Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3295 - konkurrenceevne
Offentligt
1454080_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6653/14
(OR. en)
PRESSE 76
PR CO 7
PRESSEMEDDELELSE
3295. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 20. og 21. februar 2014
Formænd
Kostas Hatzidakis
Grækenlands minister for udvikling og konkurrenceevne
Christos Vasilakos
Grækenlands generalsekretær for forskning og teknologi
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
6653/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0002.png
20. og 21. februar 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ministrene drøftede
industriens konkurrenceevne
på grundlag af Kommissionens meddelelse "En
industriel renæssance i Europa", hvori det foreslås, at aspekterne vedrørende den industrielle
konkurrenceevne systematisk bør integreres i alle relevante politikområder inden for EU, bl.a.
politikker på klima-, energi-, handels-, konkurrence- og statsstøtteområdet samt regionale
politikker. Resultatet af drøftelserne vil indgå i drøftelserne om industriens konkurrenceevne, der
finder sted på næste EU-topmøde den 20. og 21. marts.
Ministrene drøftede også Kommissionens
årlige vækstundersøgelse
for 2014 om politikker inden
for Konkurrenceevnerådets ansvarsområde. Den årlige vækstundersøgelse er indledningen på det
europæiske semester, der indebærer samtidig overvågning af medlemsstaternes finanspolitikker,
økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikker i en periode på seks måneder hvert år.
Efter den første rapport om de fremskridt, der er gjort, i retning af gennemførelsen af
det
europæiske forskningsrum (EFR),
vedtog Rådet konklusioner om de nøgleelementer, der skal
bidrage til fuldførelsen af EFR.
Rådet udvekslede synspunkter om, hvordan udviklingen af forbindelserne mellem
EU og Den
Europæiske Rumorganisation (ESA)
kan forbedres.
Endelig noterede Rådet sig en aftale om oprettelse af et europæisk system for
beskyttelse af
satellitter og ruminfrastrukturer.
Rådet vedtog uden debat et direktiv, der skal forbedre
rettighedshaverorganisationernes
funktion i
det indre marked og fremme licensgivning på tværs af grænserne af
ophavsret inden for
onlinemusik.
Rådet vedtog også en forordning om indberetning til Kommissionen om projekter om investering i
energiinfrastruktur i EU.
6653/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0003.png
20. og 21. februar 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED OG INDUSTRI ............................................................................................ 8
Årlig vækstundersøgelse 2014 ............................................................................................................. 8
Industriel konkurrenceevne ................................................................................................................ 11
FORSKNING OG INNOVATION.................................................................................................... 14
Fremskridt i retning af gennemførelsen af det europæiske forskningsrum ....................................... 14
Offentlige og private partnerskaber: Innovationsinvesteringspakken ............................................... 15
RUMPOLITIK ................................................................................................................................... 17
Samarbejde mellem EU og ESA ........................................................................................................ 17
EVENTUELT .................................................................................................................................... 18
Turisme: kyststrategi og kvalitetsprincipper ......................................................................................................... 18
Virkningen af et "trafiklysbaseret" ernæringsmærkningssystem ........................................................................... 18
Statsstøttereform .................................................................................................................................................... 19
Aftale om en fælles patentdomstol ........................................................................................................................ 19
Elektronisk fakturering i forbindelse med offentlige udbud .................................................................................. 19
Statut for den europæiske almennyttige fond ........................................................................................................ 20
Internationalt samarbejde på forskningsområdet ................................................................................................... 20
Overvågning og sporing i rummet ......................................................................................................................... 21
Internationalt forum om udforskning af rummet ................................................................................................... 21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6653/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. februar 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjers støjniveau .................................................................................................................................... 22
Kemikalier – Klassificering og mærkning af stoffer ............................................................................................. 22
Sektorspecifik produktharmonisering – Ny lovgivningsramme ............................................................................ 23
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Kollektiv forvaltning af ophavsret og licenser for onlinemusik ............................................................................ 24
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU's samhørighedspolitik – Adfærdskodeks for partnerskab ................................................................................ 24
UDENRIGSANLIGGENDER
Samarbejdsaftalen mellem EU og Armenien – Deltagelse i EU-programmer ...................................................... 25
ØKONOMI OG FINANS
Reducerede skattesatser for traditionel rom fra Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique og Réunion ................ 25
HANDELSPOLITIK
Kimberleyprocessen for kontrol med uslebne diamanter – Grønland ................................................................... 25
Ophævelse af restriktionerne for import af tun – Bolivia, Georgien ..................................................................... 26
ENERGI
Investeringsprojekter i energiinfrastruktur ............................................................................................................ 26
6653/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0005.png
20. og 21. februar 2014
DELTAGERE
Belgien:
Jean-Claude MARCOURT
Philippe COURARD
Olivier BELLE
Bulgarien:
Anna YANEVA
Ivan KRUSTEV
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan MLÁDEK
Tomas HRUDA
Karel DOBEŠ
Danmark:
Sofie CARSTEN NIELSEN
Henrik SASS LARSEN
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Georg SCHÜTTE
Brigitte ZYPRIES
Estland:
Juhan PARTS
Jaak AAVIKSOO
Clyde KULL
Irland:
Richard BRUTON
Seán SHERLOCK
Viceministerpræsident og minister for videregående
uddannelse
Statssekretær for sociale spørgsmål, familier og
handicappede med ansvar for erhvervsrisici under social-
og sundhedsministeren samt statssekretær for
videnskabspolitik under social- og sundhedsministeren
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for økonomi og energi
Viceminister for uddannelse og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Industri- og handelsminister
Viceuddannelsesminister
Vicetransportminister
Uddannelses- og forskningsminister
Erhvervs- og vækstminister
Forbundsminister for økonomi og energi samt vicekansler
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
statssekretær under forbundsministeren for økonomi og
energi, medlem af Forbundsdagen
Økonomi- og kommunikationsminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Viceminister med ansvar for forskning og innovation,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet samt
Ministeriet for Uddannelse og Kvalifikationer
Minister for udvikling og konkurrenceevne
Generalsekretær for forskning og teknologi
Grækenland:
Konstantinos HATZIDAKIS
Christos VASILAKOS
Spanien:
José Manuel SORIA LOPÉZ
Carmen VELA OLMO
Begoña CRISTETO
Frankrig:
Arnaud MONTEBOURG
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Ivan VRDOLJAK
Saša ZELENIKA
Minister for industri, energi og turisme
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Statssekretær for industri og små og mellemstore
virksomheder
Minister for genopretning af produktiviteten
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
6653/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0006.png
20. og 21. februar 2014
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Marco PERONACI
Cypern:
Stelios D. HIMONAS
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Ina DRUVIETE
Vjačeslavs DOMBROVSKIS
Litauen:
Dainius PAVALKIS
Rasa NOREIKIENE
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Claude MEISCH
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Christian CARDONA
Stefan BUONTEMPO
Nederlandene:
Henk KAMP
Sander DEKKER
Wepke KINGMA
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Dieter FRITZBERG
Polen:
Andrzej DYCHA
Lena KOLARSKA -
BOBIŃSKA
Portugal:
António PIRES DE LIMA
Nuno CRATO
Rumænien:
Andrian VOLINTIRU
Tudor PRISECARU
Slovenien:
Andreja KERT
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Pavol PAVLIS
Alexander MICOVČIN
Finland:
Marja RISLAKKI
Timo KOPRIJÄRVI
Minister med ansvar for Europaspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Energi-, Handels-, Industri- og
Turismeministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Viceøkonomiminister
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed, forsvarsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Statssekretær for parlamentariske anliggender og
økonomisk strategi, Økonomiministeriet
Økonomiminister og minister for investeringer og små
virksomheder
Statssekretær for forskning, innovation, unge og sport,
Ministeriet for Uddannelse og Beskæftigelse
Økonomiminister
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Rådgiver i Mertensgruppen
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling og
Teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
6653/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0007.png
20. og 21. februar 2014
Sverige:
Annie LÖÖF
Peter HONETH
Det Forenede Kongerige:
Ian Paul LIVINGSTON
David WILLETTS
Erhvervs- og regionsminister
Statssekretær med ansvar for videregående uddannelse og
forskning, Uddannelsesministeriet
Viceminister for handel og investeringer, Ministeriet for
Udenrigs- og Commonwealthanliggender og Ministeriet
for Erhverv, Innovation og Erhvervskompetencer
Viceminister for universiteter og videnskab, Ministeriet
for Erhverv, Innovation og Erhvervskompetencer
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Antonio TAJANI
Michel BARNIER
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Tonio BORG
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Maria DAMANAKI
Medlem
6653/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0008.png
20. og 21. februar 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED OG INDUSTRI
Årlig vækstundersøgelse 2014
Ministrene drøftede den årlige vækstundersøgelse for 2014, der indgår i alle relevante rådsdrøftelser
som forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde den 20.-21. marts.
Den 13. november 2013 offentliggjorde Kommissionen sin
årlige vækstundersøgelse for 2014,
der
er en analyse af de fremskridt, der er gjort med Europa 2020-målene for skabelsen af økonomisk
vækst og beskæftigelse.
For at tilskynde til vækst og konkurrenceevne anbefaler meddelelsen, at indsatsen på EU-plan og
nationalt plan fortsat fokuseres på følgende fem prioriteter:
fortsættelse af en vækstfremmende finanspolitisk konsolidering
genetablering af normale lånemuligheder for erhvervslivet
fremme af vækst og konkurrenceevne
håndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisen
modernisering af den offentlige forvaltning.
Drøftelserne fokuserede på de foranstaltninger, der inden for Konkurrenceevnerådets ansvars-
område kan forbedre de økonomiske resultater og skabe merværdi både på kort og lang sigt.
For så vidt angår
aspekterne vedrørende det indre marked
blev betydningen af den årlige
vækstundersøgelse i vid udstrækning anerkendt sammen med et klart budskab om behovet for at
fremme integrationen på det indre marked med henblik på at skabe vækst og jobs. Alle medlems-
staterne gentog, at de var villige til at styrke servicedirektivet, og understregede behovet for en
ambitiøs gennemførelse heraf.
De nationale reformer står fortsat højt på den politiske dagsorden, og Kommissionens arbejds-
program blev derfor hilst velkommen. Medlemsstaterne orienterede om de igangværende reformer,
idet de omtalte de vigtigste servicesektorer, såsom forretningsservicesektoren, handelssektoren,
byggesektoren og sektoren for liberale tjenesteydelser, og mente, at gennemsigtighed, gensidig
evaluering og udveksling af bedste praksis var de rette redskaber til formålet.
Flere delegationer påpegede også, at der bør gøres en yderligere indsats for at fjerne hindringerne
for den frie bevægelighed for varer og tjenesteydelser med henblik på at styrke EU's internationale
konkurrenceevne.
6653/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. februar 2014
Mange understregede behovet for at arbejde tæt sammen i partnerskab med Kommissionen for at
høste det fulde økonomiske udbytte af gennemførelsen af de nationale reformprogrammer.
Med hensyn til
aspekterne vedrørende forskning og innovation
viste drøftelserne, at der i
medlemsstaterne tages en lang række politiske initiativer under de nationale reformprogrammer
med særlig fokus på tiltag, der skal fremme innovationspotentialet, forbedre vidensoverførslen og
styrke forbindelserne mellem forskning og økonomisk vækst.
De fleste delegationer understregede behovet for at fastholde investeringer i forskning og
innovation på et passende niveau, da det vil medvirke til at lette de samfundsmæssige problemer og
også sætte gang i skabelsen af vækst og jobs.
Udviklingen af strategier for intelligent specialisering blev nævnt som en grundlæggende kilde til
fremskridt inden for innovation, især i forbindelse med sammenknytningen af nationale og
regionale prioriteter og målene for EU's politik.
Mange gjorde opmærksom på en række områder, der hindrer Europas evne til at omsætte
forskningsfremskridt til innovative varer og tjenesteydelser, idet det blev fremhævet, at de primære
årsager til denne afsætningskløft er vanskeligheder med at få adgang til finansiering,
markedshindringer og overdrevent bureaukrati.
Europæisk forskning og innovation hæmmes af fragmentering og mangelfulde rammebetingelser.
Navnlig fremhæves den manglende evne til at omsætte forskningsfremskridt og -resultater til
innovative varer og tjenesteydelser med henblik på at stimulere væksten.
Fremskyndelsen af en modernisering af nationale forskningssystemer i overensstemmelse med
målene for det europæiske forskningsrum blev fastlagt som en prioritet.
Drøftelsen viste i vid udstrækning vigtigheden af at anvende alle tilgængelige
finansieringsmuligheder i Horisont 2020, Cosme og strukturfondene som supplement til
finansiering fra nationale kilder og derfor behovet for at maksimere synergier på nationalt plan og
EU-plan.
Endelig noterede Rådet sig fordelene ved innovation på andre områder, herunder dannelsen af
innovationsklynger, prækommercielle offentlige udbud, deltagelsen i fælleseuropæiske
infrastrukturer, risikovillig kapital og rammebestemmelser for statsstøtte til forskning og udvikling.
*
*
*
6653/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0010.png
20. og 21. februar 2014
Den årlige vækstundersøgelse igangsætter det europæiske halvår.
Det europæiske semester er et led i en ny styringsstruktur, som medlemsstaterne godkendte i 2010.
Det er en periode på seks måneder hvert år, hvor medlemsstaternes budget- og strukturpolitikker
revideres for at påvise uoverensstemmelser og nye ubalancer. Målet er at styrke koordinationen
allerede under forberedelsen af vigtige budgetbeslutninger.
I løbet af overvågningscyklussen identificerer Det Europæiske Råd hvert år i marts de vigtigste
økonomiske udfordringer, som EU står over for, og giver strategiske råd om politikkerne. Under
hensyn til denne vejledning forelægger medlemsstaterne deres mellemfristede budgetstrategier i
deres stabilitets- og konvergensprogrammer. Samtidig udarbejder de nationale reformprogrammer,
der fastlægger den indsats, der skal gøres for at styrke deres politikker på flere forskellige områder.
Sammen med den årlige vækstundersøgelse forelagde Kommissionen den anden
rapport om
integration af det indre marked
, der skal overvåge det indre markeds funktion som led i det
europæiske semester. Rapporten indeholder en analyse af status for integrationen på det indre
marked inden for fem sektorer med det højeste vækstpotentiale: tjenesteydelser, finansielle
tjenesteydelser, energi, transport og digitale markeder. Nogle af disse emner var omhandlet i Rådets
konklusioner, der blev vedtaget i december sidste år
(
16443/13
).
6653/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0011.png
20. og 21. februar 2014
Industriel konkurrenceevne
Ministrene havde en politisk drøftelse om fremme af den industrielle konkurrenceevne efter
Kommissionens forelæggelse af meddelelsen "
En industriel renæssance i Europa
".
De påhørte også
forelæggelsen af tre andre nylige meddelelser fra Kommissionen inden for områder, der er relevante
for industriel konkurrenceevne og økonomisk genopretning:
"En vision for det indre marked for industriprodukter" (
5742/14
)
"Energipriser og -omkostninger i Europa" (
5599/1/14 REV 1
)
"Politikramme for klima- og energipolitikken i perioden 2020-2030" (
5644/14
)
Formandskabet, der fandt, at industriel konkurrenceevne sandsynligvis vil stå højt på dagsordenen
for Det Europæiske Råds forårsmøde den 20.-21. marts, stillede tre spørgsmål, som ministrene
skulle drøfte for at fastlægge de prioriterede foranstaltninger, der kan forbedre den industrielle
konkurrenceevne i Europa i de næste fem år (
5810/14
).
Medlemsstaterne støttede generelt meddelelsens mål og prioriteter, fremhævede industriens
afgørende betydning for økonomisk vækst og fokuserede på gennemførelsen af de initiativer, som
Kommissionen har foreslået.
Der var bred konsensus om vigtigheden af at intensivere integrationen af industriel
konkurrenceevne i andre politikområder. Betydningen af at koordinere forskellige europæiske
politikker blev også fremhævet. I den forbindelse blev behovet for at styrke Konkurrencerådets
horisontale rolle gentaget.
Energipriser og behovet for et indre marked for energi blev fremhævet som vigtige elementer, der
påvirker den industrielle konkurrenceevne. Flere medlemsstater nævnte behovet for en tilgang med
mere balance mellem EU's industri-, energi- og klimapolitik.
En ubrudt levering af råvarer til overkommelige priser blev også fremhævet som værende afgørende
for den europæiske industris konkurrenceevne.
Medlemsstaterne gik ind for at strømline alle relevante fonde, herunder strukturfondene, for at
stimulere investeringer og innovation. I den forbindelse fremhævede de det vigtige bidrag, som
intelligent specialisering kan yde for at fremme det specifikke innovationsrelaterede vækstpotentiale
i de europæiske regioner.
6653/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0012.png
20. og 21. februar 2014
Større støtte til SMV'er med fokus på at forbedre de lovgivningsmæssige rammer og deres adgang
til finansiering samt sikre et velfungerende indre marked blev nævnt som værende afgørende for en
europæisk industripolitik, der kan bidrage til vækst og jobskabelse.
Flere medlemsstater nævnte behovet for en harmoniseret tilgang til industrielle udfordringer med
primær fokus på at skabe de rette rammebetingelser for alle industrisektorer.
Endelig blev klyngers rolle i skabelsen af gunstige betingelser for innovative SMV'er og udvikling
af et digitalt indre marked også nævnt.
I sin meddelelse om en industriel renæssance i Europa opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til
at anerkende industriens centrale betydning for fremme af konkurrenceevnen og bæredygtig vækst i
Europa og for systematisk at tage hensyn til konkurrenceevnen inden for alle politikområder.
Den opfordrer også til, at der gøres en indsats for at reindustrialisere i overensstemmelse med
Kommissionens ambitioner om at øge industriens bidrag til BNP med op til 20 % senest i 2020.
Med henblik herpå finder den, at følgende prioriteter bør fremmes for at støtte den europæiske
industris konkurrenceevne:
at uddybe integrationen af industriel konkurrenceevne i andre politikområder
at maksimere det indre markeds potentiale for varer, kapital og tjenesteydelser
at gennemføre instrumenterne for regional udvikling med nationale instrumenter og EU-
instrumenter til støtte for innovation, kvalifikationer og iværksætterkultur
at tilskynde til investeringer og lette virksomhedernes adgang til afgørende input såsom
energi og råvarer til overkommelige priser, og
at lette EU-virksomheders integration på de globale markeder.
I december vedtog Rådet konklusioner om industripolitik
(
17202/13
).
Konklusionerne formulerede
henstillinger om en bred vifte af spørgsmål, der berører den industrielle konkurrenceevne, såsom
innovation, foranstaltninger til at lette adgangen til finansiering, bedre markedsbetingelser (det
indre marked, tredjelandes markeder, energimarkeder, herunder lige vilkår for tredjelandes
energiproducenter og adgang til råvarer) samt menneskelig kapital.
6653/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0013.png
20. og 21. februar 2014
Euro-Middelhavs-industrisamarbejde
Ministrene noterede sig resultatet af 9. ministermøde i Middelhavsunionen om industrisamarbejde,
der blev afholdt den 19. februar i Bruxelles.
Industrisamarbejdet under
Euro-Middelhavs-partnerskabet
bidrager til at skabe et område med delt
velstand mellem EU og Middelhavspartnerlandene. EU og industriministrene fra
Middelhavsområdet mødes hvert andet år for at gøre status over fremskridt, tage stilling til
fremtidige prioriteter og vedtage et toårs arbejdsprogram. Den 11. og 12. maj 2011 mødtes
industriministrene for ottende gang i Malta og vedtog et
arbejdsprogram for 2011-2012.
http://ufmsecretariat.org/ufm-ministerial-meeting-on-euro-mediterranean-industrial-cooperation/
6653/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0014.png
20. og 21. februar 2014
FORSKNING OG INNOVATION
Fremskridt i retning af gennemførelsen af det europæiske forskningsrum
Rådet vedtog konklusioner om de fremskridt, der er gjort i retning af gennemførelsen af det
europæiske forskningsrum (EFR) (6353/14).
Konklusionerne omhandler en række specifikke spørgsmål, som skal tages i betragtning i
forbindelse med udviklingen af EFR, så der kan opnås et reelt indre marked for viden, forskning og
innovation.
EFR forventes at styrke den forskningsmæssige topkvalitet i hele Europa og dermed øge Europas
globale konkurrenceevne og dens evne til at tackle store samfundsudfordringer på en vellykket
måde
I konklusionerne henvises der også til den første statusrapport om EFR, som Kommissionen
udsendte den 20. september 2013 (13812/13). Rapporten viser, at der allerede er gjort store
fremskridt i opbygningen af forskningsrummet, og giver anvisninger på mulige indsatsområder i
fremtiden.
Følgende prioriteter blev identificeret, så der kan opnås et styrket EFR-partnerskab, der sikrer
topkvalitet og vækst:
mere effektive nationale forskningssystemer
optimalt tværnationalt samarbejde og konkurrence
et frit arbejdsmarked for forskere
ligestilling mellem kønnene samt integration af ligestillingsaspektet inden for forskning
optimal formidling af, adgang til og overførsel af videnskabelig viden.
6653/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0015.png
20. og 21. februar 2014
Offentlige og private partnerskaber: Innovationsinvesteringspakken
Rådet noterede sig formandskabets redegørelse for, hvilke fremskridtet der er gjort med de
igangværende forhandlinger med henblik på at iværksætte private og offentlige partnerskaber inden
for forskning og innovation
En sidste forhandlingsrunde mellem det græske formandskab og Europa-Parlamentets
repræsentanter fandt sted den 19. februar, hvor begge parter gav tilsagn om at videreføre arbejdet,
så lovgivningsprocessen kan afsluttes hurtigst muligt.
En ny generation af offentlige og private partnerskaber vil kunne gennemføre vigtige elementer af
innovationsstrategien i EU med henblik på at stimulere skabelsen af vækst og beskæftigelse. Disse
partnerskaber vil gøre det muligt at udføre langsigtede og omfattende innovationsaktiviteter inden
for rammerne af Horisont 2020.
Innovationsinvesteringspakken består af ni forslag, hvoraf fire falder ind under artikel 185 i EU-
traktaten og fem falder ind under artikel 187 i EU-traktaten.
Initiativerne under artikel 185 omfatter følgende fire områder, som forsknings- og
innovationstiltagene vil være rettet mod:
det andet partnerskab mellem de europæiske lande og udviklingslandene vedrørende
kliniske forsøg (EDCTP 2), som skal undersøge nye eller forbedrede lægelige
indgreb imod fattigdomsrelaterede sygdomme til gavn for og i partnerskab med
udviklingslandene, især landene i Afrika syd for Sahara
det fælles program "Et aktivt liv længst muligt i eget hjem", som skal øge
tilgængeligheden af oplysninger og kommunikation om teknologibaserede produkter
og tjenesteydelser for en aktiv og sund aldring
det europæiske metrologiprogram for innovation og forskning (EMPIR), som skal
løse de udfordringer, som det europæiske metrologiforskningssystem står over for,
og maksimere fordelene ved bedre måleløsninger for Europa
det fælles program "Eurostars-2", som skal fremme markedsorienterede
tværnationale forskningsaktiviteter inden for forskning og udviklingsintensive små
og mellemstore virksomheder (SMV'er).
6653/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20. og 21. februar 2014
Forslagene til fælles teknologiinitiativer eller offentlig-private partnerskaber under
artikel 187 er følgende:
fællesforetagendet for biobaserede industrier, som skal støtte biobaserede industrier
og vil være rettet mod tre indsatsområder: råvarer, bioraffinaderier og markeder
fællesforetagendet "Clean Sky 2" vedrørende luftfartsforskning, som skal integrere
de teknologiske fremskridt fra "Clean Sky 1" i en storstilet flyvedemonstration af nye
konstruktioner på transportmiddelområdet. Det skal udvikle og demonstrere nye
banebrydende teknologier, der reducerer emissioner og støj fra fly og sikrer den
europæiske luftfartsindustris internationale konkurrenceevne i fremtiden
fællesforetagendet ECSEL, som skal styrke konkurrenceevnen inden for mikro- og
nanoteknologi samt intelligente indlejrede komponenter og systemer
det andet fællesforetagende for brændselsceller og brint, som fortsat skal udvikle en
portefølje af rene, effektive og billige brændselsceller og brintteknologier frem til det
punkt, hvor de kan introduceres på markedet, og bidrage til at sikre denne strategisk
vigtige sektors fremtidige internationale konkurrenceevne i Europa
fællesforetagendet for initiativet om innovative lægemidler, som skal forbedre
udviklingen af nye lægemidler ved at fremme et mere effektivt forsknings- og
udviklingssamarbejde mellem den akademiske verden, små og mellemstore
virksomheder og den biofarmaceutiske industri med henblik på at levere bedre og
mere sikre lægemidler til patienterne.
6653/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0017.png
20. og 21. februar 2014
RUMPOLITIK
Samarbejde mellem EU og ESA
Efter Kommissionens forelæggelse af en situationsrapport om forbindelserne mellem EU og Den
Europæiske Rumorganisation (ESA) (
5978/14
), undersøgte Rådet, hvorledes samarbejdet mellem
disse to organisationer kan forbedres som forberedelse til de forestående udfordringer i forbindelse
med projekter vedrørende rumpolitik.
Formandskabet meddelte, at det har til hensigt at udarbejde et udkast til rådskonklusioner om emnet
på baggrund af drøftelserne og Kommissionens situationsrapport med henblik på at forelægge dem
til vedtagelse på samlingen i Rådet for Konkurrenceevne i maj.
Medlemsstaterne påpegede, at et styrket samarbejde med ESA kunne bidrage til yderligere
stimulering af væksten gennem rumsystemer, -teknologier og -tjenester.
Flere delegationer påpegede, at nogle af de scenarier, der fremgår af Kommissionens
situationsrapport eller i kombination med andre elementer, kan føre til et mere effektivt samarbejde.
Visse delegationer påpegede imidlertid behovet for yderligere cost-benefit-analyser.
Alle delegationer var af den opfattelse, at der skal tages hensyn til erfaringerne med forvaltningen af
EU's rumprogrammer (GNSS/Galileo og Copernicus) for at bane vej for en mere fremadrettet
vision.
Rammeaftalen mellem EU og ESA,
der blev undertegnet i maj 2004 og forlænget indtil 2016, giver
et fælles grundlag for de operationelle ordninger med henblik på et effektivt samarbejde, der gavner
begge parter, samt retsgrundlaget for programsamarbejde mellem EU og ESA, herunder ESA's rolle
i forbindelse med levering af EU's rumprogrammer.
I Rådets konklusioner af 31. maj 2011 (10901/11) blev der erindret om, "at
styringen af den
europæiske rumpolitik er baseret på tre hovedaktører, nemlig EU, ESA og deres respektive
medlemsstater",
og det blev understreget, "at
Unionens styrkede rolle i europæisk rumpolitik går
hånd i hånd med en styrkelse af samspillet mellem disse tre aktører på grundlag af
komplementariteten i deres roller og ansvar".
I konklusionerne blev der også set med tilfredshed på
Kommissionens tilsagn om at videreudvikle forbindelserne mellem EU og ESA, idet enhver
unødvendig overlapning mellem aktiviteter undgås, og komplementariteten i deres indsats
forbedres.
Endvidere blev det i Rådets konklusioner af 18. februar 2013 (6571/13) erkendt, at der kan være
behov for at revidere forbindelserne mellem EU og ESA og gøre dem mere velfungerende i lyset af
ændringerne i den politiske kontekst, EU's stigende rolle på rumområdet, de konkurrencemæssige
udfordringer, som rumsektoren står over for, og rumaktiviteters stigende betydning for samfundet,
og at den nuværende aftale muligvis ikke længere udgør den mest passende ramme for sikring af en
effektiv europæisk rumpolitik, der fuldt ud og på en sammenhængende måde udnytter både EU's og
ESA's respektive kompetencer.
6653/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0018.png
20. og 21. februar 2014
EVENTUELT
Turisme: kyststrategi og kvalitetsprincipper
Rådet noterede sig Kommissionens oplæg vedrørende to nylige forslag til en europæisk strategi for
kyst- og havturisme og en henstilling om europæiske turismekvalitetsprincipper
1
.
Meddelelsen om en europæisk strategi til øget vækst og beskæftigelse inden for kyst- og havturisme
i EU tager sigte på at fremme bæredygtig økonomisk vækst i sektoren for kyst- og havturisme og
forbedre dens konkurrenceevne.
Henstillingen, der opstiller et sæt europæiske turismekvalitetsprincipper, søger at forbedre
kvaliteten af turisttjenester i EU.
Det græske formandskab oplyste, at der vil blive afholdt en højniveaukonference om turisme i
marts.
Virkningen af et "trafiklysbaseret" ernæringsmærkningssystem
Den italienske delegation, der blev støttet af flere andre delegationer, henledte Rådets
opmærksomhed på et "trafiklysbaseret" system for mærkning af fødevarer, som Det Forenede
Kongerige har udviklet, og som klassificerer fødevarer efter en farvekode afhængig af en vares
indhold, på virkningerne af dette system for de frie varebevægelser i det indre marked såvel som på
korrekt forbrugeroplysning
(5899/14).
Kommissionen noterede sig den italienske delegations betænkeligheder og mindede om, at det
system, som Det Forenede Kongerige har udviklet, er et frivilligt system, som er muliggjort af den
nuværende lovgivning om mærkning. Den oplyste også, at den vil undersøge de spørgsmål, den
italienske delegation har rejst, og være opmærksom på, om ordningen overholder principperne for
det indre markeds funktion.
Det Forenede Kongerige mindede om, at ordningen er frivillig, og anførte, at det vil fortsætte med
at overvåge den for at sikre, at den ikke lægger hindringer i vejen for det indre markeds funktion.
1
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-168_en.htm
18
6653/14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0019.png
20. og 21. februar 2014
Statsstøttereform
Rådet noterede sig ajourførte oplysninger fra Kommissionen om den igangværende modernisering
af statsstøttereglerne, navnlig Kommissionens godkendelse den 20. februar af de nye retningslinjer
for, hvordan medlemsstaterne kan støtte lufthavne og luftfartsselskaber i overensstemmelse med
EU's statsstøtteregler
2
.
Luftfartsretningslinjerne tager sigte på at sikre gode forbindelser mellem regioner og europæiske
borgeres mobilitet og samtidig minimere konkurrenceforvridningen i det indre marked. De er en del
af strategien til modernisering af statsstøtten, som har til formål dels at fremme væksten ved at
tilskynde til mere effektive støtteforanstaltninger, dels at fokusere Kommissionens undersøgelser på
de sager, der har størst indvirkning på konkurrencen.
Aftale om en fælles patentdomstol
Rådet noterede sig ajourførte oplysninger fra Kommissionen om, hvor langt man er nået i
forberedelserne til oprettelsen af en fælles patentdomstol.
Patentpakken består af to forordninger om oprettelse af det fælles patentsystem og en international
aftale om oprettelse af en fælles patentdomstol.
Aftalen er blevet undertegnet af alle medlemsstaterne undtagen Spanien, Polen og Kroatien.
Foreløbig har kun Østrig og Malta ratificeret den.
For øjeblikket er to komitéer i gang med at forberede det nye patentsystems ikrafttræden: Den
Særlige Komité for Enhedspatentet, der arbejder under ledelse af Den Europæiske
Patentorganisation i München, og Den Forberedende Komité for Den Fælles Patentdomstol, der er
et mellemstatsligt organ.
Elektronisk fakturering i forbindelse med offentlige udbud
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet (6305/14) om den politiske enighed, der er
opnået med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen, om et udkast til direktiv om elektronisk
fakturering i forbindelse med offentlige udbud. Der er berammet en endelig afstemning på Europa-
Parlamentets plenarmøde den 11. marts.
Se pressemeddelelse:
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/intm/140787.pdf
2
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-458_en.htm
19
6653/14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0020.png
20. og 21. februar 2014
Statut for den europæiske almennyttige fond
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet om, hvor langt man er nået i arbejdet med et
udkast til forordning om en statut for en europæisk almennyttig fond.
Forslaget er blevet behandlet under skiftende formandskaber, uden at der er opnået den nødvendige
enstemmighed i Rådet.
I november sidste år blev EU's Faste Repræsentanters Komité (Coreper) enig om at slette
skattebestemmelserne i forslaget. Selv om Kommissionen beklagede dette skridt, banede det vej for
en fornyet behandling af forslaget.
Formandskabet oplyste, at det nu agter at fremme arbejdet med forslaget, så der kan gøres hurtigt
fremskridt i forhandlingerne.
Internationalt samarbejde på forskningsområdet
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om det internationale samarbejde på
forskningsområdet
(6413/14).
Den kroatiske delegation så gerne, at der findes en konstruktiv løsning, så forhandlingerne med
Schweiz om dette lands associering med EU's forskningsrammeprogram Horisont 2020 kan
genoptages.
Den polske delegation henledte opmærksomheden på studerendes og forskeres situation i Ukraine i
betragtning af de aktuelle dramatiske begivenheder i landet.
6653/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0021.png
20. og 21. februar 2014
Overvågning og sporing i rummet
Rådet noterede sig den enighed, der er opnået med Europa-Parlamentet om oprettelsen af en
europæisk ramme for overvågning og sporing i rummet, som har til formål dels at forbedre
ruminfrastrukturers og satellitoperationers sikkerhed ved at reducere risikoen for kollisioner, dels at
hjælpe med til at overvåge rumaffald
(5841/14 +COR
1).
Rumbaserede applikationer og afledte tjenester såvel som rumforskning har kritisk betydning for
gennemførelsen af EU-politikker.
Oprettelsen af en tjeneste for overvågning og sporing i rummet er af afgørende betydning for
beskyttelsen af rumbaserede systemer og infrastrukturer mod de stadig større farer, der truer dem.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6014/14
.
Internationalt forum om udforskning af rummet
Rådet noterede sig resultatet af det internationale forum om udforskning af rummet den 9.-10.
januar 2014 i Washington DC.
Formålet med forummet, der samlede repræsentanter fra over 30 lande, er at fremme udforskningen
og udnyttelsen af rummet yderligere og at fremhæve den direkte fordel heraf for menneskeheden.
http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2014/01/219550.htm
6653/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0022.png
20. og 21. februar 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Motorkøretøjers støjniveau
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et udkast til forordning, der tager sigte på at
reducere støjen fra motorkøretøjer
3
(17695/13 +
ADD 1
+
ADD 1 COR 1).
Teksten til Rådets holdning afspejler det kompromis, der blev opnået med Europa-Parlamentet i
november sidste år (se pressemeddelelse
16326/13).
Den vil skulle bekræftes ved en afstemning i
Europa-Parlamentet i forbindelse med andenbehandlingen.
Forordningen har til formål at forbedre det indre markeds funktionsmåde ved at fastlægge
administrative og tekniske krav til EU-typegodkendelse af visse nye køretøjer med hensyn til deres
støjniveau og udstødningssystemer og til salg og ibrugtagning af dele og udstyr bestemt til disse
køretøjer. Den tager ligeledes hensyn til målene om beskyttelse af folkesundheden og beskyttelse af
miljøet.
Forordningen indfører en ny testmetode til måling af motorkøretøjers støjemission samt lavere
støjgrænseværdier for de forskellige klasser af lette, mellemtunge og tunge køretøjer. Den fastsætter
endvidere et minimalt støjniveau for elkøretøjer og hybride elkøretøjer.
Kemikalier – Klassificering og mærkning af stoffer
Rådet vedtog et direktiv om ajourføring af fem eksisterende direktiver på området sundhed og
sikkerhed på arbejdspladsen for at tage hensyn til det nye system for klassificering og mærkning af
stoffer og blandinger i Unionen
(PE-CONS
125/13).
De ændrede direktiver (92/58/EØF, 92/85/EØF, 94/33/EF, 98/24/EF og 2004/37/EF) indeholder
henvisninger til EU's lovgivning om klassificering og mærkning af kemikalier, der var forældet
efter vedtagelsen af forordning 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger. Denne forordning gennemfører FN's globale harmoniserede system for klassificering og
4
mærkning i EU.
3
Den nederlandske delegation stemte imod
(6414/14
ADD 1 REV 1).
http://www.unece.org/trans/danger/publi/ghs/ghs_welcome_e.html
22
4
6653/14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0023.png
20. og 21. februar 2014
Sektorspecifik produktharmonisering – Ny lovgivningsramme
Rådet godkendte omarbejdningen af otte direktiver for at tilpasse dem til EU's nye
lovgivningsmæssige ramme for sektorspecifik produktharmonisering.
Formålet med omarbejdningen er yderligere at harmonisere og forenkle medlemsstaternes love om:
eksplosivstoffer til civil brug (PE-CONS
47/13, 6386/14 ADD 1)
simple trykbeholdere (PE-CONS
48/13, 6387/14 ADD 1)
elektromagnetisk kompatibilitet (PE-CONS
49/13, 6389/14 ADD 1)
ikkeautomatiske vægte (PE-CONS
50/13, 6390/14 ADD 1)
måleinstrumenter (PE-CONS
51/13, 6391/14 ADD 1)
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer (PE-CONS
52/13, 6392/14 ADD 1)
materiel til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære (PE-CONS
53/13,
6393/14 ADD 1)
elektrisk materiel bestemt til anvendelse inden for visse spændingsgrænser (PE-CONS
54/13, 6395/14 ADD 1).
EU's nye lovgivningsramme, der blev vedtaget i 2008, er en generel foranstaltning inden for det
indre marked, der tager sigte på at styrke effektiviteten af Unionens lovgivning om
produktsikkerhed og dens gennemførelsesmekanismer samt sikre større konsekvens i alle de
forskellige økonomiske sektorer. Denne ramme er også en del af Unionens politik til forenkling af
reglerne og reduktion af den administrative byrde.
En effektiv gennemførelse heraf giver virksomhederne en moderniseret retlig ramme, styrker
sikkerheden af de produkter, der er til rådighed på markedet, og sikrer et mere velfungerende indre
marked, f.eks. ved ligebehandling af de økonomiske operatører på markedet.
Den består af to tekster, der supplerer hinanden: forordning 765/2008 om kravene til akkreditering
og overvågning i forbindelse med markedsføring af produkter og afgørelse 768/2008/EF om fælles
rammer for markedsføring af produkter.
6653/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0024.png
20. og 21. februar 2014
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Kollektiv forvaltning af ophavsret og licenser for onlinemusik
Rådet vedtog et direktiv om kollektiv forvaltning af ophavsret og multiterritoriale licenser for
onlinemusik (PE-CONS
115/13
og
6434/14 ADD 1).
Direktivet forfølger to mål, der supplerer hinanden:
at få kollektive forvaltningsorganer til at fungere mere gennemsigtigt og effektivt og
at lette grænseoverskridende licensering af ophavsmænds rettigheder til onlinemusik.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6654/14.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU's samhørighedspolitik – Adfærdskodeks for partnerskab
Rådet besluttede ikke at modsætte sig en kommissionsforordning om en europæisk adfærdskodeks
for partnerskab (5703/14).
Partnerskab er et af de vigtigste principper for de EU-fonde, der forvaltes af EU og medlemsstaterne
sammen ved "delt forvaltning". Partnerskabsprincippet bygger på et tæt samarbejde mellem
offentlige myndigheder på nationalt, regionalt og lokalt plan i medlemsstaterne og med den private
sektor og andre sektorer.
Erfaringen viser dog, at der er store forskelle mellem medlemsstaternes måde at anvende
partnerskabsprincippet på, og at dette afhænger af nationale institutionelle infrastrukturer og
traditionen for inddragelse af interessenter. Adfærdskodeksen har til formål at give en ramme for
partnerskaber i overensstemmelse med medlemsstaternes institutionelle og retlige rammer under
hensyntagen til nationale og regionale myndigheders kompetencer.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
6653/14
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0025.png
20. og 21. februar 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Samarbejdsaftalen mellem EU og Armenien – Deltagelse i EU-programmer
Rådet godkendte indgåelsen af en protokol til partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og
Armenien om principperne for Armeniens deltagelse i Unionens programmer.
ØKONOMI OG FINANS
Reducerede skattesatser for traditionel rom fra Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique og
Réunion
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Frankrig til at anvende reducerede satser for
punktafgifter og for bidraget til den nationale sygesikring (særlig afgift på alkoholholdige
drikkevarer) for så vidt angår traditionel rom, der er fremstillet i de fire regioner i den yderste
periferi Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique og Réunion og sælges på Frankrigs europæiske
område (6240/14).
Formålet med Rådets afgørelse er at løse problemet for traditionel rom, som har svært ved at klare
sig i konkurrencen på EU-markedet på grund af højere produktionsomkostninger, højere
fragtomkostninger og højere afgifter (eftersom traditionel rom typisk markedsføres med et højere
alkoholindhold fra 40 til 59º).
Den samlede afgiftsmæssige fordel, der indrømmes, må højst udgøre 50 % af den fulde afgiftssats
for alkohol. Undtagelsen gælder indtil den 31. december 2020 og er begrænset til et årligt
kontingent på 120 000 hl ren alkohol.
HANDELSPOLITIK
Kimberleyprocessen for kontrol med uslebne diamanter – Grønland
Rådet vedtog en afgørelse om regler for Grønlands deltagelse i certificeringsordningen og om
handelskontrol med uslebne diamanter
(17985/13).
EU er en deltagende part i Kimberleyprocessens certificeringsordning for international handel med
uslebne diamanter. Som deltagende part skal det sikre, at der følger et certifikat med hver eneste
forsendelse af uslebne diamanter, der importeres til eller eksporteres fra Unionens område.
Afgørelsen vil sætte Grønland i stand til at eksportere uslebne diamanter med et EU-certifikat inden
for rammerne af Kimberleyprocessens certificeringsordning.
Rådet ændrede også forordning 2368/2002, der indfører et EU-system for certificering med henblik
på gennemførelse af Kimberleyprocessens certificeringsordning
(PE-CONS
136/13).
6653/14
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454080_0026.png
20. og 21. februar 2014
Ophævelse af restriktionerne for import af tun – Bolivia, Georgien
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af forordning 827/2004 om forbud mod import af
storøjet tun med oprindelse i Bolivia, Cambodja, Georgien, Ækvatorialguinea og Sierra Leone.
I 1998 vedtog Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet
(ICCAT) en resolution, hvori Bolivia, Cambodja, Georgien, Ækvatorialguinea og Sierra Leone blev
identificeret som lande, hvis fartøjer fiskede efter storøjet tun på en måde, der gjorde ICCAT's
bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger mindre effektive. Dette førte til vedtagelsen af
forordning 827/2004.
I 2005 ændrede Rådet forordningen for at ophæve forbuddet mod import af storøjet tun og ethvert
produkt heraf fra Cambodja, Ækvatorialguinea og Sierre Leone, efter at ICCAT anerkendte de
bestræbelser, som disse tre lande havde gjort sig for at løse de problemer, som ICCAT havde
påpeget. I 2011 anerkendte ICCAT også de foranstaltninger, som Bolivia og Georgien havde truffet.
Derfor ophæves forordningen
ENERGI
Investeringsprojekter i energiinfrastruktur
Rådet vedtog en forordning om indberetning til Kommissionen om investeringsprojekter i
energiinfrastruktur i EU (PE-CONS
117/13).
Af hensyn til udviklingen af den europæiske energipolitik er det afgørende at få tegnet et samlet
billede af udviklingen i investeringerne i energiinfrastrukturen i Unionen. Tilgængelige,
regelmæssige og ajourførte data og oplysninger vil sætte Kommissionen i stand til at foretage
sammenligninger og evalueringer eller foreslå relevante foranstaltninger, især vedrørende den
fremtidige balance mellem udbud af og efterspørgsel efter energi. På den måde vil der blive lagt
mere vægt på investeringer i energiinfrastruktur i Unionen, især med henblik på at forebygge
problemer, fremme bedste praksis og opnå større gennemsigtighed med hensyn til den fremtidige
udvikling af Unionens energisystemer.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
6754/14.
6653/14
DA
26