Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1503441_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
2. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 59 alm. del stillet af Europaudvalget den 6.
februar 2015 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af EUU alm. del spørgsmål
16 om implementering af EU-retsakter forholde sig til, hvorvidt de over-
sendte lister skal tages som udtryk for, at der de seneste 3 år ikke har fun-
det implementering sted via bekendtgørelser?
I modsat fald bedes ministeren oversende en tilsvarende liste 1 og 2 for
bekendtgørelser.
Svar:
Besvarelsen af EUU alm. del spørgsmål 16 er ikke udtryk for, at der ikke
de seneste 3 år har fundet implementering af EU-regler sted ved bekendt-
gørelser. Besvarelsen af spørgsmål 16 tog udgangspunkt i, at udvalget
ønskede et overblik over vedtagne love i perioden og bekendtgørelser
med hjemmel i disse love, som implementerede EU-direktiver, der inde-
bærer minimumsharmonisering.
En tilsvarende liste 1 for bekendtgørelser er derfor vedlagt. Listen inde-
holder alle bekendtgørelser på Erhvervs- og Vækstministeriets område,
der er udstedt i 2012, 2013 og 2014, hvor der implementeres EU-
direktiver, som indebærer minimumsharmonisering.
For så vidt angår liste 2 henvises der til besvarelsen af EUU alm. del
spørgsmål 16. Det er dog så vidt muligt angivet for hver enkelt bekendt-
gørelse i Liste 1, om der overordnet set er tale om overimplementering
eller ej.
Det er væsentligt for regeringen, at der ved implementering af EU-
retsakter ikke pålægges erhvervslivet unødvendige byrder fx i form af
højere krav eller mål end nødvendigt.
Regeringen har derfor gennemført en række initiativer, der skal sikre, at
der ikke sker uhensigtsmæssig indførelse af erhvervsøkonomiske byrder,
der stiller dansk erhvervsliv ringere i konkurrencen med andre EU-lande.
Hidtil er det kun væsentlige administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet af ny regulering, der er blevet kvantificeret, mens øvrige erhvervs-
økonomiske konsekvenser alene er blevet beskrevet kvalitativt.
For at styrke konsekvensvurderingerne af ny regulering, og som opfølg-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
ning på Aftale om en vækstpakke 2014, har regeringen den 3. februar
2015 offentliggjort en
Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvens-
vurderinger.
Vejledningen kan findes på Erhvervs- og Vækstministeriets
hjemmeside, ligesom den ændrede praksis vil blive omtalt i den kom-
mende skrivelse om lovtekniske emner fra Justitsministeriet.
Den nye vejledning medfører, at ministerierne fremover skal udarbejde
en erhvervsøkonomisk konsekvensvurdering, hvori alle væsentlige (dvs.
administrative byrder over 4 mio. kr. årligt og øvrige efterlevelsesom-
kostninger over 10 mio. kr. årligt) erhvervsøkonomiske omkostninger
eller lettelser for virksomhederne kvantificeres. Kravet om konsekvens-
vurdering, herunder kravet om kvantificering af omkostninger, gælder
både EU-regulering, implementering af EU-lovgivning, love og bekendt-
gørelser.
Det fremgår ligeledes af vejledningen, at en eventuel overopfyldelse af
EU-retlige minimumsforpligtelser bør fremgå af konsekvensvurderinger-
ne af såvel lovforslag som bekendtgørelser.
For at sikre gennemsigtighed i forhold til Folketinget og interessenter i fx
erhvervslivet skal konsekvensvurderingerne udarbejdes og offentliggøres
på et tidligt tidspunkt i lovprocessen.
Den nye vejledning medfører for bekendtgørelser, at der fremover skal
udarbejdes erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger for alle bekendt-
gørelser, der sendes i høring fra januar 2015. Konsekvensvurderingen
skal udarbejdes, så den beskriver og kvantificerer konsekvenserne for
danske virksomheder. Eventuel overopfyldelse af EU-retlige minimums-
forpligtelser bør fremgå af konsekvensvurderingen. Konsekvensanalysen
skal vedlægges, når bekendtgørelsen sendes i høring.