Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 467
Offentligt
1518378_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-12728
Ref. Nihla/kirst
Den 7. april 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag XVII til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering
og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår
benzen
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af bilag XVII til
REACH-forordningen for så vidt angår benzen (komitésag). Forslaget har til
formål at føje en ny undtagelse for så vidt angår markedsføring af naturgas til
forbrugere til en eksisterende begrænsning for markedsføring og anvendelse af
stoffet benzen. Forslaget er sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen den
22.-23. april 2015. Forslaget vurderes principielt at sænke beskyttelsesniveauet,
men i praksis vil det have en neutral påvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark. Regeringen forventer, at forslaget ikke vil medføre en ændring i
naturgasforsyningen i Danmark, og agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. februar 2015 sendt ovennævnte forslag til medlems-
staterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den 22-23.
april 2015. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 131, og afstem-
ningen skal derfor ske i henhold til forskriftsproceduren med kontrol, jf. artikel
133, stk. 4, i REACH-forordningen.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol i henhold til
forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet/forordningen, efter at Europa-
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og
underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal
imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet for-
slaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to
måneder, kan Kommissionen udstede direktivet/forordningen efter at Europa-
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Bilag XVII til REACH-forordningen – begrænsningsbilaget – indeholder
begrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring eller anvendelse af en
række specifikke kemiske stoffer.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 467: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår benzen
1518378_0002.png
Dette gælder også stoffet benzen, der er klassificeret som kræftfremkaldende og
kimcellemutagent. Benzen må bl.a. ikke markedsføres eller anvendes som stof eller
som bestanddel i andre stoffer eller blandinger i koncentrationer på 0,1 vægtpro-
cent eller derover.
Forslaget har til formål at føje en undtagelse til dette forbud. Nærmere bestemt
drejer det sig om en undtagelse for så vidt angår indholdet af benzen i naturgas,
som markedsføres til forbrugere, forudsat koncentrationen ikke overstiger 0,1
volumenprocent, hvilket svarer til omkring 0,4 vægtprocent.
Benzen kan forekomme naturligt i naturgas i koncentrationer over 0,1 vægtpro-
cent, men under 0,1 volumenprocent. Forslaget indebærer således, at naturgas må
sælges til forbrugere, hvis indholdet af benzen er
over
0,1
vægtprocent
men
under
0,1
volumenprocent.
Kommissionen anfører i forslaget, at de høje omkostninger
forbundet med at reducere indholdet af benzen i naturgas til under 0,1
vægtprocent ikke er proportionale.
Grundlaget for forslaget er en rapport fra det hollandske nationale institut for
offentlig sundhed og miljø (RIVM). RIVM har i rapporten vurderet de anvendelser,
hvor henholdsvis forbrugere og arbejdstagere vil kunne udsættes for benzen i
naturgas. På forbrugersiden drejer det sig om madlavning og mindre udslip.
Rapporten konkluderer, at en grænseværdi for benzen i naturgas, der sælges til
forbrugerne, på over 0,1 vægtprocent men under 0,1 volumenprocent, ikke vil
medføre en uacceptabel risiko for forbrugere ved de mest almindelige anvendelser
af naturgas.
Kommissionen har benyttet sig af en såkaldt ”fast-track” procedure i REACH-
forordningens artikel 68, stk. 2, hvorefter Kommissionen for forbrugerprodukter
kan foreslå en ændring af begrænsningsbilaget for stoffer, der er kræftfremkald-
ende, kimcellemutagene eller skadelige for forplantningen, uden at følge den nor-
male procedure for at udarbejde et forslag, herunder behandling i Kemikalie-
agenturets komitéer for risikovurdering (RAC) og socioøkonomisk vurdering
(SEAC). Kommissionen har dog i det konkrete tilfælde anmodet Kemikalie-
agenturet om at lade RAC vurdere den hollandske rapport og dens konklusion.
RAC konkluderer i sin udtalelse af 28. november 2014, at forbrugeres udsættelse
for benzen i naturgas i en koncentration over 0,1 vægtprocent men under 0,1
volumenprocent ved regelmæssig brug af naturgas som brændstof til madlavning
og opvarmning ikke udgør en risiko for forbrugere, der ikke er tilstrækkeligt
kontrolleret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine
beføjelser i forbindelse med forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med
basisretsaktens formål eller indhold; eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 467: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår benzen
Miljøstyrelsen har ved en søgning i Retsinformation identificeret følgende
bekendtgørelser, der fastsætter koncentrationsgrænser for et indhold af stoffet
benzen.
Miljøministeriet:
Nr. 75 af 30/01/1992 om grænseværdier for udledning af visse farlige stoffer til
vandløb, søer og havet (Liste 1 – stoffer)
Nr. 1022 af 25/08/2010 om miljøkvalitetskrav for vandområder og krav til
udledning af forurenende stoffer
Nr. 1326 af 21/12/2011 om vurdering og styring af luftkvaliteten
Nr. 1049 af 28/08/2013 om deponeringsanlæg (Deponeringsbekendtgørelsen)
Nr. 231 af 05/03/2014 om kvalitetskrav til miljømålinger
Nr. 292 af 26/03/2014 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg
Nr. 1311 af 04/12/2014 om kvaliteten af benzin, dieselolie, gasolie og
biobrændstofblandinger til anvendelse i motorkøretøjer m.v.
(Brændstofkvalitetsbekendtgørelsen)
Beskæftigelsesministeriet:
Nr. 908 af 27/09/2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved
arbejde med stoffer og materialer, bilag 1: Stoffet er omfattet af forhåndsgod-
kendelse efter de danske kræftregler. Optagelsen af stofferne på bilag XVII i
REACH med en anvendelsesbegrænsning vil indebære, at bilaget skal revideres i
overensstemmelse hermed.
Nr. 507 af 17/05/2011 om grænseværdier for stoffer og materialer
Transportministeriet:
Nr. 140 af 20/01/2015 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen
ved arbejde med stoffer og materialer på luftfartsområdet
Nr. 142 af 20/01/2015 om grænseværdier for stoffer og på luftfartsområdet
Erhvervs- og vækstministeriet:
Nr. 1246 af 11/12/2009 om Meddelelser fra Søfartsstyrelsen A, teknisk
forskrift om arbejdsmiljø i skibe
Den overvejende del af bekendtgørelserne på Miljøministeriets område vedrører
kvalitetskrav til indholdet af benzen i relation til vand (både grundvand, overflade-
vand og drikkevand) og luft. Disse bekendtgørelser vurderes ikke at blive berørt af
forslaget, der alene angår indholdet af benzen i naturgas, der sælges til private. En
enkelt bekendtgørelse omhandler kvalitetskrav til indholdet af blandt andet ben-
zen i brændstof. Motorbrændstof er i forvejen undtaget fra begrænsningsbilagets
forbud mod markedsføring og anvendelse af benzen. Forslaget vil således heller
ikke berøre denne bekendtgørelse.
Det vurderes, at bekendtgørelserne under henholdsvis Beskæftigelsesministeriet,
Transportministeriet og Erhvervs- og vækstministeriet ikke vil blive berørt af
forslaget, der kun angår naturgas, der markedsføres til private. Naturgas, der
markedsføres til erhvervsmæssig anvendelse, vil således fortsat skulle overholde
koncentrationsgrænsen for benzen på 0,1 vægtprocent.
Det bemærkes, at der også er fastsat grænser for stoffet benzen i anden regulering.
Der er oftest tale om bekendtgørelser, der fastsætter tærskelværdier for benzen,
hvorved der udløses retlige pligter, hvis et indhold af benzen overstiger en given
tærskel. Sådan regulering fastsætter ikke indholdsmæssige grænser og er derfor
ikke medtaget i ovenstående opregning.
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 467: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår benzen
1518378_0004.png
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi der er
tale om en forordning, der gælder umiddelbart i Danmark. Forslaget vurderes
heller ikke at medføre et behov for at ændre eller ophæve eksisterende regler.
Forslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser:
Kommissionen anfører i betragtningerne til forslaget, at grundet særlige geologi-
ske forhold indeholder naturgas fra visse reservoirer mere end 0,1 vægtprocent
benzen, men under 0,1 volumenprocent. Kommissionen har videre opgjort, at de
teknikker, der findes til at reducere koncentrationen af benzen i denne naturgas til
under 0,1 vægtprocent, ville indebære kapitaludgifter på næsten 1 mia. EUR og
driftsudgifter på ca. 60 mio. EUR årligt. Kommissionen konkluderer at, de høje
omkostninger forbundet med at reducere indholdet af benzen i naturgas til under
0,1 vægtprocent ikke er proportionale.
Miljøstyrelsen har ved henvendelse til danske distributører af naturgas fået oplyst,
at der i Danmark kun leveres én type naturgas, hvad enten denne leveres til private
eller erhvervsmæssige forbrugere. Forslaget vil således ikke i praksis medføre
ændringer i naturgasforsyningen i Danmark, da naturgassen vil skulle overholde
grænsen på 0,1 vægtprocent, som fortsat gælder for erhvervsmæssig anvendelse.
Forslaget vurderes derfor ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have væsentlige
statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske
eller
erhvervsadministrative
konsekvenser, da det ikke i praksis vil
medføre ændringer i naturgasforsyningen i Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget på regelplanet principielt vil sænke beskyttelsesniveauet.
I praksis vurderes forslaget at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark, idet naturgassen fortsat vil overholde grænsen på o,1 %, som gælder for
den erhvervsmæssige anvendelse. Den foreslåede undtagelse vil derfor ikke indvir-
ke på de eksisterende regler.
8. Høring
Forslaget, og et rammenotar om sagen, har været sendt i høring i Miljøspecialud-
valget 25. marts – 1. april 2015. Der er ikke indkommet bemærkninger fra
organisationerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at anvendelsen af farlige stoffer skal begrænses, når der kan
identificeres en uacceptabel risiko. Regeringen finder, at forslaget ikke vil medføre
en ændring af naturgasforsyningen i Danmark, hvorved naturgassen til forbruger-
ne vil skulle overholde grænsen på 0,1 vægtprocent, som fortsat gælder for er-
hvervsmæssig anvendelse. Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme
for det.
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 467: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår benzen
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Den forelægges
til orientering, og i kopi til Miljøudvalget.
5