Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1432832_0001.png
Folketingets Europaudvalg
København, den 9. december 2014
Sagsnr.: 27391
Dok.nr.: 755176
FVM 354
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 21 (EUU alm. del) stillet den 10.
november 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål nr. 21:
”Ministeren skriver i sit svar på Statsrevisorernes bemærkning til Rigsrevisionens Beretning til
Statsrevisorerne om Danmarks udnyttelse af tilskud fra EU's fonde, at EU-reglernes kompleksitet
generelt udfordrer en enkel og effektiv forvaltning af EU-midlerne, og at ministeren derfor vil
arbejde for forenklinger såvel nationalt som på EU-plan. Hvilke konkrete forenklinger vil ministeren
arbejde for? Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådet med fødevareministeren den 7.
november 2014”.
Svar:
Som jeg sagde på samrådet den 7. november 2014 vil jeg arbejde for forenklinger såvel nationalt
som på EU-plan. Der skal være en rimelig balance mellem de vilkår landbruget skal opfylde under
støtteordningerne, og de regler, der administreres under, og som medlemslandene skal opfylde for
at leve op til EU's krav.
Jeg vil dog gerne gentage, at komplekse EU-regler kan være en udfordring i forhold til en enkel og
effektiv forvaltning. Skiftende regeringer har arbejdet for forenklinger på dette område, og har
opnået visse resultater. For eksempel har vi nu mulighed for at gennemføre engangserstatninger til
visse miljøinvesteringer i landdistriktsprogrammet og Kommissionen har etableret et ”one window-
approach”, når der rejses spørgsmål om statsstøtte i forbindelse med landdistriktsprogrammet og
fiskeriudviklingsprogrammet.
Fødevareministeriet arbejder aktuelt med implementeringen af EU's nye landbrugsreform.
Ambitionen er, at reglerne skal være enkle, administrerbare og umiddelbart forståelige for
landmændene og kontrollørerne, så risikoen for fejl, og dermed underkendelser, reduceres så
meget som muligt. Det er imidlertid vigtigt at være opmærksom på, at landbrugsreformen også
medfører en række nye, komplekse grønne krav, som særligt i opstartsfasen vil være en
udfordring for støttemodtagere og forvaltning.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er derfor glædeligt, at den nye Kommission som et af fokuspunkterne for de kommende år,
netop vil iværksætte og arbejde med at opnå forenklinger af særligt grønningskravene, men også
generelt i den fælles landbrugspolitik. Fødevareministeriet vil prioritere dette arbejde højt.
Samtidig arbejder regeringen med Virksomhedsforum for enklere regler systematisk og over en
bred kam for at identificere og gennemføre regelforenklinger i Danmark, og med vækstpakken fra
2014 har regeringen forpligtet sig til sammen med aftaleparterne at finde i alt 2 mia. kr. i
vedvarende byrdelettelser bredt fordelt på alle områder frem mod 2020.
På fødevareområdet gennemføres flere vækst og nabotjek for føderegulering og kontrol, og
erfaringer herfra vil blive inddraget i det fremadrettede arbejde for regelforenkling.
Særligt for landdistriktsprogrammet og fiskeriudviklingsprogrammet er der gennemført et
servicetjek for alle ordninger, og der er etableret færre og mindre komplekse støtteordninger,
ligesom støttebetingelserne i de enkelte ordninger søges reduceret.
Et konkret eksempel fra landdistriktsprogrammet er de forenklinger, der fra 2015 vil gøre reglerne
for græs- og naturarealer enklere for landmanden og lettere at overholde, og lettere for
myndighederne at kontrollere. Forenklingerne kommer bl.a. i forlængelse af EU's landbrugsreform,
hvor plantedækkereglerne, der har været vanskelige at forstå og kontrollere, bliver afløst af et
lettere kontrollerbart aktivitetskrav. Fødevareministeriet arbejder således på at forenkle
græsordningerne under landdistriktsprogrammet, samtidig med at hensynet til naturmålsætningen
fastholdes.
Endvidere undersøger Fødevareministeriet i forlængelse af EU-revisionens krav om fuld
bilagskontrol mulighederne for i højere grad at arbejde med standardomkostninger og faste priser.
Endelig kan nævnes arbejdet for at sikre, at omlægningen af reglerne for krydsoverensstemmelse
giver en reel forenkling for landbrugerne, og indsatsen for at optimere tast-selv systemet, som
bidrager til en forenklet administration af landdistriktsprogrammets arealordninger.
For hav-og fiskeriudviklingsprogrammet har Danmark arbejdet for, at EU-reglerne om forvaltning
af programmet skal være operationelle og klare at anvende. Eksempelvis er der opnået mere
simple regler om arbejdsplaner for dataindsamling, enklere regler i en række støtteordninger, samt
krav om færre rapporteringer fra støttemodtagere i løbet af projektperioden.
2