Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014
KOM (2014) 0031
Offentligt
1452575_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.1.2014
COM(2014) 31 final
2014/0013 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 1370/2013 om foranstaltninger til fastsættelse
af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markedsordning for
landbrugsprodukter
DA
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Generel baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 fastsætter en juridisk og
finansiel ramme for fordeling af udvalgte landbrugsprodukter til børn i skoler gennem
skolemælksordningen og skolefrugtordningen.
I Rådets forordning (EU) nr.1370/2013, der er vedtaget på grundlag af artikel 43, stk. 3, i
TEUF, fastsættes størrelsen af EU-støtten til skolefrugtordningen og skolemælksordningen, jf.
forordning (EU) nr. 1308/2013, og bestemmelser vedrørende den støtte, der tildeles
medlemsstaterne i forbindelse med skolefrugtordningen, samt den maksimale mængde
produkter, der er berettiget til støtte i forbindelse med skolemælksordningen.
Dette forslag fremsættes i forbindelse med Kommissionens forslag om at ændre forordning
(EU) nr. 1308/2013 for så vidt angår bestemmelserne vedrørende skoleordningerne. Forslaget
indeholder en ny ramme for støtte til uddeling af frugt og grøntsager, bananer og mælk til
børn i uddannelsesinstitutioner, herunder bestemmelser om størrelsen af EU-støtten og om,
hvordan støtten bør tildeles i medlemsstaterne.
2.
RESULTAT AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Ikke relevant
3.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Af hensyn til retssikkerheden foreslås det at slette artikel 5 og 6 i Rådets forordning (EU)
nr. 1370/2013, da de vil blive forældede med den foreslåede ændring af forordning (EU) nr.
1308/2013.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
De budgetmæssige konsekvenser er beskrevet i den finansieringsoversigt, der er vedlagt dette
forslag, og et forslag [COM(2014) 32 final] om ændring af forordning (EU) nr. 1308/2013.
DA
2
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0003.png
2014/0013 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EU) nr. 1370/2013 om foranstaltninger til fastsættelse
af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markedsordning for
landbrugsprodukter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 5 og 6 i Rådets forordning (EU) nr. 1370/2013
1
fastsættes størrelsen af EU-
støtten til skolefrugtordningen og skolemælksordningen, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013
2
, og bestemmelser vedrørende den støtte, der
tildeles medlemsstaterne til skolefrugtordningern, samt den maksimale mængde
produkter, der er berettiget til støtte i forbindelse med skolemælksordningen.
I del II, afsnit I, kapitel II, afdeling 1, i forordning (EU) nr. 1308/2013 ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX/XX [new
school scheme]
fastsættes en ny ramme for støtte til uddeling af frugt og grøntsager, herunder bananer
og mælk, til børn i uddannelsesinstitutioner, herunder bestemmelser om EU-støtte og
om, hvordan støtten bør tildeles i medlemsstaterne. Artikel 5 og 6 i forordning (EU)
nr. 1370/2013 er derfor forældede fra datoen for anvendelsen af forordning (EU) nr.
xxx/xx [new
school scheme].
Af hensyn til retssikkerheden bør sådanne artikler udgå.
Forordning (EU) nr. 1370/13 bør ændres i overensstemmelse hermed —
Artikel 1
Ændring af forordning (EU) nr. 1370/2013
Artikel 5 og 6 i forordning (EU) nr. 1370/2013 udgår.
Artikel 2
Ikrafttræden og anvendelse
Denne forordning træder i kraft på syvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
1
(2)
(3)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
2
Rådets forordning (EU) nr. 1370/2013 af 16. december 2013 om foranstaltninger til fastsættelse af
støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markedsordning for landbrugsprodukter (EUT L 346
af 20.12.2013, s.12).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles
markedsordning for landbrugsprodukter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 922/72,
(EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007 (EUT L 347 af 20.12.2013, s. 671).
DA
3
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
Den anvendes fra den 1. august XX [samme som for Rådets/EP's forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1308/2013].
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0005.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1 Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2 Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3 Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4 Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5 Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
5
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0006.png
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr.
1308/2013 og forordning (EU) nr. 1306/2013 om støtteordningen for uddeling af
frugt og grøntsager, bananer og mælk i uddannelsesinstitutioner.
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1370/2013 om foranstaltninger
til fastsættelse af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles markedsordning
for landbrugsprodukter.
1.2.
1.3.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
3
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning som opfølgning på et
pilotprojekt/en forberedende foranstaltning
4
Forslaget/initiativet drejer sig om
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
X
Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en foranstaltning til en ny
foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
Formålet med forslaget er at få øget andelen af frugt og grøntsager og
mejeriprodukter i børns kost og derved bidrage til den fælles landbrugspolitiks
målsætning om at stabilisere markederne og sikre efterspørgslen på langt sigt. Det
har også til formål at bidrage til de bredere offentlige sundhedsmål om at mindske
overvægt og fedme og kostrelaterede sygdomme ved at indarbejde bæredygtige,
sunde kostvaner.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikt mål: at forbedre følsomme sociale gruppers adgang til fødevarer
Berørte ABM/ABB-aktiviteter: 05 02 "Interventioner på landbrugsmarkeder"
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Forslaget forventes at ændre unge borgeres kendskab, holdninger og præferencer
vedrørende mad og madens oprindelse samt deres opfattelse af landbruget og dets
produkter.
Det forventes også at øge omkostningseffektiviteten af uddelingen af produkter ved
bedre at målrette EU-støtten.
Desuden vil det øge den del af budgettet, der bliver brugt til ledsageforanstaltninger,
og derved forbedre deres indvirkning på målgruppens forbrug og bygge bro over
kløften mellem de uddannelsesmæssige dimensioner i skolefrugtordningen og
skolemælksordningen.
3
4
ABM: Activity-Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: Activity-Based Budgetting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. artikel 54, stk. 2, litra a) eller b), i finansforordningen.
DA
6
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0007.png
Endelig vil det også skabe en fælles ramme for hver medlemsstat og øge synligheden
af EU’s indsats.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Indikatorer for målsætningerne er opstillet i tre niveauer:
Virkningsindikatorer:
- Ændring af børns direkte og indirekte indtag af frisk frugt og grøntsager efter 5 år
med foranstaltningen
- Ændring af børns direkte og indirekte indtag af konsummælk efter 5 år med
foranstaltningen
- Generel forbedring af kostens kvalitet
Vigtigste resultatindikatorer:
- % af budgetrammen brugt på ledsageforanstaltninger
- % af gennemførte støtteforanstaltninger vedrørende landbrug og
landbrugsprodukter
- Effektivitetsniveau for udgifter til fremme af forbruget af landbrugsprodukter i
skoler
Vigtigste output-indikatorer:
- Antal ledsageforanstaltninger gennemført i medlemsstaterne
- Antal børn, der er involveret i ledsageforanstaltninger og andel af det samlede
antal deltagere
- Antal landbrugsrelaterede ledsageforanstaltninger i medlemsstaterne
- Udgifter pr. portion
- Antal deltagende medlemsstater, skoler og børn
- Mængden af varer, der er uddelt i skolerne (antal portioner frugt og grøntsager og
mælk)
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller langt sigt
De behov, der ligger til grund for forslaget, er behovet for at få øget børns forbrug af
frugt og grønt og mælk og behovet for at indarbejde sunde kostvaner hos dem.
Den fælles landbrugspolitiks skoleordninger, som pt. er gennemført, har visse
svagheder i udformningen og mangler i funktionen, som bør tages op, og som
begrænser deres potentiale med hensyn til at nå målsætningerne om fremme af
skolebørns indtag af landbrugsprodukter (markedsmål) og sunde kostvaner
(sundhedsmål).
De identificerede problemer er forbundet med kløften mellem udformningen af
ordningerne og deres mål (forskellige pædagogiske værktøjer i forbindelse med de to
ordninger), den manglende koordination og sammenhæng mellem de to ordninger og
manglerne, der begrænser den umiddelbare virkning af udgifterne (store
administrative og organisatoriske byrder for begge ordninger, budgetmæssigt
underforbrug på 30 % i skolefrugtordningen, en potentiel dødvægtseffekt og lavt
cost/benefit-forhold i skolemælksordningen).
Årsagerne hertil er hovedsagelig de forvaltningsmæssige skævheder, forskellige
finansielle rammer, forskellig gennemførelse i medlemsstaterne og visse eksterne
faktorer.
DA
7
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0008.png
1.5.2.
Merværdien ved EU's indsats
En indsats på EU-plan giver den nødvendige finansiering til initiativer rundt om i EU
og yderligere finansieringskilder, som tillader medlemsstaterne at udvide omfanget
af deres foranstaltninger og øge deres effektivitet. Hvis medlemsstaterne
udelukkende skal sætte deres lid til deres egne finansielle ressourcer, vil de fleste af
dem ikke være i stand til at gennemføre ambitiøse initiativer. Den bidrager også til,
at ordningerne bliver anset for mere troværdige i medlemsstaterne, og forbedrer EU's
image og bevidstheden om EU. En EU-ramme har en merværdi, ved at den bidrager
til løbende viden, gennemsigtighed, overførsel og udveksling af erfaringer.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
Der findes i øjeblikket to EU-støttede programmer for uddeling til skoler, der er
omfattet af EU’s fælles landbrugspolitik, og som er specifikt rettet mod børn i
skolemiljøer, nemlig skolemælksordningen og skolefrugtordningen. Begge ordninger
har et fælles mål om varigt at øge andelen af disse produkter i børns kost på et tidligt
tidspunkt, hvor deres kostvaner indarbejdes, og dermed bidrage til den fælles
landbrugspolitiks mål, navnlig at stabilisere markederne og sikre efterspørgslen på
langt sigt. Dertil kommer, at ordningerne er i overensstemmelse med de bredere
målsætninger for folkesundheden, da de bidrager til at skabe bæredygtige sunde
kostvaner.
På trods af denne positive indarbejdelse i skoler og anerkendelse af deres potentiale,
viser konklusioner fra forskellige rapporter - især de eksterne evalueringer af
skolefrugtordningen og skolemælksordningen, som Kommissionen har sat i gang, og
Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 10/2011 - samt erfaring fra flere års
gennemførelse, at det er nødvendigt at foretage yderligere forbedringer af de to
ordninger for at øge effektiviteten i forvaltningen og deres nyttevirkning. Den nylige
aftale om reformen af den fælles landbrugspolitik tog allerede fat på nogle af de
konstaterede problemer.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Idet der tages behørigt hensyn til sektorspecifikke særtræk er forslaget foreneligt med
salgsfremstød for landbrugsprodukter. Det er også i tråd med målsætningerne for
folkesundheden (vægtstyring, uligheder på sundhedsområdet), forenkling og med de
principper og mål, der er fastsat i Europa 2020-strategien.
DA
8
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0009.png
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
Forslag/initiativ gældende fra [dd/mm/åå] til [dd/mm/åå]
Finansielle virkninger fra [år] til [år]
X
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
– Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ,
– derefter gennemførelse i fuldt omfang.
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
5
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
ved dens tjenestegrene, herunder ved dens personale i Unionens delegationer
ved forvaltningsorganer
Indirekte central forvaltning
ved uddelegering af gennemførelsesopgaver til:
tredjelande eller de organer, som tredjelande har udpeget
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
EIB og Den Europæiske Investeringsfond
organer, jf. finansforordningens artikel 208 og 209
offentligretlige organer
privatretlige organer, der har fået overdraget offentlige tjenesteydelsesopgaver i
det omfang, de stiller tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, der er underlagt lovgivningen i en medlemsstat, og som
har fået overdraget gennemførelsen af et offentligt-privat partnerskab, og som
stiller tilstrækkelige finansielle garantier
personer, som er blevet pålagt at gennemføre specifikke foranstaltninger i
FUSP i henhold til afsnit V i traktaten om Den Europæiske Union, og som er
fastsat i den relevante basisretsakt.
X Delt forvaltning
sammen med medlemsstaterne
5
Forklaringer vedrørende forvaltningsmåder og henvisninger til finansforordningen findes på webstedet
BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html.
DA
9
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0010.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
I den nye ordning indgår overvågning og evaluering i de udgifter, der er berettigede
til EU-støtte på grund af deres betydning for forsvarlig forvaltning og vurdering af
dens effektivitet og nyttevirkning hen imod de fastsatte mål. Der er ligeledes knyttet
forbindelse med en flerårig (6 år) national/regional strategi.
Overvågningen foretages på grundlag af de årlige medlemsstatsrapporter, der
indeholder oplysninger om det anvendte budget, antallet af deltagende skoler/børn og
andelen af det samlede antal skoler/børn i målgruppen, uddelingshyppigheden,
varigheden, tidspunkt og ordning, den gennemsnitlige vægt og pris pr. portion, det
gennemsnitlige indtag pr. barn og de samlede uddelte mængder. Desuden vil
ledsageforanstaltningerne ligeledes blive overvåget for så vidt angår de anvendte
metoder og deres omkostninger, hyppighed, deltagende skoler/børn, inddragelse af
interessenter, uddelte produkter.
Evalueringsprocessen omfatter medlemsstaternes evalueringsrapporter efter 5 års
gennemførelse af ordningen med henblik på at måle mellemfristede virkninger,
efterfulgt af en ekstern EU-dækkende evaluering et år efter medlemsstaternes
evalueringer for at vurdere gennemførelsen af ordningen i EU og i medlemsstaterne
og vurdere den overordnede nyttevirkning, effektivitet, sammenhæng og relevans i
overensstemmelse med Kommissionens evalueringsnormer og retningslinjer.
Desuden kan en ekstern undersøgelse af langsigtede virkningsindikatorer overvejes.
Der er klart blevet taget hensyn til de eksterne evalueringer af skolefrugtordningen
og skolemælksordningen og Revisionsrettens særberetning nr. 10/2011 om disse
ordninger
i
forbindelse
med
udformningen
af
overvågnings-
og
evalueringsprocesserne vedrørende den nye ordning.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
Den generelle risiko, som kan konstateres, vedrører ordningens nyttevirkning, dvs. at
EU's bistand når ud til ordningens endelige modtagere og effektivt bidrager til at nå
ordningens mål.
På grundlag af den eksisterende erfaring med skolefrugtordningen bør der lægges
særlig vægt på udvælgelsen af støtteansøgere og udbudsprocedurer for tildeling af
kontrakter med henblik på distribution, reklame, overvågning og evaluering.
Kontrolbestemmelserne skal også omfatte gennemførelsen af de pågældende aftaler.
Offentlige indkøb er et potentielt problem for skoleordningen.
For andre risici, såsom en eventuel dødvægtseffekt og for store omkostninger for
uddelte produkter eller avance for leverandører, kan der fastsættes bestemmelser
(f.eks. om EU-støtte pr. portion).
For så vidt angår ledsageforanstaltningerne kan der være en risiko for overlapning
med uddannelsesmæssige foranstaltninger i skolerne og med salgsfremstød for
landbrugsprodukter. For at undgå dette omfatter definitionen af disse foranstaltninger
en videnskabelig EU-ekspertgruppe, og deres sammenhæng med målene i den nye
ordning angives tydeligt. Kontrolbestemmelser vedrørende ledsageforanstaltninger
DA
10
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0011.png
skal vedrøre reelle udgifter generelt og give garantier, også når disse foranstaltninger
er udliciteret.
2.2.2.
Oplysninger om det indførte interne kontrolsystem
Kontrolsystemet består af betalingsorganer og bemyndigede kontrolorganer på
medlemsstatsniveau.
Medlemsstaternes årlige rapporter om kontrol på grundlag af dem, der allerede
anvendes i forbindelse med den nuværende skolefrugtordning og
skolemælksordning, er nødvendige for at få oplysninger om den administrative
forvaltning og gennemførte kontrol på stedet.
Desuden benytter det interne forvaltnings- og kontrolsystem overvågnings- og
evalueringsrapporter fra medlemsstaterne og den EU-dækkende evaluering. Endelig
giver en videnskabelig EU-ekspertgruppe medlemsstaterne og Kommissionen
rådgivning om gennemførelse, overvågning og evaluering.
2.2.3.
Vurdering af omkostninger og fordele ved kontrol og vurdering af den forventede
fejlrisiko
Skoleordningen vil blive omfattet af det eksisterende system for forvaltning og
kontrol af udgifter under EGFL.
Det vurderes, at forslaget ikke vil medføre en højere fejlprocent for EGFL.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Den horisontale forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik finder anvendelse.
Generelt giver kontrolsystemerne fuldstændig administrativ kontrol over samtlige
støtteansøgninger, krydskontrol med andre databaser, hvis det anses for
hensigtsmæssigt, samt kontrol på stedet af et minimum af transaktioner, afhængigt af
den risiko, der er forbundet med den pågældende ordning. Påvises der ved kontrollen
på stedet mange uregelmæssigheder, skal der foretages yderligere kontrol.
Ifølge lovgivningspakken for reformen af den fælles landbrugspolitik skal
medlemsstaterne forebygge, afsløre og korrigere uregelmæssigheder og svig,
pålægge sanktioner, som er effektive og virker afskrækkende, i overensstemmelse
med EU-lovgivningen og den nationale lovgivning, samt inddrive uberettiget
udbetalte beløb med renter. Pakken omfatter en mekanisme til automatisk afslutning
af sager om uregelmæssigheder, som indebærer, at såfremt tilbagebetalingen ikke har
fundet sted senest fire år efter datoen for tilbagebetalingsanmodningen, eller senest
otte år efter, hvis sagen er indbragt for retten, dækkes de ikke-inddrevne beløb af den
pågældende medlemsstat. Denne mekanisme opfordrer kraftigt medlemsstaterne til at
opkræve uretmæssigt udbetalte beløb så hurtigt som muligt.
I den indledende fase af den nye ordning, og selv om en formel EU-godkendelse ikke
er fastsat for strategierne for skolemælksordningen, muliggør bestemmelser om
disses indhold (og muligvis en skabelon) en eventuel tidlig påvisning og
forebyggelse af risiko for svig.
Under gennemførelsen hjælper anmodninger om juridisk fortolkning eller rådgivning
fra Kommissionen og/eller den videnskabelige EU-ekspertgruppe også
medlemsstaterne til at undgå svig.
DA
11
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0012.png
Desuden udføres efterfølgende kontrol og en effektiv opfølgning på eventuelle
påstande om svigagtigt misbrug af ordningen.
DA
12
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0013.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter på budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område i
den fler-
årige finan-
sielle
ramme
Budgetpost
Udgiftens
art
OB/IOB
(6)
Bidrag
fra
EFTA-
lande
7
fra
kandidat-
lande
8
i henhold til
finans-
forordningens
artikel 21, stk. 2,
litra b)
fra tredje-
lande
2
2
05 02 08 12 – Skolefrugtordning
05 02 12 08 – Skolemælk
Nye budgetposter, som der er søgt om
IOB
IOB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område i
den fler-
årige finan-
sielle
ramme
Budgetpost
Udgiftens
art
fra
EFTA-
lande
fra
kandidat-
lande
Bidrag
i henhold til
finans-
forordningens
artikel 21, stk. 2,
litra b)
OB/IOB
fra tredje-
lande
NA
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
6
7
8
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
13
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0014.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
2
Bæredygtig vækst: naturressourcer
Udgiftsområde i den flerårige finansielle ramme
GD: AGRI
2014
9
2016
10
2017
2018
2019
2020
I ALT
Aktionsbevillinger
05 02 08 12 - Skolefrugtordning
05 02 12 08 – Skolemælk
11
Bevillinger I ALT
Betalinger
= 2+2 a
(4)
(5)
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
(1)
(2)
(1a)
(2a)
= 1+1a
122
122
75
75
197
197
197
197
0
197
197
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
Administrationsbevillinger finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
Bevillinger I ALT
for UDGIFTSOMRÅDE 2
9
10
over
(6)
Forpligtelser
Betalinger
= 6+4
= 65
11
Budgetbeløbene for 2014 angives kun til orientering.
Af sammenlignelighedshensyn forventes gennemførelsen at begynde i 2016. Desuden gennemføres denne stigning i bevillingsrammen for skolefrugt som aftalt i reformen
af den fælles landbrugspolitik (Rådets forordning (EU) nr. 1370/2013 om foranstaltninger til fastsættelse af støtte og restitutioner i forbindelse med den fælles
markedsordning for landbrugsprodukter) fra skoleåret 2014/2015, og beløbet antages at blive udnyttet fuldt ud.
For så vidt angår mælkeordningen fastsætter der i forslaget et rammebeløb på 80 mio. EUR pr. skoleår. Dette svarer til det forventede gennemførelsesniveau for budgettet
og er i overensstemmelse med det samlede beløb til markedsrelaterede udgifter og direkte støtte, som der tages hensyn til i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
DA
14
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0015.png
i den flerårige finansielle ramme
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
"Administration"
mio. EUR
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
GD: AGRI
Menneskelige ressourcer
Andre administrative udgifter
I ALT GD AGRI
Bevillinger
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Bevillinger I ALT
for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser
i
betalinger i alt)
alt
=
0
0
0
0
0
0
mio. EUR
2016
2017
0
0
0
0
2018
0
0
2019
0
0
2020
0
0
I ALT
0
0
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
DA
15
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0016.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
– X
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger.
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR
2016
Mål og
resultater
angives
2017
RESULTATER
2018
2019
2020
I ALT
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
SPECIFIKT MÅL:
Resultat
Resultat
Resultat
Antal
ledsageforanstaltninger
Antal børn i
ledsageforanstaltninger
Antal
landbrugsrelaterede
ledsageforanstaltninger
At forbedre følsomme sociale gruppers adgang til fødevarer
OMKOSTNINGER I ALT
12
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
DA
NEJ
Art
12
Gen.
snit.
omkost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
ninger
16
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0017.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
3.2.3.1. Resumé
X
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
mio. EUR
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
udgifter
administrative
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0
0
0
0
0
0
I ALT
0
0
0
0
0
0
Administrationsbevillingerne vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, som GD'et allerede har afsat til forvaltningen af
aktionen, og/eller ved GD’ets omfordeling, hvortil kommer de eventuelle yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige
GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
DA
17
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0018.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
X
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af personaleressourcer som anført
nedenfor:
Overslag angives i fuldtidsækvivalenter
2016
XX 01 01 01 (i hovedsædet og Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
XX 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
XX 01 02 01 (KA, UNE, V under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, LA, UNE, V og JED i
delegationerne)
- i hovedsædet
XX
01 04
yy
- i delegationer
XX
01 05 02 (KA, UNE, V – indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, V – direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT (*)
4
4
4
4
4
4
2017
4
2018
4
2019
4
2020
4
XX angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat til forvaltning af
aktionen og/eller interne rokader i GD'et, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som kan tildeles det
ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige
begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Forvaltning af lovgivning, politikformulering, økonomisk analyse og rådgivning,
koordinering mellem tjenestegrenene og høring, intern kommunikation og oplysning af
offentligheden, institutionsrepræsentation og forhandling, håndtering af statistiske
data.
Eksternt personale
DA
18
DA
kom (2014) 0031 - Ingen titel
1452575_0019.png
3.2.4.
3.2.5.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
X
Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme.
Forslaget/initiativet medfører omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet eller
revision af den flerårige finansielle ramme
Tredjemands bidrag til finansieringen
– Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjemand
X
Forslaget/initiativet skal samfinansieres i henhold til følgende overslag:
Unionens finansielle bidrag til denne ordning er anført i artikel 1, stk. 3, i udkastet til
forordningen. Derudover fastlægges størrelsen af EU-støtten (standardsats) til
dækning af udgifter til en portion frugt og grøntsager og mælk i delegerede retsakter.
Størrelsen af EU’s bidrag til udgifterne til produkter vil blive begrænset gennem en
maksimal EU-støtte pr. portion til frugt og grøntsager og mælk. Medlemsstaterne får
mulighed for at give nationale supplerende midler eller til at tiltrække privat
finansiering for at udvide omfanget og/eller intensiteten af deres medvirken i
skoleordningerne. På dette stadium er det ikke muligt at sætte tal på de samlede
beløb af tredjepartsbidrag i betragtning af tredjemands forskelligartede karakter
(offentlige og/eller private) og den nuværende mangel på relevante oplysninger.
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
X
Forslaget/initiativet har ingen finansiel virkning for indtægterne
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter.
DA
19
DA