Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1411538_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 17. oktober 2014
(OR. en)
14440/14
PARLNAT 270
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
Nationale parlamenter
Rapport til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter om arbejdet i
Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre
Sikkerhed for perioden januar 2013 til juni 2014
Formandskabet for Rådet har forelagt Rådet vedlagte rapport om arbejdet i Den Stående Komité for
det Operationelle Samarbejde om den Indre Sikkerhed for perioden januar 2013 til juni 2014.
I overensstemmelse med artikel 71 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse om nedsættelse af Den Stående Komité for det Operationelle
Samarbejde om den Indre Sikkerhed (COSI) fremsender Rådet hermed nævnte rapport til de
nationale parlamenter.
_______________________
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0002.png
BILAG
1.
Resumé
Denne rapport er den tredje rapport til Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter i
overensstemmelse med artikel 71 i TEUF og artikel 6, stk. 2, i Rådets afgørelse 2010/131/EU
om nedsættelse af Den Stående Komité for det Operationelle Samarbejde om den Indre
Sikkerhed (COSI), hvori det fastsættes, at Rådet skal holde Europa-Parlamentet og de
nationale parlamenter orienteret om den stående komités arbejde.
COSI-aktiviteterne i rapporteringsperioden har hovedsagelig været koncentreret om
gennemførelsen af EU-politikcyklussen med afslutningen af den første toårige (2012-2013)
EU-politikcyklus og oprettelse og gennemførelse af EU-politikcyklussen for 2014-2017. De
indhøstede erfaringer fra gennemførelsen af den første cyklus viste sig at være uvurderlige og
blev integreret i forberedelserne af den fuldt udbyggede fireårige politikcyklus, som blev
indledt i begyndelsen af 2014. For første gang udsendte Europol en EU-trusselsvurdering af
grov og organiseret kriminalitet (SOCTA), og denne dannede grundlag for Rådets vedtagelse
af EU's prioriteter vedrørende kriminalitet for 2014-2017. Efter vedtagelsen af disse
prioriteter vedrørende kriminalitet behandlede og godkendte COSI de flerårige strategiske
planer for hver prioritet, som dernæst blev konverteret til operationelle handlingsplaner for
2014.
Den stadig tættere forbindelse mellem intern og ekstern sikkerhed og især spørgsmålet om
udenlandske krigere og hjemvendte set fra et antiterrorperspektiv, navnlig med hensyn til
Syrien, har været et vigtigt diskussionsemne i COSI og på dens møder med Den Udenrigs- og
Sikkerhedspolitiske Komité (PSC). COSI har været med til at forberede drøftelserne i Rådet
om udenlandske krigere og om gennemførelsen af de foreslåede foranstaltninger.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0003.png
En styrkelse af samarbejdet mellem RIA-agenturerne, navnlig vedrørende udveksling af
oplysninger, har stadig været et centralt anliggende for COSI. Komitéen har drøftet de
operationelle krav med hensyn til udveksling af oplysninger mellem agenturer og EU-organer
samt levering af oplysninger fra medlemsstaterne til agenturerne med det formål at bidrage til
forhandlingerne om udkastet til Europolforordningen og udkastet til Eurojustforordningen set
ud fra fagfolks perspektiv.
Repræsentanter fra RIA-agenturerne - navnlig Europols direktør, formanden for Eurojusts
kollegium, direktøren for Frontex og Cepols direktør - har systematisk deltaget i komitéens
møder for så vidt angik de punkter, der vedrørte deres kompetenceområde. Desuden har
repræsentanter fra Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) regelmæssigt
været til stede ved møderne, og direktøren for Den Europæiske Unions
Efterretningsanalysecenter (INTCEN) har også deltaget ved en enkelt lejlighed.
Komitéen har også drøftet sin fremtidige rolle med henblik på at blive mere operationel og
synlig på både EU-plan og på nationalt plan. Der blev taget hul på drøftelser om at forbedre
gennemførelsen af komitéens mandat, jf. artikel 71 i TEUF og i Rådets afgørelse
2010/131/EU. Disse drøftelser vil fortsætte under det italienske formandskab, bl.a. i
forbindelse med den nye strategi for den indre sikkerhed.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0004.png
En lang række andre spørgsmål er også blevet forelagt for og drøftet i COSI, herunder Det
Europæiske Netværk af Teknologiske Tjenester inden for Retshåndhævelse (ENLETS),
netværket af kontaktpunkter om en administrativ tilgang til bekæmpelse af organiseret
kriminalitet, samarbejdet mellem Europol og MAOC - N, skydevåben og samarbejdet med
Interpol.
Under den irsk-litauisk-græske formandskabstrio har komitéen mødtes i alt otte gange, med to
møder under det græske formandskab og tre møder under henholdsvis det irske og det
litauiske formandskab. Repræsentanter fra COSI har fortsat med at mødes med Interpols
repræsentanter én gang pr. formandskab for at styrke det gensidige samarbejde og undgå
dobbeltarbejde. Den 28. februar og den 21. november 2013 samt den 13. maj 2014 blev der
desuden afholdt tre møder med Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité (PSC).
COSI-støttegruppen, som forbereder møderne i COSI og sikrer den nødvendige opfølgning af
de forskellige projekter og operationer, har fortsat med at mødes regelmæssigt. Fra den
1. januar 2013 til den 30. juni 2014 mødtes COSI-støttegruppen 18 gange. Den
20. november 2013 blev repræsentanter for COSI-støttegruppen endvidere inviteret til et
møde i Udvalget for de Civile Aspekter af Krisestyring (Civcom) med henblik på at forberede
drøftelserne i PSC-COSI-mødet.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0005.png
2.
Aktiviteter
2.1. Gennemførelse af EU-politikcyklussen
Den igangværende gennemførelse af
EU-politikcyklussen
1
var fortsat et centralt
anliggende for COSI. 2013 var et vigtigt år for politikcyklussen med afslutningen af
cyklussen for 2012-2013 og forberedelserne af starten på den nye fuldt udbyggede EU-
politikcyklus for 2014-2017.
a)
Overvågning og afslutning af EU-politikcyklussen for 2012-2013
EU-politikcyklussen for 2012-2013 omfattede otte prioriteter: Vestafrika, det
vestlige Balkan, ulovlig indvandring, syntetiske narkotika, smugling i containere,
menneskehandel og menneskesmugling, mobile (omrejsende) organiserede
kriminelle grupper og cyberkriminalitet
2
. Af disse otte prioriteter blev tre afsluttet
ved udgangen af 2013: Vestafrika, det vestlige Balkan og smugling i containere.
1
2
-
-
-
-
-
-
-
-
"Begrænsning af mulighederne for, at organiserede kriminelle grupper, der er aktive eller baseret i Vestafrika,
kan smugle kokain og heroin til og inden for EU,
Svækkelse af det vestlige Balkans rolle som en central transit- og oplagringszone for ulovlige varer bestemt for
EU og logistisk center for organiserede kriminelle grupper, bl.a. albansksprogede organiserede kriminelle
grupper,
Begrænsning af organiserede kriminelle gruppers muligheder for at lette ulovlig indvandring i EU, navnlig via
Syd-, Sydøst- og Østeuropa, især ved den græsk-tyrkiske grænse og i kriseområder ved Middelhavet tæt på
Nordafrika,
Begrænsning af produktion og distribution i EU af syntetisk narkotika, herunder nye psykoaktive stoffer,
Afbrydelse af den ulovlige handel, der er rettet mod EU, især i containerform, med ulovlige varer, bl.a. kokain,
heroin, cannabis, varemærkeforfalskede varer og cigaretter,
Bekæmpelse af alle former for menneskehandel og menneskesmugling, specielt målrettet mod de organiserede
kriminelle grupper, der udøver denne kriminelle virksomhed på navnlig de kriminelle knudepunkter i det sydlige,
sydvestlige og sydøstlige EU,
Begrænsning af mobile (omrejsende) organiserede kriminelle gruppers generelle muligheder for at udøve
kriminel virksomhed,
Optrapning af bekæmpelsen af it-kriminalitet og organiserede kriminelle gruppers kriminelle misbrug af
internettet."
Dok. 15358/10 COSI 69 ENFOPOL 298 CRIMORG 185 ENFOCUSTOM 94.
Rådets konklusioner om fastsættelse af EU's prioriteter for bekæmpelsen af organiseret
kriminalitet i perioden 2011-2013 (dok. 11050/11 JAI 396 COSI 46 ENFOPOL 184
CRIMORG 81 ENFOCUSTOM 52 PESC 718 RELEX 603) opstiller følgende prioriteter (i
vilkårlig rækkefølge) for perioden 2011-2013:
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0006.png
COSI har ført tæt tilsyn med de fremskridt, der er gjort inden for alle prioriteter på
grundlag af rapporterne fra projektlederne af de operationelle handlingsplaner,
resultaterne fra de nationale EMPACT
3
-koordinatorers (NEC'er)
4
halvårlige
møder og rapporterne fra Europols direktør
5
. De detaljerede rapporter fra
projektlederne for de forskellige operationelle handlingsplaner blev præsenteret
for og behandlet af de nationale EMPACT-koordinatorer på deres møde den 14.-
15. maj 2013
6
og den 18.-19. november 2013
7
.
De overordnede erfaringer fra politikcyklussens to første år var positive, da det
viste sig at være en værdifuld læringsperiode. Selv i de operationelle
handlingsplaner for 2013 var fokusset i visse aktioner allerede blevet skærpet og
aktionerne gjort mere specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbestemte,
og der er stadig flere lande, som deltager i prioriteterne. I de operationelle
handlingsplaner for 2012 var der 126 planlagte aktioner, og i de operationelle
handlingsplaner for 2013 var der 104 planlagte aktioner. Af disse 230 aktioner
blev 92 (40 %) afsluttet under den første toårige politikcyklus.
3
4
5
6
7
Forkortelsen EMPACT står for den europæiske tværfaglige platform mod
kriminalitetstrusler.
Den nationale EMPACT-koordinator er en person med strategisk ansvar, som har
myndighed til at sikre gennemførelsen af EMPACT i sit land.
Dok. 9996/1/13 JAI 421 COSI 67 ENFOPOL 159 CRIMORG 81 ENFOCUSTOM 93
CORDROGUE 38 PESC 594 RELEX 443 COAFR 163 COWEB 74 TRANS 261 UD 110
FRONT 60 GENVAL 28 og 16801/13 JAI 1062 COSI 147 ENFOPOL 386 CRIMORG 153
ENFOCUSTOM 179 CORDROGUE 124 PESC 1426 RELEX 1065 COAFR 353
COWEB 172 TRANS 615 UD 305 FRONT 184 GENVAL 79.
Dok. 10013/13 COSI 68 ENFOPOL 161.
Dok. 17315/13 COSI 160 ENFOPOL 405 ENFOCUSTOM 190.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0007.png
Trods denne generelt positive erfaring blev der identificeret en række fortsat
tiltrængte forbedringer, navnlig på følgende områder:
-
Kommunikation: Dette blev betragtet som en af de grundlæggende
udfordringer for EMPACT, og Europol har foreslået en løsning for
politikcyklussen for 2014-2017 i form af en særlig EMPACT-
ekspertplatform for Europol.
-
Visse aktioner i de operationelle handlingsplaner skulle have været mere
operationelle og målelige.
-
Finansiering: Det lykkedes for visse projektledere
8
at opnå ISEC-
finansiering
9
til dele af EMPACT-arbejdet. Der føres i øjeblikket drøftelser
om en mere systematisk finansieringsmekanisme vedrørende
politikcyklussen for 2014-2017 under det nye ISF-Politiprogram.
-
Tilpasning af nationale prioriteter og EU-prioriteter blev betragtet som et
vigtigt område for at opnå bedre samarbejde og gennemførelse.
-
Tværfaglig tilgang: Samarbejdet med forskellige aktører blev anset for at
være vigtigt på flere EMPACT-områder, herunder ikkestatslige
organisationer, skatte- og toldmyndigheder, retlige myndigheder,
tredjelande og den private sektor.
8
9
En projektleder er en repræsentant fra en medlemsstat, som leder EMPACT-projektgruppen.
Forkortelsen ISEC står for særprogrammet "Forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet",
der blev oprettet ved Rådets afgørelse 2007/125/RIA af 12. februar 2007 (EUT L 58 af
24.2.2007, s. 7).
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0008.png
b)
Forberedelse og gennemførelse af EU-politikcyklussen for 2014-2017
På grundlag af de successive EU-trusselsvurderinger af organiseret kriminalitet
(OCTA'er) mellem 2006 og 2011 udarbejdede Europol i 2013 den første
EU-
trusselsvurdering af grov og organiseret kriminalitet
(SOCTA) i
overensstemmelse med "EU SOCTA-metoden"
10
, som COSI havde valideret på
sit møde den 25. juni 2012. SOCTA-sammenfatningen
11
, som blev forelagt COSI
den 17. april 2013, indeholdt et sæt anbefalede prioriteter vedrørende kriminalitet
baseret på medlemsstaternes bidrag. Trusselsbilledet var generelt kendetegnet ved
yderligere globalisering med organiserede kriminelle grupper, som opererer på
international basis med mange forskellige partnere og på tværs af mange
forskellige kriminalitetsområder.
Efter drøftelserne i COSI vedrørende de anbefalede SOCTA-prioriteter vedtog
RIA-Rådet på samlingen den 6.-7. juni 2013
ni EU-prioriteter
for bekæmpelse af
alvorlig og organiseret kriminalitet mellem 2014 og 2017
12
: ulovlig indvandring,
10
11
12
At optrævle organiserede kriminelle grupper, der er involveret i hjælp til ulovlig indvandring, og som opererer
i oprindelseslandene, ved de væsentligste indrejsesteder til EU på hovedruterne og, hvis der er belæg for det,
ved alternative kanaler. At begrænse organiserede kriminelle gruppers misbrug af lovlige migrationskanaler,
herunder anvendelse af falske dokumenter som middel til hjælp til ulovlig indvandring.
At optrævle organiserede kriminelle grupper, der er involveret i menneskesmugling inden for EU og
menneskesmugling fra de mest almindelige eksterne oprindelseslande med henblik på udnyttelse som
arbejdskraft og seksuel udnyttelse; herunder de grupper, der bruger lovlige forretningsstrukturer til at fremme
eller sløre deres kriminelle aktiviteter.
At optrævle organiserede kriminelle grupper, der er involveret i fremstilling og distribution af
varemærkeforfalskede varer, som overtræder sundheds-, sikkerheds- og fødevarebestemmelserne, og dem, der
fremstiller varer af dårlig kvalitet.
At optrævle kapaciteten hos organiserede kriminelle grupper og specialister, der er involveret i moms- og
toldsvig og karruselsvig inden for EU.
At begrænse fremstillingen af syntetiske stoffer i EU og optrævle organiserede kriminelle grupper, der er
involveret i ulovlig handel med syntetiske stoffer.
At begrænse kokain- og heroinsmugling til EU og optrævle organiserede kriminelle grupper, der fremmer
distributionen i EU.
At bekæmpe it-kriminalitet, der begås af organiserede kriminelle grupper, og som genererer stort kriminelt
udbytte, såsom online- og betalingskortsvindel, it-forbrydelser, der kan forvolde alvorlig skade på ofrene,
såsom seksuel udnyttelse af børn online, og it-angreb, der påvirker kritisk infrastruktur og kritiske
informationssystemer i EU.
At begrænse risikoen fra skydevåben for borgerne, herunder bekæmpelse af ulovlig handel med skydevåben.
At bekæmpe organiseret berigelseskriminalitet begået af mobile organiserede kriminelle grupper.
Dok. 12159/12 COSI 59 ENFOPOL 219 CRIMORG 88 ENFOCUSTOM 72.
Dok. 7368/13 JAI 200 COSI 26 ENFOPOL 75 CRIMORG 41 CORDROGUE 27 ENFOCUSTOM
43 PESC 286 JAIEX 20 RELEX 211.
Rådets konklusioner om fastsættelse af EU's prioriteter for bekæmpelsen af grov og organiseret
kriminalitet i perioden 2014-2017 (dok. 12095/13 JAI 611 COSI 91 ENFOPOL 230 CRIMORG 98
ENFOCUSTOM 118 PESC 843 RELEX 630) opstiller følger prioriteter (i vilkårlig rækkefølge) for
perioden 2014-2017:
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0009.png
menneskehandel, vareforfalskning, afgiftssvig og svig i forbindelse med
forsvundne forhandlere inden for Fællesskabet, syntetiske narkotika, handel med
kokain og heroin, cyberkriminalitet (online- og betalingskortsvindel, seksuel
udnyttelse af børn og cyberangreb), skydevåben og organiseret
formuekriminalitet.
Der blev afholdt workshopper mellem den 12. juni og den 16. juli 2013 i
Kommissionens regi for at udarbejde de
flerårige strategiske planer
for hver af
EU's prioriteter vedrørende kriminalitet. Disse blev behandlet og godkendt af
COSI den 17. september 2013
13
. Workshopperne var kendetegnet ved aktiv og
tværfaglig deltagelse med inddragelse af eksperter fra politi, toldmyndigheder og
finansministeriet sammen med de kompetente EU-agenturer.
De flerårige strategiske planer blev konverteret til
Operationelle
handlingsplaner for 2014
(vedtaget af COSI den 17. december 2013) på
grundlag af en vedtaget model for operationelle handlingsplaner
14
, som Europol
har udviklet. Eftersom de ni prioriteter vedrørende kriminalitet omfattede tolv
forskellige kriminalitetsområder, blev det besluttet at behandle dem i tolv
særskilte operationelle handlingsplaner.
13
14
Dok. 13495/13 JAI 753 COSI 107 ENFOPOL 286 CRIMORG 112 ENFOCUSTOM 134
PESC 1057 RELEX 795 JAIEX 72 COWEB 124 UD 228 FRONT 120 GENVAL 54
FISC 165 CORDROGUE 83 COARM 121 CYBER 18 COMIX 492.
Dok. 12587/3/11 REV 3 COSI 54 ENFOPOL 237 CRIMORG 101 ENFOCUSTOM 74.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0010.png
I overensstemmelse med den tilgang, der blev anlagt i den foregående cyklus,
bekræftede COSI også, hvilke medlemsstater som skal stå for gennemførelsen af
prioriteterne vedrørende kriminalitet ("projektlederne" og "medprojektlederne")
15
,
og hvilke medlemsstater og agenturer som skal deltage. SOCTA angav de "mest
berørte EU-lande", hvilket blev anvendt til at opfordre medlemsstaterne til at
deltage i de relevante EU-kriminalitetsprioriteter. Den 30. oktober 2013 blev der
registreret i alt 275 deltagere, heraf 221 fra medlemsstaterne og 54 fra
agenturerne. Repræsentanter fra Schweiz, Norge, Interpol og De Forenede Stater
deltog også i visse af workshopperne i Europol om de operationelle
handlingsplaner.
SOCTA omfattede også to "nye
trusler"
(miljøkriminalitet og ulovligt affald samt
ulovlig handel med udryddelsestruede arter), som blev nøje overvåget af Europol
og håndteret med en særlig trusselsvurdering om miljøkriminalitet
16
, der blev
forelagt for COSI den 17. december 2013. COSI opfordrede efterfølgende det
europæiske netværk til bekæmpelse af miljøforbrydelser (EnviCrimeNet) til at
rapportere om sine aktiviteter inden udgangen af 2014 og enedes om at afvente
resultaterne af den foreløbige SOCTA for 2015, inden der træffes afgørelse om
yderligere foranstaltninger.
Inden for energisvindel besluttede Europol at fokusere på en række særlige
problemområder, hvor der vil blive udarbejdet særlige meddelelser om scanning,
analyse og meddelelse (SCAN), navnlig omdirigering, smugling og tyveri af olie,
cyberkriminalitet og energisektoren.
15
16
Medprojektlederen er en repræsentant fra en medlemsstat eller et EU-agentur, som vejleder
projektlederen og kan erstatte vedkommende i tilfælde af dennes fravær.
Dok. 17201/13 JAI 1104 COSI 156 ENFOPOL 401.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0011.png
c)
Overvågning af EU-politikcyklussen for 2014-2017
Efter starten på den nye politikcyklus den 1. januar 2014 udførte COSI sin første
overvågningsøvelse på mødet den 18. juni 2014. Rapporter fra de 12 projektledere
[…] blev gennemgået sammen med resultatet fra det halvårlige møde mellem de
nationale EMPACT-koordinatorer den 27.- 28. maj 2014 og rapporten fra
Europol's direktør
17
.
Den nye politikcyklus har haft en ambitiøs start med en væsentlig udvidelse af de
ordninger, der allerede var indført. Ud over det udvidede antal prioriteter og
operationelle handlingsplaner, der er nævnt ovenfor, er antallet af deltagere steget
betydeligt. Som nævnt ovenfor blev der den 30. oktober 2013 registreret i alt 275
deltagere (heraf 221 fra medlemsstaterne og 54 fra agenturerne) som har deltaget i
workshopperne vedrørende de operationelle handlingsplaner - til sammenligning
var der 97 deltagere (heraf 70 fra medlemsstaterne og 27 fra agenturerne) i
juni 2011.
Politikcyklussen for 2014 er blevet fordoblet rent størrelsesmæssigt, hvilket
fremgår af det øgede antal aktioner (224 i 2014 sammenlignet med 104 i 2013) og
i EMPACT-mødernes antal og omfang (til dags dato 19 i 2014 sammenlignet med
13 i 2013).
17
Dok. 10355/14 JAI 377 COSI 46 ENFOPOL 149 CRIMORG 45 ENFOCUSTOM 70 PESC
560 RELEX 462 JAIEX 42 GENVAL 36 FRONT 108 UD 156 FISC 89 CORDROGUE 40
CYBER 34 COARM 83 COWEB 60.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0012.png
Der er fortsat visse udfordringer. Det har vist sig at være en udfordring for
projektlederne at finde passende finansieringsløsninger. Ud over individuelle
ISEC-tilskud, finansiering af fælles efterforskningshold, Cepol-finansiering osv.
for at støtte efterforskninger, operationer og uddannelsesaktiviteter føres der
forhandlinger om en dedikeret og systematisk finansieringsmekanisme vedrørende
politikcyklussen for 2014-2017 under det nye ISF-Politiprogram, og de skrider
godt fremad. Man kan også give medlemsstaternes repræsentanter i EMPACT-
møderne større beføjelser. Udpegelsen af projektledere på fuld tid for to
operationelle handlingsplaner var en succes. God kommunikation anses for at
være afgørende for EMPACT's succes og bør fortsat fremmes.
d)
Agenturernes inddragelse
RIA-agenturerne har fortsat med at bidrage betydeligt til COSI-arbejdet. Europol
har igen spillet en vigtig rolle i gennemførelsen af politikcyklussen, navnlig
gennem udarbejdelsen af SOCTA og tilrettelæggelsen af workshopper om de
operationelle handlingsplaner samt gennem sin stadige overvågning og
rapportering via EMPACT's støtteenhed. I september 2013 var Europol vært for et
CEPOL-finansieret projektlederkursus, der skal hjælpe projektledere og
medprojektledere med at forberede at lede workshopper, hvor de operationelle
handlingsplaner udarbejdes, og give erfarne projektledere mulighed for at
videregive deres viden til dem, som er nye i rollen. Desuden har CEPOL afholdt
en række kurser om politikcyklussen og undervist dem, der deltager i
workshopperne om den flerårige strategiplan og i møderne til udarbejdelse af
operationelle handlingsplaner.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0013.png
CEPOL står i spidsen for mange aktioner i forbindelse med forskellige
operationelle handlingsplaner. Frontex har bidraget til gennemførelsen af
politikcyklussen, navnlig i den operationelle handlingsplan om "ulovlig
indvandring", hvor agenturet fungerer som medprojektleder, og den operationelle
handlingsplan om "menneskehandel", som det deltager i. Eurojust er fortsat meget
involveret, eftersom enheden deltager i alle prioriteter vedrørende de operationelle
handlingsplaner. EMCDDA deltager i de operationelle handlingsplaner om
"handel med kokain og heroin" og "syntetiske narkotika". OLAF deltager i den
operationelle handlingsplan om "moms- og toldsvig".
e)
Metode
EU SOCTA-metoden
18
, som blev valideret af COSI på mødet den 25. juni 2012,
blev revideret
19
i slutningen af 2013. Der vil i løbet af 2014 blive arbejdet videre
med udarbejdelsen af metoden for den foreløbige EU SOCTA, som er berammet
til udgangen af marts 2015.
18
19
Dok. 12519/12 COSI 59 ENFOPOL 219 CRIMORG 88 ENFOCUSTOM 72.
Dok. 13395/1/13 COSI 103 ENFOPOL 283 CRIMORG 111 ENFOCUSTOM 133.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0014.png
f)
Politikcyklus - forbundne aktiviteter
COSI har sikret, at en række projekter, som var tæt forbundet med de
operationelle handlingsplaner, enten er blevet integreret i disse planer eller er
blevet tæt koordineret med dem:
-
Eftersom adskillige af EU's prioriteter vedrørende kriminalitet har en stærk
told-/skattedimension (f.eks. "moms- og toldsvig", "vareforfalskning"), har
Toldsamarbejdsgruppen foretaget en analyse af toldmyndighedernes
deltagelse i EU's politikcyklus og fremlagt de vigtigste resultater for COSI i
april 2014 og på NEC-mødet i maj 2014 for at sikre en effektiv tværfaglig
tilgang. Toldsamarbejdsgruppen har også udviklet og tilpasset sin
7. handlingsplan for at supplere arbejdet med politikcyklussen, som blev
fremlagt på NEC-mødet i september 2013 og på COSI-mødet i
december 2013.
-
COSI har også noteret sig slutrapporten
20
fra projektgruppen om
foranstaltning 4, som var den sidste projektgruppe, der var involveret i
gennemførelsen af 5 af de 29 foranstaltninger, der er omhandlet i
Rådets
konklusioner om 29 foranstaltninger til styrkelse af beskyttelsen af de
ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring
21
.
20
21
Dok. 15906/1/12 REV 1 COSI 99 JAIEX 96 CORDROGUE 79 CRIMORG 127
COAFR 345 FRONT 152 COMIX 618.
Dok. 6975/10 ASIM 33 FRONT 24 COMIX 158.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0015.png
COSI har vedtaget formelt at nedlægge denne projektgruppe og fortsætte
projektet "Seahorse Mediterraneo" inden for rammerne af det europæiske
grænseovervågningssystem (Eurosur). Der var enighed om, at COSI og
andre kompetente rådsorganer skulle holdes orienteret om status i projektet
vedrørende Middelhavsnetværket Seahorse.
-
COSI har sikret, at der i forbindelse med gennemførelsen af
EU's indsats
mod migrationspresset
22
og i den halvårlige ajourføring af listen over
aktioner er blevet taget hensyn til de aktioner, der blev udviklet i en række
operationelle handlingsplaner, navnlig om "ulovlig indvandring" og
"menneskehandel".
-
På forskellige møder har COSI drøftet den
tværfaglige og administrative
tilgang
til bekæmpelse af organiseret kriminalitet med henblik på at sikre et
bredere kendskab hertil og brug af den eksisterende bedste praksis. I
september 2013 opfordrede COSI netværket af kontaktpunkter om
administrativ tilgang
23
til at forelægge sit arbejdsprogram for 2015-2017 for
COSI i december 2014 under hensyntagen til EU's nye prioriteter
vedrørende kriminalitet for 2014-2017.
COSI hilste også den ajourførte EU-håndbog om supplerende tilgange og
tiltag vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet -
2. udgave
24
velkommen på sit møde den 17. december 2013.
22
23
24
Dok. 9650/12 MIGR 45 FRONT 67 COSI 25 COMIX 288.
Netværket blev etableret via Rådets konklusioner om bekæmpelse af kriminalitet begået af
mobile (omrejsende) kriminelle grupper (dok. 15875/10).
Dok. 17600/13 JAI 1143 COSI 168 ENFOPOL 412 GENVAL 89 COPEN 242.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0016.png
2.2. Drøftelser om andre spørgsmål
a)
Terrorisme
Der blev afholdt et ekstraordinært møde i COSI den 28. februar 2013 for at drøfte
følgerne for EU's indre sikkerhed af situationen i Sahel/Maghreb efter krisen i
Mali og angrebet i Algeriet med henblik på at forberede drøftelserne af dette emne
på samlingen i RIA-Rådet den 7.-8. marts 2013.
Problemet med
udenlandske krigere og hjemvendte set fra et
terrorbekæmpelsesperspektiv, navnlig hvad angår Syrien,
blev drøftet flere
gange i løbet af 2013 og 2014. Dette emne blev anset for at være af stor betydning
i forhold til EU's indre sikkerhed, og drøftelserne i COSI havde til hensigt at
bidrage til gennemførelsen af de foranstaltninger, der blev foreslået af
antiterrorkoordinatoren og godkendt på samlingen i RIA-Rådet den 6.-
7. juni 2013. Med henblik på at udvikle en samlet tilgang til håndteringen af både
interne og eksterne aspekter af EU's sikkerhed, blev der ført drøftelser i PSC den
21. november 2013 og den 13. maj 2014. Disse drøftelser forberedte og fulgte
efterfølgende op på drøftelserne i RIA-Rådet i december 2013 og juni 2014. På
mødet den 18. juni 2014 drøftede COSI igen problemet med udenlandske krigere
og blev orienteret af antiterrorkoordinatoren, Europol og Eurojust om de
fremskridt, der er blevet gjort med hensyn til at gennemføre nogle af de
foranstaltninger, der er beskrevet i antiterrorkoordinatorens dokument vedrørende
udenlandske krigere og hjemvendte, særligt i forhold til Syrien
25
, som var blevet
godkendt af RIA-Rådet den 5.-6. juni 2014.
25
Dok. 9280/1/14 REV 1 JAI 261 PESC 443 COSI 35 COPS 103 ENFOPOL 121 COTER 21.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0017.png
På sit møde den 16. april 2014 drøftede COSI gennemførelsen af udkastet til en
revideret
EU-strategi for bekæmpelse af radikalisering og rekruttering af
terrorister
26
, navnlig udkastet til en
handlingsplan for EU-strategien for
bekæmpelse af radikalisering og rekruttering til terrorisme
27
med henblik på
at rådgive Terrorismegruppen om, hvordan gennemførelsen af den nye strategi bør
håndteres.
Europols
rapport om situationen og udviklingen med hensyn til terrorisme i
EU
28
blev forelagt komitéen den 18. juni 2014.
b)
Styrkelse af samarbejdet inden for intern og ekstern sikkerhed
Sammen med PSC har COSI fortsat drøftet mulighederne for at
styrke EU's
interne og eksterne samarbejde og koordinering.
Køreplanen for styrkelse af
båndene mellem FSFP og området med frihed, sikkerhed og retfærdighed er
stadig ved at blive gennemført. Den anden fremskridtsrapport om
gennemførelsen
29
heraf blev drøftet af COSI og PSC den 21. november 2013.
26
27
28
29
Dok. 9956/14 JAI 332 ENFOPOL 138 COTER 34.
Dok. DS 1163/14.
Dok. 10420/14 + ADD 1 CONSOM 80 MI 374 JUSTCIV 205 ENER 194 ENV 405
DATAPROTECT 64 DENLEG 51 TRANS 178 AVIATION 92 AGRI 350 EF 127
ECOFIN 439 ETS 16.
Dok. 16039/13 CIVCOM 481 COPS 481 COSDP 1074 PESC 1354 JAI 991 RELEX 1011
COSI 126 ENFOPOL 356.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0018.png
Begge komitéer har udvekslet synspunkter vedrørende migrationsspørgsmålet og
nødvendigheden af at forbinde migrations eksterne og interne sikkerhedsmæssige
aspekter med hinanden. Det seneste møde mellem COSI og PSC fandt sted den
13. maj 2014, hvor delegationerne drøftede samarbejdet mellem de relevante
tjenester, mulige foranstaltninger til styrkelse af samarbejdet med oprindelses- og
transitlande samt foranstaltninger til fremme af bevidsthed og samarbejde samt
udveksling af bedste praksis med tredjelande til bekæmpelse af
menneskesmugling.
Kommissionen orienterede endvidere COSI om situationen med hensyn til
Taskforcen vedrørende Middelhavet,
der blev nedsat efter samlingen i Rådet
for Retlige og Indre Anliggender den 7. og 8. oktober 2013 og hilst velkommen af
Det Europæiske Råd den 24.-25. oktober 2013, og som på kort sigt skal
identificere konkrete tiltag til at sikre en mere effektiv anvendelse af de
nuværende politikker og værktøjer, navnlig med hensyn til samarbejdet med
oprindelses- og transitlande, Frontexaktiviteter og bekæmpelse af ulovlig handel
og smugling.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0019.png
c)
Udveksling af oplysninger
På mødet den 11. februar 2013 noterede COSI sig Kommissionens meddelelse til
Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende den europæiske
informationsudvekslingsmodel (EIXM) til styrkelse af samarbejdet om
retshåndhævelse i EU. EIXM blev endvidere drøftet på møder mellem højtstående
RIA-tjenestemænd fra EU og IPCO/Interpol. Udkastet til
retningslinjer for et
enkelt kontaktpunkt (SPOC)
med henblik på international udveksling af
retshåndhævelsesoplysninger
30
blev også forelagt COSI.
Indsamling og analyse af oplysninger er en central opgave for forskellige RIA-
agenturer, og COSI har i denne sammenhæng drøftet de
operationelle krav med
hensyn til udveksling af oplysninger
mellem agenturerne og EU-organer samt
formidlingen af oplysninger fra medlemsstaterne til agenturerne. Disse
operationelle krav blev efterfølgende brugt som input til forhandlingerne om
udkastet til Europolforordningen og udkastet til Eurojustforordningen.
d)
Sikkerhedsrelateret forskning og industripolitik
Behovet for at øge inddragelsen af myndigheder med ansvar for den indre
sikkerhed i sikkerhedsrelateret forskning og industripolitik er blevet drøftet ved
flere lejligheder i COSI, hvilket har ført til vedtagelsen af
Rådets konklusioner
31
.
I december 2013 noterede COSI sig endvidere arbejdsprogrammet for 2014-2020
for Det Europæiske Netværk af Teknologiske Tjenester inden for
Retshåndhævelse (ENLETS)
32
.
30
31
32
Dok. 6721/3/14 REV 3 DAPIX 24 ENFOPOL 45.
Dok. 12103/13 COSI 92 ENFOPOL 231.
Dok. 17365/13 COSI 162 ENFOPOL 408.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0020.png
e)
Samarbejde med Interpol
I løbet af rapporteringsperioden blev der afholdt tre møder mellem højstående
RIA-tjenestemænd fra EU og IPCO/Interpol (den 21. juni 2013, den
16. december 2013 og den 20. juni 2014) med henblik på at udforske synergier og
styrke samarbejdet. Der blev lagt særlig vægt på en forbedring af
interoperabiliteten i politiets informationssystemer og en styrkelse af
medlemsstaternes brug af Interpols database over stjålne og bortkomne
rejsedokumenter (SLTD). Interpols procedure for udsendelse af oplysninger,
navnlig efterlysninger, blev også drøftet.
f)
Økonomisk kriminalitet
Som opfølgning af resultaterne i den endelige rapport om den femte runde af de
gensidige evalueringer - "økonomisk kriminalitet og økonomisk efterforskning" -
som blev forelagt COSI den 2. oktober 2012, pålagde COSI en projektgruppe at
udarbejde en
"Håndbog om bedste praksis i bekæmpelsen af økonomisk
kriminalitet: Gode eksempler på veludviklede systemer i medlemsstaterne til
bekæmpelse af økonomisk kriminalitet"
33.
, som efterfølgende blev godkendt af
COSI.
33
Dok. 9741/13 JAI 393 COSI 59 CRIMORG 75 ENFOPOL 144 + COR 1.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0021.png
g)
Samarbejde mellem RIA-agenturerne
COSI har drøftet rapporten fra mødet mellem
lederne af RIA-agenturerne,
som
fandt sted den 3. december 2012 (med Frontex som vært). Et af møderne for
lederne af RIA-agenturerne blev afholdt i løbet af rapporteringsperioden, den
20. november 2013 (med Cepol som vært). I december 2013 forelagde RIA-
agenturerne en fælles aktivitetsrapport om deres samarbejde
34
for COSI sammen
med en ajourført resultatliste over agenturernes bilaterale og multilaterale
samarbejde.
h)
Strategien for den indre sikkerhed
På mødet den 17. april 2013 noterede COSI sig Kommissionens
Anden Rapport
om Gennemførelse af Strategien for den Indre Sikkerhed i Praksis.
Den
Tredje og Endelige Rapport om Gennemførelse af Strategien for den Indre
Sikkerhed i Praksis
blev vedtaget af Kommissionen den 20. juni 2014
35.
efter at
være blevet fremlagt mundtligt for Komitéen den 18. juni 2014.
i)
Skydevåben
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om
Skydevåben og
den indre sikkerhed i EU: Beskyttelse af borgerne og standsning af ulovlig
handel
36.
blev drøftet i COSI i december 2013. Endvidere blev en række
foranstaltninger drøftet i 2014 med henblik på at håndtere den trussel, som
skydevåben udgør for EU's indre sikkerhed
37.
.
34
35
36
37
Dok. 17498/13 og dok. 17495/13 Under gennemførelsen af Stockholmprogrammet og som
opfølgning af det uformelle RIA-ministermøde den 1. oktober 2009 anmodede det svenske
formandskab Cepol, Eurojust, Europol og Frontex om at udarbejde en rapport om, hvordan
deres samarbejde yderligere kunne forbedres, herunder blandt andet retningslinjer for det
strategiske og operationelle arbejde, fælles standarder, fælles uddannelsesinitiativer,
udvikling af arbejdsmetoder og metoder for det praktiske samarbejde.
Dok. 11260/14 JAI 559.
Dok. 15369/13 COSI 121 ENFOPOL 334 ENFOCUSTOM 151 MI 918 RELEX 965.
Dok. 5195/7/14 REV 7 JAI 12 COSI 3.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0022.png
j)
Det vestlige Balkan og Vestafrika
Den 28. maj 2013 godkendte COSI-støttegruppen den nye
Vestbalkanmodel
38
,
der sigter mod at optimere vidensdeling, koordinering og harmonisering af
aktiviteterne inden for EU-støttede projekter i den vestlige Balkanregion. I denne
forbindelse har de uformelle grupper
Treptower
og
Fontanot
ofte benyttet
henholdsvis denne model og den, der vedrører Vestafrika, for at nå deres
målsætninger.
2.3. Opfølgning
Efter det uformelle møde mellem justits- og indenrigsministrene i juli 2013 i Vilnius
blev der afholdt et COSI-møde den 21. november 2013, hvor medlemsstaterne gav
udtryk for deres synspunkter med hensyn til, hvordan det operationelle samarbejde
inden for den indre sikkerhed bør udvikles fremover, og redegjorde for deres vigtigste
strategiske prioriteter
inden for dette område.
Komitéen noterede sig også de vigtigste resultater og henstillinger i
Eurojusts
strategiske projekt: "Eurojust's action against trafficking in human beings"
39
på sit møde
den 11. februar 2013.
På mødet i september 2013 blev Komitéen orienteret om meddelelsen fra
Kommissionen om toldrisikostyring og
sikkerhed i forsyningskæden
og Rådets
konklusioner om styrkelse af sikkerheden i forsyningskæden og toldmyndighedernes
risikostyring. En række retshåndhævelsesmyndigheder og agenturer såsom toldvæsenet,
politiet, grænsemyndighederne, Europol, Eurojust, Frontex og OLAF er involveret og
bidrager til sikkerheden i forsyningskæden.
38
39
Dok. 9728/13 COSI 58 JAIEX 36 CORDROGUE 35 CRIMORG 74 ENFOPOL 143
ASIM 40.
Dok. 16947/12 GENVAL 89 DROIPEN 175 JAIEX 117 RELEX 1094 JAI 850 COSI 126
EUROJUST 107, dok. 6035/13 COSI 11 GENVAL 6 DROIPEN 9 JAIEX 10 RELEX 103
JAI 74 EUROJUST.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0023.png
COSI noterede sig
MAOC-N evalueringsrapporten fra 2013
på sit møde den
12. juni 2013.
Den 17. april 2013 og den 16. april 2014 fik Komitéen endvidere forelagt den
årlige
risikovurdering fra Frontex.
På sit møde den 17. september 2013 noterede Komitéen sig de anbefalinger, der blev
givet udtryk for på de
europæiske politichefers konference,
der blev afholdt af
Europol den 11.-12. september 2013
40
.
Komitéen blev også orienteret om
EU's nye integrerede ordninger for politisk
kriserespons
(IPCR) på sit møde den 17. september 2013. COSI er regelmæssigt blevet
orienteret om status på drøftelserne om
Kommissionens/den højtstående
repræsentants fælles forslag til Rådets afgørelse om de nærmere regler for
Unionens gennemførelse af solidaritetsbestemmelsen.
Der blev senest gjort status på
mødet med PSC den 14. maj 2014.
40
Dok. 13647/13 COSI 111.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0024.png
2.4. COSI's fremtid
Gennem 2013 og 2014 har COSI drøftet sin fremtid og navnlig, hvordan den bliver
mere operationel, effektiv og synlig
samt generelt, hvordan man fuldt ud gennemfører
det mandat, der er fastsat i artikel 71 i TEUF og i Rådets afgørelse 2010/131/EU. På
mødet den 16. april 2014 nåede COSI til enighed om syv retningslinjer vedrørende dens
fremtidige rolle (dok. 7843/3/14 REV 3). Disse retningslinjer, der blev godkendt af
RIA-Rådet den 5. juni 2014, er følgende:
Terrorisme:
COSI kan bidrage med input, navnlig fra en tværfaglig synsvinkel,
vedrørende strategier til bekæmpelse af terrorisme uden at overlappe med andre
arbejdsgrupper og på ad hoc basis.
Koordinering/samarbejde mellem agenturerne:
mangler i samarbejdet mellem
agenturerne og i udvekslingen af oplysninger bør rapporteres til COSI.
Evaluering:
udvikling af COSI's evalueringsopgaver i overensstemmelse med artikel 3,
stk. 2, i Rådets afgørelse om nedsættelse af COSI. Disse evalueringer bør fokusere på
effektiviteten af operationelt samarbejde, mens evalueringer af detaljer og overlapning
med lignende evalueringsprocedurer bør undgås.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0025.png
Indre/ydre sikkerhed:
behovet for yderligere gennemførelse af køreplanen for FSFP
og området med frihed, sikkerhed og retfærdighed samt COSI's bidrag til civile
missioner.
Nye trusler:
COSI's evne til at håndtere nye trusler eller uventede ændringer inden for
grove former for kriminalitet.
Forbedring af COSI's
arbejdsprocedurer.
Synlighed:
øge COSI's synlighed i Rådet ved eksempelvis at forelægge årlige
arbejdsdokumenter om politikcyklussen.
Drøftelser om gennemførelsen af disse retningslinjer fortsætter i anden halvdel af 2014
på baggrund af medlemsstaternes bidrag
41
og andre relaterede drøftelser, navnlig efter
Det Europæiske Råds fastlæggelse af de strategiske retningslinjer inden for området
med frihed, sikkerhed og retfærdighed i juni 2014.
41
Dok. 10102/14 JAI 514 COSI 43 ENFOPOL 181 COTER 45 IPCR 13 CAB 21 COPS 147
CSDP/PSDC 356 PESC 603.
pfw/PFW/bh
DRI
14440/14
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0026.png
3.
Konklusion
I overensstemmelse med den tidligere rapporteringsperiode har COSI's aktiviteter i 2013 og i
første halvdel af 2014 hovedsageligt fokuseret på EU's politikcyklus med afslutningen af den
første toårige politikcyklus og starten på den nye politikcyklus for 2014-2017. De indhøstede
erfaringer fra den første cyklus viste sig at have stor merværdi for forberedelsen af den nye
politikcyklus, og alle involverede interessenter har bidraget til en bedre forberedelse og
gennemførelse af cyklussen. Der blev gjort bemærkelsesværdige fremskridt på meget kort tid,
hvilket kom til udtryk ved et stigende antal deltagere og konkrete tiltag i den nye cyklus.
EMPACT-projekternes omfang vil give yderligere udfordringer på grund af den udvidede
bredde i prioriteterne og det større antal aktiviteter, men også på grund af større forventninger.
COSI vil fortsat nøje overvåge medlemsstaternes og RIA-agenturernes gennemførelse og
komme med indlæg og justeringer, når det er nødvendigt.
Komitéen erkender dog, at der blev identificeret visse mangler i løbet af
gennemførelsesprocessen. Der er navnlig fortsat problemer med hensyn til finansiering,
medlemsstaternes engagement og den manglende bevidsthed om politikcyklussen, og der
arbejdes videre med at løse disse problemer.
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411538_0027.png
Komitéen vil fortsat overvåge EU's indre sikkerhed og bevare en fleksibilitetsmargin til at
tackle uventede eller nye trusler mod EU's sikkerhed. Den nye strategi for den indre sikkerhed
vil helt sikkert få stor indflydelse på COSI's arbejde i de kommende år. I 2015 bliver den
midlertidige EU-SOCTA også offentliggjort [...]. Det forhold, at der i stigende grad er en
forbindelse mellem den indre og den ydre sikkerhed, vil endvidere kræve et intensiveret
samarbejde mellem alle de involverede parter, herunder inden for den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik. COSI vil stræbe efter komplementaritet, sammenhæng og konsekvens i
udviklingen og gennemførelsen af EU's politikker relateret til den indre sikkerhed, herunder i
forhold til den eksterne dimension og regionalt samarbejde.
De drøftelser, som Komitéen har igangsat vedrørende sin fremtidige rolle, vidner om dens
dynamiske natur og ambition om så effektivt som muligt at gennemføre sit mandat inden for
området for EU's indre sikkerhed, jf. artikel 71 i TEUF og Rådets afgørelse 2010/131/EU.
______________________
14440/14
DRI
pfw/PFW/bh
DA
27