Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3295 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-21. februar 2014 (rum- og forsknings-
delen)
Forskningsdelen
Punkt 1
Det Europæiske Semester 2014 – forsknings- og inno-
vationsaspekter
Meddelelse fra Kommissionen om den årlige vækstun-
dersøgelse 2014
KOM (2013) 800 endelig
-
Præsentation ved Kommissionen
- Politisk drøftelse
Rådskonklusioner vedrørende Kommissionens frem-
skridtsrapport om det europæiske forskningsrum
(ERA) 2013
- Vedtagelse
Side 2
20. januar 2014
Punkt 2
Side 5
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Rumdelen
Punkt 3
Kommissionens fremskridtsrapport vedrørende for-
holdet mellem EU og ESA
KOM dokument foreligger ikke
-
Præsentation ved Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
Side 8
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref.-nr.
13/033179-06
Side
1/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 1
Det Europæiske Semester 2014 – Forsknings- og innovations-
aspekter
Meddelelse fra Kommissionen om den årlige vækstundersø-
gelse 2014
KOM (2013) 800 endelig
-
Præsentation ved Kommissionen
- Politisk drøftelse
1. Resumé
Kommissionen har den 13. november fremlagt sin årlige vækstundersøgelse, som
er startskuddet på Det Europæiske Semester.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskning) skal de forsknings- og innovationsmæs-
sige aspekter fra vækstundersøgelsen drøftes med henblik på at bidrage til den
samlede synteserapport om den årlige vækstundersøgelse, som formandskabet
udarbejder med bidrag fra flere rådsformationer. Synteserapporten udgør et ind-
spil til drøftelserne om Det Europæiske Semester i Det Europæiske Råd i foråret
2014.
2. Baggrund
EU-landene besluttede i september 2010 at introducere en ny ramme for de øko-
nomiske samarbejdsprocesser i EU, Det Europæiske Semester, som er etableret
under Europa 2020-strategien.
Formålet med Det Europæiske Semester er at styrke ”ex ante koordination” af den
økonomiske politik, det vil sige drøftelser af EU-landenes økonomiske politik for-
ud for vedtagelsen af national politik. Det Europæiske Semester er gennemført i
2011-2013. Det Europæiske Semester 2014 indledtes med Kommissionens årlige
vækstundersøgelse 2014, som blev offentliggjort den 13. november 2013. Vækst-
undersøgelsen danner grundlag for horisontale drøftelser af de økonomiske udfor-
dringer i EU i første fase af semestret frem til det årlige økonomiske topmøde i Det
Europæiske Råd i foråret 2014. Formålet med mødet er at udstikke politiske anbe-
falinger til EU-landene som helhed mht. makroøkonomisk politik, herunder finans-
politik, strukturpolitik mv. EU-landene afleverer herefter i april deres stabilitets- og
konvergensprogrammer samt nationale reformprogrammer, som tager højde for
retningslinjerne fra Det Europæiske Råd. Kommissionen giver som led i Det Euro-
pæiske Semester landespecifikke anbefalinger til fremadrettede justeringer i med-
lemsstaternes nationale reformprogrammer, som Det Europæiske Råd skal forholde
sig til på topmødet i juni 2014.
Konkurrenceevnerådets drøftelse af Kommissionens årlige vækstundersøgelse vil
sammen med de øvrige rådsformationers indspil indgå i en samlet synteserapport,
der udarbejdes af formandskabet om Kommissionens årlige vækstundersøgelse
som indspil til mødet i Det Europæiske Råd i foråret 2014.
3. Formål og indhold
I vækstundersøgelsen redegør Kommissionen for sin samlede vurdering af EU’s
økonomiske situation, makroøkonomiske ubalancer og makrofinansielle risici samt
økonomisk-politiske udfordringer. Herunder vurderes fremskridt med hensyn til
strukturreformer og hovedmålene i Europa 2020-strategien, idet der foretages en
vurdering af de mål, som medlemslandene har stillet i de midlertidige nationale
reformprogrammer.
Side
2/9
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vækstundersøgelsen indeholder en sammenfatning med økonomiske anbefalinger
til EU som helhed og et notat, der vurderer medlemslandenes implementering af
tidligere års landespecifikke anbefalinger. Det fremgår af vækstundersøgelsen, at
der, efter fem år med meget moderat eller negativ vækst, kunne observeres positiv
vækst i EU i fjerde kvartal 2013. Det bemærkes dog, at fremgangen er beskeden og
stadig skrøbelig.
På den baggrund finder Kommissionen det vigtigt at fastholde fokus på de fem
overordnede fokusområder, som er kendt fra de tidligere vækstundersøgelser.
Vækstundersøgelsen for 2014 prioriterer herunder særligt forsknings- og innovati-
onspolitikken på to områder, jf. pkt. 1, der har en direkte forskningspolitisk indfly-
delse og pkt. 3, der har en indirekte indflydelse på innovationspotentialet i Europa:
1. Fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konso-
lidering.
– Vækstfremmende udgifter til eksempelvis uddannelse, forskning,
innovation og energi bør prioriteres og udgiftseffektivitet bør efter-
stræbes.
2. Genetablering af normale lånemuligheder.
– Kommissionen sætter blandt andet fokus på bedre udnyttelse af
EU’s eksisterende og nye finansielle instrumenter, herunder den
europæiske investeringsbank, strukturfonde og rammeprogrammet
for konkurrenceevne og innovation.
3. Fremme af vækst og konkurrenceevne i dag og i fremtiden.
– Der sættes fokus på målsætningerne formuleret i meddelelsen om
det Europæiske forskningsrum (ERA), særligt om moderniseringen
af nationale forskningssystemer.
4. Håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen.
– Der sættes eksempelvis fokus på at øge arbejdsdygtigheden for le-
dige.
5. Modernisering af den offentlige forvaltning
– Øget brug af IKT i den offentlige administration og mindskelse af
administrative byrder for erhvervslivet.
Det forventes, at formandskabet kommer til at fokusere drøftelsen på tiltag inden
for den forsknings- og innovationspolitiske dagsorden til fremme af vækst og EU’s
konkurrenceevne på kort og mellemlangt sigt.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
3/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Initiativer, der styrker overvågningen samt koordineringen af EU-landenes økono-
miske politik og bidrager til sundere økonomisk politik, herunder gennem struktur-
reformer samt tidligere korrektion af ubalancer, har positive samfundsøkonomiske
konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for Forskning med høringsfrist
den 23. januar 2014. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne ventes generelt at tage anbefalingerne i vækstundersøgelsen til efter-
retning.
Ministeriet for Forskning,
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens årlige vækstundersøgelse og de fem
overordnede fokusområder, der understøtter Europa 2020-strategiens målsætninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 2
Rådskonklusioner vedrørende Kommissionens fremskridts-
rapport om det europæiske forskningsrum (ERA) 2013
- Vedtagelse
1. Resumé
Rådskonklusionerne er en reaktion på Kommissionens fremskridtsrapport fra sep-
tember 2013 om status for Det Europæiske Forskningsrum (ERA). Rapporten blev
præsenteret på konkurrenceevnerådsmødet (forskning) den 27. september 2013.
Rådskonklusionerne adresserer den fremadrettede håndtering af realiseringen af
ERA med opfordring til en ambitiøs og styrket indsats under det forstærkede part-
nerskab mellem medlemsstaterne, interessenterne og Kommissionen om et forsk-
ningsrum for vækst og beskæftigelse. Der opfordres til at udarbejde en ERA-
køreplan på europæisk niveau for at facilitere og styrke indsatsen i medlemsstater-
ne.
2. Baggrund
Det græske EU-formandskab har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om Det
Europæiske Forskningsrum (ERA). Rådskonklusionerne forventes vedtaget på
rådsmødet (konkurrenceevne) den 21. februar 2014. Rådskonklusionerne vedrører
den fremadrettede håndtering af realiseringen af ERA.
Den 17. juli 2012 vedtog Kommissionen meddelelsen om ERA. Med meddelelsen
ønskede Kommissionen at sikre en realisering af den såkaldte femte frihed, som
betyder fri bevægelighed for forskere og videnskabelig viden. Målet er, at forsk-
ningsrummet skal være realiseret i 2014. Meddelelsen fokuserer på de fem hoved-
indsatsområder 1) Øget effektivitet i nationale forskningssystemer, 2) Forbedret
samarbejde og konkurrence på tværs af landegrænser, 3) Et mere åbent arbejds-
marked for forskere, 4) Ligestilling mellem mænd og kvinder samt integration af et
kønsperspektiv inden for forskning og 5) Optimal formidling og overførsel af vi-
denskabelig information samt bredere og hurtigere adgang til videnskabelige pub-
likationer og data.
Kommissionen vedtog den 20. september 2013 den første fremskridtsrapport med
status på arbejdet med ERA og præsenterede den på Konkurrenceevnerådsmødet
den 27. september 2013 med efterfølgende drøftelse. Fremskridtsrapporten giver en
oversigt over de politiske forhold, de skridt, der er taget, og de resultater, der er
opnået for de fem hovedindsatsområder, hvor der fra Kommissionens side ses et
særligt behov for fremskridt.
Samlet set peger fremskridtsrapporten på, at forskning og innovation i Europa sta-
dig er meget fragmenteret og opfordrer medlemsstaterne til fuldt ud at tilslutte sig
ERA-målene. Fremskridtsrapporten fremhæver også Det Europæiske Semester som
et stærkt monitoreringsinstrument. Af rapporten fremgår det, at Kommissionen vil
øge sit bidrag til ERA gennem Horizon 2020, som vil udgøre et vigtigt økonomisk
grundlag for ERA. I 2014 vil Kommissionen udarbejde en fuldstændig evaluering
af fremskridtene for at fastslå, hvorvidt det styrkede europæiske partnerskab om et
forskningsrum for vækst og beskæftigelse var tilstrækkeligt til at gennemføre ERA
inden udgangen af 2014, jf. opfordringen fra Det Europæiske Råd i februar 2011
og løbende derefter.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328615_0006.png
3. Formål og indhold
Med rådskonklusionerne opfordres medlemsstaterne til en styrket indsats for at
realisere ERA-målsætningerne og herunder yderligere udvikling af ERA med fokus
på excellence på tværs af hele EU for at styrke EU’s globale konkurrenceevne og
evne til at håndtere de store samfundsmæssige udfordringer. Det betones, at der er
tale om en løbende proces, men at 2014 er et afgørende år for det forstærkede part-
nerskab mellem medlemsstaterne, interessenterne og Kommissionen om et forsk-
ningsrum for vækst og beskæftigelse.
Det anerkendes, at Kommissionens første fremskridtsrapport tilvejebringer en god
analyse af status på implementeringen af de fem ERA-prioriteter i medlemsstaterne
samt den internationale dimension med opfordring om, at monitorering af ERA
fremskridt fortsat sker som led i Det Europæiske Semester, og at indsatsen i med-
lemsstaterne, når det findes hensigtsmæssigt, afspejles i de nationale reformpro-
grammer.
For at reducere de administrative byrder for medlemsstaterne og interessenterne,
opfordres Kommissionen til at strømline dataindsamlingsprocesserne med Eurostat
og OECD når muligt, ligesom der opfordres til en fremadrettet 2-årig cyklus efter
2014.
Endvidere understreges det i rådskonklusionerne, at forskelligheder imellem de
nationale forskningssystemer skal anerkendes og udnyttes som en værdi for Euro-
pa, ligesom lovgivningstiltag for at realisere ERA ikke vinder bred støtte blandt
medlemsstaterne.
Medlemsstaterne og Kommissionen inviteres til i samarbejde og inden udgangen af
2014 at udvikle en ERA-køreplan på europæisk niveau, hvilken kan tjene som et
fleksibelt instrument til at facilitere og styrke indsatser i medlemsstaterne ved at
tilvejebringe strategisk retning og et sæt værktøjer og bedste praksis til inspiration
for medlemsstaterne i implementeringen af de nationale politikker.
Kommissionen opfordres til i højere grad at inkorporere de internationale dimensi-
oner af ERA på både EU- og medlemsstatsniveau i de fremtidige fremskridtsrap-
porter begyndende fra 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med hørings-
frist torsdag den 23. januar 2014. Der er indkommet et høringssvar fra Akademi-
Side
6/9
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1328615_0007.png
kerne med budskab om, at det er væsentligt at fokusere på centrale aktuelle forslag
til forbedringer på de fem hovedindsatsområder og særligt i relation til anbefalinger
om ligestilling og et mere åbent arbejdsmarked for forskere, som er afgørende vil-
kår for forskningsprofessionen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning til etablering af ERA, og rådskonklusionerne forventes ge-
nerelt at blive positivt modtaget af medlemslandene.
Senest har EU’s stats- og regeringschefer i forbindelse med møde i Det Europæiske
Råd i oktober 2013 udtrykt behov for at styrke indsatsen for at realisere et fuld-
stændigt europæisk forskningsrum inden udgangen af 2014.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der arbejdes for en styrket indsats på forsknings- og inno-
vationsområdet, herunder en realisering af ERA for at skabe et reelt indre marked
for viden, forskning og innovation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3
Kommissionens fremskridtsrapport vedrørende forholdet mel-
lem EU og ESA
KOM dokument foreligger ikke
-
Præsentation ved Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Over det seneste årti er EU’s samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation
(European Space Agency – ESA) omkring rumforskning og ruminfrastruktur blevet
styrket.
Efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten er rumpolitik blevet en integreret del af
EU-samarbejdet. Det fremgår af Lissabontraktatens artikel 189, at der skal etable-
res relevante forbindelser med Den Europæiske Rumorganisation (European Space
Agency – ESA).
Kommissionen vedtog den 14. november 2012 en meddelelse, som vedrører den
fremadrettede samarbejdsrelation mellem EU og ESA. Konkurrenceevnerådsmødet
(rumdelen) vedtog d. 18. februar 2013 rådskonklusioner, hvor Rådet bakker op om,
at der foretages analyser af mulige samarbejdsmodeller mellem EU og ESA, såle-
des at disse samarbejdsrelationer kan vedtages af begge organisationer inden ud-
gangen af 2014.
2. Baggrund
Over det seneste årti er EU’s samarbejde med Den Europæiske Rumorganisation
(European Space Agency – ESA) omkring rumforskning og ruminfrastruktur ble-
vet styrket.
ESA er en organisation med en central teknisk kompetence på rumområdet. EU er
således stærkt afhængig af ESA’s tekniske ekspertise, og en stor del af EU’s rum-
budget er derfor delegeret til ESA.
Kommissionen vedtog den 14. november 2012 meddelelsen ’Etablering af en hen-
sigtsmæssig samarbejdsrelation mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation’.
Formålet med Kommissionens meddelelse var at lægge op til en drøftelse af relati-
onen mellem EU og ESA.
Kommissionen ønsker, at strategien om EU's voksende politiske rolle i forhold til
rumspørgsmål går hånd i hånd med stadig tættere forbindelser med medlemslande-
ne og ESA, som de tre vigtigste aktører i den europæiske rumpolitik.
Kommissionen finder, at behovet for større operationel effektivitet, industriel styr-
ke, symmetri i forsvars-og sikkerhedsspørgsmål og politisk samordning og ansvar-
lighed kun kan løses på lang sigt gennem en tilnærmelse af ESA til EU.
Kommissionen mener således, at der på et tidspunkt mellem 2020 og 2025 skal ske
en tilnærmelse af ESA til EU – f.eks. som et rent EU agentur eller som mellem-
statslig organisation under EU’s myndighed.
Både Kommissionen og ESA har på nuværende tidspunkt udført en række analyser
omkring den fremtidige tilnærmelse, omend der ikke for nuværende er draget nogle
Side
8/9
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
konklusioner på den baggrund. I rådskonklusionerne om etablering af relevante
forbindelser mellem EU og ESA fra februar 2013 peges der på, at EU og ESA skal
fremlægge en fælles analyse, således at de respektive organer kan vedtage afgørel-
ser inden udgangen af 2014. Formandskabet lægger op til, at der vedtages rådskon-
klusioner på området på konkurrenceevnerådsmødet i maj 2014.
3. Formål og indhold
Den fælles analyse forventes at indeholde fordele og ulemper samt risici ved for-
skellige implementeringsmuligheder med henblik på at sikre maksimal synergi
mellem de to aktører, herunder også forslag til, hvorledes man håndterer ikke-EU
medlemslandes fortsatte deltagelse i rumsamarbejdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Ministeriet for Forskning,
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rapporten har ikke umiddelbare konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning med hørings-
frist torsdag den 23. januar 2014. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes generelt at være positive over for, at der kigges på
samarbejdsrelationerne mellem EU og ESA, således at Europa opnår den bedste
udnyttelse af rumbaserede systemer og kompetencer. Medlemslandene har løben-
de understreget vigtigheden af, at man i analysen kigger på flere mulige samar-
bejdsmodeller og ikke kun på de af Kommissionen foreslåede modeller. Flere
medlemslande har i den hidtidige proces påpeget, at ESA’s særlige organisation
og kompetencer skal tilgodeses og respekteres.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der bør ske en afklaring af relationen mellem ESA og EU med
henblik på at styrke EU’s udnyttelse af rummet til politikformål. Herunder anser rege-
ringen det for naturligt at bruge ESA’s akkumulerede kompetencer skabt gennem
næsten 40 års udvikling og samarbejde på området. Regeringen har ikke for nuværen-
de særlige præferencer for en fremtidig model, men ønsker en model, der tilgodeser
måden hvorpå EU og ESA-medlemslandene bedst muligt udnytter rummets mulighe-
der fremover.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Innovation og Videregående
Uddannelser
Side
9/9