Europaudvalget 2014
KOM (2014) 0316
Offentligt
1452840_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 26.5.2014
COM(2014) 316 final
KOMMISSIONENS SVAR PÅ DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETS
SÆRBERETNING
"STØTTEN FRA SAMHØRIGHEDSPOLITIKKENS FONDE TIL PRODUKTION AF
VEDVARENDE ENERGI - HAR DEN GIVET GODE RESULTATER?"
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0002.png
KOMMISSIONENS SVAR PÅ DEN EUROPÆISKE REVISIONSRETS SÆRBERETNING
"STØTTEN FRA SAMHØRIGHEDSPOLITIKKENS FONDE TIL PRODUKTION AF
VEDVARENDE ENERGI - HAR DEN GIVET GODE RESULTATER?"
RESUMÉ
III. Kommissionen hilser Rettens konstatering af, at de reviderede VE-produktionsprojekter
leverede de planlagte output, velkommen. I betragtning af de øgede investeringer i bæredygtig
energi, herunder vedvarende energi, der kan forudses under samhørighedspolitikken i perioden
2014-2020, er Rettens beretning meget aktuel, og det initiativ, der er taget i beretningen, til at
udnytte finansieringen fuldt ud, hilses generelt velkommen.
IV. Indtil installationerne er fuldt operationelle, kender man ikke systemets faktiske resultater. Den
faktiske energiproduktion varierer fra år til år afhængigt af flere parametre (herunder f.eks.
vejrforholdene, apparaturets pålidelighed og bygningernes udnyttelsesgrad). Der vil blive
indberettet faktiske data, så snart projektet er fuldt operationelt.
Første bullet: Det kan fastsættes i udvælgelseskriterierne for de specifikke foranstaltninger, at der
skal tages hensyn til omkostningseffektiviteten. Samhørighedspolitikken tjener imidlertid et bredere
formål, og alle operationelle programmer, der finansieres under samhørighedspolitikken, skal
opfylde politikkens målsætninger om at styrke den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed
og fremme en overordnet harmonisk udvikling ved at reducere de udviklingsmæssige skævheder
mellem regionerne og fremme udviklingen i tilbagestående regioner. Samhørighedspolitikken er en
integreret og lokalt baseret politik, og en øget andel af VE er et blandt flere af dens programmers
mål, hvilket vil sige, at projekterne på samme tid kan have flere mål end blot VE-produktion.
Kommissionen anerkender principperne om produktivitet og effektivitet som fastslagt i EU's
finansforordning
1
. I henhold til forordningen vedrører princippet om produktivitet et optimalt
forhold mellem de anvendte ressourcer og de opnåede resultater, og princippet om effektivitet
vedrører indfrielse af de opstillede specifikke mål og opnåelse af de forventede resultater.
Kommissionen finder derfor, at produktivitet og effektivitet ikke kun bør måles i megawatt VE pr.
investeret euro, men også i programmets og projekternes samlede succes med at nå de ønskede
resultater.
Kommissionen finder, at omkostningseffektivitetsbegrebet kan defineres på flere måder: en
omkostningsreduktion på meget kort sigt eller en omkostningsreduktion på mellemlang til lang sigt
gennem innovation med henblik på den samlede omlægning af energisystemet i tråd med 2020-
målene og forberedelse af tiden derefter.
Anden bullet: Kommissionen finder, at investeringerne i VE under samhørighedspolitikken har
fundet sted i overensstemmelse med målene og kravene i den gældende lovgivningsramme. Der
blev redegjort for dens syn på den europæiske merværdi i samhørighedspolitikken i
arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene "The added value of the EU budget" (EU-
budgettets merværdi) fra juni 2011
2
. Den private sektor bør stå for hovedparten af investeringerne i
VE. Medlemsstaterne og regionerne skal sikre, at den offentlige finansiering ikke erstatter, men
supplerer og fungerer som løftestang for private investeringer i overensstemmelse med
statsstøttereglerne. Finansiering under samhørighedspolitikken bør anvendes som supplement til de
eksisterende nationale støtteordninger med henblik på at sikre merværdi. Det er Kommissionens
1
Artikel 30 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 af 25. oktober 2012 om de finansielle
regler vedrørende Unionens almindelige budget og om ophævelse af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002.
SEC(2011) 867 final af 29. juni 2011, arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene "The added value of the EU budget",
ledsagedokument til Kommissionens meddelelse "Et budget for Europa 2020".
2
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0003.png
opfattelse, at der skal indgå en bred vifte af faktorer i analysen af EU-midlernes merværdi på dette
område.
V. Kommissionen har over for medlemsstaterne hele tiden påpeget det svage punkt i de nationale
administrative systemer.
Reformen af samhørighedspolitikken for 2014-2020 vil give overvågningsudvalget for de
respektive operationelle programmer de nødvendige incitamenter til at godkende
udvælgelseskriterierne og derved sikre den størst mulige virkning af denne type investeringer.
Medlemsstaterne og regionerne skal på forhånd beslutte, hvilke mål de agter at nå med de
disponible ressourcer, og nøjagtigt fastlægge, hvordan de vil måle fremskridtene hen imod disse
mål for hvert enkelt prioriteret felt. Dette vil give mulighed for regelmæssig overvågning og
drøftelse af, hvordan de finansielle ressourcer anvendes.
For programmeringsperioden 2014-2020 er der blevet indført krav om en stærkere
interventionslogik for alle prioriterede felter, herunder en række fælles outputindikatorer, som det er
obligatorisk at benytte, når det er relevant. På VE-området indeholder både EFRU-forordningen og
forordningen om Samhørighedsfonden for 2014-2020 en fælles indikator vedrørende "yderligere
produktionskapacitet for vedvarende energi".
Med hensyn til bemærkningerne vedrørende omkostningseffektivitetsaspekterne henviser
Kommissionen til sit svar på punkt IV.
Anbefaling 1
Inden for den samhørighedspolitiske ramme er Kommissionen ikke involveret i udvælgelsen af
projekter bortset fra godkendelsen af store projekter.
Den nye lovgivningsramme for 2014-2020 sikrer ikke desto mindre lige fra starten, at udvælgelsen
af projekter gennem indholdet af de vedtagne programmer og interventionslogikken, herunder
målenes resultatindikatorer og output, der indgår i de prioritererede felter, vil blive foretaget af
medlemsstaterne og så vidt muligt i overensstemmelse med Rettens anbefaling.
På grundlag af den resultatramme, der er opstillet for hvert operationelt program, vil Kommissionen
ved hjælp af mellemliggende mål, der kun vedrører indikatorer, endvidere være i stand til at fremme
og evaluere resultaterne af programmer. Hvis en resultatevaluering dokumenterer, at et prioriteret
mål ikke har nået de mellemliggende mål, der kun vedrører de finansielle indikatorer og
outputindikatorerne og de fastlagte vigtige skridt i gennemførelsen, og at medlemsstaten ikke har
taget de nødvendige skridt til at afhjælpe problemet, kan Kommissionen suspendere hele eller en
del af en mellemliggende betaling eller i sidste instans anvende finansielle korrektioner.
Resultatreserven bør ikke tildeles disse programmer.
Under lovgivningsrammen for 2014-2020 styrker Kommissionen også forhåndsbetingelserne for
fondene for at sikre, at de nødvendige betingelser for deres effektive gennemførelse er på plads.
Hertil kommer, at Kommissionen gennem sit aktive og løbende samarbejde med medlemsstaterne
vil henstille til forvaltningsmyndighederne at medtage Den Europæiske Revisionsrets anbefalinger i
udvælgelsesprocessen og kriterierne for udvælgelse af VE-projekter. Bidrag til de forventede
resultater af det prioriterede felt skal nu indgå i udvælgelseskriterierne.
Kommissionen er delvist enig i denne anbefaling. Kommissionen er enig i, at det er vigtigt at undgå
dødvægt. For at støtte en mere markedsbaseret tilgang i perioden 2014-2020 tilskynder
Kommissionen som fastsat i forordning (EU) nr. 1303/2013 til anvendelse af finansielle
instrumenter i stedet for tilskud til støtte for investeringer, som forventes at være finansielt
levedygtige, men ikke kan opnå tilstrækkelig finansiering fra markedskilder.
Kommissionen er også enig i, at programmerne skal bygge på hensigtsmæssige behovsvurderinger.
Med henblik herpå bestemmer forordning (EU) nr. 1303/2013, at partnerskabsaftalen for 2014-2020
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0004.png
skal omfatte en analyse af skævheder, udviklingsbehov og vækstpotentiale. De valg, der træffes i
hvert operationelt program, skal ledsages af en relevant begrundelse. Krav, der stammer fra
direktivet om vedvarende energi (f.eks. strategisk tilgang, behovsvurdering og nationale
handlingsplaner for vedvarende energi), vil også sikre optimal planlægning af VE-investeringer
under samhørighedspolitikken. Samhørighedspolitikken er ikke desto mindre en integreret og lokalt
baseret politik, og en øget andel af VE er kun et af dens mange mål. Navnlig andre
samhørighedspolitiske mål såsom fremme af innovation kan begrunde valget af teknologier, der
ikke er de meste omkostningseffektive. Det er fastsat i forordning (EU) nr. 1303/2013, at de
relevante udvælgelsesprocedurer og -kriterier skal sikre operationernes bidrag til at nå de specifikke
mål for og resultater af den relevante prioritet i det operationelle program, der kan have flere mål
end VE-produktion.
Med hensyn til store projekter vil Kommissionen i programmeringsperioden 2014-2020 fortsat
kræve, at der udføres en cost-benefit-analyse, herunder en økonomisk og finansiel analyse. Som led
i en cost-benefit-analyse kræves der en analyse af valgmulighederne, hvori der blandt andre
aspekter indgår økonomiske og finansielle betragtninger såsom opførelsesomkostninger med
henblik på at vælge den bedste model, samtidig med at man forsøger at maksimere projektets
fordele for samfundet.
Kommissionen accepterer anbefalingen i anden bullet. Den har konsekvent mindet medlemsstaterne
om nødvendigheden af at sikre stabilitet i lovgivningsrammen og har også løbende kritiseret
hyppige ændringer i medlemsstaternes lovgivningsrammer med tilbagevirkende kraft. Disse
spørgsmål tages op i Kommissionens meddelelse fra november 2013 "Det indre marked for
elektricitetsrealisering og den mest effektive offentlige intervention" og i Kommissionens
vejledning i udformning af støtteordninger for vedvarende energi samt vejledningen i anvendelse af
samarbejdsmekanismer for vedvarende energi
3
.
Anbefaling 2
Kommissionen accepterer denne anbefaling og mener at have gennemført den for sit
vedkommende. Medlemsstaterne bør tage Kommissionens vejledning fra november 2013 i
udformning af støtteordninger for vedvarende energi i betragtning. De kommende retningslinjer for
støtte til energisektoren og miljøbeskyttelse vil også bidrage til omkostningseffektiviteten af
medlemsstaternes støtteordninger for vedvarende energi.
INDLEDNING
7. Kommissionen bemærker, at ansvaret for fjernelsen af sektorspecifikke forhindringer, der
begrænser investeringer i VE, ligger hos medlemsstaterne.
Kommissionen har taget disse forhindringer op i sine regelmæssige rapporter, hvori den retter
henstillinger til medlemsstaterne. Støtteordningerne var ikke altid hensigtsmæssigt udformet,
hvilket førte til ugunstige betingelser eller overkompensation. Kommissionens vejledning i
udformning af støtteordninger for vedvarende energi, der blev udstedt i november 2013, samt
vejledningen i anvendelse af samarbejdsmekanismer for vedvarende energi understreger de
principper, der skulle følges for at tackle denne situation
4
.
3
C(2013) 7243 final af 5. november 2013, Kommissionens meddelelse "Det indre marked for elektricitetsrealisering og den mest
effektive offentlige intervention" og det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene SWD(2013) 439 final
"European Commission guidance for the design of renewables support schemes" og SWD(2013) 440 final "Guidance on the
use of renewable energy cooperation mechanisms".
C(2013) 7243 final af 5. november 2013, Kommissionens meddelelse "Det indre marked for elektricitetsrealisering og den mest
effektive offentlige intervention" og det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene SWD(2013) 439 final
"European Commission guidance for the design of renewables support schemes" og SWD(2013) 440 final "Guidance on the
use of renewable energy cooperation mechanisms".
4
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0005.png
BEMÆRKNINGER
17. Kommissionen anerkender, at vanskelighederne med at integrere VE-elektricitet i nettet har
hindret udnyttelsen af VE, men dette afhænger ikke direkte af projektforvaltningen. Kravet om
forbedring af VE-elektricitets adgang til nettene er et retligt krav i direktivet om vedvarende energi.
18. Kommissionen mener ganske rigtigt, at medlemsstaternes kun gør langsomme fremskridt med at
fjerne de administrative hindringer på dette område.
Med hensyn til henvisningen til Det Forenede Kongerige finder Kommissionen, at formuleringen
bør tage hensyn til de forfatningsmæssige ordninger og den decentraliseringsproces, der er
fremherskende i denne medlemsstat. De forskellige operationelle programdokumenter og
programovervågningsudvalg i Det Forenede Kongerige er selvstændige og uafhængige, og
harmonisering opnås ved hjælp af tværgående temaer, der indgår i alle programmer i landet.
20.
Første led: Den ordregivende myndighed erkendte disse problemer, og det var netop for at sikre
gennemsigtighed og mere konkurrence, at udbudsprocedurerne blev iværksat på ny.
Andet led: Med hensyn til vindmølleprojekterne i Polen var der ingen hindringer (hvis tilbuddet fra
en anden leverandør var blevet valgt som følge af tildelingsproceduren) for, at modtageren kunne
ansøge om en ændring af de udstedte byggetilladelser og specificere en anden turbinemodel.
Med hensyn til solfangerprojektet i Polen var omfanget af udbuddet beskrevet korrekt og i
overensstemmelse med gældende lovgivning. I beskrivelsen af udbuddet var det fastsat, at
proceduren vedrørte den givne solfangertype eller en anden type med samme parametre. De
nationale myndigheder foretog også to kontroller af det pågældende projekt og satte ikke
spørgsmålstegn ved, om projektet opfyldte lovgivningen om offentlige indkøb.
21. For programmeringsperioden 2014-2020 er der blevet indført krav om en stærkere
interventionslogik for alle prioriterede felter, herunder en række fælles outputindikatorer, som det er
obligatorisk at benytte, når det er relevant. På området for vedvarende energi indeholder både
EFRU-forordningen og forordningen om Samhørighedsfonden for 2014-2020 en fælles indikator
vedrørende "yderligere produktionskapacitet for vedvarende energi". Der skal dog altid foretages en
evaluering for at adskille bidraget fra operationer, der medfinansieres af midler under
samhørighedspolitikken, til ændringer i produktions- og forbrugsmønstrene for vedvarende energi
fra andre eksterne faktorers indflydelse.
23. Indtil installationerne er afsluttet og fuldt operationelle, kender man ikke systemets faktiske
resultater. Den faktiske energiproduktion varierer fra år til år afhængigt af flere parametre (herunder
f.eks. vejrforholdene, apparaturets pålidelighed og bygningernes udnyttelsesgrad). Der vil blive
indberettet faktiske data, så snart projektet er fuldt operationelt.
24. Med hensyn til vindmølleprojekterne i Polen, hvoraf fire ud af fem ikke nåede målene ifølge
tabel 1, mener Kommissionen, at resultaterne bør vurderes i hele en vindmølleparks driftsperiode,
hvilket ikke var tilfældet for et af projekterne. Bedre territorial planlægning af VE-investeringer er
tilrådelig under hensyn til de særlige betingelser, der gælder for den pågældende VE-type med den
specifikke placering. Den omstændighed, at VE-projekter af og til ikke når eller kun delvist når
deres planlagte produktionsmål, bekræfter den høje risikoprofil, der er forbundet med sådanne
investeringer, og dermed behovet for offentlig finansiering for at opnå bankgodkendte projekter, der
kan fungere som løftestang for privat finansiering.
Tekstboks 5 – Årsager til dårlige projektresultater
Andet afsnit: Kommissionen har foreslået de polske myndigheder og partnerskabet for "fælles
assistance til projekter i de europæiske regioner (Jaspers)" at vurdere resultaterne og
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0006.png
investeringsafkastet af vindmølleparkprojekterne på grundlag af mere realistiske estimater.
Resultatindikatorerne ville så bedre afspejle vindmølleparkernes driftsperiode.
Tredje afsnit: I Det Forenede Kongerige har to ud af tre reviderede lokaliteter givet et lavere output
end forventet på grund af lavere efterspørgsel efter systemerne end forudset. Den dataindsamling,
som forvaltningsmyndigheden har planlagt ved operationernes afslutning, har til formål at indsamle
lokalitetsspecifikke data, som skal skabe yderligere klarhed over, hvorfor efterspørgslen var lavere
end forventet.
26. Kommissionen anerkender principperne om produktivitet og effektivitet som fastslagt i EU's
finansforordning. I henhold til forordningen vedrører princippet om produktivitet et optimalt
forhold mellem de anvendte ressourcer og de opnåede resultater, og princippet om effektivitet
vedrører indfrielse af de opstillede specifikke mål og opnåelse af de forventede resultater.
Kommissionen finder derfor, at produktivitet og effektivitet ikke kun bør måles i megawatt VE pr.
investeret euro, men også i programmets og projekternes samlede succes med at nå de ønskede
resultater.
27. Det kan fastsættes i udvælgelseskriterierne for de specifikke foranstaltninger, at der skal tages
hensyn til omkostningseffektiviteten. Samhørighedspolitikken tjener imidlertid et bredere formål,
og alle operationelle programmer, der finansieres under samhørighedspolitikken, skal opfylde
politikkens målsætninger om at styrke den økonomiske, sociale og territoriale samhørighed og
fremme en overordnet harmonisk udvikling ved at reducere de udviklingsmæssige skævheder
mellem regionerne og fremme udviklingen i tilbagestående regioner. Samhørighedspolitikken er en
integreret og lokalt baseret politik, og en øget andel af VE er et blandt flere af dens programmers
mål, hvilket vil sige, at projekterne på samme tid kan have flere mål end blot VE-produktion.
Navnlig med hensyn til investeringer i VE finder Kommissionen endvidere, at
omkostningseffektivitetsbegrebet kan defineres på flere måder: en omkostningsreduktion på meget
kort sigt eller en omkostningsreduktion på mellemlang til lang sigt gennem innovation med henblik
på den samlede omlægning af vores energisystem i tråd med 2020-målene og forberedelse af tiden
derefter.
28. Selv om "behovsvurderinger" ikke kræves i forordning 1083/2006, er Kommissionen enig i, at
en behovsvurdering kan være hensigtsmæssig. Som et generelt krav til alle operationelle
programmer, der blev finansieret under samhørighedspolitikken i perioden 2007-2013, indeholder
programmerne "en analyse af situationen i de støtteberettigede områder eller sektorer med hensyn
til stærke og svage sider og den strategi, der er valgt som reaktion herpå".
I perioden 2014-2020 vil de prioriterede felter udvælge en eller flere investeringsprioriteter
afhængigt af de specifikke behov og situationen i medlemsstaterne. De specifikke mål og de
tilsvarende resultatindikatorer vil så udtrykke, hvad hvert prioriteret felt sigter mod at opnå, i
relation til analysen af situationen og de afdækkede politiske behov.
29. I perioden 2007-2013 var de relative andele, der blev tildelt VE-investeringer, forskellige fra
medlemsstat til medlemsstat, hvilket skal ses i lyset af de samlede midler, der var til rådighed, de
nationale behov og de prioriteter, som hver medlemsstater har opstillet. De operationelle
programmer under samhørighedspolitikken for 2007-2013 var planlagt og vedtaget inden
vedtagelsen af klima- og energimålene for 2020 og den respektive EU-lovgivning. Der blev
efterfølgende taget hensyn til bidraget til VE-målene for 2020, hvis og når medlemsstaterne gav
meddelelse om ændringer i deres operationelle programmer. Det er dog vigtigt at bemærke, at den
private sektor bør stå for hovedparten af investeringerne på dette område. Medlemsstaterne og
regionerne skal sikre, at den offentlige finansiering ikke erstatter, men supplerer og fungerer som
løftestang for private investeringer i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Finansiering under
samhørighedspolitikken bør anvendes som supplement til de eksisterende nationale støtteordninger
med henblik på at sikre merværdi.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0007.png
30. Siden vedtagelsen af direktivet om vedvarende energi i 2009 og de retlige krav om vedtagelse af
nationale handlingsplaner for vedvarende energi har medlemsstaterne reelt været nødsaget til at
udføre egentlige behovsvurderinger vedrørende VE-investeringer, og de nationale handlingsplaner
for vedvarende energi var baseret på en sådan behovsanalyse. De udgør også et seriøst og
velovervejet grundlag for VE-relaterede investeringer i medlemsstaterne. Den omstændighed, at
sådanne planer blev vedtaget på gennemsigtig vis og gjort tilgængelige for offentligheden, bidrog
endvidere til bedre planlægning og gennemsigtighed, hvilket for første gang gjorde det muligt for
alle aktører, herunder investorer og nabomedlemsstater, at koordinere sådanne investeringer og
dermed øge merværdien og omkostningseffektiviteten. Ikke desto mindre var alle operationelle
programmer under samhørighedspolitikken for 2007-2013 blevet forhandlet og vedtaget, inden de
nationale handlingsplaner for vedvarende energi skulle foreligge (juni 2010).
Fjerde led: En midtvejsevaluering af de operationelle programmer var ikke obligatorisk, medmindre
særlige omstændigheder begrundede det, jf. artikel 48 i forordning (EF) nr. 1083/2006.
Ikke desto mindre skal alle projekter i Wales evalueres fra 2014. I løbet af 2014 vil den walisiske
tilsynsmyndighed bestille en syntese af alle evalueringer af operationer med henblik på at uddrage
resultater på programniveau, herunder energioperationer.
32. Kommissionen er enig i den generelle konklusion, men bemærker, at der ikke er blevet
konstateret mere omfattende tilfælde af ineffektivitet i planlægningen og gennemførelsen af de
reviderede projekter.
36. Med hensyn til de konkrete projekter står medlemsstaterne selv for udvælgelsen. Hvad angår
hensynet til omkostningseffektivitet og de bredere mål med samhørighedspolitikken henviser
Kommissionen til sine svar på punkt 26 og 27.
37. Kommissionen henviser til sine svar på punkt 26 og 27.
39. Kommissionen er enig i, at det er vigtigt at undgå dødvægt. Bestemmelserne om
medfinansieringssatser er fastsat i artikel 53 i forordning (EF) nr. 1083/2006. Dette betyder ikke i
sig selv, at en del af investeringsomkostningerne i forbindelse med et projekt afholdes af den
endelige modtager af et offentligt tilskud. Artikel 55 i denne forordning indeholder også
bestemmelser om indtægtsskabende projekter. For at opfylde de bindende VE-mål skal
medlemsstaterne tilskynde til investeringer i VE-projekter, der muligvis ikke er bankgodkendte i sig
selv i betragtning af sådanne investeringers højere risikoprofil. Medfinansieringssatserne i VE-
statsstøtteprojekter fastlægges ved afgørelser om statsstøtte, og i dette tilfælde finder
finansieringsgabsmetoden ikke anvendelse. Ikke desto mindre tilskyndes der fortsat til at beregne
finansieringsgabet, da det bidrager til at fastsætte støttebeløbet (eller støtteintensiteten) og til at
holde statsstøtten under maksimumsniveauet.
For at støtte en mere markedsbaseret tilgang i perioden 2014-2020 tilskynder Kommissionen som
fastsat i forordning (EU) nr. 1303/2013 til anvendelse af finansielle instrumenter i stedet for tilskud,
der skal gennemføres til støtte for investeringer, som forventes at være finansielt levedygtige, men
ikke kan opnå tilstrækkelig finansiering fra markedskilder. Støtte via finansielle instrumenter
baseres på en detaljeret forhåndsvurdering i henhold til artikel 37, stk. 2, i ovennævnte forordning,
der bl.a. har dokumenteret markedssvigt eller suboptimale investeringsforhold, og den anslåede
størrelse og det anslåede omfang af de offentlige investeringsbehov, herunder de typer finansielle
instrumenter, der skal støttes.
Tekstboks 7 – Høj offentlig medfinansiering – tilfælde i Polen og Malta
Vindmølleparkprojekterne i Polen modtog støtte på mellem 22 % og 70 % af de samlede
støtteberettigede omkostninger op til højst 10 mio. EUR. Det kan bemærkes, at EU-
finansieringsniveauet for større vindmølleparkprojekter, dvs. projekter, der er underlagt
Kommissionens vurdering, er på 22-25 %.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0008.png
42. Med hensyn til nationale offentlige finansieringsmekanismer var finansiering under
samhørighedspolitikken rent faktisk nødvendig for at supplere disse mekanismer i henhold til
artikel 9 i forordning (EF) nr. 1083/2006. EFRU's mekanismer til supplering af eksisterende
finansiering har en finansiel merværdi, i og med at der har kunnet gøres mere, end det ville være
tilfældet, hvis ikke der blev modtaget støtte fra samhørighedspolitikkens fonde. Med hensyn til
merværdi er det ikke nødvendigt at ændre politikkens karakter.
44. Kommissionen pointerer, at den øgede EU-merværdi ved at forbedre den administrative
kapacitet tager tid. VE-investeringer er et forholdsvist nyt område af samhørighedspolitikken, og
det vil tage nogen tid, før en sådan læringseffekt indtræder.
45. Kommissionen henviser til sit svar på punkt 7.
46. Kommissionen henviser til sit svar på punkt 29.
KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
Kommissionens fælles svar på punkt 48 og 52
Reformen af samhørighedspolitikken for 2014-2020 vil give overvågningsudvalget for de
respektive operationelle programmer de nødvendige incitamenter til at godkende
udvælgelseskriterierne og sikre den størst mulige virkning af denne type investeringer.
Medlemsstaterne og regionerne skal på forhånd beslutte, hvilke mål de agter at nå med de
disponible ressourcer, og nøjagtigt fastlægge, hvordan de vil måle fremskridtene hen imod disse
mål for hvert enkelt prioriteret felt. Dette vil give mulighed for regelmæssig overvågning og
drøftelse om, hvordan de finansielle ressourcer anvendes.
For perioden 2014-2020 er det fastsat i forordning (EU) nr. 1303/2013, at de relevante
udvælgelsesprocedurer og -kriterier skal sikre operationernes bidrag til at nå de specifikke mål for
og resultater af den relevante prioritet i det operationelle program, der kan have flere mål end VE-
produktion.
Med
hensyn
til
store
projekter
kræver
Kommissionen,
at
medlemsstaterne/forvaltningsmyndighederne udfører en cost-benefit-analyse, herunder en
økonomisk og en finansiel analyse, for hvert stort projekt for at vise, at projektet er interessant ud
fra et økonomisk synspunkt (dvs. samfundet er bedre tjent med projektet), og at bidraget fra
samhørighedspolitikkens fonde er nødvendigt for, at projektet kan være finansielt levedygtigt og, i
visse tilfælde, bankgodkendt under hensyn til dets risikoprofil. Som led i cost-benefit-analyser
kræves der en analyse af valgmulighederne, hvori der blandt andre aspekter indgår økonomiske og
finansielle betragtninger såsom at holde opførelsesomkostningerne på et så lavt niveau som muligt
med henblik på at vælge den bedste model, samtidig med at man forsøger at maksimere projektets
fordele for samfundet.
Kommissionen henviser til sine svar på punkt 25-26, 28-32, 36-37 og 39.
50. Kommissionen har over for medlemsstaterne hele tiden understreget det svage punkt i de
nationale administrative systemer. Artikel 13 i direktivet om vedvarende energi indeholder også et
retligt krav. Dette overvåges og analyseres i Kommissionens toårige statusrapporter om vedvarende
energi.
Kommissionen henviser ligeledes til sine svar på punkt 17-21.
51. Kommissionen henviser til sine svar på punkt 23-25.
53. Kommissionen finder, at investeringerne i VE under samhørighedspolitikken har fundet sted i
overensstemmelse med målene og kravene i den gældende lovgivningsramme. Der blev redegjort
for dens syn på den europæiske merværdi i samhørighedspolitikken i arbejdsdokumentet fra
Kommissionens tjenestegrene "The added value of the EU budget" (EU-budgettets merværdi) fra
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0009.png
juni 2011. Det er Kommissionens opfattelse, at der skal indgå en bred vifte af faktorer i analysen af
EU-fondenes merværdi på dette område:
Støttede teknologiers og projekters bidrag til at nå EU's VE-mål, herunder fremme af
teknologisk udvikling og innovation, og bidrag til at skabe muligheder for beskæftigelse og
regionaludvikling, navnlig i landdistrikter og afsidesliggende områder.
Støttede projekters bidrag til at nå VE-mål og gøre fremskridt med gennemførelsen af nationale
handlingsplaner for vedvarende energi, herunder ved at tage hensyn til bidrag til fremme af VE
i forskellige sektorer (VE-elektricitet, VE-opvarmning og -køling og VE-transport).
Støttens bidrag til udvikling af markeder for vedvarende energi i medlemsstaterne og i EU.
EU-fondes bidrag til at nå VE-målene på en omkostnings- og energieffektiv måde og samtidig
fremme innovation og teknologisk udvikling (mål i EU's integrerede energi- og klimapolitik).
Kommissionen henviser til sine svar på punkt 42, 46 og 47.
Anbefaling 1
Inden for den samhørighedspolitiske ramme er Kommissionen ikke involveret i udvælgelsen af
projekter bortset fra godkendelsen af store projekter.
Den nye lovgivningsramme for 2014-2020 sikrer ikke desto mindre lige fra starten, at udvælgelsen
af projekter gennem indholdet af de vedtagne programmer og interventionslogikken, herunder
målenes resultatindikatorer og output, der indgår i de prioritererede felter, vil blive foretaget af
medlemsstaterne og så vidt muligt i overensstemmelse med Rettens anbefaling.
På grundlag af den resultatramme, der er opstillet for hvert operationelt program, vil Kommissionen
ved hjælp af mellemliggende mål, der kun vedrører indikatorer, endvidere være i stand til at fremme
og evaluere resultaterne af programmer. Hvis en resultatevaluering dokumenterer, at et prioriteret
mål ikke har nået de mellemliggende mål, der kun vedrører de finansielle indikatorer og
outputindikatorerne og de fastlagte vigtige skridt i gennemførelsen, og at medlemsstaten ikke har
taget de nødvendige skridt til at afhjælpe problemet, kan Kommissionen suspendere hele eller en
del af en mellemliggende betaling eller i sidste ende anvende finansielle korrektioner.
Resultatreserven bør ikke tildeles disse programmer.
Under lovgivningsrammen for 2014-2020 styrker Kommissionen også forhåndsbetingelserne for
fondene for at sikre, at de nødvendige betingelser for deres effektive gennemførelse er på plads.
Hertil kommer, at Kommissionen gennem sit aktive og løbende samarbejde med medlemsstaterne
vil henstille til forvaltningsmyndighederne at medtage Den Europæiske Revisionsrets anbefalinger i
udvælgelsesprocessen og kriterierne for udvælgelse af VE-projekter. Bidrag til de forventede
resultater af det prioriterede felt skal nu indgå i udvælgelseskriterierne.
Første bullet: Kommissionen er delvist enig i denne anbefaling. Kommissionen er enig i, at det er
vigtigt at undgå dødvægt. For at støtte en mere markedsbaseret tilgang i perioden 2014-2020
tilskynder Kommissionen som fastsat i forordning (EU) nr. 1303/2013 til anvendelse af finansielle
instrumenter i stedet for tilskud til støtte for investeringer, som forventes at være finansielt
levedygtige, men ikke kan opnå tilstrækkelig finansiering fra markedskilder. Støtte via finansielle
instrumenter baseres på en detaljeret forhåndsvurdering i henhold til artikel 37, stk. 2, i ovennævnte
forordning, der bl.a. har dokumenteret markedssvigt eller suboptimale investeringsforhold, og den
anslåede størrelse og det anslåede omfang af de offentlige investeringsbehov, herunder de typer
finansielle instrumenter, der skal støttes.
Kommissionen er også enig i, at programmerne skal bygge på hensigtsmæssige behovsvurderinger.
Med henblik herpå bestemmer forordning (EU) nr. 1303/2013, at partnerskabsaftalen for 2014-2020
skal omfatte en analyse af skævheder, udviklingsbehov og vækstpotentiale. De valg, der træffes i
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1452840_0010.png
hvert operationelt program, skal ledsages af en relevant begrundelse. Krav, der stammer fra
direktivet om vedvarende energi (f.eks. strategisk tilgang, behovsvurdering og nationale
handlingsplaner for vedvarende energi), vil også sikre optimal planlægning af VE-investeringer
under samhørighedspolitikken.
Samhørighedspolitikken er ikke desto mindre en integreret og lokalt baseret politik, og en øget
andel af VE er kun ét af dens mange mål. Navnlig andre samhørighedspolitiske mål såsom fremme
af innovation kan begrunde valget af teknologier, der ikke er de meste omkostningseffektive. Det er
fastsat i forordning (EU) nr. 1303/2013, at de relevante udvælgelsesprocedurer og -kriterier skal
sikre operationernes bidrag til at nå de specifikke mål for og resultater af den relevante prioritet i
det operationelle program, der kan have flere mål end VE-produktion.
Med hensyn til store projekter vil Kommissionen i programmeringsperioden 2014-2020 fortsat
kræve, at der udføres en cost-benefit-analyse, herunder en økonomisk og finansiel analyse. Som led
i en cost-benefit-analyse kræves der en analyse af valgmulighederne, hvori der blandt andre
aspekter indgår økonomiske og finansielle betragtninger såsom opførelsesomkostninger med
henblik på at vælge den bedste model, samtidig med at man forsøger at maksimere projektets
fordele for samfundet.
Anden bullet: Kommissionen accepterer denne anbefaling. Den har konsekvent mindet
medlemsstaterne om nødvendigheden af at sikre stabilitet i lovgivningsrammen og har også løbende
kritiseret hyppige ændringer i medlemsstaternes lovgivningsrammer med tilbagevirkende kraft.
Disse spørgsmål tages op i Kommissionens meddelelse fra november 2013 "Det indre marked for
elektricitetsrealisering og den mest effektive offentlige intervention" og i Kommissionens
vejledning i udformning af støtteordninger for vedvarende energi samt vejledningen i anvendelse af
samarbejdsmekanismer for vedvarende energi
5
.
Anbefaling 2
Kommissionen accepterer denne anbefaling og mener at have gennemført den for sit
vedkommende. Medlemsstaterne bør tage Kommissionens vejledning fra november 2013 i
udformning af støtteordninger for vedvarende energi i betragtning. De kommende retningslinjer for
støtte til energisektoren og miljøbeskyttelse vil også bidrage til omkostningseffektiviteten af
medlemsstaternes støtteordninger for vedvarende energi.
5
C(2013) 7243 final af 5. november 2013, Kommissionens meddelelse "Det indre marked for elektricitetsrealisering og den mest
effektive offentlige intervention" og det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene SWD(2013) 439 final
"European Commission guidance for the design of renewables support schemes" og SWD(2013) 440 final "Guidance on the
use of renewable energy cooperation mechanisms".
10