Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1407308_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enhed/Kontor: Fødevarestyrelsen/Dyresundhed
Dep sagsnr.: 28012
Den 8. oktober 2014
FVM 319
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens ændring af bilag V til Europaparlamentet og Rådets Forord-
ning nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (TSE)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af TSE forordning 999/2001 for så vidt
angår kravet om at fjerne specificeret risikomateriale
1
(SRM) for medlemsstater med sta-
tus som land med ubetydelig risiko for BSE. Med forslaget vil fjernelse af SRM ikke læn-
gere være et krav for medlemsstater med ubetydelig risiko, hvilket blandt andet omfatter
Danmark.
Forslaget forventes at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU negligerbart. Forsla-
get forventes sat til afstemning i Den stående komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
den 14. oktober 2014. Regeringen stiller sig positivt overfor forslaget under hensyntagen
til, at risikoen er negligerbar, og at forbrugeren ikke stilles dårligere ved, at EU selv pro-
ducerer produkter, hvor SRM ikke fjernes end ved at importere tilsvarende produkter fra
tredjelande, hvor SRM ikke er fjernet.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om Kommissionens ændring af bilag V til Europapar-
lamentet og Rådets Forordning nr. 999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse
af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier artikel 23 første paragraf.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den stående komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger
Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholds-
vis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden
for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den stående komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet,
der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kom-
SRM er de dele af kreaturer, får og geder, som kan indeholde smitsomt materiale, hvis dyrene er smittet med
BSE/TSE.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
missionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forsla-
get eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den stående komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder den 14. oktober 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om ændring af et bilag til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Formål og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til ændring af bilag V i TSE forordning 999/2001 for
så vidt angår kravet om at fjerne specificeret risikomateriale (SRM) for medlemsstater
med status som land med ubetydelig risiko for BSE. Med forslaget vil fjernelse af SRM ik-
ke længere være et krav for medlemsstater med ubetydelig risiko, hvilket blandt andet
omfatter Danmark.
Kommissionen har med TSE køreplan II forpligtet sig til at genoverveje SRM reglerne for
lande med ubetydelig risiko for BSE, når tilstrækkeligt mange medlemsstater i EU har
status som land med ubetydelig risiko. På nuværende tidspunkt har 18 af EU’s medlems-
stater status som land med ubetydelig risiko for BSE.
Med TSE køreplan II var Kommissionens plan generelt at tilstræbe at tilpasse EU’s SRM
liste til de internationale standarder hos verdensorganisationen for dyresundhed (OIE),
på baggrund af solid videnskabelig rådgivning. Kommissionen gør i den forbindelse op-
mærksom på, at det ikke er et realistisk mål at opnå fuldstændig eliminering af risikoen,
hvorfor den videnskabelige rådgivning også bør tage hensyn til den gunstige epidemiolo-
giske situation vedrørende BSE i EU.
Forslaget fremsættes således med baggrund i, at antallet af BSE tilfælde er faldet i hele
EU igennem de seneste år og er nu på et meget lavt niveau inklusiv antallet af tilfælde af
atypisk BSE, som er på et konstant lavt niveau. Atypisk BSE findes også i andre dele af
verdenen, og ifølge den tilgængelige videnskabelige dokumentation omkring atypisk BSE
er det en spontant opstået sygdom. Derfor må atypisk BSE forventes også at eksistere i
fremtiden med meget lav forekomst.
EU’s SRM regler for lande med ubetydelig risiko for BSE er strengere end OIE reglerne. I
OIE reglerne er der ikke krav om at fjerne SRM for lande med ubetydelig risiko for BSE.
Det betyder i praksis, at lande udenfor EU kan eksportere varer til EU, hvor SRM ikke er
fjernet. Tilsvarende produkt produceret i EU skal have fjernet SRM i henhold til EU reg-
lerne. EU’s krav om fjernelse af SRM for lande med ”ubetydelig risiko for BSE” betyder
dermed en ulige konkurrence i forhold til tredjelande.
Forslaget fremsættes på baggrund af den eksisterende videnskabelige dokumentation om
SRM. Såfremt fremtidig videnskabelig dokumentation skulle afsløre ny viden, hvilket
nødvendiggør nye tiltag bør reglerne ændres for både EU lande og tredjelande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
I Danmark reguleres TSE området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og
udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier senest ændret ved Kom-
missionens forordning (EU) nr. 630/2013 af 28. juni 2013.
Forslaget vedrører en ændring af TSE forordning 999/2001 med senere ændringer. Æn-
dringen vil være direkte gældende i Danmark, men der vil være behov for tilpasning af
dansk lovgivning.
Vejledning nr. 9841 af 19/12/2013 om kontrol med håndtering af specificeret risikomate-
riale.
Bekendtgørelse nr. 1288 af 20/12/2011 om overvågning og bekæmpelse af TSE hos får
og geder.
Bekendtgørelse nr. 878 af 01/07/2013 om overvågning og bekæmpelse af BSE hos kvæg
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for
det offentlige, men vil medføre betydelige byrdelettelser for erhvervslivet, som ikke læn-
gere skal fjerne og destruere SRM materiale. Endvidere vil erhvervet have mulighed for
at sælge produkter, som tidligere skulle kasseres.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af vejledning og bekendtgø-
relse.
Forslaget skønnes at have negligerbar indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Således konkluderer en risikovurdering udført af Danmarks Tekniske Universitet, Veteri-
nærinstituttet, at der med 95 % sikkerhed vil være mindre end 1 person, der over en 5
årig periode kan blive smittet med kogalskab, som følge af klassisk BSE. Dette tal er un-
der forudsætning af at forekomsten af klassisk BSE bevares på samme niveau i de kom-
mende år. Risikoen for forekomst af klassisk BSE er faldet både i Danmark og i resten af
EU (18 tilfælde i EU i 2012) og forventes at falde yderligere i de kommende år.
Der eksisterer også atypisk BSE. Denne sygdom hos kreaturer antages som en spontant
opstået lidelse på linje med Creutzfeldt-Jacob hos mennesker. Creutzfeldt-Jacob er en
sygdom, der opstår spontant hos mennesker. For atypisk BSE, som derfor ikke kan ud-
ryddes, vurderes det ligeledes, at der vil være under 1 person, der kan blive smittet med
kogalskab indenfor 5 år. For dette tal er der en vis usikkerhed, idet der blandt andet ikke
er kendskab til artsbarrieren, hvilket er den mængde smitsomt stof, der skal til for at
smitte henholdsvis ko og menneske. Atypisk BSE forventes at eksistere på samme lave
niveau i fremtiden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407308_0004.png
4
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer støtter forslaget og bemærker, at det ikke kan udelukkes, at virk-
somheder kan blive mødt med krav fra visse tredjelande om fortsat at fjerne risikomate-
riale. I så fald vil det være en kommerciel beslutning for virksomhederne, om de vil efter-
leve disse krav. Under alle omstændigheder vil det, der i dag fjernes som risikomateriale
og efterfølgende behandles som kategori 1, kunne anvendes til konsum, for eksempel har
der tidligere været et godt marked for kreaturhjerner, og det kunne måske genopbygges.
Daka forarbejder animalske biprodukter, som ikke anvendes til konsum. DAKA hilser for-
slaget velkommen og mener, at forordningen på baggrund af det lave antal BSE tilfælde i
EU bør kunne ændres, uden at EU’s høje standard for fødevaresikkerhed kompromitteres.
Daka henviser til, at ændringen set i lyset af en bredere europæisk dagsorden med et
mere biobaseret samfund er vigtig, idet døde dyr udgør en stor ressource. Daka anser, at
ændringen er et udtryk for, at BSE må anses som en udryddet sygdom. Derfor ønsker
DAKA yderligere lempelser af kravene i TSE forordningen hurtigere end hidtil set. Daka
fremhæver, at alle selvdøde drøvtyggere fremadrettet bør være kategori 2 materiale.
Fødevarestyrelsen bemærker, at ændringer foretages i takt med tilvejebringelse af viden-
skabelig dokumentation fra EFSA. Vedrørende selvdøde drøvtyggere kan Fødevarestyrel-
sen oplyse, at selvdøde drøvtyggere, som ikke længere indeholder SRM, kan anvendes og
bortskaffes som kategori 2 materiale. Fødevarestyrelsen gør dog opmærksom på, at dyr,
der mistænkes for at være inficeret med en transmissibel spongiform encephalopati
(TSE) eller dyr, der er aflivet i forbindelse med foranstaltninger til udryddelse af TSE (for
eksempel BSE eller scrapie), fortsat skal bortskaffes som kategori 1 materiale.
Regeringens foreløbige generelle holdning
På nuværende tidspunkt er det fuldt lovligt at importere produkter produceret i tredjelan-
de med status som land med ubetydelig risiko for BSE, hvor der ikke er fjernet SRM. Ba-
seret på den videnskabelige dokumentation fra EFSA vurderes det, at forbrugerne ikke
stilles dårligere ved, at EU lande med status som land med ubetydelig risiko for BSE selv
producerer produkter uden at fjerne SRM. Forslaget medfører betydelige byrdelettelser
for erhvervet, som ikke længere skal fjerne og håndtere SRM. Endvidere kan erhvervet
sælge produkter, som tidligere skulle kasseres. Erhvervet ligestilles herved med konkur-
renter i tredjelande. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige oplysninger om andre landes holdninger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Rådskonklusioner om Kommissionens TSE køreplan II har tidligere været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg den 26. november 2010 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 29.-30. november 2010 jf. samlenotat oversendt den 18. november 2010.