Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2012) 0011 Bilag 15
Offentligt
1526839_0001.png
Til Retsudvalget og Europaudvalget
Cc. Justitsminister Mette Frederiksen
Til orientering fremsendes kopi af Forbrugerrådet Tænks brev til justitsministeren af 24. april 2015
vedrørende forhandlingerne i EU om en ny persondataforordning.
Baggrunden for brevet er, at de seneste forhandlinger om persondataforordningen i EU’s Ministerråd har
medført så væsentlige ændringer i forslaget, set i forhold til Parlamentets vedtagelse og EU Kommissionens
oprindelige forslag, at forslaget på dette stadie vil medføre en ringere persondatalov end den nuværende
forældede lov, der som bekendt hviler på et EU-direktiv fra 1995. Ministerrådet arbejder for en vedtagelse
af forordningen i juni 2015.
Forbrugerrådet Tænk har desværre på flere punkter været uenige i den danske regerings linje i
diskussionerne om en ny persondataforordning, men det er især reglen om formålsbegrænsning, som er
helt afgørende at få tilbage i sin oprindelige form, hvis ikke beskyttelsen af forbrugernes digitale
oplysninger skal ende på et lavere niveau end i dag.
Lad mig fremhæve følgende:
Princippet om formålsbegrænsning er svækket
I den nuværende persondatalov gælder der et vigtigt princip om, at indsamling af oplysninger skal ske til
udtrykkeligt angivne og saglige formål
og senere behandling må ikke være uforenelig med disse formål.
Det betyder, at indsamlede oplysninger ikke frit kan genbruges, videregives mv. til andre uforenelige formål
(medmindre nyt samtykke indhentes).
I Ministerrådets tekst af marts 2015 (artikel 6.4) er der tilføjet følgende modifikation, som efter vores
mening udhuler formålsprincippet væsentligt:
”Den dataansvarlige kan anvende oplysningerne til formål som er
uforenelige
med det oprindelige formål,
hvis den dataansvarliges legitime interesser tilsidesætter forbrugerens interesser”.
I note 39 til denne bestemmelse nævnes det desuden, at behandlingen af personlige oplysninger med
henblik på målrettet markedsføring kan betragtes som en legitim interesse (der tilsidesætter forbrugerens
interesser for et privatliv).
Her ses den engelske ordlyd i Ministerrådets tekst, hvori de nye ændringer/modifikationer fremgår med
gult:
Article 6.4.
http://statewatch.org/news/2015/apr/eu-council-dp-reg-4column-2015.pdf
Where the purpose of further
processing is
incompatible
with
the one for which the personal data
have been collected
by the same
controller,
the
further
processing
must have a legal basis at least in
one of the grounds referred to in
points (a) to (e) of paragraph 1
117
118
Further
kom (2012) 0011 - Bilag 15: Henvendelse af 6/5-15 fra Forbrugerrådet Tænk om forhandlingerne i EU om en ny persondataforordning
1526839_0002.png
processing by the same controller
for incompatible purposes on
grounds of legitimate interests of
that controller or a third party
shall be lawful if these interests
override the interests of the data
subject
119
.
Recital 39:
http://register.consilium.europa.eu/doc/srv?l=EN&f=ST%206834%202015%20INIT
The processing of personal data
for direct marketing purposes
may
be regarded as carried out for
a legitimate interest.
Forbrugerrådet Tænk foreslår derfor, at Danmark i forbindelse med de afsluttende forhandlinger i
Ministerrådet i maj, går ind for at slette de to ovennævnte tekster fremhævet med gul, således at teksten
lægger sig på niveauet for gældende lov i dag.
Det skal bemærkes, at siden brevet til justitsministeren blev sendt, er der sket yderligere nogle ændringer i
forhandlingerne, idet muligheden for at føre gruppesøgsmål er blevet slettet i Ministerrådets seneste tekst.
I forhold til den ovennævnte regel om formålsbegrænsning, er det blot paragraffens nr. der har ændret sig.
I er naturligvis velkommen til at kontakte mig for spørgsmål eller anden afklaring vedrørende ovennævnte.
Med venlig hilsen
Anette Høyrup
Seniorjurist / Senior Legal Adviser
T +45 7741 7738 / M +45 2715 7432 /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K