Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3292 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1329249_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 27. januar 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 11. februar 2014
SAMLENOTAT
1. Præsentation af prioriteterne for det græske formandskab ..........................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 ......................................................4
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329249_0002.png
1. Præsentation af prioriteterne for det græske formandskab
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet vil arbejdsprogrammet for det græske formandskab blive præsenteret. Hovedprioriteten for det græ-
ske formandskab er ”mere Europa – bedre Europa”. Under dette tema fremhæves fire overordnede emner: (i) ”
vækst, beskæftigelse og sammenhængskraft”, (ii) ” øget integration i eurozonen”, (iii) ” migration og grænsekon-
trol” og (iv) ” maritim politik”.
2. Baggrund
Grækenland overtog pr. 1. januar 2014 formandskabet for Rådet for den Europæiske Union. Det
er femte gang, at Grækenland har formandskabet. Grækenland udgør sidste del af det irske, litau-
iske og græske trioformandskab.
3. Formål og indhold
Det græske formandskab har fremlagt nedenstående fire hovedprincipper:
Vækst, beskæftigelse og sammenhængskraft:
Det græske formandskab vil arbejde for en
balanceret udgiftspolitik, der er stram, men prioriterer tiltag, der direkte fremmer vækst og be-
skæftigelse. Konkret ønsker Grækenland at styrke europæiske investeringer gennem den europæ-
iske investeringsbank (EIB), hvor investeringer skal målrettes de områder, som skaber flest ar-
bejdspladser. Desuden ser Grækenland gerne den sociale dimension integreret i Det Europæiske
Semester for 2014. Andre prioriteter inkluderer bedre betingelser for små og mellemstore virk-
somheder; gennemførsel af ungeinitiativet; mobilitet på arbejdsmarkedet; evaluering af 2020-
strategien med henblik på yderligere vækst- beskæftigelsesfremmende initiativer, og fremme af
handelsforbindelserne med USA og andre eksterne partnere.
Øget integration i eurozonen:
Grækenland ønsker at konsolidere bankunionen, bekæmpe skat-
teunddragelse samt forbedre de økonomiske styringsmekanismer. Endelig vil Grækenland arbej-
de videre med en skat på finansielle transaktioner (FTT). Netop grundet tiltagenes kompleksitet
og divergerende opfattelser har Grækenland meldt ud, at et selvstændigt mål under formandska-
bet bliver at fremme en større grad af konsensus vedr. økonomiske styringsmekanismer.
Migration og grænsekontrol:
Formandskabet ønsker at øge koordinationen blandt EU-landene
og fokusere på begrænsning af illegal integration samt fremme af legale migrationskanalser. Pro-
blemstillingen er blevet aktualiseret af tragedien ved Lampedusa, og Grækenland kalder også på
dette punkt på øget solidaritet og byrdefordeling blandt EU-landene. Formandskabets forhåb-
ning er at vedtage retningslinjer for området på DER i juni 2014.
Maritim politik.
Der er tale om en horisontal dagsorden med emner som maritim planlægning
og kortlægning; transport; regional strategi for Adriaterhavet og Det Ioniske Hav; maritim sik-
kerhedsstrategi samt energiforsyning og udvinding af energiressourcer.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ifølge gældende praksis blev det græske formandskabsprogram præsenteret på Europa-
Parlamentets plenarforsamling den 14. januar 2014 af premierminister Antonis Samaras.
5. Nærhedsprincippet
Præsentationen af formandskabsprogrammet for Rådet kan kun foretages på EU-niveau og er
dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet. En vurdering af de enkelte prioriteters
overensstemmelse med nærhedsprincippet vil blive foretaget ifm. behandling af de enkelte sager.
6. Gældende dansk ret
Formandskabsprogrammet vurderes ikke i sig selv at have nogen lovgivningsmæssige konse-
kvenser for Danmark.
7. Konsekvenser
Formandskabsprogrammet ses ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til sådanne
overvejelser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabsprogrammet ventes generelt at få en positiv modtagelse.
10. Regeringens generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet at få en generel præsentation af det græske formandskabsprogram og
prioriteter. Fra dansk side støttes generelt op om de græske formandskabsprioriteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1329249_0004.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 foreligger endnu
ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser forventes Det Europæiske Råd at drøfte Det Europæiske Semester, her-
under Europa 2020-strategien.
Derudover forventes drøftelser om en industriel konkurrenceevne samt klima- og energi-
politik. A
fhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 20.-21. marts 2014. I henhold forretningsordenen for Det Eu-
ropæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 11. februar 2013 vil udkast til kommenteret dagsor-
den for mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014 blive præsenteret. Udkastet forelig-
ger endnu ikke. I lyset af tidligere tilkendegivelser forventes Det Europæiske Råd at drøfte Det
Europæiske Semester, der udgør rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser i EU.
Under disse drøftelser EU’s strategi for vækst og beskæftigelse for 2010-2020, ”Europa 2020”,
blive evalueret.
Derudover ventes Det Europæiske Råd at fokusere på den industrielle konkurrenceevne, herun-
der på aspekter af industriens innovation og udvikling af evner. Der vil også være en dybdegåen-
de drøftelse af Kommissionens udspil til EU’s klimamål for 2030. I forlængelse heraf, vil EU’s
energipolitik blive drøftet. Som opfølgning på Det Europæiske Råd i maj 2013 vil energipolitik-
ken, herunder det interne energimarked, blive evalueret i forhold til implementering.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det første udkast til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 20.-21. marts
2014 foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5