Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
KOM (2014) 0015 Bilag 1
Offentligt
Den  21.  februar  2014  
 
Klima-­‐,  energi-­‐  og  bygningsminister  
Rasmus  Helveg  Petersen  
 
 
Kære  Rasmus  Helveg  Petersen  
 
Vi  henvender  os  til  dig,  fordi  vi  er  dybt  bekymrede  over  fraværet  af  energi-­‐  og  klimamål  
for  transportsektoren  i  EU-­‐kommissions  meddelelse  om  rammen  for  EU’s  klima-­‐  og  
energipolitik  2020-­‐2030.    
 
Reelt  betyder  det,  at  vi  står  i  en  situation,  hvor  der  frem  til  udgangen  af  2020  er  mål  for  
transportsektorens  CO
2
-­‐udslip  (og  en  igangværende  proces  for  at  stramme  
direktiverne),  men  ingen  mål  efter  2020.  Det  vil  ikke  kun  betyde,  at  der  er  udsigt  til  en  
meget  svag  udvikling  –  om  nogen  –  i  klimavenlige  løsninger  i  perioden  2020  til  2030.  
Det  vil  også  bremse  investeringer  i  fx  avancerede  biobrændstoffer  frem  til  2020.  Det  er  i  
hvert  fald  meget  vanskeligt  at  se,  hvem  der  skulle  turde  investere,  hvis  der  ikke  er  tale  
om  klare  og  langsigtede  mål  for  området.  
 
I  2030  meddelelsen  henvises  der  til  hvidbogen  om  transportsektoren  og  strategien  for  
alternative  drivmidler.  Men  heller  ikke  i  nogen  af  disse  dokumenter  er  der  fastlagt  mål  
for  transportsektoren  effektivitet  eller  anvendelse  af  alternative  drivmidler.    
 
Dette  er  ganske  alarmerende  i  betragtning  af  transportsektorens  store  andel  af  det  
samlede  energiforbrug  (over  30%  af  det  endelige  energiforbrug),  sektorens  store  CO
2
-­‐
udslip  og  EU’s  stigende  afhængighed  af  importeret  olie  (pt.  84%).  Sammen  med  øgede  
effektiviseringskrav  til  bilerne  har  bæredygtige  biobrændstoffer  netop  vist  sig  som  et  
effektivt  middel  til  reduktion  af  transportsektorens  CO
2
-­‐udledning.  Og  det  vil  fortsat  
være  vejen  frem,  hvis  den  skal  reduceres  yderligere  frem  mod  2030.  
 
Det  er  også  særdeles  alvorligt,  fordi  det  vil  forudsætte  målrettede  politiske  initiativer  
inden  2020,  hvis  det  skal  lykkes  for  alvor  at  få  kommercialiseret  avancerede  
biobrændstoffer  så  de  –  sammen  med  øgede  krav  til  effektiviseringer  og  anvendelse  af  
el-­‐teknologier  –  kan  udgøre  et  reelt  alternativ  i  perioden  fra  2020  til  2030.  
 
Vi  vil  på  derfor  opfordre  dig  til  at  gøre  en  særlig  indsats  for,  at  EU  får  fastlagt  
forpligtende  mål  for  transportsektorens  anvendelse  af  bæredygtige  VE-­‐løsninger  og  
effektiviseringer  i  perioden  efter  2020.  
 
Vi  uddyber  meget  gerne  ovenstående  i  et  møde,  ligesom  vi  naturligvis  meget  gerne  
bidrager  med  konstruktive  løsninger.  
 
Med  venlig  hilsen  
 
Per  Christensen,  forbundsformand,  3F  
Søren  Gade,  adm.  direktør,  Landbrug  &  Fødevarer  
Thomas  Møller  Thomsen,  adm.  direktør,  FDM  
Anders  Stouge,  vicedirektør,  Dansk  Energi  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henrik  Maimann,  Vice  President,  DONG  Energy  
Tina  Sejersgård  Fanø,  Vice  President,  Novozymes  
Gitte  Seeberg,  generalsekretær,  WWF  Verdensnaturfonden  
Christian  Ege  Jørgensen,  sekretariatsleder,  Det  Økologiske  Råd  
Peter  Stigsgaard,  direktør,  Energi-­‐  og  Olieforum  
Anne  Grete  Holmsgaard,  direktør,  BioRefining  Alliance  
 
 
 
 
Dette  brev  er  sendt  cc  til:    
 
Transportminister  Magnus  Heunicke  
Folketingets  Europaudvalget  
Folketingets  Klima-­‐,  Energi-­‐  og  Bygningsudvalg