Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2014) 0654 Bilag 1
Offentligt
1425458_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om det
europæiske gassystems modstandsdygtighed på kort sigt – beredskab i
forbindelse med en eventuel afbrydelse af gasforsyninger østfra i løbet
af efteråret og vinteren 2014/15 (meddelelse om gas stress-test).
KOM (2014) 654 final
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 16. oktober 2014 sin meddelelse om
det europæiske gassystems modstandsdygtighed på kort sigt –
beredskab i forbindelse med en eventuel afbrydelse af gasforsyninger
østfra i løbet af efteråret og vinteren 2014/15.
Meddelelsen indeholder for det første en vurdering af virkningerne af en
afbrydelse af transit af gas til Europa via Ukraine og virkningerne af en 6 -
måneders afbrydelse af russiske gasleverancer i en gennemsnitlig vinter
og med en kuldebølge. En længevarende afbrydelse af gasforsyningerne
fra Rusland via Ukraine og en længevarende afbrydelse af alle
forsyninger fra Rusland vil få store konsekvenser i EU, hvor de østlige
EU-lande og landene i Energifællesskabet vil blive hårdest ramt. Med
henblik på den kommende vinter opstiller Kommissionen nogle
kortsigtede henstillinger, som vil kunne sikre, at EU er bedre forberedt på
at imødegå en konkret risiko for forsyningsafbrydelser fra øst i den
kommende vinter.
Meddelelsen har ingen direkte konsekvenser for dansk ret, der rækker ud
over den eksisterende gasforsyningssikkerhedsforordning.
2. Baggrund
Meddelelsen fra den 16. oktober 2014 om resultatet af stress-testen af
det europæiske gassystem er opfølgning på Kommissionens meddelelse
fra 28. maj 2014 til Europa-Parlamentet og Rådet om europæisk
energisikkerhedsstrategi (COM (2014) final). Heri henstiller
Kommissionen bl.a., at der iværksættes energisikkerhedsstresstest i lyset
af risici for forsyningsforstyrrelser i den kommende vinter.
[Kontor/afdeling]
[Dato]
J nr. [XXX]
/
Energistyrelsen
J nr. 6501/6507-1875
Ref. PST/MHI
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425458_0002.png
Det forventes, at Kommissionen under henvisning til resultaterne af
stress-testen og erfaringerne med EU-forordning nr. 994/2010 om
foranstaltninger til opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden vil
fremkomme med forslag til revision af EU-forordningen.
3. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at redegøre for resultatet af stress-testen
af det europæiske gasforsyningssystem ved en hel eller delvis afbrydelse
af gasleverancerne fra Rusland til Europa i en kortere eller længevarende
periode i den kommende vinter 2014/15.
Medlemslandene blev i juli 2014 bedt om at gennemføre nationale stres -
test af gasforsyningssystemer som grundlag for en samlet stress-test af
det europæiske gasforsyningssystem under givne fælles forudsætninger
for en afbrydelse af gasleverancerne fra Rusland.
Stress-testen viser, at en længevarende afbrydelse af gasforsyningerne
fra Rusland via Ukraine og i tilfælde af afbrydelse af alle gasforsyninger
fra Rusland vil få store konsekvenser for EU, hvor de østlige
medlemslande og landene i Energifællesskabet vil blive hårdest ramt.
Testen viser endvidere, at et samarbejde der bygger på en optimeret
udnyttelse af infrastrukturen og en forholdsmæssig byrdefordeling, sikrer
forsyningen til beskyttede kunder i medlemslandene og Energifælles -
skabet, men der vil kunne forventes store begrænsninger i ikke -
beskyttede kunders gasanvendelse.
Meddelelsen om stress-testen indeholderen række hastende kortsigtede
henstillinger med henblik på den kommende vinter inden for følgende
emner:
At få markedet til at fungere på kort sigt:
Maksimere kapaciteten på sammenkoblingslinjerne og fjerne eller
forhindre begrænsninger i handelen på tværs af grænserne
.
Kommissionen fremhæver bl.a. at eksportbegrænsninger kan have en
skadelig virkning i tilfælde af en forsyningsafbrydelse.
Optimere anvendelsen af gaslagrene.
Dette kan ske ved at sikre, at der
er tilstrækkelige økonomiske incitamenter til stede for at undgå, at
markedsaktører ikke for hurtigt udnytter gaslagrene.
Sikre at infrastrukturprojekter gennemføres rettidigt.
Kommissionen
peger på, at det er vigtigt, at ibrugtagning af projekter, der er planl agt
afsluttet i de kommende måneder, sker uden forsinkelser.
Tydelig definition af, hvornår markedet ophører med at fungere
Gennemføre forpligtelse om forsyningsstandard.Kommissionen
peger
på, at det kan være hensigtsmæssigt at opfordre gasleverandører ti l at
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425458_0003.png
forberede sig på de forskellige forsyningssituationer, der måtte opstå
næste vinter.
Træffe beslutninger om at reducere forsyningsstandarder med henblik
på at stille yderlige gasmængder til rådighed for markedet .
Ifølge
Kommissionen har medlemslande med en forhøjet forsyningsstandard,
herunder Danmark, en forpligtelse til midlertidigt at reducere
standarden med henblik på at stille yderligere gasmængder til rådighed
for markedet i tilfælde af en erklæret nødforsyning på EU -niveau eller
regionalt niveau..
Maksimere potentialet for at overgå fra naturgas til andre
brændselsformer.
Kommissionen finder, at det er vigtigt at kunne gå
over til andre brændselsformer for at forhindre og afhjælpe
forsyningsafbrydelser. Kommissionen peger især på fjernvarmeanlæg
og overgang fra kraftvarme til varmeproduktion forudsat at den
manglende elproduktion kan erstattes fra anden side.
Gennemføre kortsigtede foranstaltninger med henblik på at øge
energieffektiviteten og reducere gasefterspørgslen.
Kommissionen
peger på, at en effektiv måde at opnå en mærkbar nedgang i
efterspørgslen er at opfordre forbrugerne til at sænke rumtemperaturen
eller hjælpe forbrugerne med at træffe andre energibesparende
foranstaltninger.
Præcisere transmissionsoperatørernes rolle i nødsituatione r.
Kommissionen nævner, at det kan overvejes, om det er nødvendigt at
give transmissionsoperatørerne yderlige ansvarsområder, som f.eks.
kan omfatte indkøb og transport af gas til markedsområder og evt. om
oplagringskapacitet.
At koordinere og samarbejde om både beredskabsplaner og mulige
indgreb:
Behov for at udvikle det regionale samarbejde om gasforsynings -
sikkerheden yderligere.
Kommissionen finder, at alle lande bør sikre en
tæt koordinering og samarbejde om gasforsyningen, så
transmissionsledninger på tværs af grænser anvendes effektivt til gavn
for begge lande.
Behov for større åbenhed.
Kommissionen mener, at
transmissionssystemoperatørerne, de nationale regulatorer,
medlemsstaterne indbyrdes og interessenter bør tilstræbe den størst
mulige åbenhed omkring deres foranstaltninger.
Kommissionens fortsatte overvågningsrolle og brugen af
Gaskoordinationsgruppen.
Kommissionen har til hensigt nøje at følge
forsyningssikkerheds-situationen i tæt samarbejde medlemsstaterne og
interessenterne. Herudover vil Kommissionen anvende hastemøder i
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425458_0004.png
Gaskoordinations-gruppen til regelmæssige møder for at drøfte sagen
med medlemsstaterne og interessenter
Samarbejde med lande uden for EU.
Kommissionen vil opfordre vigtige
energipartnere, herunder lande med kapacitet til eks port af LNG, til at
fortsætte det samarbejde, der blev indledt i forbindelse med arbejdet
med stress-testen.
På mellemlangt sigt (inden udgangen af 2015) henstiller Kommissionen:
EU’s medlemsstater og Energifællesskabets anvendelse af
bestemmelser vedrørende det indre energimarked.
Kommissionen vil
udstede en henstilling til EU’s medlemsstater om at samarbejde med
de kontraherede parter om anvendelse af den tredje
liberaliseringspakke og om spørgsmål vedrørende forsyningssikkerhed.
Fremskyndelse af ibrugtagen af projekter af interesse for
Energifællesskabet.
Kommissionen finder, at alle nødvendige
foranstaltninger bør træffes for at fremskynde gennemførelsen af de
vigtigste infrastrukturprojekter, der anses for at være af afgørende
betydning ud fra et forsyningssikkerhedsmæssigt synspunkt.
Genevaluering af undtagelser vedrørende modsatrettede fysiske
gasstrømme (reverse flow).
Reverse flow gør det muligt for
medlemslandene at opretholde reelle fleksible forbindelser med
hinanden. Kommissionen peger i denne forbindelse på nogle store
forbindelsesgaslinjer, der i dag kun løber fra øst til vest. Reverse flow
vil her muliggøre forsyning fra vest mod øst i en krisesituation med
afbrydelse af forsyningen fra Rusland.
Brændselsskift gennem fjernvarme- og kraftvarmeanlæg i
beboelsesejendomme/den tertiære sektor og industrisektoren
.
Kommissionen peger på at fjernvarmenet giver teknologisk fleksibilitet.
Fjernvarmesystemer, der i dag anvender gas, kan omstilles til
alternative energikilder, som kan gennemføres i løbet af 1-2 år.
Reduktion af varmeefterspørgsel i industrien og energiomstilling
.
Kommissionen mener, at industrien og energisektoren har et stort
potentiale for energieffektivitetsforanstaltninger, som med lave
omkostninger reducerer efterspørgslen med en kort t ilbagebetalingstid.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en
meddelelse fra Kommissionen.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425458_0005.png
6. Gældende dansk ret
EU-forordningen er i dansk ret suppleret med bekendtgørelse nr. 996 af
13. oktober 2011 om varetagelse af naturgasforsyningssikkerheden, som
fastlægger ansvar og opgaver for varetagelse af landets
naturgasforsyningssikkerhed.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Meddelelsen har i første omgang ingen direkte konsekvenser for dansk
ret, der rækker ud over den eksisterende
gasforsyningssikkerhedsforordning. Det er muligt, at meddelelsen kan
udløse en revision af EU-forordning nr. 994/2010 om foranstaltninger til
opretholdelse af naturgasforsyningssikkerheden, som i dansk ret er
suppleret med bekendtgørelse nr. 996 af 13. oktober 2011 om
varetagelse af naturgasforsyningssikkerheden, som fastlægger an svar og
opgaver for varetagelse af landets naturgasforsynings -sikkerhed.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser for det offentlige eller samfundsøkono miske
konsekvenser. Det er muligt, at meddelelsen kan udløse en revision af
EU-forordning nr. 994/2010, som evt. kan have statsfinansielle,
administrative og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Beskyttelsesniveauet
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Meddelelsen fra den 16. oktober 2014 om gas stress -test vil ikke blive
sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen fra den 16. oktober 2014 har generelt fået en positiv
modtagelse af alle EU-lande. Der er dog ikke kendskab til andre landes
specifikke holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at der på både kort, mellemlangt og langt sigt er
behov for at styrke EU’s energiforsyningssikkerhed, hvor
naturgasforsyningssikkerheden navnlig på kort sigt indgår som et vigtigt
element. Regeringen støtter derfor initiativer, der vil kunne medvirke til at
styrke den europæiske naturgasforsyningssikkerhed til gavn for
europæisk erhvervsliv og husholdninger. Regeringen vil tage stilling til de
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425458_0006.png
enkelte konkrete foranstaltninger, når Kommissionen forelægger sit
forslag til revision af forordningen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
6