Europaudvalget 2013-14
KOM (2014) 0182 Bilag 1
Offentligt
1355948_0001.png
Enhed
INTØK
Sagsbehandler
BBP
Sagsnr.
2014-15113
Doknr.
133997
Dato
08-04-2014
Notat til Folketingets Europaudvalg: Makrofinansiel assistance fra EU til Ukraine
KOM(2014) 182
Resumé
EU-kommissionen har d. 19. marts 2014 fremsat forslag om makrofinansiel assistance
(MFA) til Ukraine på op til 1 mia. euro i form af lån. Rådet har ultimo marts 2014 på
teknisk niveau behandlet forslaget. Der er lagt op til en hastebeslutning af Rådet om
forslaget, hvor Rådet uden forudgående drøftelse d. 14. april 2014 ventes at træffe
beslutning. Der er lagt op til, at Rådets beslutning fastholder Kommissionens forslag,
idet det præciseres, at udbetaling af de 1 mia. euro i MFA til Ukraine som udgangs-
punkt skal ske i to rater, og kun i en ekstraordinær situation kan ske i en enkelt rate.
Baggrund og indhold
EU-kommissionen har d. 19. marts 2014 fremsat forslag om makrofinansiel assistance
(MFA) til Ukraine på op til 1 mia. euro i form af lån.
1
Ukraine er omfattet af EU’s naboskabspolitik, og kan derfor komme i betragtning til
MFA. Assistancen foreslås stillet til rådighed for Ukraine for et år med mulighed for
forlængelse. Bistanden vil tage form af lån, hvilket er i overensstemmelse med kriteri-
erne, som EU lægger til grund for vurdering heraf.
2
Kommissionen ser et presserende behov for international økonomisk assistance til
Ukraine. Kommissionen begrunder forslaget om 1 mia. euro i MFA til Ukraine med, at
den nuværende politiske krise har haft meget skadelige konsekvenser for økonomisk
og finansiel stabilitet i Ukraine.
Kommissionen vurderer desuden, at det vil forværre situationen, at Ruslands tidligere
besluttede økonomiske assistance til Ukraine på 15 mia. USD ikke bliver fuldt realise-
ret, og at det statslige russiske energiselskab Gazproms reducerede gaspriser overfor
Ukraine ophører. På den baggrund vurderer Kommissionen, at Ukraine er konfronteret
med en alvorlig risiko for i nærmeste fremtid ikke at kunne leve op til sine økonomiske
forpligtigelser.
Kommissionens nye forslag til MFA på 1 mia. euro supplerer beslutninger, som EU
tidligere har truffet om MFA til Ukraine. EU har således i 2002 besluttet at yde MFA til
MFA er et instrument i EU’s samarbejde med tredjelande, som er geografisk, politisk og økonomisk tæt på
EU. MFA er et krisefinansieringsinstrument, som skal lette kortvarige betalingsbalancevanskeligheder for
modtagerlande. MFA kan tage form af enten låne- eller gavebistand eller en kombination heraf. MFA skal
understøtte reformer, der kan understøtte makroøkonomisk stabilitet, herunder en holdbar betalingsbalan-
ceudvikling.
2
Disse kriterier er bruttonationalindkomst (BNI) pr. indbygger og gældsholdbarhedsindikatorer for det på-
gældende modtagerland.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1355948_0002.png
Ukraine på 110 mio. euro i form af lån og 500 mio. euro i 2010 ligeledes i form af lån,
dvs. i alt 610 mio. euro. Disse tidligere besluttede 610 mio. euro i MFA er endnu ikke
udbetalt, idet Ukraine ikke har opfyldt betingelserne for udbetalinger under et IMF-
program, hvilket er en forudsætning for, at MFA kan udbetales. Således forudses med
det nye forslag i alt godt 1,6 mia. euro i MFA til Ukraine under forudsætning af, at der
realiseres et IMF-program, jf. tabel 1.
Tabel 1
EU makrofinansiel assistance til Ukraine (mio. euro)
Forslag fra Kommissionen fremsat 19. marts 2014 (KOM(2014)182))
Beslutning i 2010 (2010/646)
Beslutning i 2002 (2002/639)
I alt
1.000
500
110
1.610
Kommissionens forslag om MFA lægger op til, at de 1 mia. euro kan udbetales i enten
en eller to rater afhængig af Ukraines økonomiske behov. Rådets beslutning forventes
at præcisere, at udbetalingen som udgangspunkt skal ske i to rater, og kun i en eks-
traordinær situation kan ske i en enkelt rate, og i givet fald stadig vil skulle forudsætte,
at Ukraine lever op til aftalte forhåndsbetingelser (såkaldte ”prior actions”). Udover
denne præcisering forventes Rådets beslutning at fastholde Kommissionens forslag.
Udbetaling af en første rate af MFA på 1 mia. euro forventes at kunne finde sted tid-
ligst i april 2014, efter at et IMF-program er på plads. Sideløbende med udbetaling af
MFA på de 1 mia. euro vil de 610 mio. euro i MFA, som der tidligere er truffet beslut-
ning om, kunne udbetales. Udbetalingen af de i alt godt 1,6 mia. euro i MFA vil såle-
des kunne foregå fra slutningen af 1. halvår, i løbet af 2. halvår 2014, og evt. ind i 1.
halvår 2015.
3
Den økonomiske situation i Ukraine
Ukraine er konfronteret med store økonomiske udfordringer og et stort reformefter-
slæb, som medfører behov for omfattende økonomiske tilpasninger og international
økonomisk assistance.
Ukraine er ifølge Kommissionen udfordret af en svag og hurtigt forværrende tilstand
for de offentlige finanser og betalingsbalancen, og den ukrainske økonomi er faldet
tilbage i recession med usikre udsigter for den økonomiske aktivitet.
Underskuddet på de offentlige finanser skønnes ifølge Kommissionen til 6,5-7,5 pct. af
BNP for 2013, inkl. underskuddet i det statslige energiselskab i Ukraine (Naftogaz).
Underskuddet på betalingsbalancen er forværret og skønnes ifølge Kommissionen til
omkring 10 pct. af BNP for 2013. Valutareserverne er ligeledes faldet og vurderes ved
udgangen af februar 2014 at være på omkring 15,5 mia. USD, hvilket vurderes at
kunne dække mindre end 2 måneder af Ukraines import. Ukraines udlandsgæld er
ifølge Kommissionen ca. 77 pct. af BNP for 2013, og den offentlige gæld er 41 pct. af
BNP.
4
Kommissionen vurderer, at Ukraine oplever et uholdbart pres på betalingsbalancen og
har et betydeligt finansieringsbehov de kommende år, som afspejler Ukraines store
betalingsbalanceunderskud, store forfaldne forpligtigelser på Ukraines udlandsgæld
de kommende år, og behovet for genopbygning af valutareserver. Dertil kommer en
forringet og lav tilførsel af udenlandske kapital til Ukraine i form af udenlandske direkte
investeringer i Ukraine samt udenlandsk privat kreditgivning.
3
Bestemmelserne for MFA indebærer, at der som minimum skal gå minimum tre måneder mellem udbeta-
ling af 1. og 2. rate under hver af de enkelte MFA-beslutninger.
4
Udlandsgælden er den del af et lands gæld, som er holdt af kreditorer fra andre lande end det pågælden-
de land. Udlandsgælden indeholder både det offentlige, husholdninger og virksomheders gæld.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1355948_0003.png
Det udestår nærmere at afklare Ukraines finansieringsbehov de kommende år. MFA
vil ifølge Kommissionen bidrage til at dække Ukraines residuale finansieringsbehov i
2014 og 2015, dvs. finansieringsbehov efter finansiering fra IMF og Verdensbanken.
Kommissionen anfører, at foreløbige skøn for Ukraines finansieringsbehov vil være
klar i løbet af nogle uger i lyset af igangværende drøftelser mellem IMF og de ukrain-
ske myndigheder, jf. nedenfor.
Overensstemmelse med retningslinjer for MFA
Kommissionen vurderer, at de politiske og økonomiske betingelser for at give MFA til
Ukraine er opfyldt. Kommissionen vurderer således, at forslaget om MFA på 1 mia.
euro til Ukraine er i overensstemmelse med de såkaldte Genval-kriterier.
Genval-kriterierne siger, at MFA skal være af ekstraordinær karakter, komplementere
finansiering fra IMF og Verdensbanken, være betinget af opfyldelsen af nærmere fast-
lagte økonomisk-politiske betingelser og eksistensen af særlige politiske forudsætnin-
ger, herunder demokratiske værdier, samt respekt for menneskerettigheder og rets-
statsprincipper.
Økonomisk-politiske betingelser og risici forbundet med MFA til Ukraine
MFA til Ukraine er betinget af eksistensen og den løbende opfyldelse af et IMF-
program. MFA og den løbende udbetaling af assistancen er betinget af efterlevelsen
af de nærmere økonomisk-politiske betingelser fastlagt i et aftalememorandum (Me-
morandum of Understanding – MoU), som aftales mellem Ukraine og EU.
Kommissionens forslag om MFA lægger op til, at de økonomiske og politiske betingel-
ser for EU’s assistance til Ukraine særligt skal fokusere på fremskridt med strukturelle
reformer og bedre styring af de offentlige finanser. Forslaget og betingelserne for
Ukraine for MFA vil desuden og i sammenhæng hermed have et klart fokus på imøde-
gåelse af korruption og svindel. Det gælder bl.a. ift. MFA-midler. Dette skal ses i lyset
af Ukraines store udfordringer på disse områder.
5
MFA-forslaget indeholder således
bestemmelser, hvorefter MFA til Ukraine kan tilbageholdes eller kræves tidligt tilbage-
betalt, hvis der er mistanke om uregelmæssigheder.
Det bemærkes, at der i den aktuelle situation må forventes at være ikke ubetydelige
risici forbundet med, at EU giver MFA til Ukraine. Det gælder risici for Ukraines mang-
lende eller utilstrækkelige efterlevelse af betingelserne for MFA. Kommissionen be-
mærker i den forbindelse, at den nye midlertidige ukrainske regering offentligt signale-
rer vilje til væsentlige og omfattende reformer, også før præsidentvalget i Ukraine d.
25. maj 2014. Derudover kommer risici for svindel og korruption med udbetalte midler.
Der vil desuden være økonomiske risici ift. Ukraines tilbagebetaling af MFA.
IMF-program til Ukraine
En forudsætning for tildeling og udbetaling af MFA til Ukraine vil være, at Ukraine har
et IMF-program og løbende opfylder betingelserne for udbetalinger under dette pro-
gram.
IMF har d. 27. marts 2014 meddelt, at man er nået til enighed med de ukrainske myn-
digheder om et økonomisk reformprogram understøttet af økonomisk assistance (et
såkaldt Stand-By Arrangement – SBA).
5
Transparency International er en international organisation, som bl.a. oplyser om og bekæmper korruption.
Transparency International vurderer og rangerer lande baseret på, hvor udbredt korruption ses at være i
den offentlige sektor i et land. Der rangeres efter en skala gående fra 0 til 100, hvor en værdi på 0 er udtryk
for, at et land opfattes som meget korrupt, mens en værdi på 100 er udtryk for, at et land opfattes som fri for
korruption. Transparency International tildeler Ukraine en værdi på 25 for 2013 på sit korruptionsindeks. Det
rangerer Ukraine på en delt plads som nr. 144 (delt med fem andre lande) af samlet 177 lande på Transpa-
rency Internationals liste over udbredelse af korruption.
http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1355948_0004.png
IMF-programmet vil være i størrelsesorden 14-18 mia. USD. Assistancen fra IMF vil
ske som led i en samlet international økonomisk assistance til Ukraine, som ifølge IMF
vil være i niveauet 27 mia. USD over de næste to år. Det beløb forventes at være
omtrent på linje med IMF’s vurdering af Ukraines samlede finansieringsbehov de
kommende år. Den internationale økonomiske assistance forventes udover IMF sær-
ligt at komme fra Verdensbanken, EU, samt bilaterale lån, formentlig fra bl.a. USA.
Ifølge IMF vil programmet til Ukraine fokusere på reformer vedr. penge- og valuta-
kurspolitikken, den finansielle sektor, finanspolitiske tilpasninger, energisektoren, gen-
nemsigtighed i den offentlige forvaltning mhp. at bekæmpe korruption, samt på forbed-
ringer af erhvervsklimaet.
IMF’s aftale med de ukrainske myndigheder afventer nu endelig godkendelse af IMF’s
direktion og bestyrelse. Dette forventes at ske i april efter de ukrainske myndigheders
opfyldelse af en række forhåndsbetingelser. Første udbetaling under IMF-programmet
forventes at kunne ske i maj eller juni.
EU’s økonomiske hjælpepakke til Ukraine
Det nye forslag om MFA til Ukraine på 1 mia. euro og de tidligere besluttede 610 mio.
euro er det centrale element på kort sigt i en samlet EU økonomisk hjælpepakke til
Ukraine.
Kommissionens formand fremlagde således den 5. marts 2014 sit bud på en samlet
økonomisk EU-hjælpepakke til Ukraine over de kommende år, som blev endosseret af
EU's stats- og regeringschefer på ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd (DER)
den 6. marts. EU’s økonomiske hjælpepakke vil være en del af en samlet international
økonomisk assistance til Ukraine. EU’s relevante ministerrådsformationer har nu ind-
ledt behandlingen af de forskellige elementer i Kommissionens forslag til hjælpepakke.
Kommissionens forslag indebærer låne- og gavebistand til Ukraine, som beløber sig til
over 11 mia. euro over de kommende år. Hovedparten af midlerne forventes at skulle
komme i form af nye og besluttede lån via EU’s makrofinansielle assistance, jf. oven-
for, øgede lån og investeringer fra den Europæiske Investeringsbank (EIB) og den
Europæiske Bank for Genopretning og Udvikling (EBRD). Herudover foreslår Kom-
missionen at øge gavebistanden til Ukraine via forskellige programmer under EU-
budgettet, samt oprettelsen af en international platform for donor-koordination hvor
aktører kan bidrage med yderligere midler.
Det overordnede formål med en økonomisk hjælpepakke fra EU til Ukraine er at bi-
drage til økonomisk stabilisering og udvikling i Ukraine. Det gælder dels på kortere sigt
og dels på lidt længere sigt. Formålet med assistancen er desuden at assistere Ukrai-
ne i en vanskelig politisk overgangsperiode, samt bidrage til en demokratisk udvikling
og økonomiske reformer.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 213 og skal vedtages af Rådet.
Rådet og Europa-Parlamentet træffer normalt beslutninger om MFA efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure, jf. artikel 212 i TEUF. Givet sagens hastende karakter vur-
derer Kommissionen imidlertid, at der er behov for anvendelse af TEUF artikel 213,
hvis udbetaling af MFA til Ukraine skal kunne nå at ske i løbet af 1. halvår 2014.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1355948_0005.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Det forventes, at Europa-Parlamentet støtter MFA til Ukraine.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ved forslaget om MFA på 1 mia. euro til Ukraine i form af lån på op til 1 mia. euro får
Kommissionen tildelt beføjelser til at optage lån på kapitalmarkederne på vegne af EU,
som vil kunne videreformidle låneprovenuet til Ukraine på lignende vilkår. Lignende
bestemmelser gælder for de 610 mio. euro i MFA til Ukraine, som EU tidligere har
truffet beslutning om.
Forslag om MFA har virkninger for EU’s budget inden for rammerne af EU-
bevillingerne til MFA. Et beløb svarende til 9 pct. af lånebeløbet til Ukraine tilføres
garantifonden på EU-budgettet i overensstemmelse med Rådets forordning nr.
480/2009 om oprettelse af en garantifond for aktioner i forhold til tredjelande. Tilførsel
af midler til garantifonden sker med to års forskydning ift. lånetilsagnet. Der vil være
en reel udgift for EU-budgettet alene i det tilfælde, hvor Ukraine ikke lever op til sine
forpligtigelser overfor EU ift. tilbagebetaling af MFA.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's budget, hvorved den danske an-
del af forslaget om de 1 mia. i MFA vil være ca. 150 mio. kr. og ca. 240 mio. kr. for de i
alt godt 1,6 mia. i MFA.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
MFA til Ukraine må forventes – sammen med den øvrige del af EU’s økonomiske
hjælpepakke og den internationale økonomiske assistance – at kunne bidrage til at
stabilisere Ukraines økonomi og finansielle situation i den meget vanskelige og om-
skiftelige situation, som Ukraine befinder sig i. Ikke mindst vil MFA gennem de øko-
nomisk-politiske betingelser for MFA kunne bidrage til en i højere grad holdbar beta-
lingsbalanceudvikling og sundere offentlige finanser. På den måde må MFA forventes
at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Ukraine.
I det omfang forslaget bidrager til en tættere økonomisk og politisk integration mellem
Ukraine og EU, kan forslaget potentielt også have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser i medlemslandene.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen ønsker at bistå Ukraine i en vanskelig politisk overgangsperiode, samt
bidrage til en demokratisk udvikling og økonomiske reformer i Ukraine.
Regeringen støtter på den baggrund Kommissionens forslag om yderligere 1 mia.
euro i MFA til Ukraine, som er et centralt element i EU’s økonomiske hjælpepakke til
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1355948_0006.png
Ukraine. Regeringen støtter den enighed i Rådet om Kommissionens forslag, som der
er lagt op til.
Regeringen lægger vægt på, at de ukrainske myndigheder lever op til aftalte økono-
miske og politiske betingelser for MFA, herunder fordi dette vil have en direkte betyd-
ning for, om hjælpen får en varig positiv virkning i Ukraine. Det er i den forbindelse
afgørende, at den ukrainske regering har signaleret vilje til reformer, som er hårdt
tiltrængte for Ukraine. Regeringen støtter, at betingelserne for MFA har et klart fokus
på imødegåelse af korruption og svindel, strukturelle reformer og styring af de offentli-
ge finanser i Ukraine.
Regeringen lægger til grund, at der opnås endelig enighed om et økonomisk tilpas-
ningsprogram understøttet af økonomisk assistance mellem IMF og Ukraine, som er
en betingelse for MFA. Regeringen lægger også til grund, at MFA bliver en del af en
samlet holdbar plan for dækning af Ukraines finansieringsbehov for betalingsbalancen
for perioden, hvor MFA stilles til rådighed. Regeringen støtter, at assistancen til Ukrai-
ne udbetales i to rater.
Regeringen lægger vægt på, at den økonomiske og finansielle komité (EFC) konsulte-
res om relevante forhold ifm. gennemførelsen af MFA til Ukraine, herunder konkrete
udbetalinger.
Andre landes holdning
På baggrund af de tekniske drøftelser vurderes der at være fuld opbakning fra med-
lemslandene til Kommissionens forslag om MFA til Ukraine på yderligere 1 mia. euro
og en beslutning i Rådet på linje med Kommissionen forslag. En række lande har ud-
trykt præference for, at de 1 mia. euro i MFA bliver udbetalt i to rater. Udkastet til Rå-
dets beslutning præciserer på den baggrund, at udbetaling af de 1 mia. euro i MFA til
Ukraine som udgangspunkt skal ske i to rater, og kun i en ekstraordinær situation kan
ske i en enkelt rate.
6