Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 58
Offentligt
1423484_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om høring af udkast til bekendtgørelse om CO
2
-kvoter
Til udvalgets orientering oversendes hermed udkast til bekendtgørelse om CO
2
-
kvoter (herefter: bekendtgørelsen), som nu sendes i høring til og med den 11.
december 2014.
Bekendtgørelsen er hovedsageligt en konsekvensændring af lov nr. 1095 af 28.
november 2012 om CO
2
-kvoter (herefter: kvoteloven), der ændres på baggrund
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 421/2014 af 16. april
2014 vedr. luftfart, (herefter: forordningen), som ændrer Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 (herefter: kvotedirektivet).
Kvotedirektivet er implementeret i national lovgivning ved kvoteloven. Visse
bestemmelser i kvoteloven er ikke i overensstemmelse med forordningen.
Sammen med et lovforslag om ændring af kvoteloven (herefter: L 11) er der
udarbejdet en bekendtgørelse, således at kvotelovgivningen tilpasses til de
ændringer, som er gennemført ved forordningen. Som konsekvens heraf og
som konsekvens af, at der er sket en totalharmonisering af CO
2
-kvoteområdet,
der er meget teknisk, forslås det, at flytte en række af kvotelovens
bestemmelser til bekendtgørelsen.
Forordningens ændringer af kvotedirektivet omfatter hovedsagligt en midlertidig
undtagelse fra krav om overvågning, rapportering og returnering af kvoter for CO
2
-
emissioner fra flyvninger til og fra lande udenfor EØS-området. Undtagelsen gælder
for perioden 2013 til og med 2016, hvor undtagelsen revideres i forhold til fremskridt i
den internationale luftfartsorganisation ICAO mod en international aftale om
anvendelse af en fælles global markedsbaseret foranstaltning til reduktion af CO
2
-
emissioner fra luftfart. Desuden indskrænkes direktivets anvendelsesområde, idet
flyvninger, som udføres af en ikke-kommerciel luftfartsoperatør, hvis sammenlagte
årlige emissioner er lavere end 1.000 ton pr. år, undtages fra direktivets
anvendelsesområde fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2020. Endvidere
indføres der forenklede procedurer for verifikation af små luftfartsoperatørers årlige
CO
2
-emissioner.
Formålet med at flytte en del af de gældende regler til bekendtgørelsen er at
anvende de hjemler, som kvoteloven og L 11 har, for i fremtiden at sikre en
rettidig og mere korrekt gennemførelse af harmoniserede EU-regler på området.
Ministeren
20. november 2014
J nr. 2014 - 1646
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om en enklere gennemførelsesmetode, da b ekendtgørelsen
nemmere kan tilpasses fremtidige ændringer i EU-retten f.s.v.a. EU-reglerne om
krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen . Efter bl.a. § 3,
stk. 1, i L 11 kan klima-, energi- og bygningsministeren gennemføre EU-
reglerne på CO
2
-kvoteområdet på bekendtgørelsesniveau.
De gældende bestemmelser i kvoteloven, der flyttes til bekendtgørelsen, og som ikke
ændres, vil fortsat blive anvendt i henhold til bemærkningerne i kvoteloven og den
gældende administrative praksis på området.
Det bemærkes, at forhandlinger om ændring af EU-reglerne på CO
2
-kvoteområdet
fortsat vil ske efter mandat fra Folketinget.
Endelig foreslås det på baggrund af de hidtidige, administrative erfaringer med
kvoteloven, at der foretages visse lovtekniske og sproglige justeringer og
præciseringer af visse af de gældende bestemmelser i kvoteloven, der flyttes til
bekendtgørelsen. På dette punkt er der således heller ikke tale om en ændring i
gældende ret.
Kvotedirektivet og EU-retsakter, som ændrer kvotedirektivet, er vedlagt som bilag til
bekendtgørelsen.
De bestemmelser fra kvoteloven, der flyttes til bekendtgørelsen vedrører bl.a.
følgende dele af CO
2
-kvotelovgivningen:
-
-
-
-
-
Anvendelsesområde, pligtsubjekter, definitioner m.v.
Tilladelse til udledning af drivhusgasser, driftsforbud m.v.
Tildeling af gratis kvoter og gratis luftfartskvoter.
Overvågning, verifikation og rapportering.
Returnering af kvoter og luftfartskvoter.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Ud over det indeholder bekendtgørelsen bestemmelser om digital
kommunikation, hvilket ikke har været tilfældet før, og hvilket ikke er påkrævet
med hensyn til implementering af EU-reglerne om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Unionen. Bestemmelserne om digital kommunikation
inkluderes i udkast til bekendtgørelsen, fordi disse ikke har eksister før, men
den administrative praksis på området, der er oparbejdet siden kvotelovens
ikrafttræden, har vist, et det er et behov for bestemmelserne om digital
kommunikation før at kunne lette håndhævende/administration af
kvotelovgivningens regler.
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft sammen med L11 den 1. januar 2015.
Venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen