Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
KOM (2015) 0141 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Den 21. april 2015
FVM 394
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastsættelse i
henhold til forordning (EU) nr. 1306/2013 af tilpasningssatsen for direkte beta-
linger for kalenderåret 2015.
KOM (2015) 141
Resumé
Kommissionen har 26. marts 2015 fremsat forslag om ny tilpasningssats for finansiel di-
sciplin for støtteåret 2015. Baggrunden for at fastsætte en tilpasningssats for finansiel di-
sciplin er at skaffe et beløb på 442 mio.
til en krisereserve for landbruget i budgetåret
2016. Beløbet skal indgå i EU´s krisereserve til landbrugssektoren. Kommissionen fore-
slår, at alle støtteudbetalinger, der ligger ud over 2.000 € per bedrift, bliver reduceret
med ca. 1,4 %.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2015) 141 af 26. marts 2015 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpasningssats for direkte be-
talinger som fastsat i forordning (EF) nr. 1306/2013 for så vidt angår kalenderåret 2015.
Forslaget er modtaget fra rådssekretariatet i dansk sprogversion den 27. marts 2015.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet og
Europa-Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.
Formål og indhold
Som fastlagt i aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 skal der hvert
år oprettes en reserve på 400 mio. € (i 2011-priser) med det formål at yde støtte til
landbrugssektoren i tilfælde af større kriser (den såkaldte krisereserve). Denne bliver fi-
nansieret ved at reducere de årlige direkte betalinger til landmændene med en given
procentsats (finansiel disciplin).
Krisereserven skal være med i Kommissionens budgetforslag for 2016, og den beløber
sig til 442 mio. € i løbende priser.
Bestemmelserne om krisereserven udmøntes i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1306/2013 om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik.
Ifølge denne skal Kommissionen senest 31. marts i det år, hvor tilpasningssatsen vil blive
anvendt, forelægge Europa-Parlamentet og Rådet et forslag vedrørende tilpasningssat-
sens størrelse.
kom (2015) 0141 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat fastsættelse af tilpasningssatsen for direkte betalinger for kalenderåret 2015
1521731_0002.png
2
På den baggrund foreslår Kommissionen for så vidt angår ansøgninger indgivet i kalen-
deråret 2015 en tilpasningssats på 1,393041 % i forhold til alle støttebetalinger, der lig-
ger ud over 2.000 €.
Forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet senest 30. juni 2015. Hvis til-
pasningssatsen ikke er blevet fastsat senest 30. juni 2015, bliver den efterfølgende fast-
sat af Kommissionen.
Kommissionen kan indtil 1. december 2015 ændre tilpasningssatsen. Det vil ske, hvis
Kommissionen vurderer, at der er udsigt til, at udgifterne til direkte støtte og markeds-
foranstaltningerne vil overskride det loft for budgettet, som er en del af aftalen om EU’s
flerårige budget.
Satsen finder først anvendelse på Bulgarien og Rumænien fra 1. januar 2016 og på Kroa-
tien fra 1. januar 2022. Indtil da er disse medlemsstater fritaget for den finansielle disci-
plin. Fritagelsen skyldes, at den direkte støtte endnu ikke er fuldt indfaset i de pågæl-
dende medlemsstater.
Til sammenligning var den tilsvarende reduktionssats for betalingerne for kalenderåret
2014 (budgetåret 2015) ca. 1,30 %. For kalenderåret 2013 (budgetåret 2014) var reduk-
tionssatsen ca. 2,45 %.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget om finansiel disciplin medfører, at den direkte støtte i EU for budgetåret 2016,
reduceres med i alt 442 mio. €.
Forslaget vil have konsekvenser for udbetalingen af direkte støtte i Danmark i budgetåret
2016. NaturErhvervstyrelsen skønner, at udbetalingerne til ca. 33.199 landmænd i Dan-
mark vil blive berørt. NaturErhvervstyrelsen skønner endvidere, at forslaget vil medføre
en samlet reduktion af de direkte betalinger i Danmark for budgetåret 2016 på ca. 81,7
mio. kr.
Hvis krisereserven i et givet år ikke udnyttes, vil den indgå i udbetalingen af den direkte
støtte i det efterfølgende år. I indeværende budgetår udgør krisereserven ca. 433 mio. €
i løbende priser. Hvis disse midler ikke udnyttes, vil de blive overført og udbetalt til an-
søgerne af direkte støtte i budgetåret 2017.
Forslaget kan have administrative konsekvenser – hvis reduktionssatsen reduceres sent
på året, og der bliver behov for en anden udbetalingsrunde af den direkte støtte.
Høring
§ 2-udvalget (landbrug) er blevet hørt.
Landbrug & Fødevarer har ikke bemærkninger til selve forslaget, idet det er en konse-
kvens af aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme, og anvendes til at finansiere krise-
kom (2015) 0141 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat fastsættelse af tilpasningssatsen for direkte betalinger for kalenderåret 2015
1521731_0003.png
3
reserven. Landbrug & Fødevarer bemærker dog, at tilpasningssatsen kun anvendes for
direkte støtte, der overstiger 2.000 €. Det er Landbrug & Fødevarers opfattelse, at en
eventuel tilbagebetaling af de opkrævede midler – såfremt krisereserven ikke anvendes –
tilsvarende skal ske med et tillæg på støttebetalinger, der ligger ud over 2.000 €.
NaturErhvervstyrelsen oplyser, at dette også bliver tilfældet.
Dyrevelfærds-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) finder forslaget inte-
ressant. Det forekommer DOSO logisk, at en ’landebrugets krisereserve’ finansieres - om
ikke direkte af landbruget selv, så ved at reducere den årlige direkte landbrugsstøtte og
hensætte midlerne til særlige formål og begivenheder.
DOSO finder det betænkeligt, at Kommissionen vil bruge (satsen for) landbrugets krise-
reserve til at regulere den direkte støtte. DOSO mener, at den direkte støtte og tilpas-
ningssatsen skal vurderes og behandles som uafhængige størrelser.
DOSO er af den opfattelse, at krisereserven tydeligt skal øremærkes til landbruget samt
at forvaltning og anvendelse af reserven skal støtte, forbedre og sikre velfærd for dyrene
i landbruget, borgernes sundhed, miljø og klima. DOSO mener, at finansiering, forvalt-
ning og anvendelse af midlerne i krisereserven skal være klare og gennemskuelige, og at
klarhed og gennemskuelighed går tabt – sammen med midlerne – hvis reserven reduce-
res til budgetregulator.
DOSO er ikke enig i, at krisereserven - hvis den et givent år ikke er udnyttet - skal indgå
i udbetalingen af den direkte støtte. DOSO mener, at det modsiger det angivne formål
idet midlerne så – stik imod hensigten - kan støtte uhensigtsmæssige og risikobetonede
aktiviteter. DOSO mener, at krisemidlerne skal anvendes målrettet på at afbøde og fore-
bygge kriser, idet dyrevelfærd, borgernes sundhed, miljøet og klimaet tilgodeses og for-
bedres.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, der følger af aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme for
2014-2020.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning blandt medlemsstaterne til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.