Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 452
Offentligt
1517336_0001.png
Notat
Biodiversitet og arter
J.nr. NST-379-00013
Ref. MFM
Den 27. marts 2015
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens gennemførselsforordning om suspension af
indførsel i Fællesskabet af enheder af visse arter af vilde dyr og planter
Komitésag
1. Resume
Forslaget opdaterer Kommissionens gennemførselsforordning (EF) nr. 888/2014 af 14. august
2014 om forbud mod indførsel i Unionen af enheder af visse arter af vilde dyr og planter. Ændrin-
gerne adresserer beslutninger taget af Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe i EU.
Der skal stemmes om forslaget den 10. april 2015. Forslaget vil samlet have en positiv påvirkning
af beskyttelsesniveauet. Regeringen er positiv over for forslaget, idet forslaget tager udgangspunkt
i vurderingen fra den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe, der har vurderet arternes bevarings-
status med udgangspunkt i den nyeste tilgængelige information. Regeringen agter at stemme for
forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 23. marts 2015 ovennævnte forslag til medlemsstaterne i komiteen un-
der CITES forordningen, med oplysning om, at såfremt Kommissionen ikke hører fra medlemssta-
terne den 10. april 2015, bliver forslaget betragtet som vedtaget. Forslaget har hjemmel i artikel 4,
stk. 6 i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og plan-
ter ved kontrol af handelen hermed.
Forslaget opdaterer Kommissionens gennemførselsforordning (EF) nr. 888/2014 af 14. august
2014 om forbud mod indførsel i Unionen af enheder af visse arter af vilde dyr og planter. Ændrin-
gerne adresserer beslutninger taget af Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe i EU.
3. Formål og indhold
Forslag til ændringer af forordningen sker primært på baggrund af vurderinger af de seneste oplys-
ninger af arternes bevaringsstatus foretaget af Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe i EU
nedsat under artikel 17 i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996. Undersøgelses-
gruppen består af repræsentanter fra de enkelte medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517336_0002.png
Ud fra nye oplysninger har Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe konkluderet, at bevarings-
status for visse arter opført i bilag A og B til Rådets forordning nr. 338/97 vil blive bragt i alvorlig
fare, hvis indførslen til Fællesskabet af disse fra visse oprindelseslande ikke suspenderes. Den
Videnskabelige Undersøgelsesgruppe har konkluderet at import til Fællesskabet af en slægt af
stenkoral
Scolymia
spp. fra Tonga omfattet af bilag B til Rådets forordning nr. 338/97 bør suspen-
deres (importforbud).
Den Videnskabelige Undersøgelsesgruppe har endvidere foretaget en vurdering med udgangs-
punkt i den nyeste tilgængelige viden og konkluderet at suspension af indførsel af følgende arter
ikke længere er nødvendigt:
Hippopotamus amphibius (flodhest) fra Cameroon, Gambia, Niger, Nigeria, Sierra Le-
one og Togo;
Crocodylus niloticus (nilkrokodille) fra Madagascar;
Stenkoralarterne Catalaphyllia jardinei, Euphyllia cristata, Plerogyra sinuosa, Plerogy-
ra turbida, Eguchipsammia fistula, Heliofungia actiniformis, Hydnophora microconos,
Blastomussa wellsi, Scolymia vitiensis og Trachyphyllia geoffroyi fra Indonesien.
Desuden tillades import af følgende arter af stenkoraller fra Indonesien, hvis de stammer fra mari-
kultur og er fæstnet på et substrat:
Euphyllia divisa, Euphyllia fimbriata, Euphyllia paraancora,
Euphyllia paradivisa
and
Euphyllia yaeyamaensis.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres forud for den ende-
lige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget; om
forslaget er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold; samt om det overholder nærheds-
princippet eller proportionalitetsprincippet
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesbestemmelse af en allerede vedtaget rådsretsakt. Spørgsmålet
om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordningen vil være umiddelbart gældende i Danmark, og foslaget vil derfor ikke indebære æn-
dringer i dansk lovgivning eller medføre nye regler i form af bekendtgørelser.
7. Konsekvenser
Forslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Det vurderes, at forslaget ikke i sig selv vil medføre væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Statsfinansielle konsekvenser og samfundsmæssige konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at indebære væsentlige økonomiske konsekvenser for myndighederne.
Forslaget vurderes heller ikke at medføre direkte eller indirekte meromkostninger for borgere.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517336_0003.png
Beskyttelsesniveau:
For så vidt angår forslaget om at suspendere mulighed for import af stenkoral Scolymia er der prin-
cipielt tale om en skærpelse af beskyttelsesniveauet, mens der omvendt er tale om en svækkelse
af beskyttelsesniveauet med hensyn til forslaget om at ophæve importforbuddet for visse arter af
flodhest, nilkrokodille og en række andre stenkoraler. Samlet set vurderes forslaget at have en po-
sitiv påvirkning på beskyttelsesniveauet, idet forslaget skærper beskyttelsesniveauet for arter, hvor
tilgængelig information viser at artens bevaringsstatus påvirkes negativt, hvis arten importeres.
8. Høring
Forslagene har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 30. marts 2015 til 7. april 2015. Der
er ikke indkommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
Grønland og Færøerne
Forslaget vurderes ikke at have indflydelse på grønlandske eller færøske interesser.
9. Forhandlingssituationen
Forslaget om indførsel eller ophævelse af restriktioner for visse arter af vilde dyr eller planter er
blevet drøftet i Den videnskabelige Undersøgelsesgruppe, jvf. Rådets forordning nr. 338/97, art. 4,
stk. 1 og 2. Der har i undersøgelsesgruppen været enighed om forslagene til de nævnte ændringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag.
Ændringer i bilagene sker på baggrund af indstilling fra Den videnskabelige Undersøgelsesgruppe,
som er nedsat i henhold til Rådets forordning nr. 338/97, artikel 17, stk. 2. Regeringen kan støtte, at
undersøgelsesgruppens indstillinger følges.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
Det vurderes, at sagen bør sendes til Folketingets Europaudvalg og Miljøudvalg til orientering.
3