Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
B 8
Offentligt
1423111_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål fra Europaudvalget til
udenrigsministeren af 29. oktober 2014.
Spørgsmål nr. 1 ad B 8 vedrørende
associeringsaftalen med Ukraine stillet af
Kenneth Kristensen Berth (DF).
Spørgsmål nr. 1 ad B 8 vedrørende associeringsaftalen med Ukraine
”Associeringsaftalen med Ukraine indebærer bilaterale aftaler om visumlempelse og
muligheden for visumliberalisering, og at der på sigt arbejdes på visumfrihed for Ukraines
borgere. Ministeren bedes redegøre detaljeret for rækkevidden af disse aftaler om
visumlempelse ift. Ukraine, herunder hvad EU præcist har forpligtet sig til.”
Svar:
Associeringsaftalen forpligter alene EU og dets medlemslande til at fremme dialog med
Ukraine om visumlempelse og -liberalisering i henhold til tidligere vedtagne aftale og
handlingsplan. Visumlempelsesaftalen og handlingsplanen for visumliberalisering er
beskrevet detaljeret nedenfor. Disse forhandlinger er en separat proces i forhold til
associeringsaftalen.
Associeringsaftalen mellem EU og Ukraine indebærer en række gensidige forpligtelser og
rettigheder til fremme af politisk samarbejde mellem parterne. Det fremgår bl.a. af aftalen,
at parterne skal sikre fuld gennemførelse af aftalen mellem EU og Ukraine om
visumlempelse. Endvidere fremgår det, at parterne skal bestræbe sig på at fremme
visumdialogen og træffe trinvise foranstaltninger med henblik på indførelse af en visumfri
ordning, forudsat at betingelserne for velforvaltet og sikker mobilitet er opfyldt, jf.
handlingsplanen for visumliberalisering for Ukraine.
Visumlempelsesaftalen
Den 18. juli 2007 undertegnede EU og Ukraine en visumlempelsesaftale, der trådte i kraft
den 1. januar 2008. Den 23. juni 2012 undertegnede EU en revideret visumlempelsesaftale
med Ukraine. Aftalen trådte i kraft den 1. juli 2013.
Visumlempelsesaftalerne mellem EU og Ukraine indebærer bl.a., at ukrainske statsborgere
med gyldigt diplomatpas og biometriske tjenestepas undtages for visumkrav. Endvidere
angives en kreds af personer, over for hvem der stilles enklere krav til dokumentationen
for rejsens formål. Det gælder bl.a. medlemmer af officielle delegationer, forretningsfolk,
chauffører, der kører med internationalt gods, journalister og det tekniske personale, der
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423111_0002.png
ledsager journalister i arbejdsøjemed, elever og studerende, deltagere i internationale
sportsarrangementer, nære pårørende til ukrainske statsborgere med lovligt ophold i
Danmark og personer der rejser af lægelige årsager. Endvidere angives en kreds af
personer, som ikke skal betale administrationsgebyr i forbindelse med behandlingen af
visumansøgninger. Det gælder bl.a. nære pårørende til ukrainske statsborgere med lovligt
ophold i Danmark, medlemmer af officielle delegationer, elever og studerende,
handicappede og deres eventuelt nødvendige ledsagere, journalister og det tekniske
personale, der ledsager journalister i arbejdsøjemed, pensionister, børn under 18 år og
repræsentanter for religiøse samfund.
Som følge af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender er Danmark
ikke omfattet af visumlempelsesaftalen mellem EU og Ukraine. Danmark og Ukraine
undertegnede imidlertid den 16. marts 2007 en bilateral visumlempelsesaftale svarende til
EU-aftalen. Aftalen mellem Danmark og Ukraine trådte i kraft den 1. marts 2009. En
revideret bilateral visumlempelsesaftale, som svarer til den reviderede EU-aftale, er
udarbejdet og forventes at kunne undertegnes snarest.
Handlingsplanen for visumliberalisering
EU indledte i oktober 2008 en dialog om visumliberalisering med Ukraine. Den 22.
november 2010 fremlagde Kommissionen en handlingsplan for visumliberalisering, der
fastlægger de målepunkter, som Ukraine skal opfylde, for at ukrainske borgere med et
biometrisk pas kan indrejse til Schengen-området uden visum.
Handlingsplanen
indeholder
foranstaltninger,
der
vedrører
henholdsvis
dokumentsikkerhed, grænseforvaltning og migrationsstyring, offentlig orden og sikkerhed
samt eksterne forbindelser. Den indeholder både et sæt kriterier vedrørende den politiske
ramme (lovgivning og planlægning) og et sæt kriterier vedrørende gennemførelsen af
relevante foranstaltninger, herunder konkrete resultater på stedet.
Kommissionen aflægger med jævne mellemrum statusrapporter til Europa-Parlamentet og
Rådet om gennemførelsen af handlingsplanen om visumliberalisering.
2