Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 92
Offentligt
1421445_0001.png
Notat
14. november 2014
Til Folketingets Europaudvalg om intervention i Rettens sag T-167/14,
Søndagsavisen A/S mod Kommissionen
Den gældende mediestøtteordning blev indført ved lov nr. 1604 af 26. december
2013 om mediestøtte, der trådte i kraft den 1. januar 2014.
Hensigten med loven var at skabe grundlag for en ny støtteordning til trykte
nyhedsmedier og skrevne internetbaserede nyhedsmedier, herunder indhold via
apps og tablets, som afløser de tidligere distributions- og projektstøtteordninger til
dagblade og dagbladslignende publikationer. Et centralt element i den nye ordning
har således været at ændre mediestøtten fra en distributionsstøtte til en
produktionsstøtte.
Mediestøtteordning blev notificeret til Kommissionen den 2. oktober 2013 i
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Kommissionen har i en afgørelse af
20. november 2013 fastslået, at den statsstøtte, der er indeholdt i ordningen, kan
godkendes som forenelig med det indre marked.
Søndagsavisen har den 13. marts 2014 anlagt sag mod Kommissionen ved Retten
med påstand om, at Kommissionens afgørelse af 20. november 2013 annulleres.
Søndagsavisen gør overordnet gældende, at der var ”rimelig tvivl” om, hvorvidt
ordningen kunne statsstøttegodkendes, og at Kommissionen derfor var forpligtet til
at åbne en formel undersøgelsesprocedure, således at interesserede parter,
herunder Søndagsavisen, i medfør af Rådets forordning 659/1999 af 22. marts 1999
om fastlæggelse af reglerne for anvendelse af artikel 108 i traktaten om den
Europæiske unions funktionsmåde (procedureforordningen), kunne få anledning til
at komme med bemærkninger til sagen.
Til støtte for annullationspåstanden har Søndagsavisen tre overordnede
anbringender:
1) Kommissionen gennemførte ikke en tilstrækkelig undersøgelse af
mediestøtteordningens
egnethed
til at opnå sine formål, og derfor begik
Kommissionen en retlig fejl ved at konkludere, at der ikke var tvivl om, at
ordningen kunne statsstøttegodkendes.
2) Kommissionens afgørelse lider af en
begrundelsesmangel.
3) Kommissionen har ikke gennemført en tilstrækkelig undersøgelse af, om
fordelene ved mediestøtteordningen opvejer ordningens
Dok. nr. 2404446
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
konkurrencefordrejende virkninger,
og derfor begik Kommissionen en retlig
fejl ved at konkludere, at ordningen ikke gav anledning til tvivl.
Ifølge mediestøttelovens § 3, stk. 1, jf. § 1, ydes tilskud i form af redaktionel
produktionsstøtte til trykte nyhedsmedier og til skrevne internetbaserede
nyhedsmedier, der formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof. De
kumulative betingelser for opnåelse af tilskud efter stk. 1 fremgår af lovens § 3,
stk. 2. Efter § 3, stk. 2, nr. 6, kræves,, at et nyhedsmedie for at være
støtteberettiget skal have ”et indhold, hvor mindst halvdelen er redaktionelt stof i
form af artikler m.v. inden for et bredt emneområde og med behandling af aktuelt
nyhedsstof”. Det er i det væsentlige denne ”50 %-betingelse”, som Søndagsavisen
mener, at Kommissionen ikke burde have accepteret.
Kommissionen har påstået frifindelse.
Regeringen er af den opfattelse, at mediestøtteordningen, der fremgår af
mediestøtteloven, er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, herunder at
Kommissionens statsstøttegodkendelse af ordningen er lovlig og korrekt.
Fristen for regeringens afgivelse af skriftligt interventionsindlæg er 21. november
2014.
Sagsanlægget har ikke opsættende virkning, og mediestøtteordningen vil derfor
fortsætte uændret, mens retssagen verserer.
Regeringen vil afgive interventionsindlæg i sagen til støtte for Kommissionens
påstand om frifindelse.