Finansudvalget 2014
KOM (2014) 0456
Offentligt
1452974_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.7.2014
COM(2014) 456 final
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om mobilisering af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 13 i den interinstitutionelle aftale af 2. december 2013 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin, om samarbejde på
budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2014/003 ES/Aragón food and beverage)
DA
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0002.png
BEGRUNDELSE
BAGGRUND FOR FORSLAGET
1.
De regler, der gælder for økonomisk støtte fra Den Europæiske Fond for Tilpasning
til Globaliseringen (EGF) er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1309/2013 af 17. december 2013 om Den Europæiske Fond for Tilpasning
til Globaliseringen (2014-2020) og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1927/2006
("EGF-forordningen")
1
.
De spanske myndigheder indsendte ansøgning EGF/2014/003 ES/Aragón food and
beverage om økonomisk EGF-støtte som følge af afskedigelser og ophør af aktivitet i
henhold til artikel 3 i EGF-forordningen (i det følgende benævnt "afskedigelser") i
661 virksomheder, der er aktive inden for Nace rev. 2, hovedgruppe 56
(Restaurationsvirksomhed)
2
i Nuts-II-regionen Aragón (ES24).
Efter en gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i
overensstemmelse med de gældende bestemmelser i EGF-forordningen, at
betingelserne for økonomisk EGF-støtte er opfyldt.
2.
3.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN
EGF-ansøgning:
Medlemsstat:
Berørt(e) region(er) (på NUTS 2-niveau):
Dato for indgivelse af ansøgningen:
Dato for kvittering af modtagelse af
ansøgningen og dato for anmodning om
yderligere oplysninger
Frist for indsendelse af supplerende
oplysninger:
Frist for afslutningen af vurderingen:
Interventionskriterium:
Økonomisk(e) aktivitetssektor(er)
(NACE rev. 2, hovedgruppe):
Referenceperiode (ni måneder):
Antal afskedigelser eller ophør af
selvstændiges aktivitet i referenceperioden (a):
Antal støttemodtagere, der forventes at deltage
i foranstaltningerne:
Budget til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsbudget (EUR)
3
Samlet budget (EUR)
Økonomisk støttebeløb, som EGF anmodes om
1
2
EGF/2014/003 ES/Aragón food and beverage
Spanien
Aragón (ES24)
21.2.2014
7.3.2014
18.4.2014
11.7.2014
Artikel 4, stk. 1, litra b), i EGF-forordningen
Hovedgruppe 56, (Restaurationsvirksomhed)
1.3.2013 – 1.12.2013
904
280
1 575 998
24 002
1 600 000
960 000 (60 % af det samlede budget)
3
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 855.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
I overensstemmelse med artikel 7, stk. 4, i forordning (EU) nr. 1309/2013.
DA
2
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0003.png
(EUR)
VURDERING AF ANSØGNINGEN
Procedure
4.
De spanske myndigheder indsendte ansøgning EGF/2014/003 ES/Aragón food and
beverage den 21. februar 2014, dvs. inden for en periode på 12 uger fra den dato,
hvor interventionskriterierne, der er omhandlet i punkt 5 til 7 nedenfor, var opfyldt.
Kommissionen bekræftede modtagelsen af ansøgningen inden for to uger efter
datoen for ansøgningens indgivelse, dvs. den 7. marts 2014. Samme dato anmodede
Kommissionen de spanske myndigheder om supplerende oplysninger. Der blev
indsendt supplerende oplysninger inden for seks uger efter datoen for anmodningen.
Den frist på 12 uger efter modtagelsen af den fuldstændige ansøgning, inden for
hvilken Kommissionen skal afslutte sin vurdering af, om ansøgningen opfylder
betingelserne for at yde tilskud, udløber den 11. juli 2014.
Ansøgningens støtteberettigelse
Interventionskriterier
5.
De spanske myndigheder indsendte ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i
artikel 4, stk. 1, litra b), i EGF-forordningen, som forudsætter mindst 500
afskedigelser over en periode på ni måneder i virksomheder, der er aktive inden for
den samme økonomiske sektor i en hovedgruppe i Nace rev. 2, og som befinder sig i
en region eller to sammenhængende regioner på NUTS II-niveau.
Ansøgningen vedrører 904 arbejdstagere, der blev afskediget
4
i 661 virksomheder
5
,
som er aktive inden for Nace rev. 2, hovedgruppe 56 (Restaurationsvirksomhed) i
regionen Aragón (ES24) på NUTS II-niveau.
Referenceperioden på ni måneder løber fra den 1. marts 2013 til den 1. december
2013.
Alle afskedigelser er blevet beregnet fra datoen for den faktiske afslutning på
ansættelseskontrakten eller dennes udløb inden for referenceperioden.
Det samlede antal støtteberettigede støttemodtagere er på 904.
6.
7.
Beregning af afskedigelser og aktivitetsophør
8.
Støtteberettigede personer
9.
Sammenhæng mellem afskedigelserne og den globale finansielle og økonomiske krise som
omhandlet i forordning (EF) nr. 546/2009
10.
For at fastslå, om der findes en sammenhæng mellem afskedigelserne og den
internationale økonomiske og finansielle krise, der er behandlet i forordning (EF) nr.
546/2009, fremfører de spanske myndigheder, at der i 2009 var en betydelig
afmatning i den økonomiske situation i EU-27 og i den spanske samfundsøkonomi
som følge af den globale finansielle og økonomiske krise. I 2009 lå vækstraten
(procentvis ændring i forhold til foregående år) på – 4,5 % på EU-27-plan og på
- 3,8 % i Spanien. I 2010 og i 2011 kom økonomien sig igen i EU-27, og vækstraten
lå på henholdsvis 2,0 % og 1,7 %, hvorimod vækstraten i 2012 i EU-27 igen var
4
5
Jf. artikel 3, litra a) i EGF-forordningen.
For så vidt angår listen over berørte virksomheder og antal afskedigede arbejdstagere i hver
virksomhed, henvises der til bilaget.
DA
3
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0004.png
negativ, nemlig -0,4 %. Den spanske BNP-vækstrate var negativ i 2010, – 0,2 %, og i
2012, – 1,6 % og en anelse positiv, 0,1 %, i 2011.
BNP vækstrate
(procentvis ændring i forhold til foregående år)
Kilde: Eurostat
11.
Den globale økonomiske og finansielle krise ramte den spanske økonomi hårdt og fik
den spanske regering til at træffe foranstaltninger, som f.eks. øge skatteindtægterne -
især momsen, hvis standardsats gik fra 16 % til 18 % i 2010 og igen til 21 % i 2012 -
og tilpasse de offentlige udgifter og sænke lønningerne for ansatte i den offentlige
sektor. Der var også et fald i den gennemsnitlige indkomst i den private sektor som et
forsøg på at øge den spanske økonomis konkurrenceevne. En umiddelbar virkning af
de faldende indtægter var et fald i forbruget. I perioden 2009-2012 faldt det private
forbrug i Spanien i en periode på tre ud af fire år sammenlignet med den samme
periode i de foregående år. Det private forbrug i EU-27 gik også tilbage, men i
mindre omfang.
Det private forbrug
(procentvis ændring i forhold til foregående år)
2009
EU-27
Spanien
– 1,67
– 3,82
2010
1,04
0,11
2011
0,26
– 1,16
2012
– 0,74
– 2,84
Kilde: Eurostat
12.
Nedgangen i det private forbrug i Spanien førte til en faldende efterspørgsel efter
serviceydelser inden for restaurationsvirksomhed, da der findes en tæt sammenhæng
mellem husstandenes udgiftsniveau til føde- og drikkevareforbrug uden for hjemmet.
De spanske myndigheder har med henvisning til data fra det spanske ministerium for
landbrug, fødevarer og miljø fremført, at husstandenes samlede udgifter til fødevarer
i Spanien i 2012 faldt med 1,3 % i forhold til 2011. Det skal bemærkes, at udgifter til
fødevarer til fortæring i hjemmet steg med 0,2 %, mens fødevarer, der fortæres uden
for hjemmet, faldt med 4,1 %. Udgifterne til fødevarerelaterede serviceydelser er
gået tilbage siden begyndelsen af den økonomiske og finansielle krise, og i perioden
fra 2009 til 2012 faldt de med 12,1 %.
DA
4
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0005.png
Udgifter til fødevarer uden for hjemmet
(mio. EUR)
Kilde: Det spanske ministerium for landbrug, fødevarer og miljø
Begivenheder, der gav anledning til afskedigelserne og til aktivitetsophør
13.
Ifølge den årlige rapport fra Federación Española de Hostelería y Restauración
(FEHR) om tjenesteydelser i forbindelse med overnatning og restaurations-
virksomhed for 2012
6
faldt aktivitetsindekset for sektoren med 8,26 % i perioden
2010-2012. Desuden gør de spanske myndigheder gældende, at som følge af faldet i
udgifter til fødevarer, der fortæres uden for hjemmet, er antallet af virksomheder, der
er aktive i sektoren for restaurationsvirksomhed, faldet med 3,5 % på nationalt plan i
2011 sammenlignet med 2009, hvorimod faldet i Aragón var på 11 %.
Tilbagegangen i forretningsaktiviteten inden for restaurationsvirksomhed og luk-
ningen af mange virksomheder i denne sektor førte til en lang række afskedigelser.
14.
Afskedigelsernes forventede virkning på økonomien på lokalt, regionalt og nationalt plan og
på beskæftigelsen.
15.
Beskæftigelsen i Aragón har været alvorlig ramt af krisen. Arbejdsløshedsprocenten i
regionen steg hurtigt fra 4,2 % i december 2007 til 18,4 % i december 2013.
Beskæftigelsessituationen i Aragón synes at være særlig skrøbelig, da virkningen af
krisen også kan ses på andre sektorer, som f.eks. bygge- og anlæg og detailhandelen,
der er meget vigtig for regionens økonomi. Som følge af afskedigelserne inden for
bygge- og anlægssektoren og detailhandelen i Aragón, indsendte Spanien
ansøgninger i maj 2010
7
og december 2011
8
om økonomisk EGF-støtte.
6
7
8
Kilde:
www.fehr.es
EGF/2010/016 ES Aragón Retail. KOM(2010) 615
EGF/2011/017 ES Aragón construction of buildings. COM(2012) 290
DA
5
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0006.png
Arbejdsløshedssats i Aragón
Kilde: EPA
9
16.
Sektoren for restaurationsvirksomhed har traditionelt set være anset for at være et
sikkerhedsnet i tider med begrænset beskæftigelse, da det normalt var nemt at finde
et arbejde inden for restaurationsvirksomhed, hovedsageligt fordi disse job har
krævende arbejdstider, som er vanskelige at forene med et familieliv. Nu da selv
aktivitetssektoren for restaurationsvirksomhed lider under konsekvenserne af den
finansielle og økonomiske krise med deraf følgende afskedigelser, har dette en
negativ virkning på den regionale økonomi, som er mere alvorlig, end det fremgår af
tallene.
Modtagere, der er tiltænkt støtte, og de foreslåede foranstaltninger
Modtagere, der er tiltænkt støtte
17.
18.
Det anslåede antal støtteberettigede modtagere, der forventes at deltage i
foranstaltningerne er på 280.
Fordelingen af de forventede deltagere på køn, nationalitet og aldersgruppe er, som
følger:
9
http://www.datosmacro.com/paro-epa/espana-comunidades-
autonomas/aragon?sector=EPA&sc=T&anio=2013
DA
6
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0007.png
Kategori
Antal
modtagere, der er
tiltænkt støtte
97
183
174
106
26
232
22
0
(34,64 %)
(65,36 %)
(62,14 %)
(37,86 %)
(9,29 %)
(82,86 %)
(7,85 %)
(0,00 %)
Køn:
Mænd:
Kvinder:
Nationalitet:
EU-borgere:
Ikke-EU-borgere:
Aldersgruppe:
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
Over 64 år:
De foreslåede foranstaltninger
19.
De individualiserede tilbud, der vil blive givet til de afskedigede arbejdstagere, består
af følgende foranstaltninger, som tilsammen udgør en samordnet pakke af
individualiserede tilbud, der har til formål at hjælpe de afskedigede arbejdstagere
med at vende tilbage til beskæftigelse. De kan inddeles i fire områder:
1. Vejledning, rådgivning og jobsøgning
Velkomstmøde, erhvervsvejledning og etablering af profil: Den første
foranstaltning, der tilbydes til alle deltagere, omfatter etablering af en profil for
arbejdstagerne såvel som oplysninger om ledige job, færdigheder og
uddannelseskrav, eksisterende uddannelsesprogrammer og incitamenter.
Kurser i jobsøgningsteknik, selvstændig virksomhed og sociale kompetencer:
Arbejdstagerne deltager i workshopper om selvstændig virksomhed og fremme
af iværksætterånd eller får kurser i jobsøgningsfærdigheder. Denne
foranstaltning sigter også mod at forbedre deltagernes viden om sig selv, styrke
deres selvværd og sociale kompetencer.
Almen uddannelse og omskoling: Denne foranstaltning tilbyder forskellige
uddannelsesforløb. De modtagere, der er tiltænkt støtte, vil få mulighed for at
følge et eller flere kurser inden for følgende områder:
1) Almen uddannelse
inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT), grundkurser og
kurser på mellemniveau
2) Erhvervsuddannelse:
I dag kræves det af sektoren
for restaurationsvirksomhed, at personalet ikke bare skal være faglært, men det
skal også være alsidigt. For at erhverve særlige kompetencer, der kræves inden
for sektoren, vil der blive udbudt en række erhvervsuddannelseskurser, f.eks.
som bartender, cocktailtjener, tjener på restauranter og ved banketter, kurser
inden for håndtering af fødevarer, kokkeassistent, kurser i madlavning med
vakuum og ved grill og i tilberedelsen af
platos combinados
10
osv. Deltagerne
får også tilbudt erhvervsuddannelse med henblik på arbejde i andre sektorer,
der kræver tilladelse (f.eks. private sikkerhedsvagter, passagertransport
2. Videreuddannelse og omskoling
10
"Plato
combinado"
er en ret til en lav pris, som består af en hovedret med alt tilbehør serveret på samme
tallerken.
DA
7
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0008.png
(CPC)
11
osv.).
3) Videreuddannelse med ansættelsestilsagn:
Uddannelses-
aktiviteter inden for områder, der passer til de udpegede behov hos lokale
virksomheder, der til gengæld lover at ansætte nogle af kursusdeltagerne.
4)
Videreuddannelse inden for sociale kompetencer:
Deltagerne vil blive
uddannet inden for tværfaglige kvalifikationer, herunder beslutningstagning,
konfliktløsning, tilpasning til ændringer, sociale kompetencer osv.
Anerkendelse af tidligere opnået erfaring: Foranstaltningen omfatter en
evaluering af tidligere opnået viden og erfaring for den enkelte arbejdstager og
en udpegning af områder, hvor yderligere uddannelse er påkrævet. Efter at
have afsluttet proceduren om anerkendelse af tidligere erfaring vil deltagerne få
et officielt bevis på færdigheder og viden, som udstedes af Agencia de
Cualificaciones Profesionales de Aragón (agenturet i Aragón for
erhvervsmæssige kvalifikationer).
Intensiv hjælp til jobsøgning: Denne foranstaltning indebærer en intensiv
søgning efter ny beskæftigelse (herunder også aktiv søgning blandt de lokale
og regionale beskæftigelsesmuligheder og en undersøgelse af beskæftigelses-
mulighederne i udviklingssektorerne (f.eks. vedvarende energi, økologisk
handel osv.) og job matchning.
Vejledning efter tilbagevenden til arbejdsmarkedet: Denne foranstaltning skal
forhindre, at der opstår problemer i det nye job, og de arbejdstagere, der er
vendt tilbage til beskæftigelse, vil få vejledning i de første måneder af deres
nye job.
Tilskud til jobsøgning: Støttemodtagere, der deltager i foranstaltninger, og som
følger det aftalte reintegrationsforløb, får et engangsbeløb på 300 EUR i
tilskud, udbetalt i to rater på 150 EUR.
Bidrag til personer med omsorgsansvar: Støttemodtagere, der deltager i
foranstaltninger, og som har omsorgsansvar over for afhængige personer (børn,
ældre eller handicappede), får et engangsbeløb på 150 EUR som tilskyndelse til
at deltage i foranstaltningerne ved at kompensere dem for en del af de ekstra
omkostninger, der er påløbet i forbindelse med deres omsorgsansvar over for
afhængige personer, mens de deltog i foranstaltningerne.
Beskæftigelsesincitament: Støttemodtagere, som vender tilbage til
beskæftigelse, får et løntilskud på 200 EUR pr. måned i maksimalt tre
måneder, hvilket skal tilskynde især de ældre til at vende tilbage til
beskæftigelse, særlig når de tilbudte betingelser er mindre attraktive end i
støttemodtagernes tidligere arbejde.
Beskæftigelsesincitamenter til selvstændige: Støttemodtagere. der etablerer sig
som selvstændige arbejdstagere, får et tilskud på 400 EUR pr. måned i
maksimalt tre måneder til støtte i etableringsfasen i forbindelse med deres
aktivitet.
3. Tilbagevenden til beskæftigelse
4. Incitamenter
20.
11
De foreslåede aktioner, som her er beskrevet, udgør aktive arbejdsmarkeds-
foranstaltninger, som falder ind under de støtteberettigede foranstaltninger, der er
Certificate of Professional Competence (CPC) er et bevis på, at visse erhvervschauffører har bestået de
kurser og prøver, der kræves af direktiv 2003/59/EF.
DA
8
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
fastlagt i artikel 7 i EGF-forordningen. Disse foranstaltninger erstatter ikke passive
socialsikringsforanstaltninger.
21.
De spanske myndigheder har bekræftet, at ingen af disse aktiviteter hører ind under
virksomhedernes ansvarsområde i medfør af national lov eller kollektive aftaler.
DA
9
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0010.png
Budgetoverslag
22.
De anslåede samlede omkostninger er på 1 600 000 EUR og omfatter udgifterne til
de individualiserede tilbud på 1 575 998 EUR samt udgifter til forberedende arbejde,
forvaltning, oplysning, offentlig omtale, kontrol- og rapporteringsaktiviteter på
24 002 EUR.
Der anmodes om økonomisk EGF-støtte på i alt 960 000 EUR (60 % af de samlede
omkostninger).
Skønsmæssigt
anslåede
omkostninger
pr. deltager
(i EUR)
Samlede
anslåede
omkostninger
(i EUR)
(% af det
samlede
beløb)
23.
Foranstaltninger
Forventet antal
deltagere
Individualiserede tilbud (foranstaltninger i henhold til artikel 7, stk. 1, litra a), og c), i EGF-
forordningen):
Velkomstmøde, erhvervsvejledning og etablering
af profil
(Acogida,
elaboración de los itinerarios
personalizados de inserción y asesoramiento
laboral)
Kurser i jobsøgningsteknik, selvstændig
virksomhed og sociale kompetencer
(Formación
en técnicas para la búsqueda de
empleo, autoempleo y habilidades sociales )
Almen uddannelse, omskoling og
erhvervsuddannelse. og anerkendelse af tidligere
opnået erfaring
(Formación
para el empleo y acreditación de
competencias)
Intensiv hjælp til jobsøgning
(Asistencia
a la recolocación)
Vejledning efter tilbagevenden til
arbejdsmarkedet
(Seguimiento
en el empleo)
Subtotal (a):
280
1 077
301 560
280
400
112 000
220
1 425
313 500
280
2 150
601 938
145
400
58 000
1 386 998
(88,0 %)
Tilskud og incitamenter (Foranstaltninger i henhold til artikel 7, stk. 1, litra b), i EGF-forordningen):
Tilskud til jobsøgning.
(Incentivo
para la búsqueda activa de empleo)
Bidrag til personer med omsorgsansvar
(Medidas de acompañamiento)
280
300
84 000
140
150
21 000
DA
10
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0011.png
Beskæftigelsesincitament
(Incentivo para la recolocación laboral)
100
600
60 000
Beskæftigelsesincitamenter til selvstændige
(Incentivo
para la actividad por cuenta propia)
20
1 200
24 000
Subtotal (b):
Foranstaltninger i henhold til artikel 7, stk. 4, i EGF-forordningen:
1 Forberedende arbejde
2 Forvaltning
3 Oplysning og offentlig omtale
4 Kontrol og rapportering
Subtotal (c):
Samlede omkostninger (a + b + c):
EGF-støtte (60 % af de samlede omkostninger)
189 000
(12,0 %)
5 900
0
4 100
14 002
24 002
(1,5 %)
1 600 000
960 000
24.
Omkostninger
ne til de foranstaltninger, der er identificeret i ovenstående tabel som
foranstaltninger i henhold til artikel 7, stk. 1, litra b), i EGF-forordningen, overstiger
ikke 35 % af de samlede omkostninger ved den samordnede pakke af
individualiserede tilbud. De spanske myndigheder har bekræftet, at disse
foranstaltninger er betinget af, at de modtagere, der er tiltænkt støtte, deltager aktivt i
jobsøgnings- eller uddannelsesaktiviteter.
Periode for udgifternes støtteberettigelse
25.
De spanske myndigheder begyndte at yde individualiserede tilbud til de modtagere,
der var tiltænkt støtte, den 21. februar 2014. Udgifterne til de foranstaltninger, der er
omhandlet i punkt 19, skal derfor være støtteberettigede til økonomisk EGF-støtte fra
den 21. februar 2014 til den 21. februar 2016.
De spanske myndigheder påtog sig den administrative udgift til gennemførelse af
EGF den 7. november 2013. Udgifterne til det forberedende arbejde, forvaltning,
oplysning, offentlig omtale og kontrol- og rapporteringsaktiviteter skal derfor være
støtteberettigede til økonomisk EGF-støtte fra den 7. november 2013 til den 21.
august 2016.
26.
Komplementaritet med de foranstaltninger, der finansieres af nationale midler eller EU-
midler
27.
De spanske myndigheder har tilkendegivet, at den økonomiske EGF-støtte ikke
erstatter foranstaltninger, der er obligatoriske for de berørte virksomheder i kraft af
national lov eller kollektive aftaler.
De spanske myndigheder har anført, at de ovenfor beskrevne foranstaltninger, der
modtager økonomisk EGF-støtte, ikke samtidig modtager støtte fra andre af
Unionens finansielle instrumenter.
28.
DA
11
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0012.png
29.
De tre foranstaltninger i Aragón, der medfinansieres af ESF's operationelle
programmer (2007-13), er: Et operationelt ESF-program for flere regioner om
tilpasningsevne og beskæftigelse, et operationelt ESF-program til bekæmpelse af
forskelsbehandling og et operationelt ESF-program for Aragón. Selv om nogle af
EGF-foranstaltningerne kan være lig med ESF-foranstaltningerne, er der en forskel:
EGF-foranstaltningerne er enestående og har en særlig karakter (de retter sig mod én
sektor og én bestemt befolkning), og de er skræddersyede og har et intensivt format.
Løbende opfølgning af ESF- og EGF-foranstaltninger, der følger lignende formål og
har samme arbejdstagere som målgruppe, skal forhindre enhver overlapning mellem
ESF- og EGF-foranstaltninger.
Kilderne til den nationale forfinansiering og medfinansiering fastlægges hvert år i
budgetloven fra Gobierno de Aragón
30.
Fremgangsmåder ved høringen af de personer, der er tiltænkt støtte eller disses
repræsentanter eller arbejdsmarkedets parter samt lokale og regionale myndigheder
31.
De spanske myndigheder har anført, at den samordnede pakke af individualiserede
tilbud er blevet udarbejdet i samråd med fagforeningerne Confederación Sindical de
Comisiones Obreras-CC.OO Aragón og Unión General de Trabajadores-UGT
Aragón og arbejdsgiverorganisationerne Confederación de Empresarios de Aragón-
CREA og Confederación de la Pequeña y Mediana Empresa Aragonesa-CEPYME
Aragón. Arbejdsmarkedernes parter blev hørt to gange, den 20. juni 2013 og den 16.
oktober 2013. På det første møde enedes arbejdsmarkedsparterne om at indsende en
EGF-ansøgning inden for sektoren for restaurationsvirksomhed. På det andet møde
blev udkastet til ansøgningen drøftet, og der var især enighed om foranstaltningernes
indhold og tidsmæssige planlægning.
Anmodningen indeholder en detaljeret beskrivelse af forvaltnings- og kontrol-
systemerne og fastlægger de involverede organers ansvarsområder. Spanien har
meddelt Kommissionen, at den finansielle støtte vil blive forvaltet og kontrolleret af
de samme organer, som forvalter og kontrollerer Den Europæiske Socialfond.
Instituto Aragonés de Empleo (INAEM) vil være formidlingsorgan for forvaltnings-
myndigheden.
De spanske myndigheder har givet alle nødvendige garantier med hensyn til
følgende:
Principperne om ligebehandling og ikke-forskelsbehandling overholdes i
forbindelse med adgang til de foreslåede foranstaltninger og deres
gennemførelse.
Kravene i den nationale lovgivning og i EU-lovgivningen vedrørende kollektiv
afskedigelse er blevet overholdt.
De foreslåede foranstaltninger vil yde støtte til de enkelte arbejdstagere og vil
ikke tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer.
De foreslåede foranstaltninger modtager ikke finansiel støtte fra andre EU-
fonde eller fra finansielle instrumenter, og dobbeltfinansiering vil blive undgået
De foreslåede foranstaltninger supplerer de foranstaltninger, der finansieres af
strukturfondene.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
32.
Tilsagn afgivet af den pågældende medlemsstat
33.
DA
12
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0013.png
Den økonomiske EGF-støtte overholder de proceduremæssige og materielle
EU-bestemmelser om statsstøtte.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Budgetforslag
34.
EGF må ikke overstige et maksimalt årligt beløb på 150 mio. EUR (2011-priser), jf.
artikel 12 i Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1311/2013 om fastlæggelse af den
flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020
12
.
Efter at have gennemgået ansøgningen for så vidt angår de betingelser, der er fastsat i
artikel 13, stk. 1, i EGF-forordningen, og under hensyntagen til antallet af modtagere,
der var tiltænkt støtte, de foreslåede foranstaltninger og de forventede omkostninger,
foreslår Kommissionen at mobilisere EGF til et beløb på 960 000 EUR, hvilket
svarer til 60 % af de samlede udgifter til de foreslåede foranstaltninger, for at kunne
yde et finansielt bidrag til ansøgningen.
Den planlagte afgørelse om at mobilisere EGF vil blive truffet i fællesskab af
Europa-Parlamentet og Rådet, jf. punkt 13 i den interinstitutionelle aftale af 2.
december 2013 mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetdisciplin, om samarbejde på budgetområdet og om forsvarlig økonomisk
forvaltning
13
.
Samtidig med at Kommissionen forelægger forslaget til en afgørelse om at
mobilisere EGF, forelægger den et forslag for Europa-Parlamentet og Rådet om
overførsel til de relevante budgetposter af et beløb på 960 000 EUR.
Samtidig med at Kommissionen vedtager et forslag til en afgørelse om at mobilisere
EGF, vedtager Kommissionen ved en gennemførelsesretsakt en afgørelse om
økonomisk støtte, der træder i kraft den dag, hvor Europa-Parlamentet og Rådet
vedtager afgørelsen om at mobilisere EGF.
35.
36.
Tilhørende dokumenter
37.
38.
12
13
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 884.
EUT C 373 af 20.12.2013, s. 1.
DA
13
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0014.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om mobilisering af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 13 i den interinstitutionelle aftale af 2. december 2013 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin, om samarbejde på
budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2014/003 ES/Aragón food and beverage)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1309/2013 af 17.
december 2013 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 1927/2006
14
, særlig artikel 15, stk. 4, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter proceduren i henhold til punkt 13 i den interinstitutionelle aftale af 2. december 2013
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin, om samarbejde på
budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning
15
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget, og selvstændige
erhvervsdrivende, hvis aktivitet er ophørt som følge af gennemgribende strukturelle
ændringer i verdenshandelsmønstrene, der kan tilskrives globaliseringen, som følge af
en fortsættelse af den internationale finansielle og økonomiske krise som omhandlet i
forordning (EF) nr. 546/2009
16
, eller som følge af nye globale finansielle og
økonomiske kriser, og hjælpe disse med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
EGF må ikke overstige et maksimalt årligt beløb på 150 mio. EUR (2011-priser), jf.
artikel 12 i Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1311/2013 om fastlæggelse af den
flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020
17
.
Spanien indgav den 21. februar 2014 en ansøgning om mobilisering af EGF i
forbindelse med afskedigelser
18
i 661 virksomheder, der er aktive i NACE rev.2,
hovedgruppe 56 (Restaurationsvirksomhed)
19
i Aragón (ES24), en region på NUTS II-
niveau, og supplerede denne ansøgning med yderligere oplysninger, som fastsat i
artikel 8, stk. 3, i forordning (EU) nr. 1309/2013. Ansøgningen opfylder kravene til
(2)
(3)
14
15
16
17
18
19
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 855.
EUT C 373 af 20.12.2013, s. 1.
EUT L 167 af 29.6.2009, s. 26.
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 884.
Jf. artikel artikel 3, litra a) i EGF-forordningen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
DA
14
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
fastlæggelse af størrelsen på et støttebeløb fra EGF, jf. artikel 13 i forordning (EU) nr.
1309/2013.
(4)
Som følge af Spaniens ansøgning bør EGF derfor mobiliseres til at yde en økonomisk
støtte på 960 000 EUR —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
I forbindelse med Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2014 stilles
der et beløb til rådighed fra EGF på 960 000 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
15
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0016.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.7.2014
COM(2014) 456 final
ANNEX 1
BILAG
til forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om mobilisering af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 13 i den interinstitutionelle aftale af 2. december 2013 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin, om samarbejde på
budgetområdet og om forsvarlig økonomisk forvaltning(application (ansøgning
EGF/2014/003 ES/Aragón food and beverage)
DA
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0017.png
BILAG
Virksomheder og antal afskedigelser
A., C.J., J.C. Peralta Panazano, I. y
C,M, Peralta
Abril Yago Juan J.
Acha Salazar Raul
Actividades Solber, S.L.
Agudo Agudo Antoni
Aguilar García Laura
Ajaj Artal Karen
Akymova Tetyan
Alba Ruz José
Albareda y Esteban S.L.
Alcaine Camón Cesar
Alcañiz Cafés y Bares, S.L.
Aldaga S.I.
Alfari2012, S.L.
Alfonso 1-13 S.L.
Alleanze L.M. 2011 S.L
Allue Muro Antonio
Allueva Gimeno Pedro
Almusarratisa S.L.
Alonso Aberasturi José V
Alonso Busnadiego José P.
Alpetrique, S.L.
Alsoca, S.L.
Alt Berlin Norte, S. L.
Alvarez Moret José L
Am, S.I.
Amadeo, S.L.
American Farmer Hosteleros, S.L.
Amicis y Rodriguez, S.L.
Aneluda, S.L.
Angeles Reinoso Moreno y Jose
Salinas Cebollada
Anicca-08 S.L.
Ansirest S.L.
Antigua Venta La Romera S.L.
Antiguo La Jota S.L.
Antonio Valiente Llorens y Aranzazu
Sainz Mont
APA Colegio Público San Braulio
Apovisa, S.L.
Aragonia Hostelería 2013 S.L.
Aramark Servicios de Catering, S.L.
Arc Pizaa y Restauración SLU
Área de Servicio 202, S.L.
Areas S.A
Areco Servicios Integrales S.L.
Arigar Yemar S.L.
Armabu Hostelera, S.L.
Arrecife Restauración, S.L.L.
Arrondo Blas Ignaci
Asador Las Espuelas, S.I.
Aslam Mohamm
Asociados y Cooperativistas Bolea
Latorre, S.L.
Aspen Brasserie, S.L.
Assislu2012 S.L. Unipersonal
Auria González S.I.
Ayora Mir S.I.
Ayora Ponz Juan F.
Azagra Rasal Antoni
1
1
1
3
1
1
2
2
1
1
1
1
1
1
1
2
2
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
2
3
1
1
2
1
1
2
1
2
1
1
1
1
1
1
2
1
1
Jornada de Pozas Monforte Miguel
Juan 13, S.I.
Julia Piquero Moreno y otros
Julian Villarroya Luis
Juna 2012 S.L
Jurado Casaos Elías
Kililay S.L.
Komolamueves, S.L.
Kovancilar S.L.
L´Isola dei Sapore S.I.
La Bocca Grupo Hotelero S.L.
La Candelaria, S.L.
La Charrada S.I.
La Cocina de José Fernández S.L.
La Colmenilla Tarongi S.L.
La Comida del Pascualillo S.L.
La Espuma S.I.
La Giara, S.L.
La Hoja de Eva, S.L.
La Hora Tapas S.L.
La Lobera de Martin S.L.
La Magia del Buen Comer S.L.
La Marmita de Guara
La Menta y las Violetas S.L.
La Mirada de Viernes, S.L.
La Parada 2000 S.L
La Pascuala S.I.
La Picadita S.I.
La Preciosa Café, S.L.
La Racio de Tres, S.L.
La Rinconada de Lorenzo, S.L.
La Trobada de Berdún Soc. Coop.
De Trabajo Asoc.
La Variada S.I
La Venta del Madrazo S.L.
Laalsi Zaragoza S.L.
Lacatus Marian
Lacoma Blasco, S.I.
Ladesgra, S.L.
Lahoz Ortiz Elguea Alfred
Laiglesia Pérez José L.
Laneros, S.L. (S.L.U.)
Laorden Soto Jesús
Las Delicias del Buen Yantar. S.L.
Las Misiones de Marc, S.L.U.
Las
Naves
Hostelería
y
Restauración, S.L.
Lasheras Carbonell Franci
Laysan, S.I.
Lázaro Burriel Antonio
Lázaro Paños Daniel
Leny Romero Mendez y Julián
Ortas Laliena, S.I.
Leticia Carretero Mendo y Alvaro
García Gonza
Levitec Restauración S.L.
Li Xiaoji
Liebana del Molino Antonio
Lisbona Artal Oscar
Little Mombo, S.I.
Liu Da, S.I.
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
3
1
1
1
1
1
1
3
1
7
2
1
1
4
2
1
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
3
1
1
1
1
1
1
1
1
1
DA
2
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0018.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Azaila 2011, S.L.
Azonez Hermanos S.L.
Azoque Eventos, S.L.
Babel Café S.L.
Baccela Mihai
Bailo Lahoz María
Ballesteros Navarro María
Ballestín Ballestín Gregor
Banhof Berlín, S.L.
Bar Candanchú S.L.
Bar Restaurante el Mesoncico S.L.
Baraka Plaza, S.L.
Barco Iglesias María
Bárdenas Hostelería, S.L.
Barrabes Naval Jesús
Bat 40 S.L.
Baumonrul S.L.
Belgis, S.L.
Belio Arruebo Celest
Bellavista 235 S.L.
Beltrán Altabas M Pilar
Beltrán Pérez Ángel
Benjumea Torres María
Benkhouya Yousse
Bergua Díaz Carlos
Berne Paesa Enrique
Berned Gracia, S.L.
Bertolin Fuertes Felicidad
Beto y Mapi, S.I.
Biesa Fraguet Jesus
Bijubar, S.L.
Blandón Cardona Elizab
Blandon Cifuentes Guiver
Blau Class Transport S.L.U.
Bocatería 21, S.C.
Bocateria La Cantinela S.L.U.
Bonet Calvo Sara
Bossan Hispania S.L.
Brenda Hostelería, S.L.
C. Galvez Gracia; M. Najar Subias y
M Dolores Per
Cabello Solanas María
Café Bar Chambolier S.I.
Café Bar Copas Tomás S.L.
Café Copa y Cuchara, S.L.
Cafetería Cervecería Tandem, S.L.
Cafeteria Correos S.L.
Cafetería Espiga, S.L.
Cafetería Fleming S.C.V.
Calonge y Blasco, S.I.
Camday 2009, S.L.
Campo Cosculluela Enrique
Candelaria 2012 S.L.
Candolias S.I.
Cantín Abanto Manuel
Canuhe, S.L.
Carmen Jarías Latorre y Carmen
Latorre Salas
Carnoa, S.L.
Carpobrotus, S.L.
Carpucar S.L.
Carreras López José J
1
1
2
1
2
1
1
1
1
1
1
2
1
4
1
2
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
3
1
1
1
2
2
1
1
1
1
1
2
1
2
1
1
1
2
1
3
1
1
1
3
3
1
1
Lleida Di Marco S.L.
Llorente Yagüe Jesús
López Cuervo Carolina
López Moreno Juan C.
Lorente Moreno Beatriz
Los Aljibes S.I.
Los Urales 2012 S.L.
Lou Belenguer Daniel
Lu Feng
Lucía Martín José
Luis Francisco y Regina Pac
Puyuelo, S.I.
Luis Mas Salillas y Esperanza
Pérez Ancho S.I.
Luis Satur, S.I.
M.L. Ramírez Martínez, J. Lorente
Barnola y otra
Mac Mora S.L.
Macai Barbu Dina
Madrid 283, S.I.
Magic Osca S.L.
Maicas Argente Ascensión
Makugo Hostelera , S.L.
Makugo Hostelera Montecito,
U.T.E. LEY 18/1982
Maldonado González Sebastian
Malreventon, S.L.
Manla S.I.
Mañanet Del Valle María
Mañas Sánchez Vicent
Mao Jingji
Mar Alcañiz S.L.
Marchis Niste María
Marcos Santiago Egurén
Marinov Anguelov Ilian
Marquuina Ríos María
Martín García María
Martín Paniagua José M
Martín Viola S.L.
Martínez Vila María
Martínez y Niang S.L.
Marulanda Jojoa Carina
Mayayo Bueno Francisco
Mediterránea de Catering, S.L.
Méndez Perdigones Javier
Mengibar Pulido María
Mercabar S.L.
Mesón de la Ribera S.A.
Mesón Vigil Cabañero, S.L.
Miao SC
Mihai Iulian
Mihai Paula
Mihi García María
Milenium S.I.
Millan Buiza S.L.
Millan Laguardia María
Milusheva
Miranda Artigs Rosa I.
Mitre Valeri
Momentos 2012 S.L.
Momical Hostelera, S.L.
Montaditos Hosteleros, S.L.
Montero Villarroya Daniel
Moraz Puertas José A
2
1
1
1
3
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
2
1
1
2
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
5
1
1
2
2
1
2
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
3
2
1
1
1
DA
3
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0019.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Casa Jiménez 1999, S.L.
Casa Mariano Calvo, S.L.
Casao Díez María
Casco Antiguo Zaragoza, S.L.
Casilla de Cogullada S.L.
Castillo Gómez Jesús
Castillon Castillon Francisco
Catalán Cebollada Doming
Cazorla Pérez José M
C-Dos Quesos, S.L.
Ceamanos Tomey María
Cebollada Vinay Rosa M
Cebrian Seis S.L.
Cecijo Rest, S.L.
Cedipsa, CIA. Española Distribuidora
de Petróleos, S.A.
Cervecería Argensola S.L.
Cervecería Sevillalena, S.L.
Cervero Mateo Eusebio
Cesarin Riccar
Chabir Ali
Chamim Hind
Chef Francisco´s
Chen Lu S.I.
Cheng Xiaoch
Chepijim, S.L.
Chimenea 5, SC
Chirila Bibian
Choudhary Aneel
Chueca Hermanos S.C.
Cinegio 3 2008 S.L.
Cinema Food S.L.
Cintapa, S.L.
Cobealbe, S.I.
Colectividades y Restaurantes Aragón
y Rioja
Comer Bien S.L.
Comercial Hostelera Tanis, S.L.
Como Restauración S.L.
Coraza y Vela S.L.
Corinago Hostelería, S.C.
Cornucopia S.L.
Coronas 10
Cortes de Aragón 6, S.L.
Cortes Rojas Manuel
Cosmo Ángela Da Silva Rejane
Cotaina Sierra Miguel
Creación Cocina Wok S.L.
Cremagel, S.L.
Crespo Jaime Luis A.
Criser S.I.
Cumplido Arco Manuel
Cyberum 2000, S.L.
Dabastos Mut Isabel
Dalbea Nicola
Dalu Plaza Restauración S.L.
Dama Grancasa S.L.
Desimax Junco, S.L.
Diagonal Zaragoza S.L.
Dialex Ghost Club, S.L.
Diest Esteban Marcos
Dieste Pérez Javier
Dionis García Oscar
Dioper 2000, S.L.
1
1
4
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
3
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
8
1
1
1
2
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
3
1
1
1
1
2
1
1
2
1
1
2
1
1
1
2
4
Moreno Martínez Saturn
Múdejar Hostelera, S.L.
Munir Kanji Lina
Muñoz Muñoz Juan C
Musover Hostelería, S.L.
Nalda Mejino Jose J.
Naturardid, S.L.
Navalpotro Riosalido Jesús
Navarro Cascán Samuel
Navarro y Bernad, S.I.
Navas Flores Franci
New Moss 2011 S.L.
Nicolau Girón Emilio
Nogueras Palacio Miguel
Novodabo S.L.
Nstase Larisa
Nueva Cafetería Goya S.L.
Nueva Restauración S.C.
Nuevas Tecnologias de Catering
S.L.
Nuevo Tozal, S.L.
Nuri S.I.
Obón Martín María
Ocaña Roldán Fernan
Ocio Ranillas, S.L.
Ocio Simpar, S.L.
Octavus Hostelería, S.L.
Oktoberfest Puerto Venecia S.L.
Oliva Fernández Jesús
Ordesa Fustería, S.L.
Orozco Romero Aracel
Orrego Rivera Felipe
Ortega Ortega Sara
Ortiz Simon Margarita
Oscar Viñuales Liso y Beatriz
Allue Bage, S.I.
Ostrogivios S.L.
Ozono 2005, S.I.
Pacutio S.L.
Palacín Alagón Manuel
Palacio Medina Edwin
Palaguerri Sánchez Enriqu
Palomar Macian Javier
Pan y Prensa a Diario, S.L.
Pan Yongya
Panaurun, S.L.
Pardo Gil Carlos
Parrilla Monegros II, S.L.
Pascual y Juan Lario Valero, S.I.
Pasta Venecia, S.L.
Pastificio Service S.L.
Paz Guillón María
Pazza Novogroup, S.L.
Pedro Luis Bergua Oto y Mª
Teresa Sarroca Gar
Pelelo Hostel, S.L.
Pérez Bueno Enrique
Pérez Escolano Ángel
Pérez Laborda Juan J.
Piccolino 2009 S.L.
Pilar 14-16, S.L.
Pina Artal Pascua
Piñel Juste Ivan J
Piñol Masip Antoni
Piperita, S.I.
1
2
1
2
1
1
2
1
1
1
1
3
2
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
2
1
2
1
1
1
2
1
1
1
1
1
2
2
1
1
1
1
1
1
DA
4
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0020.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Divino Amore S.L.
Dobemar S.L.
Dohotar Cristi
Dos Elementos, S.I.
Ducados Esport, S.L.
Duffy Pub, S.L.
Dumitru Andrei
Durca Mihael
Dycary Hosteleros S.L.
Ebro Restauraciones, S.L.
El Apeadero de la Cartuja, S.L.
El Avellanador del Tubo, S.L.
El Cantón Suizo, S.L.
El Cocinero Arrepentido S.L.L.
El Fogón S.I.
El Huerto Servicios Hosteleros, S.L.
El Ibero Productos Artesanos S.L.
El Palacio de Aranda S.L.
El Paso de Santa Fe S.L.
Eloe Porue, S.L.
Elseque Hostelería y Restauración,
S.L.
Enlaces Restauración, S.L.
Enru S.I.
Enséñame La Pasta, S.L.
Especialidades Tradicionales S.L.
Estación de Servicios Miravegas, S.A.
Esteban Pérez Alfons
Estela Navarro Alexan
Estopa Restauradores Hosteleros S.L.
Evajimpas S.A.
Experiencias Gastrónomicas S.L.U.
Explotación Hotelera Delicias S.L.
Explotaciones Sora.Sc
Explotaciones y
Negocios de
Hostelería Tevi S.L.
Expoiberia E-commerce 2004, S.L.
Familia Palcosher S.L.
Famoru S.R.L.
Fau Oros José L
Fayyaz Ahmed
Feher Anuta
Felipe Diez Alejan
Ferendi Party S.L.
Ferjose S.C.V.
Fernández Cobo Víctor
Fernández Martín Juan J
Fernando García y Otros S.I.
Ferrer Chic Joaquin
Fidentino Vega Rios y Antonia
Barrchina Rios
Fierro Verdugo Victor
Figueras Sánchez María
Fipeme S.A
Fogata Gourmet La 57, S.L.
Fomento Hotelero Aragonés, S.A.
Fortea Tena S.I.
Fracisca Isabel Santisteban López e
Hijo S.I.
Fran 38, S.L.
Franso Innovaciones S.L.
Frco. Javier Ponce Gimenez; Ana
Isabel Betran G
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
5
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
6
1
1
1
1
3
1
Piscolabis, S.I.
Pisuela Hostelería, S.L.
Pizzak Teruel, S.L.
Place 10, S.L.
Plaza Mudejar S.L.
Polo Valentín Carlos
Ponzano 10 Tabernas S.L.
Port Venecia Espresso, S.L.
Porta Gran José M
Postas de la Joyosa S.L.
Proyectos y Desarrollo B.C.N.,
S.L.
Puma de Hostelería, S.L.
Purea Fernan
Purice Nadia
Quintero Pérez Luz Es
Radu Andree
Ralacrial S.L.
Ralla López Juan J.
Raus Marioa
Recio Arenaz Javier
Restarante Chane, S.L.
Restauante Gabas S.L.
Restauración Cesaraugusta S.L.
Restauración Fermar S.L.
Restauración Martín Fabro S.L.
Restauración Timor, S.L.
Restauración y Marketing 2008,
S.L.
Restaurante Cafetería Saseta S.A.
Restaurante Caramus S.L.
Restaurante Casa Emilio, S.L.
Restaurante el Sauce S.L.
Restaurante Flor, S.A.
Restaurante Gabas, S.L.
Restaurante La Garlopa, S.L.
Restaurante Los Joteros, S.I.
Restaurante Martín Viejo S.L.
Restaurante Sella S.L.
Restaurantes Rápidos de Zaragoza
S.L.
Revuelto Aragón Cesar
Riba Bueno José L
Rincón de Aragón S.I.
River Eventos S.L.
Riverfront Trading, S.L.
Roda Hostelera SC
Roll & Food, S.L.
Romero Marco Pilar
Ronquillo Ortega Concepción
Rosviple S.L.
Rovi 2020, S.I.
Royal Imperio, S.L.
Ruber Gastronómicas S.I.
Rubio Agustín María
Rubio Moreno Jose A
Rufas Minguillón Jose L.
Saboya XXI, S.L.
Salinas Rodrig
Salvador Puyol Vicent
San Marco, S.I.
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
2
4
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
5
1
2
1
4
2
1
1
2
1
1
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
DA
5
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0021.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Frias Castro Pablo
Frutos Navio Jesús
Fútbol es Nuestra Vida S.L.
Galán Lobera María
Gallego Sanz Cristina
Gao Sheng Tou Zi Yu Le S.L.
García Del Rio Luis M
García Díaz María
García Fernández Josefa
García Gracia Robert
García Montañés Miguel
García Triviño María
Garza Andrés María
Gasca Sampietro Daniel
Gascón Ayora Sandra
Gastrológica, S.L.
Gastronomía Baska, S.A.
Gedetur Consulting, S.L.
Gelapi S.L.
Géminis, S.C.
GER Desarrollo Hostelería S.L.
Gesostel 98, S.L.
Gestión y Explotación Aragonesa S.L.
Giraldo Valencia Obed A.
Golden Club S.A.
Gomedi 2012 S.L.
Good Cinema S.L.
Gopemar Hostelera S.L.
Gracia Cano Natalia
Gracia Carilla Alvaro
Gracia Luño Antonio
Grados S.L.
Gran Escala 1900, S.L.
Gran Taberna Ole, S.L.
Grasa Blanzaco Arturo
Grasopa S.L.
Grupo Hotelero Cemar S.L.
Grupo Wensiye S.L.
Grupo Zena Pizza, S. Com por
Acciones
Guillen Lázaro Eutiquio
Guillermo y Jesús, S.I.
Hangar 7 Store Café S.L.
Herlicinca S.L.
Hermanas Barcelona Andrés, S.C.
Hermanos Fernández Rivera S.I.
Hermanos García Esteban, S.I.
Hermanos Lamban Pérez, S.I.
Hermanos Mur S.L.
Hermanos Ruiz Martínez S.C.
Hermanos Yela Pérez S.L.
Hernández Beltrán José M
Hernández Mosteo José M.
Hervas Segura Aranza
Hnos. Pescador, S.I.
Hostal Portal del Pirineo, S.L.
Hostefamil SC
Hostel Caza S.L.
Hostelería Acme, S.L.
Hostelería Andrea S.I.
Hostelería Cardiel, S.L.
Hostelería Cartigny S.L.
Hosteleria Colás S.L.
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
2
1
1
1
2
1
1
1
1
2
1
1
1
1
5
4
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
8
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
1
3
1
1
1
1
Sanagustín López Ángel
Sánchez Asensio Hosteleros S.L.
Sánchez Montero Carlos
Sánchez Moyano Jose M.
Sánchez Villalba Sonia
Sánchez Zamorano Ángel
Santos Gonzalez Veli
Sanz Domingo Cristi
Sarmiento 2012, S.L.
Saz Berne María
Semoguz, S.L.
Serunión S.A.
Servicios Generales Cobe S.L.
Servicios
Renovados
de
Alimentación S.A.
Seryhost S.I.
Sigla Ibérica S.A.
Silva Casas Antoni
Silva Comeras Eduard
Sogas Cotano Dolores
Solis Morera Carlos
Soluciones de Catering S.L.
Somelier, S.I.
Sopinta, S.L.
Soria Soria Jose L
Sousa Araujo Jose
State of Play, S.L.
Studios Financieros Twain S.L.
Sunrise Investment S.L.
Taberna Doña Casta, S.L.
Taberna El Tubo SC
Taberna La Mazmorra S.I.
Takaoui Sara
Talaban Floren
Talamantes Hostelera Zaragoza
S.L.
Tapas el Abuelo Pancho S.L.
Tapaugusta, S.L.
Tarrabar Hostelería, S.L.
Taverna
del
Mercado
Valdespartera S.L.
Taverna Portuguesa, S.L.
Tejedor Sanz Andrés
Telepizza, S.A.
Temce 2008 S.L.
Temprano Mateos Luis J
Tena Fortea Daniel
Tercerol S.L
Tierra Augusta, S.L.
Tokio Zaragoza S.L.
Topingon, S.L.U.
Torreluna Hostelera S.L.
Torres Díaz Grisel
Tortajada Aguilar Roberto
Tramontana Restauración, S.L.
Tresga, S.L.
Trusca Amalia
Turco Market 2008, S.L.
Urban Food Project S.L.
Urzay Liso, S.I.
Vadiello Hostelería, S.L.
Vainilla y Chocolate, S.I.
Valdez Alcequiez Ramona
Valle Estación 2005, S.L.
Valles Lacambra Jose M.
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
2
1
3
1
1
2
1
1
1
1
1
1
2
1
1
2
2
1
1
1
1
1
1
2
3
1
1
1
1
2
2
1
2
1
2
1
2
2
3
1
1
1
1
1
2
2
1
1
1
1
1
DA
6
DA
kom (2014) 0456 - Ingen titel
1452974_0022.png
Virksomheder og antal afskedigelser
Hostelería Navoa S.L.
Hostelería Royo´s, S.L.
Hostelería Sobrarbe S.L.
Hosteleria Valdefierro S.I.
Hosteleria y Bienestar S.L.
Hostelería y Diversión S.L.
Hostelería y Restauración Lin Qiu
S.L.
Hostelería Zaragoza 2010, S.L.
Hosteleria Zaragozana S.L.
Hostelerías Sánchez Acebo, S.L.
Huertos Borraz, S.L.
Ignjoasevi, S.L.
Ijjai Restauradores S.I.
Imperial Hostelera 2007, S.L.
Irish Night S.I.
Isabal 96, S.L.
Isidoro Ainoza Foncillas; Carlos J.
García Juan
ISS Soluciones de Catering S.L.
Itanagar Restauración S.L.
Ivisan Pizza
J. Monge y R. Buerba, S. Civil
Jaen Ester Juan M.
Jairo y Tomás S.I.
Jam, S.I.
Jaser 2009 S.I.
Javier Dieste Pérez; Antonio Andres
del Pozo Fu
Javier Monge Miranda e Irene bravo
Oñoro
Jesús Julián Clemente, S.I.
Jiménez García Carlos
Jiménez Jiménez Juan M
Jiménez Munana Burgos María
Jomerrex S.L.
1
1
2
1
1
1
1
4
2
4
1
1
1
1
1
1
2
6
4
1
1
1
1
1
1
3
1
1
1
1
1
11
Valles Lizana Jesús
Valpugar, S.A.
Valverde Molina Marcia
Vasile Georgi
Vera Vázquez Oscar
Vicente Ferrer Emilia
Vicmay S.L.
Victor Sanz Pelet
Viejo Millán Lorena
Villa-Goma Hosteleria S.L.
Vilosam, S.I.
Vinaras Torres Carlos
Viña Universal S.L.
Viva 100% S.I.
Whiski & Soda, S.L.
Wimpi Spring S.L.
Xiang Ruixin
Xu S.C.
Yamkoksung Yuwand
Yan Haiton
Yang Chen Ronghe
Yao Aifen
Ye Ye Guillén S.L.
Yébenes Hinijosa Juan A
Zanoe II S.L.
Zaragoza Hang S.L.
Zaragoza la Vieja S.I.
Zaratapas, S.L.U.
Zarpar-98, S.L.
Zhang Xiaohu
Zheng Meiyin
1
1
1
1
1
3
1
1
1
6
1
1
7
1
1
2
1
1
1
1
1
2
2
1
1
2
1
1
1
1
1
Virksomheder i alt: 661
Afskedigelser i alt:
904
DA
7
DA