Miljøudvalget 2013-14
KOM (2014) 0254 Bilag 1
Offentligt
1377256_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
2. juni 2014
Innovation i den blå økonomi
1.
Resumé
I meddelelsen om innovation i den blå maritime økonomi understreger
Kommissionen, at bedre udnyttelse af den blå maritime økonomis vækst-
og beskæftigelsespotentiale afhænger af innovation, ligesom innovation
potentielt kan medføre miljømæssige fordele.
Kommissionen skitserer i meddelelsen sine nuværende aktiviteter og sine
planer for at udvikle den blå økonomis potentiale i forhold til en række
udfordringer.
Kommissionen vil bl.a. sikre nemmere brug af havdata, etablere en in-
formationsplatform for havforskning samt oprette et videns- og innovati-
onsfællesskab om den blå økonomi efter 2020.
Meddelelsen er oversendt til Rådet den 12. maj 2014 og har ingen lov-
givningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
administrative konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen indførte i 2007 EU’s integrerede maritime politik (IMP)
med henblik på at styrke den bæredygtige udvikling af Europas maritime,
”blå” økonomi og skabe en bedre beskyttelse af havmiljøet ved at fremme
samarbejdet mellem alle berørte parter på tværs af sektorer og grænser.
Formålet med IMP er således at anvende en samlet tilgang til maritime
spørgsmål, der ikke falder ind under en enkelt sektorspecifik politik. IMP
adskiller sig fra, hvad der ellers normalt forstås ved maritim politik, fordi
fokus ikke er på søtransport og havneanliggender men derimod på ”blå
vækst” eller ”blå økonomi”, dvs. andre værdikæder i forbindelse med
brug af havene.
Den politiske opbakning til IMP er bl.a. kommet til udtryk ved den så-
kaldte Limassol-erklæring om vækst og beskæftigelse i de maritime er-
hverv, der blev vedtaget i 2013. Desuden fremsendte Kommissionen en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377256_0002.png
2/4
meddelelse om blå vækst i 2012 (KOM (2012) 494 endelig), som indevæ-
rende meddelelse skal læses i forlængelse af.
3. Formål og indhold
Kommissionen refererer i meddelelsen til, at innovation i alle den blå
økonomis sektorer er af stor betydning for at udnytte dens vækst- og
beskæftigelsespotentiale, og desuden kan medføre væsentlige
miljømæssige fordele.
Det kan fx ske gennem ’økoinnovation’ i forbindelse med at mindske
svovlemissioner fra skibe ved hjælp af bedre anlæg om bord til rensning
af udstødningsgasser, renere traditionelle brændstoffer eller alternative
brændstofkilder. Innovation kan også fremme udviklingen af
omkostningseffektive foranstaltninger til beskyttelse af havene.
Der er imidlertid konstateret en række udfordringer i forhold til et
innovationsfremmende miljø i EU generelt Det drejer sig fx om
manglende investeringer i viden, manglende adgang til finansiering og
høje omkostninger i forbindelse med immaterielle ejendomsrettigheder.
Desuden peger Kommissionen i den årlige vækstundersøgelse for 2014
på, at der endnu ikke er tilstrækkeligt samarbejde mellem den offentlige
og den private sektor. Medlemslandene skal generelt udarbejde politikker
og lokale løsninger, som på effektiv vis rydder disse forhindringer af ve-
jen, og Kommissionen vil forsøge at sikre, at de nationale politikker af-
spejler prioriteterne for blå vækst.
Kommissionen vurderer, at der er behov for supplerende tiltag. Derfor vil
Kommissionen med meddelelsen undersøge, hvordan følgende
spørgsmål, der er specifikke for den blå økonomi, kan løses ved hjælp af
tiltag på EU-plan:
manglende viden og oplysninger om havenes tilstand, havbundens
ressourcer og livet i havet og om risici for habitater og økosystemer.
spredt forskningsindsats inden for havforskning, hvilket hindrer
tværfaglig læring og forsinker teknologiske gennembrud inden for
vigtige teknologier og innovative erhvervssektorer.
mangel på videnskabsfolk, ingeniører og kvalificeret arbejdskraft,
som er i stand til at anvende nye teknologier i havmiljøet.
Kommissionen vil bl.a. sikre, at havdata er lettilgængelige, indbyrdes
kompatible og uden brugsrestriktioner, med det specifikke mål at udvikle
et kort i flere opløsninger af hele havbunden og den overliggende
vandsøjle i europæiske farvande senest i 2020. Kommissionen redegør
for, at over 100 europæiske organisationer samarbejder i den forbindelse.
Endvidere vil Kommissionen bygge på og supplere eksisterende
informationssystemer med henblik på at etablere en informationsplatform
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377256_0003.png
3/4
for havforskning, og arbejde sammen med medlemsstaterne med henblik
at
medtage
oplysninger
om
nationalt
finansierede
havforskningsprojekter.
Endelig vil Kommissionen undersøge, hvorvidt det kunne være nyttigt at
oprette et videns- og innovationsfællesskab, som specifikt skal beskæftige
sig med den blå økonomi i tiden efter 2020 – på lige fod med planer for
andre sådanne fællesskaber inden for rammerne af Horisont 2020-
programmet.
4.
Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser.
10.
Høring
Kommissionens meddelelse har været i høring den 15. maj 2014 i Skibs-
fartspolitisk Specialudvalg med frist den 22. maj 2014. Der er modtaget to
høringssvar fra hhv. Danske Havne og Søfartens Ledere.
Danske Havne bakker op omkring meddelelsen fra Kommissionen om
innovation i den blå økonomi, idet man dog finder, at havenes potentiale
for vækst og beskæftigelse gøres større, hvis der tænkes på synergi i hele
den maritime sektor. Der er behov for energieffektive forbindelser mel-
lem sø og land, da den erhvervsmæssige anvendelse af havets ressourcer
har brug for bæredygtige transportløsninger, produktionsfaciliteter, op-
magasinering og erhvervssamarbejde for at skabe momentum.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1377256_0004.png
4/4
Danske Havne finder det positivt, at der opmuntres til et øget samarbejde
imellem erhvervslivet, forskerkredse og uddannelsesaktører, så medlems-
lande kan finde frem til styrkepositioner og udvikle klynger samt hvilke
muligheder vi har i Danmark for at sikre den rette arbejdsstyrke med de
rette færdigheder, så vi som land fastholder viden og indflydelse på den
fremtidige udvikling.
Danske Havne anbefaler, at der etableres et dansk forum for erhvervslivet
og videnskabelige kredse for at kortlægge muligheder i Danmark i sam-
spil med regeringens vækststrategier, herunder Det Blå Danmark, Energi
og Klima samt Vand, Bio og Miljøløsninger.
Søfartens Ledere har ingen bemærkninger.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemsstaters holdning til meddelelsen er endnu ikke kendt.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt af den opfattelse, at de initiativer, der fra Kom-
missionens side er blevet fremsat inden for rammerne af den integrerede
havpolitik, har været positive. Regeringen forholder sig også umiddelbart
positivt til Kommissionens meddelelse om innovation i den blå økonomi.
Regeringen er bl.a. enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at tage
konkrete skridt til at øge kendskabet til havene og fremme
teknologiudviklingn, således at havenes økonomiske potentiale kan
udvikles på en bæredygtig måde.
Regeringen anerkender endvidere, at spredt forskningsindsats inden for
havforskning kan hindre tværfaglig læring og forsinke teknologiske
gennembrud i forhold til teknologier og innovative erhvervssektorer,
hvorfor regeringen finder det positivt, at Kommissionen vil forsøge at
løse denne udfordring ved hjælp af tiltag på EU-plan.
Endelig finder regeringen, at vækst i den blå økonomi vil kræve en
arbejdsstyrke, som har passende kvalifikationer, og som er i stand til at
anvende de seneste teknologier inden for fx ingeniørvidenskab. Derfor er
det positivt, at Kommissionen understreger behovet for at bygge bro over
den kvalifikationskløft, der belyses i meddelelsen.
Regeringen lægger generelt vægt på at EU-tiltag ikke får uhensigtsmæssig
betydning i form af unødvendige statsfinansielle konsekvenser og øgede
administrative byrder for erhvervslivet.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.