Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1517974_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. april 2015
2015-2294
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karsten Nonbo (V).
Spørgsmål nr. 591:
Ministeren bedes oplyse, hvor lang tid der tabes for toge med hhv. 160 km/t. og
200 km/t. ved at bibeholde den nuværende linjeføring og hastighed på Sydba-
nen lige nord for og gennem Glumsø?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Bibeholdes den nuværende linjeføring nord for og igennem Glumsø Station vil
det i praksis betyde, at den nuværende strækningshastighed på 160 km/t bibe-
holdes mellem Ringsted og Næstved. Det vurderes, at dette isoleret set vil for-
øge køretiden på strækningen sammenlignet med den foreslåede løsning med
opgradering til 200 km/t på følgende måde:
Tog, der ikke standser i Glumsø, vil med opgraderingen kunne køre
200 km/t næsten hele vejen mellem Ringsted og Næstved. Tidstabet
ved at bibeholde den nuværende linjeføring og hastighed på Sydbanen
lige nord for og gennem Glumsø er i forhold hertil lidt over 1,5 minut.
Tog, der standser i Glumsø, vil med opgraderingen alene kunne køre
200 km/t noget af vejen, da det skal bremse ned i Glumsø og accelerere
igen. Tidstabet ved at bibeholde den nuværende linjeføring og ha-
stighed på Sydbanen lige nord for og gennem Glumsø er i forhold hertil
ca. 1 minut.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke