Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1428200_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg vedrørende Kommissionens åbningsskri-
velse nr. 2014/2135
Kommissionen har den 26. september 2014 sendt åbningsskrivelse nr.
2014/2135 til Danmark. Baggrunden for åbningsskrivelsen er, at Kom-
missionen mener, at Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 2005/29/EF
af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for for-
brugere på det indre marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF, 98/27/EF
og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
2006/2004 (herefter direktivet) er mangelfuldt gennemført i dansk ret.
Kommissionen anfører, at Danmark ikke i tilstrækkelig grad har gennem-
ført følgende definitionsbestemmelser i direktivet:
Art. 2, litra b,
vedrørende definitionen af ”erhvervsdrivende”.
Art. 2, litra c,
vedrørende definitionen af ”produkt”.
Art. 2, litra j, vedrørende
definitionen af ”utilbørlig påvirkning”.
Herudover anfører Kommissionen, at direktivet efter art. 3, stk. 1, finder
anvendelse på al handelspraksis over for forbrugerne, herunder også fi-
nansielle tjenesteydelser, som er undtaget fra markedsføringsloven i med-
før af lovens § 2, stk. 2. Kommissionen anfører på den baggrund, at de
ønsker oplyst, hvordan direktivet er implementeret i dansk ret for så vidt
angår finansielle tjenesteydelser.
I relation til de stillede spørgsmål har regeringen anført følgende i svaret:
1) Vedrørende
begrebet ”erhvervsdrivende”
Regeringen mener, at begrebet
”erhvervsdrivende” i markedsføringsloven
er i overensstemmelse med definitionen i artikel 2, litra b, i direktivet,
som derfor er korrekt gennemført.
Til støtte herfor anføres, at det allerede i markedsføringsloven fra 1974
og sidenhen i både forarbejderne til markedsføringsloven og Forbruger-
ombudsmandens praksis har været slået fast, at ”erhvervsdrivende” i
markedsføringslovens forstand er et bredt defineret begreb, der skal for-
stås som fysiske eller juridiske personer, der udøver privat erhvervsvirk-
somhed og offentlig erhvervsvirksomhed, som kan sidestilles hermed.
Definitionen dækker over erhvervsdrivende og de, der handler på vegne
af disse eller i deres navn, og omfatter alle handlinger fra den indledende
reklame over produktion, distribution og salg til den efterfølgende service
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 140: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. urimelige handelspraksis (sag nr. 2014/2135)
2/3
og inkasso, når handlingen sker som led i udøvelsen af virksomhed inden
for handel, industri, håndværk, landbrug, transport, liberale erhverv og
anden form for virksomhed på arbejds- og tjenesteydelsesområdet.
2)
Vedrørende begrebet ”produkt”
Regeringen mener, at direktivets
definition af begrebet ”produkt”
er kor-
rekt gennemført i dansk ret.
Til støtte herfor anføres, at begrebet var defineret i markedsføringsloven i
overensstemmelse med direktivets definition allerede inden direktivets
gennemførelse i dansk ret. Hertil kommer, at det af markedsføringslovens
forarbejder eksplicit fremgår, at reglerne om urimelig handelspraksis ved-
rører rettigheder og pligter i relation til en vare eller en tjenesteydelse.
3) Vedrørende udtrykket
”utilbørlig påvirkning”
Det medgives Kommissionen, at direktivets definition ikke direkte er
gengivet i markedsføringsloven. Regeringen mener imidlertid, at direkti-
vets
definition af begrebet ”utilbørlig påvirkning”
er korrekt gennemført i
dansk ret.
Til støtte herfor anføres, at begrebet har været anvendt i dansk ret siden
markedsføringslovens indførelse i 1974, og at begrebet anvendes og for-
tolkes i overensstemmelse med ordlyden af direktivets definitionsbe-
stemmelse.
4) Vedrørende implementeringen ift. finansielle virksomheder
Finansielle virksomheder er ifølge § 2, stk. 2, i den gældende markedsfø-
ringslov undtaget fra lovens § 1 og § 13, stk. 3, og stk. 8, nr. 1, i det om-
fang erhvervs- og vækstministeren har udstedt regler på det pågældende
område.
Regeringen har oplyst, at erhvervs- og vækstministeren har udstedt to
bekendtgørelser, der modsvarer markedsføringslovens § 13 på det finan-
sielle område. Det anføres desuden, at erhvervs- og vækstministeren har
udstedt fire bekendtgørelser, der indeholder regler svarende til markeds-
føringslovens § 1.
På baggrund af ovenstående anses direktivet for at være korrekt og fuld-
stændigt gennemført i dansk ret.
Regeringen har endvidere henledt Kommissionens opmærksomhed på, at
det
som også tidligere meddelt Kommissionen
er den danske rege-
rings opfattelse, at tjenestegrenene i Kommissionen i de senere år i højere
grad end tidligere kræver, at direktiver gennemføres ordret, hvilket ikke
er i overensstemmelse med den autonomi, der efter TEUF art. 288, tredje
afsnit, og retspraksis tilkommer medlemsstaterne ved gennemførelse af
direktiver. Regeringen har i tilknytning hertil anført, at Kommissionen
bør respektere denne autonomi, så længe den nationale lovgivning reflek-
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 140: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. urimelige handelspraksis (sag nr. 2014/2135)
3/3
terer reglerne i direktivet på en sådan måde, at der er sikkerhed for, at
direktivet efterleves fuldt ud, og at den gældende retstilstand kan fastslås
med tilstrækkelig klarhed og bestemthed.
Regeringen har besvaret åbningsskrivelsen i overensstemmelse med
ovenstående.