Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 7
Offentligt
1427140_0001.png
Europaudvalget og Erhvervsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
5. maj 2015
Juncker: EU-budget skal mobilisere 250 mia. EUR i private investeringer
Europa- Kommissionens formand, Jean Claude Juncker, var i topform, da han
den 26. november lancerede Kommissionens og Den Europæiske Investe-
ringsbanks (EIB) storstilede europæiske investeringsplan over for Europa-
Parlamentet i Strasbourg
1
. Med en bemærkning om, at julen var kommet tid-
ligt i år, leverede Juncker den investeringspakke til en værdi af 315 mia. euro,
som han i forbindelse med sin indsættelse som Kommissionsformand ellers
først havde lovet til jul.
Ifølge Juncker skal den store investeringsplan generere mindst 315 mia. EUR
fra private og offentlige investorer inden for de næste tre år, som kan kanali-
seres ud i realøkonomien og kickstarte den økonomiske vækst og beskæfti-
gelsen i Europa.
Kommissionen lægger op til, at planen skal kunne træde i kraft allerede den 1.
juni 2015, så Rådet og Europa-Parlamentet skal være klar til at træde på
speederen og køre den fornødne EU-lovgivning igennem efter en hastepro-
cedure.
Investeringspakken skal dog ikke stå alene. Det var således vigtigt for Junck-
er at understrege, at vejen til Europæisk økonomis genopretning går ad tre
spor, som udover øgede investeringer også omfatter strukturreformer og fort-
sat budgetdisciplin i EU-landene. Investeringsplanen må ikke koste de euro-
1
Meddelelse fra Kommissionen om en investeringsplan for Europa - Kom(2014)903 af 26. no-
vember 2014.
1/5
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 7: Juncker: EU-budget skal mobilisere 250 mia. EUR i private investeringer
1427140_0002.png
pæiske skatteydere ekstra penge og lanceres også samtidig med, at Kom-
missionen vedtager sine anbefalinger og krav til eurolandenes finanslove for
næste år. Som lederen af ALDE-gruppe i Europa-Parlamentet Guy Verhof-
stadt sagde under debatten i Parlamentet. ”Der er ikke offentlige midler til
rådighed i Europa. Der er kun gæld”.
Hvorfor en investeringsplan?
Når investeringsplanen, ifølge Juncker, er nødvendig, skyldes det altså bl.a.,
at EU-landenes offentlige budgetter er under alvorligt pres. EU-landenes
gældsniveau er ifølge Kommissionen steget fra 60 pct. af vores BNP til 90 af
vores BNP, samtidig med at de offentlige udgifter udgør tæt på 50 pct. af EU’s
samlede BNP.
Hertil kommer ifølge Kommissionen, at Europa står over for et alvorligt inve-
steringsefterslæb i forhold til de lande vi normalt sammenligner os med.
Juncker talte ligefrem om en investeringsfælde, hvor investorer på den ene
side hævder, at det er attraktivt at investere i Europa, mens man på den an-
den side kan konstatere, at investeringsniveauet i EU er faldet med 15 pct. i
forhold til tiden før finanskrisen
2
.
Ifølge Juncker er der dog ikke mangel på likviditet i Europa. Det der mangler
er tillid hos virksomhederne. Der er derfor behov for en investeringsplan, som
er både ambitiøs og realistisk.
Hvad er der i pakken?
Kommissionens plan forsøger at løse investeringsproblemet gennem tre for-
skellige tiltag:
En Europæisk fond for strategiske investeringer
Bedre information til offentlige og private investorer om gode rentable
investeringsprojekter, mv.
Bedre investeringsklima i Europa: lovgivningsmæssige rammer for inve-
steringer, som skaber større forudsigelighed bl.a. ved at fjerne hindrin-
ger for investeringer på tværs af Europa.
Den europæiske fond for strategiske investeringer
Først og fremmest skal der ifølge planen etableres en ”Europæisk fond for
strategiske investeringer”, som garanteres gennem offentlige midler fra EU og
EIB. Fonden skal sikre adgang til risikovillig kapital til mere langsigtede inve-
2
I nogle lande er faldet i investeringer endda lang værre. Dette gælder især Italien (25pct), Por-
tugal (36pct), Spanien (38pct), Irland (39pct) og Grækenland (64pct).
2/5
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 7: Juncker: EU-budget skal mobilisere 250 mia. EUR i private investeringer
1427140_0003.png
steringer samt til små og mellemstore virksomheder og såkaldte midcap-
selskaber
3
. Fonden vil ifølge Kommissionen kunne mobilisere over
315 mia. EUR i ekstra finansiering over en treårig periode fra især private
investorer.
Ifølge Junckers investeringsplan skal de 315 mia. EUR skaffes ved at rejse 63
mia. EUR i lån på det finansielle marked på baggrund af garantier fra EU og
den Europæiske Investeringsbank på henholdsvis 16 og 5 mia.
4
. De resteren-
de 252 mia. EUR skal skaffes fra private investorer.
Juncker appellerede dog samtidig til EU-landene og private investorer om
også at bidrage til fonden for at sætte ekstra skub i de private investeringer.
Han lovede eventuelle investorer, at for hver euro de lægger i fonden, vil der
blive genereret yderligere15 euro i private investeringer
5
. Juncker lokkede
desuden medlemsstaterne med, at deres eventuelle bidrag til fonden ikke vil
blive medregnet, når Kommissionen opgør EU-landenes offentlige underskud
under Stabilitets- og vækstpagten. Ifølge Financial Times skulle lande som
Frankrig, Italien og Spanien allerede være involveret i drøftelser om at bidrage
til fonden.
Planen er ifølge Juncker det hidtil mest ambitiøse forsøg på at bruge EU’s
budget til at mobilisere ekstra investeringer i form af privat risikovillig kapital,
som kan investeres i rentable investeringsprojekter, som ikke ellers ville være
blevet til noget.
Fondens midler vil især være rettet mod projekter, der har større samfunds-
mæssig og økonomisk værdi. Den nye fond skal navnlig støtte strategiske
investeringer af betydning for Europa inden for infrastruktur (tre fjerdedele af
midlerne). Dette gælder især investeringer i bredbånds- og energinet samt
transportinfrastruktur, uddannelse, forskning, innovation og energi og energi-
effektivitet. Fonden vil således supplere nogle af de eksisterende EU-
programmer såsom ”Connecting-Europe faciliteten” (infrastruktur), ”Horisont
2020-programmet” (forskning og innovation), men vil ifølge Kommissionen
typisk sikre en større risikodækning i forbindelse med de forskellige projekter.
3
Ifølge Kommissionen er midcap-selskaber virksomheder med mellem 250 og 3000 ansatte.
De 8 mia. EUR fra EU’s budget tages fra Horisont 2020 (3.3 mia. EUR), Connecting Europe
4
(2.7 mia. EUR) faciliteten og fra budgetmargen (2 mia. EUR).
5
Ifølge Kommissionen skønnes den nye fond at få en samlet multiplikatoreffekt på 1:15 i reelle
investeringer i realøkonomien. Til sammenligning nævner Kommissionen, at EIB’s kapitalfor-
øgelse i 2012 blev vurderet at have en multiplikatoreffekt på 1:18 og EU’s nuværende lånega-
ranti for SMV’er inden for COSME-programmet giver hver milliard euro i finansiering på samme
måde mindst 20 mia. euro i kapital til SMV’er (1:20 i multiplikatoreffekt)
3/5
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 7: Juncker: EU-budget skal mobilisere 250 mia. EUR i private investeringer
1427140_0004.png
Pengene fra fonden skal ikke på forhånd fordeles til projekter efter geografi-
ske eller tematiske kriterier, men skal alene udvælges på baggrund af deres
merværdi.
Medlemsstaterne er allerede gået i gang med at sende lister over projekter til
Kommissionen og EIB’s fælles taskforce, der blev oprettet i september 2014.
Taskforcen skal udvælge projekterne i henhold til tre hovedkriterier:
Projekter med EU-merværdi til støtte for EU’s målsætninger
Økonomisk levedygtighed og værdi — prioritering af projekter med et
højt socioøkonomisk udbytte
Projekter, som kan påbegyndes senest inden for de næste tre år, dvs.
en rimelig forventning for kapitaludgifter i perioden 2015-17.
Taskforcen forventes at præsentere listen med forslag til prioriterede projekter
i løbet af december.
Information til investorer om gode rentable projekter samt bedre regulering
Kommissionen foreslår udover oprettelsen af den ”Europæiske fond for stra-
tegiske investeringer” yderligere to tiltag, som skal være med til at stimulere
private investeringer i Europa.
For det første skal EU sørge for, at investorer kan få let adgang til information
om gode rentable investeringsprojekter af betydning for Europa. Kommissio-
nen foreslår derfor at oprette, hvad man kalder en ”pipeline” som kan forsyne-
investorer med information om gode rentable investeringsprojekter. Kommis-
sionen foreslår samtidig, at EU opretter et ”centralt kontaktpunkt”, som poten-
tielle investorer kan kontakte, hvis de har brug for f.eks. teknisk bistand eller
investeringsrådgivning i forbindelse med konkrete projekter.
Endelig lægger Kommissionen op til, at EU skal forbedre investeringsklimaet i
Europa. Det skal ske gennem bedre regulering som sikrer større forudsigelig-
hed for investorer ved bl.a. at fjerne hindringer for investeringer på det indre
marked. Det gælder – f.eks. administrative byrder, som i særlig grad er pro-
blematisk for små og mellemstore virksomheder.
Men Kommissionen planlægger også oprettelsen af en kapitalmarkedsunion,
som kan sikre et mere varieret udbud af finansiering for SMV’er og langsigte-
de projekter end bankfinansiering
6
.
6
Kommissionen forventes at præsentere sit arbejdsprogram for 2015 for Europa-Parlamentet den
16. december. Arbejdsprogrammmet vil bl.a. indeholde en liste over de lovforslag, som skal
gennemføre de ti politiske prioriteter, som Juncker fremlagde for Europa-Parlamentet i juni
2014. Kommissionen planlægger at fremlægge i det kommende år.
4/5
EU-note - 2014-15 (1. samling) - E 7: Juncker: EU-budget skal mobilisere 250 mia. EUR i private investeringer
Hvad skal der ske nu?
-
-
26. november: Juncker fremlægger investeringsplan i Europa-
Parlamentet.
18.-19. december 2014: Det Europæiske Råd skal godkende investe-
ringsplanen herunder beslutningen om at oprette Den Europæiske
Fond for strategiske investeringer samt give grønt lys til at køre lov-
givning igennem efter en ”hasteprocedure”, så den kan træde i kraft
senest 1. juni 2015.
December 2014: Taskforcen præsenterer liste over prioriterede pro-
jekter.
16. december: Kommissionen fremlægger sit lovgivningsprogram for
Europa-Parlamentet som indeholder liste over de lovforslag, som skal
gennemføre Junckers ti politiske prioriteter.
Januar 2015: Kommissionen fremægger forslag til forordning om op-
rettelsen af investeringsfonden.
Juni 2015: Investeringsfonden skal være operationel.
-
-
-
-
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(3695)
5/5