Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
KOM (2014) 0902 Bilag 1
Offentligt
1430471_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg om
det europæiske semester og den årlige vækstundersø-
gelse 2015
Indledning
Det europæiske semester udgør rammen om koordineringen af EU-landenes økono-
miske politik. Som led i semesteret gennemføres en samlet drøftelse af landenes
økonomiske politik i foråret hvert år, som grundlag for landenes vedtagelse af national
økonomisk politik, reformer m.v., herunder de nationale finanslove for det efterfølgen-
de budgetår i efteråret. Det fjerde europæiske semester blev afsluttet med vedtagelse
af landespecifikke anbefalinger på ECOFIN den 8. juli 2014.
Det europæiske semester 2015 blev indledt med offentliggørelsen af Kommissionens
årlige vækstundersøgelse (Annual Growth Survey) den 28. november 2014. I de
kommende måneder vil vækstundersøgelsen blive drøftet i relevante rådsformationer
og Det Europæiske Råd (DER). På DER den 19.-20. marts 2015 forventes stats- og
regeringscheferne på baggrund af vækstundersøgelsen og rådskonklusioner fra bl.a.
ECOFIN at vedtage generelle økonomisk-politiske retningslinjer for EU-landene.
Den årlige vækstundersøgelse 2015
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-
politiske udfordringer og prioriteter for EU. Vækstundersøgelsen for 2015 består af en
overordnet rapport og en delrapport om de beskæftigelsesmæssige udfordringer. Der-
til kommer Kommissionens varslingsrapport om makroøkonomiske ubalancer. Kom-
missionens forslag til investeringsplan, der blev offentliggjort den 26. november, skal
også ses i sammenhæng med dette års vækstundersøgelse. Vækstundersøgelsen
udgør sammen med investeringsplanen således den ”job-, vækst- og investeringspak-
ke”, der er omtalt som en hovedprioritet i den nye Kommissions politiske retningslinjer.
Kommissionen foreslår en ny fælles, integreret tilgang til EU’s økonomiske og sociale
politik for 2015 baseret på tre søjler:
1) En koordineret indsats for fremme af investeringer
2) En fornyet forpligtelse til gennemførelse af strukturreformer
3) Finanspolitisk ansvarlighed
Kommissionen understreger, at en samtidig indsats inden for alle tre områder vil være
nødvendig for at genopbygge tilliden til den økonomiske politik. Kommissionen frem-
hæver, at særligt en fornyet forpligtelse til at få gennemført strukturreformer på natio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0002.png
nalt niveau vil være afgørende i forhold til holdbarheden af de offentlige finanser og
mobilisering af investeringer.
Kommissionen nævner, at der er behov for, at offentlige myndigheder på alle niveauer
tager ansvar, men også at der er forskel på landene, og at den rigtige tilgang derfor vil
variere fra land til land.
1. En koordineret indsats for fremme af investeringer
Som følge af den økonomiske krise er investeringsniveauet i EU i dag 15 pct. lavere
end i 2007. Nogle særligt udfordrede medlemslande har oplevet endnu større tilbage-
slag i investeringsaktiviteten. I Danmark er de private investeringer også faldet siden
krisen, men i modsætning til EU som helhed er de offentlige investeringer i Danmark
øget fra 2008 til 2013.
I 2013, udgjorde investeringerne 19,3 pct. af BNP i EU, hvilket ifølge Kommissionen
svarer til omtrent 2 pct.point under et historisk gennemsnit, hvis man undtager eks-
treme observationer. Kommissionen vurderer således, at Europa står over for et inve-
steringsgab på mellem 230 og 370 mia. euro i forhold til den langsigtede trend. Kom-
missionen har på den baggrund gjort det til en topprioritet at fremme investeringer i
EU.
Kommissionen bemærker, at de nationale og regionale myndigheder har en central
rolle i forhold til at gennemføre de nødvendige strukturreformer, at føre sund finanspo-
litik og fremme investeringer mhp. at understøtte vækst og beskæftigelse. De EU-
lande, der har finanspolitisk råderum, bør ifølge Kommissionen investere mere. Alle
EU-lande bør sikre en effektiv ressourceanvendelse og prioritere investeringer og
vækstfremmende udgifter.
Kommissionen har derudover i sammenhæng med dette års vækstundersøgelse frem-
lagt forslag til en investeringsplan. Forslaget indebærer særligt følgende:
Oprettelsen af en ny fælles europæisk fond for strategiske investeringer (Eu-
ropean Fund for Strategic Investments – EFSI), som forudses potentielt at
kunne mobilisere op til 315 mia. euro i yderligere investeringer over de kom-
mende tre år (2015-17). Dette svarer til ca. 2,4 pct. af EU’s samlede årlige
BNP og dermed ca. 0,8 pct. af BNP for hvert af de tre år.
EU-midler og midler fra EIB på i alt 21 mia. euro (garantier på 16 mia. euro fra
EU-budgettet og 5 mia. euro fra EIB) skal geare 15 gange så meget privat ka-
pital (21 mia. euro x 15 = 315 mia. euro).
Der skal etableres en sund portefølje af projekter til udvikling og gennemførel-
se (project pipeline), som sammen med et program for teknisk assistance fra
Kommissionen og EIB skal føre investeringer til de områder, hvor der er størst
behov for dem.
En handlingsplan for at fjerne regulatoriske barrierer for investeringer og på
den måde gøre Europa til et mere attraktivt sted at investere.
Den nye fælles europæiske fond for strategiske investeringer forudses etableret i
samarbejde med og indenfor EIB’s eksisterende strukturer.
Kommissionen forudsætter, at der vil kunne tiltrækkes betydelige mængder af privat
kapital til fonden (EFSI) på grundlag af offentlige garantier fra EU-budgettet, EIB og
evt. kapitalindskud fra EU-landene, hvis de måtte ønske det.
Kommissionen foreslår anvendelse af offentlige garantier på 21 mia. euro, hvoraf 16
mia. euro vil være garantier fra EU-budgettet, mens 5 mia. euro vil være tilsagn fra
EIB. Af de 16 mia. euro i form af garantier fra EU-budgettet forudser Kommissionen, at
8 mia. euro skal komme fra anvendelse af en margin i EU-budgettet (2 mia. euro),
samt fra allerede allokerede midler under EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,7
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0003.png
mia. euro) og Connecting Europa-faciliteten (3,3 mia. euro). Kommissionen anviser
ikke umiddelbart finansiering for de resterende 8 mia. euro, men det må formodes, at
de skal finansieres gennem en form for national hæftelse.
Kommissionen lægger således til grund, at anvendelse af EU/EIB-midler på 21 mia.
euro i fonden potentielt via privat kapital vil kunne mobilisere op til 315 mia. euro i nye
investeringer. Dette svarer til et forhold, en såkaldt gearing, mellem private og offentli-
ge midler i fonden på 15. Kommissionen peger på, med henvisning til historiske erfa-
ringer, at et sådant gearingsomfang er opnåeligt.
Af det samlede investeringsomfang på 315 mia. euro forudser Kommissionen, at 240
mia. euro. målrettes langsigtede investeringer indenfor transport, energi og digital
infrastruktur, uddannelse, forskning, samt miljø. 75 mia. euro forudses allokeret til
investeringer i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og de større selskaber,
såkaldte mid-cap selskaber. Kommissionen foreslår, at fonden skal kunne finansiere
projekter med højere risiko end dem, EIB aktuelt finansierer.
Kommissionen foreslår desuden, at fonden suppleres med tiltag til en bedre udnyttel-
se (en højere gearing) af midler under EU’s struktur- og investeringsfonde vha. finan-
sielle instrumenter. Kommissionen forudser, at det vil kunne skabe 20-35 mia. euro i
yderligere nye investeringer i perioden 2015-17.
Frivillige bidrag fra EU-landene kan komme fra både private midler og offentlige mid-
ler, dvs. kapitalindskud i fonden. Det er uklart, hvordan nationale kapitalindskud vil
påvirke de offentlige finanser, herunder særligt den opgørelse af den offentlige saldo
(EDP-saldoen), som indgår i proceduren for uforholdsmæssige underskud.
Kommissionen foreslår også en handlingsplan for at fjerne barrierer for investeringer.
Planen vil fokusere på at forbedre rammevilkårerne for virksomheder og forbedre virk-
somheders adgang til finansiering.
Kommissionen peger desuden på, at prioritet bør gives til at fjerne de betydelige barri-
erer for investeringer, som ifølge Kommissionen fortsat findes indenfor alle vigtige
infrastruktursektorer, herunder sektorerne transport, energi, den digitale økonomi og
telesektoren. Kommissionen vil i den forbindelse i sit arbejdsprogram, som ventes
fremlagt i december 2014, komme med en prioriteret liste af initiativer.
2. En fornyet forpligtelse til gennemførelse af strukturreformer
En styrket indsats for at gennemføre strukturreformer, der sikrer en mere konkurren-
cedygtig europæisk økonomi, øget produktivitet og de rette rammebetingelser for
langsigtede investeringer, er afgørende i forhold til at kunne håndtere EU-landenes
gældsproblemer samt skabe vækst og flere og bedre job. Kommissionen fremhæver,
at der er behov for fremskridt både på EU-niveau og nationalt niveau.
På EU-niveau er det en prioritet at sikre gennemførelsen af det indre marked for varer
og tjenesteydelser, ligesom der er behov for videreudvikling af det indre marked, at
undgå administrative byrder, særligt for små- og mellemstore virksomheder, at forbed-
re adgang til finansiering samt sikre kvaliteten i investeringer i forskning og innovation.
Kommissionen fremhæver udviklingen af et indre digitalt marked som særlig vigtigt i
forhold til vækst, beskæftigelse og innovation. Derudover fremhæves strukturelle re-
former på energimarkederne som værende nødvendige ift. at få skabt en energiunion
samt behovet for en ambitiøs indsats ift. arbejdet med at sikre målrettet og smart regu-
lering i EU (REFIT).
Samtidig bør EU-landene sikre en ambitiøs implementering af nationale strukturelle
reformer af produktmarkederne, servicesektoren og arbejdsmarkederne. Det kræver
nationalt ejerskab og forpligtelse på højeste regeringsniveau og af nationale parla-
menter. Også de sociale parter spiller en vigtig rolle.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0004.png
Kommissionen lægger op til, at man for 2015 på nationalt plan især har fokus på flg.
reformområder:
1. Forbedring af arbejdsmarkedsdynamikker og håndtering af de høje arbejds-
løshedsniveauer. Landene bør bl.a. prioritere reformer af jobbeskyttelseslov-
givning og -institutioner, reducere arbejdskraftsbeskatningen, forbedre uddan-
nelsessystemerne, herunder erhvervsuddannelser og livslang læring, samt
reducere arbejdsmarkedssegmentering. Der er også behov for en særlig ind-
sats over for unge og langtidsledige samt for reformer, der sikrer at lønudvik-
lingen flugter med produktivitetsudviklingen.
2. Pensionsreformer. Selvom størstedelen af EU-landene i de seneste år har
gennemført pensionsreformer, vil der i mange tilfælde være behov for yderli-
gere reformer for at sikre holdbarheden og tilstrækkeligheden af pensionssy-
stemerne. Det er afspejlet i de landespecifikke anbefalinger for 2014. I mange
lande er der bl.a. behov for et mere dynamisk syn på tilbagetrækning, herun-
der gennem et mere systematisk link mellem den lovbundne pensionsalder og
forventet levetid.
3. Modernisering af de sociale beskyttelsessystemer. Der er behov for simplere
og mere målrettede socialpolitikker, suppleret med bl.a. børnepleje og uddan-
nelse af høj kvalitet og til en overkommelig pris, boligstøtte og adgang til
sundhedsvæsenet. Sundhedssystemerne bør moderniseres, bl.a. ved brug af
digitale løsninger.
4. Øget fleksibilitet på produktmarkederne og i servicesektoren. Som afspejlet i
de landespecifikke anbefalinger for 2014 er det fortsat en udfordring for de
fleste EU-lande at sikre mere velfungerende netværksindustrier, at få opgra-
deret infrastrukturkapaciteten samt at sikre øget konkurrence på produktmar-
kederne og i servicesektoren, herunder i de lovregulerede erhverv. Effektiv
håndhævelse af forbrugerlovgivning vil også øge tilliden og efterspørgslen på
det indre marked. Der er i landene gennemført flere reformer i servicesektoren
efter EU’s servicedirektiv trådte i kraft i 2006, men på det seneste har der væ-
ret mere varierende fremskridt. Der er behov for en styrket reformindsats på
nationalt niveau for at sikre servicedirektivets fulde implementering.
5. Forbedring af rammevilkårene for private investeringer. Det er afgørende at
styrke rammevilkårene for erhvervslivet mhp. at fremme private investeringer,
særligt i de EU-lande, der har begrænset råderum til offentlige investeringer.
Offentlige-Private-Partnerskaber og styring af statsejede virksomheder skal
designes på en måde, så man sikrer den bedste udnyttelse af offentlige udgif-
ter og private investeringer. Der bør ligeledes sikres mere åbenhed om offent-
lige udbudskontrakter. Endelig er det vigtigt med velfungerende konkurslov-
givninger for at sikre en effektiv ressourceallokering.
6. Forbedring af kvaliteten af investeringer i forskning og innovation. Landene
bør fortsat prioritere offentlige investeringer i forskning og innovation og sikre
at investeringerne er effektive og bidrager til gearing af private investeringer.
Der bør også fokuseres på kvaliteten af forsknings- og innovationssystemer-
ne, på institutionernes strategiske udvikling og på forskningsprogrammerne.
Reformer der sikrer gode investeringsvilkår er en nødvendig betingelse for at
erhvervslivet vil investere i forskning og innovation og for hurtigt voksende in-
novative SMV’er.
7. Øget effektivitet i den offentlige administration. Det er fortsat en udfordring for
størstedelen af landene at få de offentlige administrationer moderniseret mhp.
at levere ”bedre med mindre”, bl.a. gennem simplificering, en mere digital til-
gang i det offentlige samt reduktion af unødigt bureaukrati og lovgivnings-
mæssige barrierer. Der er et stort behov for at håndtere bl.a. for lange sags-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0005.png
behandlingstider og utilstrækkelig brug af IT samt sikre effektive og uafhængi-
ge retssystemer.
Kommissionen nævner, at de udpegede reformområder er relevante for alle EU-
landene, men at de konkrete initiativer vil variere fra land til land. Inden for euroområ-
det bør sikres en bedre koordinering af de nationale reformer.
3. Finanspolitisk ansvarlighed
I forbindelse med den finansielle krise var der behov for en omfattende finanspolitisk
konsolidering for at genskabe tilliden til EU-landenes offentlige finanser. Med de sene-
ste års tilpasning er det lykkedes at reducere de offentlige underskud og stabilisere
gældsniveauerne i EU. Antallet af lande under proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud er blevet reduceret fra 24 i 2011 til 11 i 2014.
Kommissionen bemærker, at det fortsat høje offentlige gældsniveau sammenholdt
med høj ekstern gæld, gør økonomierne mere sårbare overfor negative chok og er en
hindring for vækst. Der er derfor behov for at reducere den offentlige gældskvote i de
kommende år i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten. Det kan opnås
gennem en kombination af ansvarlig finanspolitik og økonomisk vækst. For det første
bør hastigheden af den finanspolitiske tilpasning differentieres i tråd med landenes
finanspolitiske udfordringer. De lande, der fortsat har holdbarhedsudfordringer, bør
fortsætte konsolideringen, mens lande med finanspolitisk råderum bør anvende det til
at fremme væksten. Landene bør også udnytte de styrkede nationale budgetmæssige
rammer fuldt ud for at blive på det rette spor. For det andet bør konsolideringsstrategi-
en være vækstvenlig. Kommissionen opfordrer i den forbindelse til, at flere lande prio-
riterer konsolidering på udgiftssiden, eventuelt kombineret med reduktion af de mest
forvridende skatter, med henblik på at øge vækst og investeringer.
For så vidt angår indtægtssiden er det vigtigt at sikre effektive og vækstvenlige skatte-
systemer, f.eks. ved omlægning af skat fra arbejde til forbrug, bolig og miljø, ved at
udvide skattebaserne og forbedre skatteopkrævningen, gennem simplificering og øget
transparens samt ved at bekæmpe aggressiv skatteplanlægning. For så vidt angår
udgiftssiden bør produktive offentlige investeringer og øvrige vækstvenlige udgifter
prioriteres. Hurtige beslutninger om Kommissionens forslag til investeringsplan vil
bidrage til at understøtte disse prioriteter. Landene bør ligeledes øge effektiviteten af
deres eksisterende udgiftsprogrammer.
Kommissionen konkluderer, at Stabilitets- og Vækstpagten udgør den rette og fleksi-
ble ramme for at sikre langsigtet vækst i sammenhæng med holdbare offentlige finan-
ser. Hvert land vurderes individuelt på basis af reglerne, og der tages højde for den
særlige økonomiske situation og de nationale udfordringer, som følger af den aldrende
befolkning, herunder pensions- og sundhedspolitikker, og det offentlige gældsniveau.
Strømlining af det europæiske semester
Kommissionen kommer også i vækstundersøgelsen med forslag til at strømline og
styrke det europæiske semester mhp. at understøtte de tre søjler.
Det europæiske semester er blevet en central ramme for koordineringen af EU-
landenes økonomiske politik og i forhold til at fremme reformindsatsen nationalt og på
EU-niveau. Kommissionens overvågning under det europæiske semester har imidler-
tid vist, at manglende ejerskab har resulteret i et utilfredsstillende niveau for imple-
mentering af de landespecifikke anbefalinger, særligt når det gælder strukturreformer.
Målet med et reformeret europæisk semester er at øge effektiviteten af det økonomi-
ske samarbejde i EU og bidrage til en bedre gennemførelse af de landespecifikke
anbefalinger gennem øget politisk ejerskab, ansvarlighed og opbakning til processen
samt styrket troværdighed og sammenlignelighed på tværs af medlemslande.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0006.png
Mere konkret foreslår Kommissionen 1) at simplificere nogle af de eksisterende faser
og udspil fra Kommissionen og give mere tid til at kommentere på Kommissionens
analyser. Det overvejes f.eks. at offentliggøre en analyse om opfølgningen på de lan-
despecifikke anbefalinger og den dybdegående analyse vedr. makroubalancer i ét
samlet dokument per land allerede i marts 2) at strømline afrapporteringskrav til lan-
dene 3) at styrke den multilaterale dimension, bl.a. gennem flere multilaterale temati-
ske diskussioner hen over året med styrket tværgående eksamination af landenes
reformindsatser, ligesom forbedret sammenlignelighed af reformindsats og resultater
også vil kunne bidrage til øget kollegialt pres og 4) at styrke engagementet med andre
aktører, bl.a. ved at nationale parlamenter, sociale parter og civilsamfundet involveres
mere i implementeringen af de politikker, der bliver besluttet i EU og på nationalt ni-
veau. Kommissionen lægger også op til en bredere dialog med de europæiske sociale
parter og Europa-Parlamentet.
Nogle af Kommissionens første ideer vil blive testet og gennemført for det europæiske
semester 2015, mens andre forslag ventes uddybet i de kommende måneder.
Varslingsrapporten 2015
Kommissionens varslingsrapport (Alert Mechanism Report – AMR) som led i makro-
ubalanceproceduren for det europæiske semester for 2015 er offentliggjort den 28.
november 2014. Varslingsrapporten indeholder et ’scoreboard’ bestående af et be-
grænset antal makroøkonomiske og finansielle indikatorer, som skal give en indleden-
de indikation på ubalancer i EU-landene.
På basis af dette års scoreboard med 2013-værdier for scoreboardets indikatorer
lægger Kommissionen op til dybdegående analyser af i alt 16 EU-lande: For Kroatien,
Italien og Slovenien vil Kommissionen vurdere, om tidligere identificerede uforholds-
mæssigt store makroøkonomiske ubalancer er reduceret, varer ved eller forværres.
Det vil ske under hensyntagen til de politiktiltag, som landene tager for at imødegå
ubalancerne. For Irland, Spanien, Frankrig og Ungarn, hvor Kommissionen tidligere
har identificeret ubalancer og peget på behovet for beslutsomme politiktiltag, vil Kom-
missionen vurdere fortsatte risici forbundet med disse ubalancer. For Belgien, Bulgari-
en, Tyskland, Nederlandene, Finland, Sverige og UK, hvor Kommissionen tidligere har
identificeret ubalancer, vil Kommissionen vurdere, om ubalancer fortsat gør sig gæl-
dende. Kommissionen vil også forberede dybdegående analyser af Portugal og Ru-
mænien, som har afsluttet deres respektive økonomiske tilpasningsprogrammer me-
dio 2014, og derfor nu indgår i overvågningen under makroubalanceproceduren.
Kommissionen bemærker i sin varslingsrapport, at der er fremskridt i EU-landene med
at korrigere ubalancer. Kommissionen peger samtidig på, at ubalancer i landene fort-
sat er en alvorlig bekymring, hvilket understreger behovet for beslutsomme, tilstrække-
lige og koordinerede politiktiltag i landene. Kommissionen bemærker, at høje beta-
lingsbalanceunderskud i nogle medlemslande er reduceret eller vendt til betalingsba-
lanceoverskud samt at processen med at afhjælpe sårbarheder på balancerne fort-
sætter i alle sektorer i de fleste lande. Kommissionen bemærker, at den generelle
forbedring af landenes konkurrenceevne er opløftende, og skyldes både tilpasninger i
økonomierne og reformtiltag. Sikring af landenes konkurrenceevne vil ifølge Kommis-
sionen være en udfordring, særligt for lande med store eksterne ubalancer. Kommis-
sionen peger på, at høje niveauer af privat og offentlig gæld i mange lande fortsat
udgør alvorlige sårbarheder for vækst, beskæftigelse og finansiel stabilitet. Kommissi-
onen bemærker, at ledighed og en række andre sociale indikatorer fortsat befinder sig
på bekymrende høje niveauer i flere lande.
Rapportens analyse af Danmark
Kommissionen bemærker om Danmark, at Kommissionen ikke på nuværende tids-
punkt vil udarbejde en dybdegående analyse af Danmark. Kommissionen vurderer
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0007.png
således, at Danmark ikke længere er påvirket af ubalancer i makroubalanceprocedu-
rens forstand. Dette er på linje med Kommissionens vurdering i sin dybdegående ana-
lyse af Danmark fra marts 2014 som led i sidste års makroubalanceprocedure. Kom-
missionen har udarbejdet en dybdegående analyse af Danmark som led i de tre fore-
gående gennemførelser af makroubalanceproceduren, hvor Kommissionen har peget
på udfordringer vedr. den høje danske private bruttogæld og den danske konkurren-
ceevne.
Kommissionen peger i sin varslingsrapport for 2015 på, at nogle indikatorer på
makroøkonomiske ubalancer overskrider indikatorernes grænseværdier, jf. bilag 1.
Det gælder indikatorerne vedrørende betalingsbalancen, eksportmarkedsandele og
den private gæld. Kommissionen bemærker, at Danmarks overskud på betalingsba-
lancen har været stigende de senere år, hvilket ifølge Kommissionen afspejler en svag
indenlandsk efterspørgsel ift. Danmarks primære handelspartnere. Kommissionen
vurderer, at betalingsbalanceoverskuddet vil reduceres efterhånden som den økono-
miske genopretning finder fodfæste. Kommissionen peger på, at Danmarks eksport-
markedsandele har udviklet sig positivt i 2013, og at omkostningsrelaterede indikato-
rer heller ikke peger på en forringelse af den danske konkurrenceevne. Kommissionen
peger desuden på, at en høj privat gæld er et særkende ved den danske økonomi, og
modsvares af høje aktiver såsom pensionsopsparinger og boliger. Kommissionen
vurderer overordnet, at risici for finansiel og økonomisk stabilitet forbundet med det
høje private gældsniveau er under kontrol.
Den videre proces
ECOFIN ventes på mødet den 9. december 2014 at have en drøftelse af varslingsrap-
porten mhp. input til Kommissionens videre dybdegående analyser. Kommissionens
dybdegående analyser forventes at foreligge i foråret 2015. På den baggrund vil
Kommissionen og ECOFIN drøfte og tage stilling til den videre håndtering af lande
under makroubalanceproceduren. ECOFIN vil kunne vedtage mulige anbefalinger
som led i de landespecifikke anbefalinger eller egentlige henstillinger under makro-
ubalanceproceduren efter forslag fra Kommissionen alt efter ubalancernes karakter.
Ingen lande har aktuelt henstillinger under proceduren.
Regeringens holdning til vækstundersøgelsen og varslingsrapporten 2015
Regeringen er generelt enig i Kommissionens forslag til en integreret tilgang til den
økonomiske politik i EU, baseret på de tre hovedprioritetsområder, der er fremlagt i
vækstundersøgelsen for 2015. Regeringens politik og reformdagsorden er generelt i
overensstemmelse med Kommissionens prioriteter.
Regeringen støtter, at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og konsoliderings-
dagsorden, differentieret på tværs af landene i lyset af deres respektive udfordringer.
Regeringen støtter også et øget fokus på at fremme investeringer i EU og vil som
udgangspunkt gå positivt og konstruktivt ind i drøftelserne om Kommissionens forslag
til en investeringsplan. Regeringen vil se nærmere på investeringsplanen og søge
afklaring af en række forhold vedrørende planen, herunder særligt finansieringen.
Regeringen finder, at fremme af investeringer først og fremmest handler om at skabe
sunde rammebetingelser for at mobilisere private investeringer.
Regeringen kan generelt støtte forslag, der sikrer en mere effektiv overvågning af
implementeringen af de landespecifikke anbefalinger under det europæiske semester.
Det er generelt vigtigt, at overvågningen og eventuelt nye initiativer forankres i de
allerede eksisterende rammer og processer for koordinering af medlemslandenes
økonomiske politik, herunder særligt i det europæiske semester.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0008.png
Regeringen støtter og lægger vægt på en troværdig og konsistent implementering af
de reformerede regler i det økonomiske samarbejde. Det gælder også makroubalan-
ceproceduren som led i det europæiske semester for 2015.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny dyb-
degående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren. Det er fortsat rege-
ringens ambition at fastholde og styrke konkurrenceevnen, herunder gennem højere
produktivitet, samt økonomisk og finansiel stabilitet i Danmark.
Regeringen vurderer, på linje med Kommissionen, at de senere års store overskud på
vare- og tjenestebalancen bl.a. skal ses i lyset af en relativt svagere udvikling i den
indenlandske efterspørgsel i Danmark – og dermed importen – sammenlignet med
udviklingen i udlandet. Tager man højde for konjunktursituationen og eksporten af
energi, vurderes handelsoverskuddet i Danmark således at blive noget mindre på
længere sigt.
Den seneste økonomiske udvikling
I Kommissionens efterårsprognose fra den 4. november 2014 skønnes fremgangen i
EU at fortsætte og langsomt tiltage de næste år. I kølvandet på krisen er det private
forbrug og (især) investeringer i EU blevet holdt tilbage af et behov for konsolidering
hos husholdninger, virksomheder og banker. Udviklingen ser dog ud til at vende de
kommende år, hvor fremgang i den private efterspørgsel ventes at udgøre en stor del
af den samlede økonomiske vækst. De finanspolitiske stramninger har været mindre i
2014 end de tidligere år og ventes at blive endnu mindre fremadrettet. Samlet er der
udsigt til afdæmpede vækstrater i EU på 1,3 pct. i år, 1,5 pct. i 2015 og 2,0 pct. i 2016.
Ledigheden ventes kun langsomt at falde over de kommende år.
I Kommissionens prognose for Danmark ventes en BNP-vækst på 0,8 pct. i 2014,
drevet af en stigende privat efterspørgsel, mens eksporten holdes tilbage af en svag
udvikling på eksportmarkederne. Genopretningen tager til i fart i 2015 og 2016 med en
vækst på henholdsvis 1,7 pct. og 2,0 pct. I 2015 og 2016 ventes fremgangen primært
drevet af den private efterspørgsel, som understøttes af de lave renter og den lave
inflation. Eksporten ventes at tiltage i 2015 i takt med en forbedret udvikling på ek-
sportmarkederne.
Kommissionen venter, at underskuddet på den offentlige saldo for Danmark bliver på
1,0 pct. af BNP i 2014, 2,3 pct. af BNP i 2015 og 2,0 pct. af BNP i 2016. Der skønnes
dermed en vis margin til EU’s 3 pct.-grænse i alle årene.
OECD tegner et omtrent tilsvarende konjunkturbillede af Danmark, men venter en lidt
langsommere genopretning i
Economic Outlook
af 25. november 2014. Konkret regner
OECD med en vækst på 0,8 pct. i 2014, 1,4 pct. i 2015 og 1,8 pct. i 2016. Regeringen
vil fremlægge en ny prognose for dansk og international økonomi i
Økonomisk Rede-
gørelse
i december 2014.
Status for opfølgning på de landespecifikke anbefalinger for Danmark
Som afslutning på det europæiske semester 2014 vedtog Rådet den 8. juli 2014 et
sæt landespecifikke anbefalinger, som indebærer at Danmark anbefales:
1. efter korrektionen af det uforholdsmæssigt store budgetunderskud, at fort-
sætte en vækstvenlig finanspolitisk strategi og bevare en sund finanspoli-
tisk position, der sikrer at det mellemfristede mål (MTO) for den strukturel-
le saldo fortsat efterleves gennem hele konvergensprogramperioden.
2. at tage yderligere tiltag for at fremme beskæftigelsesegnetheden for per-
soner, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet; at forbedre de ud-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0009.png
dannelsesmæssige resultater, særlig for unge med indvandrerbaggrund,
og effektiviteten i erhvervsuddannelserne; at lette overgangen fra uddan-
nelse til arbejdsmarkedet, herunder gennem en mere udbredt brug af ar-
bejdspladslæring og praktikpladser.
3. at øge indsatsen for at fjerne adgangsbarrierer og reducere lovgivnings-
mæssige barrierer mhp. at øge konkurrencen i den indenlandske service-
sektor, navnlig inden for detailhandel og bygge- og anlægssektoren, som
anbefalet af Produktivitetskommissionen.
Nedenfor følger en foreløbig status for regeringens opfølgning på anbefalingerne for
Danmark. Regeringen har generelt samme syn som Kommissionen på behovet for
reformer og en ansvarlig økonomisk politik, fordi det er den bedste vej til at sikre ar-
bejdspladser, vækst, lavere gæld og høj velfærd for alle borgere i Danmark.
1. Finanspolitik
Regeringen har planlagt den økonomiske politik, så den overholder Budgetloven samt
EU’s finanspolitiske regler, herunder Stabilitets- og Vækstpagten og Finanspagten. En
ansvarlig økonomisk politik er afgørende for at fastholde tilliden til dansk finanspolitik
og dansk økonomi og understøtte et fortsat lavt renteniveau.
Finanspolitikken skønnes at overholde Stabilitets- og Vækstpagtens 3 pct.-grænsen
for det offentlige underskud. De seneste nationale skøn (fra Økonomisk Redegørelse i
august) for underskuddet lyder på 1,2 pct. af BNP i 2014 og 3,0 pct. af BNP i 2015.
Regeringen har i oktober indgået en politisk forståelse om en pensionspakke, som
isoleret set skønnes at reducere underskuddet med ca. ¾ pct. af BNP i 2015 og der-
med skabe en vis margin ift. 3 pct.-grænsen. Opdaterede skøn for de offentlige finan-
ser ventes offentliggjort i Økonomisk Redegørelse i december.
Budgetloven implementerer bl.a. Finanspagtens budgetbalanceregel, således, at det
årlige strukturelle offentlige underskud højst må udgøre �½ pct. af BNP – svarende til
Danmarks nationalt fastsatte mellemfristede mål for de offentlige finanser (MTO) med
mindre, der foreligger exceptionelle omstændigheder. Med budgetloven følger ligele-
des et nyt udgiftspolitisk styringssystem med bindende udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner. Det er hensigten, at udgiftslofterne sammen med økonomiske sanktions-
muligheder skal forhindre overskridelse af budgetterne. Det strukturelle offentlige un-
derskud forventes at blive på �½ pct. af BNP i 2015, hvilket svarer til budgetlovens
grænse.
2. Beskæftigelse og uddannelse
Det er regeringens ambition at fastholde en høj beskæftigelse og forbedre mulighe-
derne for, at personer på offentlig forsørgelse kommer tilbage i beskæftigelse eller i
uddannelse. Der er over de seneste tre år gennemført flere arbejdsmarkeds- og be-
skæftigelsesreformer, herunder reform af førtidspension og fleksjob (juni 2012), skat-
tereform (juni 2012), SU-reform (april 2013), kontanthjælpsreform (april 2013), syge-
dagpengereform (december 2013) og reform af beskæftigelsesindsatsen (juni 2014).
Disse reformer ventes at bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet frem mod 2020.
Førtidspension- og fleksjobreformen trådte i kraft den 1. januar 2013. Målet med re-
formen er at fastholde flest mulige på arbejdsmarkedet. Adgangen til førtidspension
begrænses for personer under 40 år, som i stedet tilbydes nyoprettede ressourcefor-
løb. Reformen medfører endvidere, at fleksjobordningen målrettes personer med lille
arbejdsevne, samt at tilskuddet omlægges. De organisatoriske strukturer er på plads
og reformen er nu under gennemførelse i de enkelte kommuner. Antallet af tilkendel-
ser af førtidspension er faldet med 50 pct. fra 1. kvartal 2013 til 1. kvartal 2014. Siden
januar 2013 er der etableret 5.000 nye fleksjobs og 8.000 nye minifleksjobs.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0010.png
Kontanthjælpsreformen, som trådte i kraft den 1. januar 2014, har fokus på at få unge
under 30 år i uddannelse, og derigennem få bedre mulighed for en stabil tilknytning til
arbejdsmarkedet, og på at få voksne over 30 år i arbejde. Reformen har resulteret i et
væsentligt fald i antallet af unge, der modtager kontanthjælp, og en samtidig øget
indstrømning i uddannelsessystemet.
Sygedagpengereformen trådte i kraft den 1. juli 2014. Reformen sikrer, at sygemeldte
personer kan modtage offentlig forsørgelse i hele deres sygdomsforløb, idet varig-
hedsbegrænsningen afskaffes. Personer, der mister retten til sygedagpenge, og som
fortsat vurderes uarbejdsdygtige på grund af sygdom, vil overgå til et jobafklaringsfor-
løb.
Regeringen har senest i juni 2014 indgået en aftale om en reform af beskæftigelses-
indsatsen. Det overordnede mål er, at beskæftigelsesindsatsen til enhver tid skal un-
derstøtte, at Danmark har et velfungerende og fleksibelt arbejdsmarked med lav struk-
turel arbejdsløshed og høj beskæftigelse. Reformen skal sikre, at ressourcerne bruges
på en bedre og mere effektiv måde, så flere ledige kommer hurtigst muligt i varigt job.
Samtidig skal reformen sikre, at beskæftigelsessystemet har fokus på virksomheder-
nes behov for arbejdskraft og reel jobformidling, og at kommunerne og a-kasserne får
flere frihedsgrader til at tilrettelægge en individuelt tilpasset indsats for ledige. Der
bliver også med reformen taget en række initiativer med henblik på at styrke uddan-
nelsesindsatsen for de ledige.
De gennemførte og planlagte arbejdsmarkedsreformer forventes både at styrke til-
skyndelsen til at arbejde og at styrke arbejdsmarkedstilknytningen for bl.a. unge, seni-
orer, etniske minoriteter, personer med nedsat arbejdsevne, langtidsledige og lavtud-
dannede.
Regeringen har endvidere nedsat Carsten Koch-udvalget, som har til formål at gen-
nemføre en udredning af beskæftigelsesindsatsen i Danmark, bl.a. med henblik på at
sikre en beskæftigelsesindsats der bringer den enkelte ledige i varig beskæftigelse
hurtigst muligt. Udvalgets anden fase omfatter beskæftigelsesindsatsen for de ikke-
arbejdsmarkedsparate, herunder kontanthjælpsmodtagere samt personer på syge-
dagpenge, ledighedsydelse og revalidering. Udvalget forventes at fremsætte sine
anbefalinger primo 2015.
Foruden arbejdsmarkedsreformerne, har regeringen gennemført en række reformer
på uddannelsesområdet.
Reformen af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse fra april 2013 har til
formål at sikre et fortsat velfungerende og effektivt SU-system, der understøtter hurti-
gere studiegennemførelse og målretter SU’en. De enkelte initiativer i reformen træder
løbende i kraft begyndende 1. januar 2014.
I juni 2014 blev reformen af erhvervsuddannelserne vedtaget i Folketinget. Reformen
træder i kraft i august 2015. Målet er at øge kvaliteten i erhvervsuddannelserne, at
sikre at flere unge vælger og færdiggør en erhvervsuddannelse samt at sikre bedre
muligheder for, at eleverne opnår et højere fagligt niveau. Reformen indebærer bl.a.
en fortsat indsats for flere praktikpladser, som bygger videre på den politiske aftale
indgået i forbindelse med finansloven for 2013 om en styrkelse af uddannelsesgaran-
tien og indsatsen for praktikpladser. De konkrete elementer i reformen forventes at få
fuld effekt over de kommende år.
Folkeskolereformen, der skal sikre, at alle elever uanset social baggrund trives og
bliver så dygtige, de kan, er trådt i kraft fra skoleåret 2014/2015.
Med disse reformer og initiativer på hhv. beskæftigelses- og uddannelsesområdet er
regeringen godt i gang med at med at imødegå de udfordringer, som den landespeci-
fikke anbefaling peger på.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0011.png
3. Konkurrence
Flere af initiativerne i regeringens konkurrencepolitiske udspil (oktober 2012) er nu
gennemført, bl.a. med henblik på at styrke konkurrencelovgivningen og øge konkur-
rencen i hjemmemarkedsorienterede erhverv. Den styrkede konkurrencelov og straffe-
lov, der bl.a. skærper sanktionerne for at overtræde konkurrenceloven, trådte i kraft
den 1. januar 2013. Den nye lov om fremme af konkurrence på elmarkedet, vedtaget i
juni 2012, ventes fuldt implementeret i 2015. Der er ligeledes vedtaget en ny, mere
fleksibel autorisationslov, der trådte i kraft den 2. juni 2014. Formålet er bl.a. at øge
konkurrencen og reducere de administrative byrder for virksomhederne på el-, vvs- og
kloakinstallationsområdet.
Fra det konkurrencepolitiske udspil er ligeledes gennemført initiativer mhp. at øge
konkurrencen om de offentlige opgaver. Der er vedtaget forenklede regler for levering
af hjemmehjælp og oprettet et mere effektivt klagesystem ved udbud, som er med til
at give kortere sagsbehandlingstid. Der er ligeledes iværksat en forstærket vejled-
ningsindsats om udbudsreglerne. Rådet for Offentligt-Privat samarbejde, som regerin-
gen nedsatte i april 2013, igangsætter løbende nye initiativer, der skal styrke samar-
bejdet om de offentlige opgaver. Regeringen har endvidere nedsat et udvalg, der ven-
tes at komme med forslag ultimo 2014 til implementering af EU’s udbudsdirektiv. Et
forslag til en dansk udbudslov ventes fremsat i Folketingsåret 2014-2015.
Vækstpakke 2014
er den første opfølgning på Produktivitetskommissionens anbefa-
linger. Aftalen om vækstpakken fra juni 2014 indeholder mere end 90 initiativer, der
skal styrke produktivitet og konkurrencekraft i Danmark. Kombineret med
Vækstplan
DK
fra 2013, skønnes initiativerne at løfte velstanden i Danmark med omkring 11,5
mia.kr. i 2020. Initiativerne skal bidrage til at gøre det nemmere og billigere at være
virksomhed; styrke virksomhedernes adgang til finansiering; sikre lavere priser for
forbrugere og virksomheder; og sikre flere dygtige medarbejde og mere avanceret
produktion. Nogle af initiativerne handler om at sikre højere produktivitet og billigere
produkter i byggebranchen og mere effektive serviceerhverv.
Som opfølgning på produktivitetskommission, følger regeringen op med yderligere
analytisk arbejde mhp. at identificere mulige initiativer, der kan reducere de økonomi-
ske byrder for virksomhederne og styrke konkurrencen.
Regeringen fremlagde senest i november 2014 en byggepolitisk strategi med 34 kon-
krete initiativer, der skal bidrage til at håndtere konkrete udfordringer inden for bygge-
riet. Strategien sætter fokus på regelforenkling, konkurrenceforbedringer og omkost-
ningseffektivitet. Strategien har fem indsatsområder: 1) kvaliteten i reguleringen af
byggeriet 2) styrket konkurrence i byggeriet 3) effektivt offentligt byggeri 4) vækst på
tværs af værdikæden og 5) bæredygtigt byggeri.
En mere detaljeret gennemgang af opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger
for Danmark vil fremgå af regeringens nationale reformprogram for 2015, der forven-
tes offentliggjort i april 2015.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0012.png
Bilag 1 – udviklingen i scoreboard-indikatorer for Danmark for 2003-2013
1
2
Figur 1
Eksportmarkedsandele
Pct.
15
10
5
Pct.
15
10
5
Figur 2
Nominelle enhedslønomkostninger
Pct.
Pct.
18
16
14
12
10
18
16
14
12
10
8
0
-5
-10
-15
0
-5
8
-10
-15
6
4
2
0
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
6
4
2
0
-20
-25
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
-20
-25
Anm.: Hvert punkt på grafen angiver den kumulere-
de ændring over de seneste 5 år. En positiv
værdi udtrykker en stigning i Danmarks rela-
tive eksportandel ift. den samlede globale ek-
sport. En negativ værdi udtrykker en redukti-
on i Danmarks relative eksportandel. Tær-
skelværdi på -6 pct. En grøn markering er ud-
tryk for, at værdien for det givne år ikke over-
skrider tærskelværdien. En rød markering er
udtryk for, at værdien for det givne år over-
skrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Hvert punkt på grafen angiver den kumulere-
de ændring over de seneste 3 år. Tærskelværdi
på 9 og 12 pct. for hhv. euro- og ikke-
eurolande. En grøn markering er udtryk for,
at værdien for det givne år ikke overskrider
tærskelværdien. En rød markering er udtryk
for, at værdien for det givne år overskrider
tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 3
Reale effektive valutakurs
Pct.
12
8
4
Pct.
12
8
4
Figur 4
Privat bruttogæld
Pct. af BNP
275
250
225
200
175
150
Pct. af BNP
275
250
225
200
175
150
0
-4
-8
-12
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
0
-4
-8
-12
125
100
75
50
25
0
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
125
100
75
50
25
0
Anm.: Hvert punkt på grafen angiver den kumulere-
de ændring over 3 år. En positiv værdi ud-
trykker en styrkelse (appreciering) af kronens
effektive værdi ift. 35 andre industrialiserede
lande, dvs. kronekursen, når der tages højde
Anm.: Tærskelværdi på 133 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
1
Det bemærkes, at makroubalanceproceduren blev gennemført første gang som led i det europæiske
semester for 2012, hvor scoreboardet var baseret på 2010-landeværdier for de respektive lande. De re-
spektive tærskelværdier for de enkelte indikatorer er derfor vist i en periode fra 2003-09, hvor makroubalan-
ceproceduren ikke var etableret.
2
Der henvises til samlenotat forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN d. 10. december 2014
for en nærmere beskrivelse af de enkelte indikatorer i scoreboardet.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0013.png
for den relative prisudvikling overfor andre
lande. En negativ værdi udtrykker en forrin-
gelse (depreciering) af kronens effektive vær-
di. Tærskelværdi på +/-11 pct. En grøn mar-
kering er udtryk for, at værdien for det givne
år ikke overskrider tærskelværdien. En rød
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 5
Betalingsbalancen
Pct. af BNP
Pct. af BNP
Figur 6
International nettoinvesteringsposition
Pct. af BNP
40
Pct. af BNP
40
8
6
4
2
0
-2
-4
-6
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
8
6
4
2
30
20
10
30
20
10
0
0
-10
-2
-4
-6
-20
-30
-40
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
0
-10
-20
-30
-40
Anm.: Tærskelværdi på -4 pct. af BNP for betalings-
balanceunderskud og 6 pct. af BNP for over-
skud. En grøn markering er udtryk for, at
værdien for det givne år ikke overskrider tær-
skelværdien. En rød markering er udtryk for,
at værdien for det givne år overskrider tær-
skelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Tærskelværdi på -35 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 7
Boligpriser
Pct.
Pct.
Figur 8
Vækst i privat kreditgivning
Pct. af BNP
Pct. af BNP
25
20
15
25
20
15
30
25
20
15
10
30
25
20
15
10
5
0
-5
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
10
5
0
-5
-10
-15
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
10
5
0
-5
-10
-15
5
0
-5
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på 6 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Tærskelværdi på 14 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430471_0014.png
Figur 9
Ledighed
Pct.
Pct.
Figur 10
Vækst i den finansielle sektors forpligtigelser
Pct.
25
20
15
10
5
0
-5
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
Pct.
25
20
15
10
5
0
-5
11
10
9
8
7
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
6
5
4
3
2
1
0
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
1
0
Anm.: Hvert punkt på grafen viser et gennemsnit af
ledighedsraten over de seneste 3 år. Tærskel-
værdi på 10 pct. En grøn markering er udtryk
for, at værdien for det givne år ikke overskri-
der tærskelværdien. En rød markering er ud-
tryk for, at værdien for det givne år overskri-
der tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på 16,5 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 11
Offentlig bruttogæld
Pct. af BNP
70
60
50
Pct. af BNP
70
60
50
40
30
20
10
0
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
40
30
20
10
0
Anm.: Tærskelværdi på 60 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
14