Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
KOM (2014) 0163 Bilag 1
Offentligt
1364312_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
25. april 2014
Kontoret for Internatio-
nalt Udlændingesamar-
bejde
Sagsbeh: Anne Ruberg
Sagsnr.: 2014-3060-0113
Dok.:
1137962
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag om indførelse af et rundrejsevisum og om ændring af konven-
tion om gennemførelse af Schengenaftalen og forordning (EF) nr.
562/2006 og (EF) nr. 767/2008
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Da der er tale om en videreudvik-
ling af Schengen-reglerne, har Danmark efterfølgende mulighed for at til-
slutte sig forordningen.
KOM (2014) 163 endelig
Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Da der er tale om en videreudvik-
ling af Schengen-reglerne, har Danmark efterfølgende mulighed for at til-
slutte sig forordningen. Forslaget har til formål at indføre et såkaldt rund-
rejsevisum for både visumfritagne og visumpligtige tredjelandsstatsborge-
re, der har planer om at rejse rundt i to eller flere medlemsstater i mere
end 90 dage, og som ikke har til hensigt at opholde sig i den samme med-
lemsstat i mere end 90 dage inden for en periode på 180 dage. Forslaget
vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Hvis Dan-
mark vælger at tilslutte sig forordningen, vurderes det at have visse lov-
givningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have statsfinan-
sielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om
de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er man
generelt positivt indstillet over for at indføre en ensartet regulering af vi-
sumfritagne tredjelandsstatsborgeres muligheder for at rejse rundt i
Schengen-området i mere end 90 dage.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364312_0002.png
1.
Baggrund
I EU-retten er der fastsat harmoniserede regler for tredjelandsstatsborgeres
indrejse og ophold i medlemsstaterne i op til 90 dage inden for en periode
på 180 dage. Disse regler findes bl.a. i visumforordningen (Rådets forord-
ning nr. 539/2001/EF), Schengengrænsekodeksen (Rådets forordning nr.
526/2006/EF), visumkodeksen (Rådets forordning nr. 810/2009) og Kon-
ventionen om gennemførelse af Schengenaftalen.
Medlemsstaterne har herudover mulighed for at give tredjelandsstatsborge-
re opholdstilladelse eller visum til længerevarende ophold på medlemssta-
tens eget område i mere end 90 dage. Sådanne tilladelser udstedes til et be-
stemt formål, eksempelvis til arbejde, forretningsaktiviteter, studier eller
familiesammenføring, men i princippet ikke til turisme.
Visumpligtige tredjelandsstatsborgere, der ønsker at rejse rundt i Schen-
gen-området, kan alene ansøge om et Schengen-visum til kortvarigt ophold
(højst 90 dage inden for en periode på 180 dage), og visumfritagne tredje-
landsstatsborgere har som regel heller ikke mulighed for at opholde sig i
Schengen-området i en længere periode end 90 dage. Såvel visumpligtige
som visumfritagne tredjelandsstatsborgere kan imidlertid have en legitim
interesse i at rejse inden for Schengen-området i mere end 90 dage inden
for en periode på 180 dage, uden at de opholder sig på én medlemsstats
område i mere end 90 dage. Specielt har live-optrædende kunstnere ofte
problemer, når de skal organisere turnéer i EU, og også studerende, forske-
re, pensionister, forretningsfolk, tjenesteydere og turister kan have et ønske
om at opholde sig i Schengen-området i mere end 90 dage inden for en pe-
riode på 180 dage.
Ifølge Kommissionen medfører det forhold, at der ikke findes en tilladelse,
som gør det muligt for rejsende at opholde sig i Schengen-området i mere
end 90 dage inden for en periode på 180 dage, et betydeligt økonomisk tab
for EU. Kommissionen skønner, at der er tale om en relativt begrænset
gruppe af personer, som vil kunne ansøge om rundrejsevisa (ca. 120.000
personer), men denne gruppe rejsende bruger ofte mange penge, og Kom-
missionen konkluderer derfor, at deres besøg forventes at generere betyde-
lige indtægter og øge den økonomiske aktivitet i EU. Kommissionen an-
slår, at den økonomiske gevinst for EU fra disse ”nye” rejsende årligt vil
være på mellem ca. 500 mio. og ca. 1 mia. euro.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1364312_0003.png
Den 1. april 2014 fremsatte Kommissionen på denne baggrund forslag om
indførelse af et rundrejsevisum og om ændring af konventionen om gen-
nemførelse af Schengenaftalen og forordning (EF) nr. 526/2006 og (EF)
nr. 767/2008. Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 1.
april 2014.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke
i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje
del, afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltnin-
ger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, lige-
som de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Da forordningen imidlertid vil udgøre en videreudvikling af Schengen-
reglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af forordnin-
gen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre den i
dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
2.
Indhold
Med forslaget indføres en ny type visum (”rundrejsevisum” eller ”type T-
visum”) til både visumfritagne og visumpligtige tredjelandsstatsborgere,
der har planer om at opholde sig på to eller flere medlemsstaters område i
sammenlagt mere end 90 dage, og som ikke har til hensigt at opholde sig i
den samme medlemsstat i mere end 90 dage inden for en periode på 180
dage. Det nye visum giver de pågældende mulighed for at opholde sig i
Schengen-området i en periode på op til et år med mulighed for forlængel-
se op til to år.
Forslaget er fremsat efter samme retsgrundlag som visum til kortvarigt op-
hold, og rundrejsevisummet har en række ligheder med visum til kortvarigt
ophold, særligt at dette nye visum også er gyldigt på alle medlemsstaters
område.
Ansøgninger om et rundrejsevisum skal som udgangspunkt behandles efter
de samme regler i visumkodeks som ansøgninger om et kortvarigt visum.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Imidlertid afviger karakteren af rundrejsevisummet på visse punkter fra det
kortvarige visum, hvorfor der i forslaget er fastsat en række undtagelser fra
og tilføjelser til disse regler. De væsentligste undtagelser og tilføjelser er
beskrevet i det følgende.
Kompetencen til at behandle og træffe afgørelse om en ansøgning om
rundrejsevisum afviger fra de eksisterende kompetenceregler vedrørende
kortvarigt visum, idet den kompetente medlemsstat er den medlemsstat,
hvis ydre grænse ansøgeren har til hensigt at passere for at rejse ind i
Schengen-området. Såfremt der er tale om en tredjelandsstatsborger, som
har lovligt ophold på en medlemsstats område, er der dog i visse tilfælde
mulighed for, at den pågældende kan indgive ansøgning om rundrejsevi-
sum i opholdslandet. Det er ikke muligt at indgive ansøgning om rundrej-
sevisum ved de ydre grænser.
De indrejsebetingelser, som følger af Schengengrænsekodeksens artikel 5
gælder også for udstedelse af rundrejsevisum, og ansøgninger om rundrej-
sevisum skal ligeledes registreres i visuminformationssystemet VIS. For så
vidt angår visumfritagne tredjelandsstatsborgere, som ansøger om rundrej-
sevisum, skal der imidlertid ikke optages fingeraftryk, idet disse personer i
princippet ikke udgør nogen sikkerheds- og migrationsrisiko for medlems-
staterne.
Som udgangspunkt stilles der strengere krav til ansøgerens dokumentation
i forbindelse med ansøgning om rundrejsevisum end ved udstedelse af et
kortvarigt visum. Det kræves bl.a., at ansøgerne skal fremlægge passende
bevis for, at de har til hensigt at opholde sig på to eller flere medlemssta-
ters område i sammenlagt mere end 90 dage inden for en periode på 180
dage. Ansøgerne skal endvidere fremlægge dokumentation for, at de er i
besiddelse af de fornødne subsistensmidler til hele det forventede ophold,
herunder tilstrækkelige midler til at dække logi, eller dokumentere, at de
under deres ophold på lovlig vis vil komme i besiddelse af tilstrækkelige
økonomiske midler (f.eks. bevis for, at de har ret til pension). Der er dog
åbnet mulighed for visse dokumentationsmæssige lempelser for nogle ka-
tegorier af særligt pålidelige ansøgere.
Forslaget lægger op til en generel sagsbehandlingsfrist på 20 dage, hvilket
er længere end den nugældende frist for visum til kortvarigt ophold. Der er
desuden mulighed for undtagelsesvis at forlænge fristen til 40 dage. Dette
begrundes med, at der særligt er behov for at foretage en grundig undersø-
gelse af ansøgerens økonomiske situation.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bestemmelserne om forlængelse af et rundrejsevisum (op til to år) afviger
fra reglerne om forlængelse af et visum til kortvarigt ophold, idet ansøger-
ne ikke behøver at dokumentere, at der foreligger ”særlige” omstændighe-
der. For at ansøge om forlængelse af et rundrejsevisum skal ansøgeren blot
dokumentere, at vedkommende fortsat opfylder betingelserne for indrejse
og udstedelse af visummet, og at det fortsatte ophold også vil opfylde kra-
vet om, at den pågældende person ikke må opholde sig i én medlemsstat i
mere end 90 dage inden for en periode på 180 dage.
Forslaget indebærer endvidere, at Schengen-gennemførelseskonventionens
artikel 20, stk. 2, ophæves delvist. En medlemsstat, der har indgået en bila-
teral visumfritagelsesaftale med et visumpligtigt tredjeland, inden gennem-
førelseskonventionen trådte i kraft, skal således ikke længere kunne an-
vende den bilaterale aftale som grundlag for at ”forlænge” et visumfrit op-
hold på medlemsstatens område ud over tre måneder for statsborgere fra
det pågældende tredjeland. Den foreslåede bestemmelse skal dog først
træde i kraft efter en overgangsperiode på fem år.
Baggrunden for bestemmelsen er, at Kommissionen ønsker at gøre op med
det forhold, at statsborgere fra visse tredjelande, som de fleste medlemssta-
ter har bilaterale visumfritagelsesaftaler med, i dag lovligt kan opholde sig
i Schengen-området i en stort set ubegrænset periode. Således kan eksem-
pelvis statsborgere fra Canada, New Zealand og USA – ud over det gene-
relle ophold i Schengen-området på 90 dage – opholde sig i de medlems-
stater, der har bilaterale visumfritagelsesaftaler med de tre lande, i den pe-
riode, der er fastsat i de pågældende bilaterale aftaler (typisk tre måneder).
Som eksempel nævnes, at statsborgere fra New Zealand, som har bilaterale
visumfritagelsesaftaler med 16 medlemsstater, i praksis kan opholde sig i
Schengen-området i op til 51 måneder (tre måneder plus 48 måneder).
Det følger endvidere af forslaget, at forordningen hverken berører betin-
gelserne eller procedurerne for tredjelandsstatsborgeres adgang til at op-
holde sig i en medlemsstat i over tre måneder eller betingelserne og proce-
durerne for udstedelse af arbejdstilladelser eller tilsvarende tilladelser, dvs.
adgang til arbejdsmarkedet.
3.
Gældende dansk ret
Udlændingelovens kapitel 1 indeholder regler om udlændinges indrejse og
ophold i Danmark.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det følger af udlændingelovens § 2b, at udlændinge, der har gyldigt visum
for alle Schengen-lande, har ret til at indrejse og opholde sig i Danmark
inden for visummets gyldighedsperiode, men at opholdet ikke må oversti-
ge 90 dage inden for en periode på 180 dage. I de nævnte 90 dages ophold
fradrages den tid, hvori udlændingen inden for de 180 dage har opholdt sig
i et andet Schengen-land.
Efter udlændingelovens § 3 har udlændinge, som er visumfritaget, ligele-
des ret til at indrejse og opholde sig i Danmark i højst 90 dage inden for en
periode på 180 dage. I opholdets varighed fradrages den tid, hvori udlæn-
dingen inden for de 180 dage har opholdt sig i et andet Schengen-land.
Ifølge udlændingelovens § 4 udstedes visum i medfør af visumkodeksens
bestemmelser til at gælde indrejse og ophold i alle Schengen-lande. Den
samlede varighed af opholdet i Danmark og eventuelle ophold i andre
Schengen-lande må ikke overstige 90 dage inden for en periode på 180 da-
ge.
Det følger af udlændingelovens §§ 2b, 3 og 4, at udlændingens ophold i et
andet Schengen-land forud for ophold i Danmark ikke medregnes i de 90
dages ophold, såfremt opholdet i det andet Schengen-land var baseret på
en opholdstilladelse eller visum til ophold af mere end 90 dages varighed
(begrænset til dette Schengen-land).
Endelig følger det af udlændingelovens § 3, at en udlænding, der er stats-
borger i et land, som Danmark forud for Schengenkonventionens ikraft-
træden har indgået en bilateral visumfritagelsesaftale med, har ret til at
indrejse og opholde sig i Danmark i overensstemmelse med aftalen uaf-
hængigt af, om den pågældende udlænding har opholdt sig i et andet
Schengen-land forud for indrejse i Danmark.
Danmark har indgået bilaterale visumfritagelsesaftaler med Australien,
Canada, Chile, Israel, Japan, Malaysia, New Zealand, Singapore, Sydkorea
og USA forud for Schengenkonventionens ikrafttræden.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under punkt 1 er forslaget omfattet af Danmarks forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender. Forslaget vil derfor ikke være
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bindende for eller finde anvendelse i Danmark, og det vil derfor ikke i sig
selv have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Da der vil være tale om en udbygning af Schengen-reglerne, vil Danmark
imidlertid inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen skulle
træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordningen i
dansk ret.
Såfremt Danmark beslutter sig for at gennemføre forordningen, er den fo-
reløbige vurdering, at dette vil have visse lovgivningsmæssige konsekven-
ser. Det vurderes således på det foreliggende grundlag, at der bl.a. vil være
behov for ændringer af enkelte af udlændingelovens regler om indrejse og
ophold.
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Akademikernes Centralorganisation, Advokatsamfundet, Amnesty Interna-
tional, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Flygtningehjælp, Dansk
Industri (DI), Danske Regioner, Dansk Røde Kors, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening (KL), Kommunale Tjenestemænd og Over-
enskomstansatte (KTO), Københavns Kommune, Lederne, Landsorganisa-
tionen i Danmark (LO), Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigs-
politiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Søfartsstyrelsen samt Udlændinge-
styrelsen.
Høringsfristen er fastsat til den 23. maj 2014.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i begrundelsen for forslaget anført, at målet med for-
ordningen, som er at indføre en ny type visum, der er gyldigt i alle med-
lemsstater, og at fastlægge ensartede betingelser og procedurer for udste-
delsen, kun kan nås på EU-plan. Forslaget vurderes derfor at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man generelt positivt indstillet over for at indføre en ens-
artet regulering af visumfritagne tredjelandsstatsborgeres muligheder for at
rejse rundt i Schengen-området i mere end 90 dage.
En række spørgsmål vedrørende den konkrete udmøntning af forslaget,
herunder hvordan betingelsen om ophold i to eller flere medlemsstater skal
administreres i praksis, vil dog skulle afklares nærmere i forbindelse med
forhandlingerne om forslaget.
9.
Europa-Parlamentet
Forslaget til ændring af visumforordningen behandles efter den almindeli-
ge lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294, der indebærer, at forslaget
skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet. Forslaget har endnu ikke
været behandlet i Europa-Parlamentet.
10. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grund- og nærhedsnotatet sendes – ud over Folketingets Europaudvalg –
til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
8