Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
B 18
Offentligt
1495506_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2015 - 289
Doknr.
204305
Dato
10-02-2015
Folketingets Finansudvalg har d. 13. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 2 ved-
rørende B 18 om en lighedsudredning til økonomi- og indenrigsministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren sende beregninger på virkningen på uligheden på kort, mellemlangt og
længere sigt af kontanthjælpsreformen, førtids-fleksreformen og dagpengereformen
og oplyse, om det er korrekt, at den kortsigtede og den længere sigtede virkning kan
være meget forskellig?”
Svar:
Det skønnes, at kontanthjælpsreformen og reformen af førtidspension og fleksjob
samlet set øger indkomstforskellene med 0,13 pct.-point målt på den umiddelbare
effekt før adfærd. Indregnes de skønnede adfærdseffekter af reformerne, skønnes
indkomstforskellene at øges med 0,07 pct.-point. Det fremgår af svar på FIU spørgs-
mål 246 af 22. marts 2013, jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der knytter sig en vis usikkerhed til de skønnede fordelingsvirknin-
ger – navnlig opgørelsen inklusiv adfærdseffekter. Det skyldes, at disse opgørelser er
baseret på en række beregningstekniske antagelser.
Tabel 1
Virkning på indkomstfordeling af kontanthjælpsreform samt reform af førtidspension og fleksjob
Umiddelbar effekt
(før adfærd)
Effekt efter adfærd
(i 2020)
Kontanthjælpsreform
Reform af førtidspension og fleksjob
I alt
0,06
0,07
0,13
0,02
0,05
0,07
Anm.: Virkningen på indkomstfordelingen er målt ved Gini-koefficienten. De beregnede effekter afspejler som
udgangspunkt indholdet af reformerne på aftaletidspunktet, og medregner således ikke fordelingsvirknin-
gen af afskaffelsen af den gensidige forsørgerpligt med Finansloven for 2015. Det bidrager isoleret set til,
at de anførte effekter for kontanthjælpsreformen er et overkantsskøn.
Kilde: Svar på FIU-spørgsmål 246 af 22. marts 2013.
Baggrunden for, at de skønnede fordelingseffekter er mindre, når der indregnes ad-
færd, er grundlæggende, at reformerne på sigt skønnes at øge den strukturelle be-
skæftigelse, hvilket bidrager til at dæmpe stigningen i indkomstforskellene som følge
af reformerne. Der henvises i øvrigt til ovennævnte svar til Finansudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495506_0002.png
Set i sammenhæng med, at niveauet for indkomstforskellene i Danmark er 25,5 pct. i
2012, er de skønnede effekter af reformerne på indkomstfordelingen relativt begræn-
sede. Dertil kommer, at de skønnede effekter af reformerne typisk er væsentligt min-
dre end de historiske årlige ændringer i de målte indkomstforskelle – som blandt andet
skyldes konjunkturmæssige forhold.
Med hensyn til at vurdere fordelingsvirkningerne af dagpengereformen, er der tale om
omfattende og tidskrævende beregninger, som det ikke har været muligt at udarbejde
indenfor fristen. Der henvises i øvrigt til svaret på et lignende spørgsmål fra Finansud-
valget, hvor der endnu ikke er afgivet endeligt svar, jf. spørgsmål 301 af 23. maj 2014.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2