Europaudvalget 2013-14
KOM (2014) 0166 Bilag 1
Offentligt
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg – Kommissionens forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om nedsættelse eller afskaffelse af told på varer
med oprindelse i Ukraine
(KOM(2014)166 final)
Den 17. marts 2014
1. Resumé
Forordningen vedrører indførelse af autonome handelsforanstaltninger i form af nedsættelse eller afskaffelse af told-
satserne i forhold til varer med oprindelse i Ukraine som opfølgning på DERs erklæring af 6. marts 2014, jfr.
DER-erklæringens afsnit 8. Forordningen omfatter primært en unilateral fremskyndelse af iværksættelsen af de
direkte økonomiske fordele, som handelsdelen af associeringsaftalen med Ukraine vil medføre, når den på et tids-
punkt kan træde i kraft.
2. Baggrund
Som følge af de seneste ekstraordinære begivenheder i Ukraine og de sikkerhedsmæssige, politi-
ske og økonomiske udfordringer, som landet står over for, erklærede Det Europæiske Råd den
6. marts 2014, at det havde til hensigt at støtte den økonomiske stabilisering af landet gennem en
pakke af foranstaltninger, herunder indrømmelse af autonome handelspræferencer.
Afsnit 8 i topmødeerklæringen lyder som følger:
”Den Europæiske Union og Ukraine har allerede taget et vigtigt skridt i retning af en uddybning
af vores forbindelser med paraferingen af associeringsaftalen, herunder et dybt og omfattende
frihandelsområde. Vi vil som et prioriteret spørgsmål meget snart undertegne alle de politiske
kapitler. Den Europæiske Union har til hensigt at vedtage ensidige foranstaltninger, som vil gøre
det muligt for Ukraine at få stor gavn af fordelene i det dybe og omfattende frihandelsområde.
Sådanne foranstaltninger vil medføre et tilbud om anvendelse af bestemmelser vedrørende im-
port af varer ved at nedsætte tolden og åbne toldkontingenter gennem de såkaldt autonome
handelsforanstaltninger.”
Dette vil gøre det muligt for EU ensidigt at nedsætte eller afskaffe told på varer med oprindelse i
Ukraine i henhold til den liste over indrømmelser, der findes i den dybe og omfattende frihan-
delsaftale, som indgår i associeringsaftalen mellem EU og Ukraine.
Europakommissionen fremlagde derfor den 11. marts 2014 forslag til forordning om nedsættelse
eller afskaffelse af told på varer med oprindelse i Ukraine. Forordningsforslaget omfatter stort
set de samme toldnedsættelser eller afskaffelser, som vil være en følge af den dybe og omfatten-
de frihandelsaftale, når denne på et senere tidspunkt undertegnes og bringes til foreløbig anven-
delse, hvilket forventes at kunne ske i løbet af efteråret.
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 207, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde. Forslaget skal vedtages af Rådet og Parlamentet efter Traktatens regler om den almin-
delige lovgivningsprocedure.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Formål og indhold
Forordningen har til formål på et så tidligt tidspunkt som muligt at indrømme Ukraine de told-
nedsættelser og –afskaffelser, som allerede er aftalt med landet i forbindelse med DCFTA-
forhandlingerne. Såfremt dette skulle afvente DCFTA’ens undertegnelse og iværksættelse af fo-
reløbig anvendelse, ville det kunne tage 4-8 måneder, før Ukraine ville kunne opnå disse betrag-
telige økonomiske fordele.
Fordelene for Ukraine skønnes umiddelbart at andrage €487 mio. i toldbesparelser for ukrainske
varer, der eksporteres til EU, men den reelle økonomiske virkning antages at blive betydeligt
større for Ukraine, da eksporten antages at ville vokse yderligere som følge af toldlempelserne.
Forordningen vil have gyldighed frem til 1. november 2014 i lyset af forventningen om, at
DCFTA’en kan være trådt midlertidigt i kraft på dette tidspunkt.
Forordningens bilag I, II og III specificerer hvilke toldnedsættelser eller –afskaffelser, som fore-
tages unilateralt fra EU’s side og omfatter både industrivarer og landbrugsvarer.
Der sigtes mod, at forordningen vedtages af Europa-Parlamentet under dets plenarsession 2.-3.
april og af Rådet den 14.-15. april 2014. Forordningen forventes herefter at ville træde i kraft den
23. april 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Parlamentet er medlovgiver på forordnin-
gen efter reglerne om den almindelige lovgivningsprocedure.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, og beskyttelsesniveauet vil heller ikke blive
påvirket af forordningen.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke umiddelbart statsfinansielle konsekvenser, men kan få det indirekte gennem
den anslåede indvirkning på EU’s budget i form af mistede toldindtægter i størrelsesordenen
€487 mio. årligt.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Eftersom der er tale om en implementering af en beslutning, som er taget af stats- og regerings-
cheferne, og som ligger indenfor rammerne af det, som allerede er vedtaget af medlemslandene i
forbindelse med DCFTA-forhandlingerne, forventes det, at forslaget vil blive vedtaget enstem-
migt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forordningsforslaget, ligesom man støtter resultatet af DCFTA-
forhandlingerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke som sådan været forelagt Folketingets Europaudvalg. På grund af valget i 2011
blev Folketingets partier orienteret om status for frihandelsaftaleforhandlingerne mellem EU og
Ukraine på et møde i Statsministeriet den 19. september 2011.
3