlingsfriheden og retten til fredelige
protester skal beskyttes. EU gentager sin støtte til et aktivt og uafhængigt civilsamfund –
herunder NGO'er – og minder om vigtigheden af dettes og de unges rolle som centrale
elementer i ethvert demokratisk samfund.
EU beklager det forværrede klima for pressen. Det opfordrer de egyptiske midlertidige
myndigheder og de statslige medier til at sikre trygge arbejdsvilkår for alle journalister og
sætte en stopper for såvel politisk motiverede anholdelser som intimidering af og hetz mod
hjemlige og udenlandske journalister.
EU er fortsat bekymret over selektiv retfærdighed mod den politiske opposition. EU
opfordrer de egyptiske midlertidige myndigheder til i overensstemmelse med
internationale standarder at sikre tiltaltes ret til en retfærdig og rettidig rettergang baseret
på klare tiltalepunkter og en ordentlig og uafhængig efterforskning samt retten til at få
adgang og kontakt til en advokat og til familiemedlemmer.
EU gentager sin voksende bekymring over landets økonomiske situation og de negative
følger for de mest sårbare grupper i samfundet. EU minder om, at det er af afgørende
betydning for Egypten at foretage nødvendige, grundlæggende økonomiske reformer for at
sikre stabilitet, investeringer, bedre forhold for erhvervslivet og fremskridt i retning af
social retfærdighed, herunder bedre adgang til uddannelse. EU vil fortsætte sin støtte til en
forbedring af befolkningens, navnlig de fattiges, økonomiske og sociale vilkår og er rede
til at bistå Egypten med at gennemføre disse reformforanstaltninger.
EU understreger betydningen af Egyptens fortsatte engagement i regionen med henblik på
at fremme stabilitet, fred og velstand for Egypten og dets naboer. Med dette formål er EU
fast besluttet på at samarbejde med Egypten som en nøglepartner i regionen.
EU bekræfter, at det er rede til at bistå det egyptiske folk i dets stræben efter et stabilt,
inklusivt, demokratisk og velstående Egypten, og Rådet ser med tilfredshed på den
højtstående repræsentants vedholdende engagement, herunder hendes regelmæssige besøg
i regionen. EU bekræfter også sin vilje til fortsat dialog med alle politiske kræfter, der
afviser vold og støtter troværdige initiativer til dialog og forsoning ved den højtstående
repræsentants og EU's særlige repræsentanters mellemkomst.
EU bekræfter Rådets konklusioner af 21. august 2013."
10.
11.
12.
13.
14.
15.
6264/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
- Libyen
Rådet gjorde status over den politiske og sikkerhedsmæssige situation i Libyen.
- Tunesien
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
EU lykønsker Tunesien med vedtagelsen af landets nye demokratiske forfatning, der
garanterer de grundlæggende frihedsrettigheder, retsstaten, magtens deling og retsvæsenets
uafhængighed. Forfatningen er et stort fremskridt i Tunesiens demokratiske
overgangsproces. I en regional kontekst præget af vanskeligheder bringer den håb og er et
eksempel til efterfølgelse for dem, der kæmper med fredelige midler for anerkendelse af
deres grundlæggende frihedsrettigheder. I denne anledning ønsker Den Europæiske Union
hjertelig tillykke med dette bemærkelsesværdige resultat og ønsker det tunesiske folk held
med at konkretisere de demokratiske forhåbninger, som blev affødt af revolutionen i 2011,
der satte en overgangsproces i gang, der rækker ud over landets egne grænser. EU hylder
Den Nationale Forfatningsgivende Forsamling og via denne det tunesiske folk for dette
resultat.
Takket være myndighedernes, de politiske aktørers og civilsamfundets fælles bestræbelser
og ansvarlige og kompromissøgende ånd, navnlig gennem Kvartettens indsats, forbliver
den 26. januar 2014 en grundlæggende dag for det tunesiske demokrati.
Det tunesiske samfunds aktører har reageret positivt på de interne politiske udfordringer og
taget initiativ til at indlede en national dialog, der er inklusiv og tilpasset landets egne
realiteter. Det har de formået trods de tragiske politiske mord og de terrorhandlinger, som
har bragt sorg over landet i 2013, og som de ansvarlige bør retsforfølges og straffes for.
Denne proces har gjort det muligt for Tunesien at opretholde intern fred, at bevare statens
stabilitet og at gøre fremskridt i den forfatningsmæssige debat. Afslutningen af disse
drøftelser udgør grundlaget for vedtagelsen af større institutionelle reformer, herunder
reformer som svar på de socioøkonomiske og sikkerhedsmæssige udfordringer med
henblik på fremme og beskyttelse af menneskerettighederne og de grundlæggende
frihedsrettigheder, navnlig for så vidt angår ligestilling mellem mænd og kvinder samt
menings-, ytrings-, informations-, religions- og trosfrihed.
2.
3.
6264/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0014.png
10. februar 2014
4.
Den Europæiske Union ønsker den nye regering under ledelse af Mehdi Jomaa held og
lykke med opgaven og tilskynder den til at fortsætte den demokratiske overgang i et
fredeligt klima navnlig takket være en permanent dialog med samtlige aktører, der er
involveret i denne proces, herunder civilsamfundets aktører, med henblik på hurtigst
muligt og i et sikkert miljø at afholde et frit, inklusivt, gennemsigtigt og troværdigt valg.
EU gentager sin støtte til overgangsprocessen og sit tilsagn om at ledsage Tunesien i dets
forberedelse af det kommende valg, der skal give det tunesiske folk mulighed for frit at
vælge sine ledere.
Den Europæiske Union minder om sine konklusioner af 18. november 2013 og opfordrer
den nye regering til i samarbejde med samtlige arbejdsmarkedets parter at iværksætte de
tiltag, der er nødvendige for at sætte gang i den økonomiske aktivitet og fremme
beskæftigelsen. EU bekræfter sin vilje til at støtte de tunesiske myndigheder i deres
bestræbelser på at klare alle de socioøkonomiske og sikkerhedsmæssige udfordringer, som
landet står overfor, med henblik på at imødekomme befolkningens, og navnlig de unges,
forventninger og behov.
Den Europæiske Union står ved tunesernes side i denne vigtige periode for deres lands
fremtid og gentager sin støtte til den igangværende overgangsproces. Med henblik herpå
vil EU, der har fordoblet sin støtte siden 2011, øge sin tekniske og finansielle bistand og er
rede til at fremskynde de forskellige forhandlingsspor, som vil gøre det muligt at styrke
vækstperspektiverne for den tunesiske økonomi. Som følge af den positive udvikling i
Tunesien og under iagttagelse af ånden og principperne i den nye europæiske
naboskabspolitik forpligter EU sig til at styrke sit privilegerede partnerskab med Tunesien
og sin støtte til de politiske og socioøkonomiske reformer til gavn for tunesernes
demokratiske forhåbninger."
5.
6.
Yemen
Rådet drøftede situationen i Yemen og vedtog følgende konklusioner:
"1.
Den Europæiske Union ser med tilfredshed på den positive afslutning på den nationale
dialogkonference og roser sine delegeredes arbejde og positive indstilling og den rolle,
som præsident Abd Rabbuh Mansur Hadi har spillet. Den nationale dialog er foregået med
et godt eksempel i regionen på en inklusiv høringsproces, der er åben for alle, og som har
til formål at leve op til befolkningens forventninger. Dette har afsluttet en vigtig fase i
Yemens overgangsproces, der er gennemført på grundlag af initiativet fra Golfstaternes
Samarbejdsråd fra 2011.
6264/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
2.
Landet skal nu fokusere på de følgende skridt i den forfatningsgivende fase, hvilket
omfatter udformning af en ny forfatning, der bevarer Yemens enhed, suverænitet,
uafhængighed og territoriale integritet, gennemførelse af resultaterne fra den nationale
dialogkonference, rettidig tilrettelæggelse af en folkeafstemning om forfatningen og et
parlamentsvalg, der afholdes på en gennemsigtig og troværdig måde. Politisk stabilitet vil
være yderst vigtig for at tackle de talrige hastende udfordringer, som Yemen står overfor.
Dette vil kræve en yemenitisk ledet proces, der drives frem af beslutsomhed, engagement
og samarbejde fra alle parters side. EU bekræfter på ny sit tilsagn om at ledsage og støtte
Yemen i disse bestræbelser og fordømmer enhver handling, der har til formål at
underminere de statslige institutioner og overgangsprocessen.
EU gentager sin voksende bekymring over den forværrede sikkerhedssituation og
fordømmer på det kraftigste den seneste bølge af vold og terrorangreb, herunder angrebet i
Sana'a den 5. december, hvor 52 mennesker, deriblandt to tyske arbejdere inden for
udviklingsbistand, blev dræbt, og andre målrettede drab på civile. EU opfordrer den
yemenitiske regering til at efterforske disse sager grundigt. EU er fortsat bekymret over det
stigende antal bortførelser og forsøg på bortførelser i Yemen, bl.a. med det formål at få
udbetalt løsepenge for at styrke terrorgrupper. EU gentager behovet for overholdelse af
folkeretten i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme.
EU mener, at sikkerhed er en afgørende forudsætning for en vellykket overgangsperiode
og Yemens socioøkonomiske udvikling. Der er derfor yderst vigtigt at gøre hurtige
fremskridt med en dybtgående reform af sikkerhedssektoren i overensstemmelse med
international bedste praksis under fuld overholdelse af menneskerettighederne og
retsstatsprincippet. Reformen bør omfatte øget tilstedeværelse af statslige
sikkerhedsstyrker i regionerne og styrket samarbejde med lokalsamfund.
EU minder om sin bekymring over, at den økonomiske genopretning sker i et langsomt
tempo, og opfordrer Yemens regering til med bistand fra det internationale samfund at
iværksætte hårdt tiltrængte reformer. Forbedring af forvaltningen af offentlige finanser,
bekæmpelse af korruption og reform af den offentlige forvaltning er alle vigtige
foranstaltninger for at muliggøre økonomisk genopretning og forbedre den yemenitiske
befolknings levevilkår. Der er behov for akutte tiltag især med hensyn til en reform af
subsidierne til brændstoffer for at forbedre de offentlige finansers bæredygtighed og øge
udgifterne til vækst, social beskyttelse og grundlæggende tjenesteydelser. EU tilskynder
Yemens regering til hurtigt at indgå en aftale med Den Internationale Valutafond og
fremskynde gennemførelsen af den støtte, som det internationale samfund har givet tilsagn
om.
3.
4.
5.
6264/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
6.
EU er fortsat dybt bekymret over det faktum, at mere end halvdelen af Yemens befolkning
lider under de humanitære kriser og har brug for en eller anden form for bistand. Det er
nødvendigt at gøre en fælles indsats for at bekæmpe akut fejlernæring, som 1 mio. børn
under fem år er berørt af. Situationen er på det seneste blevet værre i de nordlige og sydlige
regioner, som er berørt af sammenstød mellem væbnede grupper og modtager internt
fordrevne og sårbare befolkningsgrupper. EU opfordrer alle parter til at samarbejde om at
beskytte civile for at give øjeblikkelig og uhindret humanitær adgang. EU ser som en af de
største bidragydere inden for humanitær bistand til Yemen med tilfredshed på FN's og
partnerne i Yemens nye strategiske beredskabsplan for at imødekomme de omfattende
humanitære behov og tilskynder donorer til at finansiere projekter i overensstemmelse med
prioriteterne i planen.
EU tilskynder Yemen til at gennemføre anbefalingerne vedrørende rettigheder og
frihedsrettigheder fra den nationale dialogkonference, herunder beskyttelse af kvinders og
børn rettigheder, navnlig genindførelse af lovgivning om fastsættelse af en minimumsalder
for indgåelse af ægteskab, og til at bringe brug og rekruttering af børn i de yemenitiske
regeringsstyrker til ophør ved at undertegne og gennemføre en handlingsplan med henblik
herpå.
EU bekræfter på ny, at det er rede til at øge sin støtte til regeringen og Yemens befolkning.
Det ser frem at fortsætte samarbejdet med myndighederne og civilsamfundet, sideløbende
med det internationale samfund, for at opfylde de humanitære og udviklings- og
sikkerhedsmæssige behov i hele den yemenitiske befolkning."
7.
8.
6264/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0017.png
10. februar 2014
Den Centralafrikanske Republik
Rådet blev orienteret om forberedelserne til deployeringen af EU's militæroperation i Den
Centralafrikanske Republik (EUFOR RCA). Det vedtog en afgørelse om oprettelse af operationen
(jf. nedenfor under "Andre punkter, der blev godkendt"). Desuden vedtog det følgende
konklusioner:
"1.
Under henvisning til Rådets konklusioner af 20. januar 2014 er Den Europæiske Union
(EU) fortsat meget bekymret over den sikkerhedsmæssige og humanitære krise i Den
Centralafrikanske Republik. EU fordømmer på det kraftigste de fortsatte voldshandlinger
og repressalier, som har dramatiske konsekvenser for civilbefolkningen og alvorlige følger
for den centralafrikanske region. Det udtrykker i denne forbindelse anerkendelse af den
samordnede indsats fra den afrikanske styrke MISCA og den franske operation Sangaris,
som har gjort det muligt at hindre landet i at bryde sammen.
EU udtrykker tilfredshed med, at der er indsat nye overgangsmyndigheder i Den
Centralafrikanske Republik på grundlag af omfattende konsultationer og respekt for
forfatningschartrets bestemmelser. Det ser med tilfredshed på valget af det nye fungerende
statsoverhoved, Catherine Samba-Panza, og udnævnelsen af en ny overgangsregering
under ledelse af André Nzapayeke, som skal gøre det muligt at genoptage
overgangsprocessen. EU opfordrer dem ligeledes til at arbejde sammen om at rette op på
den stadig alarmerende sikkerhedssituation og om at tage de komplekse udfordringer op,
som landet står over for. Det fremhæver i denne forbindelse navnlig de nationale
overgangsmyndigheders primære ansvar for at beskytte civilbefolkningen. EU opfordrer
alle de implicerede parter til at udvise et konstruktivt og fredeligt engagement i
overgangsprocessen, så der kan afholdes valg senest i februar 2015.
EU opfordrer kraftigt alle parterne til omgående at indstille krænkelserne af
menneskerettighederne og af den humanitære folkeret. Det minder om, at voldsudøverne
skal retsforfølges for deres handlinger. I denne forbindelse bifalder EU udnævnelsen af
medlemmerne af den internationale kommission, der skal undersøge de krænkelser af den
humanitære folkeret og menneskerettighederne, som er begået i Den Centralafrikanske
Republik siden den 1. januar 2013, og den nye fungerende præsidents indsats for at
bekæmpe straffrihed. EU tilskynder de religiøse ledere til at fortsætte deres initiativer til
forsoning og sameksistens mellem religionerne.
EU giver på ny udtryk for sin vilje til at støtte de nye myndigheder i deres bestræbelser på
at gennemføre overgangsaftalen, genoprette den offentlige orden, arbejde for national
forsoning og opfylde befolkningens behov. Det bifalder mæglingsindsatsen fra Det
Centralafrikanske Økonomiske Fællesskab (CEEAC) og opfordrer det til sammen med
Den Afrikanske Union (AU) at fortsætte med at fremme den politiske overgangsproces.
2.
3.
4.
6264/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
5.
EU bifalder den målrettede indsats fra De Forenede Nationer og fra De Forenede Nationers
generalsekretærs særlige repræsentant og De Forenede Nationers Sikkerhedsråds
enstemmige vedtagelse af resolution 2134 (2014), der forlænger og styrker mandatet til De
Forenede Nationers integrerede kontor i Den Centralafrikanske Republik (BINUCA).
Resolutionen tillader ligeledes, at der deployeres en europæisk militær operation i Den
Centralafrikanske Republik. EU udtrykker tilfredshed med, at FN's Sikkerhedsråd har
besluttet at indføre sanktionsordningens restriktive foranstaltninger over for personer, der
forhindrer, at der skabes fred, stabilitet og sikkerhed i Den Centralafrikanske Republik,
eller som er involveret i krænkelser af menneskerettighederne eller overtræder
våbenembargoen, i overensstemmelse med ovennævnte resolution.
På baggrund af Sikkerhedsrådets vedtagelse af denne resolution har Rådet, der er
overbevist om betydningen af at støtte den afrikanske indsats i Den Centralafrikanske
Republik og at øge det europæiske engagement i landet som led i den samlede strategi med
et aktivt bidrag fra EU til stabiliseringen af Den Centralafrikanske Republik på FSFP-
området, besluttet at oprette en militær operation, PSDC-EUFOR RCA. I
overensstemmelse med afgørelsen om oprettelsen skal denne militære overgangsoperation
gennem midlertidig støtte i en periode på højst seks måneder bidrage til at skabe et sikkert
miljø i Banguiregionen med henblik på overdragelse af opgaverne til AU-styrken MISCA.
Dette mål tager fuldt hensyn til FN's Sikkerhedsråds resolutioner og navnlig en eventuel
omdannelse af MISCA til en fredsbevarende FN-operation. Militærstyrken EUFOR RCA
vil således inden for sit indsatsområde bidrage til de internationale og regionale
bestræbelser på at beskytte de mest truede befolkningsgrupper og bidrage til, at civile kan
bevæge sig frit. Denne samlede indsats vil skabe gunstige betingelser for, at der kan ydes
humanitær bistand til dem, der har behov for den.
Rådet har udpeget Larissa til operativt EU-hovedkvarter og givet sin tilslutning til
udnævnelse af generalmajor Philippe Pontiès til leder af operation EUFOR RCA; han er
blevet anmodet om at foretage operationel planlægning efter hasteprocedurerne, således at
operationen kan deployeres hurtigst muligt.
Rådet understreger endelig betydningen af en tæt koordinering med partnerne, navnlig de
centralafrikanske myndigheder, AU, FN og Frankrig, for at sikre et godt samarbejde og
komplementaritet mellem deres igangværende bestræbelser for at genskabe stabilitet i Den
Centralafrikanske Republik. I denne forbindelse bifalder EU tilsagnene på
donorkonferencen afholdt af Den Afrikanske Union den 1. februar 2014 om at støtte
MISCA. "
6.
7.
8.
6264/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0019.png
10. februar 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
EU's menneskerettighedspolitik
Rådet vedtog følgende konklusioner om EU's prioriteter i FN's menneskerettighedsfora:
"1.
Forud for FN's Menneskerettighedsråds 25. ordinære samling og i forlængelse af
konklusionerne fra 3. Komité i forbindelse med 68. samling i FN's Generalforsamling
bekræfter EU på ny sit stærke engagement i og støtte til Menneskerettighedsrådet og de
andre FN-organer, der har til opgave at fremme og beskytte menneskerettighederne i hele
verden.
EU er og vil altid være en stærk fortaler for menneskerettighederne og giver sin fulde støtte
til det multilaterale menneskerettighedssystem, som spiller en afgørende rolle i forbindelse
med fremme og beskyttelse af de universelle menneskerettighedsnormer og -standarder og
overvågning af overholdelsen af dem. Dette engagement, som fastslås i EU's strategiske
ramme og handlingsplan for menneskerettigheder og demokrati, ligger til grund for EU's
indsats på dette område.
Ved afslutningen af embedsperioden for Navanethem Pillay, FN's højkommissær for
menneskerettigheder, udtrykker EU anerkendelse over hendes og hendes personales
engagerede arbejde, bl.a. med at øge bevidstheden om forholdene for ofre for
menneskerettighedskrænkelser i hele verden og med at mainstreame
menneskerettighederne i hele FN-systemet. EU støtter og forsvarer uafhængigheden og
integriteten af mandatet for højkommissæren for menneskerettigheder, som i de 20 år, hvor
det har eksisteret, i høj grad har bidraget til at fremme virkeliggørelsen af samtlige
menneskerettigheder for alle.
Gennem tæt samarbejde med alle lande, institutioner og interessenter vil EU være en aktiv
og målbevidst deltager på FN's Menneskerettighedsråds og Generalforsamlings samlinger i
2014. EU er engageret i at arbejde i FN for at fremme og beskytte menneskerettighedernes
universalitet, forebygge og reagere på grove menneskerettighedskrænkelser og give udtryk
for sine betænkeligheder og holdninger ved at deltage i debatter og tage tematiske og
landespecifikke initiativer.
EU vil fortsat fremme fuldt samarbejde med og støtte til FN's Menneskerettighedsråds
særlige procedurer og opretholde mandatindehavernes uafhængighed samt støtte deres frie
og uhindrede kontakter og samarbejde med enkeltpersoner og civilsamfundet. EU
bekræfter også sit engagement i den universelle regelmæssige gennemgang og opfordrer
alle lande til at samarbejde effektivt med denne mekanisme.
2.
3.
4.
5.
6264/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
6.
EU bekræfter sin urokkelige støtte til FN's menneskerettighedstraktatorgansystem. Det er
fortsat et vigtigt mål for EU at opretholde traktatorganernes uafhængighed, og EU vil
arbejde for at forbedre deres evne til at opfylde deres mandat effektivt og samtidig sikre
deres uafhængighed. EU vil tilskynde alle interessenter til at tage skridt med henblik herpå.
Situationen i Syrien er stadig en af de mest akutte og frygtelige menneskerettighedskriser
og humanitære kriser i nyere tid og kræver fortsat hastende og udelt opmærksomhed fra
FN's menneskerettighedsorganers side. På den kommende samling i
Menneskerettighedsrådet vil EU endnu en gang indtrængende opfordre alle parter, navnlig
regimet, til at sætte en stopper for alle krænkelser af og overgreb mod
menneskerettighederne og den humanitære folkeret, presse kraftigt på for at sikre
øjeblikkelig og uhindret humanitær adgang i hele landet og arbejde for at sikre
ansvarliggørelse, så straffrihed bringes til ophør. EU vil fortsat støtte
undersøgelseskommissionen og indtrængende henstille til, at den får øjeblikkelig og
uhindret adgang til landet. EU gentager på ny sin opfordring til FN's Sikkerhedsråd om
hurtigt at tage stilling til situationen i Syrien for så vidt angår disse aspekter, herunder
eventuel henvisning til Den Internationale Straffedomstol.
De grove og systematiske menneskerettighedskrænkelser i Den Demokratiske
Folkerepublik Korea (Nordkorea) fortjener det internationale samfunds opmærksomhed.
EU støtter kraftigt det arbejde, som undersøgelseskommissionen udfører med at undersøge
menneskerettighedssituationen i Nordkorea, og vil sikre opfølgning af dens rapport og
henstillinger efter offentliggørelsen, herunder om ansvarliggørelse.
På baggrund af udviklingen i den politiske situation er EU fortsat meget bekymret over de
vedvarende menneskerettighedsovergreb og -krænkelser i Iran, herunder den nylige række
henrettelser. EU vil fortsat arbejde for håndgribelige forandringer og adgang for FN's
mandatindehavere. Med henblik herpå vil EU støtte, at den særlige rapportørs mandat
forlænges, og at landet også fremover står på Generalforsamlingens dagsorden.
EU vil aktivt støtte bestræbelserne på at øge ansvarliggørelsen og forsoningen i Sri Lanka,
herunder en troværdig og uafhængig undersøgelse af de påståede alvorlige forbrydelser
under borgerkrigen, og på at tackle den nuværende menneskerettighedssituation i landet.
EU glæder sig over samarbejdet med Myanmar/Burma om anden konsensusresolution fra
Generalforsamlingen i 2013, der afspejler de fremskridt, der er gjort på mange områder, og
de tilbageværende problemer som f.eks. situationen i delstaten Rakhine, volden mellem
forskellige samfundsgrupper og situationen i konfliktramte etniske områder som f.eks.
delstaten Kachin. EU vil fortsat deltage i en aktiv dialog med Myanmar/Burma og andre
interessenter for at fastholde den internationale opmærksomhed på udviklingen og
tilskynde til yderligere fremskridt samt presse på for, at der hurtigt oprettes et landekontor
for OHCHR.
7.
8.
9.
10.
11.
6264/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
11.
EU vil fortsat støtte FN's særlige rapportør om Hviderusland i hans indsats for at tackle den
bekymrende situation i dette land og vil støtte en yderligere forlængelse af hans mandat
som en vigtig EU-prioritet med henblik på 26. samling i Menneskerettighedsrådet. EU vil
navnlig gennem Menneskerettighedsrådet gøre opmærksom på de systemiske og
systematiske menneskerettighedskrænkelser. EU vil også gentage sin opfordring til
øjeblikkelig og ubetinget løsladelse og rehabilitering af alle politiske fanger.
EU opfordrer fortsat alle parter i konflikten i Den Centralafrikanske Republik til at bringe
de voldelige angreb på befolkningen og menneskerettighedskrænkelserne til ophør og til at
gennemføre resolutionen fra Menneskerettighedsrådets ekstraordinære samling. På
baggrund af den bekymrende situation i Sydsudan, hvor fjendtligheder har resulteret i
lidelser, tab af menneskeliv og udbredte menneskerettighedskrænkelser, vil EU presse på
for at opnå en passende reaktion fra Menneskerettighedsrådets side. EU vil fremhæve den
forfærdelige situation i Den Demokratiske Republik Congo, hvor udbredte
menneskerettighedskrænkelser fortsat finder sted, herunder kønsbestemt vold, seksuel vold
som krigsmetode og forbrydelser over for børn. EU vil desuden støtte, at
Menneskerettighedsrådet tager menneskerettighedssituationen i Eritrea, Mali og Sudan op.
EU vil som stærk fortaler for afskaffelse af dødsstraf give udtryk for sin kraftige og
principfaste modstand mod dødsstraf gennem alle relevante FN-organer og -kanaler. EU
vil gennem drøftelse med alle parter søge at konsolidere og styrke en bred tværregional
koalition til støtte for resolutionen om et moratorium for dødsstraf.
EU vil fortsat i FN forfægte religions- og trosfrihed som en grundlæggende
menneskerettighed og opfordre til, at de respektive resolutioner gennemføres af alle FN's
medlemsstater. EU ser frem til styrket samarbejde med partnere på dette område og vil
fortsat støtte FN's særlige rapportørs arbejde.
I 25-året for vedtagelsen af konventionen om barnets rettigheder vil EU igen, i tæt
samarbejde med latinamerikanske og caribiske lande, foreslå initiativer til at fremme børns
rettigheder og beskyttelse. EU vil fastholde sin støtte til FN-generalsekretærens særlige
repræsentant vedrørende vold mod børn og FN-generalsekretærens særlige repræsentant
for børn i væbnede konflikter.
12.
13.
14.
15.
6264/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
16.
EU vil gennem hele året arbejde for at fremme kvinders rettigheder, ligestilling mellem
mænd og kvinder og styrkelse af kvinders indflydelse og status. Vi er fortsat engageret i at
sikre fremme, beskyttelse og gennemførelse af alle menneskerettighederne samt
fuldstændig og effektiv gennemførelse af Beijinghandlingsprogrammet og
handlingsprogrammet fra den internationale konference om befolkning og udvikling samt
resultaterne af revisionskonferencerne og i denne forbindelse seksuel og reproduktiv
sundhed og seksuelle og reproduktive rettigheder (jf. Rådets dok. 10914/13 og 11656/13).
EU vil fortsat tage til orde mod alle former for vold mod kvinder, herunder seksuel vold
under konflikter, og tilskynde FN til at være aktiv på dette område. EU vil fortsat fremme
FN's Sikkerhedsråds resolutioner om kvinder, fred og sikkerhed. EU vil fortsat arbejde for
udryddelse af kønslemlæstelse af piger/kvinder og bygge på den vellykkede vedtagelse af
resolutioner i Menneskerettighedsrådet og på FN's Generalforsamling om
børneægteskaber, tidlige ægteskaber og tvangsægteskaber.
EU vil bestræbe sig på at sikre medtagelse af en rettighedsbaseret tilgang, der omfatter alle
menneskerettighederne og ligestilling mellem mænd og kvinder, på den globale dagsorden
efter 2015. Kommissionen for Kvinders Status vil i år fokusere på udfordringer og
resultater i forbindelse med gennemførelsen af årtusindudviklingsmålene for kvinder og
piger, og EU vil udnytte dette som en god mulighed for at tage disse spørgsmål op.
Menings- og ytringsfrihed er en grundlæggende rettighed for ethvert menneske og et
væsentligt grundlag for demokratiet, retsstaten og deltagelse i offentlige anliggender samt
fred, stabilitet og bæredygtig inklusiv udvikling. EU vil arbejde for at forsvare og styrke
den internationale beskyttelse af disse rettigheder, offline og online, og være særlig
opmærksom på beskyttelse af journalister og bloggere.
Forenings- og forsamlingsfrihed er centralt for virkeliggørelse af andre
menneskerettigheder og en hjørnesten i demokratiet, men civilsamfundet er truet i mange
lande i verden som følge af lovgivningsmæssige og andre restriktioner. EU vil fortsat
imødegå restriktioner vedrørende forenings- og forsamlingsfrihed samt intimidering og
chikane af menneskerettighedsforkæmpere og andre repræsentanter for civilsamfundet. EU
er i tiåret for EU's retningslinjer vedrørende menneskerettighedsforkæmpere engageret i at
beskytte rummet for og fremme et sikkert og gunstigt miljø for et livligt civilsamfund.
EU vil ligeledes fortsætte med at sikre, at FN's Generalforsamling,
Menneskerettighedsrådet og traktatorganerne forbliver et åbent og sikkert rum for
civilsamfundsrepræsentanterne og menneskerettighedsforkæmperne, hvor de kan
forelægge problemer vedrørende menneskerettighedskrænkelser og bidrage til debatter i
disse multilaterale fora uden frygt eller begrænsninger. Særlig i lyset af de nylige tilfælde
af gengældelsesaktioner vil EU øge sin indsats over for alle former for chikane,
intimidering eller forfølgelse af dem, der samarbejder, har samarbejdet eller forsøger at
samarbejde med FN's menneskerettighedsorganer, og vil aktivt støtte en styrkelse af FN's
overvågning i den forbindelse.
17.
18.
19.
20.
6264/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. februar 2014
21.
Nu, hvor vi mindes 30-året for vedtagelsen af FN's konvention mod tortur og anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, vil EU fortsat give
udtryk for sin stærke og principfaste modstand mod tortur, der vedbliver at være et
alvorligt globalt problem. EU presser på for fuld og effektiv gennemførelse af
konventionen og opfordrer til en samlet indsats for at udrydde tortur på verdensplan. EU
vil tillige fastholde støtten til FN's særlige rapportør om tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf.
EU vil fortsat være en solid og urokkelig forsvarer af menneskerettigheder for alle,
herunder LGBTI-personer. Forskelsbehandling af og vold mod personer på grundlag af
seksuel orientering og kønsidentitet er helt uacceptabelt. EU vil proaktivt inddrage partnere
i fremme af LGBTI-personers menneskerettigheder i FN's fora.
EU vil videreføre en altomfattende og konstruktiv dialog med alle lande om bekæmpelse af
racisme, et fænomen, som strider mod EU's og FN's grundlæggende principper. Alle mænd
og kvinder er født frie og lige i værdighed og rettigheder, og det er EU's faste
overbevisning, at FN ihærdigt bør arbejde for global bekæmpelse af racisme,
racediskrimination, fremmedhad og hermed beslægtet intolerance.
EU vil bidrage til forberedelserne af arrangementet på højt plan i ministerugen 2014 i
forbindelse med FN's 69. Generalforsamling, også kendt som verdenskonferencen om
oprindelige folk, idet det vil lægge særlig vægt, at oprindelige folk deltager fuldt ud og
effektivt i denne proces.
EU vil som en stærk fortaler for alle menneskerettighedernes universelle, udelelige,
indbyrdes forbundne og afhængige karakter intensivere sin indsats for at fremme og
beskytte økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder. EU vil bidrage til udformning af
dagsordenen vedrørende økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder med særligt fokus
på FN's Menneskerettighedsråd og i tæt samarbejde med FN's særlige rapportører om de
respektive rettigheder.
EU vil tilskynde og bidrage til formidling og gennemførelse af FN's vejledende principper
om erhvervslivet og menneskerettigheder, som Menneskerettighedsrådet godkendte i 2011,
herunder om nødvendigt ved deltagelse i relevante debatter og workshopper i FN-regi,
støtte til multiaktørprocessen, kontakter med tredjelande og udarbejdelse af nationale
handlingsplaner.
FN's menneskerettighedsorganer og -mekanismer er et vigtigt middel til at fremme
menneskerettighedsdagsordenen og bekæmpe menneskerettighedsproblemer og -
krænkelser i hele verden. EU vil inddrage lande fra alle regioner og regionale
organisationer i aktivt at støtte et effektivt FN-menneskerettighedssystem, der kan fremme
virkeliggørelsen af alle menneskerettighederne for alle mennesker overalt i verden."
22.
23.
24.
25.
26.
27.
6264/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0024.png
10. februar 2014
Euro-Middelhavs-industrisamarbejde
Rådet godkendte en erklæring med henblik på Middelhavsministermødet om Euro-Middelhavs-
industrisamarbejde, der finder sted den 19. februar 2014 i Bruxelles.
Aftale om politisk dialog og samarbejde med Cuba
Rådet vedtog forhandlingsdirektiver med henblik på en aftale om politisk dialog og samarbejde
mellem EU og dets medlemsstater på den ene side og Republikken Cuba på den anden side.
Nærmere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben
Rådet godkendte en halvårlig situationsrapport om gennemførelsen af EU's strategi mod spredning
af masseødelæggelsesvåben, der dækker gennemførte aktiviteter i andet halvår 2013.
Restriktive foranstaltninger - Syrien
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Syrien med henblik på at medlemsstaterne
kan bemyndige frigivelse af indefrosne pengemidler fra den syriske centralbank og syriske
statsejede enheder med det formål at foretage betalinger på vegne af Den Syriske Arabiske
Republik til Organisationen for Forbud mod Kemiske Våben (OPCW) til aktiviteter vedrørende
OPCW's tilsynsbesøg og destruktion af syriske kemiske våben og navnlig til OPCW's særlige
trustfund i Syrien.
Forbindelserne med Libanon
Rådet vedtog EU's holdning i Associeringsrådet EU-Libanon til vedtagelsen af en henstilling om
handlingsplanen mellem EU og Libanon.
Restriktive foranstaltninger med henblik på at bekæmpe terrorisme
Rådet godkendte resultatet af gennemgangen af EU-listen over personer, grupper og enheder, der er
involveret i terrorhandlinger, og ajourførte den tilhørende lovgivning. En enhed, Stichting Al Aqsa,
blev fjernet fra listen, efter at enheden har besluttet at nedtrappe sine aktiviteter.
6264/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454077_0025.png
10. februar 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik
Rådet vedtog Rådets afgørelse om oprettelse af EU's militæroperation i Den Centralafrikanske
Republik (EUFOR RCA). Nærmere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
Samtidig bemyndigede Rådet EU’s højtstående repræsentant til at indlede forhandlinger med Den
Centralafrikanske Republik om en aftale om status for denne EU-militæroperation.
EU's uddannelsesmission i Mali
Rådet godkendte, at der indledes forhandlinger om en deltagelsesaftale mellem EU og Det
Schweiziske Forbund om dets deltagelse i EU's militærmission for at bidrage til uddannelsen af
Malis væbnede styrker i Mali (EUTM Mali).
Det Europæiske Forsvarsagenturs budget for 2014
Rådet vedtog budgettet for 2014 for Det Europæiske Forsvarsagentur og dets stillingsfortegnelse for
det pågældende år. Budgettet andrager 30,5 mio. EUR.
EU's Institut for Sikkerhedsstudier
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af retsgrundlaget for Den Europæiske Unions Institut for
Sikkerhedsstudier og ophævede det tidligere retsgrundlag, jf. fælles aktion 2001/554/FUSP.
Instituttets opgave er at bidrage til udviklingen af EU's strategiske tænkning inden for den fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik og den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik gennem politikorienteret
analyse, information, formidling og debat.
SKRIFTLIG PROCEDURE
Direkte udenlandske investeringer - voldgift mellem investorer og stater
Rådet vedtog en afgørelse, der bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger om en
konvention om anvendelse af gennemsigtighedsreglerne for voldgift mellem investorer og stater i
De Forenede Nationers Kommission for International Handelsrets regi for så vidt angår de
bestemmelser, som henhører under Unionens enekompetence vedrørende direkte udenlandske
investeringer og voldgift mellem investorer og stater, som er anlagt mod Unionen.
6264/14
DA
25