Transportudvalget 2013-14
KOM (2014) 0285 Bilag 1
Offentligt
1381950_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om en
strategi for reduktion af tunge køretøjers brændstofforbrug og CO2
emissioner
KOM(2014) 285 endelig
1. Resumé
EU-Kommissionen har den 21. maj 2014 fremsat en meddelelse om en
strategi for reduktion af tunge køretøjers brændstofforbrug og CO2
emissioner. Meddelelsen foreslår, at der på kort sigt etableres et system
til måling og indberetning af tunge køretøjers brændstofforbrug og CO2 -
udledning. På mellemlang sigt overvejes nye tiltag som eksempelvis
præstationsnormer for køretøjerne.
Det er endnu uvist, hvordan Rådet vil behandle meddelelsen.
Meddelelsen har ingen konsekvenser for dansk ret.
2. Baggrund
Rådet opfordrede i 2007 EU-Kommissionen til at udvikle og gennemføre
tiltag til nedbringelse af CO2-emissioner fra tunge køretøjer. I 2011
fremlagde EU-Kommissionens hhv. en køreplan for omstilling til en
konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi og en transporthvidbog, som
peger på, at transportsektoren bør mindske sine CO2-emissioner med 60
pct. i 2050 i forhold til 1990. For at nå dette mål er det nødvendigt at
nedbringe tunge køretøjers udledning.
Kommissionen har ved KOM(2014) 285 af 21. maj 2014 fremsat en
meddelelse om en strategi for reduktion af tunge køretøjers
brændstofforbrug og CO2 emissioner. Forslaget er oversendt til Rådet
den 23. maj 2014 i dansk sprogversion.
Det er endnu uvist, hvordan formandsskabet vil behandle meddelelsen,
herunder om de vil fremlægge et udkast til rådskonklusioner.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381950_0002.png
3. Formål og indhold
Meddelelsen angiver forslag til tiltag på kort sigt og giver eksempler på
mulige tiltag på mellemlang sigt til reduktion af tunge køretøjers CO2-
udledning. EU-Kommissionen vurderer, at ved anvendelse af de nyeste
teknologier kan tunge køretøjers CO2-udledning omkostningseffektivt
reduceres med 35 pct.
EU-Kommissionen påpeger imidlertid, at der er markedsbarrierer for
introduktion af mere energieffektive tunge køretøjer i form af bl.a.
manglende viden om det enkelte køretøjs faktiske energiforbrug og CO2 -
udledning. Herudover angiver EU-Kommissionen, at eksempelvis
afskrivningsregler og adgang til finansiering ligeledes udgør
markedsbarrierer for introduktionen af mere energi- og klimavenlige tunge
køretøjer.
EU-Kommissionen vurderer, at på kort sigt kan den manglende viden
imødekommes ved at måle og monitorere brændstofforbruget og CO2 -
udledningen. Dette vil samtidig styrke fabrikanterne af tunge køretøjers
konkurrenceposition globalt, da man i eksportlande som USA, Japan og
Canada har reguleret området.
Som følge heraf foreslår EU-Kommissionen, at man færdigudvikler
simuleringsværktøjet VECTO, som er udviklet i samarbejde med
fabrikanter af tunge køretøjer. I modsætning til eksempelvis personbiler,
hvis CO2-udledning måles på baggrund af test-cykler, vurderes tunge
køretøjer at være så forskellige, at det ikke giver mening at bruge
testcykler.
Når VECTO er færdigudviklet og efterprøvet, kan der sættes krav om
indsamling af data for nye køretøjer. Dette vil kræve to reguleringsforslag
om hhv. certificering af brændstofforbrug og rapporteringskrav.
På mellemlang sigt vil der med den viden, der indsamles på kort sigt,
kunne tages mere ambitiøse reduktionsinitiativer, som f.eks. fastlæggelse
af præstationsnormer for køretøjer, som det kendes fra personbiler,
infrastruktur for alternative drivmidler eller prissætning for brug af
infrastruktur. Der er alene tale om eksempler på tiltag, som EU-
Kommissionen vil underlægge en konsekvensanalyse for at finde frem til
den eller de mest omkostningseffektive løsninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
statusmeddelelse fra Kommissionen.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381950_0003.png
6. Gældende dansk ret
Tunge køretøjers CO2-udledning er ikke reguleret ved dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Meddelelsen er ikke bindende og har som følge heraf ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen er ikke bindende og har som følge heraf ingen
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen er ikke bindende og har som følge heraf ingen
administrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet
Meddelelsen er ikke bindende og har som følge heraf ikke konsekvenser
for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er sendt til høring hos 24 interessenter med høringsfrist den 20.
juni 2014. Der vil blive fremsendt et opdateret grund- og nærhedsnotat
med høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger generelt vægt på, at EU-Kommissionen fremsætter
forslag til fælles europæiske instrumenter, der sikrer incitamenter til at
reducere drivhusgasudledningerne og fremme tek nologiudviklingen
indenfor centrale sektorer såsom transport.
Som led i de igangværende drøftelser om en ramme for EU’s klima- og
energipolitikker i perioden 2020-2030 samt Danmarks målsætning om et
fossilfrit samfund i 2050 kan Danmark således principielt støtte EU-
Kommissionens meddelelse.
Tunge køretøjers energiforbrug og CO2-udledning er i modsætning til
person- og varebiler endnu ikke reguleret i EU. Sammenholdt med at der i
dag er tekniske tiltag til rådighed, som omkostningseffektivt kan reducere
tunge køretøjers energiforbrug og CO2-udledning, anser regeringen det
for vigtigt, at der hurtigt tages initiativ til at fremme disse tiltag.
Danmark er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt, at der sættes krav
om overvågning og rapportering af tunge køretøjers energiforbrug og
CO2-udledning, så snart der er etableret en endelig opgørelsesmetode
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381950_0004.png
for energiforbrug og CO2-udledning. Danmark kan således støtte
Kommissionens forslag til tiltag på kort sigt.
Danmark kan også overordnet støtte tiltag på mellemlangt sigt, som
sigter mod at reducere energiforbruget og CO2-udledningen og samtidig
styrker forsyningssikkerheden på miljøforsvarlig vis . En endelig dansk
stillingstagen til de videre tiltag vil dog bero på konkrete forslag og de
ledsagende konsekvensvurderinger, når disse fremsættes.
Fra dansk side er det vigtigt at sikre fremdriften, og man ser intet til
hinder for, at initiativer til tiltag på mellemlang sigt kan initieres parallelt
med et monitorerings- og rapporteringssystem. Således forudsætter en
række tiltag ikke detailkendskab til køretøjernes faktiske energiforbrug og
CO2-udledning.
Som følge heraf vil der fra dansk side blive efterspurgt en ambitiøs
fremadrettet køreplan for kommende initiativer, som skal sikre en
kontinuitet i EU’s arbejde på transportområdet.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg .
4