Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
B 52
Offentligt
1522477_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2015
EU-retskontoret
Lars Solskov Lind
2015-0038-0042
1578412
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om information til Folketinget vedrørende implementering
af EU-direktiver, forordninger og administrative forskrifter (B 52), som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april
2015.
Mette Frederiksen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 52 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorvidt ministeren kan bekræfte, at alle EU-direktiver tillader overimplementering, hvorfor det altid bør fremgå af høringsbreve til udkast til bekendtgørelser, om der er tale om overimplementering, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
1522477_0002.png
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om infor-
mation til Folketinget vedrørende implementering af EU-direktiver,
forordninger og administrative forskrifter (B 52) stillet af Folketingets
Europaudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at alle EU-direktiver tillader over-
implementering, således at der af hensyn til den demokratiske
proces er et behov for, at det altid skal angives i høringsbrevet
til et udkast til bekendtgørelse, der gennemfører et direktiv, om
der er tale om overimplementering?”
Svar
Det korte svar er: Nej.
Overimplementering eller overopfyldelse af direktivforpligtelser er kun til-
ladt, hvis det pågældende direktiv udgør minimumsharmonisering.
En lang række direktiver udgør totalharmonisering, hvilket vil sige, at det
som udgangspunkt ikke er tilladt for medlemsstaterne at fravige forpligtel-
serne i direktivet i nogen retning. Det drejer sig for eksempel om direktiver
vedtaget med hjemmel i bestemmelsen om det indre markeds funktion i ar-
tikel 114 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Som nævnt i besvarelsen af 20. marts 2015 af udvalgets spørgsmål nr. 2 til
beslutningsforslaget er Erhvervs- og Vækstministeriet indstillet på at præ-
cisere Vejledningen om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger, så-
ledes at det kommer til at fremgå, at det skal anføres i høringsbrevet til et
bekendtgørelsesudkast, hvilke dele af udkastet til bekendtgørelse der i gi-
vet fald er udtryk for overopfyldelse af EU-retlige minimumsforpligtelser.
Vejledningen finder anvendelse, når den nye regulering medfører admini-
strative byrder over 4 mio.kr. årligt eller øvrige efterlevelsesomkostninger
over 10 mio. kr. årligt.
Regeringen ser ikke noget behov for at udvide forpligtelsen i relation til
høringsbrevet til at omfatte alle bekendtgørelser, der gennemfører et EU-
direktiv. Som nævnt er det kun i forhold til et EU-direktiv, der udgør mi-
nimumsharmonisering, at Danmark vil kunne vedtage strengere danske
gennemførelsesbestemmelser, herunder i en bekendtgørelse (overimple-
mentering).
2
B 52 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorvidt ministeren kan bekræfte, at alle EU-direktiver tillader overimplementering, hvorfor det altid bør fremgå af høringsbreve til udkast til bekendtgørelser, om der er tale om overimplementering, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Som nævnt flere gange i forbindelse med behandlingen af beslutningsfor-
slaget ønsker regeringen ikke at opbygge nye systemer, der er unødvendigt
bureaukratiske. Jeg kan derfor ikke støtte et ønske om, at det altid skal an-
gives i høringsbrevet i relation til et bekendtgørelsesudkast, om der er tale
om overopfyldelse af EU-retlige forpligtelser.
3