Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1502278_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Sagsnr.
2015 - 1525
Doknr.
211388
Dato
02-03-2015
Folketingets Transportudvalg har d. 02.02.2015 stillet følgende spørgsmål nr. 337
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ib Poulsen (DF).
Spørgsmål nr. 337:
Ministeren har udtalt at man nu er klar til etape 2 i forbindelse med vækstpakken. I
den forbindelse bedes ministeren oplyse, hvad det vil koste yderligere, hvis man i
vækstpakken – jf. pkt. 108 om adgang til øer – medtog brofaste øer på under 50.000
indbyggere (såsom Mors, Bogø mfl.) med hensyn til reducerede billetpriser, som det
oprindelige forslag indeholder? Og hvilke øer vil det dreje sig om, hvis tiltaget blev
udvidet til at omfatte brofaste øer under 50.000 indbyggere?
Svar:
Vækstpakkeinitiativ nr. 108 om nedsættelse af færgetaksterne for godstransport til og
fra øerne omfatter 26 små øer samt ø-kommunerne Ærø, Læsø, Samsø, Bornholm og
Fanø. Ingen af disse øer er brofaste.
Der er fire brofaste øer med under 50.000 indbyggere, der på nuværende tidspunkt
også har en færgeforbindelse. Den ene af øerne, Alrø, besejles kun i sommerperioden
med en person- og cykelfærge. Se nedenstående oversigt over brofaste øer med fær-
geforbindelse og under 50.000 indbyggere i tabel 1.
Tabel 1
Brofaste øer med færgeforbindelser med under 50.000 indbyggere
Indbyggertal pr. 1. jan. 2014
Ø / Kommune
Færgerute
Alrø (Horsens Fjord) / Odder Kommune
Bogø (Storstrømmen) / Vordingborg Kommune
Langeland / Langeland og Lolland Kommuner
Mors / Morsø og Thisted Kommuner
156
1.109
12.483
20.975
Cykel- og personfærge om
sommeren
Snaptun-Alrø
Stubbekøbing-Bogø
Spodsbjerg-Tårs
Næssund, Mors-Thy
Feggesund, Mors-Thy
Kilde: Danmarks Statistik BEF4 samt SKIB31
Ministeriet er ikke i besiddelse af data til at foretage en beregning af, hvad det vil koste
at udvide vækstpakkeinitiativet vedrørende nedsættelse af taksterne for godstransport
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502278_0002.png
til de i tabel 1 nævnte øer. En sådan beregning vil kræve oplysninger om de pågæl-
dende færgeruters godsomsætning baseret på regnskabstal for perioden 2011-2013.
Det er imidlertid også min opfattelse, at det er en fornuftig prioritering, når der i vækst-
pakkeinitiativet er fokuseret på at understøtte erhvervsudviklingen i de ø-samfund, der
ikke har en broforbindelse.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2