Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
SEK (2015) 0240 Bilag 1
Offentligt
1535899_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget (SEC 2015, 240)
1. Resume
10. juni 2015
Kommissionen fremlagde den 27. maj forslag til EU’s 2016-budget. Kommissionens forslag indebæ-
rer en margin til forpligtigelsesloftet på 2,2 mia. euro og en margin til betalingsloftet på 1,6 mia.
euro.
Det er vurderingen, at Kommissionens forslag vil føre til et dansk EU-bidrag i 2016 på ca. 18,2
mia. kr. Det svarer til et fald på ca. 2,4 mia. kr. ift. 2015.
I lyset af folketingsvalget vil Danmark tage et parlamentarisk forbehold i forbindelse med Rådets
behandling af forslaget til EU’s 2016-budget.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 27. maj sit forslag til EU's budget for 2016 (SEC 2015,
240), der skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-
traktaten. Forslaget er endnu ikke modtaget i dansk sprogversion.
Forslaget til EU’s budget for 2016 vil skulle behandles af Rådet inden sommeren.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2015. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21
dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler.
De egentlige substansforhandlinger om EU’s 2016-budget foregår i denne forligspro-
cedure mellem Rådet og Europa-Parlamentet i oktober/november.
Der stiles mod en aftale om det endelige 2016-budget på ECOFIN-budget i novem-
ber 2015.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2016 er fastlagt inden for rammerne af
forordningen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF), som der blev
indgået aftale om mellem Rådet og Europa-Parlamentet i sommeren 2013.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillingerne på 153,5
mia. euro. Det foreslåede forpligtigelsesniveau svarer til 1,04 pct. af EU's BNI. I for-
hold til 2015-budgettet er der tale om et fald på 5,2 pct. svarende til 8,4 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 143,5 mia. euro. Det
foreslåede betalingsniveau svarer til 0,98 pct. af EU's BNI og ligger 1,6 mia. euro
under betalingsloftet for 2016, hvis der tages udgangspunkt i Kommissionens for-
sek (2015) 0240 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget
1535899_0002.png
Side 2 af 4
tolkning af MFF-forordningen. I forhold til budgettet for 2015 er der tale om en
stigning i betalingsbevillingerne på 1,6 pct. svarende til 2,3 mia. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget
Mia. euro, løbende
priser
2015-budget
1)
2016 budgetforslag
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
gelser
gelser
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & Borger
4. Globale Europa
5. Administration
I alt
Udgiftsloft
Heraf flex. instrumentet
Heraf global forp. margin
17,6
60,4
63,9
2,4
8,4
8,7
161,4
163,0
0,1
0
15,7
51,1
56,0
1,9
7,4
8,7
140,9
141,9
0,0
-
18,6
50,8
63,1
2,7
8,9
8,9
152,8
154,7
0,1
0,4
17,5
49,1
55,9
2,3
9,5
8,9
143,1
144,7
0,0
-
6,1
-15,9
-1,2
9,7
5,6
2,9
-5,3
-5,0
48,9
-
11,4
-4,0
-0,2
17,1
28,5
2,9
1,6
2,0
304,4
-
1,1
-9,6
-0,8
0,2
0,5
0,2
-8,5
-8,2
0,0
0,4
1,8
-2,1
-0,1
0,3
2,1
0,3
2,3
2,8
0,0
0,0
Særlige instrumenter
I alt
Udgiftsloft
Margin
2)
Pct. af BNI
0,6
161,9
163,0
1,7
1,15
0,4
141,3
141,3
1,2
1,01
0,5
153,5
154,7
2,2
1,04
0,4
143,5
144,7
1,6
0,98
-9,8
-5,2
-5,0
31,3
-7,0
1,6
2,0
36,9
-0,1
-8,4
-8,2
0,5
0,0
2,3
2,8
0,4
Anm.: 1) 2015-budget inkl. ændringsbudget 1-5.
2) Ifølge Kommissionens fortolkning af MFF-forordningen finansieres betalingerne til de særlige fleksibili-
tetsinstrumenter udover betalingsloftet. Gruppen af Danmarks ligesindede lande finder, at alle betalinger
skal finansieres inden for betalingsloftet. Lægges gruppen af Danmarks ligesindede landes fortolkning af
MFF-forordning til grund for beregning af marginen til betalingsloftet, vil den derfor kun være på 1,1 mia.
euro i 2016.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget.
3.1 Forventet ikrafttrædelse af ordningen om EU’s egne indtægter
Den ordning, der regulerer indtægtssiden af EU's budget, er endnu ikke ratificeret i
alle 28 medlemsstater. Derfor finansieres EU's budget i 2016
som udgangspunkt
efter
reglerne i den gamle ordning. Når den nye ordning forventeligt træder i kraft i løbet
af 2016, vil det ske med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at de lande der har betalt
for meget i EU-bidrag siden 2014 (fx Danmark), får penge tilbage, mens de lande,
der har betalt for lidt i EU-bidrag siden 2014, vil skulle betale flere penge.
Når den nye ordning for EU’s egne indtægter forventeligt træder i kraft i løbet af
2016, vil Kommissionen fremsætte et ændringsbudget, der implementerer ordningen
med tilbagevirkende effekt. I skønnet for det danske EU-bidrag i 2016 er der taget
højde for, at den nye ordning træder i kraft i løbet af 2016.
Når den nye ordning træder i kraft, vil det betyde, at
sek (2015) 0240 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget
1535899_0003.png
Side 3 af 4
Nederlandenes, Sveriges, Østrigs og Tysklands momsrabatter skal indregnes.
Danmarks, Sveriges og Nederlandenes BNI-rabatter skal indregnes.
Medlemsstaterne skal overføre 80 pct. af told- og sukkerindtægterne til EU’s
budget, hvor medlemsstaterne i den gamle ordning skulle overføre 75 pct.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning. Europa-Parlamentet ventes
at fastlægge sin holdning i efteråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2016, vil det få betydning for niveau-
et for det danske EU-bidrag i 2016, der vil blive opført på finansloven for 2016.
7. Konsekvenser
Det er Finansministeriets foreløbige vurdering, at en vedtagelse af Kommissionens
budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag i 2016 på ca. 18,3 mia. kr. Det svarer
til et fald ift. 2015 på knap 2,4 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Dansk EU-bidrag
Mio. kr.
Samlet EU-bidrag
EU-bidrag på FL15
20.605
Estimeret EU-bidrag i
2016
18.253
Forskel
-2.352
Anm.: I estimatet for 2016 er der taget højde for den forventede implementering af den nye ordning for EU’s egne
indtægter i løbet af 2016.
Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af endelige ACOR-forecasts for 2016 (EU-budgettets indtægtsside)
og Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget (udgiftssiden).
Faldet ift. 2015 skyldes primært den forventede overgang til den nye ordning for
EU’s egne indtægter i løbet af 2016, herunder særligt ikrafttrædelsen af den danske
EU-rabat i 2016 med tilbagevirkende kraft.
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgifterne
på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2016-budget at have
afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske landmænd,
forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til vækstfora,
støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede erhvervsøkono-
miske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af hvor stor en
andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
sek (2015) 0240 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til EU’s 2016-budget
Side 4 af 4
8. Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre lande holdninger
ECOFIN nåede d. 17. februar 2015 til enighed om Rådets prioriteter vedrørende
budgettet for 2016. Der lægges heri fra Rådets side vægt på, at EU's budget på den
ene side skal afspejle de konsolideringsbestræbelser, der pågår i medlemslandene, og
på den anden side skal bidrage til at øge væksten, beskæftigelsen og konkurrenceev-
nen i EU.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
I lyset af folketingsvalget vil Danmark tage et parlamentarisk forbehold i forbindelse
med Rådets behandling af forslaget til EU’s 2016-budget, der forventes afsluttet se-
nest i juli 2016.
Evt. meningstilkendegivelser fra dansk side vil henholde sig til den budgetrestriktive
linje vedr. EU’s årlige budgetter, som er indeholdt i tidligere års mandater fra Folke-
tingets Europaudvalg.