Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1421601_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 4. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 24. oktober 2014
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Morten Bødskov (S),
næstformand, Ida Auken (RV), Lisbeth Bech Poulsen
(SF), Per Clausen (EL), Jakob Ellemann-Jensen (V),
Pia Adelsteen (DF) og Mette Bock (LA).
Klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg
Petersen og miljøminister Kirsten Brosbøl.
Desuden deltog:
FO
1. Rådsmøde nr. 3342 (miljø) den 28. oktober 2014
Klima-, energi- og bygningsministeren
ville forelægge punktet om forberedelserne til
FN’s klimakonference COP20 i Lima til orientering.
Han ville også kort orientere om sag-
en om det europæiske semester og review af 2020-strategien, som ellers ville blive fore-
lagt af miljøministeren. Han henviste til det fremsendte samlenotat.
Miljøministeren
henviste til samlenotatet, som blev sendt til udvalget den 16. oktober.
Der var to miljøpunkter på rådsmødet: for det første vedtagelse af rådskonklusioner om
integration af miljødimensionen i semestret og i EU's 2020 strategi, som ville blive fore-
lagt til orientering; for det andet en orienterende drøftelse af Kommissionens nye affalds-
pakke, der også ville blive forelagt til orientering. Derudover ville hun forelægge Kommis-
sionens forslag til ændring af emballagedirektivet for at mindske forbruget af letvægtsbæ-
reposer med henblik på et tidligt forhandlingsoplæg.
1.
Forberedelse af FN’s klimakonference COP20/CMP10, Lima, Peru, 1.
-12.
december 2014
Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3342
bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13)
bilag 76 (side 139, COP 19 behandlet i EUU 11/10-13)
Klima-, energi- og bygningsministeren:
På miljørådsmødet den 28. oktober vil Rådet
vedtage rådskonklusioner om COP20, der afholdes i Lima den 1.-12. december. Jeg fore-
lægger
sagen til orientering. Rådskonklusionerne udgør EU’s forhandlingsmandat og fast-
86
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
lægger EU’s overordnede forhandlingsposition. Fra dansk side forventer vi ikke større
uenighed om vedtagelse af rådskonklusionerne.
Regeringen lægger generelt vægt på, at en samlet aftalepakke i Lima bliver ambitiøs,
balanceret og skaber fremdrift i forhandlingerne. Det gælder for det første forhandlingerne
om en global juridisk bindende klimaaftale for alle parter til vedtagelse på COP21 i 2015
samt ikrafttrædelse i 2020 og for det andet indsatsen for at øge den globale reduktion-
sindsats før 2020. Vi vil altså både have en god aftale i 2015 til ikrafttrædelse i 2020 og
en indsats før 2020.
Regeringen har herudover særligt haft fokus på, at EU i miljørådskonklusionerne kan
sende et signal om klimafinansiering. Klimafinansiering er afgørende for en øget global
reduktionsindsats og vil være centralt både på COP20 og frem mod COP21 i Paris næste
år. Regeringen har derfor arbejdet for, at EU i miljørådskonklusionerne kan sende et sig-
nal om fortsat tilslutning til ilandenes mål om at mobilisere klimafinansiering til ulandene
på 100 mia. USD om året.
Regeringen agter at støtte udkastet til rådskonklusionerne.
Per Clausen
bemærkede, at man ikke forventer, at de kommende bidrag kommer til at
leve op til 2-gradersmålsætningen, og at det af samme grund er vigtigt, at man kan opju-
stere ambitionsniveauet efter aftalens ikrafttrædelse. Hvad kan henholdsvis Danmark og
EU gøre for, at det sker? Den aftale, der dagen forinden var blevet indgået i EU, afspejle-
de nødvendigheden af, at man kan gøre mere.
Klima-, energi- og bygningsministeren
svarede, at den aftale, man indgår i Paris, for-
mentlig ikke vil være omfattende nok til at holde den globale temperaturstigning under to
grader, og derfor vil man gerne have, den bliver fleksibel, så man ikke bliver bundet til at
begrænse sig til en utilstrækkelig indsats, men kan højne ambitionsniveauet løbende.
Danmark har en 2050-strategi og en målsætning om 40 pct. allerede i 2020, hvor EU nu
har en 40-procentsmålsætning i 2030. Man har altså ikke lagt alle æg i en kurv. Man kan
arbejde videre med det på forskellige niveauer, og regeringen har tænkt sig at blive ved
med at gå forrest.
Per Clausen
var glad for, at regeringen ser de internationale udfordringer som en grund
til at lade Danmark gå foran frem for at svigte, bare fordi de andre gør det. Danmark måt-
te ved siden af EU- og FN-sporene samarbejde med lande og regioner på et andet øko-
nomisk udviklingstrin, eksempelvis om vedvarende energi, CO
2
-reduktioner osv. Dan-
mark kan på den måde vise, at man kan gøre noget, uanset hvilket økonomisk udviklings-
trin man er på. Nogle lande føler, at den vestlige verden forsøger at begrænse deres ud-
viklingsmuligheder med henvisning til klimaet. Man må derfor demonstrere udviklingsmu-
lighederne.
Klima-, energi- og bygningsministeren
var enig. Han nævnte, at Danmark ud over FN-
sporet bl.a. har et bilateralt samarbejde med Sydafrika. Her har man været med til at lave
87
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
et vindatlas over landet, så det ellers kuldominerede land kan se, at det kan svare sig for
dem at opstille vindmøller. Han nævnte også Den Grønne Klimafond, som Danmark har
forpligtet sig til at lægge 400 mio. kr. i.
88
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
2. Rådskonklusioner om integration af miljø i EU's semester og 2020-strategi
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2014) 0130, KOM (2014) 0398
Rådsmøde 3342
bilag 2 (samlenotat side 2)
Klima-, energi- og bygningsministeren:
Punktet om Europa 2020-strategien fremlæg-
ges af miljøministeren, men jeg skal for en god ordens skyld nævne, at regeringen er til-
freds med, at inklusionen af EU’s 20-20-20
klima- og energimål i det europæiske seme-
ster skaber øget fokus på opfyldelsen af målene
ikke mindst på det ikkebindende mål
for energieffektivitet, der ikke som CO
2
- og VE-målene er omsat til nationale mål. Den
forestående forgrønnelse af strategien kan understøtte klima- og energidagsordenen
yderligere eksempelvis ved et øget fokus på udfasning af uhensigtsmæssige fossile sub-
sidier.
Miljøministeren:
Punktet vil blive forelagt til orientering, og jeg henviser til omtalen i sam-
lenotatet. På Rådsmødet skal vi vedtage rådskonklusioner, der fastlægger Miljørådets
indspil til den igangværende midtvejsevaluering af Europa 2020-strategien. Evalueringen
forventes afsluttet i løbet af 2015.
Europas 2020-strategi er
EU’s 10-årige
vækststrategi og blev vedtaget på Det
Europæiske Råd i juni 2010. Strategien afløste Lissabonstrategien for vækst og
beskæftigelse. En af prioriteterne i strategien er, at EU skal fremme bæredygtig vækst,
herunder fremme en ressourceeffektiv, grønnere og mere konkurrencedygtig økonomi.
Den grønne dimension i strategien er dækket af mål på klimaområdet og et
flagskibsinitiativ for ressourceeffektivitet. I forbindelse med midtvejsevalueringen af 2020-
strategien gennemfører formandskabet drøftelser i alle rådsformationer med henblik på at
levere input til evalueringen.
Rådskonklusionerne handler basalt set om, hvilken vægt miljøområdet skal have i EU’s
overordnede vækststrategi fra 2015 til 2020. Rådskonklusionerne understreger, at
bæredygtig udnyttelse af naturressourcer og ressourceeffektivitet er en central del af
bæredygtig udvikling, hvilket også skal være et centralt element i FN’s kommende globale
bæredygtighedsmål
de såkaldte SDG’er. Det understreges samtidig, at bæredygtig
brug af naturressourcer er afgørende for, at EU’s langsigtede vækst og beskæftigelse
bliver bæredygtig. Rådskonklusionerne henviser til visionerne og målene i det syvende
miljøhandlingsprogram og gentager støtten til en række anbefalinger for at fremme grøn
vækst og ressourceeffektivitet. Konklusionerne anbefaler også, at man i 2020-strategien
inkluderer en ikkebindende europæisk målsætning for ressourceeffektivitet, uden at der
tages stilling til, hvad det konkrete mål kunne være. Konklusionerne peger også på, at det
europæiske semester skal inddrage bæredygtige vækstfremmende tiltag og jobskabende
initiativer relateret til naturressourcer og klima, og at Miljørådet skal inddrages i arbejdet
med det europæiske semester, hvor det er relevant. Endelig anbefaler konklusionerne, at
Kommissionen opprioriterer arbejdet med grønne nationalregnskaber og indikatorer for at
opgøre af værdien af naturkapitalen til brug for politiske beslutninger.
89
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
Regeringen finder generelt, at de overordnede prioriteter og mål i Europa 2020-strategien
fortsat er relevante og velbegrundede. Regeringen ønsker derfor som udgangspunkt ik-
ke, at der ændres på det eksisterende fokus i Europa 2020-strategien og det europæiske
semester. Regeringen støtter et øget fokus på, hvordan man konkret
kan styrke EU’s
vækstpotentiale. Regeringen arbejder i øjeblikket på konsekvensvurderinger af Kommis-
sionens scenarier for ressourceeffektivitet, som blev præsenteret i forbindelse med med-
delelsen om cirkulær økonomi. Regeringens holdning til et ressourceeffektivitetsmål er
således at afvente resultatet af disse konsekvensvurderinger. Generelt vurderer regerin-
gen, at linjen i rådskonklusionerne understøtter linjen i køreplanen for et ressourceeffek-
tivt Europa. Med disse bemærkninger kan regeringen acceptere rådskonklusionerne.
Pia Adelsteen
spurgte, om de gamle mål var nået. Hvis ikke, syntes hun, det var dumt at
sætte nye mål.
Per Clausen
spurgte, hvad det konkret betød, at sigtet er at afkoble den økonomiske
vækst fra brugen af ressourcer, dvs. at skabe mere økonomisk værdi ud af
naturressourcerne. Skal ressourceforbruget i EU reduceres, bevares på det nuværende
niveau eller bare stige mindre end den økonomiske vækst? Forudsætningen for, at man
kan vurdere resultaterne, er, at det er klart, hvad man har tænkt sig. Det var uklart, hvad
den ikkebindende og retningsgivende ressourceeffektivitetsmålsætning indebar. Ville den
få betydning, eller var det bare hensigtserklæringer? Det virkede mest som det sidste.
Mette Bock
spurgte, om det, der var sket aftenen før, havde indflydelse på resultatet.
Jakob Ellemann-Jensen
tilsluttede sig Mette Bocks spørgsmål. Han syntes, det var
noget luftigt med de ikkebindende målsætninger, uklarheden om, hvordan
ressourceproduktiviteten opgøres, osv. Ville man komme det nærmere på mødet?
Miljøministeren
svarede Pia Adelsteen, at Danmark var nået langt med de gældende
målsætninger, f.eks. var målsætningen for genanvendelse af kommunalt affald på 50 pct.,
og her var Danmark oppe på 45 pct. Definitionen på kommunalt affald var dog lidt
usikker. Danmark skal stadig gøre en væsentlig indsats for at nå op på det kommende
mål på 70 pct. Man var ved at lave en oversigt over, hvor langt man er nået med
opfyldelsen af gældende og kommende målsætninger.
Ministeren svarede Per Clausen, at der ikke var konkrete forslag på bordet, fordi der
lægges op til ikkebindende og retningsgivende mål, men regeringen ville opfordre til at
fremlægge et konkret forslag. De scenarier, der var stillet op i meddelelsen om cirkulær
økonomi, forsøger man at få et overblik over, men hvis man rigtig skal vurdere
konsekvenserne, må Kommissionen fremlægge et konkret forslag. Der var lagt op til en
diskussion om, hvorvidt der overhovedet skal være retningsgivende mål.
Ministeren svarede Mette Bock og Jakob Ellemann-Jensen, at det, der var sket aftenen
før, overordnet set var en styrkelse af den grønne dimension. Det kunne man glæde sig
90
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
over. Hun svarede også Jakob Ellemann-Jensen, at man netop skulle drøfte, om man
skal have retningsgivende mål.
Per Clausen
syntes, det var trist, at flagskibsinitiativet, Ressourceeffektivt Europa, fik så
usikker en behandling. Dagen før havde man også set, at det blev meget tyndt, når man kom
til energieffektivitet. Det var beklageligt, men ikke nødvendigvis overraskende.
Miljøministeren
ville på mødet opfordre Kommissionen til at gennemføre og implementere
handlingsplanen, flagskibet og det syvende miljøhandlingsprogram. Mere luftigt var det ikke.
Det, der lå i rådskonklusionerne, peger i den rigtige retning, hvis man gerne vil styrke
semestrets grønne profil. Derfor kunne regeringen også acceptere dem.
91
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
3. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2008/98/EF om affald, 94/62/EF om emballage og emballageaffald,
1999/31/EF om deponering af affald, 2000/53/EF om udrangerede køretøjer,
2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og
akkumulatorer og 2012/19/EF om affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
Orienterende debat
KOM (2014) 0397
Rådsmøde 3342
bilag 2 (samlenotat side 10)
KOM (2014) 0397
bilag 4 (udtalelse fra Europaudvalget og Miljøudvalget)
EU-note (13)
E 35 (note om nyt forslag til ændring af seks affaldsdirektiver)
Miljøministeren:
Det italienske formandskab har besluttet, at vi på rådsmødet skal have
en første orienterende drøftelse af Kommissionens nye forslag om ændring af i alt seks
affaldsdirektiver
den såkaldte affaldspakke. Der er tale om et meget omfattende forslag.
Det centrale sigte er at skærpe de bindende målsætninger for genanvendelse af hus-
holdningsaffald og husholdningslignende affald fra virksomheder og institutioner samt af
emballageaffald. Forslaget er et vigtigt element i Kommissionens ønske om at styrke en
cirkulær økonomi i Europa. I et globalt perspektiv, hvor presset på jordens ressourcer
konstant forøges, skal øget genanvendelse lette de europæiske virksomheders adgang til
nødvendige råvarer og samtidig bidrage med tusindvis af arbejdspladser inden for gen-
anvendelsesindustrien. Kommissionen foreslår samtidigt en skærpelse af målsætninger-
ne i deponeringsdirektivet således, at det fra 2025 ikke bliver tilladt at deponere genan-
vendelsesegnet affald, og således at der fra dette tidspunkt højst må deponeres en af-
faldsmængde, der svarer til 25 pct. af husholdningsaffaldet på almindelige lossepladser
for ikkefarligt affald. For at nå disse mål foreslår Kommissionen desuden, at det gøres
obligatorisk at lave separat indsamling af det grønne organiske affald. Derudover foreslår
Kommissionen et forbedret system til løbende at kunne vurdere og bistå medlemslande-
ne med at overholde de opstillede målsætninger. Endeligt foreslås der også en række
administrative forenklinger af den eksisterende affaldslovgivning.
Overordnet flugter Kommissionens ambitioner godt med regeringens linje i ressourcestra-
tegien
”Danmark uden Affald” fra oktober 2013, særlig
når det handler om at øge genan-
vendelsen af husholdningsaffaldet og mindske den del af affaldet, der forbrændes, frem-
me den separate indsamling af det organiske affald og sikre en højere kvalitet i genan-
vendelsen. Jeg vil gerne understrege, at der er tale om et meget ambitiøst forslag. At
skulle genanvende 70 pct. af husholdningsaffaldet og 80 pct. af emballageaffaldet i 2030
er endog meget ambitiøst og vil kræve væsentlige nationale indsatser. For den relativt
store gruppe af EU-lande, der i dag deponerer størsteparten af deres husholdningsaffald,
vil det også være en voldsom opgave, hvis deponering af denne type affald skal bringes
næsten til ophør i 2025.
Når vi skal have vores første drøftelse af forslaget på rådsmødet, vil jeg rose Kommissio-
nen for at have fremlagt et modigt forslag med ambitiøse politiske mål, der har samme
retning som de mål, vi forfølger i dansk affaldspolitik. Vi er stadig meget tidligt i processen
92
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
for behandlingen af forslaget, og regeringen har derfor endnu ikke fastlagt sin holdning til
de konkrete målsætninger i forslaget. Før vi kan det, skal vi have foretaget en grundig
vurdering af forslagenes konsekvenser. Derfor kan jeg på Rådsmødet naturligvis ikke
sige noget om de konkrete målsætninger i forslaget, og det forventer jeg heller ikke mine
kolleger fra de andre medlemslande kan. Det er endnu for tidligt til en sådan diskussion,
så der bliver alene tale om en første udveksling af overordnede politiske synspunkter, og
det er min vurdering, at der forestår et langt forhandlingsforløb både i Rådet og Europa-
Parlamentet, før en enighed om dette forslag kommer i hus.
Pia Adelsteen
var klar over, at det var en orienterende drøftelse, men det var alligevel ret
omfattende. Samlenotatet siger, at revisionen af affaldslovgivningen vil berøre en række
nationale regler. Kunne man få en liste over, hvilke nationale regler der vil blive påvirket?
Jakob Ellemann-Jensen
syntes ministeren antydede, at man måske er lige lovlig
ambitiøs. Risikerer man med det høje ambitionsniveau, at man ikke når frem til noget,
fordi for mange vil stille sig på bagbenene?
Miljøministeren
henviste Pia Adelsteen til samlenotatet side 13, hvor de regler, der ville
blive omfattet af revisionen, stod beskrevet. Hvis der var behov for yderligere svar, kunne
hun vende tilbage med et skriftligt spørgsmål. Ministeren svarede Jakob Ellemann-
Jensen, at det var vigtigt, at Danmark kvitterer for Kommissionens høje ambitionsniveau
og på den måde er med til at drive udviklingen fremad, men at forventningerne til, hvad
landene kan nå, også skulle være realistiske. Hun forventede som sagt ikke en drøftelse
af de konkrete mål, for de andre lande var nok også ved at vurdere konsekvenserne.
Pia Adelsteen
kunne læse, at affaldsdirektivet ville medføre nogle ændringer i
miljøbeskyttelsesloven. Hun ville gerne vide, hvad der præcis skulle ændres, hvis ministeren
vidste det.
Miljøministeren
sagde, at det kom an på det endelige forhandlingsresultat. Regeringen var i
gang med at vurdere konsekvenserne af de målsætninger, der lægges op til. Det var for tidligt
at sige noget konkret.
93
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
FO
4. Kommissionens forslag til ændring af emballagedirektivet 94/62/EF med hen-
blik på at mindske forbruget af letvægtsbæreposer
Tidlig forelæggelse
KOM (2013) 0761
Rådsmøde 3342
bilag 2 (samlenotat side 22)
Miljøministeren:
Forslaget behandles ikke på rådsmødet, men forelægges til et tidligt
forhandlingsoplæg, idet det italienske formandskab har anmodet om mandat til at indlede
forhandlinger med Europa-Parlamentet om en tidlig andenbehandlingsaftale. Jeg henvi-
ser i øvrigt til omtalen af forslaget i samlenotatet.
Kommissionens forslag har til formål at mindske forbruget af letvægtsbæreposer i EU.
Plasticposer udgør en meget væsentlig kilde til forurening af havmiljøet. Derfor er det helt
centralt, at vi på EU-niveau sikrer handling på dette område. Kommissionen vurderer, at
over 8 milliarder plasticposer årligt falder uden for affaldshåndteringen i EU. Det resulte-
rer i, at store mængder plasticposer hvert år ender i havene, hvor de klumper sig sam-
men i store affaldsøer til skade for havmiljøet. Kommissionen har analyseret forbruget af
plasticposer i medlemslandene og fremhæver Danmark og seks andre medlemslande
som gode eksempler på, at man med forskellige initiativer har nedbragt forbruget til under
20 pct. af det gennemsnitlige forbrug i EU.
Forslaget indfører på denne baggrund et krav i emballagedirektivet om, at alle medlems-
stater skal træffe foranstaltninger til at reducere forbruget af plasticposer. Medlemsstater-
ne kan selv vælge de virkemidler, som vurderes at være mest effektive. Der gives mulig-
hed for at anvende afgiftsinstrumenter og andre handelsbegrænsende tiltag, ligesom der
åbnes op for, at der kan opstilles nationale reduktionsmål. Medlemsstaterne skal desuden
løbende afrapportere om effekten af deres indsats. Europa-Parlamentet har førstebe-
handlet forslaget og stiller bl.a. et ændringsforslag om, at medlemslandene skal opfylde
et reduktionsmål på 50 pct. 3 år efter direktivets ikrafttræden og 80 pct. efter 5 år. Det
foreslås, at begge mål opgøres
i forhold til EU’s gennemsnitlige forbrug i 2010. Parlamen-
tet foreslår ligeledes, at det gøres obligatorisk, at der opkræves betaling for poserne i bu-
tikkerne.
Regeringen støtter Kommissionens forslag. Som sagt er Danmark et af de lande, der har
inspireret Kommissionen til forslaget. Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke vil
have nogen konsekvenser for vores hjemlige regulering. Men det vil få en væsentlig posi-
tiv miljøeffekt i de mange lande, der endnu ikke har reguleret området, og dermed også
en positiv miljøeffekt for Danmark og havene omkring os. I forhold til Europa-
Parlamentets forslag er regeringen af den holdning, at fastsættelse af et overordnet EU-
reduktionsmål og opstillingen af et fælles udgangspunkt for en sådan målsætning forud-
sætter tilstedeværelse af det fornødne ensartede datagrundlag om forbruget af plasticpo-
ser i de enkelte medlemslande. Et sådant datagrundlag findes ikke endnu, og det giver
derfor ikke mening allerede nu at lægge sig fast på en konkret reduktionsmålsætning.
Danmark vil i stedet arbejde for, at det fornødne vidensgrundlag etableres og på den
94
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
baggrund bede Kommissionen om at evaluere og eventuelt fremsætte forslag om bin-
dende reduktionsmål. Det er den rigtige rækkefølge at gøre tingene i. I forhandlingerne
med Europa-Parlamentet lægger regeringen derfor afgørende vægt på, at der ikke på
nuværende tidspunkt fastsættes et obligatorisk reduktionsmål som foreslået af Parlamen-
tet. Regeringen vil heller ikke kunne støtte Parlamentets forslag om, at det skal være ob-
ligatorisk for butikkerne at opkræve en pris for plastikbæreposer. Regeringen mener helt
principielt, at medlemsstaterne skal have metodefrihed, i forhold til hvilke økonomiske
styringsinstrumenter de ønsker at anvende.
Jeg vil holde udvalget orienteret om udfaldet af forhandlingerne med Europa-
Parlamentet.
Pia Adelsteen
syntes, det var godt, at regeringen lagde afgørende vægt på, at der ikke
skal være bindende mål, som Europa-Parlamentet foreslår, og på metodefriheden. Men
kommer Danmark, som der står i samlenotatet, til at indføre yderligere foranstaltninger?
Og får Kommissionen bemyndigelse til at stille flere krav?
Per Clausen
forstod på regeringen, at det positive ved forslaget var, at det ingen
betydning får i Danmark. Er Danmark virkelig i mål, hvad angår plasticposeforbrugets
omfang og genanvendelse af plasticposer? Han var skeptisk over for regeringens
afvisning af en række af Europa-Parlamentets forslag, f.eks. at forbrugerne skal have ret
til at aflevere plasticposer der, hvor de har fået dem. Og kunne man ikke fastlægge nogle
reduktionsmål? På den anden side var han enig med ministeren i, at der skulle være en
vis form for metodefrihed i landene. Hans holdning var dermed en anelse
modsætningsfyldt, men det måtte man leve med.
Mette Bock
meddelte, at Liberal Alliance støttede forhandlingsoplægget. Det var
fornuftigt at lægge vægt på landenes metodefrihed og at anerkende forholdene i havene,
her er der brug for en fælles europæisk indsats.
Jakob Ellemann-Jensen
så emballagedirektivet som en sag, hvor Frans Timmermans
måske kunne se på, om nærhedsprincippet bliver overholdt. Venstre støttede dog
regeringens forhandlingsoplæg med det i mente, at Danmark er meget langt foran på
området, og at man skal undgå, at alle medlemsstater skal reducere med 50 pct. Det var
glædeligt, hvis de andre lande kunne komme op i nærheden af Danmarks begrænsning
af brug, udsmidning og henkastning af plasticposer.
Miljøministeren
svarede Pia Adelsteen, at hun som sagt ikke forventede, at Danmark
skal reducere yderligere. Over for Jakob Ellemann-Jensen gentog hun, at Kommissionen
havde taget udgangspunkt i Danmark og seks andre medlemslande, og derfor forventede
man ikke yderligere krav til Danmark. Det, man skal, er at indrapportere ligesom de andre
lande, så man får et datagrundlag. Her siger Danmark til Kommissionen, at man først da
kan vurdere, om der er brug for overordnede reduktionsmål. Det var den rigtige
rækkefølge. Per Clausen var i tvivl om, hvorvidt man skulle afvise Europa-Parlamentets
forslag, men man havde efter regeringens mening ikke det fornødne datagrundlag for at
95
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 98: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 24/10-14
4. Europaudvalgsmøde 24/10 2014
lave ambitiøse mål
60 pct. reduktion efter 3 år, 80 pct. efter 5 år. Regeringen gik som
Per Clausen ind for metodefrihed.
Pia Adelsteen
mente faktisk, at nærhedsprincippet var overholdt, fordi plasticposerne flyder
rundt ude i havene, og det kunne man kun gøre noget ved i fællesskab. Dansk Folkeparti
støttede forhandlingsoplægget, også fordi ministeren havde lagt afgørende vægt på nogle
ting, der er principielle for hende.
Per Clausen
var bekymret for at få Socialistisk Folkepartis europaparlamentariker på nakken,
men på trods af det og de miljømæssige bekymringer og på grund af metodefriheden gik
Enhedslisten gik ind for forhandlingsoplægget.
Klima-, energi- og bygningsministeren
kvitterede for Dansk Folkepartis og Enhedslistens
opbakning til regeringens linje. Hun var glad for den brede enighed om at sikre
nærhedsprincippet og om, at opgaven løses i fællesskab. Det var også til Danmarks fordel.
Formanden
konkluderede, at der var opbakning til regeringens forhandlingsoplæg, idet ingen
partier havde ytret sig imod det.
5. Eventuelt
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 10.48
96