Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 74
Offentligt
1434532_0001.png
Notat
Til Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Den 1. december 2014
Orientering om udbud af efter- og videreuddannelse til grund-
skolens lærere
Som opfølgning på Beslutningsforslag B1 vedrørende forskning og efteruddannelse
i grundskolens fag fremsendes hermed afrapportering vedrørende det fremadrette-
de udbud af efter- og videreuddannelse til grundskolens lærere på professionshøj-
skoler og universiteter.
Uddannelses- og Forskningsudvalget har desuden den 12. november 2014 modta-
get en Kortlægning af grundskoleforskningen gennemført af Forum for koordinati-
on af uddannelsesforskning.
Optaget på kandidatuddannelserne på Institut for Uddannelse og Pæ-
dagogik (IUP), Aarhus Universitet
Beslutningsforslag B1 vedr. forskning og efteruddannelse inden for grundskolens
fag satte fokus på universiteternes - herunder særligt Institut for Uddannelse og
Pædagogik, Aarhus Universitet (tidligere DPU) - varetagelse af videreuddannelse
inden for grundskolens fag med henblik på at sikre et systematisk løft af lærernes
kompetencer i grundskolens fag. Vedlagt beslutningsforslaget var en oversigt over
optaget på kandidatuddannelserne på institut for uddannelse og pædagogik 2009-
10.
Kandidatuddannelser på IUP
Nyere data for aktiviteten på master- og kandidatuddannelserne på Institut for
Uddannelse og Pædagogik, IUP, Aarhus Universitet (tidl. DPU) fremgår af tabel 1.
Det fremgår heraf, at der generelt er en stigning i optaget på de didaktiske kandi-
datuddannelser i perioden fra 2010 til 2013. Kandidatoptaget på didaktik i dansk
og i matematik er steget fra 2012 til 2013. Pædagogisk psykologi samt pædagogisk
sociologi har et forholdsvis højt optag, men sidste kolonne ’optagne med lærerbag-
grund’ viser, at antallet af lærere på disse uddannelser er meget begrænset jf. tabel
1.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr. 14/022509-02
Side
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0002.png
Tabel 1. Kandidatoptag, Institut for Uddannelse og Pædagogik 2010-13
2010
2011
2012
2013
2013
Optagne med
lærerbaggrund
Didaktik (dansk), kandidat
Didaktik (matematik), kandidat
Didaktik (materiel kultur),
kandidat
Didaktik (musikpædagogik),
kandidat
Generel pædagogik, kandidat
Lifelong Learning, kandidat
Anthropology of Education and
Globalisation, master (kandi-
dat)
Pædagogisk antropologi,
kandidat
Pædagogisk filosofi, kandidat
Pædagogisk psykologi, kandi-
dat
Pædagogisk sociologi, kandidat
Uddannelsesvidenskab, kandi-
dat
I alt
827
919
896
32
2
29
15
115
16
53
7
24
11
99
3
32
9
27
12
114
22
47
22
37
13
121
24
28
110
83
263
162
128
185
252
157
121
71
291
197
126
120
266
176
86
1066
38
18
16
5
25
*
10
29
41
40
37
14
273
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
*Andel med lærerbaggrund ikke registreret.
Kilde: Institut for Uddannelse og Pædagogik
Der findes ligeledes kandidatuddannelser med relevans for lærere i folkeskolen på
Aalborg Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Universitet samt i begræn-
set omfang på Roskilde Universitet.
Reduktion i optaget på generelle pædagogiske universitetsuddannelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet har udmeldt en dimensionering til institu-
tionerne, som er baseret på dimittendernes ledighed. Her har det vist sig, at der er
behov for dimensionering af pædagogisk filosofi og pædagogisk antropologi på IUP
på Aarhus Universitet.
Institutionerne har fået store frihedsgrader til at flytte dele af dimensioneringen,
hvis de vurderer, at det er nødvendigt for at sikre kvaliteten af deres udbud eller
særlige regionale hensyn. Det er ministeriets forventning, at institutionerne vil
bruges disse frihedsgrader, så det sikrer de bedst faglige miljøer og dermed de
bedst mulige kandidater for arbejdsmarkedet. Den endelige dimensionering bliver
derfor først fastlagt, efter institutionerne er kommet med deres indmeldinger 1.
december 2014.
Reduktioner i optaget på kandidatuddannelser som pædagogisk filosofi og pæda-
gogisk antropologi kan øge sandsynligheden for, at institutionerne øger optaget på
mere målrettede efteruddannelsesmuligheder, samt at lærerene søger optag på
mere relevante tilbud, det kunne fx være på fagdidaktiske kandidatuddannelser
eller kandidatuddannelser med fokus på IT i undervisningen, inklusion, klassele-
delse eller andre af de temaer, der er sat fokus på med folkeskolereformen.
Side
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0003.png
Prioritering og indsatsområder i folkeskolereformen
Inden 2020 skal alle elever i folkeskolen undervises af lærere, som enten har un-
dervisningskompetence fra læreruddannelsen i de fag, de underviser i eller har
opnået en tilsvarende faglig kompetence via efteruddannelse mv. Målsætningen er
skrevet ind i folkeskoleloven og gælder alle fag og alle klassetrin. Ved fuld kompe-
tencedækning forstås, at 95 pct. af undervisningen i fagene varetages af lærere, som
enten har undervisningskompetence (tidligere linjefag) fra læreruddannelsen i de
fag, de underviser i, eller har opnået en tilsvarende faglig kompetence via deres
efteruddannelse mv. Der er afsat i alt 1 milliard kroner i perioden 2014-2020 til
styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen.
Pejlemærker for efteruddannelsen af lærere
Den afsatte milliard til kompetenceudvikling skal først og fremmest anvendes til at
sikre fuld kompetencedækning. Dermed er der fokus på uddannelse i undervisning
i folkeskolens fag, der kan føre til erhvervelsen af undervisningskompetence (tidli-
gere linjefagskompetence).
Kommunerne skal anvende de afsatte midler til efteruddannelse af lærere under
hensyntagen til de pejlemærker, som er blevet udarbejdet af Partsudvalget om ef-
teruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen. Partsudvalget bestod af repræ-
sentanter fra KL, BUPL, Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, FOA,
Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet. Partsudvalget
udarbejdede i november 2013 nedenstående pejlemærker til inspiration for den
lokale udmøntning af midlerne.
1.
Kompetenceudvikling i folkeskolens fag.
2.
Pædagogisk kompetenceudvikling med elevernes læring og trivsel i fokus.
3.
Uddannelse af vejledere/ressourcepersoner.
4.
Lav en kommunal kompetenceplan i en inddragende proces.
5.
Følg op på skolernes kompetenceudvikling og undervisningskompetence-
dækning.
6.
Arbejd systematisk med kompetenceudvikling.
7.
Sæt fokus på medarbejdernes engagement i læringen.
8.
Tilrettelæg kompetenceudviklingen, så den har størst mulig effekt på ele-
vernes læring og trivsel.
Pejlemærkerne har som det første et hovedfokus på efteruddannelse i folkeskolens
fag. Herunder vil punkt 3 vedrørende uddannelse af ressourcepersoner styrke de
faglige miljøer på skolerne gennem en øget og bedre anvendelse af vejlede-
re/ressourcepersoner, der har specialistkompetencer inden for blandt andet mate-
matik, læsning, specialpædagogik og dansk som andetsprog.
Kommunernes udmøntning af efteruddannelsesindsatsen
Regeringen og KL har i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for
2014 aftalt, at efteruddannelsesmidlerne skal bruges til at understøtte en række
prioriterede kompetencer for lærere og pædagoger i folkeskolen jf. kommuneafta-
len for 2014, bilag 2 vedrørende fuld kompetencedækning.
Af kommuneaftalen fremgår følgende indsatsområder i forhold til efteruddannelse
af lærere og pædagoger i folkeskolen:
Linjefagskompetence.
Side
3/8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0004.png
Understøttelse af øget inklusion.
Klasseledelse.
Løbende faglige opdatering.
Specialistkompetencer inden for bl.a. læsning, matematik, specialpædagogik
og dansk som andetsprog.
Øvrige særlige indsatsområder som fx øget anvendelse af it i undervisningen.
Aftalen understøtter således, at efteruddannelsesindsatsen udmøntes inden for
folkeskolens fag, jf. linjefagskompetence, løbende faglig opdatering og specialist-
kompetencer. Indsatsområderne sætter fokus på de udfordringer, som kommuner
og folkeskoler står overfor, når de skal leve op til kravene om fuld kompetencedæk-
ning og målsætningerne i den nye folkeskolereform.
Efteruddannelse inden for grundskolens fag er det første punkt i såvel pejlemær-
kerne samt kompetencedækningen. Uddannelsesministeren og undervisningsmini-
steren er i dialog med KL om, hvordan uddannelsesinstitutionerne under Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet bedst kan imødekomme dette behov for efterud-
dannelse i forlængelse af Partsudvalgets anbefalinger og implementeringen af fol-
keskolereformen.
Data for lærernes valg af efteruddannelse på universiteter og professi-
onshøjskoler
Lærernes valg af efteruddannelse fordeler sig samlet set på efteruddannelse på
korte, mellemlange og lange videregående niveauer.
Samlet set er antallet af lærere, der benytter sig af efter- og videreuddannelse for-
holdsvist stabilt fra skoleåret 2009/10 til 2011/12, men samtidig kan det konstate-
res, at der er sket en forskydning mod flere uddannelser på master- og kandidatni-
veau. Således steg optaget på master- og kandidatuddannelser med godt 240 stude-
rende i perioden, mens optaget på diplom- og bacheloruddannelser faldt med knap
340 i perioden, jf. tabel 2.
Tabel 2. Lærernes valg af efteruddannelse, antal læreruddannede kur-
sister, 2009/10-2011/12
Hovedområde
Efteruddannelse på
kort videregående
uddannelsesniveau
(VEU) Antal kursister
Efteruddannelse på
mellemlange videre-
gående uddannelser
(VEU)
Professionsbachelor
Øvrige mellemlange
videregående efter-
udd., herunder di-
plomudd.
Akademisk bachelor
Efteruddannelse på
lange videregående
uddannelser (VEU)
Udelte kandidatud-
dannelser
Delte kandidatuddan-
nelser
Hovedgruppe
2009/10
126
2010/11
132
2011/12
171
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
7.433
724
6.615
94
346
22
68
7.251
351
6.837
63
462
11
102
7.097
305
6.768
24
587
13
179
Side
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0005.png
Master og øvrig åben
uddannelse mv.
Total (VEU)
250
7.905
348
7.845
395
7.855
Kilde: Undervisningsministeriets databank.
Ser man isoleret på diplomuddannelserne, er det største optag af lærere inden for
diplomuddannelserne i pædagogik samt diplomuddannelsen i ledelse, jf. tabel 3.
Tabel 3. Diplomuddannelse, antal kursister med lærerbaggrund,
2011/12
Diplomuddannelser
Almen uddannelse i sløjd
Dansk andetsprog for voksne
Familieterapi,diplomudd.
Journalistik,diplomudd.
Ledelse,diplomudd.
Praktiklærer til læreruddannelsen, diplomudd.
Pædagogik,diplomudd.
Social diplomudd.
Sundhedsfaglig,diplomudd.
Uddannelses- og erhvervsvejlederuddannelse
I alt
Antal kursister
79
66
12
10
Forskningsministeriet
3.047
37
3.174
16
23
255
6.757
Uddannelses- og
Kilde: Undervisningsministeriets databank.
Overblik over udbud af efteruddannelse på professionshøjskoler og
universiteter
Ministeriet har indhentet bidrag fra professionshøjskoler og universiteter om deres
indsatser for efteruddannelse af lærere og pædagoger. Styrelsen for videregående
uddannelser har ligeledes afholdt en møderunde med de største universiteter inden
for grundskoleområdet, dvs. Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Køben-
havns Universitet, Aarhus Universitet og Roskilde Universitet samt et møde med
professionshøjskolernes rektorer.
Professionshøjskolerne har en primær rolle i opkvalificeringen af lærere i relation
til undervisningskompetence og anden opkvalificering. Der er dog enkelte områder,
hvor universiteterne kan bidrage.
Universiteternes udbud
Universiteterne udbyder følgende former for efteruddannelse af lærere:
Bacheloruddannelser
Kandidatuddannelser, herunder enkeltfag under åben uddannelse
Masteruddannelser, herunder enkeltfag på master
Andre tilbud, eksempelvis samlæsning med professionshøjskoler
Antallet af udbud fremgår af tabel 4.
Side
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0006.png
Tabel 4. Antallet af udbud af efteruddannelse til lærere ved universite-
terne 2014
Bachelor
AU
KU
AAU
SDU
RUC
1
Kandidat
12
1
5
Master
16
2
6
1
-
Andet
2
Kilde: Indmeldinger universiteterne til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Universiteterne indgår ofte i samarbejde med professionshøjskoler eller kommuner
om efteruddannelse af lærere. Fra universiteterne kan ligeledes fremhæves en
række gode eksempler på samarbejde om konkrete efteruddannelsestilbud til lære-
re i forhold til grundskolens fag og folkeskolens udfordringer.
Følgende eksempler fra universiteterne kan fremhæves:
Aalborg Universitet arbejder med forskningsbaseret udvikling af skoler, dag-
tilbud og pædagogisk praksis. Samarbejdet vedrører problembaseret kompe-
tenceudvikling af lærere, pædagoger og ledere i henholdsvis Fredericia og
Brønderslev Kommune. Ligeledes har Aalborg Universitet større kommunale
samarbejder inden for inklusion i hhv. Greve og Vordingborg Projekterne har
en størrelsesorden fra 0,5 til 5 mio. kr.
Læringsløft 2020 er et konsortium, der består af Institut for Uddannelse og
Pædagogik, Aarhus Universitet samt professionshøjskolerne Metropol, UCC og
VIA. Der indgår ph.d.-uddannelse samt samarbejde med 13 folkeskoler i pro-
jektet. Konsortiet søger inden for dansk og matematik A.P. Møller fonden om
midler til efter- og videreuddannelse af lærere.
Københavns Universitet har et uddannelsessamarbejde med UCC vedrørende
fransk sprog, kultur og litteratur på bachelorniveau.
Syddansk Universitet har et samarbejde med UC Lillebælt og UC Syddanmark
vedrørende etablering af et laboratorium for sammenhængende uddannelse og
læring på det naturvidenskabelige område.
Professionshøjskolernes udbud
Professionshøjskolerne tilbyder følgende former for efteruddannelse:
Undervisningsfag på læreruddannelsen som enkeltfag
Korte kurser, herunder skræddersyede kurser rekvireret af kommuner
Diplomuddannelser, herunder enkeltfag på diplomuddannelserne
Andre tilbud, eksempelvis særligt tilrettelagt moduler til kommuner mv.
Enkeltfag på læreruddannelsen, der udbydes som åben uddannelse, udbydes inden
for alle folkeskolens fag. Fagene i læreruddannelsen udbydes i nogle tilfælde på en
måde, hvor de er tilrettelagt, så de særskilt er målrettet erfarne lærere. Nogle pro-
fessionshøjskoler tilbyder ligeledes enkeltfag som fjernundervisning eller som tur-
boforløb, hvor faget gennemføres på kort tid. Endeligt tilbydes enkelte steder spe-
cialiseringsmoduler på læreruddannelsen.
Korte kurser er ofte fagspecifikke kurser eller anden målrettet efteruddannelse.
Udbud af korte kurser inkluderer ligeledes skræddersyede kurser, der rekvireres af
kommuner. Udbuddet af korte kurser på professionshøjskolerne ligger på ca. 150-
250 kurser årligt pr. professionshøjskole, to professionshøjskoler ligger dog lavere.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0007.png
Det anslås, at omkring en tredjedel af kurserne er rekvirerede på de professionshøj-
skoler, hvor der er tradition for rekvirerede kurser.
Professionshøjskolernes udbud af diplomuddannelse består dels i samlede diplom-
uddannelser, vejlederuddannelse (uddannelse til ressourceperson), f.eks. læsevej-
leder, matematikvejleder osv., som diplomuddannelsesfag, der kan tages som en-
keltfag (eller en pakke af eksempelvis tre enkeltfag). Professionshøjskolerne udby-
der mellem 15 og 100 diplommoduler årligt og op til 13 hele diplomuddannelser.
Data for lærernes optag på diplomuddannelserne fremgår af tabel 3 ovenfor.
Samarbejde mellem professionshøjskoler og universiteter
Universiteterne og professionshøjskolerne indgår i stigende omfang samarbejdsaf-
taler om udbud af efter- og videreuddannelse samt udførelse af forskning og udvik-
ling på folkeskoleområdet, herunder ph.d.-uddannelse. Universiteterne og profes-
sionshøjskolerne indgår hver i tre til seks større aftaler med en anden institutions-
type. Dog er der en professionshøjskole, der kun har to aftaler med aftagere og et
universitet, der har en potentiel aftale.
Aftalerne vedrører fagområder som naturfagsdidaktik, matematik, idræt, IKT,
fremmedsprog, andetsprogslæring. Ligeledes kan aftalerne omhandle læring samt
andre temaer i forlængelse af folkeskolereformen, herunder kompetenceudvikling,
Undervisningsministeriets initiativ om Ny Nordisk Skole eller arbejde med fælles
mål.
Aftalerne er som hovedregel omdrejningspunkt for efteruddannelse af lærere, og
der kan herudover indgå forskningsunderstøttelse af undervisningen samt ph.d.-
projekter, som gennemføres i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et
universitet.
Samarbejde med kommuner
Alle institutioner har samarbejde med kommuner om særligt tilrettelagt efter- og
videreuddannelse. Sammenligner man professionshøjskoler og universiteter, har
professionshøjskolerne generelt flere kommunale samarbejder.
Universiteterne har generelt hver op til 7 samarbejdsaftaler med kommuner, mens
professionshøjskolerne hver har mellem 10 og 20 samarbejdsaftaler med kommu-
ner.
Der er på professionshøjskolerne en tydelig tendens til, at flere efteruddannelses-
tilbud skræddersyes til kommuners behov for opkvalificering/-
undervisningskompetence eller til særlige kommunale indsatser f.eks. inden for
naturfag, inklusion eller andre sammenhængende indsatsområder eller udviklings-
projekter. Professionshøjskolerne er i tæt dialog med kommuner og indgår i kom-
munale fora til drøftelse heraf.
Monitorering af professionshøjskolernes efteruddannelse af lærere
Med folkeskolereformens massive investering i lærernes kompetenceudvikling er
der taget et meget væsentligt skridt for at understøtte et nødvendigt fagligt løft af
folkeskolens lærere og elever.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1434532_0008.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet og professionshøjskolerne har igangsat en
løbende monitorering af de relevante dele af professionshøjskolernes efter- og vide-
reuddannelsesudbud målrettet indfrielse af folkeskolereformen, herunder det
igangværende målsatte kompetenceløft af lærere og pædagoger i folkeskolen.
Der er således hensigten at indhente data, som omhandler
Aktivitet på faglige kurser, herunder enkeltfag på læreruddannelsen, fagspeci-
fikke kurser og diplomuddannelse
Aftaler, som professionshøjskolerne indgår med kommuner og folkeskoler om
målrettet efteruddannelse af lærere og pædagoger
Oversigt over udbud for 2014/15
Cases, der beskriver (ikke tilskudsfinansierede) særligt tilrettelagte forløb
Tendensen på efteruddannelsesområdet er, at aktiviteten på efteruddannelse i sti-
gende grad sker på målrettede kurser, der er tilpasset behovene og udviklingsind-
satsen i den enkelte kommune eller på den enkelte skole. Aktiviteten kan således
ikke alene forventes at være på formelle uddannelsestilbud, men vil også i høj grad
være på målrettede og skræddersyede tilbud til den enkelte kommune. Disse aftaler
bidrager til et samlet fagligt løft på de involverede skoler. De indeholder kun i en-
kelte tilfælde formel opkvalificering, men vil skabe et koordineret og bredt funderet
løft.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
8/8