Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 464
Offentligt
1518317_0001.png
Klimatilpasning, vandsektor
og grundvand
J.nr. NST-4608-00009
April 2015
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens direktiv ../…/EU of XXX om teknisk tilpasning af bilag
II og III til Rådets direktiv 98/83/EF om kvaliteten af drikkevand
Dokumentnummer endnu ikke kendt
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II og III i direktiv
98/83/EF (drikkevandsdirektivet) (komitésag), i hvilke der fastsættes mini-
mumskrav til overvågningsprogrammer for drikkevand og kvalitetskrav til
analyserne af de enkelte måleparametre. Bilagene ændres for at ajourføre dem i
forhold til den videnskabelige og tekniske udvikling og for at sikre sammenhæng
med EU-lovgivningen.
Forslaget er sat til afstemning i Udvalget under Direktiv 98/83/EF (kaldet
drikkevandskomiteen) den 20. april 2015. Forslaget vurderes at have en neutral
indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen finder, at forslaget
øger fleksibiliten i forhold til fastsættelse af kontrolhyppigheden for de enkelte
parametre og agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III i drikkevandsdirek-
tivet (direktiv 98/83/EF), i hvilke der fastsættes minimumskrav til overvågnings-
programmer for drikkevand og kvalitetskrav til analyserne af de enkelte målepara-
metre. Forslaget har hjemmel i artikel 11, stk. 2 i Rådets direktiv 98/83/EF om
kvaliteten af drikkevand og skal derfor vedtages af Kommissionen med bistand af
et udvalg.
Forslaget er sat til afstemning i Udvalget under direktiv 98/83/EF (drikkevands-
komitéen) den 20. april 2015.
Udvalget træffer afgørelse efter undersøgelsesproceduren i artikel 12 (5a) i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i udvalget vedtager Kommissionen forslaget.
Hvis der i udvalget hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten bestemmer, at forslaget
ikke kan vedtages, hvis udvalget ikke afgiver nogen udtalelse. Kommissionen kan
dog vælge enten at forelægge forslaget for et appeludvalg inden for en måned eller
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 464: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. kvaliteten af drikkevand
at forelægge et revideret forslag for udvalget inden for to måneder. Det samme
gælder, hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget i udvalget, og hvis Kommis-
sionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appeludvalget kan Kom-
missionen vedtage forslaget, hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, og hvis der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Et udkast til forslag blev den 18. december 2014 uformelt forelagt drikkevands-
komitéen til kommentering. Det foreliggende forslag blev fremsendt til delegation-
erne den 17. marts 2015.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ajourføre bilagene til den tekniske og videnskabelige
udvikling som fastsat i artikel 11, stk. 2 i drikkevandsdirektivet (98/83/EF). Ifølge
direktivet skal Kommissionen mindst hvert femte år tilpasse bilagene til udvikling-
en. Det er første gang siden vedtagelsen af drikkevandsdirektivet i 1998, at
bilagene ændres.
Med forslaget foretages der mindre ændringer af, med hvilken hyppighed para-
metrene skal kontrolleres. Derudover fastsættes der kriterier for, under hvilke
betingelser der kan afviges fra de fastsatte kontrolhyppigheder for parametrene.
En afvigelse fra de fastsatte kontrolhyppigheder forudsætter bl.a., at der foretages
en risikovurdering i overensstemmelse med de internationale standarder. I det
gældende bilag II i drikkevandsdirektivet er der også mulighed for at medlems-
staterne kan afvige fra de fastsatte kontrolhyppigheder for en del af kontrolpara-
metrene, hvilket Danmark har benyttet sig af, men retningslinjerne for, hvordan
risikovurderingerne i den forbindelse skulle foretages, har ikke været klare. Med
forslaget, hvor der henvises til internationale standarder for risikovurdering, sikres
at medlemsstaternes risikovurderinger foretages mere ensartet.
Desuden vil langt flere parametre, end på nuværende tidspunkt, blive omfattet af
muligheden for at nedsætte kontrolhyppigheden på baggrund af en risikovurd-
ering. Forslaget giver således medlemsstaterne større fleksibilitet i forhold til fast-
sættelse af kontrolhyppigheden for de enkelte parametre.
Med forslaget foretages desuden en opdatering af analysemetoderne til måling af
de mikrobiologiske parametre og en justering af analysekvalitetskravene, så krav-
ene tilpasses den måde, hvorpå analysekvalitetskrav angives i Kommissionens
direktiv 2009/90 om tekniske specifikationer for kemiske analyser og kontrol af
vandets tilstand som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse med hensyn til, om Kommissionen har
overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet er foreneligt
med basisretsaktens formål eller indhold og om det overholder nærhedsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Formålet med forslaget er at udmønte reguleringsbeføjelser i allerede gældende
EU-lovgivning. Regeringen finder derfor, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 464: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. kvaliteten af drikkevand
6. Gældende dansk ret
Den gældende danske lovgivning omfatter følgende love og bekendtgørelser:
Lovbekendtgørelse nr. 1199 af 30. september 2013 om vandforsyning m.v.
Bekendtgørelse nr. 292 af 26. marts 2014 om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg (drikkevandsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse nr. 231 af 5. marts 2014 om kvalitetskrav til miljømålinger.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil kræve en ændring af drikkevandsbekendtgørelsen,
idet der bl.a. skal ske mindre op og nedjusteringer af kontrolhyppigheden for
enkelte parametre samt indføres skærpede regler for, under hvilke betingelser en
afvigelse af den fastsatte kontrolhyppighed kan ske.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
administrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget, og et rammenotat om sagen, har været i høring i Miljøspecialudvalget 7.
– 10. april 2015.
Der er indkommet bemærkninger fra
Bryggerforeningen,
som konstaterer, at den
korte høringsfrist ikke har gjort det muligt for foreningen at foretage en kvalificer-
et vurdering af forslaget og høring af sine medlemmer. Foreningen nævner
desuden, at forslaget vil medføre øgede omkostninger hos virksomheder, der nu
igen skal tilpasse deres analysekrav, vandbehandling og kontrolhyppighed som
følge af forslaget, vel at mærke uden at give en øget miljøbeskyttelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne vurderes generelt at ville støtte Kommissionens forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Forslaget giver medlems-
staterne større fleksibilitet i forhold til fastsættelse af kontrolhyppigheden for de
enkelte parametre, samtidig med, at der fastsættes klare kriterier for, hvornår kon-
trolhyppighederne kan fraviges. Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning
på beskyttelsesniveauet, og regeringen kan på det grundlag støtte Kommissionens
forslag, og agter at stemme for det.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen oversendes til orientering. Den har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3