Europaudvalget 2013-14
KOM (2014) 0001 Bilag 1
Offentligt
1333292_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
10. februar 2014
Kommissionens forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr.
1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettel-
se, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende be-
handling eller straf (antitorturforordningen), KOM(2014) 1
Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
og Folketingets Retsudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 14. januar 2014 fremlagt forslag til ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1236/2005 om handel med visse varer, der
kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig el-
ler nedværdigende behandling eller straf (antitorturforordningen).
Formålet med forslaget er at forbyde mæglervirksomhed og teknisk bi-
stand i forhold til varer, der er omfattet af det gældende import- og ek-
sportforbud i forordningen, og i forhold til varer, der efter de gældende
regler kræver eksporttilladelse ved eksport til tredjelande.
For at begrænse de administrative byrder for eksportørerne indfører for-
slaget desuden forenklede typer eksporttilladelser, som vil gøre det nem-
mere og hurtigere for virksomhederne at eksportere visse varer til be-
stemte lande.
Forslaget indfører samtidig et nyt kapitel om eksportkontrol i relation til
medicinske produkter, der kan benyttes til henrettelser. Der er alene tale
om en konsekvensændring som følge af, at visse medicinske produkter
blev omfattet af eksportkontrol i december 2011.
Med henblik på at bringe de nuværende bestemmelser i forordningen i
overensstemmelse med Kommissionens beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter til ændring af forordningens bilag, indeholder forslaget også
ændrede bestemmelser herom.
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for dansk ret.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 14. januar 2014 fremlagt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333292_0002.png
2/5
nr. 1236/2005 om handel med visse varer, der kan anvendes til henrettel-
se, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behand-
ling eller straf (antitorturforordningen), KOM(2014) 1. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 14. januar 2014 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Den gældende forordning indeholder et forbud mod import og eksport af
en række varer, som ikke har noget andet anvendelsesformål end henret-
telse, tortur eller anden grusom eller umenneskelig behandling eller straf.
Forordningen indeholder desuden krav om eksporttilladelse for en række
varer, der kan anvendes til tortur m.v., men som også kan have en lovlig
anvendelse.
Den gældende forordning er ændret ved Kommissionens Gennemførel-
sesforordning nr. 1352/2011. Ændringen skete primært med henblik på at
indføre krav om eksporttilladelse for visse medicinske produkter (læge-
midler) for at forhindre, at sådanne produkter anvendes til henrettelser
ved dødelig indsprøjtning. Kommissionen indledte efterfølgende en revi-
sion af hele forordningen med bistand fra en ekspertgruppe bestående af
eksperter fra en række medlemslande. Forslaget er udarbejdet med input
fra denne ekspertgruppe.
3.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at indføre nye bestemmelser om restriktioner på
mæglervirksomhed, dvs. formidling af køb eller salg af varer fra ét tredje-
land til et andet, samt teknisk bistand, dvs. støtte i forbindelse med f.eks.
fremstilling, reparation eller rådgivning. Forslaget lægger således op til et
forbud mod mæglervirksomhed og ydelse af teknisk bistand i relation til
alle varer, der allerede er omfattet af import- og eksportforbud i forord-
ningen. Samtidig ønskes indført et forbud mod mæglervirksomhed i for-
bindelse med varer, der efter forordningen kræver eksporttilladelse, hvis
mægleren ved eller har begrundet mistanke om, at varerne, som skal leve-
res fra ét tredjeland til et andet tredjeland, er eller kan være beregnet til
tortur eller henrettelse. Samme forbud foreslås indført med hensyn til
ydelse af teknisk bistand for varer, der er omfattet af krav om eksporttil-
ladelse, hvis den, der skal yde den tekniske bistand, ved eller har begrun-
det mistanke om, at varerne, som bistanden til tredjelandet vedrører, er el-
ler kan være bestemt til sådan anvendelse.
Forslaget lægger desuden op til indførelse af forenklede typer eksporttil-
ladelser, som vil gøre det nemmere og hurtigere for virksomhederne at
eksportere visse produkter til bestemte lande. Det foreslås således at ind-
føre en generel EU-udførselstilladelse, som eksportøren har krav på at få
udstedt af myndighederne ved eksport af eksportkontrollerede medicinske
varer til tredjelande, som har afskaffet dødsstraf for alle forbrydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333292_0003.png
3/5
Desuden foreslås indført en global tilladelse, som myndighederne kan ud-
stede til eksportører, der har regelmæssig eksport til bestemte lande af
både medicinske varer og andre varer, der kræver eksporttilladelse efter
forordningen. De forenklede eksporttilladelser betyder, at eksportører, der
har fået en sådan tilladelse, ikke derefter skal søge myndighederne om
eksporttilladelse ved eksport af bestemte varer til bestemte lande.
Med de foreslåede nye restriktioner på mæglervirksomhed og teknisk bi-
stand samt de nye forenklede eksporttilladelser bringes forordningen i
overensstemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 om en fæl-
lesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed
og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (dual-use-
forordningen).
Forslaget indfører samtidig et nyt kapitel om eksportkontrol i relation til
medicinske produkter, der kan benyttes til henrettelser. Der er alene tale
om en konsekvensændring som følge af, at visse medicinske produkter
blev omfattet af eksportkontrol i december 2011.
Med Europa-Parlamentets og Rådets forordning 37/2014/EU om ændring
af visse forordninger vedrørende den fælles handelspolitik for så vidt an-
går procedurerne for vedtagelse af visse foranstaltninger, blev den gæl-
dende antitorturforordning ændret, således at Kommissionen fik beføjelse
til at vedtage delegerede retsakter med hensyn til at ændre forordningens
bilag.
Forslaget lægger derfor op til en ændring af de nuværende bestemmelser
om ændring af bilagene til forordningen, så de gældende bestemmelser
ændres i overensstemmelse med de nye regler. Samtidig indeholder for-
slaget mulighed for en hasteprocedure for ændring af forordningens bilag
i tilfælde, hvor der foreligger presserende årsager til, at Kommissionens
retsakter skal anvendes øjeblikkeligt.
Endelig har Kommissionen foreslået, at en række af definitionerne i for-
ordningen ændres og præciseres. Forslaget indeholder bl.a. en ændring af
definitionen af ”tortur” og ”anden grusom, umenneskelig eller nedværdi-
gende behandling eller straf” med det formål at afstemme definitionen til
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis og EU’s politik
for henrettelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udtalt sig. Forslaget
forventes behandlet i Parlamentets Udenrigsudvalg.
5.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Regeringen har i den forbindelse lagt vægt på, at EU allere-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333292_0004.png
4/5
de har lovgivet på området på grundlag af TEUF artikel 207 (tidligere Trak-
taten om Det Europæiske Fællesskabs artikel 133) i forbindelse med den
gældende forordning nr. 1236/2005 af 27. juni 2005. Derudover bringer for-
slaget eksportkontrollen med varer, der kan bruges til tortur og henrettelser,
i overensstemmelse med de EU-regler, der gælder for eksportkontrol med
varer med dobbelt anvendelse (dual-use-produkter) i henhold til forordning
nr. 428/2009.
6.
Gældende dansk ret
Forordningen er direkte gældende i Danmark. Med henblik på at sikre, at
forordningen efterleves af danske virksomheder, er der i Lov om anvendel-
sen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindel-
ser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011, fastsat
bestemmelser om straf for overtrædelse af forordningen.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
restriktionerne på mæglervirksomhed og teknisk bistand vil betyde, at dan-
ske virksomheder ikke medvirker til køb, salg eller bistand i forbindelse
med varer, der kan anvendes til tortur eller henrettelser. Desuden vil de nye
forenklede eksporttilladelser give virksomhederne mulighed for nemmere
og hurtigere at eksportere visse varer til bestemte lande.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at medføre administrative lettelser for virksomhederne,
fordi virksomhederne med de forenklede eksporttilladelser for visse typer
eksporter ikke vil skulle søge om individuel eksporttilladelse hver gang,
virksomheden skal eksportere de omhandlede varer.
10.
Høring
Forslaget er sendt i høring i Handelspolitisk Specialudvalg samt hos Rigs-
politiet og Lægemiddelindustriforeningen (LIF) med frist for bemærkninger
den 4. februar 2014.
Der er ikke modtaget høringssvar fra relevante interessenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333292_0005.png
5/5
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de fleste lande vil være positive over for forslaget.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter umiddelbart forslaget, herunder særligt Kommissionens
forslag om restriktioner på mæglervirksomhed og teknisk bistand, da dette
vil betyde, at danske virksomheder ikke medvirker til køb, salg eller bistand
i forbindelse med varer, der kan anvendes til tortur eller henrettelser. Rege-
ringen støtter desuden forslaget om indførelse af forenklede eksporttilladel-
ser, da forslaget herom vil medføre færre administrative byrder for virk-
somhederne.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.